Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    ivar skrev:
    ref forhandler er åpne høretelefoner så mye mer enn lukkede.
    Hva som er "best" av åpen og lukket konstruksjon? Er pærer bedre enn epler?
    Det er dine behov og preferanser som bestemmer hva som er "best". Ikke en forhandler som kun tenker på egen fortjeneste.

    En godt designet lukket eller åpen konstruksjon, vil begge være gode.
    Hvis dette er den norske importøren, er det også sannsynlig at han vil fortelle deg at rørdrivere er mye bedre enn transistordrivere. Det er som jeg har skrevet i svar #1151 ikke alle enige i. Tvert i mot er det mest sannsynlig en ren smakssak.

    Jeg er forøvrig enig med Bart. Både epler, pærer, bananer, knekkebrød og lapskaus kan være godt. Ditto for ulike hodetelefontyper, -konstruksjoner og -teknologier.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    huff, ormebol!
    beklager, jeg ble forledet osv!
    Legg mitt siste innlegg dødt!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stax:
    Av det jeg finner av informasjon på annet forum så er den nye SRM-323s bedre enn SRM-007tII SRM-727II. Dette i følge hardcore Staxeiere. Om det er slik; aner ikke. Men den nye SRM-323s kan vel ikke være så gal da?

    V200 & HD800:
    Dette skulle vel gi en indikasjon (bilde fra High-End Munchen mai 2011)
    .
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Stax:
    Av det jeg finner av informasjon på annet forum så er den nye SRM-323s bedre enn SRM-007tII SRM-727II. Dette i følge hardcore Staxeiere. Om det er slik; aner ikke. Men den nye SRM-323s kan vel ikke være så gal da?
    Det høres i så fall riktig bra ut. Tidligere har jeg fått inntrykk av at en del av STAX' modellskifter har medført i beste fall små endringer. De har muligens mer skyldtes nye regler (CE, RoHS) m.m.

    Det må vel også bety at STAX må være i ferd med å skifte ut modellene i sin toppserie siden de har utkonkurrert seg selv?

    Jeg har ikke lest og fulgt med så nøye etter at jeg kjøpte mine.

    Tillegg:
    Men jeg tenkte utfra ovenstående at du kunne ha nytte av mine observasjoner. Bedre føre var enn etter snar.

    V200 & HD800:
    Dette skulle vel gi en indikasjon (bilde fra High-End Munchen mai 2011)
    .
    Er topp og sider på Violectric så lysegrå (i virkeligheten)?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Er topp og sider på Violectric så lysegrå (i virkeligheten)?
    Ikke SÅ lysegrå. Er nok litt mye lys på cover vs. front på de bildene...

    Stax:
    Hvorvidt nye SRM-323s betyr at STAX må være i ferd med å skifte ut modellene i sin toppserie siden de har utkonkurrert seg selv vet jeg ikke. Det påstås at den nye 323 har blitt oppgradert og gir mer spenning enn 007tII:

    SRM-323s: Maximum output voltage = 400 V r.m.s. / 1 kHz
    SRM-007tII: Maximum output voltage = 340 V r.m.s. / 1 kHz

    Men, nå er det vel mer enn den enkeltparameteren som teller for lyden. O2mkII påstås å kle den oppgraderte 323s bedre enn rørdriveren...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Er topp og sider på Violectric så lysegrå (i virkeligheten)?
    Ikke SÅ lysegrå. Er nok litt mye lys på cover vs. front på de bildene...

    Stax:
    Hvorvidt nye SRM-323s betyr at STAX må være i ferd med å skifte ut modellene i sin toppserie siden de har utkonkurrert seg selv vet jeg ikke. Det påstås at den nye 323 har blitt oppgradert og gir mer spenning enn 007tII:

    SRM-323s: Maximum output voltage = 400 V r.m.s. / 1 kHz
    SRM-007tII: Maximum output voltage = 340 V r.m.s. / 1 kHz

    Men, nå er det vel mer enn den enkeltparameteren som teller for lyden. O2mkII påstås å kle den oppgraderte 323s bedre enn rørdriveren...
    Takk.

    Hva med originale STAX SR-007 (Omega 2) og SRM-323s (den og SR-007MkII er jo (visstnok) litt forskjellige)?

    SRM-323s har altså tatt STAX-folket med storm? Er den kun tilgjengelig med blank front?

    Tillegg:
    s for silver i SRM-323s? En evt. svart blir SRM-323b?

    SRM-727II har visst "Maximum output voltage: 450 V r.m.s. / 1 KHz",
    mens SRM-007tII har "Maximum output voltage: 340 V r.m.s. / 1 KHz".
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stop the press! Tatt med storm stemmer ikke. Det er de som spør om den passer til SR-007mkII som får råd fra hardcore Staxfans (spritzer, bl.a.) -> "The 323 certainly can drive the SR-007. Clearly the best amp Stax sells now as the 727 has to be modified to surpass it. "

    og andre:

    I think Spritzer has been recommending the 323S for the OII as well.

    I've seen him (and also Gilmore) say that the 323S is good, but didn't notice anything specific about the pairing with the O2.

    For a long time, I assumed that the 323 would be good with Lambdas, but would lack power for driving the O2 properly. Also, Stax doesn't list it as one of the recommended amps for the SR-007 or SR-009. Surprisingly, the 323 drives the SR-007 very well (better than the 007t and unmodded 727).
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I dag har jeg vært innom soundgarden og hifiklubben, trondheim.
    God service og en fin prat i begge butikkene.
    Soundgarden
    Så på (de hadde solgt siste headampen..) akg701 av grønn farge!!, fine klokker, når de kommer i svart!, men du verden så godt de satt rundt øra. Ingen klemming i det hele tatt.
    De pleide å matche denne med en rega-amp, men denne var de selvsagt tomme for. Jeg skal innom på et senere tidspunkt!

    klubben: uvelkomne gjester hadde vært på besøk i helgen, og nappa med seg 3 av de dyreste (selvsagt) denon-hodetelefonene.
    Jeg fikk en demo på ah-d 2000 sammen med en argon ha2. Sonos og spotify som kilde.
    Hodetelefonene var fresh from box, og dermed har man den begrensningen klar.
    Det spilte slettes ikke verst, noe cassidy ble spilt, odd børretsen, og jeg avslutta med iron maiden, bare for å ha vært innom.

    Etter dagens runde er det bare én ting å si: I want more of this!

    En butikk har masse støy, og jeg måtte litt høyt for å stenge ute denne støyen selv om at denon sine klokker er lukket.
    Spilte med øynene lukka, så jeg "så" ikke støyen..

    edit: det er nevnt tidligere i denne tråden at ikke alle forhandlere har de dyreste settene. Dette fikk jeg bekreftet i dag.
    Klubben fikk inn ah-d5000 1 juli, men ingen andre amper.

    Spm:
    vil lukkede klokker oppleves varmere, rent fysisk sett? At det blir klamt som med peltor hørselvern?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Spm:
    vil lukkede klokker oppleves varmere, rent fysisk sett? At det blir klamt som med peltor hørselvern?
    Jeg synes ikke konstruksjonsprinsippet er viktigst her. Materialet i putene og hvor mye putene klemmer rundt ørene er det som betyr mest for hvilken temperatur det blir i klokken.
    Skinn og kunstskinn blir ofte veldig varmt (og klamt) i forhold til stoff og velour.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ok, takk for det
    Jeg antok noe sånt, da peltorsettet er skinn, og det er rimelig karakterbyggende når det er 25 grader ute.. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    ivar skrev:
    Spm:
    vil lukkede klokker oppleves varmere, rent fysisk sett? At det blir klamt som med peltor hørselvern?
    Jeg synes ikke konstruksjonsprinsippet er viktigst her. Materialet i putene og hvor mye putene klemmer rundt ørene er det som betyr mest for hvilken temperatur det blir i klokken.
    Skinn og kunstskinn blir ofte veldig varmt (og klamt) i forhold til stoff og velour.
    ivar skrev:
    ok, takk for det
    Jeg antok noe sånt, da peltorsettet er skinn, og det er rimelig karakterbyggende når det er 25 grader ute.. :)
    Jeg er oppvokst med Peltor hørselvern, tidvis meget støvete både utenpå og inni. Putene lunne også være ganske fillete og stive etter å ha hengt lenge og konstant på traktorene under ymse forhold. Jeg likte og liker Peltor, og har vel ingen problemer med dem selv under lange økter under varme forhold.

    Jeg liker fortrinnsvis hodetelefoner der putene går/ligger rundt ørene (ikke oppå) og som er så dype at ørene ikke kommer i kontakt med stoff el.l. foran elementet i midten.

    Jeg har og har prøvd noen hodetelefoner med skinn, kunstskinn og tekstil i putene. Det meste fungerer bra, spesielt på de litt dyrere hodetelefonene. Det er mulig at det kniper hvis prisen blir for lav. AKG K 518 LE var ikke komfortabel, mens AKG K 450 gav et godt inntrykk under en lengre butikkdemo. Sennheiser HD 25-1 II Basic blir ukomfortabel etter en tid p.g.a. øreklem. Koss Porta Pro med skumplastputer som ligger oppå ørene er også helt fine, formodentlig p.g.a. lav vekt og moderat klemkraft på videste innstilling.

    En fordel med skinn og kunstskinn i forhold til tekstil er tilsmussing og renhold. Huden (og håret) avgir både olje/fett og hudceller. Skinn og kunstskinn tar (vel) til seg mindre av dette og er lettere å rengjøre.

    (Noen typer) skinn og kunstskinn kan bli litt klamt, spesielt under varme forhold, men det har så langt ikke plaget meg. Jeg har f.eks. benyttet Bose QuietComfort 15 på togtur (6-7 timer) mellom osloområdet og Bergen uten å oppleve det som noe problem. Jeg har også sett på film i 4-5 timer i strekk med Sennheiser HD 380 Pro og opplevd det som helt greit. Den har dog relativt høy klemkraft, men det er noe jeg som regel kun tenker på like etter at jeg har tatt den på. Lengre lyttesesjoner med Denon AH-D5000 og AH-D7000 har vært fine. Heller intet problem med STAX SR Lambda (normal bias), STAX SR-007 (Omega 2) og AKG K 271 MK II (men de er litt grunne).

    Jeg opplever tilstrekkelig putepolstring og polstringens mykhet som viktig.

    Antagelig er åpne hodetelefoner noe mer luftige enn lukkede, men jeg tror ikke forskjellen er stor nok til at de fleste bør tillegge det noen vekt ved valget.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    [...]
    klubben:
    [...]
    Jeg fikk en demo på ah-d 2000 sammen med en argon ha2.
    Jeg siterer svenske HiFi & Musik og meg selv ang. om Argon HA2 er egnet for lavimpedante Denon-hodetelefoner. Hovedpoenget er:
    Precis som den mindre varianten trivs också HA2 bättre med högohmiga hörlurar som 300-ohms Sennheiser HD 650 och HD 800 men också Beyer DT990 i 600-ohmsutförande
    [...]
    Slik jeg forstår dette, er Argon HA[2] dermed neppe spesielt godt egnet til [...] Denon AH-D[257]000 [med sin lave impedanse] (25 ohm).
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Svenske HiFi & Musik [...] nr. 3 2011 i forbindelse med omtalen av Argon HA2.
    [...]
    Jeg leste side 36 i HiFi & Musik nr. 3 i går kveld. [...] Jeg gjengir derfor alle relevante utdrag fra omtalen av Argon HA2 (etter beste skjønn):

    Efter att ha rosat föregångaren, det minimala men fullvuxna kraftpaketet Argon HA1 (se H&M nr 11/08) var förstås förväntningarna stora på efterföljaren Argon HA2. Men det är en helt annan sorts förstärkare, som trots priset är betydligt mer sofistikerad med både rörförstärkning och innbyggd D/A-omvandlare (USB-DAC 16 bitar/32, 44.1, 48 kHz) ) så att den kan kopplas direkt till en dator. Precis som den mindre varianten trivs också HA2 bättre med högohmiga hörlurar som 300-ohms Sennheiser HD 650 och HD 800 men också Beyer DT990 i 600-ohmsutförande (en ny bubblare!).

    Men til skillnad från den mindre förstärkaren låter HA2 matigare i klangen med mer tyngd och kraft i anslaget men också mer detaljerad, mjuk lyster i de övre registren. Om det beror på den ryska 6n2-trioden eller den betydligt kraftigare nätdelen vete däremot sjutton. Fast det är klart, den bygger på Mos-Fet i utgången och inte bipolära transistorer.
    [...]
    Slik jeg forstår dette, er Argon HA1 dermed neppe spesielt godt egnet til AKG K 701 med sin relativt lave impedanse (62 ohm) og (rimelig) høye strømkrav. Ei heller til f.eks. Denon AH-D[257]000 (25 ohm).
    [...]
    Sonos og spotify som kilde.
    Hodetelefonene var fresh from box, og dermed har man den begrensningen klar.
    Det spilte slettes ikke verst, noe cassidy ble spilt, odd børretsen, og jeg avslutta med iron maiden, bare for å ha vært innom.

    Etter dagens runde er det bare én ting å si: I want more of this!

    En butikk har masse støy, og jeg måtte litt høyt for å stenge ute denne støyen selv om at denon sine klokker er lukket.
    Spilte med øynene lukka, så jeg "så" ikke støyen..
    [...]
    Det bør være mulig å få lov til å lytte i et lytterom etter avtale, gjerne med CD-spiller eller god DAK som kilde. Hi-Fi klubben tilbyr også hjemlån mot depositum.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Ok :)
    Jeg har hørt Ed 8 og vil tro Ed 10 er i samme gate. I forhold til hfi, dj, (gamle) proline og pro serien er Ed 8 litt temmet og mer raffinert, men det er fortsatt umiskjennelig Ultrasone lyd.
    Etter som du har hørt/testet Edition 8 - kan du utdype karakteristikken noe mer?
    Gjerne referer mot HD650 (gml eller ny type) som jeg har selv. Har Edition 8 på foreløpig "short-list", men ikke fått hørt de selv (ennå).
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    *haster litt*
    valg av kilde: jeg tenker å benytte en emc1-up i mitt kommende head-oppsett.
    Spilleren har jeg, men kan det være noen grunn til IKKE å bruke den til sånt noe?
    Annen og enklere kilde? digital? ipad?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    *haster litt*
    valg av kilde: jeg tenker å benytte en emc1-up i mitt kommende head-oppsett.
    Spilleren har jeg, men kan det være noen grunn til IKKE å bruke den til sånt noe?
    Annen og enklere kilde? digital? ipad?
    Hvis du liker CD-spilleren din og CD-spilling, bør den være en god kilde. Dessuten koster den ikke noe siden du allerede har den. Bytte koster alltid penger som min far sier.

    Hvis du kjøper en hodetelefonforsterker med flere innganger (analoge og/eller digitale), kan du senere enkelt utvide med noe annet, enten det er platespiller, iPod-dokk, Squeezebox, datamaskin eller noe helt annet.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    indeed. Takk :)
    Jeg liker cdspilling, ingen tvil om den saken.
    Kan "hva som helst" brukes som kilde sålenge man har en god dac?

    Hvis jeg f.eks hadde solgt emcn, kjøpt meg ipad (jada, jeg har lyst på det) og en dac for tja, 4k?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Bart skrev:
    Ok :)
    Jeg har hørt Ed 8 og vil tro Ed 10 er i samme gate. I forhold til hfi, dj, (gamle) proline og pro serien er Ed 8 litt temmet og mer raffinert, men det er fortsatt umiskjennelig Ultrasone lyd.
    Etter som du har hørt/testet Edition 8 - kan du utdype karakteristikken noe mer?
    Gjerne referer mot HD650 (gml eller ny type) som jeg har selv. Har Edition 8 på foreløpig "short-list", men ikke fått hørt de selv (ennå).
    Jeg er ikke god til å utdype mine lydinntrykk med Ed 8, men headroom har en beskrivelse jeg kan være enig i (les "What We Think").
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    indeed. Takk :)
    Jeg liker cdspilling, ingen tvil om den saken.
    Kan "hva som helst" brukes som kilde sålenge man har en god dac?

    Hvis jeg f.eks hadde solgt emcn, kjøpt meg ipad (jada, jeg har lyst på det) og en dac for tja, 4k?
    Hodetelefonforsterkere har varierende antall og typer innganger i tillegg til en eller to hodetelefonutganger.
    Noen eksempler:
    • 1 analog inn. Eks: Burson Audio HA-160
    • 1 analog inn og 1 analog ut uten volumkontroll (pass through). Eks: SPL Phonitor
    • 2-n analoge inn og 1 analog ut uten volumkontroll (pass through)
    • 1 analog inn og 1 analog pre ut (med volumkontroll). Eks: Lehmannaudio Black Cube Linear
    • 2-n analog inn og 1 analog pre ut (med volumkontroll)
    • 1 analog inn og USB inn
    • 1 analog inn, USB inn, 1 analog ut uten volumkontroll (pass through) og 1 analog pre ut (med volumkontroll). Eks: Musical Fidelity M1 HPA
    • 1 analog inn, USB og S/PDIF inn
    • 3 analoge inn, USB og S/PDIF inn, 1 analog pre ut med volumkontroll. Eks: Burson Audio HA-160D
    • 2 analoge inn, USB, S/PDIF og Toslink inn, 2 analog pre ut med volumkontroll. Eks: NuForce Icon HDP
    • 2 analoge inn, USB, S/PDIF, Toslink og AES inn, 2 analog pre ut med volumkontroll. Eks: Grace Design m903

    Alle med digital inn har selvsagt innebygd DAK.

    Alle med analog pre ut med volumkontroll kan benyttes som forforsterker (for effekttrinn eller aktive høyttalere).

    Med analog ut uten volumkontroll (pass through) kan én utgang fra en kilde eller stereoforsterker mate både hodetelefonforsterkeren og noe annet. Pass through virker normalt selv om hodetelefonforsterkeren ikke er påslått.

    Man kan sette volumkontrollen på hodetelefonforsterkeren i en fast posisjon og mate den med pre ut fra en stereo (for)forsterker (med fjernkontroll). Dessverre har få hodetelefonforsterkere fjernkontroll. Grado lager gode hodetelefonforlengerkabler i flere lengder.

    Alle hodetelefonforsterkere jeg kan huske å ha sett har som minimum 1 analog inn og 1 hodetelefonuttak.

    Kan "hva som helst" brukes som kilde sålenge man har en god dac?
    Alt som kan gi noe som ligner på et analogt linjesignal ut, kan benyttes som analog kilde for alle hodetelefonforsterkere jeg kan huske å ha sett. Alt vil selvsagt ikke være like vellykket som f.eks. den bærbare Philips kassettopptageren jeg hadde som gutt på 1970-tallet som lignet på denne fra Panasonic:



    Alle digitale kilder kan benyttes hvis hodetelefonforsterkeren har egnet digitalinngang eller du har en separat DAK med egnet digitalinngang som så mater hodetelefonforsterkeren med et analogt linjesignal.

    Hvis jeg f.eks hadde solgt emcn, kjøpt meg ipad (jada, jeg har lyst på det) og en dac for tja, 4k?
    DAKen vil (formodentlig) levere et analogt linjesignal ut. Enten må DAKen støtte Apple iPad direkte (det kommer sikkert hvis det ikke allerede eksisterer f.eks. via Apple AirPlay eller en kabel) eller den kan mates via en iPad-dokkingstasjon med digital ut. Det er også mulig at man kan hente ut et analogt linjesignal slik man kan med Apple iPod.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    AKG K 701 og Burson Audio HA-160, del 2
    ... og et større sammenligningsforsøk

    En fortelling om endrede inntrykk.

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Det er som vi ser en del uenighet ang. AKG K 701 generelt, og dens bassegenskaper spesielt.

    Jeg har hittil vært av omtrent samme oppfatning som Bart, og oppfattet AKG K 701 som god til prisen (spesielt kr. 2000,-) og særlig for visse musikksjangre som akustisk musikk i mindre ensembler.

    Det jeg nå skriver er basert på innledende forsøk på noen av dagene i løpet av godt og vel den siste uken. Jeg har (foreløbig) ikke gjort grundige sammenligninger med nøyaktig vouminnstilling, like kabler, notater osv. Hodetelefonforsterkerne var ikke nødvendigvis heller ferdig innspilt og jeg benyttet to delvis ulike kilder.

    Det begynte med Grace Design m903. Den gjorde noe med AKG K 701. (Jeg er rimelig sikker på at) den gir mer bunn, men kanskje også mørkere damevokal. Dette må sjekkes grundigere.

    Etter 50 timers innspilling av Burson Audio HA-160, ble jeg for nysgjerrig. Den stod til innspilling med en Logitech Squeezebox Touch fra USB via analog ut. Jeg benyttet den med Apple Lossless musikk via trådløst nettverk fra en annen kablet Logitech Squeezebox Touch. Det virket uten tekniske problemer i forsøksperioden på ca. 2 timer. Jeg benyttet venstre hodetelefonutgang som så langt jeg forstod er utgang A for hodetelefoner med 15-150 ohm. B er for 150-500 ohm. Jeg fant med en gang ut at inngangsnivået måtte dempes, og benyttet ett sett Rothwell dempeplugger. Det var dessverre langt fra nok. Kanskje jeg trenger demping tilsvarende 3 sett?. Jeg kunne bare bruke volumkontrollens hakk 1 og 2 og en sjelden gang hakk 3 (hakk 0 er mute). HA-160 har relativt få volumhakk (ca. 24). Dessverre er de laveste alt for grove, og de resterende hadde jeg ikke bruk for med AKG K 701 selv med Rothwell dempeplugger. Ørene mine var dessverre ikke helt gode etterpå p.g.a. for høyt volum. Volumkontrollen er rett og slett et stort minus.

    Jeg forsøkte først med AKG K 271 MK II. Det gav et positivt førsteinntrykk. Jeg gikk da videre til AKG K 701. Det ser ut til å stemme at Burson Audio HA-160 er godt egnet for AKG K 701. Den gir mer bunn. Jeg merket ikke at den tok bort noe, men tar forbehold om bruk av analog ut fra Squeezebox Touch. Førsteinntrykket er at Burson Audio HA-160 gjør AKG K 701 til mye mer av en allrounder istedenfor en sjangerspesialist. Jeg spilte mye forskjellig fra Sweet Home Alabama via Sukiyaki til Vivaldi. Det virket. Jeg er litt usikker på Mussorgskijs Den store porten i Kiev i orkesterversjon. Nei, den gjengir ikke kirkeorgel ned til 20 Hz, men det gjør vel heller ikke særlig mange andre(?) Derimot virket den bra med de(n) store trommen(e) på Jennifer Warnes' Bird on the WireFamous Blue Raincoat. Før har jeg opplevd det som vel mye trommeskinn. Susan Tedeschis "Rock Me Right" fra Just Won't Burn var også bra. Dette er rimelig tung elektrisk blues. Her har AKG K 701 tidligere vært altfor lett/slank i bassen. Mye annet ble også prøvd med hell. AKG K 701 blir dessuten engasjerende og morsom med Burson Audio HA-160. Den oppfordrer til bevegelse istedenfor kjølig musikkanalyse.

    Det er ikke opplagt for meg at AKG K 271 MK II har bedre bass-/bunnegenskaper enn AKG K 701 når AKG K 701 får egnet forsterkning, snarere tvert i mot. Førsteinntrykket var (til min overraskelse) at AKG K 701 var bedre i bunnen enn AKG K 271 MK II med Grace Design m903 og Burson Audio HA-160.


    Tillegg:
    AKG + Burson Audio HA-160 skulle egentlig være en rask prøve for å stille nysgjerrigheten. Det var ganske sent (ca. kl. 22), og jeg skulle henge opp tøy og legge meg i kristelig tid.

    AKG K 701 + Burson Audio HA-160 fenget så mye at det stadig ble "bare litt til" inntil klokken var ca. 24. Først satt jeg på huk, etter en stund hentet jeg en krakk som blir ganske vond etter en stund. Allikevel ble det hele 2 timer. Dette forteller en god del om hvor bra jeg opplevde denne kombinasjonen.
    CDWMcInSpots skrev:
    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bart skrev:
    Fugazi skrev:
    Kjøpte derfor ATH M-50. disse er gode, men AKG701 er så mye bedre. Når hun er hjemme er jeg tvunget til å bruke ATH M50. Litt kjipt Men levelig
    Vet ikke hvilke musikksjangre du hører på men albumet med ditt brukernavn fra Marillion, og annen musikk fra samme band og rock generelt, synes jeg lyder bedre på ATH-M50 enn K701. Rock blir ofte litt "blodfattig" når bunn gjengis litt svakt.
    Klart detaljer og lydscene gjengis bedre på K701 men helheten gjengis bedre av ATH-M50.
    Dette er som Loevhagen har skrevet og jeg nylig erfart ikke helt opplagt. AKG K 701s oppførsel, egenskaper og grad av allroundegenskaper ser ut til å avhenge mye av hodetelefonforsterkeren.

    Jeg har såvidt forsøkt Burson Audio HA-160. Loevhagen har (vel) forsøkt den, Violectric by Lake People HPA V200 og Lehmannaudio Black Cube Linear. Hvis jeg husker og oppfattet rett, var det særlig V200 og (langt på vei) HA-160 som gjorde inntrykk og endret hans oppfatning av AKG K 701s (bass)egenskaper, men BCL var ikke borte den heller. Det vil være fint om Loevhagen selv kan utdype.
    Har fått testet K701 og K501 med BCL. Kan ikke si jeg synes det ga noe spesielt løft i bassområdet, sammenlignet med andre amp/dac.
    Mulig Burson har en svak heving av bassområdet siden det er mange som mener denne gir K701 det nødvendige ekstra i bunn.
    Jeg opplevde at Burson Audio HA-160:
    • Gjør AKG K 701 til mye mer av en allrounder
    • Fyller opp/ut bunnen/gir mer bunn med AKG K 701
    • Gjør AKG K 701 (mer) engasjerende og morsom
    [...]
    Det er klokt å ta forbehold, og det gjorde jeg heldigvis. Jeg minner tidvis om signaturen min og at den er alvorlig ment:
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...
    Jeg tror at dagsform i videste betydning har betydning for våre opplevelser. Dette skaper lett forviklinger.

    Loevhagen har gjentatte ganger også vært forbilledlig, og har understreket hvor mye forskjellige menneskers observasjoner spriker, at det gjerne dreier seg om (ofte små) nyanseforskjeller, at det er vanskelig å beskrive lydopplevelser slik at andre forstår dem osv. osv.

    Mine lyttenivåer er høyst moderate og antagelig svakere enn mange andre. I går spilte jeg med AKG K 701 på for meg passe nivå. Så satte jeg den åpent i originalstativet på bordet rett utenfor armlengdes avstand i en stille stue. Da kunne jeg høre lyden svakt. Hvis jeg reiste meg og plasserte meg 2(-3) meter unna, hørte jeg vel egentlig intet. Ditto hvis jeg bevegde meg i stolen og danderte ryggputen.

    CDWMcInSpots skrev:
    Ørene mine var dessverre ikke helt gode etterpå p.g.a. for høyt volum.
    Det er mulig at ulike lyttenivåer gir ulike opplevelser og observasjoner for forskjellige utstyrskombinasjoner. Mine seneste observasjoner kan tyde på det, og at ovensiterte innledende observasjoner langt på vei var et resultat av et sterkere lydvolum enn jeg er vant til og ørene mine tåler.

    Vidar P var nylig inne på at det er lett å lure seg selv med ulike lyttevolumer, og at man som en følge av ulike lyttevolumer lett kan trekke gale slutninger. Andre har skrevet at mange forskjeller blir små eller endog borte når signalnivåene er like. Dette tror jeg er riktig.

    For øyeblikket forsøker jeg å bli klok på kombinasjoner av 3 DAKer, 3 hodetelefonforsterkere og 4 + 1 + 2 dynamiske hodetelefoner med et høyst variert musikkutvalg. Det er både krevende og tidkrevende. Komponentene ble koblet opp torsdag 02.06.2011, og etter litt kabelhandel ble oppkoblingen fullført søndag 05.06.2011. Denne gangen gikk jeg et skritt videre og stilte inn signalstyrke fra kilder gjennom forforsterkerens preutgang(er) til hodetelefonforsterker v.h.a. -10 dB testtone og VU-metrene på SPL Phonitor. Deretter benyttet jeg AKG K 701 + ørene til å finne passende volum og overføre dette til de to andre hodetelefonforsterkerne. Nivåene for hver hodetelefonforsterker må siden justeres for hver hodetelefon fordi hodetelefonforsterkerne reagerer ulikt på ulike hodetelefoner.

    Utstyrsoversikt (for å komme evt. spørsmål i forkjøpet):
    Kilder:
    • 2 stk. synkroniserte, nettverkskablede Logitech Squeezebox Touch for ALAC
    • McIntosh MCD500 for CD

    Forforsterker, volumkontroll og sentral:
    • Grace Design m903

    3 DAKer:
    • McIntosh MCD500
    • Logitech Transporter
    • Grace Design m903

    3 hodetelefonforsterkere:
    • SPL Phonitor
    • Grace Design m903
    • Burson Audio HA-160 (på lån)

    4 + 1 + 2 dynamiske hodetelefoner:
    • Sennheiser HD 800
    • beyerdynamic T 1
    • Denon AH-D7000
    • AKG K 701
    • AKG K 271 MK II (på lån)
    • Sennheiser HD 25-1 II Basic (på lån)
    • Sennheiser HD 380 Pro

    Komponentene er krysskoblet over en lav sko for å kunne forsøke ulike kombinasjoner av DAKer, hodetelefonforsterkere og hodetelefoner i håp om å bli klokere ang. komponentenes kvaliteter.

    Jeg lyttet en del til AKG K 701 på torsdag og søndag med ovennevnte oppsett med et lydvolum som mine ører tåler. Jeg benyttet høyre uttak på Burson Audio HA-160. I bruksanvisningen tror jeg det står at dette (som formodentlig er uttak B (bruksanvisningen kunne med fordel vært bedre)) er beregnet på høyimpedante hodetelefoner på 150-500 ohm, men mteinums sitat fra 6moons ang. Burson Audio HA-160D antydet at forskjellen mellom hodetelefonuttakene kun er gain og ingen andre tilpasninger i forhold til hodetelefonens imedanse. Et raskt forsøk på torsdag kunne tyde på at dette stemmer, men det bør undersøkes grundigere.

    Denne gangen fikk jeg ikke den samme opplevelsen av kombinasjonen AKG K 701 + Burson Audio HA-160. HA-160 gir noe(/litt?) mer bunn og tyngde enn SPL Phonitor, men det er ikke snakk om en transformasjon eller personlighetsendring, ei heller natt og dag. Forskjellens størrelse varierer også mellom innspillinger, musikktype og instrumentering/arrangement.

    Hva er så årsaken til disse helt forskjellige opplevelsene? Det har jeg tenkt en del på de siste dagene. Det er mulig at AKG K 701 først våkner til liv og får bass, spesielt med rytmisk populærmusikk, ved et sterkere lydvolum enn mine ører har godt av (de sier klart og tydelig i fra når det har blitt for mye). Bevisst og (rimelig) grundig innstilling av lydvolum til eget normalnivå er (etter alt å dømme) viktig. Det er også mulig at det delvis skyldes en eller annen form for forskjellig dagsform. En sjekk tydet ikke på at det skyldes DAK-delen i Logitech Squeezebox Touch eller valg av venstre eller høyre hodetelefonutgang på Burson Audio HA-160. Forhåpentlig blir jeg klokere etterhvert.

    Da har jeg forhåpentlig oppfylt min informasjonsplikt slik at jeg ikke villeder noen (i lengre tid).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg holder meg til så få løsninger som mulig på en gang. Jeg har så langt valgt å beholde utstyr eller selge videre basert på hvordan det har vært å leve med over tid. De løsningene jeg til enhver tid kan få en god opplevelse av er de som blir hos meg. De som imponerer ved A/B testing har som oftest kort levetid her hos meg. Denne uken skal det komme flere sårt etterlengtede deler fra TPA som dermed vil gjøre det mulig å finne en kilde med litt mer liv enn Matrix Mini-i dac`en min.

    Jeg undres litt over at det ikke blir fokusert mer på kilde i denne tråden. Jeg hører klare forskjeller på rimelige og mer påkostede DAC`er og ikke minst med tanke på data-basert avspilling.

    Edit: ser ut som DAC blir spilt inn og klar innen nye Beyer T70 kommer i Juli.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser ut som om T70'en er en lukka konstruksjon. Er det korrekt? Noen som vet noe om forventa utsalgspris og sånt?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det var interessant å bli informert om de nye beyer-klokkene  :). Jeg har Denon's AH-D2000 og er interessert i en oppgradering. Noen som kan gi en semikvalifisert synsing på hva forventede forskjeller mellom de to vil være? Bruker en Matrix m-stage forsterker og musicstreamer ||. På grunn av mine lytteomgivelser er jeg avhengig av lukkede klokker. Synes mine Denon tendere til litt for mye bassgjengivelse. Og på tampen slenger jeg ut om noen opplever forskjell på USB-kabel fra PC til DAC i et godt hodetelefon oppsett.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Må ha ett skikkelig headset nå kjenner jeg. T1 likte jeg veldig godt, men stusser veldig over at så mange skryter så mye av LCD2. Er det slik å forstå at dersom en liker T1 så vil en ikke like LCD2?

    Edit:
    Kilde: BuffaloII + Legato3.1 (w. buffers), LCPBS + Placid HD
    Amp: Lovely cube (bruker to som balansert pre-amp)
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    284
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Puscifer skrev:
    Blir spent på evt. hvor stor oppturen blir, for Trends PA-10 imponerer meg fortsatt hver gang jeg bruker den.
    Bruker HD650

    http://www.trendsaudio.com/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=56&lang=en

    Noen andre med erfaring med Trends PA-10 her ?

    Knut :)
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Puscifer skrev:
    Du har noe å se frem til. Gratulerer du blir neppe skuffet.
    gwikse skrev:
    Må ha ett skikkelig headset nå kjenner jeg. T1 likte jeg veldig godt, men stusser veldig over at så mange skryter så mye av LCD2. Er det slik å forstå at dersom en liker T1 så vil en ikke like LCD2?

    Edit:
    Kilde: BuffaloII + Legato3.1 (w. buffers), LCPBS + Placid HD
    Amp: Lovely cube (bruker to som balansert pre-amp)
    Heisann. Den ser ut som et meget godt kjøp den Lovely cube. Det ser ut som enda en klone til Lehmann Black Cube slik min Matrix M-Stage er. Jeg lurer litt på om du har rullert litt med forskjellige op'amps og eventuelle forskjeller du har erfart.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    gwikse skrev:
    Puscifer skrev:
    Du har noe å se frem til. Gratulerer du blir neppe skuffet.
    gwikse skrev:
    Må ha ett skikkelig headset nå kjenner jeg. T1 likte jeg veldig godt, men stusser veldig over at så mange skryter så mye av LCD2. Er det slik å forstå at dersom en liker T1 så vil en ikke like LCD2?

    Edit:
    Kilde: BuffaloII + Legato3.1 (w. buffers), LCPBS + Placid HD
    Amp: Lovely cube (bruker to som balansert pre-amp)
    Heisann. Den ser ut som et meget godt kjøp den Lovely cube. Det ser ut som enda en klone til Lehmann Black Cube slik min Matrix M-Stage er. Jeg lurer litt på om du har rullert litt med forskjellige op'amps og eventuelle forskjeller du har erfart.
    Har testet lite så langt. Kommer til å teste endel mer nå som T1 atter en gang er i hus :)
    De jeg skal prøve er:
    OPA2134PA/UA (den som står i kittet)
    LM4562
    AudioGD OPA-earth
    AudioGD OPA-sun V2

    Må først bli vant med lyden i T1 og få spilt litt flere timer på de, de virker litt analytiske atm og forrige eier hadde knapt brukt de så det er litt tidlig å begynne å rulle op-amper. Men det kommer :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Audeze LCD-2 må tydeligvis gjøre det særdeles godt rundt i head-fi verdenen, for her har Red Wine Audio valgt å tilby en dedikert Audeze Edition. :)
     

    Vedlegg

    labrat

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Det var interessant å bli informert om de nye beyer-klokkene :). Jeg har Denon's AH-D2000 og er interessert i en oppgradering. Noen som kan gi en semikvalifisert synsing på hva forventede forskjeller mellom de to vil være? Bruker en Matrix m-stage forsterker og musicstreamer ||. På grunn av mine lytteomgivelser er jeg avhengig av lukkede klokker. Synes mine Denon tendere til litt for mye bassgjengivelse. Og på tampen slenger jeg ut om noen opplever forskjell på USB-kabel fra PC til DAC i et godt hodetelefon oppsett.
    Var på HiFi klubben i Grensen, hadde med en iRiver og Xin pluss RSA SR-71 headamp, og bad om å prøve Denon hodetelefonene der.
    Denon AH-D2000 var umulig å få til å lyde noenlunde detaljert eller åpent!
    Uansett hvordan jeg satte opp Xin forsterkeren føltes det som ørene måtte skylles for sukker og ørevoks etter å ha lyttet på Denon D2000 hodetelefonene!
    Nå er jeg kanskje noe forutinntatt, jeg liker Grado, Sennheisser elektrostater (HE60) , liker lyden detaljert, åpen, luftig, men også detaljert bass, så mine erfaringer bør kanskje vurderes opp mot hva dine preferanser er!
    Men dersom Denon hodetelefonene føles alt for bass-orienterte, bør du prøve noe annet!
    Har Beyer DT880, disse er detaljerte, har bass men ikke som Denon!, men er heller ikke hva jeg liker aller best.
    Beyer DT770 høres hule, "bokslyd"-aktige ut.
    Når det gjelder USB-kabler, så er absolutt ikke dyre "boutique" kabler mye å anbefale!
    Det finnes dårlige kabler der ute, men det gjelder å finne de som er korrekt i design og oppbygning, ikke de som kun selger på ekslusivitet! (Og høy pris!)

    Til slutt, har hørt noen av de billige "Kina"-forsterkerne du ser på senere i tråden.
    Kan ikke gi noen spesifikke råd om disse, det finnes alt for mange!
    Men min erfaring er at om du har en Opamp-basert forsterker, så er eventuelle kits med OP627 absolutt ett trinn opp!
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har testet lite så langt. Kommer til å teste endel mer nå som T1 atter en gang er i hus Glad
    De jeg skal prøve er:
    OPA2134PA/UA (den som står i kittet)
    LM4562
    AudioGD OPA-earth
    AudioGD OPA-sun V2

    Må først bli vant med lyden i T1 og få spilt litt flere timer på de, de virker litt analytiske atm og forrige eier hadde knapt brukt de så det er litt tidlig å begynne å rulle op-amper. Men det kommer
    Skal bli interessant å høre mer til lytteinntrykk med de op'ampene der. Merker du utelater opa627 og ad 797, er det noe grunn til det?. Ser at det må modifiseres litt på lovely cube for å kunne bruke audio-GD, er usikker på om jeg kan gjøre det samme på Matrix m-stage.

    labrat skrev:
    Morpheus skrev:
    Det var interessant å bli informert om de nye beyer-klokkene  :). Jeg har Denon's AH-D2000 og er interessert i en oppgradering. Noen som kan gi en semikvalifisert synsing på hva forventede forskjeller mellom de to vil være? Bruker en Matrix m-stage forsterker og musicstreamer ||. På grunn av mine lytteomgivelser er jeg avhengig av lukkede klokker. Synes mine Denon tendere til litt for mye bassgjengivelse. Og på tampen slenger jeg ut om noen opplever forskjell på USB-kabel fra PC til DAC i et godt hodetelefon oppsett.
    Var på HiFi klubben i Grensen, hadde med en iRiver og Xin  pluss RSA SR-71 headamp, og bad om å prøve Denon hodetelefonene der.
    Denon AH-D2000 var umulig å få til å lyde noenlunde detaljert eller åpent!
    Uansett hvordan jeg satte opp Xin forsterkeren føltes det som ørene måtte skylles for sukker og ørevoks etter å ha lyttet på Denon D2000 hodetelefonene!
    Nå er jeg kanskje noe forutinntatt, jeg liker Grado, Sennheisser elektrostater (HE60) , liker lyden detaljert, åpen, luftig, men også detaljert bass, så mine erfaringer bør kanskje vurderes opp mot hva dine preferanser er!
    Men dersom Denon hodetelefonene føles alt for bass-orienterte, bør du prøve noe annet!
    Har Beyer DT880, disse er detaljerte, har bass men ikke som Denon!, men er heller ikke hva jeg liker aller best.
    Beyer DT770 høres hule, "bokslyd"-aktige ut.
    Når det gjelder USB-kabler, så er absolutt ikke dyre "boutique" kabler mye å anbefale!
    Det finnes dårlige kabler der ute, men det gjelder å finne de som er korrekt i design og oppbygning, ikke de som kun selger på ekslusivitet! (Og høy pris!)

    Til slutt, har hørt noen av de billige "Kina"-forsterkerne du ser på senere i tråden.
    Kan ikke gi noen spesifikke råd om disse, det finnes alt for mange!
    Men min erfaring er at om du har en Opamp-basert forsterker, så er eventuelle kits med OP627 absolutt ett trinn opp!
    Veldig interessant innspill. Jeg innser at jeg ikke har den råeste DAC og forsterker, og har således unnskyldt litt mine Denon-klokker, men jeg kan relatere meg til din oppfattelese av dens tonale kvaliteter. Jeg må alikevell få si at oppsettet mitt gir meg mange flotte musikalske høytidstunder, men siden jeg kan øke budskjettet er jeg klar for oppgradering, og føler at hodetelefonene er plassen å starte da denonklokkene kan brukes opp mot mitt surround-anlegg dersom jeg ønsker å se en film etter at madammen har tatt kvelden. Jeg har lest det som er av info om de nye Beyer-klokkene, og kommer nok 99% sikkert til å kjøpe dem, men må da altså vente til lanseringen i juli  :-\.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    ...
    Har testet lite så langt. Kommer til å teste endel mer nå som T1 atter en gang er i hus :)
    De jeg skal prøve er:
    OPA2134PA/UA (den som står i kittet)
    LM4562
    AudioGD OPA-earth
    AudioGD OPA-sun V2

    Må først bli vant med lyden i T1 og få spilt litt flere timer på de, de virker litt analytiske atm og forrige eier hadde knapt brukt de så det er litt tidlig å begynne å rulle op-amper. Men det kommer :)
    MERK: inngangimpedansen fra volumpoten (50K) og seriemotstanden (10K) etter denne, er for høy til at LM4562 vil fungere «optimalt» mht støy. LM4562 fungerer best med kildeimpedanser på omkring 1K eller lavere på begge inngangene. Feedback sløyfa med lav forsterking er med andre ord «border line» til å ha for høy impedans (4K7 i parallell med 2K2), det er vesentlig bedre med høy forsterking (4K7 || 0K68).

    mvh
    KJ
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Off-topic: Jeg har de siste dagene laget logo til et nytt dansk forum kun dedikert til hodetelefoner.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn