Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Med åpne eller semi åpne hodetelefoner og velourputer er ikke varmeproblemet lengre noe tema etter min mening.
    Jeg er visst velsignet med minst like velvillige ører som Anonym. Kanskje de t.o.m. er enda snillere, siden jeg også synes det er helt OK med f.eks. Denon AH-D7000?

    Det er også mulig at det mer er snakk om medfødt eller opparbeidet toleranseterskel for varme (ører). Jeg synes det er helt greit (selv) med Peltor hørselvern, selv i solen om sommeren.

    Apropos løsninger for Dr.No :

    AKG K 1000 bør være luftig nok. Det er også mulig at Jecklin Float er nogenlunde luftige.

    Istedenfor prumpeputer kan man velge en håndrevet belg/blåsemekanisme. Gi den et klem hver gang du føler for det. Man kan f.eks. hente belg fra de luftdrevne linsebørstene som benyttes av fotografer. Antagelig kan man også modifisere skylleballonger som kan kjøpes i ulike størrelser på f.eks. apoteket. Med disse løsningene vil du unngå oppvarmet luft, sitting på ujevnt underlag og du kan sitte i ro.

    Fotpumpe er også en mulighet. Jeg har sett slike for drift av linjal på manuskriptholdere.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Alternativt kan man ta ut litt polstring av putene og bytte det med et materiale som holder på kulde for å fryse ned putene før bruk.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det var rart. Jeg kan ikke huske å ha merket denne ssss-ingen på min Denon AH-D7000. Jeg har derimot funnet ut at ikke alle hodetelefonforsterkere passer like bra (for å si det pent). Dette skrev jeg om i:
    CDWMcInSpots skrev:
    Etter å ha lest "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" har jeg en mistanke om at godt og dårlig egnet/tilpasset utgangsimpedanse på hodetelefonforsterkerne er en viktig del av forklaringen til mine observasjoner i lenkene ovenfor. Det skal jeg undersøke nærmere etterhvert.

    Jeg har lest om denne tilbaketrukne/dempede mellomtonen, og tenkte litt på det for noen dager siden da jeg lyttet på Denon AH-D7000 med Grace Design m903. Det var ikke noe jeg opplevde som et problem der og da. Noen skriver at det er mye, andre at det er en (svak) tendens. Kan det tenkes at også dette er høyst hodetelefonforsterkeravhengig?

    Jeg liker Denon AH-D7000 meget godt med Grace Design m903. De som synes at AKG K 701 har akkurat passe bass vil dog neppe like den. Bassen gjør mer av seg enn på beyerdynamic T 1 som jeg også liker godt.

    Dessverre gjelder vel "sitte med hodet (nesten) rett frem" omtrent alle dyrere hodetelefoner? beyerdynamic T 1 gir vel mest bevegelighet og Denon AH-D7000 klart minst av de tre vi har nevnt, med Sennheiser HD 800 et sted i mellom(?)

    Kan også dette skyldes hodetelefonforsterkervalg? beyerdynamc T 1 har 600 ohm inngangsimpedanse. Det er det dessverre ikke alle hodetelefonforsterkere som håndterer like godt. Musical Fidelity M1 HPA har under 1 ohm utgangsimpedanse og "Output Power: 1.1W into 32?", men jeg fant ikke noe om ytelsen i andre enden av skalaen, f.eks. 300 og 600 ohm. Det er jo mulig at den er best egnet til lavimpedante hodetelefoner.
    Kort kommentar til dette:
    Både T1 og HD800 var begge for meg nye bekjentskaper, og jeg hadde begrenset tid til å vurdere de to opp mot hverandre - så ta mine vurderinger av de to mot hverandre litt med en klype salt. Misjonen var jo primært å lytte til Edition 8.
    Ja, valg av forsterker vil helt sikkert innvirke, men i en slik prøvelyttefase jeg var i der og da, så ville det bli for mange variabler å forholde seg til, om det også skulle blitt vurdert.

    Verd. Denon, så har jeg kun lyttet til de ved et par besøk på HFK - også da med begrenset tid til "dypanalyse" - og ikke mot ulike forsterkere. Både AH-D2000 og 5000 hadde der antydning av sss´ing. Dette kan mer enn gjerne skyldes/ligge på forsterker, og ikke klokkene i seg selv. Jeg må nok få lyttet til AH-D7000 en gang til.

    Dette med at HD800 "tar borti" følte jeg var mest gjeldende ned/bakover i skulderretning. Må legge til at jeg hadde på genser med krave som står "litt" oppover.
    Takk for grundige svar.

    Jeg bør antagelig opplyse om at jeg har rimelig stort hode og lang hals, spesielt til å være mann (damer har som kjent gjennomsnitlig lengre hals enn menn). Jeg bruker alltid skjorte med snipp (også ved grøftegraving).

    Jeg har full forståelse for at man ikke får prøvd alt, spesielt i en demosituasjon. Det er derfor viktig at man nevner utstyret man har benyttet, hvilket du har gjort, men mange ofte glemmer.

    Husker du noen musikkeksempler med sssss-ing? Jeg kunne tenke meg å forsøke med min Denon AH-D7000 og Grace Design m903. Fint om musikkeksemplene er utbredte slik at det er håp om at jeg har noen av dem på CD. Jeg har forøvrig også tilgang til WiMP (men da har vi (kanskje) ikke like god kontroll på parametrene?). Jeg hørte på Rickie Lee Jones' debutplate i går kveld (med beyerdynamic T 1). Jeg lurer på om det ratt er noen kandidatpassasjer med s-er der (uten at det ble sssss-er). Kan det stemme?

    Jeg har ikke hørt Denon AH-D2000, men jeg har lånt hjem Denon AH-D5000 (og skrevet om det på HFS) og kjøpte som en følge av det (og en del lesing) Denon AH-D7000. Jeg kan heller ikke huske ssss-ing på Denon AH-D5000, og kan heller ikke huske å ha lest om det på Denon AH-D5000 eller AH-D7000.

    Tillegg:
    Jeg har forresten Dali CD vol. 1 (svart) og vol. 2 (hvit).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Apropos
    • Impedansematching av hodetelefon og hodetelefonforsterker
    • Denon AH-D5000 og bass

    Jeg hørte Denon AH-D5000 med NuForce Icon HDP og opplevde en noe dominerende bass som var dårligere kontrollert/mer løssluppen enn ønskelig, selv om det var veldig morsomt på noe musikk (se mine innlegg skrevet i forbindelse med lånet av Denon AH-D5000 i desember 2010).

    Jfr. "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør en hodetelefonforsterkers utgangsimpedanse maksimalt være 1/8 av hodetelefonens inngangsimpedanse. Denon AH-D[257]000 har 25 ohm inngangsimpedanse. De bør derfor benyttes med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 3,125 ohm. NuForce Icon HDPs hodetelefonutgang har 10 ohm utgangsimpedanse. Dette var/er dermed en dårlig match, men det visste ikke jeg i desember 2010. NuForce Icon HDP hadde fungert fint med Sennheiser HD 800 (300ohm) og beyerdynamic T 1 (600 ohm).

    Jeg har en mistanke om at mine beskrevne observasjoner av Sennheiser HD 380 Pro (54 ohm) også kan være påvirket av dårlig impedansematch med NuForce Icon HDP. Jeg skal sjekke det etterhvert.

    Grace Design m903s hodetelefonutganger har 1,2 ohm utgangsimpedanse og skal dermed (impedansemessig) være egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse >= 9,6 ohm, dvs. (så godt som) alle.

    SPL Phonitors hodetelefonutgang har 9 ohm utgangsimpedanse og skal dermed (impedansemessig) være egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse >= 72 ohm. Den passer altså impedansemessig til hodetelefoner med medium/noe høyere og høy impedanse, som har vært vanlig i studioverdenen, men ikke til de (nyere) lavimpedante modellene.

    Utdrag fra "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" ang. impedansematching av hodetelefon og hodetelefonforsterker:
    http://www.innerfidelity.com/content/nwavguys-heaphone-amp-measurement-recommendations

    1 - OUTPUT IMPEDANCE: Guideline: 2 Ohms or less.This is perhaps the most common reason different headphone sources sound different and it's often not disclosed or measured:
    • Frequency Response - Higher output impedances can create audible peaks and dips in the response.
    • Bass Damping - Higher output impedance can reduce bass damping resulting in audibly less controlled bass.
    • Guideline - With the exception of a few rare headphones designed for higher impedances, divide the headphone impedance by 8 to get the maximum recommended output impedance. For 16 ohm headphones it's 2 Ohms. For more see: Output Impedance
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ultrasone Edition 8
    ptb skrev:
    Lytteerfaring Ultrasone Edition 8
    Ref mitt innlegg #1626
    Først:
    Mange takk for din grundige gjennomgang. Spesielt takk for grundig gjennomgang av det fysiske inkl. dine øremål.

    Jeg gikk i ventetiden og lurte på om du faktisk hadde endt opp med å kjøpe en Ultrasone Edition 8.

    Apropos særlig mellomtonen: Vet du om eksemplaret var godt innspilt?

    Rent visuelt, så utløste ED8 umiddelbart et ”jeg vil ha” behov. Materialvalg og finish er upåklagelig – og det ”oser” kvalitet. Du må nok virkelig legge deg i selen for å slite ut/ødelegge disse. ED8 er kompakte og meget lette (260gr). Fysisk ved siden av de 2 andre så er de direkte små. På hodet satt de umiddelbart riktig over ørene – og de var behagelige. Det har vært kommentert andre steder - at de kan være trange og grunne over ørene. Med mine, ikke spesielt små ”flaps” (ca. h 6,5 b 4.5, d 2,5) , så var det ikke noe problem. Det har også vært nevnt at bøylen er noe trang. Igjen for meg (str. 57) ikke noe problem. De satt godt, uten noe press. Bøylen tåler garantert å bendes ut noe. For brillebrukere, så vil nok stengene kunne gi et merkbart press. Putene er trukket i et veldig mykt skinn, men vil sikkert gi mer varmefølelse enn stoff/velour.
    Betyr dette at Ultrasone Edition 8s klokker er ganske dype? De er altså dypere enn 2,5 cm siden dine ører ikke berørte innmaten/driverfronten?

    Bose QuietComfort 15 er en ganske kompakt og nett (støykansellerende,) lukket hodetelefon som omslutter ørene (i motsetning til f.eks. B&W P5 som ligger (op)på ørene). Den har de minste/mest kompakte øreklokkene jeg har forsøkt som omslutter ørene, men som allikevel har plass til mine ører (høyde, bredde, dybde). Den er dessuten lett for andre å sammenligne med siden den selges og er utstilt for demo mange steder inkl. hos Lefdal o.l.

    Hvor stor er plassen inne i Ultrasone Edition 8 vs. Bose QuietComfort 15?

    På forhånd takk for svar,

    ... mens vi venter på beyerdynamic T 70 som ser ut til å være utsatt for stadig nye forsinkelser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Apropos særlig mellomtonen: Vet du om eksemplaret var godt innspilt?

    Betyr dette at Ultrasone Edition 8s klokker er ganske dype? De er altså dypere enn 2,5 cm siden dine ører ikke berørte innmaten/driverfronten?


    Hvor stor er plassen inne i Ultrasone Edition 8 vs. Bose QuietComfort 15?

    På forhånd takk for svar,

    ... mens vi venter på beyerdynamic T 70 som ser ut til å være utsatt for stadig nye forsinkelser.
    De Edition 8 jeg testet, var demoparet, og i flg. butikken godt innspilt. Må da regne med at dette er en "vedvarende" karakteristikk.

    Tja, hvor dype...? Men enn 2,5 cm i hvertfall :)
    Jeg har også prøvd BQC 15, men det er såpass lenge siden at jeg ikke husker om de var større/mindre. Skal prøve neste gang jeg er innom Lefdal.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Husker du noen musikkeksempler med sssss-ing? Jeg kunne tenke meg å forsøke med min Denon AH-D7000 og Grace Design m903. Fint om musikkeksemplene er utbredte slik at det er håp om at jeg har noen av dem på CD. Jeg kan heller ikke huske ssss-ing på Denon AH-D5000, og kan heller ikke huske å ha lest om det på Denon AH-D5000 eller AH-D7000.

    Tillegg:
    Jeg har forresten Dali CD vol. 1 (svart) og vol. 2 (hvit).
    Nei - husker dessverrre ikke. Skal ved anledning ta med noen relevante CD´r til HFK. Går ut fra at de har den nevnte Dali CD´r der - og da går det jo an å prøve på de.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Apropos særlig mellomtonen: Vet du om eksemplaret var godt innspilt?

    Betyr dette at Ultrasone Edition 8s klokker er ganske dype? De er altså dypere enn 2,5 cm siden dine ører ikke berørte innmaten/driverfronten?


    Hvor stor er plassen inne i Ultrasone Edition 8 vs. Bose QuietComfort 15?

    På forhånd takk for svar,

    ... mens vi venter på beyerdynamic T 70 som ser ut til å være utsatt for stadig nye forsinkelser.
    De Edition 8 jeg testet, var demoparet, og i flg. butikken godt innspilt. Må da regne med at dette er en "vedvarende" karakteristikk.

    Tja, hvor dype...? Men enn 2,5 cm i hvertfall :)
    Jeg har også prøvd BQC 15, men det er såpass lenge siden at jeg ikke husker om de var større/mindre. Skal prøve neste gang jeg er innom Lefdal.
    Takk for svar.

    Ultrasone Edition 8 har altså ganske/riktig dype øreklokker(?)

    Jeg ser frem til din rapport/tilbakemelding om størrelsen på Bose QuietComfort 15 (vs. Ultrasone Edition 8 ).

    Her er kopi av noen fysiske målinger jeg utførte for en annen:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Denon AH-D7000
    • Rund øreklokke
    • Diameter: Metallkant på øreklokke: Ca. 106 mm
    • Den ytre sømkanten på øreputen er en tanke mindre enn(/tilnærmet like stor som) metallkanten på øreklokken
    • Hoveddelen av øreputen er noe mindre enn den ytre sømkanten
    • Øreputen er betydelig tykkere bak øret enn foran, både i lengde- og dybderetning (se bildene jeg henviste til)
    • Øreputens dybde fra metallkant målt utvendig: Bak: Ca. 25 mm
    • Øreputens dybde fra metallkant målt utvendig: Foran: Ca. 16-17 mm
    • Øreklokkens innvendige dybde, spesielt bak, bidrar til ekstra øreplass

    beyerdynamic T 1
    • Rund øreklokke
    • Diameter: Plastkant/-flens på øreklokke: Ca. 101-102 mm
    • Øreputens dybde fra plastkant/-flens målt utvendig: Ca. 20 mm
    • Øreklokkens innvendige dybde, spesielt bak, bidrar til ekstra øreplass

    Shure SRH-940
    • Oval øreklokke
    • Ørepute: Inkl. senterstoff og kunstskinnfeste som tres over/rundt en flens:
    • Høyde: Ca: 106 mm
    • Bredde: Ca. 97 mm
    • Dybde målt utvendig på løs ørepute liggende¨på bord: Ca: 20 mm
    • Dybde målt innvendig i ørepute montert på hodetelefon: Ca: 15-17 mm
    • Det er fast motstand like under senterstoffet
    • Denne dybden er for liten for mitt høyre øre for langvarig bruk. Jeg fikk vondt i øremuslingens brett bak øreinngangen etter 2-3 timer


    Jeg har som nevnt for Shure SRH-940, som jeg har hatt på lån, og også med AKG K 271 MK II, opplevd at øremuslingsplassen kan bli litt for liten slik at det oppstår press mot øremuslingens brett bak øreinngangen. Dette gir ubehag og gjør vondt etter en tid. Problemet er altså at nettodybden som dannes av øreputen + øreklokken inn til driverbeskyttelsen ikke er stor nok selv om mine ører langtfra er utstående, snarere tvert i mot.

    Kan du ved lelighet være så snill å måle litt for meg på dine hodetelefoner? Jeg er interessert i dybden som stilles til disposisjon for øremuslingen, og spesielt den bakre halvparten hvis målene er forskjellige foran og bak.
    [...]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Husker du noen musikkeksempler med sssss-ing? Jeg kunne tenke meg å forsøke med min Denon AH-D7000 og Grace Design m903. Fint om musikkeksemplene er utbredte slik at det er håp om at jeg har noen av dem på CD. Jeg kan heller ikke huske ssss-ing på Denon AH-D5000, og kan heller ikke huske å ha lest om det på Denon AH-D5000 eller AH-D7000.

    Tillegg:
    Jeg har forresten Dali CD vol. 1 (svart) og vol. 2 (hvit).
    Nei - husker dessverrre ikke. Skal ved anledning ta med noen relevante CD´r til HFK. Går ut fra at de har den nevnte Dali CD´r der - og da går det jo an å prøve på de.
    Dali CD vol. 1 (svart) er ikke lenger i salg, og butikkenes egne demoeksemplarer forsvinner formodentlig etterhvert som de blir så ripete at de ikke virker.

    Dali CD vol. 2 er formodentlig fremdeles i salg og tilgjengelig som demoeksemplarer i alle butikker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Husker du noen musikkeksempler med sssss-ing? Jeg kunne tenke meg å forsøke med min Denon AH-D7000 og Grace Design m903. Fint om musikkeksemplene er utbredte slik at det er håp om at jeg har noen av dem på CD. Jeg kan heller ikke huske ssss-ing på Denon AH-D5000, og kan heller ikke huske å ha lest om det på Denon AH-D5000 eller AH-D7000.

    Tillegg:
    Jeg har forresten Dali CD vol. 1 (svart) og vol. 2 (hvit).
    Nei - husker dessverrre ikke. Skal ved anledning ta med noen relevante CD´r til HFK. Går ut fra at de har den nevnte Dali CD´r der - og da går det jo an å prøve på de.
    Jeg fant tråden "Popular songs with lots of sibilance?" på ProSoundWeb.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Husker du noen musikkeksempler med sssss-ing? Jeg kunne tenke meg å forsøke med min Denon AH-D7000 og Grace Design m903. Fint om musikkeksemplene er utbredte slik at det er håp om at jeg har noen av dem på CD. Jeg kan heller ikke huske ssss-ing på Denon AH-D5000, og kan heller ikke huske å ha lest om det på Denon AH-D5000 eller AH-D7000.

    Tillegg:
    Jeg har forresten Dali CD vol. 1 (svart) og vol. 2 (hvit).
    Nei - husker dessverrre ikke. Skal ved anledning ta med noen relevante CD´r til HFK. Går ut fra at de har den nevnte Dali CD´r der - og da går det jo an å prøve på de.
    Jeg fant tråden "Popular songs with lots of sibilance?" på ProSoundWeb.
    http://recforums.prosoundweb.com/index.php/m/391808/0/#msg_391808

    Re: Popular songs with lots of sibilance? [message #391808 is a reply to message #391804 ]
    Tue, 16 December 2008 17:13
    bradwood

    Many Queen songs had lots of sibilance. Freddie Mercury whistled his ess's like crazy- maybe due to his overbite? Still- great recordings, smash hits.

    Best- Brad
    Første kontroll av om det er overdreven sibilans (ssssss-ing) på Denon AH-D7000.

    Musikk:
    Queen, Greatest Hits, EMI Records, CDP 7 46033 2
    (P) 1981, Printed in Holland
    Antagelig denne: http://www.discogs.com/Queen-Greatest-Hits/release/2118776
    Mest sannsynlig kjøpt på 1980-tallet lenge før noen begynte å tenke på loudness war.
    Lenge siden sist jeg har hørt den.
    Spilte fra sang 2-7 + noen til på beyerdynamic T 1 mens jeg skrev.

    Jeg må evt. lete litt etter ABBA (ref. ovennevnte sibilanstråd).

    Utstyr:
    CD-spiller: McIntosh MCD500
    Hodetelefonforsterker: Grace Design m903 via analog XLR inn
    Hodetelefoner: Denon AH-D7000 (volum ca. 28-32) og beyerdynamic T 1 (volum ca. 43)
    Uten crossfeed.

    Gjennomføring:
    Relativt raskt engangsgjennomhør av en del sanger, først med Denon AH-D7000 og deretter beyerdynamic T 1. Dette var m.a.o. ikke fingranskning fordi det begynte å bli sen kveld.

    Observasjoner:
    Nok av s-er som nevnt over i sitatet fra sibilanstråden, og mange av opptakene er nok mer ss-ete enn for en del andre artister og opptak.
    Førsteinntrykket er at Denon AH-D7000 i hvert fall ikke fremhever s-er mer enn beyerdynamic T 1, snarere det motsatte.
    Det passer med mitt tidligere inntrykk av Denon AH-D7000.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Ultrasone Edition 8 har altså ganske/riktig dype øreklokker(?)

    Jeg ser frem til din rapport/tilbakemelding om størrelsen på Bose QuietComfort 15 (vs. Ultrasone Edition 8 ).
    Her er målene på Edition 8. Ultrasone svarte ganske raskt på henvendelse:
    Innermål: 58 x 38 mm
    Yttermål: 93 x 73 mm

    Dybden anga de dessverre ikke, men det går an å vurdere seg frem, da dybden en omtrent akkurat det putene bygger. Får muligens sett på BQC i ettermiddag.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Ultrasone Edition 8 har altså ganske/riktig dype øreklokker(?)

    Jeg ser frem til din rapport/tilbakemelding om størrelsen på Bose QuietComfort 15 (vs. Ultrasone Edition 8 ).
    Her er målene på Edition 8. Ultrasone svarte ganske raskt på henvendelse:
    Innermål: 58 x 38 mm
    Yttermål: 93 x 73 mm

    Dybden anga de dessverre ikke, men det går an å vurdere seg frem, da dybden en omtrent akkurat det putene bygger. Får muligens sett på BQC i ettermiddag.
    Takk for oppfølging.

    Dybden anga de dessverre ikke, men det går an å vurdere seg frem, da dybden en omtrent akkurat det putene bygger.
    Dette stemmer ikke for alle hodetelefoner som beskrevet i svar #1647 (se utdrag nedenfor). Øreklokkene har i noen tilfeller ekstra dybde i tillegg til øreputene fordi elementet er forsenket/montert dypt inne i øreklokken. I andre tilfeller er elementet montert på skrå slik at dybden i bakkant er større enn i fremkant. Disse to monteringsmåtene kan dessuten kombineres (dypt og på skrå).

    CDWMcInSpots skrev:
    Her er kopi av noen fysiske målinger jeg utførte for en annen:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Denon AH-D7000

    • [...]
      [...]
      • Øreputens dybde fra metallkant målt utvendig: Bak: Ca. 25 mm
      • Øreputens dybde fra metallkant målt utvendig: Foran: Ca. 16-17 mm
      • Øreklokkens innvendige dybde, spesielt bak, bidrar til ekstra øreplass

      beyerdynamic T 1

      • [...]
        • Øreklokkens innvendige dybde, spesielt bak, bidrar til ekstra øreplass
        [...]
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Dette stemmer ikke for alle hodetelefoner
    Målene fra Ultrasone tilsier at "bredden" på putene er ca. 17,5 mm. Driverplata, som man tydelig ser på bildene, er flat, slik at de ihvertfall ikke bygger noe innover i forhold til den. Utfra bilder ser det tydelig ut som at putene bygger noe mer i høyden enn bredden > mao dypere enn 17,5 mm.

    Se link med godt bilde her:
    http://www.kenrockwell.com/audio/ultrasone/edition-8.htm
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Dette stemmer ikke for alle hodetelefoner
    Målene fra Ultrasone tilsier at "bredden" på putene er ca. 17,5 mm. Driverplata, som man tydelig ser på bildene, er flat, slik at de ihvertfall ikke bygger noe innover i forhold til den. Utfra bilder ser det tydelig ut som at putene bygger noe mer i høyden enn bredden > mao dypere enn 17,5 mm.

    Se link med godt bilde her:
    http://www.kenrockwell.com/audio/ultrasone/edition-8.htm
    Igjen takk for svar og lenke.

    Jeg er, som du sikkert har forstått, ganske opptatt av dybden for å unngå kontakt mellom driver-/elementbeskyttelse og øremusling.

    Er ikke driveren skråstilt i øreklokken (innenfor øreputen) på Ultrasone Edition 8? Hvis jeg ikke husker helt galt, er den det selv på Bose QuietComfort 15 (som altså er rimelig nett og kompakt).

    Jeg gjorde et googlebildesøk og fant noen bilder som gir oss noen flere referansepunkter.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Under bildesøket snublet jeg etterhvert også over Head-Fi-tråden "Need quick help from ULTRASONE Edition 8 owners.." der trådstarter spør om øreputenes dybde, og flere etterhvert måler, inkl. et bilde.

    Tråden forteller at Ultrasone Edition 8 har vinklede drivere/elementer og at øreputene er 19 mm dype. Øreputene skal visstnok være rimelig faste.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Tråden forteller at Ultrasone Edition 8 har vinklede drivere/elementer og at øreputene er 19 mm dype. Øreputene skal visstnok være rimelig faste.
    Bra både bilder og tilleggsinfo.
    Ja, øreputene er ganske faste og komprimeres ikke nevneverdig, slik tilfellet er på enkelte andre klokker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Under bildesøket snublet jeg etterhvert også over Head-Fi-tråden "Need quick help from ULTRASONE Edition 8 owners.." der trådstarter spør om øreputenes dybde, og flere etterhvert måler, inkl. et bilde.

    Tråden forteller at Ultrasone Edition 8 har vinklede drivere/elementer og at øreputene er 19 mm dype. Øreputene skal visstnok være rimelig faste.
    CDWMcInSpots skrev:
    Det er dog ikke lett å se at det er en vinklet driver på Ultrasone Edition 8.
    Hvilken vei er elementene/driverne vinklet på Ultrasone Edtition 8?

    I de fleste hodetelefoner med vinklede drivere, f.eks. beyerdynamic T 1, peker driverne bakover. Avstanden til hodet er altså minst ved ørets front og størst ved ørets bakkant. Er det (av en eller annen grunn) omvendt på Ultrasone Edtition 8?
     

    Vedlegg

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Ser at ingen har nevnt Fostex T50RP. Dette er en fantastisk hodetelefon - og kan visstnok moddes til å konkurrere med det aller beste... Litt tung å drive, dvs trenger en alright forsterker men intet monster. Jeg digger den :) Nå får man tak i den for 74 dollar også. Full av detaljer, varme og klang. Nøyansert bass som ikke overdriver. Alle bør ha en slik.
    Hvor handlet du dine T50RP? Ser at de ofte er "out of stock"...
    Har du utført noen mod beskrevet i tråden du linket til?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lefdal Alnabru hadde selvfølgelig ikke BQC 15 inne :-\
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for innspill om varme ører, Anonym og CDWM. Kjøle-element blir det nok for besværlig å bale med i det lange løp! Håndpumpe for luft var en mulighet jeg tenkte på (det var delvis ’stilistiske’ grunner til at jeg i stedet la ut om potensialet i prompeputer, tenkte det lød litt morsommere). Har liggende en håndpumpe av den typen som man bruker til å blåse støv av kamera-linser med, som burde kunne brukes, i utg.pkt og hvis man finner ut av det andre som skal til. No

    P.S.
    Motoriserte pumper avgir nesten alltid støy tror jeg (akvariepumper o.l). Vet ikke om det er prøvet ut allerede, men en temmelig støyfri sak burde kunne fremstilles av et basselement med stor slaglengde som tilførtes et yderst lavfrekvent sinussignal –under 1 Hz- og var koblet til et trykkkammer og en enveisventil, evt dobeltvirkende med en enveisventil i hver ende*.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?



    Dr.No skrev:
    Takk for innspill om varme ører, Anonym og CDWM. Kjøle-element blir det nok for besværlig å bale med i det lange løp! Håndpumpe for luft var en mulighet jeg tenkte på (det var delvis ’stilistiske’ grunner til at jeg i stedet la ut om potensialet i prompeputer, tenkte det lød litt morsommere). Har liggende en håndpumpe av den typen som man bruker til å blåse støv av kamera-linser med, som burde kunne brukes, i utg.pkt og hvis man finner ut av det andre som skal til. No

    P.S.
    Motoriserte pumper avgir nesten alltid støy tror jeg (akvariepumper o.l). Vet ikke om det er prøvet ut allerede, men en temmelig støyfri sak burde kunne fremstilles av et basselement med stor slaglengde som tilførtes et yderst lavfrekvent sinussignal –under 1 Hz- og var koblet til et trykkkammer og en enveisventil, evt dobeltvirkende med en enveisventil i hver ende*.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Seriøst Loevhagen? Er ikke tiltak mot altfor varme ører like relevant som andre ting som vedrører komfort (truseinnlegg til k701, spørsmål om dybden av klokkene osv).
    (dette innlegget kommer jeg til å slette etter en stund, måtte bare gi uttrykk for min undring). No
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Lefdal Alnabru hadde selvfølgelig ikke BQC 15 inne :-\

    Bose QuietComfort demonstrasjonsstasjon

    Bose har egne demonstrasjonsstasjoner (med jetflysus) som vanligvis er bestykket med en Bose QuietComfort 15 og en Bose QuietComfort 3. De jeg har sett i Norge har sett (noe) annerledes ut enn på bildet, vært sølvfarget og bestykket for to hodetelefoner.

    Slike demostasjoner har jeg sett og til dels prøvd hos:
    • Lefdal i Sandvika (antagelig julen 2008)
    • Soundgarden i Bergen
    • BMH i Bergen
    • Musik Magazinet i Bergen(?)

    Jeg har prøvd Bose QuietComfort løst i butikk med min egen Apple iPod classic hos:
    • Soundgarden i Bergen
    • Eplehuset Bergen (Apple-forhandler)
    Jeg tror Musik Magazinet i Bergen kan tilby det samme.

    Jeg vet fra tidlligere at Sandvika ikke er helt normalt når det gjelder vareutvalg. T.o.m. H&M er (litt) annerledes i Sandvika. Jeg har faktisk lyttet til KEF Reference 201/2 hos Lefdal i Sandvika i julen 2008(?) (forresten meget uegnet lokale).

    Ovennevnte bergensforhandlere er kanskje mer representative for den generelle situasjon(?) Lignende forhandlere i osloområdet bør kunne hjelpe. Gardermoen er en annen kandidat.

    Redigering:
    La til "med min egen Apple iPod classic "
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Seriøst Loevhagen? Er ikke tiltak mot altfor varme ører like relevant som andre ting som vedrører komfort (truseinnlegg til k701, spørsmål om dybden av klokkene osv).
    (dette innlegget kommer jeg til å slette etter en stund, måtte bare gi uttrykk for min undring). No
    Jo det er godt innenfor praksis i en del av HFS' hodetelefontråder som du klart viser.

    På den annen side vil dette på et eller annet punkt kunne anses som hjemmehørende i gjør-det-selv-avdelingen med en henvisning/lenke fra denne hodetelefontråden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Takk for innspill om varme ører, Anonym og CDWM. Kjøle-element blir det nok for besværlig å bale med i det lange løp!
    Kanskje det finnes materialer som tiltrekker seg og leder bort varme med stor kapasitet? Hvis man bytter ut (innmaten i) putene med et slikt materiale, kunne det kanskje hjelpe?
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Megastore på Lørenskog har også den stasjonen med BQC 15 8)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Er ikke tiltak mot altfor varme ører like relevant som andre ting som vedrører komfort
    Nei. Varme ører i åpne klokker er ikke et problem.

    "Håndpumpe for luft", "potensialet i prompeputer", "akvariepumper" "basselement med stor slaglengde" er derimot et reelt problem, snarere en eventuelle løsninger. ;)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Dr.No skrev:
    Er ikke tiltak mot altfor varme ører like relevant som andre ting som vedrører komfort
    Nei. Varme ører i åpne klokker er ikke et problem.

    "Håndpumpe for luft", "potensialet i prompeputer", "akvariepumper" "basselement med stor slaglengde" er derimot et reelt problem, snarere en eventuelle løsninger. ;)

    Ja det høres litt sært ut, Loevhagen. Men noen av oss liker å rote litt rundt i periferien der man plutselig kan snuble over noe interessant (Var det ikke slik mennesket oppdaget sex, tro? Pluss mye annet som har brakt oss dit vi er i dag).
    Jeg skal slette dette innlegget, så jeg tillater meg å breie meg enda litt til på området øre-lufting. (husk: “den som kun tar spøk for spøk…”).

    Varme ører nevnes engang iblant, men er ikke mye fremme i debatten, som vi vet. Men dette kan fort bli annerledes! Konkurransen mellom produsentene er beinhard. Plutselig finner en av de store produsentene som lager lukkede hodetelefoner ut at han vil forsyne toppmodellen med en finurlig, men effektiv luftemekanisme. Toneangivende testere og annet godfolk - som tidligere nesten ikke har ofret problematikken en tanke - er i hundre! Aldri hadde de trodd en så liten ting kunne øke komforten så drastisk. Det blir snart den ‘hotteste’ trend, og den ene oppfinnelsen følger etter den andre hos de forskjellige produsentene. Ingen seriøse brukere av særlig lukkede ‘cans’ kan tenke seg å vende tilbake til klamme/overopphetede/uluftede ører etter dette!

    Umulig å tenke seg? Nei, det vil jeg ikke si. Plutselige forandringer er ikke noe ukjent fenomen i menneskehetens og ikke minst i motens og teknikkens historie. Det kan gjelde både store og små saker. Jeg kan dra frem et lite , men ikke helt ulikt fenomen fra min direkte erfaring. En venn av meg og musikk-entusiast bruker daglig som lydkilde en bærbar PC, som han samtidig surfer litt med osv, ofte i en sen nattetime når det er stille i huset. Han var meget fornøyd med sin forrige maskin og særlig fordi den bråkte så lite, uten at han tenkte så mye over det. (Viften kan ‘nesten ikke høres’ sto det i testen på Din Side). Vel maskinen hans måtte en dag inn til reparasjon, og han lånte en av mine lydløse (vifteløse) bærbare. Han ble himmelfallen. Aldri hadde han trodd at det totale fraværet av viftelyd kunne bety så mye. Han ble frelst og ville aldri tilbake til det han hadde før. (han fikk beholde maskinen, en Dell Latitude X1 med magnesiumchassis, egentlig en rebrandet Samsung, mens jeg bare skaffet meg en ny reservemaskin av samme type på ebay). No

    P.S.
    Den neste overraskende, store trenden etter luftemekanismer spår jeg blir hodetelefonforsterkere med høykvalitets tonekontroller, men det intreffer først om en ca 5 års tid...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Loevhagen skrev:
    Dr.No skrev:
    Er ikke tiltak mot altfor varme ører like relevant som andre ting som vedrører komfort
    Nei. Varme ører i åpne klokker er ikke et problem.

    "Håndpumpe for luft", "potensialet i prompeputer", "akvariepumper" "basselement med stor slaglengde" er derimot et reelt problem, snarere en eventuelle løsninger. ;)
    Ja det høres litt sært ut, Loevhagen. Men noen av oss liker å rote litt rundt i periferien der man plutselig kan snuble over noe interessant (Var det ikke slik mennesket oppdaget sex, tro? Pluss mye annet som har brakt oss dit vi er i dag).
    Jeg skal slette dette innlegget, så jeg tillater meg å breie meg enda litt til på området øre-lufting. (husk: “den som kun tar spøk for spøk…”).

    Varme ører nevnes engang iblant, men er ikke mye fremme i debatten, som vi vet. Men dette kan fort bli annerledes! Konkurransen mellom produsentene er beinhard. Plutselig finner en av de store produsentene som lager lukkede hodetelefoner ut at han vil forsyne toppmodellen med en finurlig, men effektiv luftemekanisme. Toneangivende testere og annet godfolk - som tidligere nesten ikke har ofret problematikken en tanke - er i hundre! Aldri hadde de trodd en så liten ting kunne øke komforten så drastisk. Det blir snart den ‘hotteste’ trend, og den ene oppfinnelsen følger etter den andre hos de forskjellige produsentene. Ingen seriøse brukere av særlig lukkede ‘cans’ kan tenke seg å vende tilbake til klamme/overopphetede/uluftede ører etter dette!

    Umulig å tenke seg? Nei, det vil jeg ikke si. Plutselige forandringer er ikke noe ukjent fenomen i menneskehetens og ikke minst i motens og teknikkens historie. Det kan gjelde både store og små saker. Jeg kan dra frem et lite , men ikke helt ulikt fenomen fra min direkte erfaring. En venn av meg og musikk-entusiast bruker daglig som lydkilde en bærbar PC, som han samtidig surfer litt med osv, ofte i en sen nattetime når det er stille i huset. Han var meget fornøyd med sin forrige maskin og særlig fordi den bråkte så lite, uten at han tenkte så mye over det. (Viften kan ‘nesten ikke høres’ sto det i testen på Din Side). Vel maskinen hans måtte en dag inn til reparasjon, og han lånte en av mine lydløse (vifteløse) bærbare. Han ble himmelfallen. Aldri hadde han trodd at det totale fraværet av viftelyd kunne bety så mye. Han ble frelst og ville aldri tilbake til det han hadde før. (han fikk beholde maskinen, en Dell Latitude X1 med magnesiumchassis, egentlig en rebrandet Samsung, mens jeg bare skaffet meg en ny reservemaskin av samme type på ebay). No

    P.S.
    Den neste overraskende, store trenden etter luftemekanismer spår jeg blir hodetelefonforsterkere med høykvalitets tonekontroller, men det intreffer først om en ca 5 års tid...
    Jeg tror vi arkiverer dette for ettertiden, kommende generasjoner osv.



    Mvh.
    CDWMcInSpots
    Nå også HFS-arkivar
     

    Vedlegg

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    (ok da CDWM, så får jeg heller instille meg på å bli ledd ut om 5 år når ingen av profetiene har gått i oppfyllelse)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Bose har egne demonstrasjonsstasjoner (med jetflysus) ... De jeg har sett i Norge har sett (noe) annerledes ut enn på bildet, vært sølvfarget og bestykket for to hodetelefoner.
    Elkjøp Megastore Lørenskog hadde BQC 15 inne for demo og salg. Driverene i disse sitter forholdsvis skrått og er ganske dype i bakkant. Jeg tror de er mindre i høyde/bredde, ihvertfall mye mer ovale enn ED8. På BQC 15 kjenner jeg ørekanten tar borti sidene oppe/bak.
    Utover det, så er de jo lette (99,8 % plast) og forholdsvis komfortable å ha på.

    Ellers - samme opplevelse som forrige gang jeg prøvde disse. Jeg får en veldig fremtreden hul, vakumfølelse med disse på. Lyden fremstår også generelt som "kunstig".

    På Ultrasones hjemmeside, så ser man bilder av hvordan driverne sitter montert i Edition 8. Jeg kan ikke helt forstå at disse kan sitte skrått :-\.
    http://www.ultrasone.com/index.php/en/technology.html
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bose QuietComfort 15 (vs. Ultrasone Edition 8 )
    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bose har egne demonstrasjonsstasjoner (med jetflysus) ... De jeg har sett i Norge har sett (noe) annerledes ut enn på bildet, vært sølvfarget og bestykket for to hodetelefoner.
    Elkjøp Megastore Lørenskog hadde BQC 15 inne for demo og salg. Driverene i disse sitter forholdsvis skrått og er ganske dype i bakkant.
    Det stemmer. Hvordan er dybden i Bose QuietComfort 15 vs. Ultrasone Edition 8?

    Bose QuietComfort 15 er dyp nok for meg. Ørene har aldri touchet driverne.

    Jeg tror de er mindre i høyde/bredde, ihvertfall mye mer ovale enn ED8. På BQC 15 kjenner jeg ørekanten tar borti sidene oppe/bak.
    Jeg tror Bose QuietComfort 15 har sånn ca. den minste innvendige "puteomkretsen" som kan romme mine ører. Den er i hvertfall den minste rundt-ørene-hodetelefonen jeg har forsøkt som virker for meg.

    Det hender kanten av øremuslingen så vidt toucher puten innvendig.

    Utover det, så er de jo lette (99,8 % plast) og forholdsvis komfortable å ha på.
    Metall i (deler av?) bøyle og antagelig dreieledd.

    Jeg opplever Bose QuietComfort 15 som komfortabel, med mulig unntak for dager da det meste er galt.

    Ellers - samme opplevelse som forrige gang jeg prøvde disse. Jeg får en veldig fremtreden hul, vakumfølelse med disse på.
    Det er alltid litt rart med det samme man skrur på støykanselleringen med hodetelefonen på hodet, men det vender man seg raskt til, og det endrer seg med musikk.

    Etter det jeg har lest, fungerer aktiv støykansellering bra for de fleste mennesker, men måten de virker på kan gi problemer for noen. Hvis jeg husker rett, opplever disse en slags trykkoscillering el.l. som oppleves som høyst plagsom. Disse menneskene kan ikke bruke støykansellerende hodetelefoner. Dette gjelder generelt, og er ikke spesielt for Bose. Man bør derfor selv prøve støykansellerende hodetelefoner før man kjøper en, for å sjekke om man er vár for denne effekten eller ei.

    En mulig parallell er at noen mennesker opplever 3D-film som høyst plagsom.

    Lyden fremstår også generelt som "kunstig".
    Av en eller annen grunn synes jeg Bose QuietComfort 15 fungerer utmerket med en Apple iPod classic.

    Jeg har hørt og muligens lest at en grei tommelfingerregel/et greit anslag for (vurdering av) støykansellerende hodetelefoner er at ca. halvparten av prisen går til støykanselleringsmekanismen. Det betyr altså naturlig nok at en støykansellerende hodetelefon ikke lyder like godt i stille omgivelser som en vanlig hodetelefon som koster det samme. I mer støyfylte omgivelser vil en støykansellerende hodetelefon allikevel ofte gi det beste resultatet, spesielt hvis man liker å lytte med moderat lydstyrke.

    PS:
    En forhandler fortalte at lyden i Boses demostasjoner er dårlig og ikke yter hodetelefonene rettferdighet. Jetflysussimuleringen er dog interessant. Det er derfor lurt å prøve dem på f.eks. en Apple iPod.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    QC15 har innebygget forsterker? Så er det bortkastet (eller kanskje t.o.m. degraderende) å sette en noe mellom den og kilden, slik som en portabel amp.
    Eller vanlig amp: Det er nok en hel del som anvender disse hjemme (hvor støynivået jo kan bli faretruende høyt, mener å ha sett noe om en baby som konkurrerte i decibel med en jetmotor). Har liggende en QC2 som er fysisk identisk med 15, og som er forbausende komfortabel, alt tatt i betraktning. Den virker på samme måte som QC15 i det at den slutter å virke når man tar ut batteriet eller skrur av NC. Plastmaterialet har forøvrig vist seg å være gebrekkelig (mye i Amazon sine brukeranmeldelser om dette også).¨
    Mine gir nå fra seg en slags brum, kan være en uttørket kondis elns som gjøre at kretsløpet som skulle hindre akustisk tilbakekobling ikke lenger virker etter hensikten. Hadde vært på tide å oppgradere til QC15 (hvis jeg hadde brukt dem mer eller fikk en ny baby elns).
    Tilbake til det med den formodete innebyggde forsterkeren, den vil vel til en viss grad avsløre seg i impedansoppgivelsen (som jeg ikke fant noe sted etter et kort søk: Litt rart når det gjelder en vanlig oppgift. Har det muligens vært skrevet noe om dette her tidligere? No
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.855
    Antall liker
    18.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Det stemmer. Hvordan er dybden i Bose QuietComfort 15 vs. Ultrasone Edition 8?

    Bose QuietComfort 15 er dyp nok for meg. Ørene har aldri touchet driverne.
    Desverre klarer jeg ikke å erindre dette med dybden annet enn at jeg på ingen måte registrerte dette som noe problem/faktor da jeg hadde Edition 8 over ørene. Og - jeg viet på sett og vis størrelsen generelt spesiell oppmerksomhet, da det har vært kommentert.

    Aner jeg at du er litt over snittet "klar" for å teste Edition 8 ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det stemmer. Hvordan er dybden i Bose QuietComfort 15 vs. Ultrasone Edition 8?

    Bose QuietComfort 15 er dyp nok for meg. Ørene har aldri touchet driverne.
    Desverre klarer jeg ikke å erindre dette med dybden annet enn at jeg på ingen måte registrerte dette som noe problem/faktor da jeg hadde Edition 8 over ørene. Og - jeg viet på sett og vis størrelsen generelt spesiell oppmerksomhet, da det har vært kommentert.
    Takk for svar.

    Jeg tolker svaret som at dine ører med rimelig stor sannsynlighet ikke berørte puter og drivere på Ultrasone Edition 8. Dine øremål og mine fysiske hodetelefonmålinger kan tyde på at det er godt håp for meg.

    Aner jeg at du er litt over snittet "klar" for å teste Edition 8 ;)
    Jeg er som tidligere skrevet, på utkikk etter en lukket hodetelefon for hjemmebruk som isolerer godt. For øyeblikket har jeg tre kandidater på radaren:
    • beyerdynamic T 70
    • Ultrasone Edition 8
    • JVC HP-DX1000 (eller HA-DX1000-E)

    I utkanten lurer:
    • beyerdynamic T 70 p
    • beyerdynamic T 5 p

    Jeg har mottatt signaler som gir håp om at beyerdynamic T 70 er like rundt hjørnet, og regner derfor med at den forsøkes først.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn