Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
Da var endelig klokker handlet inn og levert av FedEx fra UK. I utgangspunktet var mine grunner for å handle klokker at jeg hadde ett ønske om å kunne ta med meg musikken når jeg er ute og reiser. Da tenker jeg i hovedsak på hytten, ferier og andre småturer jeg har.
Etter å ha lest sider opp ned på web,- lyttet til Audeze og Sennheiser HD800 så fikk jeg meg en solid overraskelse over hvilken fantastisk lydkvalitet det er mulig å få ut av slike high-end klokker. Jeg har ikke hørt mye på head-fi skal d sies men dette ga helt klar mersmak. Etter å ha lest diverse tråder her inne og fått mye god informasjon fra CDW (Mange TAKK !) som vel er kjent for de fleste i denne tråden skjønte jeg raskt hvilke klokker det sto om.
- Audeze LCD-2 (3)
- Sennheiser HD800
- Beyerdynamic T1
- Denon AH-D7000
- STAX 007 MK1
- Denon AD-D5000
- STAX SR-009
Audeze LCD-2 var de første hodetelefonene jeg hørte på og de hadde en lydsignatur jeg likte meget godt, byttet mellom de og HiFiMan HE-6 og etter mine referanser var Audeze helt klart bedre med sine nydelige klangstruktur.
Fikk også en liten lytt på Sennheiser sine HD800 og de imponerte med sin store soundstage og uhyre detaljerte spillestil. Dette fikk meg litt til å tenke om ikke om det hadde vært mulig å finne noen klokker med Audeze sine klanglige egenskaper og Sennheiser sin store soundstage..
Var inne på tanken med STAX sine klokker men syntes de blir dyre + at de må ha egne forsterkere gjorde at jeg fikk en liten avtenning. Denon sitt merke har jeg hatt enn formening om at de gode på surrerundt forsterkere og gode innen 2-kanals mid-fi, Har jo selvfølgelig fått med at de hadde hodetelefoner også men det var ikke før jeg begynte å lese om de at jeg skjønte at disse virket være veldig interresante. Denon sine AH-D7000 har jo fått bare skryt uansett hvor de er testet. Og deres lydsignatur virket være helt i min gate. Sjekket pris hos Hi-Fi klubben
10 000kr !!? det var litt i overkant av hva jeg hadde lyst til å bruke. Forhåpentligvis hadde jeg håpet å havne på
den toltalprisen
både for klokker og amp. Slo tanken sånn delvis bort fra og sjekket opp hvordan bruktprisen var på disse men det viste seg at de få som var lagt ut for salg var borte på ett blunk, både her i landet og ellers. Snuste også litt rundt på lillebroren men når jeg først hadde fått det for meg at det var 7000 som var en "match made in heaven for grandis" klarte jeg ikke tanken på de andre skjønnhetene ;D
Etter litt begynte jeg å sjekke i utlandet og det viste seg at det var mulig å få disse godsakene til
langt under prisen klubben ville ha for dem, nye. Det komiske er at det var ikke før etter at jeg hadde bestilt de jeg kom til å tenke på at jeg hadde jo fanken ikke hørt på disse !? Vel vel med de omtalene klokkene har hatt var jeg ikke veldig bekymret. Siden jeg trengte en forsterker (og ikke hadde hørt klokkene ;D) ringte jeg Hi-Fi klubben og avtalte ett setup med en Argon røramp til 2 lapper og selvfølgelig koplet opp mot Denon sine AH-D7000 klokker. Kort prosess,- det spilte nydelig, virkelig lyd i min gate selv med denne billige ampen...
Så var det bare å ta valget hvilken amp jeg ville ha, på dette tidspunktet merker jeg at jeg skulle egentlig vært hos en hi-fi psykolog for nå begynner virkelig hi-fi feberen å ta over. Det blir litt som å lete i blinde for plutselig høvler en over både det ene og d andre uten egentlig egentlig å ta seg tiden å lese seg opp om emnet for en er så ivrig bare på og få noe i hus og fått testet ut sakene. Jeg må si meg imponert over mennesker som har en hobby de brenner for men som klarer å holde seg rolig i slike situasjoner, jeg regner med de fleste skjønner hvilke situsjoner jeg prater om.
Uansett etter å ha konferert med CDM endel på PM kommer Musical Fidelity sin M1HPA opp og etter å ha lest masse godt om denne var det bare å få en god pris hos Stereofil i Oslo. Også forøvrig ikke hørt i forkant :
, Feber I Know. Det morsommer var at brikkene falt på plass når jeg kom ut i bilen fra butikken og sporet opp pakken fra UK, det viste seg at den var ute for levering. Hmmm-.....full gass opp til jobben og idet jeg klappet igjen bildøren etter meg parkerte FedEx bilen forran inngangen...
Så alt i alt meget fornøyd med innkjøpene denne gang, prismessig havnet jeg på en totalsum litt i overkant av hva jeg måtte ha betalt for Denon klokkene nye i Norge bare at nå har jeg ampen i tillegg.
Så nå har Denon klokkene og M.Fidelity stått til innspilling i ganske i ca 22 timer her hos meg. Jævla kjedelig er at jeg våknet opp til rennede nese og bihule verk så det blir lite produktiv lytting idag er jeg redd for. Igår fikk jeg lyttet litt og det låt ikke helt som forventet enda men det er jo med helt nytt utstyr som kun hadde spilt noen timer, samt at jeg brukte den innebygde usb dacen i MF`en.
Er det noen som har formening om hvor lenge dette ca bør spilles inn før det begynner og slipper, etter 100 timer er vel mye gjort går jeg utifra (?) Syntes jeg hører en forbedring idag men vanskelig å si sikkert med den formen jeg innehar.
Bilder: