Frekvensrespons av min Aiwa HP500:
Som et stikk til dagens TOTL hodetelefoner og den nye trenden at "alle" produsentene nå må ha en flaggskipmodell til over ti-tusen kroner uansett hvor dårlig de både låter og måler (AKG?
), ønsker jeg å kaste opp i en spy bøtte og slå et slag for mine referansehodetelefoner Aiwa HP500.
Fattet først interesse for denne snart førti år gamle hodetelefonen når jeg så hvordan den presterte i
Tylls artikkel av Kabeers DIY Aiwa HP-500 hodetelefoner. De kom seirende ut av DIY konkurransen med solide målinger i tillegg til at de ifølge Tyll låt fantastisk bra. Med nyvunnet inspirasjon etter å ha lest Tylls artikkel tastet jeg inn ordene "Aiwa hp500" i Google og på første side kom der tilfeldigvis opp ett resultat med en hodetelefon som var til salgs på en brukthandelside fra Hellas. Jeg ringte nummeret som var oppgitt i annonsen og kom i kontakt med en meget hyggelig eldre greker, og vi klarte så vidt å kommunisere med hverandre på gebrokkent Engelsk. Det viktigeste var at budskapet kom fram og €80 fattigere og en måned senere landet hodetelefonen i postkassen.
Første prøvelytt viste at der var en skranglelyd i den ene kanalen. Jeg utbedret en slitt kabel men det fikset ikke problemet. Dessverre viste det seg når jeg demonterte høyre baffel at magneten på den ene siden hadde løsnet slik at driveren fikk større excursion enn konstruert. Dette hadde medført at polyesterfilmen som skal være stram og fin, var flakkende og løs. I denne tilstanden vurderte jeg det slik at disse hodetelefonene ikke kom til å bli mye brukt og tok en kalkulert risiko i strid mot anbefalinger, ved at jeg med bruk av varmepistol varmet driveren forsiktig slik at den strammet seg til ved avkjøling. Dette fikset utrolig nok problemet og resultatet ble så bra at jeg gjorde det samme med den andre driveren slik at de ble omtrentlig like stram.
Mange dempemodifikasjoner med forskjellige utforminger og materiale foran og bak driveren, og et femtall forskjellige øreputekonstruksjoner senere gjorde at jeg tilslutt endte opp med et resultat som jeg var veldig fornøyd med. Så fornøyd at disse har blitt mine nye referansehodetelefoner når jeg skal lytte til musikk. De har utkonkurrert en rekke andre hodetelefoner til mange ganger prisen og på listen over kandidater som har blitt veid for lett opp mot Aiwaene er "TOTL" kandidater som Sennheiser HD800, HE60, HD650, Audeze LCD2 m.m.
Jeg finner det også vanskelig å tro at det med dagens teknologi og kunnskap ikke er mulig å lage en kvalitetshodetelefon som både måler og låter riktig uten at det skal koste et femsifret beløp. TOTL er etter min mening veldig oppskrytt og ønsker avslutningsvis å si at pris etter min mening er t dårlig måleparameter for hvor bra et produkt låter. Hadde ikke byttet mine Aiwa mot noe som kan kjøpes for penger på markedet.