Jeg er egentlig litt enig. Prisene ble fort helt syke noe jeg føler ødelegger denne flotte hobbyen litt. Man skal ikke langt tilbake før 10k var helt i toppsjiktet. Har vel en følelse av at kvaliteten/lyden ikke har fulgt med den heftige prislappen mange forlanger fortiden.HiFiMan var for få år siden en produsent med audiofile produkter til lave eller fornuftige priser. Med HE1000 ble den stilen for alvor endret. En stor del av goodwill'en forsvant for min del da...
Ja, dette vil jeg ansolutt skrive under på jeg er enig i. De dyreste HP jeg har kjøpt var Grado PS1000 som hadde en syk pris i Norge, så ble de faktisk billigere. Jeg betale 11000 nye fra USA, og de er ikke verdt 11000 heller. Hadde da anskaffet meg HE6 i ettertid og PS1000 ble solgt, betalte for ny HE6 fra Duett kr 6500. HE6 gikk jo til himmels i pris etter HE1000 ble sluppet, og det er faktisk helt useriøs oppførsel overfor markedet. Jeg har jo beholdt HE6 som min favoritt, og innsett det er meningsløst å skifte ut til alt nytt som kommer på markedet til sinnsyke priser uten at det tilfører musikken mer. Så jeg anskaffet heller på nytt noen av de gamle traverne som HD600, 650 og Q701. Ser (dvs hører) ikke jeg går glipp av noe egentlig, kan nå slå meg til ro med flere temmelig billige HP-klassikere som faktisk presterer helt på toppnivå...Jeg er egentlig litt enig. Prisene ble fort helt syke noe jeg føler ødelegger denne flotte hobbyen litt. Man skal ikke langt tilbake før 10k var helt i toppsjiktet. Har vel en følelse av at kvaliteten/lyden ikke har fulgt med den heftige prislappen mange forlanger fortiden.HiFiMan var for få år siden en produsent med audiofile produkter til lave eller fornuftige priser. Med HE1000 ble den stilen for alvor endret. En stor del av goodwill'en forsvant for min del da...
I Norge har prisen på HE-6 hatt en kraftig økning, men det har ikke noe med HiFiMan å gjøre. Det er Dollar-kursen, og hva forhandlerne skal ha for varene, som har bestemt prisen her i landet.Ja, dette vil jeg ansolutt skrive under på jeg er enig i. De dyreste HP jeg har kjøpt var Grado PS1000 som hadde en syk pris i Norge, så ble de faktisk billigere. Jeg betale 11000 nye fra USA, og de er ikke verdt 11000 heller. Hadde da anskaffet meg HE6 i ettertid og PS1000 ble solgt, betalte for ny HE6 fra Duett kr 6500. HE6 gikk jo til himmels i pris etter HE1000 ble sluppet, og det er faktisk helt useriøs oppførsel overfor markedet. Jeg har jo beholdt HE6 som min favoritt, og innsett det er meningsløst å skifte ut til alt nytt som kommer på markedet til sinnsyke priser uten at det tilfører musikken mer. Så jeg anskaffet heller på nytt noen av de gamle traverne som HD600, 650 og Q701. Ser (dvs hører) ikke jeg går glipp av noe egentlig, kan nå slå meg til ro med flere temmelig billige HP-klassikere som faktisk presterer helt på toppnivå...
om en kjøper seg hodetelefoner til 2000-4000kr og en liten forsterker til en høvding.Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
Ikke nødvendigvis og veldig vanskelig å si, alt kommer an på hva man selv synes høres best ut, enkleste er å teste ut dette selv med å høre på f.eks headfi til den summen for så å danne seg et bilde selv, hodetelefoner har hatt en veldig stor økning og interesse i de senere år, mange produsenter har kommet med dyrere og dyrere produkter, om kvaliteten følger hånd i hånd er vel en annen diskusjon, viktigste er hva man selv er fornøyd med, hvilke produkter dette er og i hvilken prisklasse er opp til den enkelte å avgjøre, men som regel kommer oppgraderings spøkelset innen headfi her også..!om en kjøper seg hodetelefoner til 2000-4000kr og en liten forsterker til en høvding.Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
så låter det vanvittig bra.
blir det veldig mye bedre om en klasker 10000 kr på bordet?
Ja - og nei. Folk er forskjellige. De ivrigste blant oss er det ikke tvil om at man får noe substansielt igjen for å gå opp i prisklassene. Men samtidig: Jeg har pådratt meg ganske dyrt utstyr etterhvert fra forskjellige produsenter, og jeg kan fremdeles få frysninger (i positiv forstand) av å lytte til for eksempel AKG K701 og HD650 med en helt grei forsterker. Det må også nevnes at som med headfi som med alt annet er det en del som er overpriset, uansett hvilket perspektiv man har på det. Det er også heldigvis noe som er "underpriset" - altså du får vesentlig mer for pengene enn av konkurrerende produkter.om en kjøper seg hodetelefoner til 2000-4000kr og en liten forsterker til en høvding.Det som har skjedd er vel at hodetelefoner har gått inn i samme mønster som hifi forøvrig - blitt "voksen". Det er jo mye man kan mene om det, men man betaler jo ofte ekstremt mye for det lille ekstra - som i alle andre luksussegmenter. Og dyrt er ikke alltid best...
så låter det vanvittig bra.
blir det veldig mye bedre om en klasker 10000 kr på bordet?
Ardilla, nå må du se til å teste nye ting på Headphoneer!
Takk for oppfordringen! Småpusler innimellom og har noe som snart er klart - men å fullføre tekster som gir mening for meg selv og andre innimellom alle bleiene kan være en utfordring, særlig når jeg gjør det komplisert for meg selv (noe jeg setter min stolthet i å gjøre..... ,)Ja Ardilla! Må du se å legge vekk besjebleiene til fordel for litt skriving på hjemmesiden.
Takk for tilbud - men har foreløpig altfor mye å teste liggende å vente allerede - for en stund.. Men det er utvilsomt interessant å kjøre billige mot dyre dacer. Har selv tidligere hatt en Muse TDAI1543X4 NOS-dac fra Kina - har den vel enda - den var veldig bra - selv testet opp mot Naim DAC.. Muse-en hadde en varmere tone og manglet bittelitt på detaljene kanskje i direkte sammenligning - men i blindtest husker jeg at jeg oftest foretrakk den billige fremfor den dyre. Min med-test-kompis hadde omvendt preferanse.Du kan få teste Kina-DACen min mot en skikkelig DAC
Eller tidal hifi vs master MQA.Noen som hører forskjell på standard oppløsning og dsd?
Er vel knapt noen som har MQA-dacer..At jeg hører forskjell på flac kontra mp3 er det ingen tvil om. Det jeg egentlig mente med innlegget var om noen hørte store forskjeller mellom Tidal mqa master og flac som de har kjørt til nå. Forskjellen mellom mp3 og flac er ikke noe å diskutere, den er åpenbar. Jeg har ikke en dac som støtter mqa og da er det programmet (appen) som pakker det opp for meg. Jeg synes selv at kvaliteten er bedre. Men er det er hjernen min som spiller meg ett puss, eller fakta?
Jeg synes uansett at det er fantastisk at Tidal tar audiofile på alvor! Det er på høy tid at vi får skikkelig kvalitet når vi streamer lyd.
Jeg kjøpte nettop Adele25 til kona på vinyl og det var en opplevelse fylt med smerte. Jeg har aldri opplevd makan til forferdelig lyd. Den flotte stemmen hennes var ¨oppe¨ der konstant på kanten til støy. Compet lå nedi en grop som de aldri greide å grave seg ut av og i det hele tatt.
Mye musikk i dag er laget for radio som høres i bilen mens unger skriker og man har mer enn nok å tenke på.
Men når man for en liten stund klarer å sette seg ned for å virkelig lytte. Jeg snakker ikke om å lytte til musikk mens man skriver manuset til en bok. Null konsentrasjon! Jeg snakker om at det snart går an å lytte til musikk! Musikk som ikke lurer en stakkar. Tidal er den eneste strømmetjenesten som er i nærheten av hva jeg ønsker. I tillegg er den drevet av folk som setter pris på musikk slik musikk skal spilles av.
Det jeg spurte om var Tidal HIFI kontra MQA. Hører noen forskjell? Og hva er forskjellen.
"Remember: MQA playback is a two part process in a suitably-equipped DAC: 1) hi-res unpacking (decoding) and 2) pre-emptive filter application and decoding (rendering). I’m willing to bet the latter is why I hear better sound quality from an MQA file than the hi-res original. MQA seems to do a better job of making the three dimensional illusion that is high end audio playback more believable."Interessant lesning (Darko's omtale av MQA). Kanskje det sentrale her er, at man "går tilbake" til opptaket og korrigerer for pre-/post-ringing mv. som kommer fra den opprindelige A/D-konverter.