Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sasa Kokic, konstruktøren til Trafomatic I presume....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    emotikon skrev:
    Kjempebra så langt gutter :)
    Mitt spørsmål er: holder Lyr tyst mellom låtene?
    Takk. :)

    I følge eier av Lyr: Nei. Det er brum på bl.a. K701 og HD800. Hvorvidt det egentlig har en praktisk betydning når man bruker den til å spille musikk? Nei.
    Takk for svar.
    Da blir det IKKE Lyr her i heimen.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    brum mellom sangene er uaktuelt for flere. Det irriterer!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei I
    Fikk du PM`en ang. amp og hodetelefon?
     

    labrat

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Schiit Lyr og Burson HA-160D



    Siden vi hadde to stk. Burson HA-160D til rådighet, ble disse brukt som DAC på testbenken. Vi koblet opp Schiit Lyr til Burson HA-160D, slik at vi kunne ha et godt utgangspunkt for å vurdere disse opp mot hverandre som hodetelefonforsterker. Lyr hadde de originale rørene installert.

    Dersom man skal kunne indikere et konsensus om forskjellen mellom Burson og Schiit må det være at det praktisk talt ikke er noen forskjell. Noen av oss mente det ikke var signifkant forskjell. Andre mente forskjellen var liten, og da at Lyr var bitte-litte granne mer åpen i lydbildet. Prisforskjeller: Lyr ca. 1/3 av Burson, men Lyr trenger en DAC. DAC-en i Burson er god. Ingen praktisk lydforskjell fra hodetelefonutgangen på disse to.

    Loevhagen skrev:
    emotikon skrev:
    Kjempebra så langt gutter :)
    Mitt spørsmål er: holder Lyr tyst mellom låtene?
    Takk. :)

    I følge eier av Lyr: Nei. Det er brum på bl.a. K701 og HD800. Hvorvidt det egentlig har en praktisk betydning når man bruker den til å spille musikk? Nei.

    Betyr disse to utsagnene at begge de to testede hodetelefonforsterkerne hadde tydelig/hørbar egenstøy (brum) ?
    Ærlig talt, da er det vel ikke noe grunn til å promotere disse produktene på en site som skal diskutere/forholde seg til produkter som frembringer kvalitetslyd?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ labrat

    Burson HA-160D har ikke brum, og jeg kan ikke se at noe av det som er sagt skulle indikere at så var tilfellet.

    Når det gjelder Lyr, så understreker jeg en gang til "Hvorvidt det egentlig har en praktisk betydning når man bruker den til å spille musikk? Nei."
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    784
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    @ labrat

    Burson HA-160D har ikke brum, og jeg kan ikke se at noe av det som er sagt skulle indikere at så var tilfellet.
    korrekt!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Og, minner om en ting til:

    Husk en ting når dere leser inntrykk på ”nettet” generelt sett av lydutstyr. Forholdet mellom den reelle verden og forumverden er 1:5 (minst). Det er vanskelig å beskrive lyd, og man må ty til adjektiver og beskrivelser som setter ting på spissen uten at de samme tingene nødvendigvis vil oppleves like markante dersom man lyttet til omtalt utstyr selv.

    Enkelte brukere (på head-fi.org) som har hørt Lyr har nevnt dette med brumming på enkelte hodetelefoner, men at dette egentig ikke er et problem når man spiller musikk.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Enkelte brukere (på head-fi.org) som har hørt Lyr har nevnt dette med brumming på enkelte hodetelefoner, men at dette egentig ikke er et problem når man spiller musikk.
    Jo, for noen av oss ER faktisk brum et problem når en spiller musikk også.
    Jeg får en slags "propp/trykk" i øret av brum og høyfrekvent "sus/støy" selv når musikken er på. Det behøver ikke "høres" av andre. Men jeg får som sagt en fysisk opplevelse av slikt i form av det jeg skriver over her.
     

    labrat

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Schiit Lyr og Burson HA-160D


    Siden vi hadde to stk. Burson HA-160D til rådighet, ble disse brukt som DAC på testbenken. Vi koblet opp Schiit Lyr til Burson HA-160D, slik at vi kunne ha et godt utgangspunkt for å vurdere disse opp mot hverandre som hodetelefonforsterker. Lyr hadde de originale rørene installert.

    Dersom man skal kunne indikere et konsensus om forskjellen mellom Burson og Schiit må det være at det praktisk talt ikke er noen forskjell. Noen av oss mente det ikke var signifkant forskjell. Andre mente forskjellen var liten, og da at Lyr var bitte-litte granne mer åpen i lydbildet. Prisforskjeller: Lyr ca. 1/3 av Burson, men Lyr trenger en DAC. DAC-en i Burson er god. Ingen praktisk lydforskjell fra hodetelefonutgangen på disse to.
    Loevhagen skrev:
    @ labrat

    Burson HA-160D har ikke brum, og jeg kan ikke se at noe av det som er sagt skulle indikere at så var tilfellet.

    Når det gjelder Lyr, så understreker jeg en gang til "Hvorvidt det egentlig har en praktisk betydning når man bruker den til å spille musikk? Nei."
    Det var vel du som skrev det første som ble referert fra?
    Og nå kommer det også andre som sier at Schiit Lyr forsterkeren har tydelig egenstøy!
    Jeg er forøvrig helt klar over at adjektiver og beskrivelser som setter ting på spissen ikke er helt ukjente når HiFi entusiaster skal forsøke å overgå hverandre i lykkerus og forsøk på å beskrive oppnådd "nirvana" ved bruk av deres nyinnkjøpte (og vanligvis veeeeeldig dyre!) komponenter!
    Se også annen tråd her inne hvor det kommenteres Dagbladet's besøk på en HiFi-messe!
    At egenstøy ikke skulle være noe å bry seg med, fordi det blir skjult når man spiller musikk?
    Prøv å være litt konsekvent!
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    labrat skrev:
    Loevhagen skrev:
    Schiit Lyr og Burson HA-160D


    Siden vi hadde to stk. Burson HA-160D til rådighet, ble disse brukt som DAC på testbenken. Vi koblet opp Schiit Lyr til Burson HA-160D, slik at vi kunne ha et godt utgangspunkt for å vurdere disse opp mot hverandre som hodetelefonforsterker. Lyr hadde de originale rørene installert.

    Dersom man skal kunne indikere et konsensus om forskjellen mellom Burson og Schiit må det være at det praktisk talt ikke er noen forskjell. Noen av oss mente det ikke var signifkant forskjell. Andre mente forskjellen var liten, og da at Lyr var bitte-litte granne mer åpen i lydbildet. Prisforskjeller: Lyr ca. 1/3 av Burson, men Lyr trenger en DAC. DAC-en i Burson er god. Ingen praktisk lydforskjell fra hodetelefonutgangen på disse to.
    Loevhagen skrev:
    @ labrat

    Burson HA-160D har ikke brum, og jeg kan ikke se at noe av det som er sagt skulle indikere at så var tilfellet.

    Når det gjelder Lyr, så understreker jeg en gang til "Hvorvidt det egentlig har en praktisk betydning når man bruker den til å spille musikk? Nei."
    Det var vel du som skrev det første som ble referert fra?
    Og nå kommer det også andre som sier at Schiit Lyr forsterkeren har tydelig egenstøy!
    Jeg er forøvrig helt klar over at adjektiver og beskrivelser som setter ting på spissen ikke er helt ukjente når HiFi entusiaster skal forsøke å overgå hverandre i lykkerus og forsøk på å beskrive oppnådd "nirvana" ved bruk av deres nyinnkjøpte (og vanligvis veeeeeldig dyre!) komponenter!
    Se også annen tråd her inne hvor det kommenteres Dagbladet's besøk på en HiFi-messe!
    At egenstøy ikke skulle være noe å bry seg med, fordi det blir skjult når man spiller musikk?
    Prøv å være litt konsekvent!
    Kan du ikke opplyse alle oss andre med din overlegne innsikt i alt innen hifi da?? Vi venter ;D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    labrat skrev:
    Og nå kommer det også andre som sier at Schiit Lyr forsterkeren har tydelig egenstøy!
    :
    :
    Prøv å være litt konsekvent!
    Siden vi skal være konsekvente:

    - Hvilke er de andre du refererer til som nå kommer og sier at Schitt Lyr har TYDELIG egenstøy?
    - Når fikk Lyr TYDELIG egenstøy?

    Jeg er konsekvent, men tolker derimot dine to siste innlegg som blåst ut av proporsjoner / og inkonsekvent opp mot hvor stort problemet de facto er. :)
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    emotikon: jepp, jeg fikk det! :)
    har sykt mye å gjøre for tiden, men jeg kommer til å ringe deg asap!
     

    labrat

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Og, minner om en ting til:

    Husk en ting når dere leser inntrykk på ”nettet” generelt sett av lydutstyr. Forholdet mellom den reelle verden og forumverden er 1:5 (minst). Det er vanskelig å beskrive lyd, og man må ty til adjektiver og beskrivelser som setter ting på spissen uten at de samme tingene nødvendigvis vil oppleves like markante dersom man lyttet til omtalt utstyr selv.

    Enkelte brukere (på head-fi.org) som har hørt Lyr har nevnt dette med brumming på enkelte hodetelefoner, men at dette egentig ikke er et problem når man spiller musikk.
    Dette kom etter mitt første innlegg, du skriver jo selv her at brukere på HeadFi har nevnt problem med brum fra denne forsterkeren?
    Og brum fra en forsterker er jo egenstøy?
    Og brum som er hørbar slik at noen reagere på den, er tydelig!
    Jeg ønsker ikke å blåse dette helt ut av proposjoner, men reagerer på at ett produkt som har en feil i design (dette gjelder ikke kun ett eksemplar, siden flere har nevnt det?) blir promotert og feilen forsøkt bortforklart.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette med brum referert til Lyr gjaldt vel først og fremst de tidlige eksemplarene som ble produsert. Schiit gjorde vel det rimelig tydelig at de siste eksemplarene så skulle dette nå være fikset?

    Jeg var på dette treffet og testet både Lyr og Burson AB mot hverandre, og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke registrerte noen brum i selve klokkene, hverken når det ble spilt musikk eller det var stille. Det var riktignok noe lav brum fra selve forsterkeren om du la øret helt inntil, men da var det nesten et større problem at du ble veldig varm på øra enn selve brummet. For Lyr blir veldig varm.....
     

    spikefish

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tenkte jeg skulle tipse om at multicom har AKG K701 til rimelige 1800 nå, usikker på om de kan skaffes biligere fra utlandet, men her på berget er det i alle fall en svæært god pris imo.

    Jeg har selvsagt sikret meg ett par, lurte på om noen har tips til rimelig amp som matcher bra? helst et stykke under 1000 lappen takk.

    legger ved link til multicom btw; http://www.multicom.no/AKG-by-HARMAN-K701-HiFi-Hodetelefon-Apen/cat-p/c100216/p2120763
     

    Petter-S

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2007
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skal ha en DAC til hodetelefonoppsettet som består av AKG Q701 og Heed CanAmp. Vurderer Beresford TC-7520SEG og Matrix Mini-I, den sistnevnte frister mest. Noen som har erfaring med disse?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For de som vurderer Burson HA-160D, så passer den flott til flere hodetelefoner . også LCD-2. :)
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    spikefish skrev:
    Tenkte jeg skulle tipse om at multicom har AKG K701 til rimelige 1800 nå, usikker på om de kan skaffes biligere fra utlandet, men her på berget er det i alle fall en svæært god pris imo.

    Jeg har selvsagt sikret meg ett par, lurte på om noen har tips til rimelig amp som matcher bra? helst et stykke under 1000 lappen takk.
    Med hånden på hjertet og i beste mening; lykke til ;)
    Om du skulle finne en slik amp til K701, innenfor den prisrammen, send meg gjerne en PM med link til forhandler, og jeg vil kjøpe en 6-7 stykker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Sasa Kokic, konstruktøren til Trafomatic I presume....
    Loevhagen skrev:
    [Bilde av en eller annen dame med (formodentlig) kunstig hårfarge]

    Ah. "Han" var pen. :)
    Trafomatics Sasa Cokic fotografert under 6moons' besøk i Bergen høsten 2009:
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Burson HA-160D har ikke brum,
    [...]
    Det avhenger visst av forholdene både for Burson Audio HA-160D og HA-160 jfr. 6moons:

    http://www.6moons.com/audioreviews/burson5/3.html

    House keeping items - noise: First attempts at running the HA160D as DAC or preamp in my big rig caused a fat hum as soon as the Burson threaded into the signal path. This couldn't be cured with a floating ground*. The hum occurred already without a power cord plugged into the Burson. Whilst my ModWright KWA 100SE power amp has a ground-lift feature, this merely affected the hum's amplitude. It did not eliminate it. The original HA160 had suffered a ground loop issue but with certain sources only. Burson successfully addressed this with a subsequent circuit alteration when other users reported the same hum. Then it had only affected headphones of course. Now headphones were in the clear over all sources, be those iMac, iPod via Sieben Technology dock, Onkyo digital-direct dock or the digital and analog outputs of my Ancient Audio Lektor Prime. This noise was a 'downstream' rather than 'upstream' affair and occurred only when the Burson's pre-outs were used.

    Wyred4Sound's ST500 amplifier was as noisy as the ModWright KWA-100SE. The low-power low-gain FirstWatt J2 reduced the noise to what most would consider normal for a large number of expensive valve amps. But preamps ought to be inaudible when no signal passes. My three in-house preamps—Esoteric C-03, ModWright DM 36.5, Bent Audio Tap X—all are. I finally lucked out. Even with the Burson's volume control fully open, my 25-watt Trafomatic Audio Kaivalya tube monos betrayed zero noise right at the tweeters. What caused the noise on three different amps but not the fourth I didn't know at this juncture. Burson reported back that they only ever experienced hum (with sources) when their interconnects were unshielded. I indeed run unshielded 5-meter links between preamp and amps. In two years I'd simply never had an issue with any preamp/amp combination. Hence I don't yet own any trouble-shooting shielded 5-meter equivalents.

