Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

Var det den EAR saken som stod koblet opp med HD800 på messen i Horten?

Lyttet noen minutter på den komboen der og likte det jeg hørte.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Anonym skrev:
    Var det den EAR saken som stod koblet opp med HD800 på messen i Horten?

Lyttet noen minutter på den komboen der og likte det jeg hørte.
    EAR Yoshino HP4 Headphone Amplifier var tilstede på Musik Magazinets hodetelefondag 26.06.2010:

musik-magazinet skrev:

[...]
    Hodetelefonforsterkere:

EAR YOSHINO HP 4 rør veil. 36.500,- ( pris 24/6 32.500,-)
    [...]
    Det var etter sigende mange som likte den da også. Jeg var mest opptatt av beyerdynamic T 1 (som jeg bestilte den dagen). På dette kvalitets-( og pris)nivået synes jeg man trenger både mer tid, og ikke minst mer ro, for å bli klok enn en slik dag med stor trafikk og en del medfølgende støy dessverre gir mulighet for.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

mteinum skrev:
    everlong skrev:
    Jeg er egentlig veldig vinglepetter, men både 160D og 701/702 har fått så mye skryt, så tror ikke det kan bli noe feil i det kjøpet uansett :)
    Jeg tror du blir fornøyd :) Jeg er svært glad i hvordan AKG presenterer musikken og HA-160D er en meget god amp til denne.
    AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.

Noen erfaringer jeg har gjort med AKG K 701 og Burson Audio HA-160 kan tyde på at opplevelsen kan variere med lydvolum. Jeg spiller på et høyst moderat/rimelig svakt volum. Opplevelsen var en del annerledes med et volum som var sterkere enn jeg tåler i lengden. Se min beskrivelse tidligere i tråden i svar #1179.

everlong skrev:
    Mye av min begrunnelse for valg av denne er hva du har skrevet om den :) Eneste jeg har lurt litt på er om Burson passer til musikk med litt mere trykk i også?
    Det vel kanskje heller slik at den hjelper nettopp AKG K 701 med dette(?)

ivar skrev:
    [...]
    vokal og akustisk hører jeg også mye på. Samt pink floyd, dire straits, noe trompet.
    "vokal og akustisk" og "noe trompet" (som (nesten) alltid er akustisk) fungerer bra som nevnt ovenfor. Det er dog ikke alle som er like overbeviste/entusiastiske for (fullt) symfoniorkester og andre store ensembler.

Jeg m.fl. er som nevnt, noe mer skeptiske ang. rock m.m.

ivar skrev:
    [...]
    Er det slik at noe musikk overhodet ikke passer til i dette oppsettet?
    Noen vil svare ja. Andre vil si at det går til nød eller svare OK/greit nok for en del sjangre.

Igjen: Burson Audio HA-160 vil bidra til at AKG K 701 i større grad fremstår som en allrounder.

(country, gammeldans hører jeg ikke på...) ei heller det tyngste av metall. Metall blir også helst med portapro og telefonen.
    Hva er galt med country?

Gammeldans og heavy metal forstår jeg derimot langt bedre, og AKG K 701 er neppe hverken heavy metal- hodetelefon nr. 1, 2, 3 eller ....

Dazed skrev:
    ivar skrev:
    Loevhagen snakker mye om de ørsmå forskjellene i denne verdenen. Er det slik at noe musikk overhodet ikke passer til i dette oppsettet?
    Du sier det jo selv: "ørsmå".

Finn et oppsett som du synes låter bra med den musikken du spiller mest, og så vil det låte bra nok til alt annet også.
    Hvis man har en allsidig musikksmak, er det ikke sikkert dette stemmer like bra. Se f.eks. mine kommentarer ovenfor og annet jeg har skrevet tidligere.

VilhelmW har skrevet at han liker AKG K 701 meget godt for klassisk musikk spilt av små ensembler selv om han mener at beyerdynamic T 1 er en teknisk bedre hodetelefon. For de fleste andre sjangre og ensembletyper foretrakk han (da han skrev dette) beyerdynamic T 1.

Loevhagen skrev:
    Som du selv vet etter å ha hatt stereoanlegg; man kan ikke utelukkende lese seg til hvilken lyd man skal ha og treffe alltid 100%. Men, man vil ved å lese / sondere markedet kunne sirkle inn et startpunkt som kanskje er 100%, eller "bare" 95%. Når man får ting i hus så er det lettere å ha et eget referansepunkt der man vurderer andre komponenter utifra.
    Kloke ord.

Det er dessuten på tide å atter sitere min far: "Man vender seg til det meste." M.a.o.: Man gjør et valg, og så blir man etterhvert kompatibel/"venner" med det.

Loevhagen skrev:
    Når man får ting i hus så er det lettere å ha et eget referansepunkt der man vurderer andre komponenter utifra.
    ivar skrev:
    cdwmc: jeg har nå solgt emcn, og er i rippemodus (.flac) inn på min datamaskin. SB touch via burson og inn i k701.
    [...]
    [Signatur]
    Head-fi: Squeezebox Touch, Burson HA160d, AKG k701. pc/hdd
    Hvis du lagrer en del av (test)musikken din på et USB-minne (16-32 GB er rimelig) eller en USB-harddisk, har du nå et oppsett du kan ta med deg til butikker for å sammenligne hodetelefoner, hodetelefonforsterkere og/eller DAKer. Jeg har selv vært på tur med USB-minne, Squeezebox Touch, NuForce Icon HDP og/eller hodetelefoner for å prøve ulike komponenter inkl. aktive høyttalere.

Loevhagen skrev:
    Burson HA-160D og K701 er et svart godt referansepunkt. :) Vil gi deg mange gode stunder med musikk. Slå til, for det er jo en grunn til at du selv har satt dette på shortlista etter å ha gjort din research.
    Flere kloke ord. AKG K 701 til <= NOK 2000,- er uansett et godt kjøp når man liker musikk som kler den. Hvis man f.eks. er ren heavy metal fan, bør man dog nok velge en annen hodetelefon.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1

CDWMcInSpots skrev:
    Formodentlig er DAK-delen i Burson Audio HA-160D bedre enn DAK-delen i Logitech Squeezebox Touch. Da vil en RCA S/PDIF-kabel mellom Squeezebox Touch og Burson Audio HA-160D fungere bedre enn analog RCA. RCA S/PDIF og Toslink fungerer og har fungert utmerket mellom mine Toucher og flere av mine DAKer.

Digital lydoverføring fra Squeezebox Touch via USB-utgangen til DAK med USB-inngang er mulig, men forutsetter noe oppsettmekking inne i Squeezebox Touch's operativsystem.
    RCA spdif og toslink. I fare for å virke som en tufs. Kan du linke/forklare/ meg? Si meg hva/hvor jeg kjøper dette?

edit: det er i utgangspunktet ikke noe galt med country, men når jeg sier ordet tenker jeg på bjøro håland f.eks...
    Av og til "snurrer" det country gjennom hodet, men ikke "i love you because"... :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

AKG K 701: Komfortproblemer

Det er rart at ingen har svart og hjulpet borge ved å henvise til innleggene om komforttiltak i AKG K 701-tråden.

borge skrev:
    Jeg har akkurat fått meg et par AKG701, men de er litt stramme over hodet. Er det andre som har det problemet? Finnes det en fiks for dette? En offisiell variant hadde vært bra, men om nødvendig kan jeg mekke litt.

Børge
    borge skrev:
    K701 har en ytre bøyle som klemmer klokkene inn mot ørene. Den er helt grei. Men den har en indre bøyle også, og den lar deg flytte stasen opp og ned på hodet. Mine klokker får jeg ikke langt nok ned. De klemmer på øreflippen og lager hakk i hodebunnen samtidig.

Det er noen mothaker på den ytre bøylen som stopper den indre. Hvis jeg kunne flytte mothakene opp, hadde mye vært gjort. Men jeg vil ikke klemme hardt på dem før jeg vet om det er lurt.

Børge
    Denne problembeskrivelsen er nærmest identisk med min egen. Les følgende innlegg:
    Komforttiltakene virker fremdeles utmerket.

Disse komforttiltakene er meget enkle og rimelige (for mange i praksis gratis). De kan (formodentlig) utføres selv av personer med meget dårlige anlegg for praktiske aktiviteter.

Det har vært noen innlegg om temaet senere i samme tråd.

Loevhagen lanserte to andre komforttiltak:

Jeg tittet på AKG K 601-hodebåndforslaget da det ble presentert av Loevhagen og tråden det var dokumentert i. Byttingen var så langt jeg forstod relativt fiklete hvis man kun har to hender til rådighet. Et hodebånd for AKG K 601 er en reservedel, og hvis jeg husker rett, koster det derfor en del.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

ivar skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Formodentlig er DAK-delen i Burson Audio HA-160D bedre enn DAK-delen i Logitech Squeezebox Touch. Da vil en RCA S/PDIF-kabel mellom Squeezebox Touch og Burson Audio HA-160D fungere bedre enn analog RCA. RCA S/PDIF og Toslink fungerer og har fungert utmerket mellom mine Toucher og flere av mine DAKer.

Digital lydoverføring fra Squeezebox Touch via USB-utgangen til DAK med USB-inngang er mulig, men forutsetter noe oppsettmekking inne i Squeezebox Touch's operativsystem.
    RCA spdif og toslink. I fare for å virke som en tufs. Kan du linke/forklare/ meg? Si meg hva/hvor jeg kjøper dette?
    Clas Ohlson selger begge deler til en rimelig penge. Formodentlig gjør Biltema det samme. De fleste/alle hifi- og brunevarebutikker gjør det også, men prisen kan (som vanlig) variere fra rimelig til skrekkelig dyrt.

De lærde, og ikke minst de ulærde, strides om det er forskjeller på digitalkabler som tilfredsstiller minstestandardene for slike. Hifisentralens grundige Asbjørn har testet dette og dokumentert det i sin anleggstråd. Hans konklusjon var at han ikke hører forskjell.

Eksempler i flere lengder fra Clas Ohlson som ser ut til å fungere bra:

Logitech Squeezebox Touch har utgang for både RCA S/PDIF- og Toslinkkabel. Begge kan benyttes samtidig hvilket kan være nyttig ved visse typer testing m.m. Burson Audio HA-160D har dog ikke inngang for Toslinkkabel, kun inngang for RCA S/PDIF-( og USB-)kabel.

Baksiden av Logitech Squeezebox Touch med fra venstre:
    • Hodetelefonutgang 1/8"
    • Analog RCA utgang, høyre og venstre
    • Toslink/optisk S/PDIF-utgang
    • RCA S/PDIF-utgang
    • Ethernet
    • USB
    • Elektrisk strøm

Baksiden av Burson Audio HA-160D. Feltet lengst til venstre inneholder de digitale inngangene (fra toppen):
    • RCA S/PDIF-inngang
    • USB-inngang

edit: det er i utgangspunktet ikke noe galt med country, men når jeg sier ordet tenker jeg på bjøro håland f.eks...
    Av og til "snurrer" det country gjennom hodet, men ikke "i love you because"... :)
    Det finnes jo mye annen country enn Bjøro Hålands "I love Norwegian country". Selv hadde jeg problemer med Lillian Askeland i min barndom, og har ikke forsøkt henne siden. Derimot likte jeg mye annen country.

Man avfeier f.eks. ikke all klassisk musikk fordi man tilfeldigvis har hørt et eller annet man ikke likte, enten det var en gysla sur barnefiolin eller en manisk operadiva.

Tillegg:
    Bilder med forklaring

Tillegg 2:
    S/PDIF-kabellengde

RCA (og BNC) S/PDIF-kabler bør enten være meget korte eller minst 1,5 meter lange. Dette skyldes fare for termineringsrefleksjon og stående bølger.

Bryston har skrevet om dette i sine nyhetsbrev:
    http://www.bryston.com/newsletters/52_files/vol5is2.html

What about DIGITAL AUDIO CABLES?
    [...]
    This requires that sufficient numbers of related harmonics associated with the fundamental are transmitted distortion free to minimize jitter. To achieve this, it is desirable to transmit without distortion frequency components as high as 50 times the fundamental frequency. This places the range of wavelengths of the data stream between about 58 metres and 1.2 metres. Once again, this is not a time to get sloppy with your choice of cables or impedance matching. Check the source and load impedances of your digital equipment and make sure your select cables with the appropriate characteristic impedance,
    [...]
    http://www.bryston.com/newsletters/53_files/vol5is3.html

DIGITAL CABLES
    With 'Digital' interconnects things are a lot different. The wavelengths of digital signals are 'very short' (same for FM) so the lengths and terminations are much more critical than with the analogue signals previously discussed. When the wavelength of the signal the cable is used for approaches 1/30th of the length of the cable then transmission line effects start to appear and much more attention has to be paid to the connection and termination. If not then reflections and cancellation of data is a real possibility. For instance the AES/EBU digital connection on the back of the Bryston SP1 should be used with a cable having an impedance of 110 ohms.
    Se også PFO Audio Discourse: Why longer is generally better for an S/PDIF Digital Cable av Steve Nugent (Empirical Audio) i Positive Feedback Online - Issue 14.
    [...]
    Many of you may have heard or read that it is beneficial to use at least a 1.5m length digital cable from your Transport to your DAC. There are actually technical reasons for this,
    [...]
    If the rise-time is 25 nanoseconds and the cable length is 3 feet, then the propagation time is about 6 nanoseconds. Once the transition has arrived at the receiver, the reflection propagates back to the driver (6 nanoseconds) and then the driver reflects this back to the receiver (6 nanoseconds) = 12 nanoseconds. So, as seen at the receiver, 12 nanoseconds after the 25 nanosecond transition started, we have a reflection superimposing on the transition. This is right about the time that the receiver will try to sample the transition, right around 0 volts DC. Not good. Now if the cable had been 1.5 meters, the reflection would have arrived 18 nanoseconds after the 25 nanosecond transition started at the receiver. This is much better because the receiver has likely already sampled the transition by this time.
    [...]

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Hodetelefoners bassegenskaper

Noen observasjoner og tanker basert på et musikkeksempel og noen eksperimenter.

Alannah Myles, 1989
    http://open.spotify.com/album/1Ghv7iViywM23K8BRFggQv

Ved en tilfeldighet fant jeg for en tid tilbake ut at spor 5. "Lover of Mine" (Spotify) på dette albumet har bass nær grenselandet for hva gode hodetelefoner med ditto hodetelefonforsterkere ofte kan gjengi. Bassen kommer først inn fra ca. 1.13 minutter (spilt via KEF Reference 201/2). Det er mulig at det finnes dypere toner før dette, men de har jeg i så fall ikke hørt.

Mine observasjoner er basert på en CD-utgave som ble kjøpt som cut-out i Norge (sannsynligvis) høsten 1990, rippet til Apple Lossless, lagret på USB-minne og spilt av Logitech Squeezebox Touch via RCA S/PDIF og DAK. Detaljert informasjon:
    • CD-omslagets bakside: Atlantic Recording Corporation. (P)(C) 1989. Printed in U.S.A.
    • CD-omslagets rygg: 7 81956-2 Alannah Myles Atlantic
    • CD: 81956-2 Made in U.S.A. by WEA Manufacturing Inc.
    Jeg tittet på albumutgavene registrert i Discogs, og kom til at min sannsynligvis er denne amerikanske utgaven

Kjenner noen av dere til andre musikkeksempler med lignende bassegenskaper eller andre avslørende aspekter?

Foreløbige observasjoner tilsier at denne sangen kan være nyttig for flere evalueringsformål:
    • Hvor dypt går hodetelefon X (i forhold til hodetelefon Y)
    • Hvor dypt går hodetelefon X med hodetelefonforsterker A og hodetelefonforsterker B. Ditto for hodetelefon Y
    • Hvilken tyngde og karakter har bassen med hodetelefon X (i forhold til hodetelefon Y)
    • Hvilken tyngde og karakter har bassen med hodetelefon X med hodetelefonforsterker A og hodetelefonforsterker B. Ditto for hodetelefon Y
    • Ditto for ulike DAKer og andre kilder

På engelsk snakker man ofte om bass reach (hvor dypt går bassen (måles i Hz)) og bass weight (bassens tyngde). Noen snakker også om bass impact (trykk/(anslags)kraft).

Mine observasjoner tyder på at det kanskje ikke er så stor forskjell mellom hvor dypt mange gode hodetelefoner går når de drives av en god hodetelefonforsterker. Derimot er det betydelig større forskjell på bassens tyngde og karakter. Det samme gjelder ulike hodetelefonforsterkere. Dette kan stemme med en del andre menneskers beskrivelser som jeg har lest.

Foreløbige observasjoner tyder altså overraskende nok på at AKG K 701 kanskje går nesten like dypt som Denon AH-D7000. K 701 har dog en langt lettere/slankere/nettere(/lysere?) bass enn D7000 som er tyngre og fyldigere. Ved vanlig lytting med bassinformasjon ved andre frekvenser enn ovennevnte grenseområde, oppleves det som om D7000 går mye dypere enn K 701. Man lures altså antagelig i stor grad til å forveksle basstyngde med bassdybde. Sennheiser HD 800 og beyerdynamic T 1 plasserer seg på steder mellom disse (foreløbige) ytterpunktene.

Lignende, men (vel) mindre markerte, observasjoner ble gjort med hodetelefonforsterkerne SPL Phonitor, Grace Design m903 og Burson Audio HA-160D og noen av ovennevnte hodetelefoner.

Jeg har tidligere opplevd noe lignende da jeg prøvde Cambridge Audio Azur 840A (Version 2) og NAD C 375BEE integrerte forsterkere med Dali Mentor 1 stativhøyttalere og Cambridge Audio Azur 840C CD-spiller. Begge disse går dypt, men bassen har forskjellig karakter og (hvis jeg husker rett,) tyngde. Cambridge 840C har en slank, stram bass. NAD C 375BEE har en malm-/blytung, fyldigere bass.

Redigering:
    La til og endret detaljer om albumet/CDen Alannah Myles og spor 5 etter kontroll.

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8

CDWMcInSpots skrev:
    AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.

Noen erfaringer jeg har gjort med AKG K 701 og Burson Audio HA-160 kan tyde på at opplevelsen kan variere med lydvolum. Jeg spiller på et høyst moderat/rimelig svakt volum. Opplevelsen var en del annerledes med et volum som var sterkere enn jeg tåler i lengden. Se min beskrivelse tidligere i tråden i svar #1179.
    Jeg tror mesteparten av denne myten om at K701 er slanke eller lette kommer av at de er litt forsiktige fra grunntoneområdet og ned til mellombassen. Dette er veldig forsterkeravhengig, og er typisk hvis det du har hektet dem opp mot ikke har den rette signaturen, eller ikke klarer å fleske ut dette området. Bass mangler definitivt ikke, men hvis du liker en type bass som legger seg som et mykt teppe over mesteparten dette frekvensområdet så er ikke K701 tingen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

ayaboh skrev:
    CDWMcInSpots skrev:

Jeg tror mesteparten av denne myten om at K701 er slanke eller lette kommer av at de er litt forsiktige fra grunntoneområdet og ned til mellombassen. Dette er veldig forsterkeravhengig, og er typisk hvis det du har hektet dem opp mot ikke har den rette signaturen, eller ikke klarer å fleske ut dette området. Bass mangler definitivt ikke, men hvis du liker en type bass som legger seg som et mykt teppe over mesteparten dette frekvensområdet så er ikke K701 tingen.
    De er slanke og det jeg tror ikke det finnes en forsterker som klarer å løfte de nok i bassen, isåfall må den ha en kraftig eq innebygget.

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Etter at jeg fikk utbedret AKG K 701s komfortproblemer, har jeg hørt en del på den i det siste med flere gode, men (noe) forskjellige, hodetelefonforsterkere: SPL Phonitor, Grace Design m903, Burson Audio HA-160D og Burson Audio HA-160.

Det synes rimelig klart at AKG K 701 vokser med (for)bedre(t) forsterkning. Hvor går egentlig grensen for denne hodetelefonen? Spesielt for musikksjangre og ensembletyper den er velegnet for?

VilhelmW har tidligere skrevet om sine erfaringer med AKG K 701 og beyerdynamic T 1 drevet av Lehmannaudio Black Cube Linear.
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    VilhelmW har skrevet at han liker AKG K 701 meget godt for klassisk musikk spilt av små ensembler selv om han mener at beyerdynamic T 1 er en teknisk bedre hodetelefon. For de fleste andre sjangre og ensembletyper foretrakk han (da han skrev dette) beyerdynamic T 1.
    [...]

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

CDWMcInSpots skrev:
    Det synes rimelig klart at AKG K 701 vokser med (for)bedre(t) forsterkning. Hvor går egentlig grensen for denne hodetelefonen? Spesielt for musikksjangre og ensembletyper den er velegnet for?
    Tror man kan strekke strikken langt, i mine ører er de svært gode.
    Det at de er så åpne gjør at jeg aldri føler at ørene blir klamme og kombinert med den lave vekten gjør det at jeg opplever de som svært komfortable.

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    55

Anonym skrev:
    De er slanke og det jeg tror ikke det finnes en forsterker som klarer å løfte de nok i bassen, isåfall må den ha en kraftig eq innebygget.
    +1.

Jeg har nevnt det tidligere :) Q/K701/2 er utrolig bra til musikk som ikke er avhengig av "lineær" bassgjengivelse ned til 20Hz.
    Klassisk fra små ensemble, akustisk musikk (jazz/blues) og samme musikk med kvinnevokal. Der er K701 utrolig bra i sin prisklasse.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Ser at det er en slags gjengs oppfatning av at bla. akkustisk jazz, små klassiske ensembler etc ikke trenger et oppsett som spiller lineært nedover mot 20 Hz
    Vel, jeg er glad for at jeg har oppsett som kan gjengi slikt rimelig lineært så langt nedover når jeg hører på disse genrene også.
    Tenker da ikke spes. på hodetelefonoppsett.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Loevhagen skrev:

[...]
    - på LCD-2 bruker jeg første hakk på justering av hodeband, og LCD-2 sitter som støpt
    - på HE-500 så er hodebåndet 1 cm over hodebunnrn når ørepadene er der de skal være. :(
    [...]
    Betyr dette at du må polstre(/fore ut) hodebøylen på HiFiMAN HE-500 for at hodebunnen din skal nå opp til hodebøylen?

Det er i så fall stikk motsatt av de problemer jeg tidvis opplever.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

emotikon skrev:
    Ser at det er en slags gjengs oppfatning av at bla. akkustisk jazz, små klassiske ensembler etc ikke trenger et oppsett som spiller lineært nedover mot 20 Hz
    Vel, jeg er glad for at jeg har oppsett som kan gjengi slikt rimelig lineært så langt nedover når jeg hører på disse genrene også.
    Tenker da ikke spes. på hodetelefonoppsett.
    Jeg har tidligere brukt eksempler som akustisk sologitar og ekstremeksemplet solopikkolofløyte. Man går neppe glipp av særlig mye i slike tilfeller(?)

Damesolosang, to fioliner eller andre ensembler med instrumenter som har en nedre rekkevidde (godt) over der AKG K 701 runder/dabber av, bør vel også gå (rimelig) bra?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Samme funskjonalitet som den jeg har nå, kjenner at jeg fikk lyst på den.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8

Anonym skrev:
    Det kommer an på hva du legger i begrepet "slank". Slik jeg leser div tilbakemeldinger og tester må det tolkes slik at de er for slanke i bassen. Min definisjon av slank er når nivået i grunntoneområdet og nedover til mellombassen blir litt for lavt. Du får typisk denne lydsignaturen når du kobler dem til utgangen på laptop'en eller rett ut fra lydkortet på PCen. Jeg har også prøvd flere forsterkere som gir det samme resultatet.

Jeg tror det var Vidar P som mente at K701 faktisk var bra på all slags musikk (han bruker vel Naim antar jeg). Jeg mener også at K701 er svært bra på all slags musikk, forutsatt at de matcher med forsterker og DAC.

Har du oversikt over hva slags forsterker som ble brukt for å måle kurvene du viser til? Hvis jeg tolker dette riktig ligger K701 ca 3dB under HD800 fra 100-250Hz så det er ikke ekstreme forskjeller vi snakker om, og dette er altså mitt i det området jeg viser til i første avsnittet.

Nivået ved 20Hz er noe annet. Hvis du liker at det kiler i øra og rister i gebisset når du spiller kirkeorgel eller synth så klarer ikke K701 dette. Hva de derimot klarer er å gjengi en bass med svært god definisjon og renhet sammenlignet med feks HD600.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Vet ingenting om målingene utover det som står her:
    Vet ikke noe mer enn det som står her:
    http://www.headphone.com/learning-center/about-headphone-measurements.php

Jeg har hørt K701 hos min navnebror som du refererer til og eier 2 stk hodetelefonforsterkere som driver K701 med letthet. Den ene kan til og med drive lettdrevne høyttalere (2W uteffekt).

Jeg sier ikke at K701 ikke klarer å gjengi all musikk, sier bare at de presterer ikke like godt med all musikk.

3dB er absolutt hørbart og under 100Hz er forskjellene enda større.

K701 er absolutt verdt pengene men de to tyske konkurrentene i samme prisklasse bør man også lytte til hvis en vurderer å kjøpe hodetelefoner i den prisklassen.

Jeg kommer iallfall til å ha mine til de faller fra hverandre og jeg bruker de jevnlig, de passer godt til mitt hode, er lette, luftige og vellydende.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

ayaboh skrev:
    Anonym skrev:
    ayaboh skrev:
    CDWMcInSpots skrev:

Det kommer an på hva du legger i begrepet "slank". Slik jeg leser div tilbakemeldinger og tester må det tolkes slik at de er for slanke i bassen. Min definisjon av slank er når nivået i grunntoneområdet og nedover til mellombassen blir litt for lavt. Du får typisk denne lydsignaturen når du kobler dem til utgangen på laptop'en eller rett ut fra lydkortet på PCen. Jeg har også prøvd flere forsterkere som gir det samme resultatet.
    Når jeg skriver slank/lett, mener jeg det og ikke noe annet. Jeg mener altså ikke "for slank" straks jeg skriver slank om noe. Jeg kan mene for slank, for tung eller for noe annet, men da skriver jeg også det.

Et eksempel:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Jeg har tidligere opplevd noe lignende da jeg prøvde Cambridge Audio Azur 840A (Version 2) og NAD C 375BEE integrerte forsterkere med Dali Mentor 1 stativhøyttalere og Cambridge Audio Azur 840C CD-spiller. Begge disse går dypt, men bassen har forskjellig karakter og (hvis jeg husker rett,) tyngde. Cambridge 840C har en slank, stram bass. NAD C 375BEE har en malm-/blytung, fyldigere bass.
    [...]
    Jeg mener at begge disse forsterkerne er bra, men altså forskjellige. Jeg liker epler, pærer, bananer, druer m.m. Alt er frukt (de to siste er vel egentlig bær(?)), men de er klart forskjellige. Jeg kan også like både syrlige og søte epler. Når jeg da sier at et eple er syrlig, mener jeg nettopp det, og ikke at det er for syrlig, enn si for surt.

Forøvrig er det ikke nødvendigvis noe galt med slank. Jeg er selv både grann og tynn (, men har en dyp basstemme (altså dypere en mange andre basstemmer) ;) ).

ayaboh skrev:
    Du får typisk denne lydsignaturen når du kobler dem til utgangen på laptop'en eller rett ut fra lydkortet på PCen. Jeg har også prøvd flere forsterkere som gir det samme resultatet.
    Jeg har i hvert fall forsøkt SPL Phonitor, Grace Design m903, Burson Audio HA-160D, Burson Audio HA-160 og NuForce Icon HDP. Mange har fremhevet nettopp Burson Audio HA-160(D) som velegnet for AKG K 701, og jeg tror heller ikke den generelt anses å være slank i sin karakter. Jeg tror den generelt er fyldigere/rundere/... i bunnen enn SPL Phonitor.

CDWMcInSpots skrev:
    Dette er en mulig kilde til at vi kan snakke, skrive, lese og observere forbi hverandre.

ayaboh skrev:
    Jeg tror det var Vidar P som mente at K701 faktisk var bra på all slags musikk (han bruker vel Naim antar jeg). Jeg mener også at K701 er svært bra på all slags musikk, forutsatt at de matcher med forsterker og DAC.
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg lytter altså som tidligere skrevet, på høyst moderate volumnivåer. Det jeg har observert så langt på disse nivåene er i samsvar med ovensiterte (unntak med høyere nivå er beskrevet tidligere i tråden i svar #1179).

En mulig delvis parallell er mine beskrivelser av beyerdynamic T 1 vs. Sennheiser HD 800 i flere innlegg i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

DavidMahlers sammenligningsomtale "REVIEW: 20 Headphones Compared" med en sammenligning (og rangering) av 20 (gode) hodetelefoner var interessant, selv om man ikke nødvendigvis er enig. Han rangerer til slutt 40 stykker (uten kommentarer).

Noen utdrag:
    14. AKG K702 with Stefan Audio Art Equinox Balanced 4-Pin (only one sided balance)

Uses: Classical >80% / Jazz and Acoustic >18% / Rock <2%

Strengths: Sounds especially good with solo piano and chamber works. Have a very enticing sound-stage similar to it's sibling the K501. Fairly comfortable. Detachable cable though I feel the K701 is a nicer looking model (though cable is not user detachable) and I like the glossy finish of the white K701 as opposed to the black matte finish of the K702.

Weaknesses: I've been known as a "hater" of these headphones for a long time. It's not exactly true, but it's not exactly false. For one, the K501 do everything the K701/702 do, but better. These can have a nasal / grainy presence at times. These are very very hard to drive and you usually need to spend more than 5 times the cost of the headphone to even get adequate amplification out of the headphone. These sound mediocre with all popular music genres to me. They excel in their niche which is intimate acoustic settings which don't require much attention to bass. They don't succeed in feeling entirely transparent, but have a pleasantly neutral tinge to their signature.

11. Denon AHD-D7000

Uses: Classical <20% / Jazz & Acoustic >40% / Rock >40%

Strengths: Wonderfully impactful bass and rich sounding mids despite critique below of their slight recession. Great for just rocking out. Very attractive headphones....much more-so than Denon's earlier offerings. Imaging is quite on point here. Very comfortable despite the (fake - it has been speculated) leather padding which can sometimes heat up. I enjoy playing these loud, haha:) The packaging is pretty nice here.

Weaknesses: There's a slight lack of transparency (maybe due to the closed seal). The mids feel very slightly recessed. Bass can feel bloated on some systems. Sound-stage is Denon's best offering, but not as realistic as some other brands.

6. Beyerdynamic T1 with reterminated 4-Pin Stock cable

Uses: Classical: >35% / Jazz & Acoustic >35% / Rock <30%

Strengths: Tonality feels to me like an HD800 with a slightly greater emphasis on the bass and treble and less-so mids. Excellent headphone. Imaging is amongst the best I've heard due to the angled drivers. Headphone feels very neutral on most systems which I've heard. Transient response is extremely fast. Less amp picky than other headphones in it's price range. User replaceable ear pads! Packaging is fairly nice.

Weaknesses: A little bit of sizzly grain in the upper mids, similar to that of the HD800, but a slight bit more emphasized. Beyerdynamic has made more comfortable headphones using the same ergonomic design, though these are still very comfortable.

4. Sennheiser HD800 with APureSound Balanced V3 dual 3-pin XLR

Uses: Classical >65% / Jazz & Acoustic >20% / Rock <5%

Strengths: Wonderful mids here. You feel a neutral presence when listening to this headphone. The sound-stage is one of the most well angled and defined. The bass, while a bit reserved (on some systems) is extremely well reproduced for acoustic instruments. Transient response is extremely fast. These are also the most comfortable headphones I own. Detachable cable!

Weaknesses: These headphones make badly mastered recordings sound awful. Highs can feel slightly grainy at times and sibilant on some systems. The sound feels a little bass-shy for a lot of genres such as rock and hip hop. They are extremely amp-picky, more than usual and can drastically change tonal balance depending on the amp. The plastic looks nice but feels cheap in the hand.

3. HifiMan HE-6

Uses: Classical >50% / Jazz & Acoustic >30% / Rock <20%

Strengths: My vote for best mids. Bass reproduction is impactful but very tight. Highs are smooth and clear. Transient response feels extremely natural and allows optimal detail. Headphones are pretty. Detachable cable!

Weaknesses: Harder to drive than most headphones. The sound-stage feels more closed-in than it should. Feels very slightly bright at times which leads me to stay away from poorly mastered recordings. The inside of the cup sometimes touches my ear and irritates it.

2. Audez'e LCD-2 with APuresound V3 balanced 4-pin cable

Uses: Classical <20% / Jazz & Acoustic >33% / Rock >40%

Strenghts: Some of the best mids I've ever heard. Bass is impactful and tight. Highs are deliciously smooth. Transient response here feels very very natural and allows for great detail to be heard. The wood is beautiful, and I appreciate the handmade look. Detachable cable! Love the wooden box it comes in with the satin-like interior.

Weaknesses: On some systems I can imagine the treble would be slightly recessed for some tastes. The leather heats up my ears. The grip of the headphone on the head is a bit too tight to deem the pair as extremely comfortable. The foam of the headband looks and feels cheap (but is comofrtable). The sound-stage is fairly wide, but due to lack of angling feels a little more linear than optimal.

Other headphones which I have owned but own no longer (in order of best to worst personal preference of sound):
    Sony MDR-R10 (bass light version)
    HifiMan HE-5 (non LE version)
    Denon D5000
    Beyerdynamic DT880 (250 ohm version 2005)
    AKG K701 (same sound as the K702)
    Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2003)
    Sennheiser HD595
    Ultrasone Proline 750
    Ultrasone Proline 650
    Beyerdynamic DT990 (250 ohm version 2005)
    [...]

Headphones which I have never owned but either auditioned in my home or had extensive time with at meets (in order of best to worst personal preference of sound):
    Stax Omega 2 MKI
    Stax Omega 2 MKII
    Stax SR-404LE
    Stax SR-404
    Grado PS1000

Finally:
    Although I was not able to compare them all side by side, this is my ranking of all the headphones I have ever owned and heard (up to 40)....starting with the best
    1. Sony MDR-R10 (bass heavy version)
    2. Audez'e LCD2
    3. HifiMan HE-6
    4. Sony MDR-R10 (bass light version)
    5. Sennheiser HD800
    6. Stax Omega 2 MkI
    7. Stax Omega 2 MKII
    8. AKG K1000 (bass heavy version)
    9. Stax SR-404LE
    10. Stax SR 404
    11. Beyerdynamic T1
    12. Sennheiser HD650
    13. Sennheiser HD600
    14. AKG K501
    15. Ultrasone Edition 8 LE
    16. Denon AHD-D7000
    17. HifiMan HE-5 (non LE version)
    18. Denon AHD-D5000
    19. Beyerdynamic DT880 (250 ohm version 2005)
    20. Ultimate Ears UE10 Pro
    21. Westone 3
    22. AKG K701 - K702
    23. Denon AHD-D950
    24. Grado PS1000
    25. Sony MDR-SA5000
    26. Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2003)
    27. Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2005)
    28. Sennheiser HD595
    29. Ultrasone Proline 750
    30. Ultrasone Proline 650
    31. Ultrasone HFI-700
    32. Shure SE530
    33. Sennheiser IE-8
    34. Beyerdynamic DT990 (250 ohm version 2005)
    35. Sennheiser HD25
    36. Ultimate Ears Triple Fi 10 Pro
    37. Sony MDR-7509 (non X version)
    38. Grado SR60
    39. Audio Technica ATH-W5000
    40. Ultrasone HFI-550
    Loevhagen kan uttale seg om de ortodynamiske hodetelefonene. Mitt førsteinntrykk er dog at Loevhagen og DavidMahler er rimelig enige.

DavidMahler har, som angitt, benyttet uoriginale kabler på noen av hodetelefonene. Jeg har benyttet originalkabler på de jeg har hørt. Jeg synes hans beskrivelser er (rimelig) bra for de hodetelefonene jeg har hørt, og ikke minst musikksjangerbruksprosentangivelsene: Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1, Denon AH-D7000 og AKG K 701

ayaboh skrev:
    [...]
    Nivået ved 20Hz er noe annet. Hvis du liker at det kiler i øra og rister i gebisset når du spiller kirkeorgel eller synth så klarer ikke K701 dette.
    Finnes det hodetelefoner som spiller så dyp, og samtidig hørbar bass på moderat lyttevolum? Se "Hodetelefoners bassegenskaper" i svar #1326. Kanskje de gode ortodynamiske hodetelefonene gjør det?

ayaboh skrev:
    Hva de derimot klarer er å gjengi en bass med svært god definisjon og renhet sammenlignet med feks HD600.
    Se "Hodetelefoners bassegenskaper" i svar #1326. og DavidMahlers beskrivelser av Sennheiser HD 600, Sennheiser HD 650, AKG K 702 og AKG K 501 i "REVIEW: 20 Headphones Compared".

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

CDWMcInSpots skrev:
    Betyr dette at du må polstre(/fore ut) hodebøylen på HiFiMAN HE-500 for at hodebunnen din skal nå opp til hodebøylen?
    Riktig. Enten så kan jeg sette på Beyerdynamics headband pad, eller så kan jeg sette på Audezes headband. :)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8

CDWMcInSpots skrev:
    DavidMahler har, som angitt, benyttet uoriginale kabler på noen av hodetelefonene. Jeg har benyttet originalkabler på de jeg har hørt. Jeg synes hans beskrivelser er (rimelig) bra for de hodetelefonene jeg har hørt, og ikke minst musikksjangerbruksprosentangivelsene: Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1, Denon AH-D7000 og AKG K 701
    Vær oppmerksom på at DavidMahler har brukt utelukkende rørforsterkere (bortsett fra den portable) i denne testen.

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1

Da har jeg snart en Asgard på vei i posten til K701, spennende!

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4

Stop the press! The Best Headphones Ever! Stax SR-009!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Slo Orpheus, som omtrent ingen her på forumet har hørt. Utenom 2FAT2FLY. Big deal. Og da snakker jeg om hodetelefonene.

Det som forundrer meg når jeg slike reviews er at den som omtaler et par hodetelefoner vifter og rister dem som om det var en milkshake. ::) Godeste Jude burde behandlet dem med respekt.

PS: Det er faktisk en del SR-009 eiere som har fått problemer med sine hodetelefoner. Til nesten 40.000 burde man forventet en bedre QC Passed fra et velrenomert firma med laaaaang erfaring, som Stax.

Men, gitt alt over; jeg skulle selvsagt ikke hatt noe i mot å eid et par SR-009 selv. :) SR-007 mkII var veldig gode...om enn mer fascinasjon enn kjærlighet. Utifra det jeg har lest så tror jeg SR-009 kun ville gitt enda mer fascinasjon fremfor kjærlighet. Men, å lese om ting gir som kjent begrenset innsikt...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Da var det dags å ta en PM på hodetelefonene etter 3 måneders bruk:

Olje på treverk:

Polering av trevirke og behandling av leather pads (mykner skinnet). Kabel er fra Q Audio og veier "23.4 gram":

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Hva bruker du for å behandle læret?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Ekornes skinnpleie. Det var det jeg hadde for hånden.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Får kjøpe noe sånt til hodebåndet på mine hodetelefoner, har en plan om å ikke kvitte meg med noen så det er greit med fornuftig vedlikehold.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Lydvolumnivå

Jeg skriver/fremhever stadig at jeg lytter på høyst moderate lydvolumnivåer, men hva betyr så det?

Vidar P har for en tid tilbake påpekt, i en hodetelefontråd, hvor lett det er å lure seg selv med lydvolumnivåforskjeller ved utstyrssammenligninger. Andre påpeker ofte det samme. En annen spurte relativt nylig om hvilke lyttenivåer forummedlemmene benytter, og hvorfor de ikke oppgir det når de omtaler utstyr.

Jeg har vha. spor "23 Reference Level at -10dB" på Nordost System Tuning and Setup Disc funnet passende og (etter beste evne (tilnærmet)) like nivåer for flere kilder, hodetelefonforsterkere og hodetelefoner. Jeg skal senere skrive grundigere om det. Det er en del tall og forutsetninger m.m. som må presenteres rimelig oversiktlig for at informasjonen skal være nyttig for andre enn meg selv og reproduserbar.

Dette utdraget er et resultat av dette arbeidet, og forteller altså hvilke nivåer jeg (normalt) finner passende. Det finnes noen unntak. Jeg må tidvis gå lavere på noen nyere CDer. Spor 2 "Bird on the Wire" på Jennifer Warnes' "Famous Blue Raincoat" (formodentlig i original CD-utgivelse) inviterer derimot gjerne til litt ekstra volum.

CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Grace Design m903 har et display som angir dB i halve dB. Med Logitech Squeezebox Touch via S/PDIF eller Toslink og AKG K 701 er 41(-43) dB som regel passe for CDer fra 1980-tallet, mens jeg på nyere CDer, gjerne fra 2000-tallet, må redusere 6(-8) dB til 35-37 dB. Andre hodetelefoner krever andre innstillinger, men den relative forskjellen holder seg.
    Jeg synes det er nyttig å ha disse tallene både ved utstyrssammenligninger og ved normal lytting.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6

Vurderer å supplere med et skikkelig headfi alternativ for kvelder der mitt lydisolerte lytterom ikke er lydtett nok. Jeg skuller gjerne hatt en headamp som jeg kunne drive direkte fra min preamp fortrinnsvis balansert slik at jeg kan ha et langt kabelstrekk fra pre til headamp. Av det jeg har lest meg til, er det vel Denon AH 7000 evt Beyerdynamic T1 som passer mine preferanser best (kan ikke finne noen forhandler for Beyerdynamic i Rogaland, så jeg har sannsynlifvis mulighet for å høre Denon på Hifi klubben Jeg leser mye om diverse komboer, men som oftest benytter man dac rett i headamp. Jeg vil ha mulighet for å bruke både dac og vinylrigg, dessuten er jeg overbevist om nødvendigheten av en skikkelig pre! Tenkte meg et budsjett på ca 20k, kan strekkes om nødvendig :) Innspill mottas med takk!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

gut_man skrev:
    Vurderer å supplere med et skikkelig headfi alternativ for kvelder der mitt lydisolerte lytterom ikke er lydtett nok. Jeg skuller gjerne hatt en headamp som jeg kunne drive direkte fra min preamp fortrinnsvis balansert slik at jeg kan ha et langt kabelstrekk fra pre til headamp. Av det jeg har lest meg til, er det vel Denon AH 7000 evt Beyerdynamic T1 som passer mine preferanser best (kan ikke finne noen forhandler for Beyerdynamic i Rogaland, så jeg har sannsynlifvis mulighet for å høre Denon på Hifi klubben Jeg leser mye om diverse komboer, men som oftest benytter man dac rett i headamp. Jeg vil ha mulighet for å bruke både dac og vinylrigg, dessuten er jeg overbevist om nødvendigheten av en skikkelig pre! Tenkte meg et budsjett på ca 20k, kan strekkes om nødvendig :) Innspill mottas med takk!
    Du kan benytte enhver hodetelefonforsterker med analoge innganger. Hvis du ønsker balansert kabling, reduserer du det til enhver hodetelefonforsterker med analoge XLR-innganger.

Jeg har selv matet hodetelefonforsterkere fra pre ut på McIntosh MA7000 og McIntosh MCD500 og benyttet deres fjernstyrte volumkontroll. Da setter jeg hodetelefonforsterkeren til en passende voluminnstilling som gir en grei overgang fra/lignende volum som høyttalerne tilkoblet forsterkeren.

En alternativ løsning til lange matekabler mellom forforsterker og hodetelefonforsterker, er en hodetelefonforlengerkabel.

Noen hodetelefonforsterkere med analog XLR-inngang:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6

CDWMcInSpots skrev:
    gut_man skrev:
    Du kan benytte enhver hodetelefonforsterker med analoge innganger. Hvis du ønsker balansert kabling, reduserer du det til enhver hodetelefonforsterker med analoge XLR-innganger.

Jeg har selv matet hodetelefonforsterkere fra pre ut på McIntosh MA7000 og McIntosh MCD500 og benyttet deres fjernstyrte volumkontroll. Da setter jeg hodetelefonforsterkeren til en passende voluminnstilling som gir en grei overgang fra/lignende volum som høyttalerne tilkoblet forsterkeren.

En alternativ løsning til lange matekabler mellom forforsterker og hodetelefonforsterker, er en hodetelefonforlengerkabel.

Takker for svar. Har sett litt på SPL Phonitor, finner pris på den her på berget, men ikke på Auditor som kanskje er minst like aktuell. Har forstått det sånn at Auditor er nesten identisk med Phonitor minus noen funksjoner (crossfade) og følgelig noe rimeligere. Lehmann kan jeg få tak i på Resonans i Stavanger. Har noen testet Lehman og SPL ampene og kan si noe om lyden? Vurderer å ta turen til Stavanger for å se om jeg kan få testet Denon og Lehman. Andre komboer må jeg nok evt stole på anbefalinger/reviews...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

LehmannAudio BCL har en lydsignatur som balanserer mellom lyst / nøytralt.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

gut_man skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    gut_man skrev:

Takker for svar. Har sett litt på SPL Phonitor, finner pris på den her på berget, men ikke på Auditor som kanskje er minst like aktuell. Har forstått det sånn at Auditor er nesten identisk med Phonitor minus noen funksjoner (crossfade) og følgelig noe rimeligere. Lehmann kan jeg få tak i på Resonans i Stavanger. Har noen testet Lehman og SPL ampene og kan si noe om lyden? Vurderer å ta turen til Stavanger for å se om jeg kan få testet Denon og Lehman. Andre komboer må jeg nok evt stole på anbefalinger/reviews...
    Jeg vil tro at alle de som selger SPL Phonitor også kan selge SPL Auditor. Jeg tror de ofte er bestillingsvare uansett.

Et raskt googlesøk gav pris på SPL Auditor:
    Den leveres både i sølv og svart.

SPL Phonitor vs. SPL Auditor: Mitt inntrykk er det samme som ditt, at SPL Auditor kun er hodetelefonforsterker(del)en i/av SPL Phonitor.

Jeg har kun hørt SPL Phonitor og Grace Design m903 av de jeg nevnte. Jeg har skrevet noe om SPL Phonitor i innlegget "Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 1-4" og en del om "Grace Design m903".

Musik Magazinet i Bergen har normalt SPL Phonitor for demo.

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1

Noen som vet om det finnes en cd(flac) man kan laste ned til bruk for testing av hodetelefonutstyr. Syntes jeg en gang så en link, enten her eller på head-fi, men jeg finner ikke denne linken igjen nå. Noen som vet?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

everlong skrev:
    Noen som vet om det finnes en cd(flac) man kan laste ned til bruk for testing av hodetelefonutstyr. Syntes jeg en gang så en link, enten her eller på head-fi, men jeg finner ikke denne linken igjen nå. Noen som vet?
    Jeg regner med at du tenker på Ultrasone test cd. Bør være mulig å finne med et google søk på nett.

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1

Husket ikke det navnet jeg, men nå er den på vei ned :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

For de som er lei av lang og tung kabel til sine hodetelefoner: Kan anbefale Q Audio. De lager kabelen til den lengden du trenger, i den fargen du vil ha, med de pluggene du trenger.

Kabelen er like bøyelig som hyssing og veier like lite.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn