Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.470
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det vil være vanskelig å tape særlig mange kroner på HE-R10D om de virkelig ikke faller i smak enten visuelt eller lydlig og du må selge dem, så det er jo bare å prøve. Utseendet er en smule spesielt, men personlig synes jeg de er ganske så flotte.
    Ja vel da😎🫣🤫😀

Sist redigert:

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Er på jakt etter et par lukkede, har egentlig bare åpne (minus Bose q - og Marshall (som jeg bruker til gitar)).
    Vurderer sterkt he-r10d, det eneste minuset er utseende på dem.
    Hva med sennheiser hd 620s da ? Hvis du liker lyden til sennheiser, så vil du like 620s. Kan minne om 660s i mine ører 🎧
    Destiny 🙂

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.470
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Solgte et par k701 i går for å være med på finansieringen av de nye som er bestilt.
    Hadde for mange åpne hodetelefoner rett og slett. Den ble solgt på under ti minutter.

Costanza76

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NB: Luksusproblem-varsel: Ved rydding i skuffer og skap kom jeg over et sett med Alessandro Music Series One som har ligget og "støvet ned" i originalesken siden ca 2010(!). Betalte vel knappe 800 kr hos Duet Audio i sin tid. Er knapt nok spilt 10 timer tenker jeg. Koblet de opp mot mobilen med en Dragonfly Red - og det gav meg en liten vekker. For det låt langt fra hifi-korrekt, lineært, nøytralt eller noe annet av det vi liker å kalle "riktig". Samtidig låter det det ufattelig morsomt! Energisk topp, kjempekul i mellombassen og et lydbilde som er smalere enn skuldrene til Jakob Ingebrigtsen. Sitter bare og koser meg med låt etter låt - og foten går! Og disse skal etter sigende bli bedre med litt innspilling :) Hifiman/Burson får hvile seg en stund! Nå skal Far ha det gøy og rocke løs! Go luftgitar i arbeidstida!

Dagens lille vellyds-anekdote! Takk for meg!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.470
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    NB: Luksusproblem-varsel: Ved rydding i skuffer og skap kom jeg over et sett med Alessandro Music Series One som har ligget og "støvet ned" i originalesken siden ca 2010(!). Betalte vel knappe 800 kr hos Duet Audio i sin tid. Er knapt nok spilt 10 timer tenker jeg. Koblet de opp mot mobilen med en Dragonfly Red - og det gav meg en liten vekker. For det låt langt fra hifi-korrekt, lineært, nøytralt eller noe annet av det vi liker å kalle "riktig". Samtidig låter det det ufattelig morsomt! Energisk topp, kjempekul i mellombassen og et lydbilde som er smalere enn skuldrene til Jakob Ingebrigtsen. Sitter bare og koser meg med låt etter låt - og foten går! Og disse skal etter sigende bli bedre med litt innspilling :) Hifiman/Burson får hvile seg en stund! Nå skal Far ha det gøy og rocke løs! Go luftgitar i arbeidstida!

Dagens lille vellyds-anekdote! Takk for meg!
    Så kjekt, noen ganger kan det være gøy å rydde.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hei jeg har nettopp skrevet en omtale av den fantastiske FiiO FT1

FiiO FT1 TEST

1000036086.jpg

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja, nå ble jeg glad. Kjekt med litt mer bekreftelse på at jeg ikke har gått rett i baret.

Mitt par kommer forhåpentligvis i løpet av neste uke, noe jeg nå ser enda mer frem til.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    En lettelse, bedre lyd med 6SN7 rett sokkelen den de gamle utslitte RCA 6GU7 via overgang. Noen ganger er ny produserte rett og slett endre enn utslitte gamle…. Ikke alt gammelt er NOS

IMG_4935.jpeg

PS hodetelefon adapter skimtes til høyre. Den gjør at 6 watteren kan brukes til hodetelefoner…
    IMG_4936.jpeg

Fra rørforsterker for høyttalere til hodetelefonforsterker for 400kr..for adapteren altså
    IMG_4937.jpeg

Sist redigert:

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    Litt dårlig formulert adapteren kostet 400kr , forsterkeren hadde jeg fra før..

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    IMG_4939.jpeg
    Link til adapteret?
    Google APPJ HPA headphone adapter , Aliexpress og EBay har den vil vilt sprikende pris og frakt. Fikk min fra EBay selger med god tilbakemelding .
    Det som er inni er dette
    IMG_4938.jpeg

Passer til 10watts rørforsterker i følge beskrivelsen , og det stemmer. Lyden avgjøres av rørforsterker, så man kan få med både brum og sus, slikt blir MYE tydeligere med hodetelefoner enn høyttalere , ymmv

Skjema var basert på målinger og andre kilder, ved åpning åpenbarer det seg en litt mer komplekst arrangement .
    IMG_4990.jpeg

IMG_4991.jpeg

De tre utgangene har ulikt nivå/demping, jeg bruker den nederste (3.5mm) med mest demping da det gir minst rørbrum og best signal støyforhold
    Det gir en spenningsdeler på 6/22=0.27 eller 3.7 gangers demping , eller 13 ganger lavere effekt. Om jeg skrur forsterkeren på maks (6W) er det da høyere lyttenivå enn jeg er komfortabel med på Grado 125 , selv med lavt volum på TIDAL på mobilen, bruker der 1-3knepp på iPhone .

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

SiSt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Antall liker
    1.669
    Sted
    Hamar
    Noen som har erfaring med EQ-apper på iPhone?

Strømmer fra Qobuz og vil ha noe som overstyrer lyd-output fra telefonen, ikke en egen avspiller. Kan godt koste noen kroner om den er bra...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.304
    Torget vurderinger
    2
    En lettelse, bedre lyd med 6SN7 rett sokkelen den de gamle utslitte RCA 6GU7 via overgang. Noen ganger er ny produserte rett og slett endre enn utslitte gamle…. Ikke alt gammelt er NOS

Vis vedlegget 1057578
    PS hodetelefon adapter skimtes til høyre. Den gjør at 6 watteren kan brukes til hodetelefoner…
    Vis vedlegget 1057580

Fra rørforsterker for høyttalere til hodetelefonforsterker for 400kr..for adapteren altså
    Vis vedlegget 1057582
    En liten smakebit av lyden,
    Converting tube amp to headphone amp with APPJ adapter (youtube.com)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er en Fiio FT1 i hus og har blitt spilt på et par timers tid. Rett ut av boksen er det ingen tvil om at disse er et virkelig kupp. Helt upåklagelig byggekvalitet (den føles vesentlig bedre i hendene enn f.eks Hifiman Ananda) og en lydkvalitet som slett ikke tilsier en pris på ~1850,- all in.

Fra før eier jeg AKG K701, Hifiman Ananda Stealth og HE-R10D og FT1 står ikke en millimeter tilbake for noen av dem såvidt jeg kan bedømme. De er mer nøytrale enn begge de to siste, hvor Ananda har større fokus på diskantområdet og HE-R10D på bass og nedre mellomtone (K701 har jeg ikke brukt på lenge, så jeg står over en sammenligning. Også fordi jeg i utgangspunktet synes de faller gjennom i sammenligning med de to andre).

I FT1 er det ingenting som som stikker seg spesielt ut, de virker så langt svært balanserte. Mellomtonen heller litt mot den varme siden, men ikke så mye at jeg tror noen kan finne det plagsomt på noen måte. Dypere enn det har jeg så langt ikke gått, men for den som måtte være interessert har @ardilla/Headphoneer skrevet en svært utfyllende test her. Overskriften oppsummerer det greit: Shockingly Good.

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da er en Fiio FT1 i hus og har blitt spilt på et par timers tid. Rett ut av boksen er det ingen tvil om at disse er et virkelig kupp. Helt upåklagelig byggekvalitet (den føles vesentlig bedre i hendene enn f.eks Hifiman Ananda) og en lydkvalitet som slett ikke tilsier en pris på ~1850,- all in.

Fra før eier jeg AKG K701, Hifiman Ananda Stealth og HE-R10D og FT1 står ikke en millimeter tilbake for noen av dem såvidt jeg kan bedømme. De er mer nøytrale enn begge de to siste, hvor Ananda har større fokus på diskantområdet og HE-R10D på bass og nedre mellomtone (K701 har ikke brukt på lenge, så jeg står over en sammenligning. Også fordi jeg i utgangspunktet synes de faller gjennom i sammenligning med de to andre).

I FT1 er det ingenting som som stikker seg spesielt ut, de virker så langt svært balanserte. Mellomtonen heller litt mot den varme siden, men ikke så mye at jeg tror noen kan finne det plagsomt på noen måte. Dypere enn det har jeg så langt ikke gått, men for den som måtte være interessert har @ardilla/Headphoneer skrevet en svært utfyllende test her. Overskriften oppsummerer det greit: Shockingly Good.
    Gratulerer! Virker som vi er veldig enige 👍👍

• Liker
    Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! Virker som vi er veldig enige 👍👍

Absolutt! Sammenligningene til side så kan jeg så langt istemme med alt du skrev. Nesten litt uvirkelig at man kan få denne type kvalitet for en så moderat sum penger.

En liten ting: jeg er nesten sikker på at testen din opprinnelig inneholdt en link til et headband fra Capra Audio? Stemmer det, eller blander jeg med en annen test?

Uansett, for de som måtte tenke på en FT1 så anbefaler jeg på det sterkeste å også handle inn en Comfort Strap for Sony MDR7506, som også passer til denne. FT1 er på ingen måte ukomfortabel as is, men jeg ser for meg at de ved lang tids bruk kunne bli det. Med komfortstroppen på merker man imidlertid knapt at man har hodetelefonene på og de er rett og slett bemerkelsesverdig komfortable.

Siden du sier at de er følsomme for bytte av puter, så plukket jeg også akkurat opp et par for Fostex TH-900 i skinn fra Yaxi.jp. Jeg har veldig gode erfaringer med Yaxi fra før, så forhåpentligvis vil de funke bra.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt! Sammenligningene til side så kan jeg så langt istemme med alt du skrev. Nesten litt uvirkelig at man kan få denne type kvalitet for en så moderat sum penger.

En liten ting: jeg er nesten sikker på at testen din opprinnelig inneholdt en link til et headband fra Capra Audio? Stemmer det, eller blander jeg med en annen test?

...

Siden du sier at de er følsomme for bytte av puter, så plukket jeg også akkurat opp et par for Fostex TH-900 i skinn fra Yaxi.jp. Jeg har veldig gode erfaringer med Yaxi fra før, så forhåpentligvis vil de funke bra.
    Ja, de bryter med den normale pris/ytelse indeksen

Nei, ingen headband fra meg

Yaxi har jeg ikke prøvd, avventet rapport 🙂🙂

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.126
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jaja, da blander jeg sammen. Hverken første eller siste gang det skjer.

Yaxi er ikke videre kjent på våre trakter tror jeg, men de er veldig populære i Japan og Østen generelt og leverer sedvanlig japansk kvalitet og kundeservice. Jeg handlet puter fra dem til K701og de er glimrende. Har litt problemer med å punge ut en tusing for customputer som høyst sannsynlig er produsert i Kina for et par kroner...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jaja, da blander jeg sammen. Hverken første eller siste gang det skjer.

Yaxi er ikke videre kjent på våre trakter tror jeg, men de er veldig populære i Japan og Østen generelt og leverer sedvanlig japansk kvalitet og kundeservice. Jeg handlet puter fra dem til K701og de er glimrende. Har litt problemer med å punge ut en tusing for customputer som høyst sannsynlig er produsert i Kina for et par kroner...
    Mye bra puter på Aliexpress

"Et par kroner" er nok litt lite, det tar litt tid å sy sammen gode puter, men noen hundrelapper duger 🙂

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Da ramlet det inn en "ny" hodetelefon; Hifiman HE-560 i posten i dag. Jeg har Hifiman HE-500, Sennheiser 565 Ovation og Focal Elear fra før som jeg tenker å sammenlikne med. Umiddelbart vil jeg si at HE-500 gir et mye bedre kvalitetsinntrykk enn HE-560, men lydmessig trenger ikke det ha noe å si. Innledende lytteinntrykk er at HE-560 har litt lysere klang, dvs. litt mer detaljer enn HE-500 og litt mer bass enn HE-500. Har ikke sammenliknet med de andre, men 565 Ovation er uansett ikke i denne ligaen, så den utgår. Sånn umiddelbart syns jeg HE-560 likner mer på Elear enn HE-500, men det er mine ører. Etter et par timer er det vanskelig å konkludere, så jeg tenker å lytte i noen dager før jeg gjør meg opp en mening. Lytteinntrykk gjøres med Sparkos Labs Gemini, Topping E70 Velvet via Qobuz. Oppdatering følger...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da ramlet det inn en "ny" hodetelefon; Hifiman HE-560 i posten i dag. Jeg har Hifiman HE-500, Sennheiser 565 Ovation og Focal Elear fra før som jeg tenker å sammenlikne med. Umiddelbart vil jeg si at HE-500 gir et mye bedre kvalitetsinntrykk enn HE-560, men lydmessig trenger ikke det ha noe å si. Innledende lytteinntrykk er at HE-560 har litt lysere klang, dvs. litt mer detaljer enn HE-500 og litt mer bass enn HE-500. Har ikke sammenliknet med de andre, men 565 Ovation er uansett ikke i denne ligaen, så den utgår. Sånn umiddelbart syns jeg HE-560 likner mer på Elear enn HE-500, men det er mine ører. Etter et par timer er det vanskelig å konkludere, så jeg tenker å lytte i noen dager før jeg gjør meg opp en mening. Lytteinntrykk gjøres med Sparkos Labs Gemini, Topping E70 Velvet via Qobuz. Oppdatering følger...
    Gratulerer, 560 er kjempebra!

Enig i betraktningene dine, har 500 og Elear m. Dekoni fenestrated. (Med Dekoni velour pads blir Elear varmere i klangen)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det, @ardilla

Det blir gøy å ha noen lange, fokuserte lytte sesjoner. Som du vet så digger jeg HE-500 mer enn noe annet, så det blir spennende å se om HE-560 trekker det lengste strået. Men før jeg lytter seriøst, skal det monteres Dekoni Elite puter og ny grill fra Arctic Cables. Dette er i bestilling, så kommer vel om et par uker ish. Har forøvrig også Dekoni fenestrated til Elear i bestilling, riktig nok ikke velour, men vi får se. De trenger litt mer varme etter min smak, som du påpeker 😊👍

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, @ardilla

Det blir gøy å ha noen lange, fokuserte lytte sesjoner. Som du vet så digger jeg HE-500 mer enn noe annet, så det blir spennende å se om HE-560 strekker det lengste strået. Men før jeg lytter seriøst, skal det monteres Dekoni Elite puter og ny grill fra Arctic Cables. Dette er i bestilling, så kommer vel om et par uker ish. Har forøvrig også Dekoni fenestrated til Elear i bestilling, riktig nok ikke velour, men vi får se. De trenger litt mer varme etter min smak, som du påpeker 😊👍
    Fenestrated er omtrent like bra. Litt ulik klang, bare.

Synes 500 og 560 spiller bedre enn mye nytt. Elear med gode puter også

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Tar deg på ordet og bestiller Dekoni Elite Velour til Elear også. Kanskje det er det som skal til for at Elear og jeg omsider blir bedre venner 😉

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.470
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da har det blitt litt lytting mellom ft1 og r10d, nå skal egentlig dette bli overkjøring da hifiman sin opprinnelig koster mye mer. Men de fleste har fått med seg at på deres hjemmeside så selges r10d til meget overkommelig pris, så ved kjøp derfra så er ikke prisen så forskjellig.
    Designet er det uten tvil ft1 som stikker av med seieren hos oss, sønnen lurte på om jeg kunne høre noe med trekasser på ørene da han så r10d for første gang.
    Lyden er det heller ikke noe tvil om etter min mening, r10d overkjører ft1 på så og si alle punkter. Test tower of song "a thousand kisses deep"
    10 sekunder ut i sangen så hører du på r10d.
    1728756532530.png

Ole Paus - "Hvis du tror at jeg har glemt deg"
    Ft1 er langt smalere i lyden (ikke rart da r10d er massiv), bassen er litt for voldsom slik at den mister litt kontroll.
    1728756821010.png

Er egentlig ikke så mye mer å skrive, lydmessing så foretrekker jeg r10d på egentlig alle punkter, men til prisen så er ft1 et kupp.
    Hifiman he r-10d høres bare så mye mer naturlig ut og med rom og kontroll over det hele
    Nå kjører jeg normalt eq via roon på alle hodetelefoner, og da synes jeg bassen på ft1 fungerer langt bedre.

Denne lille testen ble gjennomført uten eq

FT1 eq
    1728757168178.png

r10d eq
    1728757407980.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn