Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bose QuietComfort 15
    Dr.No skrev:
    QC15 har innebygget forsterker? Så er det bortkastet (eller kanskje t.o.m. degraderende) å sette en noe mellom den og kilden, slik som en portabel amp.
    Eller vanlig amp: Det er nok en hel del som anvender disse hjemme (hvor støynivået jo kan bli faretruende høyt, mener å ha sett noe om en baby som konkurrerte i decibel med en jetmotor). Har liggende en QC2 som er fysisk identisk med 15, og som er forbausende komfortabel, alt tatt i betraktning. Den virker på samme måte som QC15 i det at den slutter å virke når man tar ut batteriet eller skrur av NC. Plastmaterialet har forøvrig vist seg å være gebrekkelig (mye i Amazon sine brukeranmeldelser om dette også).¨
    Mine gir nå fra seg en slags brum, kan være en uttørket kondis elns som gjøre at kretsløpet som skulle hindre akustisk tilbakekobling ikke lenger virker etter hensikten. Hadde vært på tide å oppgradere til QC15 (hvis jeg hadde brukt dem mer eller fikk en ny baby elns).
    Tilbake til det med den formodete innebyggde forsterkeren, den vil vel til en viss grad avsløre seg i impedansoppgivelsen (som jeg ikke fant noe sted etter et kort søk: Litt rart når det gjelder en vanlig oppgift. Har det muligens vært skrevet noe om dette her tidligere? No
    Impedanse
    Jeg har heller ikke funnet opplysninger om inngangsimpedanse (og sensitivitet) for Bose QuietComfort 15.

    Bose er etter det jeg er blitt fortalt av forhandlere, og av en eller annen grunn, ofte sparsomme med tekniske opplysninger. Det er mulig at de satser mest på mennesker som kjøper hele Bose-oppsett. Det er også mulig at det er noe á la: "Vi, Bose, er en kjent kvalitetsleverandør. Denne hodetelefonen er laget for portabel bruk og vil derfor virke utmerket for dette formålet, hvilket alltid vil inkludere markedslederne iPod og iPhone".

    Innebygd forsterker
    Bose QuietComfort 15 har innebygd forsterker og totrinns gaininnstilling, for portabel og stasjonær bruk. Den har derimot ikke volumregulering.

    Man trenger altså en kilde med volumregulering og hodetelefonutgang med et visst utgangsnivå. Kvaliteten på signalet vil selvsagt kunne påvirke sluttresultatet.

    Jeg har brukt den med Apple iPod classic hjemme (meget stille stue) og på langdistansetogtur og forsøkt den med NuForce Icon HDP (i samme stue). Slik jeg husker det var lyden bedre med sistnevnte hjemme hos meg selv. Jeg har for moro og nysgjerrighetens skyld planer om å forsøke den ved leilighet med Grace Design m903.

    Støykansellering
    Bose QuietComfort 15 er en lukket hodetelefon med noe/en del passiv demping. Støykanselleringen fjerner/demper støy som er rimelig jevn som støyen fra et tog, jetmotor, ventilasjonsanlegg, litt fjern trafikkstøy eller større menneskemengder. Dette siste har jeg opplevd f.eks. på Lefdal, i ventehaller og på toget.

    Den fjerner derimot ikke ikke impulsstøy som f.eks. pling fra en sykkelklokke, enkeltmennesker som snakker eller roper.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Hva med Fostex T50RP, og justere lyden i de selv? Mao. lage dine egne Thunderpants (lukkede), eller bestille fra bruker "Smeggy" direkte.

    http://smeggy-thunderpants.blogspot.com/

    [Bilde]
    Så langt heller jeg i retning av anerkjente produkter fra anerkjente produsenter av rimelig størrelse.

    Jeg synes vel kanskje/egentlig jeg er dristig nok hvis jeg ender opp med å importere Ultrasone Edition 8, enn si JVC HP-DX1000.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Så langt heller jeg i retning av anerkjente produkter fra anerkjente produsenter av rimelig størrelse.

    Jeg synes vel kanskje/egentlig jeg er dristig nok hvis jeg ender opp med å importere Ultrasone Edition 8, enn si JVC HP-DX1000.
    Fostex/Foster, produsenten av T50RP, er en av verdens største produsenter av hodetelefoner og hodetelefondrivere, bla. lager de nesten alle hodetelefonene til Denon. Burde være anerkjent nok...

    http://www.foster.co.jp/en_products/headphones/n448498.html
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det var noen modeller som lignet Denon der ja. Ikke uvanlig at store produsenter bruker underleverandører. Skal ta en liten sammenligning av de store modellene når jeg sitter ved pc. Om bestykning og oppbygning er lik så vil de kanskje kunnne konkurrere på pris med Denon og HFK.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Så langt heller jeg i retning av anerkjente produkter fra anerkjente produsenter av rimelig størrelse.

    Jeg synes vel kanskje/egentlig jeg er dristig nok hvis jeg ender opp med å importere Ultrasone Edition 8, enn si JVC HP-DX1000.
    Fostex/Foster, produsenten av T50RP, er en av verdens største produsenter av hodetelefoner og hodetelefondrivere, bla. lager de nesten alle hodetelefonene til Denon. Burde være anerkjent nok...

    http://www.foster.co.jp/en_products/headphones/n448498.html
    Takk. Fostex/Foster høres lovende ut.

    Har du mer informasjon og kunnskap om de nevnte hodetelefonene og evt. andre modeller? Isolerer de godt?

    Jeg er som antydet mer skeptisk til produsenter/produkter á la "Smeggy" Thunderpants. Om det er rett eller ei, er dog en annen sak.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Ser at ingen har nevnt Fostex T50RP. Full av detaljer, varme og klang. Nøyansert bass som ikke overdriver. Alle bør ha en slik.
    Ja, jo, kanskje. Men ser også at denne er gjenstand for høyst ulike kommentarer/kritikker > både "roses" og "slaktes"

    Dette er vel en semi-open modell? Går i såfall ut fra at den også endrer karakteristikk totalt, om man forsøker å lukke den, ala Thunderpants.
    Jeg gorde et kjøkkenbenkeksperiment med å lukke en av mine HD650 - i håp om at det kanskje kunne være et kompromiss i form av "lukket" alternativ - og det ble ikke helt hva jeg håpet på :-\
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fostex T50RP



    ptb skrev:
    ardilla skrev:
    Ser at ingen har nevnt Fostex T50RP. Full av detaljer, varme og klang. Nøyansert bass som ikke overdriver. Alle bør ha en slik.
    Ja, jo, kanskje. Men ser også at denne er gjenstand for høyst ulike kommentarer/kritikker > både "roses" og "slaktes"
    [...]
    Utdrag om Fostex T50RP fra tidligere nevnte Sound On Sound-artikkel "Studio Headphones - Leading Models Compared".

    http://www.soundonsound.com/sos/jan10/articles/studioheadphones.htm

    Fostex
    T50RP: Closed-back, 50?, £125.35$199.

    These have old-fashioned styling and felt flimsy. They’re the second-least sensitive of all the headphones in this group (-3dB), and offer moderate isolation. I found their performance to be disappointing: they sounded most like vintage closed headphones — boxy, coloured, flat and lifeless. Horrid in every way! Hugh Robjohns

    Offering a generally smooth, well-balanced sound, and without an overly-hyped top end, they’re a little light in the deep bass, but the balance for late-night mixing isn’t bad. I quite liked them, given the price, and would use them for overdubbing. They’re not dissimilar to the ATH M40s. Paul White

    Perfect for that Cybermen look, the head band tends to slide up the copper supports, and needed adjusting every time I put them on. They’re quieter than many models, sound a bit muffled, and are not especially revealing. The ear-pad material generated a lot of rustling from small head movements, too. Not ideal for mixing. Sam Inglis

    Finding a nice fit was a challenge: at best they still dragged and pressed on my ears rather uncomfortably, the overhead strap seemed insufficiently padded, and their weight never really felt securely anchored. The tone was warm, going on muffled and boxy, and detail wasn’t thick on the ground. Bass extension seemed good, though, and not deliberately hyped. More of a problem was that the balance of the mid-range frequency spectrum seemed lumpy, adding an unwelcome element of guesswork to both EQ and balance decisions. In short, this isn’t a pair of headphones I’d recommend for mixing purposes. On the other hand, they’re much better targeted at overdubbing applications, where their no-nonsense robustness and low spill levels are attractive attributes. In this context, the muted tonality makes a lot more sense too, because it doesn’t fatigue the ear nearly as much when turned up loud, and at higher volumes your ears will give you more perceived high end anyway. Mike Senior
    [...]

    Conclusions?
    In general, it seems that you still get what you pay for with headphones, because quality improved noticeably with cost in most cases. [...] The two notable exceptions to the rule were the Beyerdynamic DT250, which demonstrated a relatively poor cost-quality ratio (although they’re very robust), and the Fostex T50RP, which most — though it has to be said not all — of us found disappointing.
    [...]
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg synes vel kanskje/egentlig jeg er dristig nok hvis jeg ender opp med å importere Ultrasone Edition 8, enn si JVC HP-DX1000.
    FYI > Edition 8 kan du bestille direkte hos Ultrasone i Tyskland for 1299,- euro. 30 dagers åpent kjøp > dvs. full, ubetinget returrett. Jeg vet ikke hvorvidt Benum evt. tar inn på bestilling. De er ikke ofisiell importør for Norge, men det er søsterselskapet Benum i Sverige som er svensk distributør.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg synes vel kanskje/egentlig jeg er dristig nok hvis jeg ender opp med å importere Ultrasone Edition 8, enn si JVC HP-DX1000.
    FYI > Edition 8 kan du bestille direkte hos Ultrasone i Tyskland for 1299,- euro. 30 dagers åpent kjøp > dvs. full, ubetinget returrett.
    Takk. Det med returretten var nytt for meg. Det blir dog formodentlig noe ekstra sull med tolletaten og slikt hvis man returnerer?

    Jeg vet ikke hvorvidt Benum evt. tar inn på bestilling. De er ikke ofisiell importør for Norge, men det er søsterselskapet Benum i Sverige som er svensk distributør.
    Jeg tittet nylig (1-2 uker siden) på Benums norske og svenske vevsider. På de norske så jeg stort sett Shure og ingen Ultrasone (dette stemmer fremdeles). Jeg mener de har hatt de rimeligere Ultrasone tidligere, og Lyd & Bilde har oppført firmaet som importør i testomtaler av Ultrasone (eks. Ultrasone Pro 900). På de svenske fant jeg Ultrasone inkl. tre utgaver av Ultrasone Edition 8. Dette stemmer også fremdeles og de har faktisk også Fostex og Audio-Technica.

    Jeg konkluderte derfor foreløbig med at det kanskje ikke er så stort håp om at Benum vil ta inn Ultrasone Edition 8 på bestilling.

    Om det er noen vits å spørre svenske Benum eller andre svenske butikker vet jeg ikke. Det er kanskje bedre å benytte seg av ovennevnte tilbud direkte hos tyske Ultrasone?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Takk. Det med returretten var nytt for meg. Det blir dog formodentlig noe ekstra sull med tolletaten og slikt hvis man returnerer?

    Om det er noen vits å spørre svenske Benum eller andre svenske butikker vet jeg ikke. Det er kanskje bedre å benytte seg av ovennevnte tilbud direkte hos tyske Ultrasone?
    Hvordan tolldirektoratet stiller seg mht. evt. tilbakebetaling av mva. ved retur, vet jeg ikke. Kanskje Ultrasone går med på å "fiktivere" at produktet har vært på rep. m/kun proformafaktura med forsendelsen?!?

    Det er ikke noe problem for Reference Audio å sende til Norge. SEK 11.250,-. Men vet ikke om de har samme ordning med returrett - og momsspøkelset lurer i kulissene da også.

    En tlf til Benum vil jo avklare om de tar inn på bestilling. Minnes å huske at jeg var i dialog med Benum i Sverige - som indikerte at det i hvertfall ikke var noe problem for de å sende til Benum i Norge. Kunne jo vært greit å slippe å betale mva. 2 ganger - for verken Ultrasone, eller Reference har mulighet til å trekke fra mva. mot privatpersoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Takk. Det med returretten var nytt for meg. Det blir dog formodentlig noe ekstra sull med tolletaten og slikt hvis man returnerer?

    Om det er noen vits å spørre svenske Benum eller andre svenske butikker vet jeg ikke. Det er kanskje bedre å benytte seg av ovennevnte tilbud direkte hos tyske Ultrasone?
    Hvordan tolldirektoratet stiller seg mht. evt. tilbakebetaling av mva. ved retur, vet jeg ikke. Kanskje Ultrasone går med på å "fiktivere" at produktet har vært på rep. m/kun proformafaktura med forsendelsen?!?

    Det er ikke noe problem for Reference Audio å sende til Norge. SEK 11.250,-. Men vet ikke om de har samme ordning med returrett - og momsspøkelset lurer i kulissene da også.

    En tlf til Benum vil jo avklare om de tar inn på bestilling. Minnes å huske at jeg var i dialog med Benum i Sverige - som indikerte at det i hvertfall ikke var noe problem for de å sende til Benum i Norge. Kunne jo vært greit å slippe å betale mva. 2 ganger - for verken Ultrasone, eller Reference har mulighet til å trekke fra mva. mot privatpersoner.
    Takk.

    Kunne jo vært greit å slippe å betale mva. 2 ganger - for verken Ultrasone, eller Reference har mulighet til å trekke fra mva. mot privatpersoner.
    Det var rart. Det har da selv små selgere i Tyskland gjort for meg før, bare man minner dem på det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Det var rart. Det har da selv små selgere i Tyskland gjort for meg før, bare man minner dem på det.
    Det var svaret jeg fikk på konkret forespørsel om tysk mva. ble trukket fra :(
    Tror jeg skal ta en tlf. til Benum på mandag for å høre om hvordan de stiller seg til evt. bestilling.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    T50RP er ikke en lukket konstruksjon. T40RP mkII er det. Det hersker imidlertid en del usikkerhet om driverne i disse modellene er like eller ikke. Mike over på Headfonia har brukt en del tid på dette og konkluderer med at de er like, mens Smeggy (DIY av Thunderpants) har plukket magnetene rundt driverne fra hverandre og konkludert for seg selv at lyden fra dem ikke kan være like. "Smeggy" sier også at han ikke har brukt lang tid på å lytte på de to ulike modellene da han har fokusert på modifikasjoner fremfor A/B-testing av de to modellene i sin originale konstruksjon.

    Jeg må ærlig innrømme at jeg er nysgjerrig på et par T50RP, eller et par T40RP mkII, for å modifisere selv. Har aldri vært noe DIY-er, men disse hodetelefonene har trigget nysgjerrigheten og høst / vinter med ditto mørke kvelder kunne vært brukt til å utforske ulike modifikasjoner av disse. Hovedtyngden er på T50RP. Thunderpants. Rastapants, osv.

    Ulempen er åpenbar; verden er støvsugd for T50RP. :( Årsaken hevdes å være bl.a. at Fostex var en av de som ble hardt rammet av kjernekraft / Tsunamien "nylig".

    Når man ser på "Smeggy" sine Thunderpants så ser man at dette er DIY, men det er noe med sjelen i disse som appellerer. Se bare på den finish man kan oppnå på trevirket på koppene. Fantastisk. Tenk å lage sine egne hos lokalt firma / treskjærer. Mer personlige hodetelefoner får man ikke.

    Før var jeg fascinert av "stål, alu & uniform plast og lakk" (aka "seriøse og større produsenter"), men nå ser jeg at dette representerer lite sjel. Audeze har klart å overbevise meg. Eiergleden med LCD-x er noe man må oppleve selv. Byggekvaliteten / utførelsen til Audeze er imidlertid himmelhøyt over DIY, men har et utseende som ligner.

    Hm. Vinyl neste? :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ...Utdrag om Fostex T50RP fra tidligere nevnte...
    Lite balansert innlegg. Synd du bare linker og refererer til "slakt"... Da får jeg ta med litt "ros", noe det i T50RPs tilfelle finnes mye mer av.

    http://www.head-fi.org/t/452404/just-listened-to-some-fostex-t50rps-today-wow

    But once I plugged them in and hit "play" on my Sony, I was like . How the heck could something so inexpensive sound so damn great?! I was totally blown away by how realistic they sounded! The best thing about these is the mids I think - they are just sooo even and natural! I listened to some of my favorite instrumental and jazz through them and all the instruments and vocals sounded like they were right there beside me! The transient response and clarity of this headphone was also incredible - I've never heard anything quite like this before. The detail resolution seemed even better than that of my ES3X, since I could hear details in the music I've never heard before! The bass seemed to extend very deep and the highs sounded a bit subdued, but still really detailed, clear and natural. Now, this is the first time I've listened to Orthodynamic headphone, so take my impressions with a grain of salt.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tore_v1 skrev:
    Det var noen modeller som lignet Denon der ja. Ikke uvanlig at store produsenter bruker underleverandører. Skal ta en liten sammenligning av de store modellene når jeg sitter ved pc. Om bestykning og oppbygning er lik så vil de kanskje kunnne konkurrere på pris med Denon og HFK.
    Foster selger ikke til sluttbruker, kun OEM. Hvis du bestiller 1000-vis av eksemplarer kan du sikkert få "D-7000" med eget navn og dekor.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.854
    Antall liker
    5.714
    Sted
    oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    siden det er snak om fostex, vil bare legge til at jeg har brukt et par modifiserte fostex t20v2 som arbeidshodetelefon i noen år, og jeg er meget fornøyd med dem (dempet med filt og bitumen)
    de har en behagelig og "mellomtonebasert" sound, uten lyttetretthet, som passer perfekt for timesvis med bruk hver dag.

    har også et par vintage T30, som låter mer high end, men med manglende nok comfort til at jeg orker å bruke dem i lengden.
    felles for alle fostex orthoer, er at de trenger modifikasjoner for å låte virkelig bra, og jeg personlig stoler nok på smeggy til å tro at thunderpants modifikasjonen er verdt pengene.
    uten å ha hørt de selv vel og merke, men var aktiv i ortho tråden på headfi for noen år siden ;)

    altså velger jeg å tro at en umodifisert t50rp er en god, men ikke high end hodetelefon,
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er ikke uvanlig, men desto mer åpenbart, at head-fi går samme vei som fullskala-anlegg gjorde for mange, mange år siden. Har sagt det før, og sier det igjen uten å fokusere på noe negativt med merkene, men head-fi er p.t. i samme stadium som "NAD, B&W, Dali" representerte for mange år siden.

    Det er på tide å få øynene opp for andre enn major players (aka "mainstream hodetelefoner"). Noen finner gull ved den regnbuen, andre ikke. Men, tør du la være å søke? ;)

    bjarnetv: Ser du har et par "russiske" hodetelefoner i signaturen (tror jeg): Mener å huske å ha sett at disse er orthodynamiske. Stemmer det?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Audeze har klart å overbevise meg. Eiergleden med LCD-x er noe man må oppleve selv. Byggekvaliteten / utførelsen til Audeze er imidlertid himmelhøyt over DIY, men har et utseende som ligner.

    Hm. Vinyl neste? :)
    ... eller kanskje Audez'e LCD-3?

    Har du kjennskap til:
    • Audez'e LCD-3 vs. LCD-2 (rev. 2)?
    • Nordenimportøren KDM Marketing?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    ...Utdrag om Fostex T50RP fra tidligere nevnte...
    Lite balansert innlegg. Synd du bare linker og refererer til "slakt"...
    Det var ikke meningen. Det var bare det at jeg plutselig husket at Fostex T50RP var inkludert i den nevnte artikkelen.

    Dessuten var de jo uenige seg imellom i den artikkelen. Det er de forøvrig om flere andre hodetelefoner også, f.eks. om komfort, isolasjonsevne, hva de er egnet til og hvor gode de er.

    Bart skrev:
    ... Da får jeg ta med litt "ros", noe det i T50RPs tilfelle finnes mye mer av.
    Det er i skjønneste orden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Når man ser på "Smeggy" sine Thunderpants så ser man at dette er DIY, men det er noe med sjelen i disse som appellerer. Se bare på den finish man kan oppnå på trevirket på koppene. Fantastisk. Tenk å lage sine egne hos lokalt firma / treskjærer. Mer personlige hodetelefoner får man ikke.

    Før var jeg fascinert av "stål, alu & uniform plast og lakk" (aka "seriøse og større produsenter"), men nå ser jeg at dette representerer lite sjel. Audeze har klart å overbevise meg. Eiergleden med LCD-x er noe man må oppleve selv. Byggekvaliteten / utførelsen til Audeze er imidlertid himmelhøyt over DIY, men har et utseende som ligner.
    Loevhagen skrev:
    Det er ikke uvanlig, men desto mer åpenbart, at head-fi går samme vei som fullskala-anlegg gjorde for mange, mange år siden. Har sagt det før, og sier det igjen uten å fokusere på noe negativt med merkene, men head-fi er p.t. i samme stadium som "NAD, B&W, Dali" representerte for mange år siden.

    Det er på tide å få øynene opp for andre enn major players (aka "mainstream hodetelefoner"). Noen finner gull ved den regnbuen, andre ikke. Men, tør du la være å søke? ;)
    Det er mulig at vi blir dristigere med tiden.

    Det er kanskje litt som med mennesker fra innlandet: Man er impulsiv, etter først å ha tenkt seg om. ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.854
    Antall liker
    5.714
    Sted
    oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    [...]
    bjarnetv: Ser du har et par "russiske" hodetelefoner i signaturen (tror jeg): Mener å huske å ha sett at disse er orthodynamiske. Stemmer det?
    Ta en titt i "Vintage hodetelefoner, finns det några intresserade av sådana?".
    jepps, og de er fortsatt favoritthodetelefonene mine, selv om jeg synes de mistet litt fylde når jeg byttet ut den originale (og dessverre ødelagte) kabelen med mogami miniquad kabel.
    de er forresten veldig kilne på forsterkeri. head-direct EF1 låter litt tynt og livløst, mens min mini3 portable forsterker virkelig "rocker" ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Det er mulig at vi blir dristigere med tiden.
    Definitivt. :) Jeg er så glad at jeg "turde" å bestille hodetelefoner fra Kina og US uten å være bundet av hifi-pusheren i nærmeste storby. DET håper jeg flere tør.

    Når det er sagt, så er jeg nok blitt dristigere siden 2003, som var året min musikkfascinasjon virkelig tok tak for alvor og enkelte rom i huset fikk føle nettopp det.

    Og, etter head-fi kom i hus er musikkgenre (eller som de yngre ville stavet det; musikksjangre) utrolig variert. Noe skyldes head-fi og noe kan æres Spotify, men det er en helt annen tråd.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lettere å være dristig i valget sitt med High End-headfi når beløpene stort sett begrenser seg oppad til kr 10.000,- enn på fullskalaanlegg der du i "high-end"-verden ikke kommer lenger enn noen kabler for den summen. ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.031
    Antall liker
    9.877
    Sted
    Trondheim
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For min del sitter jeg og teller på knappene om jeg skal bestille et sett STAX 009. Ser at de koster 29000 her og angrer på at jeg ikke fikk junior til å ta med et sett da han kom hjem fra Japan for noen måneder siden. Der kostet de "bare" 19000.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    Lettere å være dristig i valget sitt med High End-headfi når beløpene stort sett begrenser seg oppad til kr 10.000,- enn på fullskalaanlegg der du i "high-end"-verden ikke kommer lenger enn noen kabler for den summen. ;)
    Dette er en av fordelene med hodetelefoner. De fleste har råd til minst ett godt oppsett. Det er dessuten såpass rimelig at man f.eks. kan ta seg råd til to forskjellige hodetelefoner, hodetelefonforsterkere eller hodetelefonoppsett hvis man har lyst.

    Hodetelefonoppsett tar dessuten ganske liten plass. Det er både dyrt og plasskrevende å ha to gode høyttaler(opp)sett. Omrigging er også raskt og lettvint.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det var rart. Det har da selv små selgere i Tyskland gjort for meg før, bare man minner dem på det.
    Det var svaret jeg fikk på konkret forespørsel om tysk mva. ble trukket fra :(
    Tror jeg skal ta en tlf. til Benum på mandag for å høre om hvordan de stiller seg til evt. bestilling.
    Tyske Thomann er en kandidat for både Ultrasone Edition og Violectric. Norge er ikke tildelt eget flagg på forsiden, i motsetning til Danmark, Sverige og Finland, men de sender ifølge dem selv over hele verden:

    http://www.thomann.de/gb/helpdesk_shipping.html


    Shipping Costs and Delivery Times
    On this page you'll find the shipping costs and average delivery times for all countries worldwide. Please note that some countries may impose customs duties and/or handling fees. Please also note that oversized shipments tend to take longer than regular postal deliveries due to the logistics involved.

    Delivery within Europe
    Note: please click on the name of your country to get more information on delivery to the respective country. In the columns COD (cash on delivery possible) and customs, you can move the mouse on a symbol to get further information.
    [...]
    NOR Norway 20.00 EUR 4-6 days
    [...]

    Worldwide Delivery
    Thomann delivers worldwide. Please choose your country out of the following list to get more information on shipping costs, delivery times, maximum weight etc.
    http://www.thomann.de/gb/helpdesk_shipping.html?country=nor

    Shipping Costs and Delivery Times
    On this page you'll find detailed information on delivery times, maximum amounts etc. for the country you selected.

    Norway
    • delivery time: 4-6 days
    • Shipping Cost Calculator: DHL-Flatrate. You always pay 20.00 EUR shipping fee.
    • Maximum weight: up to 30kg. Orders that exceed 30kg must be calculated individually. We will confirm the exact shipping prices by email.
    • More information: A UPS shipping quote is possible, please ask when making your order. All Thomann services such as 30-day money-back guarantee, 3-year warranty etc apply for this country as well. All duties and VAT must be paid by the customer upon arrival in this country.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Anfield skrev:
    Lettere å være dristig i valget sitt med High End-headfi når beløpene stort sett begrenser seg oppad til kr 10.000,- enn på fullskalaanlegg der du i "high-end"-verden ikke kommer lenger enn noen kabler for den summen. ;)
    Dette er en av fordelene med hodetelefoner. De fleste har råd til minst ett godt oppsett. Det er dessuten såpass rimelig at man f.eks. kan ta seg råd til to forskjellige hodetelefoner, hodetelefonforsterkere eller hodetelefonoppsett hvis man har lyst.

    Hodetelefonoppsett tar dessuten ganske liten plass. Det er både dyrt og plasskrevende å ha to gode høyttaler(opp)sett. Omrigging er også raskt og lettvint.
    Har jo sagt det samme opptil flere ganger. Jeg håper du la merke til smilien satt bak. Det indikerte en lett humoristisk tone og litt ironi innbakt. Som nå ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.766
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det er mulig at vi blir dristigere med tiden.
    Definitivt. :) Jeg er så glad at jeg "turde" å bestille hodetelefoner fra Kina og US uten å være bundet av hifi-pusheren i nærmeste storby. DET håper jeg flere tør.
    La meg bare bemerke til dette, at den innfallsvinkelen betyr den sikre død for muligheten til å ha lokal kunnskap og lyttemulighet. Som tidligere hifi-pusher har jeg utsrakt erfaring med gratispassasjerer som bruker lyttemulighetene, men handler på nett. Uten at dette er ment som kritikk, er det viktig å innse at vi får det markedet vi skaper oss selv. Og vi er absolutt i ferd med å skape et "dagligvareregime" ogs innen hifi, der pris betyr ALT, mens utvalg og kunnskap betyr NULL.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Anfield skrev:
    Lettere å være dristig i valget sitt med High End-headfi når beløpene stort sett begrenser seg oppad til kr 10.000,- enn på fullskalaanlegg der du i "high-end"-verden ikke kommer lenger enn noen kabler for den summen. ;)
    Dette er en av fordelene med hodetelefoner. De fleste har råd til minst ett godt oppsett. Det er dessuten såpass rimelig at man f.eks. kan ta seg råd til to forskjellige hodetelefoner, hodetelefonforsterkere eller hodetelefonoppsett hvis man har lyst.

    Hodetelefonoppsett tar dessuten ganske liten plass. Det er både dyrt og plasskrevende å ha to gode høyttaler(opp)sett. Omrigging er også raskt og lettvint.
    Har jo sagt det samme opptil flere ganger. Jeg håper du la merke til smilien satt bak. Det indikerte en lett humoristisk tone og litt ironi innbakt. Som nå ;)
    Det er mulig at det er noe jeg ikke oppfatter, men jeg tok deg på ordet, skrev at jeg var enig med deg, og utdypet noe.

    PS: Dette er forøvrig noe av det jeg setter pris på med hodetelefontrådene. De aller fleste er vennlige, og forsøker å lese andre bidragsyteres innlegg i beste mening/positivt lys. Hvis man allikevel stusser på noe, spør man vennlig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Haakon_Rognlien skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det er mulig at vi blir dristigere med tiden.
    Definitivt. :) Jeg er så glad at jeg "turde" å bestille hodetelefoner fra Kina og US uten å være bundet av hifi-pusheren i nærmeste storby. DET håper jeg flere tør.
    La meg bare bemerke til dette, at den innfallsvinkelen betyr den sikre død for muligheten til å ha lokal kunnskap og lyttemulighet. Som tidligere hifi-pusher har jeg utsrakt erfaring med gratispassasjerer som bruker lyttemulighetene, men handler på nett. Uten at dette er ment som kritikk, er det viktig å innse at vi får det markedet vi skaper oss selv. Og vi er absolutt i ferd med å skape et "dagligvareregime" ogs innen hifi, der pris betyr ALT, mens utvalg og kunnskap betyr NULL.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Nå er det jo et par merker som har fått mye omtaler på utenlandske forum som mangler norsk forhandler.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Haakon_Rognlien skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det er mulig at vi blir dristigere med tiden.
    Definitivt. :) Jeg er så glad at jeg "turde" å bestille hodetelefoner fra Kina og US uten å være bundet av hifi-pusheren i nærmeste storby. DET håper jeg flere tør.
    La meg bare bemerke til dette, at den innfallsvinkelen betyr den sikre død for muligheten til å ha lokal kunnskap og lyttemulighet. Som tidligere hifi-pusher har jeg utsrakt erfaring med gratispassasjerer som bruker lyttemulighetene, men handler på nett. Uten at dette er ment som kritikk, er det viktig å innse at vi får det markedet vi skaper oss selv. Og vi er absolutt i ferd med å skape et "dagligvareregime" ogs innen hifi, der pris betyr ALT, mens utvalg og kunnskap betyr NULL.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    I beste mening:
    Jeg har så langt kjøpt all min hifi i Norge, og det aller meste av lokale forhandlere i Bergen. Ditto for de fleste av mine CDer.

    På den annen side: Det er faktisk meget få hififorhandlere i Norge som tilbyr særlig god lyttemuligheter for dyrere hodetelefoner. Hi Fi-klubben selger den riktig gode Denon AH-D7000, men kan overhode ikke tilby lytting med en passende hodetelefonforsterker. Det er dessverre så som så med de fleste andre forhandlere også. Da kan faktisk postordre/nettbutikk i Norge med 14-dagers returrett være beste og ofte eneste mulighet.

    Hvis hifibransjen ønsker lojale, lokale kunder, må den også tilby de nødvendige/relevante tjenestene/være lojal mot kundene. På hodetelefonområdet er det i beste fall så som så.

    Jeg er dog faktisk ganske heldig som bor i Bergen der Musik Magazinet satser en del på hodetelefoner og yter rimelig god utlånsservice, i hvert fall til gode kunder. Jeg tror dog Stereofil i Oslo normalt har et enda bedre utvalg i butikken. På den annen side har jeg opplevd at de er uvillige til å pakke opp en hodetelefonforsterker som stod i stabel på butikkgulvet. Det er regner jeg ikke som god service. Det er meget få eller ingen av Hi Fi-klubbens butikker som normalt har Denon AH-D7000 inne for demo, og jeg tror også det er ganske få som har Denon AH-D5000. Dessuten har etter alt å dømme ingen av dem en passende hodetelefonforsterker tilgjengelig som yter disse produktene rettferdighet.

    Jeg antar at du har fått med deg at vi i den siste tiden har skrevet om gode lukkede hodetelefoner, og mangelfull distribusjon i Norge? Hvis vi ønsker oss en Ultrasone Edition 8, må vi med stor sannsynlighet importere den selv. Ditto for JVC HA-DX1000-E og JVC HP-DX1000. Den norske importøren av Audio-Technica, har så langt jeg vet, ikke importert de dyrere utgavene med treklokker, i motsetning til i en del andre europeiske land. Violectric har vel fremdeles ingen norsk importør, og den nordiske importøren av Audez'e søker etter norske forhandlere.

    Grado er av en eller annen grunn mye dyrere i Norge enn i Strobritannia, mens Sennheiser og beyerdynamic er rimelig likt priset. Hi Fi-klubben har i hvert fall i perioder operert med betydelig høyere priser på Denon AH-D7000 og AH-D5000 i Norge enn i Sverige og/eller Danmark, enn si i forhold til Tyskland og Storbritannia. Etter sigende ble de norske STAX-prisene betydelig redusert etter at Danmark fikk ny STAX-importør.

    For ordens skyld: Når jeg sammenligner internasjonale priser, tar jeg hensyn til/justerer for forskjellige momssatser, og anser USA og Japan som separate og ganske andre markeder (m.a.o. en annen verden).

    Tillegg:
    Jeg har så langt kjøpt all min hifi i Norge
    Jeg husket i dag at dette faktisk er galt. Jeg har importert 1 Squeezebox og 2 Squeezebox 3 direkte fra Slim Devices i California fordi det på den tiden ikke fantes norsk distribusjon.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Jeg må ærlig innrømme at jeg er nysgjerrig på et par T50RP, eller et par T40RP mkII, for å modifisere selv. Har aldri vært noe DIY-er, men disse hodetelefonene har trigget nysgjerrigheten og høst / vinter med ditto mørke kvelder kunne vært brukt til å utforske ulike modifikasjoner av disse. Hovedtyngden er på T50RP. Thunderpants. Rastapants, osv.
    [...]
    Når man ser på "Smeggy" sine Thunderpants så ser man at dette er DIY, men det er noe med sjelen i disse som appellerer. Se bare på den finish man kan oppnå på trevirket på koppene. Fantastisk. Tenk å lage sine egne hos lokalt firma / treskjærer. Mer personlige hodetelefoner får man ikke.

    Før var jeg fascinert av "stål, alu & uniform plast og lakk" (aka "seriøse og større produsenter"), men nå ser jeg at dette representerer lite sjel. Audeze har klart å overbevise meg. Eiergleden med LCD-x er noe man må oppleve selv. Byggekvaliteten / utførelsen til Audeze er imidlertid himmelhøyt over DIY, men har et utseende som ligner.
    [...]

    Undervisning i treskjæring i videregående skole

    Hvis du er interessert i trebearbeiding, tresløyd, tredreiing og/eller treskjæring:

    Jeg vet ikke om du er klar over det, men du har en av norges ledende forhandlere i ditt nærmiljø i Stavanger, WWW Verktøy AS. De selger det meste, og har dessuten egen kursavdeling. Tredreiebåten er alltid verdt et besøk, for de som bor langs kysten. Den seiler i august med noen få års mellomrom. De deltar også på relevante messer landet rundt.

    Gustavsen AS i Nedre Eiker har langt på vei et lignende tilbud, for de som bor på det sentrale Østlandet.

    Det finnes en instans/skole i Telemark som tilbyr kortere og lengre kurs i trebearbeiding, tresløyd, tredreiing og treskjæring. Det samme gjør ofte friundervisningen landet rundt og Norges Husflidslag.

    Dessuten finnes det en rekke bøker på norsk (originale og oversatte) om både tredreiing og treskjæring. Det finnes også mange DVDer, men de fleste av disse er nok utenlandske.


    Tredreiekurs hos Norges Husflidslag


    Erik Stana, tredreieren Lars Stanas barnebarn (hvis jeg husker rett), hentet fra en av Stanas bøker
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    Audeze har klart å overbevise meg. Eiergleden med LCD-x er noe man må oppleve selv. Byggekvaliteten / utførelsen til Audeze er imidlertid himmelhøyt over DIY, men har et utseende som ligner.

    Hm. Vinyl neste? :)
    ... eller kanskje Audez'e LCD-3?

    Har du kjennskap til:
    • Audez'e LCD-3 vs. LCD-2 (rev. 2)?
    • Nordenimportøren KDM Marketing?
    Loevhagen:
    Kan du være så snill å dele dine kunnskaper med oss ang. (den kommende) Audez'e LCD-3 og nordenimportøren?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ Haakon Rognlien:
    Først må jeg beklage at innlegget mitt over fokuserer feil vei. Poenget mitt var ikke pris, men at hverken HiFiMAN eller Audez'e har norsk importør og at de ikke har det skjønner jeg godt. Disse har ikke produsert hodetelefoner så lenge og enkelte modeller er relativt dyre (vs. vurdert mot ukjent aktør). Imidlertid, så slipper de hodetelefoner i lavere prisklasse som gjør dem mer utbredt. HE-300 til ca. 2000 kroner er heldigvis et eksempel på dette, men det er få som har hørt dem (ennå). Så alternativet er mao. p.t. å importere utenom "hifi-pusheren". Desverre. Men, kanskje om 3-5 år så ser markedet bedre ut med tanke på head-fi. Aner ikke.

    Det nærmeste jeg kjenner til er Odyssey Audio i Danmark som i de siste har fått en del spennende i sin portefølje.

    @ CDWMcInSpots:
    Nordenimportøren har jeg ikke kjennskap til. Har kjøpt mine to LCD-2 via produsent, samt det samme for LCD-3. Jeg har ført meg opp på LCD-3 pre-order-lista, så erfaringer kommer in due time. Når det er sagt, så fokuserer jeg på å høre mye på head-fi, ikke skrive om nyanser i lange ordelag om de ulike modellene. Jeg kan, men da blir det mer arbeid enn hobby. Min dagjobb er 99% skriving, så jeg foretrekker derfor å bruke 99% av fritiden til noe annet enn skriving. Sorry. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Head-fi synes å voke (for mye)? Hva skal man med to monoblokker som dette...

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Treskjæring? Ja, hvorfor ikke. :)

    I mellomtiden holder jeg med til det som er ferdig tilskåret. Nesten uansett hva jeg hører, så faller jeg tilbake på denne kombinasjonen. Er hodestups forelsket i lyden dette gir, og av ting man er glad i; det fotograferer man.

    Tyskeren kler både Rev. 1 og Rev. 2 av LCD2, samt HE-500 fra HiFiMAN. Rørlyd uten rør?





     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn