Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
@
ptb-virker ikke som vi er veldig uenige. Jeg vil definere HD650 som mellomtonefokusert, varm men detaljert, behagelig diskant, intimt men likevel luftig lydbilde.
@
janerlen
Hvis du vurderer HD800/T1
og forsterker snakker vi jo om over 10K nypris
Hverken HD800 eller T1 har varm klang. T1 er varmere enn 800. Begge er diskantorientere, HD800 mer enn T1. Bassen er dyp med lite fyldig. De er laget for å gi detaljrikdom, presise lydbilder og minimalt med forvregning. Det er de gode på.
HD650 har en klangkarakter jeg alltid føler meg hjemme i. Andre hodetelefoner kan være mer detaljert ha et dypere lydbilde, svartere bakgrunn osv, men jeg opplever alltid HD650 som mer ekte, mer
live - som man hører musikken på konsert, liksom. Det jeg savner på HD650 etter å ha hørt på f.eks T1 eller Stax O2 (35K veil. med driver) er den aller dypeste bassen, litt dypere lydbilde, litt svartere bakgrunn og det siste av mikrodetaljer.
Men selv sammenlignet med råskinnet Stax O2, foretrekker jeg HD650 i det lange løp (!). Så lenge detaljer osv er bra
nok, er det lydsignaturen som teller. Dessuten er HD650 behagelige, lette (PS: Er de for stramme rundt hodet er det bare å trekke ut metallbåndene og bøye dem ørlite utpver). Dog - for virkelig å skinne trenger de en god forsterker - men de trenger ikke et kraftverk...
Jeg har desverre ikke hørt hverken HE500 eller LCD-2, men har lest mer om dem enn jeg burde. Det virker på meg som om det er dem som er veien du burde gå hvis du vil steget opp fra HD650.
En prisvennlig outsider er Fostex T50RP (som jeg selv har). For 75 dollar er de hinsides mye for pengene, og hvis du liker varm subtil lyd fremfor "in your face" detaljer, er de et funn. Og de kan lett modifiseres med akstisk demping til å passe din smak. Men de bør ha en skikkelig forsterker, det er ikke vanskelig å rettferdiggjøre å bruke 10-20 ganger mer enn hodetelefonene på forsterker......
For å oppsummere - Det er ikke uten grunn at jeg i dag sitter igjen med HD650 og Fostex T50RP etter å ha solgt T1 og HD800, og nettopp har latt være å kjøpe Stax o2, men lurer på om jeg skal ta meg bryet å prøve HE500 eller LCD-2 men synes de virker store og tunge og gjerne skulle hørt dem før jeg bestilte
) - Nå skal det legges til at hvis det ikke var for at T1 faktisk gjorde meg i overkant sliten i mine sensible ører hadde jeg beholdt dem og kost meg med detaljrikdommen rett som det er. Som et supplement til HD650 altså. (Skal man bedrive seriøs hodetelefoni må man jo ha flere sett...)