[...]
Det er som vi ser en del uenighet ang. AKG K 701 generelt, og dens bassegenskaper spesielt.
Jeg har hittil vært av omtrent samme oppfatning som Bart, og oppfattet AKG K 701 som god til prisen (spesielt kr. 2000,-) og særlig for visse musikksjangre som akustisk musikk i mindre ensembler.
Det jeg nå skriver er basert på innledende forsøk på noen av dagene i løpet av godt og vel den siste uken. Jeg har (foreløbig) ikke gjort grundige sammenligninger med nøyaktig vouminnstilling, like kabler, notater osv. Hodetelefonforsterkerne var ikke nødvendigvis heller ferdig innspilt og jeg benyttet to delvis ulike kilder.
Det begynte med Grace Design m903. Den gjorde noe med AKG K 701. (Jeg er rimelig sikker på at) den gir mer bunn, men kanskje også mørkere damevokal. Dette må sjekkes grundigere.
Etter 50 timers innspilling av Burson Audio HA-160, ble jeg for nysgjerrig. Den stod til innspilling med en Logitech Squeezebox Touch fra USB via analog ut. Jeg benyttet den med Apple Lossless musikk via trådløst nettverk fra en annen kablet Logitech Squeezebox Touch. Det virket uten tekniske problemer i forsøksperioden på ca. 2 timer. Jeg benyttet venstre hodetelefonutgang som så langt jeg forstod er utgang A for hodetelefoner med 15-150 ohm. B er for 150-500 ohm. Jeg fant med en gang ut at inngangsnivået måtte dempes, og benyttet ett sett
Rothwell dempeplugger. Det var dessverre langt fra nok. Kanskje jeg trenger demping tilsvarende 3 sett?. Jeg kunne bare bruke volumkontrollens hakk 1 og 2 og en sjelden gang hakk 3 (hakk 0 er mute). HA-160 har relativt få volumhakk (ca. 24). Dessverre er de laveste alt for grove, og de resterende hadde jeg ikke bruk for med AKG K 701 selv med Rothwell dempeplugger. Ørene mine var dessverre ikke helt gode etterpå p.g.a. for høyt volum. Volumkontrollen er rett og slett et stort minus.
Jeg forsøkte først med AKG K 271 MK II. Det gav et positivt førsteinntrykk. Jeg gikk da videre til AKG K 701. Det ser ut til å stemme at Burson Audio HA-160 er godt egnet for AKG K 701. Den gir mer bunn. Jeg merket ikke at den tok bort noe, men tar forbehold om bruk av analog ut fra Squeezebox Touch. Førsteinntrykket er at
Burson Audio HA-160 gjør AKG K 701 til mye mer av en allrounder istedenfor en sjangerspesialist. Jeg spilte mye forskjellig fra
Sweet Home Alabama via
Sukiyaki til
Vivaldi. Det virket. Jeg er litt usikker på Mussorgskijs
Den store porten i Kiev i orkesterversjon. Nei, den gjengir ikke kirkeorgel ned til 20 Hz, men det gjør vel heller ikke særlig mange andre(?) Derimot virket den bra med de
store trommen(e) på Jennifer Warnes'
Bird on the Wire på
Famous Blue Raincoat. Før har jeg opplevd det som vel mye trommeskinn.
Susan Tedeschis "Rock Me Right" fra
Just Won't Burn var også bra. Dette er rimelig tung elektrisk blues. Her har AKG K 701 tidligere vært altfor lett/slank i bassen. Mye annet ble også prøvd med hell.
AKG K 701 blir dessuten engasjerende og morsom med Burson Audio HA-160. Den oppfordrer til bevegelse istedenfor kjølig musikkanalyse.
Det er ikke opplagt for meg at AKG K 271 MK II har bedre bass-/bunnegenskaper enn AKG K 701 når AKG K 701 får egnet forsterkning, snarere tvert i mot. Førsteinntrykket var (til min overraskelse) at AKG K 701 var bedre i bunnen enn AKG K 271 MK II med Grace Design m903 og Burson Audio HA-160.
Tillegg:
AKG + Burson Audio HA-160 skulle egentlig være en rask prøve for å stille nysgjerrigheten. Det var ganske sent (ca. kl. 22), og jeg skulle henge opp tøy og legge meg i kristelig tid.
AKG K 701 + Burson Audio HA-160 fenget så mye at det stadig ble "bare litt til" inntil klokken var ca. 24. Først satt jeg på huk, etter en stund hentet jeg en krakk som blir ganske vond etter en stund. Allikevel ble det hele 2 timer. Dette forteller en god del om hvor bra jeg opplevde denne kombinasjonen.