    "The preamp output of the 160D has higher impedance than some other designs. If the power amp also happens to have a higher input impedance, the combo will pick up interference in the air through an unshielded connection much like a TV antenna - especially a 5-meter long unshielded cable. Most branded interconnect cables should be shielded but if the customer is unwilling to part with his favorite pair of unshielded cables we can provide a free modification to lower the output impedance of the 160D here in Australia or at any of our authorized retailers like 32ohm Audio in Portland." To remove my suspicion that I suffered a ground loop instead, team Burson requested that I let them submit a 5-meter run of shielded interconnect. I accepted. Their cable proved that indeed I had not suffered a ground loop. My hum had arisen from long unshielded cables. Once shielded cables replaced them, the hum was gone.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk. :) Greit å vite.

    Nå bruker ikke jeg 5 meter lange uskjermede signalkabler (ref. "My hum had arisen from long (5m; min tilføyning) unshielded cables. Once shielded cables replaced them, the hum was gone".

    Reviewen er fra november 2010, og jeg vet sannelig ikke om alt i den reviewen stemmer lenger.

    F. eks. "During the review period, my OSX 10.6.4 iMac could not recognize the 24/96 potential of the asynchronous USB input. It referred to it as a 44.1kHz device with maximally 48kHz acceptance. Burson was made aware of this and has already contracted with a software developer to write a code patch".

    På Head-fi.org (23.12.2010): "I received my 160D from ALO a couple of days ago and on my Mac it only recognizes a maximum 16/48 on the USB DAC. After emailing Burson they told me that the earliest units to ship had this USB problem (the 6moons review unit had the same issue) and it has been fixed in the newer units. It is actually a hardware issue and likely won't be fixed with a software/driver update"

    Min Mac forteller meg at min 160D er en "Burson 24/96 DAC" uten noe software installasjon ... og den brummer ikke. :) Bare godlyder. ;D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Takk. :) Greit å vite.

    Nå bruker ikke jeg 5 meter lange uskjermede signalkabler
    [...]
    Min Mac forteller meg at min 160D er en "Burson 24/96 DAC" uten noe software installasjon ... og den brummer ikke. :) Bare godlyder. ;D
    Som sagt: Det ser ut til å avhenge av forholdene/omgivelsene.

    Slik er det også med mye annet. Det er ikke uten grunn at seriøse, store produsenter av mye forskjellig ofte opererer med omfattende betatestprogrammer med mange brukere fordi firmaene rett og slett ikke finner alle feil før produktene har vært prøvd av ganske mange mennesker i praktisk bruk. Dette er nøye regulert for legemidler. Hvis man leser litt flyhistorie, vil man raskt se at mange flymodeller var gjennom lang utviklingstid og ganske mange revisjoner før den virkelig gode versjonen var et faktum.

    ... og den brummer ikke. :) Bare godlyder. ;D
    Den bør vel brumme i enkelte tilfeller?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Audez'e LCD-2

    Jeg la merke til at flere på treffet kommenterte Audez'e LCD-2s størrelse, tyngde og til dels klemkraft.

    Har den avbildede lytteren et stort, normalt/middels eller lite hode? Jeg formoder at dette er ganske nær fullt uttrekk(?)
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er litt mer å gå på i uttrekket, ja. Det er skummelt å vurdere noens hodestørrelse. Dessuten er det ikke bare hodeform / -dimensjon, men også ørenes plassering i forhold til toppen av hodet.

    Tror ennå ikke jeg har lest om noen som mener LCD-2 er så små at de ikke passer...

    Klemkraften er påtagende. Spesielt i starten. De blir bedre etter en del bruk, men noen HD800 i komfort "stealthmode" er de ikke.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Det er litt mer å gå på i uttrekket, ja. Det er skummelt å vurdere noens hodestørrelse. Dessuten er det ikke bare hodeform / -dimensjon, men også ørenes plassering i forhold til toppen av hodet.

    Tror ennå ikke jeg har lest om noen som mener LCD-2 er så små at de ikke passer...
    Men det motsatte forekommer hvis jeg har forstått rett?

    Klemkraften er påtagende. Spesielt i starten. De blir bedre etter en del bruk, men noen HD800 i komfort "stealthmode" er de ikke.
    Takk.

    Klemkraft: Mer som Sennheiser HD 380 Pro? Sennheiser HD 600/650 skal visstnok også klemme en del, men de har jeg ikke forsøkt. Har du eller noen annen samenlignet noen av disse tres klemkraft med Audez'e LCD-2s klemkraft?

    Har noen sammenlignet Audez'e LCD-2 med HiFiMAN HE-500 eller andre HiFiMAN ortodynamiske hodetelefoner? Komfort, størrelse, lyd, forsterkerkrav, osv.?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har lest de siste sidene i den andre tråden som forteller om dette hodetelefontreffet og som hifisentralens regel 6b) forbyr meg å lenke til. :-X

    Du og Anfield har skrevet noe om Burson HA-160(D) og/vs. Vioelectric by Lake People V200.

    [Tiger(/Loevhagen) i den andre tråden]

    Burson HA-160D er en god one-box-solution (DAC & hodetelefonforsterker) til LCD-2. Kanskje den beste? Veldig god faktisk. Burson er også svært god til andre hodetelefoner. Etter å ha hørt Lyr i går, så er den ikke lenger aktuell for meg som eier av 160D.
    [...]
    Violectric V200 er litt som Burson, men hakket mer power.
    [...]
    Når det gjelder volumkontrollen til Burson så er det "ofte" slik ved første date. Når man har den i hus, så blir "problemstillingen" akademisk for de aller fleste normale kilder / via digital inngang.
    [...]
    Violectric & Audeze LCD-2

    Enda en kombinasjon som var tilgjengelig på treffet, og som også er ganske avhengig av hvilken DAC man benytter. På Hegel HD10 så fremstår de fleste musikkgenre på LCD-2 via tyske Violectric HPA V200 (egentlig Lake People, som er navnet for proffmarkedet) utrolig naturlig og lyttetretthet er en saga blott.

    Kombinasjoner er som skapt for å få "fot". LCD-2 pga. driven, og V200 pga. effekten den gir når det er påkrevd.

    LCD-2 er praktisk talt stabil på 50 ohm gjennom frekvensspekteret, og V200 har sitt sweetspot på nettopp 50 ohm (2.7W output).

    Anbefales. Men, nå er jeg jo litt inhabil som eier av begge. Andre får utfordre med sine inntrykk.
    [...]
    Jeg er imidlertid bestemt. Jeg skal ha SR-007. Banna bein. Og, jeg tror det blir på en SRSM-323s først...
    [...]
    V200/160D og LCD-2 blir et komplementært sett.
    [...]
    Beholder LCD-2, Burson og V200. De er såkalte "keepers". Uten tvil.
    [Anfield i den andre tråden]

    Her er jeg helt på linje med Tiger. Forskjellen mellom Schiit Lyr og Burson HA-160D var minimal, og dersom jeg skal være helt ærlig hadde jeg store problemer med å detektere noen større forskjeller mellom disse som rene hodetelefonforsterkere. Når en da tar prisforskjellen i betraktning står Lyr seg godt, også sammenlignet med HA-160 (uten D) da Lyr kommer på godt og vel tusenlappen mindre ferdig fortollet inn til Norge. Men med Burson HA-160D får du både hodetelefonforsterker og DAC i samme pakke, og det kan være en god løsning for mange som da ikke ønsker å kle rommet med x antall komponenter.

    Det eneste jeg reagerte på med Burson HA-160D er volumkontrollen. Jeg synes ikke noe om steg-regulerte volumkontroller og for noen kan stegene i volumkontrollen bli for grove, spesielt om du da har et litt for høyt lydsignal inn. En CD-spiller som gir ut 5,5V vil nok by på et par småproblemer volumkontrollmessig sett....

    Ser du bort fra dette er nok Burson HA-160D en god kandidat til tittelen "beste one-solution-box" fra dette treffet for min del.
    [...]
    Lehmann Audio / Violectric

    Jeg lyttet lite til hodetelefonforsterkerne fra Violectic og Lehmann. Dessverre. Det får komme neste gang. I en direkte sammenligning mellom disse to på Sennheiser HD800 synes jeg at Violectric-forsterkeren var mørkere enn Lehmann BCL.
    [...]
    Audeze LCD-2

    - Null lyttetretthet! Det slår jeg at jeg aldri blir sliten i ørene av å høre på LCD-2. Noen ganger føler jeg at de er litt for mørke, mens jeg blir overrasket over detaljeringsevnen, samtidig som de har en mellomtone og en bassgjengivelse som er mektig og lett kan forføre deg. Det er viktig å tenke på forsterkermatching her, og Tiger elsker Violectric med LCD-2. "Love is a beautiful thing" som Hellnoob sier, men for meg blir det litt for mørkt. Jeg skulle gjerne ha testet ut andre og litt mer "lyse" kombinasjoner på disse, men det ble det rett og slett ikke tid til. En annen gang, kanskje...?
    [...]
    Noe annet som slår meg etter gårsdagen er hvor godt AKG K70x står seg i dette selskapet.

    Med tanke på at du nå kan få disse for kr 1900,- splitter nye så får du ufattelig mye lyd for pengene. Match den med en hodetelefonforsterker a la Burson HD-160D og det er ikke måte på hvor langt opp på lydkvalitetsstigen det er mulig å komme. Dynamikk, attack, spesielt på trommer, kantslag, symbaler og rett og slett driv på svært mange av de låtene vi hadde på testrepertoaret i går, var fenomenalt. Og; selv om du får mer og bedre lyd med HD800, så er det som ellers i denne hobbyen at investeringen du må gi for bedre lyd på et visst nivå og oppover; vel det er ikke alltid at det kanskje smaker like mye som det koster for alle.

    Mistforstå ikke, jeg sier ikke at HD800 ikke er bedre enn K70x. For det er de absolutt. Ikke bare på lydkvalitet, men minst mye mer på komfort. Men, og der et stort men; Når en begynner å komme på et visst nivå, så koster de siste prosentene noen gode grunker. Om det er verdt det; vel det er en særdeles subjektiv sak og det er det kun hver enkelt som kan svare på.....
    Loevhagen skrev:
    For de som vurderer Burson HA-160D, så passer den flott til flere hodetelefoner . også LCD-2. :)
    Noen spørsmål ang. Burson HA-160(D) vs. Vioelectric by Lake People V200:
    • Er de generelt nesten like?
    • Hvis ja: Også uavhengig av hvilken impedanse hodetelefonene har?
    • Burson HA-160(D) og Schiit Lyr er (helt) like. Hvor stor er evt. lydforskjellen fra disse til Vioelectric V200, og på hvilke områder og måter?
    • Er de egnet for hodetelefoner innen alle impedanseområder eller har de trivselssoner?

    Hva er fordeler/ulemper med de to utover følgende fordeler med Vioelectric V200 (min fordelsbedømning):
    • Trinnløs volumkontroll
    • Gaininnstilling på baksiden
    • Mindre størrelse
    • Svart frontplate (, men grå topp og sider(?))
    • Høyere effekt(/"kraft"/"power")

    Stemmer følgende produsentinformasjon om at Vioelectric V200 er egnet for både høy- og lavimpedante hodetelefoner?:
    http://www.violectric.de/Pages/en/products/hpav200.php

    HIGH OUTPUT VOLTAGE
    through 60 Volt internal operating voltage.
    Therefore best suited for high impedance headphones.
    Over 90 % of all headphone amplifiers in the market offer not half that voltage !!

    HIGH OUTPUT POWER
    because of powerful amplifiers able to deliver much more current a headphone needs.
    Therefore best suited for low impedance headphones and even magnetostatic cans !!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Motsatte forekommer? Nja. Jeg har ikke noe ruvende hode, og LCD-2 benyttes på det nest minste hakket på begge sider.

    Har ikke prøv "klemkraften" i de du nevner, men så er det jo praktisk talt umulig å si noe om det. Det varirer jo med hodet, plassering av ørene og egen "sensitivitet"...

    Noen har sammenlignet alle HiFiMANs hodetelefoner med LCD-2:

    Summary
    Headphonedom has gained territory this past year and a half, and a new state of play exists: World-Class, commercially available, planar magnetic headphones. HiFiMAN’s HE-500 sit at a high point for all the kingdom to hear. It is a masterwork of development, and a siren call attracting those who desire the extraordinary richness of bass, crystal-clear highs, and coherent glorious body between that these cans deliver.

    Those looking to choose between the HE-500 and LCD-2 should favor the HE-500 for it’s breathtaking speed, and the LCD-2 for its honeybath of PRaT (pace, rhythm, and timing). I suggest buying both.


    Se også videoen. :)

    Kilde: http://www.innerfidelity.com/content/hifiman-he-5-he-5le-he-6-and-he500-planar-magnetic-headphones
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    V200 / 160D:

    Fra "Amp recommendations for Audeze LCD-2" på utenlandsk forum:

    (utdrag)

    Fra meg: "I sold my HD800 this weekend after having the LCD-2 a couple of months. Tough decision, but there´s some magic with the LCD-2. For now I use them on the Burson HA-160D and the Violectric V200. I´m having hard times deciding which one is actually the best as a total package. The Burson is a fantastic one-box-solution when it comes to the sound and it´s aesthetics. The V200, being flexible, sounds, like the Burson, a bit "warm", and I like that - even on the LCD-2. So, I guess I would recommend both of these on the LCD-2."

    Originally Posted by jax - In comparing the two, are you using the same DAC (the one in the Burson, assuming it has a line out), or are you using a different DAC for the V200, or the one that Violectric offers as an option in that amp? I ask because the Violectric optional USB DAC stage occurs to me as more of a convenience afterthought and I've not heard it discussed with high regard, whereas the DAC in the Burson seems like it has a much better implementation and is regarded quite highly in reviews and comments here. I don't know if it's the translation, but in the Violectric FAQ it also doesn't come off as anything they're boasting about.

    Svar fra meg:
    The Violectric HPA V200 (without the inboard DAC) is a bit on the “warm” side, and so is the 160D. This combination gives quite nice flow in the music for inter alia the Sennheiser HD800. On the LCD-2, some might find it a bit to “warm” when using the 160D as a DAC on the V200. I don't. I like “warm” sound (loving the Norwegian Abrahamsen / “Electrocompaniet” on my Klipsch RF-63 speakers). Using other DACs than the 160D on the V200 to convey music to the LCD-2s are different:

    Yulong D100: The music is crisp and detailed, but not that engaging
    Hegel HD10: A better match than the D100 as it is quite neutral in my ears
    Rega Dac: Haven’t heard that one on the V200, but during a head-fi meet last week, we used the Rega DAC in Stax SRM-007tII / SR-007mkII. The Rega Dac was more exiting to listen to on that Stax system than the Hegel HD10. Maybe the Rega DAC will fit the LCD-2 on the V200? I wouldn’t be surprised at all if it does...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Forskjeller på STAX driverserier

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    [Tiger(/Loevhagen) i den andre tråden]
    [...]
    Jeg er imidlertid bestemt. Jeg skal ha SR-007. Banna bein. Og, jeg tror det blir på en SRSM-323s først...
    [...]
    Til informasjon og i håp om at du og andre kan ha nytte av det.

    Jeg har en STAX SR Lambda (normal bias) fra 1984 og driverne STAX SRM-313 og STAX SRM-007t. I palmehelgen fjernet jeg endelig den forvitrede skumplasten (før- og etterbildene venter fremdeles på publisering) og prøvde den først med SRM-313 og så med SRM-007t. Det var betydelig forskjell. De fleste av ankepunktene jeg mentalt noterte meg med SRM-313, ble borte eller betydelig forbedret med SRM-007t. Hodetelefonen dro altså god nytte av den dyrere (og kraftigere (tror jeg)) driveren. En parallell er AKG K 701 med en godt egnet hodetelefonforsterker vs. en mer så där. Det var en lignende opplevelse.

    Jeg tror ikke dette har noe (særlig) med transistor vs. rør å gjøre, men mer er representativt for forskjeller mellom STAX' dyreste driverserie og en rimeligere. Labbetuss (i den andre tråden) hadde observert noe lignende. Stereophile og 6moons har begge publisert testomtaler med både transistor- og rørdrivere på samme nivå, og begge bedømte rør og transistor som likeverdige, og kun en smakssak:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    V200 / 160D:
    [...]
    Takk.

    Stemmer denne grove oppsummeringen:
    • Burson HA-160(D) vs. Schiit Lyr: Eneggede tvillinger?
    • Burson HA-160(D) vs. Vioelectric by Lake People V200: Meget like toeggede tvillinger, eller er de kanskje "meget ulike" eneggede tvillinger?

    Er du også i stand til å si noe om Burson HA-160(D) vs. Vioelectric by Lake People V200 for:
    • Sennheiser HD 800?
    • AKG x70x?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lehmannaudio Black Cube Linear

    Loevhagen skrev:
    LehmannAudio BCL & BelCanto DAC 1.5
    [...]
    Tok med meg mine K702 og satte meg ned ved disse to komponentene.
    [...]
    Skiftet deretter over til BCL, som jeg har vært så heldig å låne i hele 3 uker (!) før, så den føler jeg at jeg kjenner relativt godt. Igjen, fikk jeg samme følelse som før; BCL er morro å høre på. At den også har gain dipswitcher under gjør den fleksibel med tanke på å matche den til ulike kilder med forskjellig gain.

    Nok et godt oppsett. :)
    Loevhagen skrev:
    [...]
    I perioder bruker jeg selv Abrahamsen DAC V6.0 (koblet via XLR) på tyske Violectric HPA V200. Burson HA-160D er også en favoritt. Sjekk også ut Lehmann Audio BCL, dersom du enten liker imponerende lyd, eller ønsker å kompensere for "innelukkede" lukkede hodetelefoner.
    [...]
    Kan du være så snill å forsøke å utdype hva du legger i begrepene "morro" og "imponerende lyd"? Er f.eks. engasjerende, livlig og spilleglede relevante stikkord for "morro"?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    BCL:
    Noe opp mot det som står her: http://www.headfonia.com/lehmann-black-cube-linear/

    Å sammenligne 160D, V200 og Lyr er vanskelig. Ikke bare rent lydmessig, men de er tre ulike "løsninger". En har innebygget DAC. En kan man tune lyden på vha. rør. Og, den tredje har ingen av delene.

    Folk som vurderer disse vil jeg anta først og fremst må se på funksjonalitet og design, som passer dem selv.

    Design og funksjonsmessig så vinner 160D hands down. IMO. Det er alltid gøy med rør ... men kun en stund til det popper ett eller annet. Eller; "Må bare prøve det røret!" "Nei, du må prøve det!" "Det aller beste røret er ...?". Osv. Vips, så er ikke Lyr så billig lenger...men gøy kan man ha det.

    I denne prisklassen er alle svært gode, og man kan bytte frem og tilbake, og bli forvirret. Det er først ved lengre tids utprøving at en komponent sniker seg innpå deg og man får et solid inntrykk av hvordan de låter.

    Lyr har jeg hørt på i kun minutter med utrolig få sanger / hodetelefoner, så jeg kan ikke (og bør ikke) utdype mer om Lyr enn hva jeg allerede har gjort.

    Må jeg absolutt forenkle, så rangerer jeg dem slik etter mitt inntrykk av lydklangen ("lysest" øverst):

    - BCL
    - Lyr
    - 160D
    - V200

    Og forskjellene er små i mellom dem, men hører man på ytterpunktene (V200 vs. BCL) så blir forskjellene tydelige. Jeg kunne levd flott med alle 4. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Takk.

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Å sammenligne 160D, V200 og Lyr er vanskelig. Ikke bare rent lydmessig, men de er tre ulike "løsninger". En har innebygget DAC. En kan man tune lyden på vha. rør. Og, den tredje har ingen av delene.

    Folk som vurderer disse vil jeg anta først og fremst må se på funksjonalitet og design, som passer dem selv.

    Design og funksjonsmessig så vinner 160D hands down. IMO. Det er alltid gøy med rør ... men kun en stund til det popper ett eller annet. Eller; "Må bare prøve det røret!" "Nei, du må prøve det!" "Det aller beste røret er ...?". Osv. Vips, så er ikke Lyr så billig lenger...men gøy kan man ha det.
    [...]
    Sammenligningsspørsmålet gjaldt boksene som hodetelefonforsterkere. Burson HA-160Ds DAK- og forforsterkerfunksjonalitet kommer (selvsagt) utenom og må så vurderes for seg i tillegg. Det var derfor jeg også skrev Burson HA-160(D) for å signalisere at det like gjerne kunne være den rene hodetelefonsforsterkeren Burson HA-160.

    For meg er rør så langt noe jeg helst vil unngå. Transistorer fremstår som meget mer praktiske.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har lest mye om både Lyr og Burson HA-160D. Ikke lyttet til noen av dem. Det eneste negative jeg har funnet:

    Burson (og 6moons) har vært litt for "ivrige" i sin markedsføring av HA-160D:
    http://www.head-fi.org/forum/thread/555084/6moons-and-burson-have-been-naughty

    Om Lyr ble det meldt om problemer med støy/brum i tidlige eksemplarer. Dette ser ut til å være rettet nå.
    I tillegg har jeg lest at noen få eiere har klart å ødelegge IEM ved oppstart av Lyr.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jakten fortsetter.
    stax 4070-settet er ikke mulig å skaffe nytt, og ref forhandler er åpne høretelefoner så mye mer enn lukkede.
    Det kan jeg selvsagt gå med på, uten at jeg vet sikkert...
    Jeg vurderer stax 4170, som da er åpent, og så lenge jeg ikke skal spille musestillt, så skal visstnok ikke tv-lyd være plagsomt.
    Så lenge jeg ikke sitter inni teven, selvsagt. Det gjør jeg ikke, bare så det er bragt på det rene!

    Huff, hva om noe bare hadde vært enkelt...
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    ref forhandler er åpne høretelefoner så mye mer enn lukkede.
    Hva som er "best" av åpen og lukket konstruksjon? Er pærer bedre enn epler?
    Det er dine behov og preferanser som bestemmer hva som er "best". Ikke en forhandler som kun tenker på egen fortjeneste.

    En godt designet lukket eller åpen konstruksjon, vil begge være gode.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    jakten fortsetter.
    stax 4070-settet er ikke mulig å skaffe nytt,
    [...]
    Du kan jo prøve danskene ang. den lukkede STAX 4070:

    og ref forhandler er åpne høretelefoner så mye mer enn lukkede.

    Det kan jeg selvsagt gå med på, uten at jeg vet sikkert...
    Jeg vurderer stax 4170, som da er åpent, og så lenge jeg ikke skal spille musestillt, så skal visstnok ikke tv-lyd være plagsomt.
    Så lenge jeg ikke sitter inni teven, selvsagt. Det gjør jeg ikke, bare så det er bragt på det rene!

    Huff, hva om noe bare hadde vært enkelt...
    Her må andre trå til med sine erfaringer, men mitt inntrykk er at en god del blir forstyrret og/eller forstyrrer når de bruker åpne hodetelefoner i samme rom (av normal størrelse) som en annen person som gjør noe annet, f.eks. ser på TV, har besøk (dvs. snakker) eller leser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn