Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Du trenger ikke kablet nettverk til SB Touch, bruker den selv med trådløst nettverk. All musikk jeg har er rippet i Flac.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    og trådløst fungerer fjell? Dvs lydkvalitetsmessig?
    Skeptisk på trådløs lyd, jeg. Er kanskje ikke noen grunn til det?
    Hvilken router bruker du forresten?
    Tar du da musikken fra en ekstern disk som er koblet på hjemmenettverket eller har du en maskin dundrende et sted?


    Jeg kan gjerne rippe i flac, rippejobben er der uansett...
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg bruker også Touch over wifi. Har en dlink DIR-655 router.

    Musikken er lagret i flac på en pc som jeg har stående i boden. Denne kjører Ubuntu server ( http://www.ubuntu.com/business/server/overview ) og har gått non-stop i 5år. Backup på to eksterne disker og to interne i musikk pc'en. All musikk rippes i EAC ( http://www.exactaudiocopy.de/ )

    Ikke noe problem å streame hirez filer over det trådløse.

    Her er en del spennende konsepter som jeg skal grave litt i når jeg får tid ;)

    http://soundcheck-audio.blogspot.com/p/squeezebox-touch-great-base-for-network.html
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    På en måte er det jo ikke trådløs lyd, all lyd blir vel til i SB Touch. Jeg har ikke hatt noe problem med ustabilitet. Lydkvalitet har ikke noe å si om du har kablet eller trådløst.

    Jeg har en maskin som står i boden med mange harddisker, jeg bruker windows som OS på den. Den har jeg lagret alt av musikk, bilder, filmer, dokumenter osv. Og så har jeg kjøpt meg en ekstern harddisk som jeg ukentlig kopierer ut det viktigste på.

    Jeg styrer maskinen enkelt med Remote Desktop fra min laptop, slik at det ikke trenger stå tilkoblet noe skjerm, mus og tastatur til maskinen i boden.

    Jeg har en Asus RT-N16, veldig stabil router som takler mye trafikk!
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    284
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Puscifer skrev:
    Date # Location Delivery Status
    24-Jun-2011 Hong Kong Item posted and is being processed.
    24-Jun-2011 Hong Kong In transit.
    25-Jun-2011 Hong Kong Processed for departure.
    25-Jun-2011 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 26-Jun-2011

    :D
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    284
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei. :)

    Hvem selger reservedeler til Sennheiser i Norge ?

    Trenger plastbøylen over hodet til min HD650.

    Knut :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.460
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Puscifer skrev:
    Hei. :)

    Hvem selger reservedeler til Sennheiser i Norge ?

    Trenger plastbøylen over hodet til min HD650.

    Knut :)
    Kontakt Sennheiser Nordic. Lokalisert i Nydalen i Oslo. De kan sikker hjelpe
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Sitter og tenker på kildevalg til burson-akgoppsettet mitt.

    Jeg har en cdspiller (emc1up), men dette krever plass. Må jo også ha inn noen cd-er osv.
    SB er selvsagt en mulighet, men da må jeg ha en maskin stående med musikk et sted.

    Hva annet digitalt helst med lagring hadde vært et alternativ, med mitt forsterkervalg?
    ipad, mac mini, ipod? iphone? noe helt annet?
    Nettbrett med harddisk og god lagringsplass er på trappene så hvis det går bra at det ikke er et epleprodukt vil det være et alterativ.

    Jeg gleder meg til 8" skjerm og 320GB lagringsplass.
    http://www.dinside.no/872709/nettbrett-med-harddisk-god-id%E9
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tok et valg i går, faktisk.
    Bestilte meg like gjerne en SB touch, fra netonnet. 1930,- fiks ferdig levert.

    Så, ivar goes digital.
    Nå mangler jeg sikkert kabel mellom sb og amp da?
     

    kjellhb

    Fersking
    Ble medlem
    16.12.2004
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei alle sammen!

    Har solgt stereoanlegget mitt for en god slump med penger. Ettersom jeg blir student fra høsten, vurderte jeg det slik at jeg heller vil ha anlegget på øret!

    Har hatt mange gode ørepropper opp i gjennom. Blant andre .Shure SE530, klipsch custom 3 og Westone 3!

    Har nå kjøpt meg ny Macbook pro 15 2.2Ghz som ankommer snart. Vil dermed ha skikkelig lyd.

    Har kjøpt Westone 4 og kunne tenkt meg en "liten" forsterker til disse som jeg kan feste på ipoden, slik at jeg får utnyttet alt potensialet!

    Til pc-bruk har jeg da kjøpt Denon D5000, og nå lurer jeg på hvilken type combo av Dac/forsterker jeg skal velge!

    Og der håper jeg dere kan hjelpe meg litt. Har blant annet tenkt på å kjøpe inn Hegel HD2 og Fiio E9 til "stasjonært" bruk og kjøpe Fiio E7 eller E11 til Westone 4 som portabelt.

    Det er mange alternativ. Er det en stor oppgradering fra lyden i en ny macbook pro ved å kjøpe Hegel Hd2? Vet jeg har en Squeezebox duet liggende? Kan den brukes til noe? Hører mest musikk fra spotify,men også litt ukomprimert. Flac osv

    Prisklassen totalt helst ikke over 4500!

    Håper på hjelp fra kyndige!!

    Takker masse på forhånd!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Jeg tok et valg i går, faktisk.
    Bestilte meg like gjerne en SB touch, fra netonnet. 1930,- fiks ferdig levert.

    Så, ivar goes digital.
    Nå mangler jeg sikkert kabel mellom sb og amp da?
    Det følger med USB-kabel sammen med HA-160D, Skal du koble denne til anlegget trenger du en RCA kabel.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    fant en video på youtube hvor en dude fortalte dette. :)
    Dette nevnte anlegget er en luftspeiling, men det er klart jeg bør finne noe rimelig som kan få ut lyd når kona og unga herjer.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    284
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da er Lovely Cube Premium i huset å koblet opp med Sennheiser HD650. :D
    Skal få stå å spille et par dager når jeg er på jobb.

    Hvilken gain setting bruker dere som bruker Lehmann Black Cube/Lovely Cube Premium med Sennheiser HD650 ?

    Knut :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Oppdaget forleden at b&o fremdeles selger sin form 2 hodetelefon for portabelt bruk. Den brukte jeg for mange aar siden og har gode minner om den. Noen som vet om den naavaerende hodetelefonen er annerledes enn den som ble solgt foer. (sorry har ikke tilgang pa norsk tastator pa ipoden av en eller annen grunn)
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.156
    Antall liker
    784
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei


    jeg vil gjerne komme i kontakt med eiere av audeze lcd-2 og hifiman he-6 + he-500 !

    send meg pm ;D
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    NEVATON skrev:
    Hei


    jeg vil gjerne komme i kontakt med eiere av audeze lcd-2 og hifiman he-6 + he-500 !

    send meg pm ;D
    Da er vel Loevhagen rette mann, send ham en PM i stedet ;)
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg eier for tiden Sennheiser HD 800 som jeg bruker innimellom med en Bel Canto DAC 1.5.

    Jeg har tidligere eid følgende hodetelefoner (bortsett fra små, portable hodetelefoner, som jeg uansett ikke bruker til mer aktiv/kritisk lytting):

    • Grado (SR-60, SR-125)
    • Sennheiser (HD580, HD595, HD600, HD650 med Cardas kabel)
    • AKG (K701)
    • Denon (D5000)

    Jeg oppgraderte ifjor til HD 800, etter å ha eid K701 i flere år. K701 var gode kanner, men HD 800 var i mine ører en klar forbedring i forhold til både K701 og Denon D5000: Den overgår detaljnivået, oppløsningen og komforten til K701, og er mer nøytral enn D5000 (som har litt overdreven bass; rent kvalitetsmessig er dessuten bassgjengivelsen på HD 800 bedre). Bel Canto'en på sin side erstattet Cambridge Audio DacMagic og Hegel HD10 (DacMagic var forbausende bra til prisen).

    Jeg hadde også Lehmann Black Cube Linear en stund, men den ble etterhvert såpass lite brukt (ettersom hodetelefonforsterkeren på Bel Canto'en fungerte såpass bra med HD 800) at jeg kvittet meg med den. BCL erstattet i sin tid en rørforsterker fra Musical Fidelity (X-Can V3). X-Can leverte en delikat og varm lyd, mens BCL (solid state) produserte et mer fokusert lydbilde og en strammere bassgjengivelse som jeg syntes passet HD 800 bedre.

    På jobben bruker jeg en NuForce Icon HDP DAC/hodetelefonforsterker sammen med Denon AH-D1010 hodetelefoner. Den låter veldig bra til prisen, synes jeg, spesielt via S/PDIF (med USB kan kvaliteten variere en del). Lydkvaliteten er mer enn bra nok til passiv lytting når man jobber.

    Det har vært litt relatert diskusjon omkring ripping og musikkilder ved lytting. Jeg bruker selv følgende utstyr og programvare:

    • Musikken rippes først til FLAC-format via dbPowerAmp Reference med AccurateRip (for å sikre mer presis ripping i arkiveringsøyemed).
    • Deretter konverteres filene til Apple Lossless via dbPowerAmp Converter (en av de få programmene til Windows som er istand til dette), slik at jeg kan bruke musikken iTunes og på iPod'en min (jeg ripper ikke direkte til ALAC. Det er jo ikke sikkert at jeg bruker ALAC om noen år, og da er det kjekt å kunne falle tilbake til 'masterfilene' i FLAC-format, uten å måtte rippe alt på nytt).
    • Musikken i iTunes speiles over til NAS'en min, en Synology 411+ II med 8 TB kapasitet i RAID5-konfigurasjon (RAID5 har ikke noe å si for streamingen rent ytelsesmessig, men det kan komme til nytte når man kopierer større filer via LAN).
    • NAS'en og ruteren er konfigurert slik at man kan aksessere NAS'en via Internett og ikke bare internt. Synology har laget en musikkavspiller kalt DS Audio (til både iPhone og Android), som gjør at jeg kan streame musikk fra NAS'en til mobilen eller iPad'en min, så lenge jeg har mobil- eller trådløs dekning (iPad'en har ikke 160 GB kapasitet slik iPod'en har, så her er det veldig praktisk med streamingmuligheter). For å gjøre ting mer praktisk, har jeg satt opp en dynamisk DNS-tjeneste med et domenenavn som er enkelt å huske (min tjenestetilbyder tilbyr ikke statiske IP'er).

    EDIT: Lagt inn riktig link til NAS
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mulig jeg har oversett noe elementært.
    Jeg forsøker å rippe med eac, har satt den til default .flac, men den navngir filene til .wav.
    Hvor ramla jeg av lasset?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Når du ikke valgte dbpoweramp istedenfor.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Jeg forsøker å rippe med eac, har satt den til default .flac, men den navngir filene til .wav. Hvor ramla jeg av lasset?
    Kan dessverre ikke hjelpe deg med dette, da jeg ikke opplevde akkurat dette problemet den gangen jeg brukte EAC. Det begynner å bli noen år siden jeg brukte EAC, men kan det være oppsettet for filnavngivning som er satt feil her? Ellers burde du finne noen svar her:

    http://www.exactaudiocopy.de/en/index.php/resources/links/eac-related-sites/

    Jeg vil forøvrig anbefale dBpoweramp, et gjennomtenkt program som er minst like presist som EAC, samtidig som at det er langt mer brukervennlig (synes ihvertfall jeg etter å ha brukt EAC en stund). dBpoweramp koster imidlertid en liten slant, men dersom du ripper mye synes jeg det er verdt pengene og vel så det (jeg tror imidlertid at gratisversjonen støtter FLAC). Reference-versjonen støtter også batch-ripping med lasteroboter, for de med større platesamlinger.

    Ellers vil jeg anbefale denne strategi- og metodologi-guiden fra ComputerAudiophile:

    http://www.computeraudiophile.com/content/Computer-Audiophile-CD-Ripping-Strategy-and-Methodology

    (De bruker dBpoweramp som rippe-program, men det kan allikevel være noen ideer å hente der selv om man bruker et annet program).
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    her skal jeg bytte program nå...

    javel ja :p

    argh, betalingsvare.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Oppgradert versjon av Audeze LCD-2:



    Så, for de som liker måten LCD-2 presenterer musikken på, men savner "det lille ekstra" øverst i frekvenskurven; LCD-2 er høyst sannsynlig da nå blitt slik dere mener den burde være. :)


    Driver Update and Leather Headband.
    Sun, 07/03/2011 - 08:42 | by admin


    The LCD-2 headphones were introduced in Oct 2009. Even among Planar Magnetic headphones, these drivers were quite different with a unique structure and design. The LCD-2 has gone through several minor cosmetic changes, but the driver has remained unchanged so far.

    Now we are introducing revision2 of the driver. The LCD-2s as a model remain the same. Newer LCD-2 shipments from middle of June have revision2 of the driver.

    Does the sonic signature change ?
    Revision 2 transducer has the same mechanical construction as original transducer, but uses newly developed, thinner and more reliable diaphragm material. Overall sound signature remains similar. Low frequencies stay flat, but are tighter and even more extended (flat to 5 Hz), midrange is smoother and more transparent, while high frequencies are more extended, detailed and more pronounced. With Rev.2 we are addressing concerns of many customers who feel that original LCD2 has darker high frequency signature than many top of the line headphones.

    While overall sonic signature remains similar, new revision provides substantial improvement in sound quality (this is no hyperbole), sound resolution and especially imaging, which is wider, more stable and 3 dimensional. If you loved the LCD-2 sonic signature, you will like the new one even more.

    Does this mean there is a new model ?
    No. We considered this, but decided to continue with the same LCD-2 model. Though the changes are significant, we don't think it warrants a completely new model. The change will be seamless to new customers. Customers who order LCD-2 will get the new driver by default.
    If you bought the headphones recently (mid-june), please email us your serial number and we can tell you if it is newer driver.

    Why change it suddenly ?
    A couple of reasons. We have developed new diaphragm material that offered several benefits over the existing material. We decided to pass along the improvements to customers. The issues we had with some older stock gave us the impetus to move to the new diaphragm quicker than expected.

    Leather Headbands ?
    One of the major requests we have had from our customers is for Leather headbands. Well, here it is. The headband is designed to fit the LCD-2 and be as comfortable as possible. This will be a drop in replacement for the current headband. We will provide the Leather headband as an upgrade option for the LCD-2 for existing customers. You can order the headband here. The headband is wrapped with high quality, very soft lamb skin leather with memory foam cushions to give the user a maximum comfort.

    Can I still order the LCD-2 with the older headband ?
    Yes.

    I do not like using leather. Do I have any options ?
    Yes. For users who do not like to use Leather, we will provide leather free options (both headband and earpads). These will be available from August.

    What is the cost ?
    LCD-2 with the current headband -$945 (No price change. Comes with the new Rev2 Driver)
    LCD-2 with Leather Headband - $995 (Leather headband, Rev2 Driver standard)
    Separate Leather Headband - $100 (comes with headband and blocks)
    Separate Headband assembly (with yoke, pins etc) - $140
    Kilde: Driver Update and Leather Headband. | Audeze
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    her skal jeg bytte program nå... javel ja :p argh, betalingsvare.
    Du kan bruke dBpoweramp gratis i noen uker først for å se om det er noe for deg. Og som sagt så tror jeg gratisversjonen støtter FLAC. Det er nå slik at noen ganger kan det lønne seg å betale for et program dersom det sparer deg for mye tid og frustrasjoner.
     

    Yrgen

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Oppgradert versjon av Audeze LCD-2:



    Så, for de som liker måten LCD-2 presenterer musikken på, men savner "det lille ekstra" øverst i frekvenskurven; LCD-2 er høyst sannsynlig da nå blitt slik dere mener den burde være. :)

    Dette ser virkelig interessant ut.

    Gleder meg til å se brukertester.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg er en rotete fyr.
    Nå har jeg installert dbpoweramp (kan godt betale for programvare, altså!) etter å ha rota bort litt tid på eac.

    Men, altså. Nå er SB, burson og k701 koblet opp. Strøm er på, og cohen strømmer gjennom ørelurene.
    En ung cohen, stram, men det er jo siste albumet? Ah, ikke innspilt enda... Dette skal bli gøy, dette skal bli skikkelig gøy!

    et bilde på hvordan jeg sitter. Pc-skjerm står på 2 banankasser og en printereske. Ampen hviler på en stol, sb på en krakk.
    Ting skal ned på stua, men ikke i dag :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kos deg Ivar, alt ligger til rette for gode opplevelser med K701. Ha bare i bakhodet at hodetelefoner kan være vanedannende og oppgraderingsspøkelset kommer gjerne snikende.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette er vanedannende.
    2 minutter etter at jeg hadde fått ungene i seng satt jeg med klokkene på hodet.
    Spilt ca 1 døgn nå, godviljen sier det har løsna litt :)
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Men, altså. Nå er SB, burson og k701 koblet opp. Strøm er på, og cohen strømmer gjennom ørelurene.En ung cohen, stram, men det er jo siste albumet? Ah, ikke innspilt enda... Dette skal bli gøy, dette skal bli skikkelig gøy!
    K701 er bra kanner (og bra valuta for pengene: Jeg betalte rundt 4.000 kr for de, men idag er de mye billigere), de ga meg mange stunder med lytteglede over flere år :)
     

    thomas_haave

    Fersking
    Ble medlem
    24.02.2011
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei
    Jeg har Denon ah-d5000+Nuforce icon hdp. Jeg er ganske fornøyd med dette oppsettet, men finnes det en forsterker som får d5000 til å låte enda bedre på et lavere volum? Målet mitt er å få best mulig lyd på lavest mulig volum. Hvordan vil D5000 fungere sammen med Harmony Design ear 90 iforhold til hdp. Vil jeg kunne spille lavere med ear 90 fordi den yter ca 2w med 25 ohm og HDP kun yter 300mw? Hvor mange db vil i så fall dette utgjøre i gjennomsnitt?
    På forhånd takk for tilbakemeldinger. Jeg er også interessert i andre forsterker alternativer som kan få d5000 til å låte best mulig på lavest mulig volum.
    Thomas Haave
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    En ørliten oppdatering.
    Mine k701 har nå spilt en ukes tid, og cohen blir eldre. Det er et godt tegn! :)
    Mer av alt, er nå på vei hører jeg.

    Det hender squuezeboxen slutter å spille, selv om den vitterlig nok står på repeat. Har kanskje stoppet 4 ganger denne uka.
    edit: just nu stoppa musikken midt i en sang.
    Kan dette skje pga pc? At pcn jobber?
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    thomas_haave skrev:
    Hei
    Jeg har Denon ah-d5000+Nuforce icon hdp. Jeg er ganske fornøyd med dette oppsettet, men finnes det en forsterker som får d5000 til å låte enda bedre på et lavere volum? Målet mitt er å få best mulig lyd på lavest mulig volum. Hvordan vil D5000 fungere sammen med Harmony Design ear 90 iforhold til hdp. Vil jeg kunne spille lavere med ear 90 fordi den yter ca 2w med 25 ohm og HDP kun yter 300mw? Hvor mange db vil i så fall dette utgjøre i gjennomsnitt?
    På forhånd takk for tilbakemeldinger. Jeg er også interessert i andre forsterker alternativer som kan få d5000 til å låte best mulig på lavest mulig volum.
    Thomas Haave
    Hei Thomas

    Vet ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Fredrikstad, så har jeg en Harmony Design Ear 90 (2005mod) som du gjerne kan få prøve dine AH-D5000 på :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg kryssposter denne her:

    CDWMcInSpots skrev:
    Musik Magazinet i Bergen har nå fått inn beyerdynamic T 1 for demo. Den har hittil dessverre vært lite utbredt i norske butikker. Benytt sjansen.

    Butikken har normalt også Sennheiser HD 800, AKG Q 701, Grado RS1i og en rekke andre noe rimeligere hodetelefoner tilgjengelig for demo. Det er altså mulig å sammenligne en del hodetelefoner.

    De har normalt SPL Phonitor og noen andre hodetelefonforsterkere tilgjengelig for demo. Butikken kan altså, i motsetning til en del andre, tilby så god hodetelefonforsterkning at det ikke bør være en kilde til usikkerhet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    [...]
    labrat skrev:
    Morpheus skrev:
    Det var interessant å bli informert om de nye beyer-klokkene :). Jeg har Denon's AH-D2000 og er interessert i en oppgradering. Noen som kan gi en semikvalifisert synsing på hva forventede forskjeller mellom de to vil være? Bruker en Matrix m-stage forsterker og musicstreamer ||. På grunn av mine lytteomgivelser er jeg avhengig av lukkede klokker. Synes mine Denon tendere til litt for mye bassgjengivelse. Og på tampen slenger jeg ut om noen opplever forskjell på USB-kabel fra PC til DAC i et godt hodetelefon oppsett.
    Var på HiFi klubben i Grensen, hadde med en iRiver og Xin pluss RSA SR-71 headamp, og bad om å prøve Denon hodetelefonene der.
    Denon AH-D2000 var umulig å få til å lyde noenlunde detaljert eller åpent!
    Uansett hvordan jeg satte opp Xin forsterkeren føltes det som ørene måtte skylles for sukker og ørevoks etter å ha lyttet på Denon D2000 hodetelefonene!
    Nå er jeg kanskje noe forutinntatt, jeg liker Grado, Sennheisser elektrostater (HE60) , liker lyden detaljert, åpen, luftig, men også detaljert bass, så mine erfaringer bør kanskje vurderes opp mot hva dine preferanser er!
    Men dersom Denon hodetelefonene føles alt for bass-orienterte, bør du prøve noe annet!
    Har Beyer DT880, disse er detaljerte, har bass men ikke som Denon!, men er heller ikke hva jeg liker aller best.
    Beyer DT770 høres hule, "bokslyd"-aktige ut.
    [...]
    Veldig interessant innspill. Jeg innser at jeg ikke har den råeste DAC og forsterker, og har således unnskyldt litt mine Denon-klokker, men jeg kan relatere meg til din oppfattelese av dens tonale kvaliteter. Jeg må alikevell få si at oppsettet mitt gir meg mange flotte musikalske høytidstunder, men siden jeg kan øke budskjettet er jeg klar for oppgradering, og føler at hodetelefonene er plassen å starte da denonklokkene kan brukes opp mot mitt surround-anlegg dersom jeg ønsker å se en film etter at madammen har tatt kvelden. Jeg har lest det som er av info om de nye Beyer-klokkene, og kommer nok 99% sikkert til å kjøpe dem, men må da altså vente til lanseringen i juli :-\.
    Jeg har så langt likt Denon AH-D7000 godt med Grace Design m903 og (vel) også SPL Phonitor. Jeg har skrevet noe om mine observasjoner i innlegget "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker". Jeg blir forhåpentlig klokere etterhvert som jeg får brukt den mer og får mer erfaring.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Jeg står ved et veiskille.
    Jeg har nevnt tidligere at jeg tenker å benytte min emc1-up som kilde i mitt kommende headoppsett.
    Hvis jeg selger denne...
    Hva er da aller best av kilde? Bør jeg beholde emcn for den er jo fryktelig god?!
    Men noe annet som tar mindre plass? Enklere å ha i et hjørne bak godstolen liksom?

    Kan jeg få noen konkrete gode kildeanbefalinger?
    Kan godt gå digitalt, altså..

    Nehei, jeg har ikke kjøpt hodetelefoner enda, ei heller dac (hvis jeg ikke kommer utenom) og hodetelefonforsterker. Ikke stol heller... :)

    edit: ser at digitalt er eneste løsning mtp plass bak godstolen. En annen cdspiller blir minimalt mindre. Den må ha hylle den også
    Noe sent svar.

    CD-spillere er avspillingsutstyr for digitalt lagret musikk. ;)


    Pro-Ject CD Box

    Pro-Ject CD Box, CD Box DO og CD Box SE er tre meget nette CD-spillere. De to siste har også digital ut.
    • CD Box, CD Box DO:
      Dimensions W x H x D (D with sockets) 206 x 36 x 150 (156)mm
      Weight 1.260g without power supply
    • CD Box SE:
      Dimensions W x H x D (D with sockets) 206 x 72 x 194 (200)mm
      Weight 2.670g without power supply

    • http://box-designs.com/inhalt/en/pdf/boxdesign.pdf
    • http://box-designs.com/main.php?list=digital&cat=digital&lang=en
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    cdwmc: jeg har nå solgt emcn, og er i rippemodus (.flac) inn på min datamaskin. SB touch via burson og inn i k701.
    Det spilles inn, og cohen er faktisk blitt noen år eldre allerede, enda jeg kun har spilt ten new songs.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    thomas_haave skrev:
    Hei
    Jeg har Denon ah-d5000+Nuforce icon hdp. Jeg er ganske fornøyd med dette oppsettet, men finnes det en forsterker som får d5000 til å låte enda bedre på et lavere volum? Målet mitt er å få best mulig lyd på lavest mulig volum.
    [...]
    På forhånd takk for tilbakemeldinger. Jeg er også interessert i andre forsterker alternativer som kan få d5000 til å låte best mulig på lavest mulig volum.
    Jeg spiller med høyst moderat volum, faktisk antagelig riktig svakt, jfr. de voluminnstillinger jeg ser (og hører) andre benytter og samtaler med Roald Mikkelsen (Renaissance Audio).

    Jeg lånte en Denon AH-D5000 i noen få dager, og har skrevet litt om mine inntrykk av Denon AH-D5000 med NuForce Icon HDP:
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1010594/topicseen.html#msg1010594
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1010685/topicseen.html#msg1010685
    • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1010736/topicseen.html#msg1010736

    Jeg kjøpte siden en Denon AH-D7000.

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har så langt likt Denon AH-D7000 godt med Grace Design m903 og (vel) også SPL Phonitor. Jeg har skrevet noe om mine observasjoner i innlegget "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker". Jeg blir forhåpentlig klokere etterhvert som jeg får brukt den mer og får mer erfaring.
    Hvordan vil D5000 fungere sammen med Harmony Design ear 90 iforhold til hdp. Vil jeg kunne spille lavere med ear 90 fordi den yter ca 2w med 25 ohm og HDP kun yter 300mw? Hvor mange db vil i så fall dette utgjøre i gjennomsnitt?
    På forhånd takk for tilbakemeldinger. Jeg er også interessert i andre forsterker alternativer som kan få d5000 til å låte best mulig på lavest mulig volum.
    Thomas Haave
    Jeg kjenner ikke Harmony Design Ear 90, men det gjør ralex som har benyttet den med Denon AH-D2000 og Sennheiser HD 800.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mteinum skrev:
    ivar skrev:
    Jeg tok et valg i går, faktisk.
    Bestilte meg like gjerne en SB touch, fra netonnet. 1930,- fiks ferdig levert.

    Så, ivar goes digital.
    Nå mangler jeg sikkert kabel mellom sb og amp da?
    Det følger med USB-kabel sammen med HA-160D, Skal du koble denne til anlegget trenger du en RCA kabel.
    ivar skrev:
    cdwmc: jeg har nå solgt emcn, og er i rippemodus (.flac) inn på min datamaskin. SB touch via burson og inn i k701.
    Det spilles inn, og cohen er faktisk blitt noen år eldre allerede, enda jeg kun har spilt ten new songs.
    Formodentlig er DAK-delen i Burson Audio HA-160D bedre enn DAK-delen i Logitech Squeezebox Touch. Da vil en RCA S/PDIF-kabel mellom Squeezebox Touch og Burson Audio HA-160D fungere bedre enn analog RCA. RCA S/PDIF og Toslink fungerer og har fungert utmerket mellom mine Toucher og flere av mine DAKer.

    Digital lydoverføring fra Squeezebox Touch via USB-utgangen til DAK med USB-inngang er mulig, men forutsetter noe oppsettmekking inne i Squeezebox Touch's operativsystem.

    ivar skrev:
    [...] k701.
    Det spilles inn, og cohen er faktisk blitt noen år eldre allerede, enda jeg kun har spilt ten new songs.
    Han og Johnny Cash m.fl. blir nok aldri overgrove i målet med AKG K 701. AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    hansen48 skrev:
    hei,lurer på om noen har hørt/testet.rådyre(20-100tusen)headamper.
    Blue Hawaii SE kan man kjøpte til rundt 5000 USD. Det blir sånn roughly 35.000 importert til Norge ... etter å ha ventet ca. 1 år på den (ref. må bygges til deg).
    EAR Yoshino HP4 Headphone Amplifier









    EAR Yoshino HP4 Headphone Amplifier kostet vel ca. NOK 35000,- i Norge sommeren 2010(?) Den skal visstnok ha fått mye ros. Gå til http://www.ear-yoshino.com/products.php?catId=6# og se under "Accessory" -> "HP4 Headphone Amplifier".


    Jeg har i den senere tid strevd litt med (bli klok på) SPL Phonitor, Grace Design m903 og Burson Audio HA-160 og HA-160D. Loevhagen har allerede skrevet om dette flere ganger: Man hører forskjell, men det er ikke nødvendigvis like enkelt å bli enig med seg selv (enn si andre) om hva man liker best når man har kommet over et visst kvalitetsnivå. Det kan f.eks. bl.a. avhenge av dagsform, hodetelefon, musikksjanger, innspilling/opptak, artist, sangstemme, arrangement, kildekomponent osv. osv.

    gwikse skrev:
    Dazed skrev:
    gwikse skrev:
    Burmester 088 f.eks har hodetelefonutgang. Tror neppe du finner produkter som i utgangspunktet ikke er markedsført som pre-amp i det segmentet i den vestlige verden. "Head-end" er nok mer utbredt i Asia (kina, japan osv) enn i vesten.

    Og ja, Burmester kan sine ting, men jeg har ikke hørt det med headphones. Tror neppe det er umulig å få testet ett sett skikkelige hodetelefoner på OHFC f.eks dersom det er ønskelig (og seriøst), men tror neppe markedet er stort...
    Ja, men en forforsterker med hodetelefonutgang er vel ikke en "hodetelefonforsterker"? Med "Headamp" mener i alle fall jeg en forsterker med kun hodetelefonutgang(er).
    Det tror jeg det finnes generelt sett veldig lite av.

    Edit: altså forsterkere med kun hodetelefonutganger. En hodetelefonforsterker er jo en pre-amp.
    Det lages meget dyre hodetelefonforsterkere (primæroppgave/-formål) som nevnt over av Loevhagen og meg. gwikse er allikevel inne på noe. En god del hodetelefonforsterkere (også dyre) har i tillegg til hodetelefonutgang(er) også (volumstyrt) pre ut (RCA og/eller XLR) slik at de kan benyttes som forforsterker (sekundæroppgave/-formål). Lehmannaudio Black Cube Linear og KingRex Headquarters HQ-1 er (så vidt jeg vet) kjente eksempler på dette. EAR Yoshino HP4 Headphone Amplifier har visst samme funksjonalitet jfr. baksidebildet ovenfor.

    KingRex Headquarters HQ-1


    Forsideplater. Knappen i midten velger utgang: Hodetelefon eller pre ut. Valgt utgang vises med de blå LEDene


    Bakside
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn