Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    @Loevhagen:

    Hvor ble det av din sammenligning mellom LCD2 og HE500??

    Hvilken oppfatter du som lydmessig minst trettende/fatiguing og ev. hvorfor?
    Ser at forskjellen mellom disse er noe du er relativt opptatt av, så jeg kan gi deg noen ord om dette.

    Bakgrunn & preferanser
    Jeg liker lyden så naturlig som mulig, og at jeg kan lytte til musikk i flere timer. Hva betyr så det? Jo, det betyr at man kan se bort fra ordet "naturlig", fordi alle her på forumet har en mening om hva som er naturlig. Enkelte vil påstå at "naturlig" er at musikken / vokal / instrumenter gjengis natutro. Og en slik påstand er selvsagt riktig. Ulempen er åpenbar. Få av oss har hørt en artist / instrumenter live. Og, med live mener jeg uten å få lyden gjengitt via et høyttaleranlegg på en konsert, men rett og slett f.eks. gitar og vokal direkte. Hadde for en stund siden folk her hjemme for å først og fremst ha en sosial samling, men også for å preike / lytte til stereoanlegg. "Hm. Vokalisten fra Minor Majority høres yngre ut på ditt anlegg, enn hjemme hos meg". Så er syretesten da; hvordan høres så vokal en til Pål Angelskår egentlig ut i virkeligheten? Uten at man har hørt den direkte, og ikke gjengitt via et høyttaleranlegg, er det umulig å vite - annet enn å gjette. Så, vi gjetta. Jeg mente at mitt anlegg / rom var nøytralt, mens den andre gjesten mente hans anlegg / rom var nøytralt. Hvilket rom / anlegg som gjenga albumet Reasons to Hang Around (2006) best er en helt annen skål. Og, der er vi ved saken kjerne: Glem ordet "nøytralt", men fokuser på subjektiv opplevelse / lydgjengivelsen et anlegg (eller i denne sammenheng head-fi) kan gi. Jeg ser derfor bort fra ordet "nøytralt" i min vurdering nedenfor, og fokuserer mer på de relative forskjellene.


    HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2
    La meg først ta utgangspunkt i en relativt godt beskrevet hodetelefon mange har hørt, selv om alle de som har hørt denne ikke har spilt samme musikk, har ikke samme musikksmak og har ikke benyttet samme kilde / forsterker. Det finnes på tross av dette et konsenus - AKG K701 (K702) her sin helt bestemte lydsignatur. Imidlertid varierer inntrykkene fra "K701 har naturlig bass", "K701 har unaturlig lite bass", "K701 presenterer kvinnevokal svært godt", "K701 låter pågående / tynt", osv. Men, dette vet du alt om allerede, så jeg skal ikke dvele mer med K701. Poenget er at enkelte vil påstå at "HE-500 låter trettende / fatiguing" og enkelte vil påstå at "LCD-2 låter trettende / fatiguing". Ser man på LCD-3, som nettopp er lansert, så er tilbakemeldingene i samme leia. "LCD-3 is too revealing / fatiguing", "LCD-3 is the most transparent headphone I've heard". Siste skudd på stammen er at flere brukere har demontert metallgrillen på LCD-3 og lagt på et tynt lag papir under grillen, og lyden er tunet litt "mørkere". Noen sier at LCD-3 ligner mye på LCD-2 rev. 2 og spesielt etter "papirmoden". Andre reagerer på dette, og hevder at LCD-3s sin styrke er at den hodetelefonen nettopp klarer å differensiere såpass godt på ulike innspillinger og kvalitet på samme. Jeg vet ikke, men har en følelse av at LCD-3 ikke blir den store hit´n. Først og fremst fordi den koster det dobbelte av LCD-2 rev. 2, og dernest at "diminishing returns" nærmest har manifestert seg for enkelte via LCD-3. Nå er det få, om noen, hodetelefoner som anerkjente brukere på head-fi.org "gidder bry seg med" å sammenligne med Stax sitt flaggskip til 34.000 norske kroner, men LCD-3 er en av dem. Det betyr ikke at LCD-3 kan tolkes til å låte likt Stax SR-009, men at transparentheten er i nærheten. Dvs., utifra det jeg leser, at SR-009 er bedre på gjengivelse av mikrodetaljer og muligens sømløshet, mens LCD-3 har en bass som er enda bedre enn LCD-2 rev. 2, som også er bedre i det domenet enn selveste SR-009. Men, før jeg sporer helt av; la meg returnere til HE-500 og LCD-2 og ditt opprinnelige spørsmål om "Hvilken oppfatter du som lydmessig minst trettende/fatiguing og ev. hvorfor?"

    Mine ører. Min musikksmak. Osv. Du kjenner alt dette, så jeg vil bare si at K701 i starten fascinerte meg. Sennheiser HD800 fascinerte meg enda mer. LCD-2 rev. 1 ga meg et varmt hjerte og rev. 2 likeså. HE-500 ga meg samme forelskelsen og ønske på å høre mye musikk. K701 tok det ikke så langt tid før jeg solgte, fordi selv om den gir mye lyd for pengene så hjelper ikke det dersom lyden den gir ikke betaler seg i form av evne til å kunne lytte i timesvis hver dag til musikk. HD800 er det enkelte som har ment låter for lyst. Jeg synes ikke det. Når det er sagt så skal jeg ærlig innrømme at grunnen til at jeg likte (og fortsatt liker) HD800 fra Sennheiser er at den gir mer bass og dermed "tuner" ned lydsignaturen litt i forhold til K701.

    HD800 overlevde (relativt) lenge hos meg, og etter at LCD-2 rev. 1 kom i hus, så ble det åpenbart at K701 og HD800 var likere enn HD800 var LCD-2. HD800 fulgte samme vei som K701 - bruktmarkedet. Hvorfor det? Ikke fordi noen av dem var dårlige. Tverit i mot, men grunnen var kjernesvaret på spørsmålet ditt. Kunne jeg høre mange timer på K701 uten lyttetretthet selv med DAC og forsterkere som omtales som "lite pågående"? Nei. Kunne HD800 derimot gi meg mer? Ja. Kunne LCD-2 rev. 1 gi meg enda mer? Definitivt.

    Flere anerkjente brukere på head-fi.org omtaler LCD-2 rev. 2 og HE-500 som ganske like. Jeg kan si meg enig i det DERSOM man har et referansepunkt til K701 og HD800. Innbyrdes er forskjellene mellom HE-500 og LCD-2 (rev. 2) ganske markante, om enn på enkelte parametre like (i forhold til de omtalte AKG og Sennheiser).

    Jeg føler nå fristelsen til å omtale ulikhetene (bass, vokal, diskant, lydscene, sammenheng, naturlighet, drivbarhet, gode vs. dårlige innspillinger, opplevlese av engasjement / gjengivelse på høyt vs. lavt volum, komfort, etc) i detaljer med utgangspunkt i visse "demosanger / -genre". Det skal jeg ikke gjøre, men henviser til Hjemmekinos førstkommende nummer som kommer 30.11. Et lite utvalg av musikk finnes her: http://loevhagen.blogspot.com/search/label/Musikk

    Svar på spørsmålet (aka "tl;dr")
    Ingen av dem gir lydmessig trettende/fatiguing, fordi de begge er tunet frekvensmessig såpass komfortabelt at det å høre timesvis på dem ikke er noe problem. Snarere en svært positiv opplevelse på veldig mye variert musikk og kvalitet på innspillinger. PostScript: Jeg vil anta at siden du er opptatt av fatiguing ikke prioriterer klassisk / symfonimusikk som majoriteten av de timene du skal bruke til head-fi. Er min antagelse feil; velg HE-500, som forenklet sagt er tunet "lysere" enn LCD-2.

    Håper dette var til noe hjelp. Ha ei god lydhelg. Takk for at du / dere leste dette. :)

    Bildegalleri








    (Foto: Loevhagen)
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    god helg til deg også :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takker :) - men du sier jo egentlig bare "hør sjøl" :)) Gleder meg til å lese hva du skriver i Hjemmkino, som jeg selvfølgelig må kjøpe. Så kan jeg plage deg med oppfølgingsspørsmål siden!

    God lydhelg selv :)

    Loevhagen skrev:
    Ser at forskjellen mellom disse er noe du er relativt opptatt av, så jeg kan gi deg noen ord om dette...............
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Takker :) - men du sier jo egentlig bare "hør sjøl" :)) Gleder meg til å lese hva du skriver i Hjemmkino, som jeg selvfølgelig må kjøpe. Så kan jeg plage deg med oppfølgingsspørsmål siden!

    God lydhelg selv :)

    Loevhagen skrev:
    Ser at forskjellen mellom disse er noe du er relativt opptatt av, så jeg kan gi deg noen ord om dette...............
    Er vel strengt tatt ikke Loevhagen som skriver i Hjemmekino, men han har levert alt av bildemateriell.... ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Forundrer meg ikke, dette med bildene. Hvem er det som skriver, da?

    Anfield skrev:
    Er vel strengt tatt ikke Loevhagen som skriver i Hjemmekino, men han har levert alt av bildemateriell.... ;)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Forundrer meg ikke, dette med bildene. Hvem er det som skriver, da?

    Anfield skrev:
    Er vel strengt tatt ikke Loevhagen som skriver i Hjemmekino, men han har levert alt av bildemateriell.... ;)
    . Da er det vel ikke noen bombe at det er Anfield? ;D vil jeg tro....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Takker :) - men du sier jo egentlig bare "hør sjøl" :))
    tl;dr over sier at dersom noen av disse to hodetelefonene mot enhver formodning skulle lede til lyttetretthet, så vil det inntreffe først med HE-500 og deretter LCD-2. Som en referanse kan jeg egentlig ikke huske å ha lest ett eneste innlegg noen plass om at noen har klart å oppnå lyttetretthet med disse.

    Vedrørende Hjemmekino og forfatting av tekst der; æres den som æres bør. :) Fra www.hjemmekino.no:

    HiFiMan HE-500 vs Audeze LCD-2 Rev 2
    På dagens hodetelefonhimmel er HiFiMan og Audeze blant de stjernene som skinner aller sterkest for øyeblikket. Hjemmekino tok utfordringen med å teste to av de virkelige tungvekterne på den internasjonale hodetelefonarenaen mot hverandre. Det skulle vise seg å bli en lang, hard og jevn fight. Fra nr. 11 - 2011


    Edit: Nettopp lastet ned Hjemmekino nr. 11 (tilgjengelig for Insider, som er for fullpris abonnenter) og jeg må smile litt her for meg selv når jeg leser omtalen. Leser teksten for første gang i dag, og det er positivt skremmende at to personer som a) ikke har compared notes, b) bruker ulike kilder og forsterkere, c) ikke har helt samme musikksmak nesten vil vurdere disse hodetelefonene såpass likt i nyanser. Jeg har derfor særdeles lite å legge til, eller trekke fra, i den omtalen som er i Hjemmekino.

    Til artikkelforfatteren: Gratulerer med vel gjennomført omtale. :) Artikkelen vil gi verdifull innsikt i ytelsen til disse to hodetelefonene og være til svært god hjelp / vurderingsgrunnlag for de som vurderer enten HE-500 fra HiFiMAN eller LCD-2 rev. 2 fra Audeze.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette bildet illustrerer visstnok en brukers erfaring med HE500. Arti tråd forresten :))
    http://www.head-fi.org/t/577606/pictures-metaphoring-the-sound-of-your-headphones/375#post_7914461 (post #377)

    Loevhagen skrev:
    Som en referanse kan jeg egentlig ikke huske å ha lest ett eneste innlegg noen plass om at noen har klart å oppnå lyttetretthet med disse.




    Over til noe annet, mer Fostex T50RP-relatert:

    Tyll Hertsens forklarer hvordan Orthoer virker og hvorfor akustisk demping er spesielt viktig med dem...

    How Planar Magnetic Headphones Work Page 3 | InnerFidelity
    Damping
    With electostatic drivers, the charge carrying stators on either side of the diaphragm can be very thin and sonically transparent. Planar magnetic driver diaphragms are surrounded on either side by relatively large structures. The magnets are fairly large, and the opposing force they exert on each other is significant, so sturdy metal structures hold the magnets in place. There is a significant amount of trapped air in volumes of various sizes that must be moved before sound is radiated out of the driver. The springiness and resonances that may exist in this trapped air volume can cause problems. Quite a bit of the design effort with planar magnetic headphones seems to be spent on getting just the right damping. The vintage Orthodynamic headphone scene is filled with various damping modifications done by enthusiasts.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Dette bildet illustrerer visstnok en brukers erfaring med HE500. Arti tråd forresten :))
    http://www.head-fi.org/t/577606/pictures-metaphoring-the-sound-of-your-headphones/375#post_7914461 (post #377)
    Fin tråd :)

    ardilla skrev:
    Over til noe annet, mer Fostex T50RP-relatert:

    Tyll Hertsens forklarer hvordan Orthoer virker og hvorfor akustisk demping er spesielt viktig med dem...
    T50RP kommer orginalt med lite eller ingen demping.
    Et veldig tynt lag med filt ligger helt inn mot driveren. Ellers er det ingenting.
    Dette er sannsynligvis årsaken til at T50RP responderer så godt på DIY inngrep der demping av klokken er "hovedingrediensen".
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Den tråden er tidvis ganske underholdende, ja. Så dette bildet i helgen og jeg må ærlig innrømme at det gikk en stund før jeg tror jeg skjønte hva poster mente... "The speed of the HE-500 will hook you", "The treble in HE-500 will kill you". Aner ikke...

     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg spurte og svaret var noe slikt: ... bildet illustrerer angivelig at HE500 opplevdes "fatiguing", dog mindre enn HD800 men begge har "hot treble"...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bilder av lyden, ja - hmmm
    Tror mine Edition 8 kanskje da kan beskrives i denne retning.
     

    Vedlegg

    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Flott review lengre oppe i tråden her Loevhagen! Bildene er jo alltid like suverene. Så det er vel du som skal ha takk!

    Ser frem til flere inntrykk (og spesielt etter modding) hva anngår T50RP. Vurderer enda å skaffe meg dem..

    Ellers har jeg fått Bose companion 5 i bytte for de kablene som har vært nevnt tidligere i tråden. Det er egentlig meningen at de skal kobles opp via USB, men jeg har koblet dem til pre-out på matrix'en. Det fungerer overraskende bra. Lyden er hvertfall meget overbevisende for å være PC-høytalere. Så neste hodetelefon-forsterker jeg skal ha bør/må/skulle hatt pre-out.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Omtalen er på hele 4 tettskreve sider. Sjelden kost inne head-fi. Så for den som er interessert i head-fi, så er det vel naturlig å plukke med seg dette nummeret fra nærmeste utsalg neste uke. Her er ingressen:

     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For noen bilder!! Lurer på hvem som har tatt dem?? ;D

    Loevhagen skrev:
    Omtalen er på hele 4 tettskreve sider. Sjelden kost inne head-fi. Så for den som er interessert i head-fi, så er det vel naturlig å plukke med seg dette nummeret fra nærmeste utsalg neste uke. Her er ingressen:

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tja, si det. ::) Sikkert en dust som har hørt alt for lenge på head-fi og som (nesten) har glemt gleden av fullskalaanlegg. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Noe slikt. Har sikkert sin egen blog og, tenker jeg ;)


    slenger med tidenes mest hysteriske hodetelefonbilde. Noise-and-pain-canceling headphones?
     

    Kopfhörer

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Teknikken brukes også på sykehus ifm. operasjoner.

    Pasienter som ligger med spinalanestesi f.eks. i forbindelse med hofteoperasjoner, og som således er ved full besvissthet, får låne iPod og hodetelefoner (ved Stavanger Universitetssjukehus går det i Koss PortaPro merkelig nok) av anestesisykepleieren for å slippe å høre på alle de (lite) hyggelige lydene fra ortopedene som hamrer, driller, sager og sliper i benvev ... :-X

    De (les: sykepleierne) har tydeligvis ikke gjort det særlig bra i faget "Støy og lyddemping". ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg skal huske og ta med mine egne hodetelefoner neste gang jeg skal opereres. Må vel ta med en matchende forsterker også, da. Og en god kilde. Kanskje et resonnansdempende rack??

    Kopfhörer skrev:
    ....ved Stavanger Universitetssjukehus bruker går det i Koss PortaPro ....
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har nettopp oppdaget Binauralitet eller hva det nå enn heter på norsk, lydspor mixet for hodetelefoner for å gi den optimale romopplevelse

    sjekk ut denne først!
    http://www.terzoorecchio.com/teatroexp.html
    det er forøvrig flere spor på samme side, bare klikk neste eller noe (det er på italiensk, men man har da "translate")

    her er det noen plater å sjekke ut, det finnes masse tråder om dette på head-fi
    http://www.head-fi.org/t/511850/awesome-binaural-albums
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er noe av det sykeste......

    Ørene påvirker opplevelsen min av rom, og øynene vil være med på leken. Hører gjennom "avdeling 0" og romfølelsen er vanvittig. Hører med Grace 902b og Denon AHD7000.

    Sjeldent stort.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Så til de som liker hva de hører med såkalte binaural recordings: Neste steg å sjekke ut er da Smyth Research Realiser. :)

    http://smyth-research.com/technology.html



    Ikke billig, men fantastisk, sier de som har prøvd den. Nå nærmer vi oss såpass det å etterligne fullskala høyttalere at det enkleste er vel egentlig da å rett og slett kjøpe det istedenfor. Dersom man da ikke har en overmåtelig gadget trang og/eller har problemer med naboer med ekstremt god hørsel...

    [video]AKk56zhJQd4[/video]
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    1

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kan man i prinsippet tenke seg en DAC som har et Dolby Headphone-filter - det kunne jo vært arti egentlig
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dolby Headphone gjør muligens litt av samme greia, men Smyth Realiser gjør at lydbildet forandres når man beveger hodet, som det også gjør når man sitter foran et par høyttalere.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Kan man i prinsippet tenke seg en DAC som har et Dolby Headphone-filter - det kunne jo vært arti egentlig
    Det burde ikke være vanskelig, men jeg vet ikke om noen praktiske eksempler på dette. Det kan også tenkes implementert på f.eks. en iPod eller liknende. Jeg skjønner ikke hvorfor iPod ikke har en «native» funksjon for HRTF++ Det hadde ikke kostet dem noe særlig, og det er som hånd i hanske for bruksområdet til iPod - det er så selvfølgelig at det er til å grine av.

    mvh
    KJ
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Har nettopp oppdaget Binauralitet eller hva det nå enn heter på norsk, lydspor mixet for hodetelefoner for å gi den optimale romopplevelse

    sjekk ut denne først!
    http://www.terzoorecchio.com/teatroexp.html
    det er forøvrig flere spor på samme side, bare klikk neste eller noe (det er på italiensk, men man har da "translate")

    her er det noen plater å sjekke ut, det finnes masse tråder om dette på head-fi
    http://www.head-fi.org/t/511850/awesome-binaural-albums
    Det er så det kribler i ryggen og hårene reiser seg, spennende og prøve. :)
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Finnes det noen gode løsninger på å kjøre hodetelefoner ut fra høyttalerutgangene på en forsterker? Har en god forsterker stående som ikke er i bruk, så hadde vært artig å prøvd med den om det lar seg gjøre.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Finnes det noen gode løsninger på å kjøre hodetelefoner ut fra høyttalerutgangene på en forsterker? Har en god forsterker stående som ikke er i bruk, så hadde vært artig å prøvd med den om det lar seg gjøre.

    Jeg er ingen ekspert og har IKKE prøvd det selv. Men det er et par ting man skal være oppmerksom på...

    En hodetelefonkabel har jo bare tre ledere normalt i kontakten sin (minus/jord og minus/jord) og da er det greit å vite hva + og minus på forsterkeren. Enten er svart er jord eller så er det minus på forsterkeren. Bruker man spesialkabel der det går to leder fra hver side (høyttaler) er dette ikke noe problem.

    Det finnes dingser man kan koble på til - tror de har noen resistorer og greier - her er noen produkter
    http://www.divertech.com/asluhcsignature.html
    http://aloaudio.com/miniwatt-headphone-adapter.html
    http://aloaudio.com/miniwatt-1-4-to-speaker-adapter.html
    http://head-direct.com/Products/?act=detail&id=104 (krever 4 pin adapter og kabel)

    Les mer her
    http://www.head-fi.org/t/242560/quick-question-using-headphone-on-speaker-amp

    Jeg gjentar at dette kan jeg EGENTLIG INGENTING OM. Bare så det er sagt. Men kanskje jeg har kunnet hjepe deg litt på vei :) Jeg har litt lyst til å prøve dete selv nemlig, så du må gjerne rapportere.



    Legger med en tegning av baksiden av min Creek forsterker, der svart er merket med jord - jeg tror det vil være trygt å koble en hodetelefon med jord til denne.. Har jeg rett??
     

    Vedlegg

    Joman

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Sted
    Tromsø
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    En flott å interessant tråd dette! Jeg har hatt et par av de orginale Stax Lambda siden -83. De funker fortsatt :) sammen med den passive SRD-6 adapteren. Det skal sies at de har vært lite i bruk de siste 20-årene!? bare "børstet støvet av de" en sjelden gang. Men for noen uker siden var det renovering av stue/lytterom. Anlegget ble pakket bort i denne anledning. Siden forrige runde med Stax'ene har jeg gått til anskaffelse av en Bel Canto Dac 2,5. Så i stedenfor å være uten musikk i flere uker, ble Stax'en koblet til effektforsterkeren, Dac og cd-spiller. Jeg må si jeg ble imponert over hvor bra de fortsatt er, med god hjelp av øvrig utstyr ;) Dette var en "liten avsporing" for saken er den at jeg nettopp har anskaffet meg et par meget pent brukte Stax SR-404 LE. Disse er ikke innspilte enda. De få dagene jeg har hatt de har jeg brukt den gamle SRD-6 sammen med disse. Funker overraskende bra, men jeg ser ikke dette som noen permanent løsning, da srd-6 er tilpasset den orginale Lambda'en og ikke "Pro-modellene". 404 LE bør vel kobles sammen med en dedikert headamp? Jeg har lest endel på denne tråden, står overraskende lite om Stax!?...men det finnes jo et par brukbare alternativ, der ute ;D
    Har lest endel på utendlandske forum/tester mm. ser at den nye Stax SRM-323S får endel skryt, selv om den er "billig"!? Stax sine egne forsterkere er kanskje et trygt valg siden de (nok) er tilpasset mht klangkarakter og spenning. Ellers ser jeg jo at det finnes endel andre amp'er som kan brukes sammen med Stax og andre elektrostater, eks WOO mfl. Ser at det er flere med lang erfaring innen temaet "Head-Fi" på denne tråden, så jeg tenkte kanskje at det kan være noen tips/forslag til hvilken headamp jeg kan parre 404 LE med.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    For noen bilder!! Lurer på hvem som har tatt dem?? ;D
    Er det noe å lure på? Han som har tatt bildene har jo gjort det rimelig klart ved å poste dem på hver eneste side i denne tråden.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Jeg gjentar at dette kan jeg EGENTLIG INGENTING OM. Bare så det er sagt. Men kanskje jeg har kunnet hjepe deg litt på vei :) Jeg har litt lyst til å prøve dete selv nemlig, så du må gjerne rapportere.
    Informativ post, adrilla. Bruker selv HE-adapteret fra HiFiMAN. For de som har lyst å prøve; kjør på. Bedre det enn å la det være utestet og gå og lure i lang tid... :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Men med HE-adapteret kjøres det jo 2 par kabler (4 ledere), så man er avhengig av å bruke kabel med 4 pin plugg.

    Har du prøv noe annet?

    BTW: Hvordan låter HE500 koblet rett på høyttalerutgangen?

    editt/ps: @Loevhagen: Jeg settter pris på bildene dine, ikke bry deg om at tittentei1000 bedriver erting. Jeg synes imidlertid du burde utvide til å ta bilde av hodetelefoner med folk inni ... Headfonia har jo hatt en konkurranse gående ;)

    Loevhagen skrev:
    ardilla skrev:
    Jeg gjentar at dette kan jeg EGENTLIG INGENTING OM. Bare så det er sagt. Men kanskje jeg har kunnet hjepe deg litt på vei :) Jeg har litt lyst til å prøve dete selv nemlig, så du må gjerne rapportere.
    Informativ post, adrilla. Bruker selv HE-adapteret fra HiFiMAN. For de som har lyst å prøve; kjør på. Bedre det enn å la det være utestet og gå og lure i lang tid... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn