Gobsmacked.....men på helt feil måte.
Sammen med en god kamerat la jeg onsdag 30.12 turen til OHC - med hensikt om å kose meg med å høre på noen gode hodetelefoner i 4000,-klassen.
I den medbrakte matpakken lå ett knippe plater som jeg setter særdeles stor pris på
Andrew York - Centerpeace
Solveig Slettahjell - Domestic Songs
David Grimal/Les Dissonances - Les Quatre Saisons
Opeth - Ghost Reveries
Siden jeg ikke har hatt hodetelefoner tilgjengelig ved anlegget har jeg ingen egentlig referanseramme på hodetelefoner - foruten at jeg bruker Marshall Major til mobilt bruk. Den mest nærliggende referanserammen er nok derfor høyttalerne mine (Gradient Revolutions MkII drevet av Naim Uniti).
Vel fremme på OHC blir jeg tatt hånd om på utmerket vis. Jeg får foreslått å starte med Grado SR-325s og Hifiman HE400s. Begge blir drevet av Moon Neo 230 HAD og en CD-spiller fra Belcanto
Det tar ikke store lyttingen til for å oppdage at disse to hodetelefonene har et svært ulikt uttrykk. HE400s er raffinerte og glatte, mens SR-325s representerer det mer sprelske. Hos Gradoen setter jeg pris på en veldig upfront lytteopplevelse, men synes at lydbildet er for diskantpreget og ikke sammenhengende og homogent nok.
Hos Hifiman HE400s er det iallefall homogent nok. Det er god sammenheng igjennom det tonalspekteret foruten nederst i mellomtonen hvor det sveller litt ut. Men det som ikke oppleves bra, og som på meg tar meg på sengen, er en dempet og svak dynamikk. For egen del liker jeg å kalle det trykkdynamikk - den dynamikk som du finner når hammeren i et piano går ned på strengen samtidig som det forplanter seg et lydmessig trykk i kassen på instrumentet, opplevelsen du får når trommerstikken møter skinnet, trykkvariasjonen i stemmen til en vokalist. Dette synes jeg HE400s stod nærmest som et filter i veien for. HE400i ble koblet inn - samme homogene lydbilde - samme anemiske dynamikk. HE560 med Nordost Heimdall Heimdall 2 på disken (og med litt mattekunnskaper ser en nå at dette 4000,--budsjettet er blåst langtvekkistan). HE560 er enda renere enn de to forrige, men fortsatt er dette avdempet og pent. Tilslutt Audeze LCD-2 på bordet - og jeg hører at her er det mer av den dynamikken som jeg vanligvis opplever når jeg lytter til musikken min. Men nå har jeg lyttet til såvidt mange hodetelefoner over kort tid at jeg kjenner meg litt litt i overkant svimmel av lytteinntrykk - og dessuten er hele lydkjeden nå brakt til en sluttsumm av 35000,-. Litt skuffet - over at det ikke er mer ytelse (IMHO) å få ut av 35000,- vender jeg nesen hjemover.
Etter noen timers lydpause, skyver jeg godstolen bort til Naimen, kobler til Marshall Major og snurrer platene som jeg tok meg til OHC. OK, jeg hører en mer farget gjengivelse, og "kula" som lyden skapes i er mindre og mer "midt" i hodet enn på Hifiman 400-ene - men gud bedre, her er jo dynamikken tilbake, intonasjonen til Slettahjell står frem, anslagene på pianoet Mitsuko Kado skaper en nærhet til musikken som HE400s/i ikke var i nærheten av. Gobsmacked (på helt feil måte) røsker jeg Sennheiser Momentumene som jeg gav til min eldste sønn for ett år siden straks han kommer inn av døren, og kobler dem til. De løfter lytteopplevelsen fra Marshallen enda ett betydelig hakk på de fleste områdene - oppløsning og tonal renhet oppleves som bedre og "kula" er større. Dynamikken er i stor grad beholdt.
Så sitter jeg her da - og erfarer at om jeg skulle velge mellom Hifiman HE400 (s eller i) drevet av Moon og et sett med Sennheiser Momentum plugget rett i Naimen - så er jeg ganske sikker på at jeg ville velge sistnevnte. For mye dynamikk og liv i musikken, i instrumentklangen ble borte på veien i det jeg hørte på OHC. Jeg kan ikke uttale meg om HE560 og LCD-2 - det ble for kortvarig - og prisklassen frister heller ikke.
Det som derimot frister er å forbedre det jeg hører i Momentumen - og hvor skal jeg da gå, kjære venner. Kan det være en ide å gå videreoppover i Sennheiser hierarkiet? HD650, HD700? Er det andre ting som bør stå på shortlisten over ting jeg bør høre? Philips Fidelio X1 kanskje? Beyer Dynamics T90?
Planen om å oppgradere til fra Marshall Major til et par gode stue-"lurer" har bare fått en kurskorreksjon, men jeg tar gjerne mot innspill. Planen er å oppnå storslagen lyd over Naimens hodetelefonutgang. Er det mulig? Momentumene som jeg rappet fra sønnen, har iallefall gitt meg troen på det. Takk for oppmerksomheten.