Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Hahahahahahaha

    Da jeg så alle de andre modige kvinnene som sto frem, følte jeg det var på tide å ta bladet fra munnen. Forhåpentligvis får jeg saksøkt ham sideways så jeg kan kjøpe dyrere stereoanlegg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Missforstå meg rett. Jeg setter stor pris på den uformelle tonen vi klarer å holde innenfor htlf-kategorien her på HFS, og at det er rom fleipete sleiv-spark innimellom det "seriøse".
    Men, deler av de siste siders innlegg kunne vel med fordel ha vært postet i Jallatråden (når vi nå engang har den)? All den tid moderatoren "vår" ser ut til å ha innvilget seg langtidsferie (fra HFS i hvertfall) så får vi selv sørge for å holde hverandre i øra:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Missforstå meg rett. Jeg setter stor pris på den uformelle tonen vi klarer å holde innenfor htlf-kategorien her på HFS, og at det er rom fleipete sleiv-spark innimellom det "seriøse".
    Men, deler av de siste siders innlegg kunne vel med fordel ha vært postet i Jallatråden (når vi nå engang har den)? All den tid moderatoren "vår" ser ut til å ha innvilget seg langtidsferie (fra HFS i hvertfall) så får vi selv sørge for å holde hverandre i øra:)
    cry.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Missforstå meg rett. Jeg setter stor pris på den uformelle tonen vi klarer å holde innenfor htlf-kategorien her på HFS, og at det er rom fleipete sleiv-spark innimellom det "seriøse".
    Men, deler av de siste siders innlegg kunne vel med fordel ha vært postet i Jallatråden (når vi nå engang har den)? All den tid moderatoren "vår" ser ut til å ha innvilget seg langtidsferie (fra HFS i hvertfall) så får vi selv sørge for å holde hverandre i øra:)

    Det er jo en vanskelig balansegang: Bare hodetelefonprat blir for tørt, bare jalla blir for jalla....
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Synes den vanlige tørre ¨hodetelefoner til maks 3000¨ er flott. Men man må få lov til å spøke litt uten at man blir hengt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig. Synes den vanlige tørre ¨hodetelefoner til maks 3000¨ er flott. Men man må få lov til å spøke litt uten at man blir hengt.
    Om du leser innlegget mitt så går vel det ganske klart frem at jeg også er tilhenger av det, eller....:confused:

    Og - det var kun et velment forslag. Jeg er jo ingen moderator;)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Noen som har tips til headset med bluetooth og med noise cancelling og som har geri lyd OG som er gode å ha på og med oppladbart batteri?

    Sony har et par som heter MDR ZX 750(BNB), men i noen anmeldelser scorer de dårlig på komfort.
    Bose har meg bekjent ikke både BT og NC

    Parrot Zik er et alternativ, men de har jeg prøvd og mener å husek at bøylen ikke var polstret godt nok?
    Den nye 2.0 versjonen er muligens bedre?

    Er det andre jeg bør sjekke ut?

    Helst over-ear eller on-ear. In-ear er ikke aktuelt for dette bruket.

    Sennheiser MM 550-X ?
     

    ...

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    50
    Heisann har ett spørsmål til dere med litt peiling (for det har ikke jeg,he he).
    jeg har en billig receiver Sony str dg500 som fortiden ikke er i bruk, har en liten plan om å ha ett hodetelefon oppsett med cd spiller, platespiller++.
    Det jeg lurer på er om hodetelefon utgangen på denne receiveren er duganes til noe i det hele tatt?
    Skal ikke bruke noen tungdrevne Hodetelefoner med den. Sony mdr V6 og Sennheiser 595 .
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    McIntosh MHP1000 headphones now available in the UK | What Hi-Fi?

    Nå, er det jo lettere å nevne hifi leverandører som ikke lager hodetelefoner. Er ikke det et ganske godt bevis på at ikke bare er hodetelefoner gode på lyd, men også et bevis på at selv om Macintosh et al lager noen monstre av forsterkere - så selger de mer av hodetelefoner som skal kobles rett inn i en telefon som strømmer musikk..

    Man kan trekke mange konklusjoner ut av det?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel bare bevis på at hodetelefoni er et marked i vekst, vel...

    For en pris de har satt, da. Håper de låter greit...
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Var på Spaceworld og lyttet til AllSort`s der - Kosa mæ skikkelig!! (momentum) var nok den dyreste, men det som overasket meg mest var....Tungt å skrive dette - DrDre..Adidas

    :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Var på Spaceworld og lyttet til AllSort`s der - Kosa mæ skikkelig!! (momentum) var nok den dyreste, men det som overasket meg mest var....Tungt å skrive dette - DrDre..Adidas

    :)
    Hørte Beats Studio Pro eller noe en gang -Beatsene imponerte meg også. Basstunnge men klare, særlig heftig byggekvalitet, masse helstøpt metall osv. Men man kan jo ikke gå rundt og eie slikt.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    ANG MCINTOSH: Det er Beyerdynamic som har laget dem. 25 000 kroner for disse gjør dem heeelt uaktuelle. Beyer skal i så fall ha funnet opp kruttet på nytt. Er kanskje en redesigna t5p. Hodetelefonforsterkeren til ti tusen mer er noe jeg vil kikke litt ekstra på. Noen som har lest reviews av den ?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    En lettfattet artikkel om transistoren. Byggeklossen til forsterkere og nær sagt alt av dagens elektronikk.


    [h=2]Dette éne prinsippet er grunnlaget for all digital teknologi[/h]Transistoren har hatt enorm betydning.


    GUIDE: Transistoren - Tek.no
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    En lettfattet artikkel om transistoren. Byggeklossen til forsterkere og nær sagt alt av dagens elektronikk.


    Dette éne prinsippet er grunnlaget for all digital teknologi

    Transistoren har hatt enorm betydning.


    GUIDE: Transistoren - Tek.no
    Ingen her inne gidder å lese dette, rør er bedre.

    Transistor er nytt. Rør er gammelt.

    Digitalt er også bare tull, låter skarpt, kantete og lyst.

    Vinyl er bedre.

    Analog lyd er bedre enn digital lyd.

    Digital teknologi er nytt. Analog teknologi er gammel.

    Før du ble født var hifi virkelighetsnært. Vi hadde mye mer harmonisk forvrengning, dårligere signal-til-støy-forhold.

    Vi hadde pops, ticks og bølgede vinylplater.

    Alt var bedre før.

    Før hadde vi high fidelity.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    "En sen novemberkveld i 1947 sitter John Bardeen og Walter Brattain i et labratorium i 4. etasje av en bygning i New Jersey."

    Det finnes håp for transistoren også. Kanskje den blir populær i "Audiofile" kretser etter fylte 70 år. ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Snart kommer grafénforsterkerene, og da blir vanlige transistorforsterker old-fashion ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvis det skjer, ardilla, så begynner de kanskje endelig å låte bra! ;D

    Men alvorlig talt altså. Kan det være at det ligger mye nostalgi i dette med vinyl og rør? Lytte til sanger som forbinder en med ens første kjærlighet, på platespilleren man hadde spart så lenge til, tiden man brukte på å kose seg med coverart før internett osv? Synes disse rommene med store vinylsamlinger gir en veldig god atmosfære, men er ikke emosjonelt investert selv, og hadde aldri lagt ut på det bryderiet. Pickuper, riaa, stabilitet, motorhastighet, vasking av plater(!!!!), reise seg opp (!!!) for å flytte på stiften, poppingen, tickingen, slite ut pickuper.

    Den eneste fordelen med platespillere er vel at man kan scratche på den? ;D

    Grunnen til at noen ungdommer trekkes mot vinyl, tror jeg enkelt og greit kommer av at de ikke er så utsatt for loudness war pga mediets iboende begrensning for komprimering, samtidig som det er litt sosial status å drive med vinyl i de yngre musikk-interessertes kretser, siden alle andre har ipod. Hadde samme master blitt lagt på CD eller kommet ut lossless, så hadde den overgått vinylen med god margin, vil jeg påstå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke nødvendigvis bare nostalgi. En vinylsnurre, eller tre og en vinylsamling er noe langt mer enn kun en medieavspiller/signalkilde.
    De som skjønner hva som menes , skjønner hva som menes. De som ikke skjønner hva som menes, vil ikke skjønne forklaringen;)

    Trendy blandt yngre i noen miljøer - ja, men ta en tur innom noen platebutikker, eller platemesser og se på den aldersmessige spredningen på kundene.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kan det være at å lytte til musikk blir et rituale? Man tar seg en kaffe, setter seg ned, henter ut en plate, tar ut skiva, løfter den opp og ser på den i lyset, blåser på den, legger den på spilleren, balanserer og ser at alt er greit ift. arm og pickup, går tilbake, setter seg ned, drikker kaffe og ser på coverart, tenker på tiden som var?

    Kan det være hele ritualet her?

    Eller er det mer å se mekanikken i det så åpenlyst?

    Husker jeg kjøpte min første vaskemaskin og satt og kikket inn ruta en god halvtime. ;D

    Kan det være at man liker å ta på og være med å sette opp mekanikken, tweakingen og oppnå resultater ved det?

    Satte vin for en del år siden, og nøt synet og lyden av ploppingen i gjærlåsen, jeg visste at om 14 dager kan jeg drikke meg full på hurtigvin igjen. Gjorde stort ut av dette med 6 stk 25L-dunker, kar, gjærlåser og fant hurtiggjær samt blandings- og temperaturforhold for å få maks alkoholprosent og volum ut av det så fort som mulig ferdig. Skal si vi var fyllesyke, lol. Rører ikke vin med ildtang i dag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er nok mange ulike årsaker til at vinylen igjen fikk et oppsving. For min del er det mangesidig. Jeg tror nok det rituelle har begrenset betydning for de fleste, men jeg lytter til musikk på en noe annen måte ved avspilling av vinyl.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det skjer, ardilla, så begynner de kanskje endelig å låte bra! ;D

    Men alvorlig talt altså. Kan det være at det ligger mye nostalgi i dette med vinyl og rør? Lytte til sanger som forbinder en med ens første kjærlighet, på platespilleren man hadde spart så lenge til, tiden man brukte på å kose seg med coverart før internett osv? Synes disse rommene med store vinylsamlinger gir en veldig god atmosfære, men er ikke emosjonelt investert selv, og hadde aldri lagt ut på det bryderiet. Pickuper, riaa, stabilitet, motorhastighet, vasking av plater(!!!!), reise seg opp (!!!) for å flytte på stiften, poppingen, tickingen, slite ut pickuper.

    Den eneste fordelen med platespillere er vel at man kan scratche på den? ;D

    Grunnen til at noen ungdommer trekkes mot vinyl, tror jeg enkelt og greit kommer av at de ikke er så utsatt for loudness war pga mediets iboende begrensning for komprimering, samtidig som det er litt sosial status å drive med vinyl i de yngre musikk-interessertes kretser, siden alle andre har ipod. Hadde samme master blitt lagt på CD eller kommet ut lossless, så hadde den overgått vinylen med god margin, vil jeg påstå.
    Simen på Kontrapunkt sa en gang til meg at jo bedre utstyr man hadde til å spille av digitalt/vinyl - jo likere låt det. Linn's beste platespillerrigg og den feteste streameren deres "konvergerte" lydmessig. Det er nok mye i dette.

    Masteren er jo nå for tiden høyoppløst og digital. Kjøper du digital musikk må du ha en dugelig digitalkonverter for å få signalet analogt. Kjøper du vinyl, er masteren allerede gjort analog av en dugelig DA-konverter, men så må du altså ha en dugelig platespillerrig for å avslese og forsterke det analoge signalet.

    Her i huset er det kun kona som driver med vinyl - og det handler utelukkende om nostalgi og ritualer.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hvis det skjer, ardilla, så begynner de kanskje endelig å låte bra! ;D

    Men alvorlig talt altså. Kan det være at det ligger mye nostalgi i dette med vinyl og rør? Lytte til sanger som forbinder en med ens første kjærlighet, på platespilleren man hadde spart så lenge til, tiden man brukte på å kose seg med coverart før internett osv? Synes disse rommene med store vinylsamlinger gir en veldig god atmosfære, men er ikke emosjonelt investert selv, og hadde aldri lagt ut på det bryderiet. Pickuper, riaa, stabilitet, motorhastighet, vasking av plater(!!!!), reise seg opp (!!!) for å flytte på stiften, poppingen, tickingen, slite ut pickuper.

    Den eneste fordelen med platespillere er vel at man kan scratche på den? ;D

    Grunnen til at noen ungdommer trekkes mot vinyl, tror jeg enkelt og greit kommer av at de ikke er så utsatt for loudness war pga mediets iboende begrensning for komprimering, samtidig som det er litt sosial status å drive med vinyl i de yngre musikk-interessertes kretser, siden alle andre har ipod. Hadde samme master blitt lagt på CD eller kommet ut lossless, så hadde den overgått vinylen med god margin, vil jeg påstå.
    Å spille vinyl er hobby, ingen som tenkte på at vi måtte reise oss opp for å snu plata.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Kan det være at å lytte til musikk blir et rituale? Man tar seg en kaffe, setter seg ned, henter ut en plate, tar ut skiva, løfter den opp og ser på den i lyset, blåser på den, legger den på spilleren, balanserer og ser at alt er greit ift. arm og pickup, går tilbake, setter seg ned, drikker kaffe og ser på coverart, tenker på tiden som var?

    Kan det være hele ritualet her?

    Eller er det mer å se mekanikken i det så åpenlyst?

    Husker jeg kjøpte min første vaskemaskin og satt og kikket inn ruta en god halvtime. ;D

    Kan det være at man liker å ta på og være med å sette opp mekanikken, tweakingen og oppnå resultater ved det?

    Satte vin for en del år siden, og nøt synet og lyden av ploppingen i gjærlåsen, jeg visste at om 14 dager kan jeg drikke meg full på hurtigvin igjen. Gjorde stort ut av dette med 6 stk 25L-dunker, kar, gjærlåser og fant hurtiggjær samt blandings- og temperaturforhold for å få maks alkoholprosent og volum ut av det så fort som mulig ferdig. Skal si vi var fyllesyke, lol. Rører ikke vin med ildtang i dag.
    Absolutt spott on Tittentei det med rituale, passer godt for meg i alle fall.
    Husker at når en ikke lenger fikk kjøpe LPer lenger måtte jeg kjøpe en Pioneer CD med platetallerken og hvor CDen ligger opp/ned, står i huset en plass ennå den.:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Simen på Kontrapunkt sa en gang til meg at jo bedre utstyr man hadde til å spille av digitalt/vinyl - jo likere låt det. Linn's beste platespillerrigg og den feteste streameren deres "konvergerte" lydmessig. Det er nok mye i dette.
    Både ja - og nei. Om man ønsker det, så kan man tune og tweake en vinylrigg (inkl. RIAA) i retning "digital" lyd, men man kan også velge andre lydmessige retninger. Nå har jeg langt fra en toppspec. LP12, men grei nok. Min CD spiller er også av forholdsvis grei kvalitet. Av gode innspillinger, der jeg har både vinyl og CD (i en del tilfeller også både original og re-master) så låter dette langt fra likt. I noen tilfeller vil jeg påstå at vinylen har best lyd, i andre tilfeller CD´n (der det igjen er noen tilfeller der jeg synes re-master er bedre enn originalen. Dette er mao ikke noe enten/eller.

    Masteren er jo nå for tiden høyoppløst og digital. Kjøper du digital musikk må du ha en dugelig digitalkonverter for å få signalet analogt. Kjøper du vinyl, er masteren allerede gjort analog av en dugelig DA-konverter, men så må du altså ha en dugelig platespillerrig for å avslese og forsterke det analoge signalet.
    Veldig mange av de som spiller vinyl har en betydelig samling plater fra den tid det var analogt hele veien. Det finnes i dag også unntak mht mastring, men da dreier det seg i hovedsak om spesifikke produksjoner og lables - og ikke ordinære ny-utgivelser og re-issues.

    Men... nå er vi kanskje en smule OT:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Å spille vinyl er hobby
    Det kan i hvertfall lett utvikle seg til å bli en egen hobby, med mange sidegrener utover det å spille musikken.

    Å besøke bruktsjapper og platemesser for å lete etter (og forhåpentligvis finne) en og annen innspilling man mangler, er for meg mye mer givende enn å søke opp et album på Wimp eller en annen Streamingtjeneste.
    Å vaske plater (i egenprodusert UL-vasker) finner jeg langt mer interessant enn å rense harddisk.
    Å sortere, arkivere og "dulle" med ei vinylsamling har for meg større sjarm, enn å sortere disk-filer.
    Å eie en vinylsamling gir meg mye mer enn å ha en haug med zero´s and one´s.

    Men - jeg har full respekt for de som ikke er med på den "greia", og har kvalitetstid i form av andre sysler:).
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Alt etter hva man er oppvokst med. Jeg husker med glede mine første Technics 1210 og sorg over å ha solgt dem. Det er noe eget med vinyl, noe som er vanskelig å forklare til folk som ikke har drevet med det. Som nevnt tidligere, disse ritualene man ofte får og en kjærlighet til samlinga. Jeg tar ut en plate, blåser på den og snur den ett par ganger for å sjekke at alt er ok. Legger den på spilleren og sjekker at alt er balansert og ser bra ut. Det er uendelig mye mer tilfredsstillende enn å streame på wimp. Bytting av stifter og pickuper får andre karrakteristikker på lyden og det føles så mye bedre. Musikken er noe du kan ta og føle på. Den varme lyden er også ett stort pluss.
    Det er en gang slik at anlegget jeg nå streber etter er basert på streaming. Rett og slett fordi man har all verdens musikk noen klikk unna. Rør ikke rør er for meg helt uviktig da jeg aldri har eid rør. Men skal skaffe rør også med tiden. Lyttingen er uansett viktigst og all ære til transistoren.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Simen på Kontrapunkt sa en gang til meg at jo bedre utstyr man hadde til å spille av digitalt/vinyl - jo likere låt det. Linn's beste platespillerrigg og den feteste streameren deres "konvergerte" lydmessig. Det er nok mye i dette.
    Både ja - og nei. Om man ønsker det, så kan man tune og tweake en vinylrigg (inkl. RIAA) i retning "digital" lyd, men man kan også velge andre lydmessige retninger. Nå har jeg langt fra en toppspec. LP12, men grei nok. Min CD spiller er også av forholdsvis grei kvalitet. Av gode innspillinger, der jeg har både vinyl og CD (i en del tilfeller også både original og re-master) så låter dette langt fra likt. I noen tilfeller vil jeg påstå at vinylen har best lyd, i andre tilfeller CD´n (der det igjen er noen tilfeller der jeg synes re-master er bedre enn originalen. Dette er mao ikke noe enten/eller.
    Det var en sammenligning mellom vinylrigger til et par hundre tusen og toppstreameren til omtrent det samme han snakket om . Linn har jo forkastet CD spillere lenge før oss andre fordi de mente streaming låt så mye bedre - og mere analogt enn CD-spillere.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk for svarene rundt drivkraften bak det å drive med vinyl. Ser verdien i det for de som er investert.

    Ardilla, tror det er mer i det enn det. Hvilket driftsprinsipp, pickup, arm, riaa man bruker har mye å si etter hva jeg har forstått. Pickuper som koster en formue kan f.eks. ha varm lyd eller transparent lyd med masse air og detaljer, så det er ikke slik at alle tilstreber seg presisjon og kommer nærmere det desto høyere man beveger seg på prisskalaen.

    Det er en annen gjeng entusiaster som sverger til at spolebånd er enda bedre enn vinyl igjen, og der koster det en stor haug med penger for en tett kopi på masteren, og analogt medie slites ut over tid.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ...Ardilla, tror det er mer i det enn det. Hvilket driftsprinsipp, pickup, arm, riaa man bruker har mye å si etter hva jeg har forstått. Pickuper som koster en formue kan f.eks. ha varm lyd eller transparent lyd med masse air og detaljer, så det er ikke slik at alle tilstreber seg presisjon og kommer nærmere det desto høyere man beveger seg på prisskalaen.
    ....
    Selvfølgelig. Det samme gjelder digital-analogprosessen man må gjennom for å få filer fra disk til høyttaler - alle komponentene farger lyden, og folk - også de med høy btetalingsvilje - har ulike preferanser. Poenget mitt var at det ikke nødvendigvis er å strebe etter farget lyd å satsde på vinyl. Eller rør, for den saks skyld. At digitalt (og transistor) er mer nøytralt enn vinyl (og rør) per definisjon - alltid og uansett, er en oppfatning jeg benytter enhver anledning til å påpeke. Selv om jeg ikke sverger til vinyl.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ...Ardilla, tror det er mer i det enn det. Hvilket driftsprinsipp, pickup, arm, riaa man bruker har mye å si etter hva jeg har forstått. Pickuper som koster en formue kan f.eks. ha varm lyd eller transparent lyd med masse air og detaljer, så det er ikke slik at alle tilstreber seg presisjon og kommer nærmere det desto høyere man beveger seg på prisskalaen.
    ....
    Selvfølgelig. Det samme gjelder digital-analogprosessen man må gjennom for å få filer fra disk til høyttaler - alle komponentene farger lyden, og folk - også de med høy btetalingsvilje - har ulike preferanser. Poenget mitt var at det ikke nødvendigvis er å strebe etter farget lyd å satsde på vinyl. Eller rør, for den saks skyld. At digitalt (og transistor) er mer nøytralt enn vinyl (og rør) per definisjon - alltid og uansett, er en oppfatning jeg benytter enhver anledning til å påpeke. Selv om jeg ikke sverger til vinyl.
    Hvis man ønsker farget lyd, så - er min mening - at man bør velge høyttalere med ønskede ugjevnheter i frekvensrespons, men lite forvrengning på drivernivå, bruke akustikktiltak og høyttalerplassering + grad av toe in til å tune rombidrag og respons i subjektiv favør. Sist, men ikke minst DSP for å korrigere og tweake. Resten av kjeden bør holdes objektivt nøytral, og man bør sørge for å ha nok kapasitet.

    I hodetelefoner gjelder det samme; man bør velge hodetelefoner som er akustisk og mekanisk tweaket mot en frekvensrespons som ligger så tett opp til subjektive preferanser som mulig, og så bruke DSP for å tweake det videre i ønsket retning, gitt nøytral signalvei med nok juice til å levere kapasiteten man trenger vil man oppnå det.

    Hodetelefoner skriker som en vårkåt hankatt etter å få DSP, SKRIKER!! Det er så lite som skal til for å få noe du synes er 90 % der til å bli 100 %.

    I proverdenen er DSP elsket. Bare se på toppmodellene til JBL pro, JBL M2. Der er det aktiv deling og korreksjon via DSP. Jeg tror også at mange produsenter legger inn DSP-filtere i DAC'er for å gi house sound, det er derfor man hører at firmware-endringer gir annen lydsignatur også.

    Jeg har funnet Jesus, og Jesus kom med DSP.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn