Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

Ja, det er klart at her er det jo fare for å ødelegge komponenter, så sånn sett er det jo ikke bra, men nå har jo Schiit til slutt gått ut å sagt at dem vil hjelpe dem som ønsker det og det er jo bra:) Nå vet jeg ikke hvor lenge Asgard har vært i salg, men om det skulle vært et stort problem om at det er mange som har ødelagt høretelefonene sine så ville vi kanskje hørt mer om det?

Hva var problemet med Nuforce Udac?

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    55

everlong skrev:
    Ja, det er klart at her er det jo fare for å ødelegge komponenter, så sånn sett er det jo ikke bra, men nå har jo Schiit til slutt gått ut å sagt at dem vil hjelpe dem som ønsker det og det er jo bra:) Nå vet jeg ikke hvor lenge Asgard har vært i salg, men om det skulle vært et stort problem om at det er mange som har ødelagt høretelefonene sine så ville vi kanskje hørt mer om det?

Hva var problemet med Nuforce Udac?
    Veldig dårlige målinger, langt dårligere enn det produsenten hadde oppgitt i tekniske specs. og mye ubalanse mellom kanaler på lavt/middels volum.

http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Da var HE-300 lagt ut på HiFiMANs webshop: Head-Direct.com | YUIN

USD 299 + billig frakt = "no brainer".

HE-300 er HiFiMANs første dynamiske hodetelefoner. Review her: http://www.techpowerup.com/reviews/Head-Direct/HE-300/

Via samme side får man en review av HE-6 og HE-500 fra samme forfatter. Nyttig. :)

Trenger et par hodetelefoner på jobben, så ... vips ... da var et par HE-300 bestilt. Har moderate forventninger. (Neida. Det er bare noe jeg sier for at jeg ikke skal bli skuffet). HE-300 vil nok sparke rumpe i forhold til de hodetelefonene som deles ut gratis på jobben.

Dessuten vil HE-300 (til prisen) være selverklært som "dissect & learn"... 8)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt

Heisann, er det noen forhandlere i Norge som selger Fiio E11?

edit: den som leter, finner. Ser at Soundcare AS selger slike.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Noen der ute med erfaring med AKG K240? Hvor bra er de? Hva er de bra på?

Slo til på de som ble lagt ut på børsen her.
    Skal "komplettere" en foreløpig samling bestående av AKG K400 og Audio Technica ATH M50.
    Blir vel gjerne et par Sennheiser, og kanskje et par Beyerdynamics, også, med tid og stunder, kjenner jeg meg selv rett.... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Ingen med kjennskap til AKG K240 out there? :eek: :eek: :eek:

mvh
    Proffen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

HiFiMAN HE-300 på Burson HA-160D. Bruker den kombinasjonen for å danne meg et intrykk av HiFiMANs første dynamiske hodetelefon. Her er et par bilder tatt i dag av kombinasjonen:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Lærer dem å kjenne (ref. bloggen), og skal legge kritisk øre og øyne til dem i løpet av de neste dagene. De har sine svakheter, som så mange andre, men de positive sidene til HE-300 er såpass mange at jeg er imponert over at en liten produsent har klart å levere denne lydkvaliteten (og komforten) i sin første dynamiske hodetelefon. Og, da relaterte jeg ikke det utelukkende til prisen, som "kun" er $299 + $20 i frakt.

HE-300 er "mørkere" enn f. eks. K702 og bassmengden overgår til de grader K702 uten at HE-300 mister mellomtonen og balansen. Lydscenen er kanskje ikke like bred som K702, som kan fremstå som 3 x bobler (venstre, midten og høyre). HE-300 "henger" bedre sammen i lydscenen. På den annen side så har K702 noe de gjør bedre enn HE-300. Så her er det ikke noe fasitsvar, men synspunkter.

Jeg vil tro svært mange vil finne HE-300 lett å like.

Men, dette er preliminære inntrykk ettter kun to dager med dem uten kritisk lytting. Kommer mao. (kritisk) tilbake om noen dager.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7

Proffen skrev:
    Ingen med kjennskap til AKG K240 out there? :eek: :eek: :eek:

mvh
    Proffen
    Jeg har et par AKG K240 Monitor - 600 ohms (sikkert 20 år gamle). De eneste jeg har å sammenligne med er Sennheiser PX200 som brukes kun til iPod. AKG 240 er på ingen måte skarpe i klangen, heller noe fyldige og rolige i klangen i mine ører. Behagelige å ha på seg over lengre tid og gir ingen lyttetretthet. Har brukt disse fra og til i alle år med noen pauser innimellom. Høres fortsatt meget bra ut. Brukes i dag med Creek - OBH 11 SE hodetelefonforsterker og Creek OBH-2 strømforsyning.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2

Nå har jeg omtrent det jeg trenger (og ikke trenger?) av hodetelefoner, men det virker som en interessant test.

Jeg regner med at What Hi-Fi kan kjøpes online i pdf-format?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

tore_v1 skrev:
    Nå har jeg omtrent det jeg trenger (og ikke trenger?) av hodetelefoner, men det virker som en interessant test.

Jeg regner med at What Hi-Fi kan kjøpes online i pdf-format?
    Har ikke peiling. Jeg så såvidt denne utgaven hos Narvesen sentralt i Bergen i går kveld da jeg sjekket om det var noe interessant siden sist. Antagelig ankom denne utgaven butikken forrige fredag.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Idag fikk jeg i hus et nytt sett hodetlf, som riktignok er kjøpt på børsen.
    Det er snakk om et par AKG K240, og førsteinntrykket er bra.
    Har dog et lite spm, som jeg håper og tror noen der ute kan være behjelpelig med, mht tips.
    Here it goes:
    Pluggen som skal i headamp/kilde er, såvidt jeg kan bedømme, 2-delt. Den består av en "tynn del" og en "tykk del", hvor den tykke delen kan skrus på utenpå den tynne.
    Når jeg fikk K240`ene i hus, fulgte det med en ikke-original tykk del, som IKKE kan skrus på utenpå den tynne delen.

Lurer derfor på HVOR jeg evt kan få kjøpt en slik "tykk-skru-på-del"?

mvh
    Proffen

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Beyerdynamic sin tykke del er "skru på den tynne del".

Regner med at den kan bestille fra Prolyd, 4sound og en drøss med andre forhandlere.

Edit: Jeg bruker ikke min skru på del så hvis du vil se om Beyer skru på del passer kan jeg sende deg min så du kan prøve.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

AKG benytter denne 1/8" + 1/4"-skrujackløsningen på flere av sine hodetelefoner inkl. AKG K 271 MK II (hvis jeg ikke husker helt galt). Sennheiser har samme løsning på bl.a. Sennheiser HD 380 Pro og HD 25-1 II Basic. Jeg har ikke testet om AKG og Sennheisers går om hverandre, og kan for øyeblikket ikke gjøre det, men kanskje senere.

Det finnes ofte et stort utvalg av reservedeler til de profesjonelle hodetelefonene fra de kjente produsentene. Jeg har sett flere deleoversiktsdokumenter for AKG-modeller. Du kan søke med Google etter noe slikt som "AKG K 240 parts". Da finner du f.eks. "K240 2058Z00.." publisert av AKG Service Department 02/11. Delen du ønsker har nummer 39 i første og andre figur, og kalles " Adapter 1/8"?1/4" " og "Adapter 3,5?6,3mm" med "Part Nbr. 0018E0335", og benyttes kun på noen av modellene.

Det finnes visst flere varianter av AKG K 240 inkl. en AKG K 240 MK II. Pass (evt.) på at du søker etter informasjon og bestiller deler for rett modell.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1

kjapt spm tl squeezebox touch.
    Jeg har den på trådløst nettverk, som skal funke smertefritt (det gjør i alle fall det på 2 stk laptops).
    SB'n rebufrer hele tiden, noe som er meget irriterende.
    Noen som har vært borti/har en løsning?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

CDWMcInSpots skrev:
    AKG benytter denne 1/8" + 1/4"-skrujackløsningen på flere av sine hodetelefoner inkl. AKG K 271 MK II (hvis jeg ikke husker helt galt). Sennheiser har samme løsning på bl.a. Sennheiser HD 380 Pro og HD 25-1 II Basic. Jeg har ikke testet om AKG og Sennheisers går om hverandre, og kan for øyeblikket ikke gjøre det, men kanskje senere.

Det finnes ofte et stort utvalg av reservedeler til de profesjonelle hodetelefonene fra de kjente produsentene. Jeg har sett flere deleoversiktsdokumenter for AKG-modeller. Du kan søke med Google etter noe slikt som "AKG K 240 parts". Da finner du f.eks. "K240 2058Z00.." publisert av AKG Service Department 02/11. Delen du ønsker har nummer 39 i første og andre figur, og kalles " Adapter 1/8"?1/4" " og "Adapter 3,5?6,3mm" med "Part Nbr. 0018E0335", og benyttes kun på noen av modellene.

Det finnes visst flere varianter av AKG K 240 inkl. en AKG K 240 MK II. Pass (evt.) på at du søker etter informasjon og bestiller deler for rett modell.
    Takker så meget for den. Er rimelig trygg på at du har gitt meg alt jeg trenger for å få tak på riktig adapter...

mvh
    Proffen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Trådløst nettverk, programvareoppdatering m.m.

ivar skrev:
    kjapt spm tl squeezebox touch.
    Jeg har den på trådløst nettverk, som skal funke smertefritt (det gjør i alle fall det på 2 stk laptops).
    Alt jeg har lest og det lille jeg har erfart tilsier at trådløst nettverk er høyst uforutsigbart med mange feilmuligheter. Kablet nettverk er derimot forutsigbart, raskt og stabilt. Man bør betrakte trådløst nettverk som et nyttig supplement til og en praktisk utvidelse av det kablede hovednettverket. Man bør altså ikke basere hele sitt nettverk på trådløst. Det kan gå bra, men fører ofte før eller senere til problemer. Jeg brukte noe tid på å forklare dette til min bror i julen, mens han ennå hadde sjansen til å legge noen nettverkskabelrør like før veggene ble lukket i et hus under oppføring.

Jeg har akkurat sittet og lest litt om nettverkskort for bærbare PCer: Atheros AR9002WB-1NG vs. diverse Intel inkl. Intel Centrino Advanced-N 6230. Intel skal visstnok ha bedre dekning m.m. Ditto gjelder for aksesspunkter, antenner osv. osv.

Trådløst nettverk kan variere fra rom til rom i samme leilighet, innen samme rom, f.eks. høyt vs. lavt, eller ene hjørnet kontra et annet. Mye kan skape problemer inkl. murvegger, armering og pianoer. Det vil også variere med hvor mange andre trådløse nettverk som er påslått i nabolaget, trådløse telefoner, mikrobølgeovner m.m. Dette kan man (lett) monitorere med (nedlastbar) programvare på en bærbar PC.

Jeg har også opplevd at ulike Squeezebox-produkter viser ulik signalstyrke-/kvalitet plassert (omtrent) på samme sted i samme rom.

Det er m.a.o. ikke gitt at en tredje enhet (Squeezebox Touch) vil virke bra på et gitt sted selv om to andre enheter (bærbare datamaskiner) gjør det.

Trådløse nettverk har mindre kapasitet (båndbredde) og fylles dermed raskere opp. Dette kan raskt bli et problem med flere brukere av samme nettverk.

Ovennevnte generelle problemer med trådløse nettverk gjelder selvsagt også for Squeezebox-produkter.

Jeg har også tidvis opplevd stadig rebufring på Squeezeboxer ved nettradiospilling via mysqueezebox.com. Noen ganger er det antagelig problemer med denne tjenesten. Min lesning tyder på det. En reboot av Squeezebox Touch v.h.a. strømkutt (ikke kun resetknapp) kan tidvis hjelpe. Logitech har flere ganger rettet internettradiorelaterte problemer i programvareoppdateringer.

Jeg hadde internettradiorelaterte problemer denne uken. Squeezebox Touch spilte en stund, før den plutselig rebootet av seg selv. Den var derimot stabil ved musikkspilling fra en enhet med Squeezebox Server i mitt lokale nettverk. Jeg tittet på change log for Squeezebox Server Nightly Builds for å se om det var rettet noen relevante feil. Jeg fant ingen som passet skikkelig, men i hvert fall en var internettradiorelatert. Jeg oppdaterte derfor programvaren på én Squeezebox Touch til versjon 7.6.1 r9478, og satte den til internettradiotestspilling i en del timer. Jeg benyttet HPR4: Bluegrass Gospel som hadde gitt problemer like før. Nå var det stabilt. Jeg oppdaterte derfor mine to andre Squeezebox Touch til samme versjon i går kveld. Deretter fortsatte jeg HPR4-testen i natt. Det virket fremdeles bra.

Rundt forrige helg koblet jeg opp ovennevnte Squeezebox Touch på kjøkkenet via trådløst nettverk, men det var høyst opp og ned over tid og avhengig av små plasseringsendringer. En Slim Devices Squeezebox 3 virket kanskje noe mer medgjørlig. Nettverksrouteren, en Netgear WNDR3700, står i naborommet. Huset har murvegger av sement- eller betongblokker uten armering, ca. 10 eller 30 cm tykke (avhengig av funksjon). Jeg valgte derfor etterhvert å strekke en midlertidig kabel med 100 Mbps. Det bedret situasjonen, men jeg hadde som ovennevnt flere problemer.

Det så også ut som om min Audio Pro TX100 kunne forstyrre og senket nettverkssignalstyrken/-kvaliteten på Squeezebox Touch. Dette er ikke nødvendigvis overraskende siden den benytter samme frekvensområde (2,4 GHz) som det trådløse nettverket. Den er dermed et eksempel på ovennevnte mulige støykilder for trådløse nettverk.

Jeg bør kanskje etterhvert forsøke trådløst nettverk på nytt på kjøkkenet etter ovennevnte programvareoppdatering, men jeg fristes mest av nettverkskabelens stabilitet og kapasitet, og dessuten avlastning av det trådløse nettverket.

Trådløst nettverk er derimot fint til Squeezebox Controller, eksperimenter (når det virker m.m.). Derimot har samme Squeezebox Touch som i en periode har stått i samme rom som Netgear WNDR3700, da fungert utmerket både som klient og tjener(/server).

Tillegg:
    Evt. oppfølging bør skrives i Squeezeboxtråden etter svar #3176.

Tillegg 2:
    Jeg glemte at vi nylig har skrevet om ""Dropouts" med trådløst nettverk" i en annen tråd. Se svar #234-#237 og svar #242 ang. kanalinnstilling for trådløse nettverk. Dette har (bl.a.) sammenheng med ovennevnte mengden andre trådløse nettverk i nabolaget.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

K70x må finne seg i å bli brukt som en referanse opp mot HE-300. Først og fremst fordi mange har hørt K70x. Dernest fordi K70x er en svært god hodetelefon, men også fordi HE-300 prismessig er en direkte konkurrent.

HE-300 overrasker svært positivt.

Her er en kortfattet vurdering etter å ha brukt HE-300:

Komfortmessig er HE-300 ($299) gode og de er såpass lette at de som synes HE-500 ($899) og LCD-2 ($995) er for tunge, og som kan ha nakkeproblemer av tunge hodetelefoner, vil finne HE-300 som ren blåresept for nakken. Noen vil kanskje føle de er for lette, og for meg blir HE-500 mer en del av meg enn HE-300 som føles som luft på hodet. Man tilpasser både HE-300 og HE-500 til sitt komfortnivå lett via det bøybare hodebandet, dersom man føler man må justere noe. Kabelen som følger med er en høyttalerkabel fra Canare (4 x 20 awg) med påmontert 1/8" plugg og 1/4" adapter. Den enkelte får vurdere om de kan leve med denne kabelen, som veier 172g mens hodetelefonen alene veier 316g. Jeg har bestilt meg en kabel fra Q som veier rundt 60g (inkl. alle plugger) og selve kabelen er bokstavlig talt er like lett og fleksibel som en skolisse.

HiFiMANs HE-500 har en lydsignatur som er mørkere og oppleves mindre artikulert enn HE-300. Sammenlignet med LCD-2 og HE-500 vil HE-300 for enkelte føles som et frisk vindpust lydmessig. Når det gjelder bassmengden i HE-300, så er den såpass mye mer tilstede sammenlignet med K70x at det ikke er snakk om nyanser, men to helt forskjellige opplevelser. Det betyr ikke at HE-300s basskvalitet går utover mellomtone og diskant. Vokal renderes innsmigrende klart. Det er en svært kjærkommen balanse i lydsignaturen fra HE-300.

Nå er bl.a. vokalpresentasjon en av de orthodynamiske hodetelefonenes styrke. HE-300 kommer ganske nær.

Har benyttet et variert utvalg av musikk for å danne meg et inntrykk av hva HE-300 leverer av lydkvalitet:

- Infected Mushroom "Vicious Delicious"
    - Anders Widmark "Waiting for a Train"
    - The Rippingtons "Let it Rip"
    - Leonhard Cohen "Ten New Songs"
    - Kirk Franklin "Hello Fear"
    - Josh Turner "Your Man"
    - Basshunter "Now you're gone"
    - Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat"
    - Stanley Clarke "East River Drive"
    - a-ha "Ending on a High Note"

Mitt inntrykk er at HE-300 er en all-rounder og klarer å engasjere på et bredt utvalg av musikk, og spesielt på musikk "med fart i".

HE-300 er en hodetelefon jeg beholder. Enkelte vil muligens finne HE-300 "for lyse", mens andre vil finne dem "for mørke". Det kommer helt ann på referansepunktene man har. Jeg finner dem utrolig velbalansert og at man får en såpass balansert hodetelefon med denne lydkvaliteten til $299 er svært gledelig.

Konklusjon:
    HE-300 er en engasjerende hodetelefon. Den er engasjerende med en større hodetelefonforsterker, men langt viktigere så er den også ganske engasjerende drevet kun fra hodetelefonutgangen på en iPhone 3G. Dét er første gang fra HiFiMAN, og en aldri så liten milepæl. Godlyd uten å måtte bruke (mange) penger på egen hodetelefonforsterker, som f. eks. alle diskusjonene som K70x har hatt et tilsnitt av.

Disclaimer: Dette er inntrykk etter ei snau uke, og kan endre seg over tid. Hvis så er tilfelle, vil jeg komme tilbake og eventuelt justere inntrykkene. Men jeg forventer egentlig ikke at de inntrykk jeg nå har om HE-300 vil endre seg i vesentlig grad.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

Jaha, min gode Loevhagen, da har du inspirert meg til å bestille HiFiMAN HE-300.
    Har aldri hørt dem, men har på følelsen (gode anmeldelser) at dette er et godt kjøp.
    Som du sier: USD 299 + billig frakt = "no brainer".
    Jeg må si jeg venter i spenning på disse... pluss en Burson HA-160 som står for tur.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Loevhagen skrev:
    [...]
    HiFiMANs HE-500 har en lydsignatur som er mørkere og oppleves mindre artikulert enn HE-300.
    [...]
    Takk for din beskrivelse.

Hva legger du i/mener du med "artikulert"?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

SaltyDog skrev:
    Jaha, min gode Loevhagen, da har du inspirert meg til å bestille HiFiMAN HE-300.
    Har aldri hørt dem, men har på følelsen (gode anmeldelser) at dette er et godt kjøp.
    Jeg må si jeg venter i spenning på disse... pluss en Burson HA-160 som står for tur.
    Dersom du savner kjøtt på dine K701 og ønsker noe som låter mer "morro" uten at det blir helt sirkus og berg-og-dalbane fra bass til diskant, så mener jeg du kommer virkelig å like HE-300. Jeg benytter dem på low-gain-utgangen på 160D. Prøvde high-gain, men det blir for grove volum-steg.

Gratulerer med et uhørt (godt) valg. :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Jeg kryssposter dette innlegget her til informasjon.

CDWMcInSpots skrev:
    Til informasjon:

Vi har nylig skrevet om noen mulige problemer med Burson Audio HA-160 og HA-160D i tråden "Amp til AKG 701" inkl.:
    • (Dure)støy som sendes til hodetelefonutgangen
    • For høy gain
    • Volumkontrollen har for grove og for få hakk
    • Volumkontrollens mekanikk oppleves som vel mekanisk ("klank, klank")
    • Relativt høy utgangsimpedans (mindre egnet for lavimpedante hodetelefoner)
    • Et luktproblem, men det kan gjelde et produksjonsparti

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

SaltyDog skrev:
    Den er jo en konkurrent til HD650, K701 og DT880 og med tanke på at alle 4 koster omtrent det samme blir det vel ikke en "no brainer"?

Uansett et spennende valg og jeg ser frem til å lese om dine lytteinntrykk.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

Loevhagen skrev:
    SaltyDog skrev:
    Dersom du savner kjøtt på dine K701 og ønsker noe som låter mer "morro" uten at det blir helt sirkus og berg-og-dalbane fra bass til diskant, så mener jeg du kommer virkelig å like HE-300. Jeg benytter dem på low-gain-utgangen på 160D. Prøvde high-gain, men det blir for grove volum-steg.
    Gratulerer med et uhørt (godt) valg. :)
    Takk for det, Loevhagen. ;D
    Jeg er slett ikke misfornøyd med mine K701, men tror nok at HE-300 har en litt større "morofaktor"...
    Så for min del blir det ikke enten eller, men både og.
    Takk også for low-gain tipset.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

Anonym skrev:
    SaltyDog skrev:
    Den er jo en konkurrent til HD650, K701 og DT880 og med tanke på at alle 4 koster omtrent det samme blir det vel ikke en "no brainer"?
    Uansett et spennende valg og jeg ser frem til å lese om dine lytteinntrykk.
    Neida, jeg bare lånte det litt "flåsete" uttrykket fra Loevhagen... ;D
    Uansett gleder jeg meg til å sammenligne HE-300 med mine K701 (som jeg ikke skal kvitte meg med).
    Tror nok at de to har en litt forskjellig lydsignatur, og jeg vil komme tilbake med lytteinntrykk.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

CDWMcInSpots skrev:
    Mye kan skape problemer inkl. ... pianoer. .. Dette kan man (lett) monitorere med (nedlastbar) programvare på en bærbar PC.
    Dette var nytt for meg, det må jeg ærlig innrømme. Er dette egne erfaringer eller har du referanser til ytterligere informasjon?. Gjelder dette også flygel? Vil kan kunne merke forskjell på det trådløse signalet dersom klaveret er i bruk? ustemte piano som forsurer signalet ...?

Har gode erfaringer med wifi-analyzer for android, men mangler piano så dette får jeg dessverre ikke sjekket selv.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

Trådløst nettverk

mteinum skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Mye kan skape problemer inkl. ... pianoer. .. Dette kan man (lett) monitorere med (nedlastbar) programvare på en bærbar PC.
    Dette var nytt for meg, det må jeg ærlig innrømme. Er dette egne erfaringer eller har du referanser til ytterligere informasjon?
    En kollega hadde trådløs sender i 1. etasje og PC i etasjen under i et trehus (rekke eller kjede(?)). Et sted i siktelinjen i 1. etasje stod det et piano. Han hadde store problemer med nettverket inntil han til slutt ga opp og trakk kabel.

Det er kjent at f.eks. armeringsjern skaper problemer for trådløse nettverk. Et piano inneholder en mengde stålstrenger m.m. Jeg antar at det er mer eller mindre samme effekt, og vi antok etterhvert at det var den som rammet min kollega.

Det dreier seg vel om en effekt á la Faradays bur(?)

Gjelder dette også flygel?
    Det vil det formodentlig kunne gjøre. Det samme med harpe og andre objekter med mye metall.

Effekten vil selvsagt være avhengig av plasseringen til enhetene som benytter trådløst nettverk i forhold til objektene som skaper problemer. Tenk luft-/siktelinjer.

Vil kan kunne merke forskjell på det trådløse signalet dersom klaveret er i bruk?
    Det har jeg ikke kompetanse til fullt ut å vurdere. Når man spiller på et piano, settes strenger i svingninger. Det er mulig at det kan ha en liten effekt.

Jeg tror dog at det viktigste er tilstedeværelsen av (mye) metall i signalbanen.

ustemte piano som forsurer signalet ...?
    ;)

Har gode erfaringer med wifi-analyzer for android, men mangler piano så dette får jeg dessverre ikke sjekket selv.
    Jeg husker ikke hvilket program jeg forsøkte tidligere i år på en bærbar Windows XP PC, men det skal jeg finne ut slik at jeg kan installere det på PCen jeg kjøpte i går.

Tillegg:
    Mikrobølgeovner opererer i samme frekvensområde som 2,4 GHz trådløse nettverk. Mikrobølgeovner har en perforert metallplate i døren som sperrer inne/reflekterer mikrobølgene, mens lys slipper ut.

Utsnitt fra perforert metallplate mikrobølgeovndør

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Er MF x-can v2 "noe å ha" eller har det skjedd så mye på headampfronten at den må ansees som forbigått, parkert og utdatert?

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Proffen skrev:
    Er MF x-can v2 "noe å ha" eller har det skjedd så mye på headampfronten at den må ansees som forbigått, parkert og utdatert?

Mvh
    Proffen
    INGEN synspunkter/erfaringer mht MF x-can v2?

mvh
    Proffen

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

Proffen skrev:
    Proffen skrev:

Mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Stereophile har tradisjonelt gitt positiv omtale til MF hodetelefonforsterkere, mener etterfølgeren v3 har vært A-rated i Stereophile og den billigere V-can var på deres anbefalte produkter liste ifjor.

Hvis du har leser litt rundt på nett ser du at den nye vinen har vist seg å være sur.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Har bare såvidt kikket rundt på nett, ja...så har egentlig ikke rukket å danne meg noe helhetlig bilde av herligheten...registrerer bare at der noteres styrker OG svakheter mht v2...

Hva mener du med at "den nye vinen har vist seg å være sur..."?

mvh
    Proffen

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.726
    Torget vurderinger
    1

Proffen skrev:
    Proffen skrev:

Mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Egentlig ikke. MFen er hverken bedre eller dårligere nå enn da den var ny. Teknologiutviklingen for analog elektronikk til audioformål går knapt nok i sneglefart, med en liten parentes for klasse D som er lite relevant for hodetelefonforsterkere. Mht ytelse var vel MFen aldri noen racer, så det er mer snakk om smak og behag.

mvh
    KJ

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1

Noen som har erfaring med Naim headline/ Sennheizer 650 ??

Har ett par 650 på vei , og overnevnte amp fra før.

hittil har jeg brukt s-logic /ultrasone hfi-2200 , de er bra på den forsterkern , men litt grunne i putene til kålblekkera. :D

Mvh Espen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn