Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Spent på prisen.
    Hifiman kommer også med en ny hodetelefon.
    Pris? $6000..............................................................................................................................................................................................................................
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Er lenge til jeg betaler USD 6000,- for Chifi(man) :)
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    HiFiMan var for få år siden en produsent med audiofile produkter til lave eller fornuftige priser. Med HE1000 ble den stilen for alvor endret. En stor del av goodwill'en forsvant for min del da...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    HiFiMan var for få år siden en produsent med audiofile produkter til lave eller fornuftige priser. Med HE1000 ble den stilen for alvor endret. En stor del av goodwill'en forsvant for min del da...
    Jeg er egentlig litt enig. Prisene ble fort helt syke noe jeg føler ødelegger denne flotte hobbyen litt. Man skal ikke langt tilbake før 10k var helt i toppsjiktet. Har vel en følelse av at kvaliteten/lyden ikke har fulgt med den heftige prislappen mange forlanger fortiden.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    HiFiMan var for få år siden en produsent med audiofile produkter til lave eller fornuftige priser. Med HE1000 ble den stilen for alvor endret. En stor del av goodwill'en forsvant for min del da...
    Jeg er egentlig litt enig. Prisene ble fort helt syke noe jeg føler ødelegger denne flotte hobbyen litt. Man skal ikke langt tilbake før 10k var helt i toppsjiktet. Har vel en følelse av at kvaliteten/lyden ikke har fulgt med den heftige prislappen mange forlanger fortiden.
    Ja, dette vil jeg ansolutt skrive under på jeg er enig i. De dyreste HP jeg har kjøpt var Grado PS1000 som hadde en syk pris i Norge, så ble de faktisk billigere. Jeg betale 11000 nye fra USA, og de er ikke verdt 11000 heller. Hadde da anskaffet meg HE6 i ettertid og PS1000 ble solgt, betalte for ny HE6 fra Duett kr 6500. HE6 gikk jo til himmels i pris etter HE1000 ble sluppet, og det er faktisk helt useriøs oppførsel overfor markedet. Jeg har jo beholdt HE6 som min favoritt, og innsett det er meningsløst å skifte ut til alt nytt som kommer på markedet til sinnsyke priser uten at det tilfører musikken mer. Så jeg anskaffet heller på nytt noen av de gamle traverne som HD600, 650 og Q701. Ser (dvs hører) ikke jeg går glipp av noe egentlig, kan nå slå meg til ro med flere temmelig billige HP-klassikere som faktisk presterer helt på toppnivå...
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Egentlig litt rart at ikke Sennheiser har sluppet noen HD650 V2 eller HD750 for den slags skyld.
    HD650 er fantastisk bra, men merker jeg savner den krystallklare bassen og gjerne hurtigheten til feks HE-1000.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    HD600 har jo den klarheten HD650 "til en viss grad" mangler.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Yep det er sant. Nå har jeg ikke hørt "nyere" HD600, da mine er over 10 år gamle, men med nye puter.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Ja, dette vil jeg ansolutt skrive under på jeg er enig i. De dyreste HP jeg har kjøpt var Grado PS1000 som hadde en syk pris i Norge, så ble de faktisk billigere. Jeg betale 11000 nye fra USA, og de er ikke verdt 11000 heller. Hadde da anskaffet meg HE6 i ettertid og PS1000 ble solgt, betalte for ny HE6 fra Duett kr 6500. HE6 gikk jo til himmels i pris etter HE1000 ble sluppet, og det er faktisk helt useriøs oppførsel overfor markedet. Jeg har jo beholdt HE6 som min favoritt, og innsett det er meningsløst å skifte ut til alt nytt som kommer på markedet til sinnsyke priser uten at det tilfører musikken mer. Så jeg anskaffet heller på nytt noen av de gamle traverne som HD600, 650 og Q701. Ser (dvs hører) ikke jeg går glipp av noe egentlig, kan nå slå meg til ro med flere temmelig billige HP-klassikere som faktisk presterer helt på toppnivå...
    I Norge har prisen på HE-6 hatt en kraftig økning, men det har ikke noe med HiFiMan å gjøre. Det er Dollar-kursen, og hva forhandlerne skal ha for varene, som har bestemt prisen her i landet.

    HE-6 kostet $999 som pre-order før den kom på markedet. Deretter kostet den $1999 i lang tid, mens Audeze sin LCD-2 kostet $999. Da Audeze introduserte sin LCD-3, som da var markant dyrere enn LCD-2 (tror det var $1699), da satte HiFiMan prisen på HE-6 opp til $1299, mens HE-500 ble satt ned fra $899 til $699, tror jeg det var. Vitsen med dette antar jeg var, at HiFiMan ville si, at HE-6 er på nivå med LCD-3, og HE-500 er på nivå med LCD-2, men HiFiMan sine er markant billigere enn Audeze sine modeller.

    Denne prispolitikk ble helt klart endret, da HE1000 kom på markedet: Her sammenliknet HiFiMan sin nye toppmodell med den legendariske og antatt verdens beste hodetelefon gjennom tidene "Orpheus" - og prisen på HE1000 ble satt deretter.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
     
    S

    svk

    Gjest
    Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
    om en kjøper seg hodetelefoner til 2000-4000kr og en liten forsterker til en høvding.
    så låter det vanvittig bra.
    blir det veldig mye bedre om en klasker 10000 kr på bordet?
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
    om en kjøper seg hodetelefoner til 2000-4000kr og en liten forsterker til en høvding.
    så låter det vanvittig bra.
    blir det veldig mye bedre om en klasker 10000 kr på bordet?
    Ikke nødvendigvis og veldig vanskelig å si, alt kommer an på hva man selv synes høres best ut, enkleste er å teste ut dette selv med å høre på f.eks headfi til den summen for så å danne seg et bilde selv, hodetelefoner har hatt en veldig stor økning og interesse i de senere år, mange produsenter har kommet med dyrere og dyrere produkter, om kvaliteten følger hånd i hånd er vel en annen diskusjon, viktigste er hva man selv er fornøyd med, hvilke produkter dette er og i hvilken prisklasse er opp til den enkelte å avgjøre, men som regel kommer oppgraderings spøkelset innen headfi her også..! :cool:
     
    S

    svk

    Gjest
    Har oppgradert litt siden desember 14. Både klokker og supplert med forsterker. Synes det låter veldig bra nå. P7 og dragonfly black.
    sitter og lurer på om ny dac og evt hires kan gi merkbart bedre lyd
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
    om en kjøper seg hodetelefoner til 2000-4000kr og en liten forsterker til en høvding.
    så låter det vanvittig bra.
    blir det veldig mye bedre om en klasker 10000 kr på bordet?
    Ja - og nei. Folk er forskjellige. De ivrigste blant oss er det ikke tvil om at man får noe substansielt igjen for å gå opp i prisklassene. Men samtidig: Jeg har pådratt meg ganske dyrt utstyr etterhvert fra forskjellige produsenter, og jeg kan fremdeles få frysninger (i positiv forstand) av å lytte til for eksempel AKG K701 og HD650 med en helt grei forsterker. Det må også nevnes at som med headfi som med alt annet er det en del som er overpriset, uansett hvilket perspektiv man har på det. Det er også heldigvis noe som er "underpriset" - altså du får vesentlig mer for pengene enn av konkurrerende produkter.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Ardilla, nå må du se til å teste nye ting på Headphoneer!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja Ardilla! Må du se å legge vekk besjebleiene til fordel for litt skriving på hjemmesiden.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ardilla, nå må du se til å teste nye ting på Headphoneer!
    Ja Ardilla! Må du se å legge vekk besjebleiene til fordel for litt skriving på hjemmesiden.
    Takk for oppfordringen! Småpusler innimellom og har noe som snart er klart - men å fullføre tekster som gir mening for meg selv og andre innimellom alle bleiene kan være en utfordring, særlig når jeg gjør det komplisert for meg selv (noe jeg setter min stolthet i å gjøre..... ,)
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Du kan få teste Kina-DACen min mot en skikkelig DAC :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Når vi er inne på Kina DAC'er, finnes det noen artige greier der ute som låter bra ? Har forholdsvis X2 og ett sett EL-8 som jeg foreløpig bruker om hverandre med en liten,hesslig morroklump av en Sabre 9018 til stasjonæren da. Har dog ingen hodetelefon forsterker til selve anlegget annet enn utgangen fra Sony tanksen min.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du kan få teste Kina-DACen min mot en skikkelig DAC :)
    Takk for tilbud - men har foreløpig altfor mye å teste liggende å vente allerede - for en stund.. Men det er utvilsomt interessant å kjøre billige mot dyre dacer. Har selv tidligere hatt en Muse TDAI1543X4 NOS-dac fra Kina - har den vel enda - den var veldig bra - selv testet opp mot Naim DAC.. Muse-en hadde en varmere tone og manglet bittelitt på detaljene kanskje i direkte sammenligning - men i blindtest husker jeg at jeg oftest foretrakk den billige fremfor den dyre. Min med-test-kompis hadde omvendt preferanse.
     
    S

    svk

    Gjest
    Test av billige dac/forsterker er spennende! Idsd ,onkyo200, kina dacr osv
    max pris ca 3000
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    At jeg hører forskjell på flac kontra mp3 er det ingen tvil om. Det jeg egentlig mente med innlegget var om noen hørte store forskjeller mellom Tidal mqa master og flac som de har kjørt til nå. Forskjellen mellom mp3 og flac er ikke noe å diskutere, den er åpenbar. Jeg har ikke en dac som støtter mqa og da er det programmet (appen) som pakker det opp for meg. Jeg synes selv at kvaliteten er bedre. Men er det er hjernen min som spiller meg ett puss, eller fakta?
    Jeg synes uansett at det er fantastisk at Tidal tar audiofile på alvor! Det er på høy tid at vi får skikkelig kvalitet når vi streamer lyd.
    Jeg kjøpte nettop Adele25 til kona på vinyl og det var en opplevelse fylt med smerte. Jeg har aldri opplevd makan til forferdelig lyd. Den flotte stemmen hennes var ¨oppe¨ der konstant på kanten til støy. Compet lå nedi en grop som de aldri greide å grave seg ut av og i det hele tatt.
    Mye musikk i dag er laget for radio som høres i bilen mens unger skriker og man har mer enn nok å tenke på.

    Men når man for en liten stund klarer å sette seg ned for å virkelig lytte. Jeg snakker ikke om å lytte til musikk mens man skriver manuset til en bok. Null konsentrasjon! Jeg snakker om at det snart går an å lytte til musikk! Musikk som ikke lurer en stakkar. Tidal er den eneste strømmetjenesten som er i nærheten av hva jeg ønsker. I tillegg er den drevet av folk som setter pris på musikk slik musikk skal spilles av.
    Det jeg spurte om var Tidal HIFI kontra MQA. Hører noen forskjell? Og hva er forskjellen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    At jeg hører forskjell på flac kontra mp3 er det ingen tvil om. Det jeg egentlig mente med innlegget var om noen hørte store forskjeller mellom Tidal mqa master og flac som de har kjørt til nå. Forskjellen mellom mp3 og flac er ikke noe å diskutere, den er åpenbar. Jeg har ikke en dac som støtter mqa og da er det programmet (appen) som pakker det opp for meg. Jeg synes selv at kvaliteten er bedre. Men er det er hjernen min som spiller meg ett puss, eller fakta?
    Jeg synes uansett at det er fantastisk at Tidal tar audiofile på alvor! Det er på høy tid at vi får skikkelig kvalitet når vi streamer lyd.
    Jeg kjøpte nettop Adele25 til kona på vinyl og det var en opplevelse fylt med smerte. Jeg har aldri opplevd makan til forferdelig lyd. Den flotte stemmen hennes var ¨oppe¨ der konstant på kanten til støy. Compet lå nedi en grop som de aldri greide å grave seg ut av og i det hele tatt.
    Mye musikk i dag er laget for radio som høres i bilen mens unger skriker og man har mer enn nok å tenke på.

    Men når man for en liten stund klarer å sette seg ned for å virkelig lytte. Jeg snakker ikke om å lytte til musikk mens man skriver manuset til en bok. Null konsentrasjon! Jeg snakker om at det snart går an å lytte til musikk! Musikk som ikke lurer en stakkar. Tidal er den eneste strømmetjenesten som er i nærheten av hva jeg ønsker. I tillegg er den drevet av folk som setter pris på musikk slik musikk skal spilles av.
    Det jeg spurte om var Tidal HIFI kontra MQA. Hører noen forskjell? Og hva er forskjellen.
    Er vel knapt noen som har MQA-dacer..

    Darko har jo skrevet endel om dette. http://www.digitalaudioreview.net/2016/06/an-inconvenient-truth-mqa-sounds-better/
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Interessant lesning (Darko's omtale av MQA). Kanskje det sentrale her er, at man "går tilbake" til opptaket og korrigerer for pre-/post-ringing mv. som kommer fra den opprindelige A/D-konverter.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Interessant lesning (Darko's omtale av MQA). Kanskje det sentrale her er, at man "går tilbake" til opptaket og korrigerer for pre-/post-ringing mv. som kommer fra den opprindelige A/D-konverter.
    "Remember: MQA playback is a two part process in a suitably-equipped DAC: 1) hi-res unpacking (decoding) and 2) pre-emptive filter application and decoding (rendering). I’m willing to bet the latter is why I hear better sound quality from an MQA file than the hi-res original. MQA seems to do a better job of making the three dimensional illusion that is high end audio playback more believable."

    Dette filteret som gjør "rendering" jobben er altså spesifikk for DAC-en. Så da må det altså være et verktøy for dac-produsentene til å "tune" det digitale råmaterialet på slik at lyden ut av dacen blir bedre, om jeg ikke forstår det feil?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Slik jeg leste artiklene om MQA, så er det slik at det må være en lang rekke filtre tilgjengelig i DAC'en software og at disse kan ble endret etter hvert som teknologien utvikles og nye albums legges til samlingen. Dette er selvfølgelig dårlige nyheter for hardware produsenter.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.222
    Antall liker
    9.028
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20170113_020827_edited.jpg


    Audioquest DragonFly Red skal visstnok få støtte for MQA ved hjelp av ny firmware.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Ingen andre enn meg som kan høre forskjell. Tekken er forsåvidt likegyldig fot meg. Lyden kommer i første rekke.Er det placebo?
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg synes det, men har aldri prøvd noe annet. Knotete sammen med android eneste
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har ikke blitt brukt noe annet enn DT770 Pro 80 på husets Dragonfly Black, og det låter ganske så greit både som DAC og headamp for dem. Men da jeg koblet opp til hovedriggen så avslørte jeg sibilanter som jeg antar ikke finnes fra Red. Men det gjelder som dere sikkert skjønner mitt system basert på rør og Monopulse. Der stakk faktisk Abrahamsen A-DAC av med seieren for litt mer kjøtt på beinet og bedre kontrollert topp. Men som portabel headamp, helt fint. Gleder meg til MQA kommer for Dragonfly, da skal jeg vurdere å prøve den i hovedriggen igjen. Kanskje Red hadde vært tingen for meg hvis mitt virke førte til så mye reise som foregående år fram til i fjor, men den tiden er nok over for denne gang.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    230
    Antall liker
    383
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Mojo & Focal Elear

    Flyttbart. Chord Mojo med Shanling M1 og Focal Elear. Lett å flytte med seg rundt i huset(etter å fjernet orginalkabelen som kommer i kveil på 100 meter). Trenger ingen Chord Polly når Shanling har laget en slik fin liten sak med plass til 200 gb og bluetooth. Artig at noe så lite kan gi en så god musikkopplevelse, samt det er befriende å ikke være avhengig av å være koblet opp til telefon eller pc hvis jeg ikke ønsker det, noe som blir oftere og oftere...

    Kobler til iem og brukes til busspendling, eller koble opp til en pc når jeg må jobbe. Lydmessig en fornøyelse å bruke til det meste av musikken jeg lytter til. Kveldens gjester i hodet er Swans
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn