Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
ayaboh skrev:
....
K701 er egentlig veldig kilne på hva de kobles sammen med. Det er veldig lett å få litt for mye eller litt for lite av saker og ting.
....
Mulig, men helt sikkert med unntak av bassen. Vis meg et oppsett som gir for mye bass med K701/702 uten bruk av EQ eller løft via tonekontroll. Det finnes rett og slett ikke; Du kan ikke fore disse hodetelefonene med et lineært signal og får dem til å forandre sin fysisk betingede respons. Nyanser, ja. Men det er en annen sak. Gjengivelsen deres er og blir slank/bassfattig.
Hvis det ikke var slik, ville du ikke finne at i enhver sammenheng som K701 blir diskutert så er det snakk om dette: Fra manglende bass til somewhat bass-light, og hva man kan gjøre med det. At det finnes enkelte som kan leve med en slik gjengivelse kanskje de spiller mest plater med overdrevet basser, hvem vet- er en annen sak. Det er lov å like alt mulig, men de må finne seg i å bli sett på som unntak i et så opplagt tilfelle som dette.
Uten sammenheng med ditt innlegg: Vi må komme forbi dette stadiet at vi ser på 'tonekontroller' som et fy-ord.
Fordomsfri tenkning fant jeg til min glede et eksempel på hos en av de mest kompetente og interessante bidragsytere på head-fi her om dagen (Purrin):
"That's why I wish amp manufacturers would would bring back tone controls (with defeats.)"
Det er ikke det at man skal tre løsningen ned over hodet på de som ikke vil ha den. Men det er et forbløffende faktum og hinsides grensen til det bisarre, at det ikke lages noen forsterkere i denne kategorien i det hele tatt med tonekontroller, når man samtidig vet at mange hodetelefoner sliter med en skjev klangbalanse. Snakk om ensretting og flokkmentalitet! (og mangle på innsikt og praktisk sans). God tonebalanse er ekstremt viktig ved lytting in det lange løp, kanskje det viktigste, når bare det fundamentale, slik som lav forvregning, er på plass.
Det ble nylig innvendt her på forumet i en tråd om tonekontoller, at de tar for grovt. De SKAL ta grovt. De er ikke til for på rette på frekvenskurvens dykk og topper. Slikt er mindre viktig og det får man eventuelt bruke parametisk EQ til å fikse på. Med tonekontroller er det snakk om å rette opp en hellning mot det altfor lyse/slanke eller en hellning mot det altfor mørke/fyldige.
(jeg unngår det ofte brukte ordet varme i den siste betydningen, da jeg mener varm lyd har mer med nivået i nedre mellomtone å gjøre).
God søndag til alle! No