Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Ikke enig med deg i beskrivelsen av diskantgjengivelsen til X2.
    Men, i forhold til lyden fra (mange) orthodynamiske hodetelefoner, er ikke X2 like god.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Fikk X2 idag!
    Første inntrykk er at dem har litt skrikete & ubehagelig treble til å begynne med, kanskje ørene mine endrer seg litt. Bassen er ganske morro, men selvfølgelig mye dårligere kvalitet enn dyrere hodetelefoner.
    Her er det kvantitet over kvalitet!
    Jeg hentet mitt sett i går. Mitt første inntrykk var som deg. Men koblet det til en tuner og lot den spille til i dag. Da var lydbildet endret. Testet den mot HD-650 på Naim og V200. Veldig likt, men lydbildet er klart større på X2. Den har mer bass og diskant. Fikk en merkelig observasjon. Testet X2 med kablen til NAD HT, da denne er kortere. Lyden ble merkbart dårligere. Er NAD kablen virkelig så dårlig ? Andre med erfaring ? Tenkte å teste ledningen fra NAD på X2 settet, før jeg eventuelt returnerer det. Det merkelige er at HD-650 låter mye bedre på HA-2. Det lyder faktisk bedre her enn på V200. Lydkula blir større også
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ja jeg håper de "slipper" opp litt til uken når dem har blitt spilt x antall timer.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Interresangt, HD 650 høres mye bedre ut enn HD 558 rett ut av esken sammenlignet med HD 558 som er helt innspillt.
    Fantastisk med skikkelig tonal balanse, HD558 var så overdrevent fet i lyden:cool:
    Eneste er at HD650 er for øyeblikket litt tynn i lyden, er det noe forbedres etterhvert?

    photo_2016-01-06_15-26-12.jpg


    Beklager potetkvalitet på bildet.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    I
    Eneste er at HD650 er for øyeblikket litt tynn i lyden, er det noe forbedres etterhvert?
    Tynn i lyden? Det er det vel første gang noen har kommet med.
    Som sagt dette er rett ut av esken, nå etter å ha spillt i 30 min så er det bedre. Inntrykket kan vel være påvirket av at jeg har sittet i et halvt år med HD 558 som er som sagt for fet i lyden etter min smak.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Tynn i lyden? Det er det vel første gang noen har kommet med.
    +1
    Den var ny. Selv rett fra esken har HD650 en "varm" lyd med mer (dyp)bass enn HD558. Jeg har lite/ingen tro på innspilling. Tilvenning har jeg stor tro på...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^Trolig, for tynn i lyden er vel ikke akkurat den mest brukte karakteristikken for beskrivelse av HD650;)
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Interresangt, HD 650 høres mye bedre ut enn HD 558 rett ut av esken sammenlignet med HD 558 som er helt innspillt.
    Fantastisk med skikkelig tonal balanse, HD558 var så overdrevent fet i lyden:cool:
    Eneste er at HD650 er for øyeblikket litt tynn i lyden, er det noe forbedres etterhvert?

    Vis vedlegget 358420

    Beklager potetkvalitet på bildet.
    Jeg har storkost meg med HD650 og Woo WA2 de siste dagene - det er en kombiansjon man rett og slett blir lykkelig av!

    Men tynn i lyden - det har jeg som andre sier ikke hørt før om HD650. Hva drives den med? Microen eller komfyren?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Interresangt, HD 650 høres mye bedre ut enn HD 558 rett ut av esken sammenlignet med HD 558 som er helt innspillt.
    Fantastisk med skikkelig tonal balanse, HD558 var så overdrevent fet i lyden:cool:
    Eneste er at HD650 er for øyeblikket litt tynn i lyden, er det noe forbedres etterhvert?

    Vis vedlegget 358420

    Beklager potetkvalitet på bildet.
    Jeg har storkost meg med HD650 og Woo WA2 de siste dagene - det er en kombiansjon man rett og slett blir lykkelig av!

    Men tynn i lyden - det har jeg som andre sier ikke hørt før om HD650. Hva drives den med? Microen eller komfyren?
    Drives med fryseren så klart.

    Etter å ha spillt konstant nå 4,5 timer så har tynnheten forsvunnet helt, rett ut av esken hørtes det ut som Chris Isaak hadde mistet noen strenger på gitaren i Wicked Game, men at det var så ille forsvant etter 30 min.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Drives med fryseren så klart.

    Etter å ha spillt konstant nå 4,5 timer så har tynnheten forsvunnet helt, rett ut av esken hørtes det ut som Chris Isaak hadde mistet noen strenger på gitaren i Wicked Game, men at det var så ille forsvant etter 30 min.
    Ikke rart det blir kald lyd - prøv med komfyren! :p

    Vel - ser man det - du er herved en overbevist burnin-forfekter. Jeg tror absolutt ikke at innspilling er tull, selv om mange kanskje overdriver effekten. Uansett - det er bedre nå! HD650 vokser også veldig med forsterkeri - det er ikke uforsvarlig å kjøre 10-ganger i prisratio på hodetelefon og amp i dette tilfelle >:D (selv om du kommer langt med 5-gangern, da.. )
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Grunne til at lyden var så tynn var at bassen var så ekstrem stram og gikk ikke veldig dypt. Driver med første Rega EAR og den "nye" strømforsyningen Rega PS1 som jeg har kjøpt i etterkant.

    OFF TOPIC:
    Hvor stor forskjell det er på forskjellige høyttalere fra rett ut av esken og til de er ferdiginnspillt varierer ekstremt. Hawthorne HT jeg hadde hørtes ut som de var sprengt rett ut av esken, null dynamikk og hul og grusom bass. Mens Klipsch Heresy III var bare veldig agressive i hovedsak og ble mer tilbakelent etter noen 100 timer, når det gjelder hodetelefoner har jeg ikke mye erfaring på highend.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    HD650 på steroider = HD800S?
    Dvs, HD800S er aldri så varm vil jeg tro, men i det resterende spekteret
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nå har X2 blitt brent inn i minst 15 timer. Syntes fremdeles den er alt for sssssssssskarp.
    WA6-SE som har dårlig kontrol?
    Sennheiser HD6X0 er fantastisk, ikke noe annet å si på det!
    Vurderer å kjøpe noen HD650 drivere til modding
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Litt objetive målinger kan være greit mellom all subjektiv synsing når det kommer til innspilling av hodetelefoner:


    http://www.innerfide...y-break-effects
    http://www.innerfide...headphone-break

    Kort oppsummering; Det er større forskjell mellom høyre og venstre klokke enn forskjellen mellom 0 timer og hundrevis av timer, innspillingen skjer (i hovedsak) mellom øra til lytteren.
    I målingene jeg har linket til er det brukt en hodetelefon som iflg. "ekspertisen" må ha flere hundre timer innspillingstid...

    Man kan ikke sammenligne høyttalere og hodetelefoner. En hodetelefon-driver har faktisk mer til felles med dynamiske mikrofoner (giver/transducer) enn høyttalerelementer.
    Høyttalerelementer har vanligvis et gummioppheng som muligens/kanskje har godt av litt "massage". Drivere i hodetelefoner har vanligvis ikke gummioppheng men er "opphengt" i en forlengelse av membran, i samme materiale som membran (unntak finnes).
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Litt objetive målinger kan være greit mellom all subjektiv synsing når det kommer til innspilling av hodetelefoner:


    http://www.innerfide...y-break-effects
    http://www.innerfide...headphone-break

    Kort oppsummering; Det er større forskjell mellom høyre og venstre klokke enn forskjellen mellom 0 timer og hundrevis av timer, innspillingen skjer (i hovedsak) mellom øra til lytteren.

    I målingene jeg har linket til er det brukt en hodetelefon som iflg. "ekspertisen" må ha flere hundre timer innspillingstid...

    Man kan ikke sammenligne høyttalere og hodetelefoner. En hodetelefon-driver har faktisk mer til felles med dynamiske mikrofoner (giver/transducer) enn høyttalerelementer.
    Høyttalerelementer har vanligvis et gummioppheng som muligens/kanskje har godt av litt "massage". Drivere i hodetelefoner har vanligvis ikke gummioppheng men er "opphengt" i en forlengelse av membran, i samme materiale som membran (unntak finnes).
    Man måler kun det man måler.... At man ikke finner det man leter etter betyr ikke at det ikke fins ;)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Nå har X2 blitt brent inn i minst 15 timer. Syntes fremdeles den er alt for sssssssssskarp.
    WA6-SE som har dårlig kontrol?
    Sennheiser HD6X0 er fantastisk, ikke noe annet å si på det!
    Vurderer å kjøpe noen HD650 drivere til modding
    Kan kansje være WA6-SE enten ruller av eller gjengir mykere lyd rett og slett.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Tja, jeg får like ssssssssskarpe sss'er med iPhone 6 og 6S så ikke vet jeg.
    Har egentlig gitt opp X2
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Litt objetive målinger kan være greit mellom all subjektiv synsing når det kommer til innspilling av hodetelefoner:


    http://www.innerfide...y-break-effects
    http://www.innerfide...headphone-break

    Kort oppsummering; Det er større forskjell mellom høyre og venstre klokke enn forskjellen mellom 0 timer og hundrevis av timer, innspillingen skjer (i hovedsak) mellom øra til lytteren.

    I målingene jeg har linket til er det brukt en hodetelefon som iflg. "ekspertisen" må ha flere hundre timer innspillingstid...

    Man kan ikke sammenligne høyttalere og hodetelefoner. En hodetelefon-driver har faktisk mer til felles med dynamiske mikrofoner (giver/transducer) enn høyttalerelementer.
    Høyttalerelementer har vanligvis et gummioppheng som muligens/kanskje har godt av litt "massage". Drivere i hodetelefoner har vanligvis ikke gummioppheng men er "opphengt" i en forlengelse av membran, i samme materiale som membran (unntak finnes).
    Man måler kun det man måler.... At man ikke finner det man leter etter betyr ikke at det ikke fins ;)

    Har selv opplevd positiv forbedringer ved innspilling av nytt utstyr(hodetelefoner), om dette kommer fram ved måling vites ikke, om dette er kun innbildning er jeg rimelig sikker på at det ikke var, men for all del, vi alle får mene akkurat hva man selv mener..! :cool:
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Man måler kun det man måler.... At man ikke finner det man leter etter betyr ikke at det ikke fins ;)
    Det har du helt rett i.
    Men det man kan måle tyder på at det er veldig liten målbar, men ikke hørbar forskjell. Det skriver også Tyll om lytteinntrykket fra ny til "innkjørt".
    Dette er EN manns målinger. Ser gjerne at "pro innspilling folket" bidrar med egne målinger...
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Man måler kun det man måler.... At man ikke finner det man leter etter betyr ikke at det ikke fins ;)
    Det har du helt rett i.
    Men det man kan måle tyder på at det er veldig liten målbar, men ikke hørbar forskjell. Det skriver også Tyll om lytteinntrykket fra ny til "innkjørt".
    Dette er EN manns målinger. Ser gjerne at "pro innspilling folket" bidrar med egne målinger...
    Oijj.. var det Tyll som skrev dette, ja da vil jeg forandre min mening..! umiddelbart..! ;)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio X2 kjøpt inn i går. Drives av Naim Uniti. Første inntrykket er dyp bass, stort rom, litt tilbaketrukket mellomtone, forsiktig diskant. Fin bærekomfort og flott mekanisk kvalitet. Synes at lyden er litt grå og lite ekspressiv sammenlignet med Marshall Major. Major legger er mer eksplosiv, mens Fidelio er mer sober-

    Venter med å felle endelig dom til de har blitt spilt inn etter noen dager. Dersom dette åpner seg mer kan det bli meget bra.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Man måler kun det man måler.... At man ikke finner det man leter etter betyr ikke at det ikke fins ;)
    Det har du helt rett i.
    Men det man kan måle tyder på at det er veldig liten målbar, men ikke hørbar forskjell. Det skriver også Tyll om lytteinntrykket fra ny til "innkjørt".
    Dette er EN manns målinger. Ser gjerne at "pro innspilling folket" bidrar med egne målinger...
    Oijj.. var det Tyll som skrev dette, ja da vil jeg forandre min mening..! umiddelbart..! ;)
    Tar Tylls meninger og inntrykk om hodetelefoner mer seriøst enn samtlige her på forumet, meg inkludert :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Man måler kun det man måler.... At man ikke finner det man leter etter betyr ikke at det ikke fins ;)
    Det har du helt rett i.
    Men det man kan måle tyder på at det er veldig liten målbar, men ikke hørbar forskjell. Det skriver også Tyll om lytteinntrykket fra ny til "innkjørt".
    Dette er EN manns målinger. Ser gjerne at "pro innspilling folket" bidrar med egne målinger...
    Oijj.. var det Tyll som skrev dette, ja da vil jeg forandre min mening..! umiddelbart..! ;)
    Tar Tylls meninger og inntrykk om hodetelefoner mer seriøst enn samtlige her på forumet, meg inkludert :)
    det er bra, men til syvende og sist er det jo nettopp du selv som avgjør hva som fungerer akkurat for deg, slik er vi alle forskjellige, Tyll også..! :cool:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Me trust me only
    Men fader...hvorfor gidder du være med på et forum da!!!!;)
    Det er ingen motsetninger i det. Erfaringsmessig er det altfor mange anbefalte produkter som i mine ører låter grufullt så derfor stoler jeg ikke på noen i så måte, heller ikke ypperstepresten i denne tråden, Tyll Hertsens, eller hvordan det skrives. Min subjektivitet er sheriffen i min by.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Over til Bergen. Noen som har erfaring med Sennheiser IE800 ørepropper?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.081
    Antall liker
    8.589
    Torget vurderinger
    1
    Nei men jeg har erfaring med B&W C5 S2. Direkte fra Tromsø.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    det er bra, men til syvende og sist er det jo nettopp du selv som avgjør hva som fungerer akkurat for deg, slik er vi alle forskjellige, Tyll også..! :cool:
    Klart man gjør endelig vurdering selv. Men det er veldig tidsbesparende å ha sammenfallende "lydsmak" med Tyll og enkelte her på forumet/andre head-fi forum. Jeg bruker veldig lite tid på lydprodukter jeg allerede vet ikke vil falle i smak.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Jeg får litt forvirrende inntrykk av hvordan IE800 skal spille. H&M ga de kjempekritikk i siste nummer og tilsynelatende like gode som Shure SE846 til vesentlig høyere pris, mens andre skriver de låter for lyst og skarpt osv osv. De kan være en kandidat til reiselyd. Som brillebruker er jeg ikke veldig glad i bøyle/kabel-rundt-øret-løsningen som jeg har hatt tidligere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Jeg får litt forvirrende inntrykk av hvordan IE800 skal spille. H&M ga de kjempekritikk i siste nummer og tilsynelatende like gode som Shure SE846 til vesentlig høyere pris, mens andre skriver de låter for lyst og skarpt osv osv. De kan være en kandidat til reiselyd. Som brillebruker er jeg ikke veldig glad i bøyle/kabel-rundt-øret-løsningen som jeg har hatt tidligere.
    Disse er kona sine men jeg har "lånt" dem av og til...
    IE800 er små og bør passe de fleste ørefasonger. Ledningen er kort, av god kvalitet, ikke utskiftbar og plukker opp forholdsvis mye bevegelseslyd.
    IE800 har veldig dårlig demping av eksterne lyder (for en IEM) men holder til buss og tog hvis du ikke krever "full isolasjon"...

    Hvis du liker lyden i HD800 er det sannsynlig at du liker lyden fra IE800. Stor lydscene, detaljert og "luftig" lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn