EAR Yoshino HP4 Headphone Amplifier var tilstede på Musik Magazinets hodetelefondag 26.06.2010:Anonym skrev:Var det den EAR saken som stod koblet opp med HD800 på messen i Horten?
Lyttet noen minutter på den komboen der og likte det jeg hørte.
Det var etter sigende mange som likte den da også. Jeg var mest opptatt av beyerdynamic T 1 (som jeg bestilte den dagen). På dette kvalitets-( og pris)nivået synes jeg man trenger både mer tid, og ikke minst mer ro, for å bli klok enn en slik dag med stor trafikk og en del medfølgende støy dessverre gir mulighet for.musik-magazinet skrev:
[...]
Hodetelefonforsterkere:
EAR YOSHINO HP 4 rør veil. 36.500,- ( pris 24/6 32.500,-)
[...]
AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.mteinum skrev:Jeg tror du blir fornøyd Jeg er svært glad i hvordan AKG presenterer musikken og HA-160D er en meget god amp til denne.everlong skrev:Jeg er egentlig veldig vinglepetter, men både 160D og 701/702 har fått så mye skryt, så tror ikke det kan bli noe feil i det kjøpet uansett
Det vel kanskje heller slik at den hjelper nettopp AKG K 701 med dette(?)everlong skrev:Mye av min begrunnelse for valg av denne er hva du har skrevet om den Eneste jeg har lurt litt på er om Burson passer til musikk med litt mere trykk i også?
"vokal og akustisk" og "noe trompet" (som (nesten) alltid er akustisk) fungerer bra som nevnt ovenfor. Det er dog ikke alle som er like overbeviste/entusiastiske for (fullt) symfoniorkester og andre store ensembler.ivar skrev:[...]
vokal og akustisk hører jeg også mye på. Samt pink floyd, dire straits, noe trompet.
Noen vil svare ja. Andre vil si at det går til nød eller svare OK/greit nok for en del sjangre.ivar skrev:[...]
Er det slik at noe musikk overhodet ikke passer til i dette oppsettet?
Hva er galt med country?(country, gammeldans hører jeg ikke på...) ei heller det tyngste av metall. Metall blir også helst med portapro og telefonen.
Hvis man har en allsidig musikksmak, er det ikke sikkert dette stemmer like bra. Se f.eks. mine kommentarer ovenfor og annet jeg har skrevet tidligere.Dazed skrev:Du sier det jo selv: "ørsmå".ivar skrev:Loevhagen snakker mye om de ørsmå forskjellene i denne verdenen. Er det slik at noe musikk overhodet ikke passer til i dette oppsettet?
Finn et oppsett som du synes låter bra med den musikken du spiller mest, og så vil det låte bra nok til alt annet også.
Kloke ord.Loevhagen skrev:Som du selv vet etter å ha hatt stereoanlegg; man kan ikke utelukkende lese seg til hvilken lyd man skal ha og treffe alltid 100%. Men, man vil ved å lese / sondere markedet kunne sirkle inn et startpunkt som kanskje er 100%, eller "bare" 95%. Når man får ting i hus så er det lettere å ha et eget referansepunkt der man vurderer andre komponenter utifra.
Loevhagen skrev:Når man får ting i hus så er det lettere å ha et eget referansepunkt der man vurderer andre komponenter utifra.
Hvis du lagrer en del av (test)musikken din på et USB-minne (16-32 GB er rimelig) eller en USB-harddisk, har du nå et oppsett du kan ta med deg til butikker for å sammenligne hodetelefoner, hodetelefonforsterkere og/eller DAKer. Jeg har selv vært på tur med USB-minne, Squeezebox Touch, NuForce Icon HDP og/eller hodetelefoner for å prøve ulike komponenter inkl. aktive høyttalere.ivar skrev:cdwmc: jeg har nå solgt emcn, og er i rippemodus (.flac) inn på min datamaskin. SB touch via burson og inn i k701.
[...]
[Signatur]
Head-fi: Squeezebox Touch, Burson HA160d, AKG k701. pc/hdd
Flere kloke ord. AKG K 701 til <= NOK 2000,- er uansett et godt kjøp når man liker musikk som kler den. Hvis man f.eks. er ren heavy metal fan, bør man dog nok velge en annen hodetelefon.Loevhagen skrev:Burson HA-160D og K701 er et svart godt referansepunkt. Vil gi deg mange gode stunder med musikk. Slå til, for det er jo en grunn til at du selv har satt dette på shortlista etter å ha gjort din research.
RCA spdif og toslink. I fare for å virke som en tufs. Kan du linke/forklare/ meg? Si meg hva/hvor jeg kjøper dette?CDWMcInSpots skrev:Formodentlig er DAK-delen i Burson Audio HA-160D bedre enn DAK-delen i Logitech Squeezebox Touch. Da vil en RCA S/PDIF-kabel mellom Squeezebox Touch og Burson Audio HA-160D fungere bedre enn analog RCA. RCA S/PDIF og Toslink fungerer og har fungert utmerket mellom mine Toucher og flere av mine DAKer.
Digital lydoverføring fra Squeezebox Touch via USB-utgangen til DAK med USB-inngang er mulig, men forutsetter noe oppsettmekking inne i Squeezebox Touch's operativsystem.
borge skrev:Jeg har akkurat fått meg et par AKG701, men de er litt stramme over hodet. Er det andre som har det problemet? Finnes det en fiks for dette? En offisiell variant hadde vært bra, men om nødvendig kan jeg mekke litt.
Børge
Denne problembeskrivelsen er nærmest identisk med min egen. Les følgende innlegg:borge skrev:K701 har en ytre bøyle som klemmer klokkene inn mot ørene. Den er helt grei. Men den har en indre bøyle også, og den lar deg flytte stasen opp og ned på hodet. Mine klokker får jeg ikke langt nok ned. De klemmer på øreflippen og lager hakk i hodebunnen samtidig.
Det er noen mothaker på den ytre bøylen som stopper den indre. Hvis jeg kunne flytte mothakene opp, hadde mye vært gjort. Men jeg vil ikke klemme hardt på dem før jeg vet om det er lurt.
Børge
Clas Ohlson selger begge deler til en rimelig penge. Formodentlig gjør Biltema det samme. De fleste/alle hifi- og brunevarebutikker gjør det også, men prisen kan (som vanlig) variere fra rimelig til skrekkelig dyrt.ivar skrev:RCA spdif og toslink. I fare for å virke som en tufs. Kan du linke/forklare/ meg? Si meg hva/hvor jeg kjøper dette?CDWMcInSpots skrev:Formodentlig er DAK-delen i Burson Audio HA-160D bedre enn DAK-delen i Logitech Squeezebox Touch. Da vil en RCA S/PDIF-kabel mellom Squeezebox Touch og Burson Audio HA-160D fungere bedre enn analog RCA. RCA S/PDIF og Toslink fungerer og har fungert utmerket mellom mine Toucher og flere av mine DAKer.
Digital lydoverføring fra Squeezebox Touch via USB-utgangen til DAK med USB-inngang er mulig, men forutsetter noe oppsettmekking inne i Squeezebox Touch's operativsystem.
Det finnes jo mye annen country enn Bjøro Hålands "I love Norwegian country". Selv hadde jeg problemer med Lillian Askeland i min barndom, og har ikke forsøkt henne siden. Derimot likte jeg mye annen country.edit: det er i utgangspunktet ikke noe galt med country, men når jeg sier ordet tenker jeg på bjøro håland f.eks...
Av og til "snurrer" det country gjennom hodet, men ikke "i love you because"...
http://www.bryston.com/newsletters/52_files/vol5is2.html
What about DIGITAL AUDIO CABLES?
[...]
This requires that sufficient numbers of related harmonics associated with the fundamental are transmitted distortion free to minimize jitter. To achieve this, it is desirable to transmit without distortion frequency components as high as 50 times the fundamental frequency. This places the range of wavelengths of the data stream between about 58 metres and 1.2 metres. Once again, this is not a time to get sloppy with your choice of cables or impedance matching. Check the source and load impedances of your digital equipment and make sure your select cables with the appropriate characteristic impedance,
[...]
Se også PFO Audio Discourse: Why longer is generally better for an S/PDIF Digital Cable av Steve Nugent (Empirical Audio) i Positive Feedback Online - Issue 14.http://www.bryston.com/newsletters/53_files/vol5is3.html
DIGITAL CABLES
With 'Digital' interconnects things are a lot different. The wavelengths of digital signals are 'very short' (same for FM) so the lengths and terminations are much more critical than with the analogue signals previously discussed. When the wavelength of the signal the cable is used for approaches 1/30th of the length of the cable then transmission line effects start to appear and much more attention has to be paid to the connection and termination. If not then reflections and cancellation of data is a real possibility. For instance the AES/EBU digital connection on the back of the Bryston SP1 should be used with a cable having an impedance of 110 ohms.
[...]
Many of you may have heard or read that it is beneficial to use at least a 1.5m length digital cable from your Transport to your DAC. There are actually technical reasons for this,
[...]
If the rise-time is 25 nanoseconds and the cable length is 3 feet, then the propagation time is about 6 nanoseconds. Once the transition has arrived at the receiver, the reflection propagates back to the driver (6 nanoseconds) and then the driver reflects this back to the receiver (6 nanoseconds) = 12 nanoseconds. So, as seen at the receiver, 12 nanoseconds after the 25 nanosecond transition started, we have a reflection superimposing on the transition. This is right about the time that the receiver will try to sample the transition, right around 0 volts DC. Not good. Now if the cable had been 1.5 meters, the reflection would have arrived 18 nanoseconds after the 25 nanosecond transition started at the receiver. This is much better because the receiver has likely already sampled the transition by this time.
[...]
Jeg tror mesteparten av denne myten om at K701 er slanke eller lette kommer av at de er litt forsiktige fra grunntoneområdet og ned til mellombassen. Dette er veldig forsterkeravhengig, og er typisk hvis det du har hektet dem opp mot ikke har den rette signaturen, eller ikke klarer å fleske ut dette området. Bass mangler definitivt ikke, men hvis du liker en type bass som legger seg som et mykt teppe over mesteparten dette frekvensområdet så er ikke K701 tingen.CDWMcInSpots skrev:AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.
Noen erfaringer jeg har gjort med AKG K 701 og Burson Audio HA-160 kan tyde på at opplevelsen kan variere med lydvolum. Jeg spiller på et høyst moderat/rimelig svakt volum. Opplevelsen var en del annerledes med et volum som var sterkere enn jeg tåler i lengden. Se min beskrivelse tidligere i tråden i svar #1179.
De er slanke og det jeg tror ikke det finnes en forsterker som klarer å løfte de nok i bassen, isåfall må den ha en kraftig eq innebygget.ayaboh skrev:Jeg tror mesteparten av denne myten om at K701 er slanke eller lette kommer av at de er litt forsiktige fra grunntoneområdet og ned til mellombassen. Dette er veldig forsterkeravhengig, og er typisk hvis det du har hektet dem opp mot ikke har den rette signaturen, eller ikke klarer å fleske ut dette området. Bass mangler definitivt ikke, men hvis du liker en type bass som legger seg som et mykt teppe over mesteparten dette frekvensområdet så er ikke K701 tingen.CDWMcInSpots skrev:AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.
Noen erfaringer jeg har gjort med AKG K 701 og Burson Audio HA-160 kan tyde på at opplevelsen kan variere med lydvolum. Jeg spiller på et høyst moderat/rimelig svakt volum. Opplevelsen var en del annerledes med et volum som var sterkere enn jeg tåler i lengden. Se min beskrivelse tidligere i tråden i svar #1179.
CDWMcInSpots skrev:[...]
VilhelmW har skrevet at han liker AKG K 701 meget godt for klassisk musikk spilt av små ensembler selv om han mener at beyerdynamic T 1 er en teknisk bedre hodetelefon. For de fleste andre sjangre og ensembletyper foretrakk han (da han skrev dette) beyerdynamic T 1.
[...]
Tror man kan strekke strikken langt, i mine ører er de svært gode.CDWMcInSpots skrev:Det synes rimelig klart at AKG K 701 vokser med (for)bedre(t) forsterkning. Hvor går egentlig grensen for denne hodetelefonen? Spesielt for musikksjangre og ensembletyper den er velegnet for?
+1.Anonym skrev:De er slanke og det jeg tror ikke det finnes en forsterker som klarer å løfte de nok i bassen, isåfall må den ha en kraftig eq innebygget.
Betyr dette at du må polstre(/fore ut) hodebøylen på HiFiMAN HE-500 for at hodebunnen din skal nå opp til hodebøylen?Loevhagen skrev:
[...]
- på LCD-2 bruker jeg første hakk på justering av hodeband, og LCD-2 sitter som støpt
- på HE-500 så er hodebåndet 1 cm over hodebunnrn når ørepadene er der de skal være.
[...]
Jeg har tidligere brukt eksempler som akustisk sologitar og ekstremeksemplet solopikkolofløyte. Man går neppe glipp av særlig mye i slike tilfeller(?)emotikon skrev:Ser at det er en slags gjengs oppfatning av at bla. akkustisk jazz, små klassiske ensembler etc ikke trenger et oppsett som spiller lineært nedover mot 20 Hz
Vel, jeg er glad for at jeg har oppsett som kan gjengi slikt rimelig lineært så langt nedover når jeg hører på disse genrene også.
Tenker da ikke spes. på hodetelefonoppsett.
Det kommer an på hva du legger i begrepet "slank". Slik jeg leser div tilbakemeldinger og tester må det tolkes slik at de er for slanke i bassen. Min definisjon av slank er når nivået i grunntoneområdet og nedover til mellombassen blir litt for lavt. Du får typisk denne lydsignaturen når du kobler dem til utgangen på laptop'en eller rett ut fra lydkortet på PCen. Jeg har også prøvd flere forsterkere som gir det samme resultatet.Anonym skrev:De er slanke og det jeg tror ikke det finnes en forsterker som klarer å løfte de nok i bassen, isåfall må den ha en kraftig eq innebygget.
Når jeg skriver slank/lett, mener jeg det og ikke noe annet. Jeg mener altså ikke "for slank" straks jeg skriver slank om noe. Jeg kan mene for slank, for tung eller for noe annet, men da skriver jeg også det.ayaboh skrev:Det kommer an på hva du legger i begrepet "slank". Slik jeg leser div tilbakemeldinger og tester må det tolkes slik at de er for slanke i bassen. Min definisjon av slank er når nivået i grunntoneområdet og nedover til mellombassen blir litt for lavt. Du får typisk denne lydsignaturen når du kobler dem til utgangen på laptop'en eller rett ut fra lydkortet på PCen. Jeg har også prøvd flere forsterkere som gir det samme resultatet.Anonym skrev:De er slanke og det jeg tror ikke det finnes en forsterker som klarer å løfte de nok i bassen, isåfall må den ha en kraftig eq innebygget.ayaboh skrev:Jeg tror mesteparten av denne myten om at K701 er slanke eller lette kommer av at de er litt forsiktige fra grunntoneområdet og ned til mellombassen. Dette er veldig forsterkeravhengig, og er typisk hvis det du har hektet dem opp mot ikke har den rette signaturen, eller ikke klarer å fleske ut dette området. Bass mangler definitivt ikke, men hvis du liker en type bass som legger seg som et mykt teppe over mesteparten dette frekvensområdet så er ikke K701 tingen.CDWMcInSpots skrev:AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.
Noen erfaringer jeg har gjort med AKG K 701 og Burson Audio HA-160 kan tyde på at opplevelsen kan variere med lydvolum. Jeg spiller på et høyst moderat/rimelig svakt volum. Opplevelsen var en del annerledes med et volum som var sterkere enn jeg tåler i lengden. Se min beskrivelse tidligere i tråden i svar #1179.
Jeg mener at begge disse forsterkerne er bra, men altså forskjellige. Jeg liker epler, pærer, bananer, druer m.m. Alt er frukt (de to siste er vel egentlig bær(?)), men de er klart forskjellige. Jeg kan også like både syrlige og søte epler. Når jeg da sier at et eple er syrlig, mener jeg nettopp det, og ikke at det er for syrlig, enn si for surt.CDWMcInSpots skrev:[...]
Jeg har tidligere opplevd noe lignende da jeg prøvde Cambridge Audio Azur 840A (Version 2) og NAD C 375BEE integrerte forsterkere med Dali Mentor 1 stativhøyttalere og Cambridge Audio Azur 840C CD-spiller. Begge disse går dypt, men bassen har forskjellig karakter og (hvis jeg husker rett,) tyngde. Cambridge 840C har en slank, stram bass. NAD C 375BEE har en malm-/blytung, fyldigere bass.
[...]
Jeg har i hvert fall forsøkt SPL Phonitor, Grace Design m903, Burson Audio HA-160D, Burson Audio HA-160 og NuForce Icon HDP. Mange har fremhevet nettopp Burson Audio HA-160(D) som velegnet for AKG K 701, og jeg tror heller ikke den generelt anses å være slank i sin karakter. Jeg tror den generelt er fyldigere/rundere/... i bunnen enn SPL Phonitor.ayaboh skrev:Du får typisk denne lydsignaturen når du kobler dem til utgangen på laptop'en eller rett ut fra lydkortet på PCen. Jeg har også prøvd flere forsterkere som gir det samme resultatet.
Dette er en mulig kilde til at vi kan snakke, skrive, lese og observere forbi hverandre.CDWMcInSpots skrev:Noen erfaringer jeg har gjort med AKG K 701 og Burson Audio HA-160 kan tyde på at opplevelsen kan variere med lydvolum. Jeg spiller på et høyst moderat/rimelig svakt volum. Opplevelsen var en del annerledes med et volum som var sterkere enn jeg tåler i lengden. Se min beskrivelse tidligere i tråden i svar #1179.
ayaboh skrev:Jeg tror det var Vidar P som mente at K701 faktisk var bra på all slags musikk (han bruker vel Naim antar jeg). Jeg mener også at K701 er svært bra på all slags musikk, forutsatt at de matcher med forsterker og DAC.
Jeg lytter altså som tidligere skrevet, på høyst moderate volumnivåer. Det jeg har observert så langt på disse nivåene er i samsvar med ovensiterte (unntak med høyere nivå er beskrevet tidligere i tråden i svar #1179).CDWMcInSpots skrev:AKG K 701 har en slankere/lettere bunn enn en del andre hodetelefoner. Det er en god del mennesker som synes det blir for slankt/lett for en del typer musikk og formål. Jeg er f.eks. ikke overbevist om at AKG K 701 er den rette for f.eks. rock og tung elektrisk blues. Den er derimot som mange har skrevet, god til akustisk musikk spilt av små ensembler og også (dame)sang.
Loevhagen kan uttale seg om de ortodynamiske hodetelefonene. Mitt førsteinntrykk er dog at Loevhagen og DavidMahler er rimelig enige.14. AKG K702 with Stefan Audio Art Equinox Balanced 4-Pin (only one sided balance)
Uses: Classical >80% / Jazz and Acoustic >18% / Rock <2%
Strengths: Sounds especially good with solo piano and chamber works. Have a very enticing sound-stage similar to it's sibling the K501. Fairly comfortable. Detachable cable though I feel the K701 is a nicer looking model (though cable is not user detachable) and I like the glossy finish of the white K701 as opposed to the black matte finish of the K702.
Weaknesses: I've been known as a "hater" of these headphones for a long time. It's not exactly true, but it's not exactly false. For one, the K501 do everything the K701/702 do, but better. These can have a nasal / grainy presence at times. These are very very hard to drive and you usually need to spend more than 5 times the cost of the headphone to even get adequate amplification out of the headphone. These sound mediocre with all popular music genres to me. They excel in their niche which is intimate acoustic settings which don't require much attention to bass. They don't succeed in feeling entirely transparent, but have a pleasantly neutral tinge to their signature.
_________________________________________________
11. Denon AHD-D7000
Uses: Classical <20% / Jazz & Acoustic >40% / Rock >40%
Strengths: Wonderfully impactful bass and rich sounding mids despite critique below of their slight recession. Great for just rocking out. Very attractive headphones....much more-so than Denon's earlier offerings. Imaging is quite on point here. Very comfortable despite the (fake - it has been speculated) leather padding which can sometimes heat up. I enjoy playing these loud, haha The packaging is pretty nice here.
Weaknesses: There's a slight lack of transparency (maybe due to the closed seal). The mids feel very slightly recessed. Bass can feel bloated on some systems. Sound-stage is Denon's best offering, but not as realistic as some other brands.
_________________________________________________
6. Beyerdynamic T1 with reterminated 4-Pin Stock cable
Uses: Classical: >35% / Jazz & Acoustic >35% / Rock <30%
Strengths: Tonality feels to me like an HD800 with a slightly greater emphasis on the bass and treble and less-so mids. Excellent headphone. Imaging is amongst the best I've heard due to the angled drivers. Headphone feels very neutral on most systems which I've heard. Transient response is extremely fast. Less amp picky than other headphones in it's price range. User replaceable ear pads! Packaging is fairly nice.
Weaknesses: A little bit of sizzly grain in the upper mids, similar to that of the HD800, but a slight bit more emphasized. Beyerdynamic has made more comfortable headphones using the same ergonomic design, though these are still very comfortable.
_________________________________________________
4. Sennheiser HD800 with APureSound Balanced V3 dual 3-pin XLR
Uses: Classical >65% / Jazz & Acoustic >20% / Rock <5%
Strengths: Wonderful mids here. You feel a neutral presence when listening to this headphone. The sound-stage is one of the most well angled and defined. The bass, while a bit reserved (on some systems) is extremely well reproduced for acoustic instruments. Transient response is extremely fast. These are also the most comfortable headphones I own. Detachable cable!
Weaknesses: These headphones make badly mastered recordings sound awful. Highs can feel slightly grainy at times and sibilant on some systems. The sound feels a little bass-shy for a lot of genres such as rock and hip hop. They are extremely amp-picky, more than usual and can drastically change tonal balance depending on the amp. The plastic looks nice but feels cheap in the hand.
_________________________________________________
3. HifiMan HE-6
Uses: Classical >50% / Jazz & Acoustic >30% / Rock <20%
Strengths: My vote for best mids. Bass reproduction is impactful but very tight. Highs are smooth and clear. Transient response feels extremely natural and allows optimal detail. Headphones are pretty. Detachable cable!
Weaknesses: Harder to drive than most headphones. The sound-stage feels more closed-in than it should. Feels very slightly bright at times which leads me to stay away from poorly mastered recordings. The inside of the cup sometimes touches my ear and irritates it.
_________________________________________________
2. Audez'e LCD-2 with APuresound V3 balanced 4-pin cable
Uses: Classical <20% / Jazz & Acoustic >33% / Rock >40%
Strenghts: Some of the best mids I've ever heard. Bass is impactful and tight. Highs are deliciously smooth. Transient response here feels very very natural and allows for great detail to be heard. The wood is beautiful, and I appreciate the handmade look. Detachable cable! Love the wooden box it comes in with the satin-like interior.
Weaknesses: On some systems I can imagine the treble would be slightly recessed for some tastes. The leather heats up my ears. The grip of the headphone on the head is a bit too tight to deem the pair as extremely comfortable. The foam of the headband looks and feels cheap (but is comofrtable). The sound-stage is fairly wide, but due to lack of angling feels a little more linear than optimal.
_________________________________________________
Other headphones which I have owned but own no longer (in order of best to worst personal preference of sound):
Sony MDR-R10 (bass light version)
HifiMan HE-5 (non LE version)
Denon D5000
Beyerdynamic DT880 (250 ohm version 2005)
AKG K701 (same sound as the K702)
Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2003)
Sennheiser HD595
Ultrasone Proline 750
Ultrasone Proline 650
Beyerdynamic DT990 (250 ohm version 2005)
[...]
_________________________________________________
Headphones which I have never owned but either auditioned in my home or had extensive time with at meets (in order of best to worst personal preference of sound):
Stax Omega 2 MKI
Stax Omega 2 MKII
Stax SR-404LE
Stax SR-404
Grado PS1000
_________________________________________________
Finally:
Although I was not able to compare them all side by side, this is my ranking of all the headphones I have ever owned and heard (up to 40)....starting with the best
1. Sony MDR-R10 (bass heavy version)
2. Audez'e LCD2
3. HifiMan HE-6
4. Sony MDR-R10 (bass light version)
5. Sennheiser HD800
6. Stax Omega 2 MkI
7. Stax Omega 2 MKII
8. AKG K1000 (bass heavy version)
9. Stax SR-404LE
10. Stax SR 404
11. Beyerdynamic T1
12. Sennheiser HD650
13. Sennheiser HD600
14. AKG K501
15. Ultrasone Edition 8 LE
16. Denon AHD-D7000
17. HifiMan HE-5 (non LE version)
18. Denon AHD-D5000
19. Beyerdynamic DT880 (250 ohm version 2005)
20. Ultimate Ears UE10 Pro
21. Westone 3
22. AKG K701 - K702
23. Denon AHD-D950
24. Grado PS1000
25. Sony MDR-SA5000
26. Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2003)
27. Beyerdynamic DT770 (250 ohm version 2005)
28. Sennheiser HD595
29. Ultrasone Proline 750
30. Ultrasone Proline 650
31. Ultrasone HFI-700
32. Shure SE530
33. Sennheiser IE-8
34. Beyerdynamic DT990 (250 ohm version 2005)
35. Sennheiser HD25
36. Ultimate Ears Triple Fi 10 Pro
37. Sony MDR-7509 (non X version)
38. Grado SR60
39. Audio Technica ATH-W5000
40. Ultrasone HFI-550
Finnes det hodetelefoner som spiller så dyp, og samtidig hørbar bass på moderat lyttevolum? Se "Hodetelefoners bassegenskaper" i svar #1326. Kanskje de gode ortodynamiske hodetelefonene gjør det?ayaboh skrev:[...]
Nivået ved 20Hz er noe annet. Hvis du liker at det kiler i øra og rister i gebisset når du spiller kirkeorgel eller synth så klarer ikke K701 dette.
Se "Hodetelefoners bassegenskaper" i svar #1326. og DavidMahlers beskrivelser av Sennheiser HD 600, Sennheiser HD 650, AKG K 702 og AKG K 501 i "REVIEW: 20 Headphones Compared".ayaboh skrev:Hva de derimot klarer er å gjengi en bass med svært god definisjon og renhet sammenlignet med feks HD600.
Riktig. Enten så kan jeg sette på Beyerdynamics headband pad, eller så kan jeg sette på Audezes headband.CDWMcInSpots skrev:Betyr dette at du må polstre(/fore ut) hodebøylen på HiFiMAN HE-500 for at hodebunnen din skal nå opp til hodebøylen?
Vær oppmerksom på at DavidMahler har brukt utelukkende rørforsterkere (bortsett fra den portable) i denne testen.CDWMcInSpots skrev:DavidMahler har, som angitt, benyttet uoriginale kabler på noen av hodetelefonene. Jeg har benyttet originalkabler på de jeg har hørt. Jeg synes hans beskrivelser er (rimelig) bra for de hodetelefonene jeg har hørt, og ikke minst musikksjangerbruksprosentangivelsene: Sennheiser HD 800, beyerdynamic T 1, Denon AH-D7000 og AKG K 701
Jeg synes det er nyttig å ha disse tallene både ved utstyrssammenligninger og ved normal lytting.CDWMcInSpots skrev:[...]
Grace Design m903 har et display som angir dB i halve dB. Med Logitech Squeezebox Touch via S/PDIF eller Toslink og AKG K 701 er 41(-43) dB som regel passe for CDer fra 1980-tallet, mens jeg på nyere CDer, gjerne fra 2000-tallet, må redusere 6(-8) dB til 35-37 dB. Andre hodetelefoner krever andre innstillinger, men den relative forskjellen holder seg.
Du kan benytte enhver hodetelefonforsterker med analoge innganger. Hvis du ønsker balansert kabling, reduserer du det til enhver hodetelefonforsterker med analoge XLR-innganger.gut_man skrev:Vurderer å supplere med et skikkelig headfi alternativ for kvelder der mitt lydisolerte lytterom ikke er lydtett nok. Jeg skuller gjerne hatt en headamp som jeg kunne drive direkte fra min preamp fortrinnsvis balansert slik at jeg kan ha et langt kabelstrekk fra pre til headamp. Av det jeg har lest meg til, er det vel Denon AH 7000 evt Beyerdynamic T1 som passer mine preferanser best (kan ikke finne noen forhandler for Beyerdynamic i Rogaland, så jeg har sannsynlifvis mulighet for å høre Denon på Hifi klubben Jeg leser mye om diverse komboer, men som oftest benytter man dac rett i headamp. Jeg vil ha mulighet for å bruke både dac og vinylrigg, dessuten er jeg overbevist om nødvendigheten av en skikkelig pre! Tenkte meg et budsjett på ca 20k, kan strekkes om nødvendig Innspill mottas med takk!
Takker for svar. Har sett litt på SPL Phonitor, finner pris på den her på berget, men ikke på Auditor som kanskje er minst like aktuell. Har forstått det sånn at Auditor er nesten identisk med Phonitor minus noen funksjoner (crossfade) og følgelig noe rimeligere. Lehmann kan jeg få tak i på Resonans i Stavanger. Har noen testet Lehman og SPL ampene og kan si noe om lyden? Vurderer å ta turen til Stavanger for å se om jeg kan få testet Denon og Lehman. Andre komboer må jeg nok evt stole på anbefalinger/reviews...CDWMcInSpots skrev:Du kan benytte enhver hodetelefonforsterker med analoge innganger. Hvis du ønsker balansert kabling, reduserer du det til enhver hodetelefonforsterker med analoge XLR-innganger.gut_man skrev:Vurderer å supplere med et skikkelig headfi alternativ for kvelder der mitt lydisolerte lytterom ikke er lydtett nok. Jeg skuller gjerne hatt en headamp som jeg kunne drive direkte fra min preamp fortrinnsvis balansert slik at jeg kan ha et langt kabelstrekk fra pre til headamp. Av det jeg har lest meg til, er det vel Denon AH 7000 evt Beyerdynamic T1 som passer mine preferanser best (kan ikke finne noen forhandler for Beyerdynamic i Rogaland, så jeg har sannsynlifvis mulighet for å høre Denon på Hifi klubben Jeg leser mye om diverse komboer, men som oftest benytter man dac rett i headamp. Jeg vil ha mulighet for å bruke både dac og vinylrigg, dessuten er jeg overbevist om nødvendigheten av en skikkelig pre! Tenkte meg et budsjett på ca 20k, kan strekkes om nødvendig Innspill mottas med takk!
Jeg har selv matet hodetelefonforsterkere fra pre ut på McIntosh MA7000 og McIntosh MCD500 og benyttet deres fjernstyrte volumkontroll. Da setter jeg hodetelefonforsterkeren til en passende voluminnstilling som gir en grei overgang fra/lignende volum som høyttalerne tilkoblet forsterkeren.
En alternativ løsning til lange matekabler mellom forforsterker og hodetelefonforsterker, er en hodetelefonforlengerkabel.
Noen hodetelefonforsterkere med analog XLR-inngang:
- SPL Phonitor
- SPL Auditor
- Lehmannaudio Black Cube Linear, den profesjonelle utgaven som har XLR-innganger
- Grace Design m903 som i tillegg er DAK og forforsterker ++
Jeg vil tro at alle de som selger SPL Phonitor også kan selge SPL Auditor. Jeg tror de ofte er bestillingsvare uansett.gut_man skrev:Takker for svar. Har sett litt på SPL Phonitor, finner pris på den her på berget, men ikke på Auditor som kanskje er minst like aktuell. Har forstått det sånn at Auditor er nesten identisk med Phonitor minus noen funksjoner (crossfade) og følgelig noe rimeligere. Lehmann kan jeg få tak i på Resonans i Stavanger. Har noen testet Lehman og SPL ampene og kan si noe om lyden? Vurderer å ta turen til Stavanger for å se om jeg kan få testet Denon og Lehman. Andre komboer må jeg nok evt stole på anbefalinger/reviews...CDWMcInSpots skrev:Du kan benytte enhver hodetelefonforsterker med analoge innganger. Hvis du ønsker balansert kabling, reduserer du det til enhver hodetelefonforsterker med analoge XLR-innganger.gut_man skrev:Vurderer å supplere med et skikkelig headfi alternativ for kvelder der mitt lydisolerte lytterom ikke er lydtett nok. Jeg skuller gjerne hatt en headamp som jeg kunne drive direkte fra min preamp fortrinnsvis balansert slik at jeg kan ha et langt kabelstrekk fra pre til headamp. Av det jeg har lest meg til, er det vel Denon AH 7000 evt Beyerdynamic T1 som passer mine preferanser best (kan ikke finne noen forhandler for Beyerdynamic i Rogaland, så jeg har sannsynlifvis mulighet for å høre Denon på Hifi klubben Jeg leser mye om diverse komboer, men som oftest benytter man dac rett i headamp. Jeg vil ha mulighet for å bruke både dac og vinylrigg, dessuten er jeg overbevist om nødvendigheten av en skikkelig pre! Tenkte meg et budsjett på ca 20k, kan strekkes om nødvendig Innspill mottas med takk!
Jeg har selv matet hodetelefonforsterkere fra pre ut på McIntosh MA7000 og McIntosh MCD500 og benyttet deres fjernstyrte volumkontroll. Da setter jeg hodetelefonforsterkeren til en passende voluminnstilling som gir en grei overgang fra/lignende volum som høyttalerne tilkoblet forsterkeren.
En alternativ løsning til lange matekabler mellom forforsterker og hodetelefonforsterker, er en hodetelefonforlengerkabel.
Noen hodetelefonforsterkere med analog XLR-inngang:
- SPL Phonitor
- SPL Auditor
- Lehmannaudio Black Cube Linear, den profesjonelle utgaven som har XLR-innganger
- Grace Design m903 som i tillegg er DAK og forforsterker ++
Jeg regner med at du tenker på Ultrasone test cd. Bør være mulig å finne med et google søk på nett.everlong skrev:Noen som vet om det finnes en cd(flac) man kan laste ned til bruk for testing av hodetelefonutstyr. Syntes jeg en gang så en link, enten her eller på head-fi, men jeg finner ikke denne linken igjen nå. Noen som vet?