Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
Trådløst nettverk, programvareoppdatering m.m.
ivar skrev:
kjapt spm tl squeezebox touch.
Jeg har den på trådløst nettverk, som skal funke smertefritt (det gjør i alle fall det på 2 stk laptops).
SB'n rebufrer hele tiden, noe som er meget irriterende.
Noen som har vært borti/har en løsning?
Alt jeg har lest og det lille jeg har erfart tilsier at trådløst nettverk er høyst uforutsigbart med mange feilmuligheter. Kablet nettverk er derimot forutsigbart, raskt og stabilt. Man bør betrakte trådløst nettverk som et nyttig supplement til og en praktisk utvidelse av det kablede hovednettverket. Man bør altså ikke basere hele sitt nettverk på trådløst. Det kan gå bra, men fører ofte før eller senere til problemer. Jeg brukte noe tid på å forklare dette til min bror i julen, mens han ennå hadde sjansen til å legge noen nettverkskabelrør like før veggene ble lukket i et hus under oppføring.
Jeg har akkurat sittet og lest litt om nettverkskort for bærbare PCer: Atheros AR9002WB-1NG vs. diverse Intel inkl. Intel Centrino Advanced-N 6230. Intel skal visstnok ha bedre dekning m.m. Ditto gjelder for aksesspunkter, antenner osv. osv.
Trådløst nettverk kan variere fra rom til rom i samme leilighet, innen samme rom, f.eks. høyt vs. lavt, eller ene hjørnet kontra et annet. Mye kan skape problemer inkl. murvegger, armering og pianoer. Det vil også variere med hvor mange andre trådløse nettverk som er påslått i nabolaget, trådløse telefoner, mikrobølgeovner m.m. Dette kan man (lett) monitorere med (nedlastbar) programvare på en bærbar PC.
Jeg har også opplevd at ulike Squeezebox-produkter viser ulik signalstyrke-/kvalitet plassert (omtrent) på samme sted i samme rom.
Det er m.a.o. ikke gitt at en tredje enhet (Squeezebox Touch) vil virke bra på et gitt sted selv om to andre enheter (bærbare datamaskiner) gjør det.
Trådløse nettverk har mindre kapasitet (båndbredde) og fylles dermed raskere opp. Dette kan raskt bli et problem med flere brukere av samme nettverk.
SB'n rebufrer hele tiden, noe som er meget irriterende.
Noen som har vært borti/har en løsning?
Ovennevnte generelle problemer med trådløse nettverk gjelder selvsagt også for Squeezebox-produkter.
Jeg har også tidvis opplevd stadig rebufring på Squeezeboxer ved nettradiospilling via mysqueezebox.com. Noen ganger er det antagelig problemer med denne tjenesten. Min lesning tyder på det. En reboot av Squeezebox Touch v.h.a. strømkutt (ikke kun resetknapp) kan tidvis hjelpe. Logitech har flere ganger rettet internettradiorelaterte problemer i programvareoppdateringer.
Jeg hadde internettradiorelaterte problemer denne uken. Squeezebox Touch spilte en stund, før den plutselig rebootet av seg selv. Den var derimot stabil ved musikkspilling fra en enhet med Squeezebox Server i mitt lokale nettverk. Jeg tittet på change log for
Squeezebox Server Nightly Builds for å se om det var rettet noen relevante feil. Jeg fant ingen som passet skikkelig, men i hvert fall en var internettradiorelatert. Jeg oppdaterte derfor programvaren på én Squeezebox Touch til versjon 7.6.1 r9478, og satte den til internettradiotestspilling i en del timer. Jeg benyttet
HPR4: Bluegrass Gospel som hadde gitt problemer like før. Nå var det stabilt. Jeg oppdaterte derfor mine to andre Squeezebox Touch til samme versjon i går kveld. Deretter fortsatte jeg HPR4-testen i natt. Det virket fremdeles bra.
Rundt forrige helg koblet jeg opp ovennevnte Squeezebox Touch på kjøkkenet via trådløst nettverk, men det var høyst opp og ned over tid og avhengig av små plasseringsendringer. En Slim Devices Squeezebox 3 virket kanskje noe mer medgjørlig. Nettverksrouteren, en
Netgear WNDR3700, står i naborommet. Huset har murvegger av sement- eller betongblokker uten armering, ca. 10 eller 30 cm tykke (avhengig av funksjon). Jeg valgte derfor etterhvert å strekke en midlertidig kabel med 100 Mbps. Det bedret situasjonen, men jeg hadde som ovennevnt flere problemer.
Det så også ut som om min
Audio Pro TX100 kunne forstyrre og senket nettverkssignalstyrken/-kvaliteten på Squeezebox Touch. Dette er ikke nødvendigvis overraskende siden den benytter samme frekvensområde (2,4 GHz) som det trådløse nettverket. Den er dermed et eksempel på ovennevnte mulige støykilder for trådløse nettverk.
Jeg bør kanskje etterhvert forsøke trådløst nettverk på nytt på kjøkkenet etter ovennevnte programvareoppdatering, men jeg fristes mest av nettverkskabelens stabilitet og kapasitet, og dessuten avlastning av det trådløse nettverket.
Trådløst nettverk er derimot fint til Squeezebox Controller, eksperimenter (når det virker m.m.). Derimot har samme Squeezebox Touch som i en periode har stått i samme rom som
Netgear WNDR3700, da fungert utmerket både som klient og tjener(/server).
Tillegg:
Evt. oppfølging bør skrives i
Squeezeboxtråden etter svar #3176.
Tillegg 2:
Jeg glemte at vi nylig har skrevet om "
"Dropouts" med trådløst nettverk" i en annen tråd. Se
svar #234-#237 og
svar #242 ang. kanalinnstilling for trådløse nettverk. Dette har (bl.a.) sammenheng med ovennevnte mengden andre trådløse nettverk i nabolaget.