Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
Hva er (poenget med) "kosehodetelefoner"?
Dr Dong skrev:
En ting jeg ikke forstår, men jeg skal selvfølgelig være forsiktig når det gjelder å lese andre, det er at HD800 ikke skulle være noe å kose seg med. Jeg koser meg ihjel uten å bli trøtt i ørene i det hele tatt, skjønt jeg sitter sjeldent 2 timer om gangen.
Uerfaren i klokkeverden så spør jeg meg selv, hva er det disse koseklokkene gjør som ikke HD800 gjør, siden en liksom ikke hører noe om at det er noe en koser seg med - mer omtalt som et analyseverktøy. Skulle det være noen motsetning her?
Misforstå oss rett.
Vi er nå over i et landskap og et kvalitetsnivå der smak og behag, horses for causes osv. spiller en betydelig rolle. Det er dessuten sikkert fullt mulig å misforstå hverandre når man forsøker å beskrive inntrykk, observasjoner, forskjeller m.m.
Jeg har sammenlignet (egenskaper ved) beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800, samt Denon AH-D[57]000 og flere andre i tråden "
beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner". Jeg tror de beskrivelsene i hvert fall kan gi et delsvar.
Dr Dong skrev:
skjønt jeg sitter sjeldent 2 timer om gangen.
Jeg har hatt lytteøkter på langt mer enn 2 timer.
Dr Dong skrev:
En ting jeg ikke forstår, [...] er at HD800 ikke skulle være noe å kose seg med. Jeg koser meg ihjel
[...]
hva er det disse koseklokkene gjør som ikke HD800 gjør, siden en liksom ikke hører noe om at det er noe en koser seg med - mer omtalt som et analyseverktøy
Det finnes også, formodentlig mange, beretninger om mennesker som koser seg med Sennheiser HD 800. Det er selvfølgelig ikke noe galt med det.
Dr Dong skrev:
uten å bli trøtt i ørene i det hele tatt
Det er heller ikke et spørsmål om å bli trøtt i ørene. Da er vel noe galt?
Dr Dong skrev:
hva er det disse koseklokkene gjør som ikke HD800 gjør, siden en liksom ikke hører noe om at det er noe en koser seg med - mer omtalt som et analyseverktøy. Skulle det være noen motsetning her?
For en del mennesker er det klart en forskjell mellom analytisk og kos(elig), trivelig, avslappende, uanstrengt (trivsels)lytting osv. Det kan være vanskelig å forklare, men jeg skal forsøke.
Noen ganger ønsker man å studere et musikkstykke, en musikers spillestil, buestrøk, opptaksteknikk, osv. Da er det nyttig med et "verktøy" som viser en
alt (i videste forstand). Sennheiser HD 800 er godt egnet til denne oppgaven. InnerFidelitys Tyll Hertsens har skrevet om dette i:
Tyll Hertsens innledninger til to av ovennevnte artikler snakker om noe av det samme som vi snakker om nå:
One look at the Sennheiser HD 800 and it's quite obvious that this headphone is in a class of one. Seemingly as much architecture and structural engineering as it is audio, this headphone is a technological marvel and delivers incredibly accurate audio fidelity.
It's nearly perfect ... nearly
In my view, the Sennheiser HD 800 is the world's best dynamic headphone. Its imaging and transient response is second to none. (Read my full review here.) The problem is, brutal honesty can be tough to take.
Fortunately, there's a relatively simple modification to take the edge off your HD 800.
Dette er selvsagt, som nevnt i starten, et spørsmål om smak.
Andre ganger ønsker man bare å nyte og la seg henføre av musikk, ikke studere den med ørene og alle (kritiske sanser) på stilk. Man vil flyte av gårde, henføres, leies eller endog bæres inn i musikkens verden, gjerne uten å tenke, plages av et dårlig opptak, en musikers feilskjær eller publikums hosting. Dette er kanskje i mindre grad en intellektuell aktivitet og mer en emosjonell(?)
Da ønsker man gjerne noe behagelig, noe man trives i og med osv. Kanskje har man det aller best når man sitter i en velbrukt, gammel stol med ditto klær og tøfler. Man føler seg gjerne både fin og stram i en ny, velpresset dress, men mange er mer komfortable i noe annet, f.eks. den hjemmestrikkede lusekofta.
De omtalte "kosehodetelefonene" har noen egenskaper som gjør at vi føler oss vel, og lar timene seile forbi.
Det er dog selvsagt mulig at omfavnelsen (og kosen) kan bli for kraftig
Mine observasjoner i hifiland tyder på at dette fenomenet er generelt gyldig. Det finnes hifiutstyr i alle utstyrskategorier som henfører lytteren selv om det ikke nødvendigvis er 110 % korrekt. Med høyttaleroppsett må de fleste velge én filosofi av både plass- og pengegrunner.
Med hodetelefoner er slike restriksjoner langt mindre fremtredende. Det er en av fordelene med hodetelefoner. Man kan ha flere hodetelefoner eller hodetelefonoppsett som kan brukes avhengig av bl.a. formål, musikk, dagsform, lyst osv., osv.
Det første jeg biter meg merke i er nok "flomlyset" som mange beskriver d som, mulig HD800 legger litt stor vekt på "alt" noe som gjør at fokuset på enkelt individer som er ment å stå i fokus blir litt borte.
[...]
Jeg tror johnnygrandis her er inne på et interessant aspekt. Se det i sammenheng med ovenskrevne og beskrivelsene i tråden "
beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".