Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Så hvor gode er egentlig Shure 846? Kan de være aktuelle når jeg leter etter noe med god passiv lyddemping og ellers ganske grei lyd, mest til hjemmebruk?

    Hvor kresne er de på kilde og forsterker?

    Ønsker et alternativ til "vanlige" over-ear hodetelefoner, og selv om T1 er veldig komfortable også ved lengre tids bruk så blir jeg lei av tyngden og trykket etter hvert. Hadde det ikke vært for at dette er viktig så ville jeg sett på mer vanlige lukkede hodetelefoner.
    De er så gode at det lett blir endgame for mange med vettet i behold. Men det avhenger av at proppene sitter perfekt. Men jeg vil naturligvis anbefale formstøpte etter øregangen din. De er ikke kresne og kan lett spille fletta rett fra mobilen. Med for eks en dragonfly red så er vi i high end landskap. Sånn sett billig måte å få superbra lyd. Steve guttenberg skriver ivrig om hifiman sine nye propper. Jeg er ikke like sikker på at de ville passet meg like bra. Jeg var ikke heldig med sennheiser sine high end propper heller. De bare detter ut og kabelen tynger.
     
    Sist redigert:

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Mine formstøpte inears er nok det desidert beste head-fi kjøp, jeg har gjort. Det er ikke lyden alene, men også det store bruksområde. Jeg har brukt de med en bred vifte av portabelt og stasjonært avspilningsutstyr. De er egentlig like velegnet til hjemmebruk, som på kontoret, i flyet, eller når jeg klipper gress.

    Eneste ulemper jeg kan komme i tanke om er, at de kan være vanskelige å selge igjen, medmindre produsenten tilbyr reshelling (dvs nye eier får omstøpt etter egne avtrykk). Og det kan før eget kjøp være vanskelig å få testet, hvordan lyden er, nettopp fordi de er formstøpte. Mange produsenter tilbyr en universell-utgave som test modell, men den vil i sakens natur ikke høres nøyaktig ut som den formstøpte.

    Velger man formstøpte inears, er det meget viktig, at øreavstøpningen blir så nøyaktig som mulig. Er produsenten i utlandet, kan det raskt bli en stor ekstra kostnad, hvis proppene skal flere gange frem og tilbake for tilpasning. Og i tillegg er det sirkuset med toll/moms/gebyr/proforma faktura/etc. Det lønner seg å være veldig nøye med øreavstøpningen første gang.

    Et alternativ til CIEM (custom in-ear monitor som ovenfor) er formstøpt prop til montering på vanlige inears. Disse isolerer stort set like bra som CIEM, men det er nok ikke alle inears, som vil kunne anvende denne løsning. I Norge utfører Hantek Audio meg bekjent denne service, andre utbydere finnes i UK, Polen, og sikkert flere steder.

    Herunder et eksempel på de to varianter (Spiral Ear 3-way Reference og Myst Nail 2). Har som sagt vært særdeles fornøyd med den formstøpte løsning, så fikk lyst til å støtte opp om Erlends anbefaling.

    SE3 after.jpg

    Nail2.jpg
     
    Sist redigert:

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Vurderte å kjøpe en Mojo selv, men har ikke lest alt for mye positiv sammens med HD650.
    Så vil gjerne lese dine inntrykk av nettopp dette!
    Dette blir vanskelig. Jeg er ikke flink til å beskrive lyden i riktige hifi uttrykk.
    Jeg har nå prøvd HD-650 med Chord Mojo.
    Lyden oppleves for meg som luftig og åpen. Kanskje litt slankere i bassen enn Fidelio x2, men uten at noe savnes.
    Lars Winnerbeck sin plate Vi var der, (live) var en nytelse å høre på.
    Naturlig og fin lyd som gav mersmak.
    Måtte opp litt i volum i forhold til Fidelio, men jeg opplevde ikke dette problematisk, kanskje litt mer strømforbruk?
    For meg er imidlertid HD-650 innkjøpt til bruk i mitt stasjonære oppsett med bl.a. Wyred4sound udac-HD som forsterker.
    I fortsettelsen blir nok derfor Philips Fidelio x2 den faste følgesvenn for min Chord Mojo sammen med Sennheiser Momentum.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.961
    Antall liker
    36.549
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bluedio HT på vei, hvor grei lyd kan en få for under 250,-??
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.961
    Antall liker
    36.549
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la mine Shure SRH940 ut for salg, men har sittet nesten hver kveld sist uke å lyttet med de, mine er ikke til salgs lenger...😎
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg la mine Shure SRH940 ut for salg, men har sittet nesten hver kveld sist uke å lyttet med de, mine er ikke til salgs lenger...??????
    Hahaha, den der kjenner jeg igjen - selv om jeg oftest lytter på dem en siste gang før jeg likevel ikke legger dem ut :))
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Av en eller annen grunn så får jeg ikke isolasjonstransformatoren til å fungere mellom den balanserte utgangen på DAC-en min (Wadia 121), og på den ubalanserte inngangen på Zana Deux-en - det blir bare mer eller mindre skurring. Noen som kan tolke skjemaet her og fortelle meg hvordan den bør stilles inn?


    ( Specs på trafoen: http://www.jensen-transformers.com/wp-content/uploads/2014/08/jt-11-dmpc.pdf )

    Husker jeg fikk det til å fungere før, uten at jeg egentlig har forandret noe siden da. Vet det gir et betraktelig løft i lydkvaliteten. Merkelig at det bare slutter å virke sånn - men det har skjedd. :/
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Tilbud på enkelte hodetelefoner ifra Sony, Sennheiser og Bose denne helgen hos Platekompaniet..! :)

    https://www.platekompaniet.no/
    ...men Sony MDR-1000X kan du uten tvil finne billigere andre steder.
    Det er fult mulig, ville bare gi et lite tips og regner med at de som er i løypa for å eventuelt handle noen av disse også sjekker pris..! ;)
    Prisjakt.no har vel den beste oversikten. 2690 nå for mdr1000
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 447854

    Fra den tiden da hodetelefoner med kabler var trendy i Bonytt (1984)
    Ser litt ut som toppen på en HD800! Flott bilde :) SLavchaskiesovic har sortert kablene ser jeg. Nå er alt hvitt og i grunn litt kjedelig. Minimalisme drar vel til vår fordel. Jeg må innrømme at furu ikke helt funker for meg heller. JA til klablet hodetelefon! Før de greier å produsere like god lyd trådløst så er det ikke noe alternativ.
    Kan som så mange ganger før si at trådløse hodetelefoner ikke klarer å matche kablete når det angår lydkvalite! Det er midfi produkter og oppgradering til kablet vil komme!! Fordi lyden er viktigst for folk som henger på dette forumet. Om man liker midfi til høy pris så go ahead!
     
    Sist redigert:

    tullebukk

    Medlem
    Ble medlem
    21.05.2017
    Innlegg
    32
    Antall liker
    5
    Heisann, noen som har gått til anskaffelse av noe nytt headfi utstyr i disse feriepenge/skattepenger tider? eller kanskje har planer om å fornye samlingen sin..! :)
    Schiit Modi Multibit og Audioquest Jitterbug! Mye mer luft mellom instrumentene og stemmer har mer luft rundt seg. Hører på Muddy Waters' "Feel like going home", og er nesten som han står bak meg og synger.. Knall!
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Tja, joa, må nok erstatte mine oldskool klokker, da skinnet har gått helt i oppløsning på dette airconditionfuktede hotellrommet i Hellas. Aaargh!
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Koser meg med ganske nyinnkjøpt Chord Mojo med Philips Fidelio x2 og Yello.
    Kjempebra sommermusikk på terrassen.
    FullSizeRender.jpg
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Duet har fått inn denne. Noen som har hørt på dem eller sett noen tester. Så veldig bra ut. Japansk kvalitet muligens.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Er litt spesielt at de sender begge kanalene t il her side. Googel ble ikke bra men:

    Jeg har ennå ikke måttet håndtere slike et eiendoms hodetelefoner, og jeg hadde mye å avvike fra normen. De er unike, det du hører fra første sekund. Deres uvanlig for å sikre en mer naturlig stil veldig ansvarlig og jeg ville gjerne ha oppholdt holder, men det er mulig at ikke mange vil appellere. Du må prøve dette selv, som skøyter eller sykle. Så lenge du ikke prøver, vil det ikke. Det kan ikke beskrives, i hvert fall jeg ikke kan. Du kan bare merke til at sfæren av lyden er både utløses og romlige relasjoner samt lydene selv endrer form. Samtidig raskt øker mengden av informasjon og integrering av lyd handling, er en ytterligere forskjell for å lindre eventuelle felt, som et resultat av deres omdannelse til en mer voluminøs form. Til tross for reduksjon, eller litt krydder til det betyr det ikke bli kjedelig enn blandly. Tvert imot, stigende interesse melding, og deretter, når det brukes til det, vanlige hodetelefoner virker for skarp og for dårlig i innhold. Musikken deres er mer som det du har på tallerkenen din, ikke hva du ser i landskapet. Og hvis noen vil sztukamięs i hans ansikt eller eye view of the Sea, at jeg ikke har noe til dette, selv om du med rette bemerket at forenkle sammenligningen. Vanlige hodetelefoner kan også spille kunstnerisk, og slik Grado GS-1000 uten tekniske triks også i stand til å innkalle en ekstraordinær sinnstilstander basert på den samme plassen. Hver high-end håndsett kan passe i en musikkelsker i delstatene åndelig opphøyelse, men i soneomspennende CZ-en puls til spenningen i en svært annen form - og det er virkelig noe nytt. I tillegg er den nye oppfinnelsen fra Japan er behagelig, nietuzinkowo utseende og har en sterk teknisk bakgrunn. En spesiell godbit for kjennere, av border sensasjon. Og forresten tradisjonelle middel for å spille i hodet ditt, vil du ikke oppleve her, er det ingen slike bekymringer. Dermed oppmuntrende ting faller - bekvemmelighet, performance, lyd skjønnhet, unikhet - og bare prisen skremmer; å hoppe over muren bare av de rikeste.



    På punktene:

    fordeler

    Uvanlig store, svært sjenerøs lyd.
    Begge stereo kanaler i hvert øre.
    Som et resultat, for å bedre reflektere forholdet mellom avstand og hovedsakelig suspendere tredimensjonale lyder i tredimensjonalt rom.
    Ikke en lyd i hodet mitt.
    Som ikke har noen tilsvarende intensivere tilstedeværelse i musikken media.
    Samtidig full åpenhet.
    Meget god lyd søm sammen seks sendere.
    Sensasjonelt stereophony.
    Du kan lytte til ekstremt høyt.
    Papir helt frigjort fra fokus.
    Samtidig rikelig sopranowo.
    Den spesielle form av vokal, den eneste av sitt slag.
    Kraftig, rik og usedvanlig romslig bass.
    De kan brøle.
    Komprimering av detaljer og shininess i musikk.
    Og generelt ekstraordinære musikalitet.
    Som Roger Rabbit - lyder-animki er oppblåst. (Hvem lurte Roger Rabbit?)
    I forhold til andre telefoner virke dårligere lydmessig.
    Ingen uforskammethet, aggresjon - mens full involvering av lytteren.
    Full åpen lyd.
    Nyskapende.
    Teknisk avansert.
    Tre sjåfører i hvert skall.
    Membraner med beryllium.
    Referanse til den S-Logic teknologi.
    Komfortabel.
    En interessant hodebåndet.
    Grei kabel, og krever ingen oppmerksomhet i podpinaniu. (Teoretisk).
    To kabler er inkludert.
    Særpreget utseende.
    Made in Japan
    Polsk forhandler.



    Defekter og innvendinger

    Lyden av en bestemt, svært forskjellig fra den tradisjonelle presentasjonen av hodetelefoner.
    Mindre vekt på intime nærhet enn å sette plass.
    De krever en retail kilde.
    Stor etterspørsel etter strøm.
    Bare tilsynelatende lukket.
    Tidligere ukjent produsent.
    Large.
    Dyrt.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Duet har fått inn denne. Noen som har hørt på dem eller sett noen tester. Så veldig bra ut. Japansk kvalitet muligens.
    Ser interessant ut...

    Polsk anmeldelse (Google må oversætte for at vi kan fortstå det, men bedre enn ingenting).
    Recenzja: Crosszone CZ-1 - HiFi Philosophy
    Enig, spennende saker. Må nok en tur på duet og undersøke, har lenge håpet at noen kunne lage noe som har crossover med innebygget forsinkelse for å flytte lydbildet ut av hodet.
     
    Sist redigert:

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Var på jakt etter et par enkle hodetelefoner trådet uten noe utenom som helst som voluminnstilling eller mikrofon.
    Tok sjansen på Philips SHP2600 som jeg kjøpte på Netonnet for kr 249.-. Har en innebygget hodetelefonforsterker i min Peachtree slik at lyden etter min mening ble over all forventning. Kjempefornøyd!
    Låter faktisk bra på mobilen min også.
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har lest så mye bra om Beyerdynamic dt 770 250 ohm at jeg tror jeg må prøve et par på kontoret. Men så ser jeg at det også finnes et par som heter dt 990. Disse er da åpne, noe som ikke gjør noe da jeg ikke sitter i åpent landskap. Har ingen åpne klokker og tror faktisk ikke jeg har hørt det.

    Hva mener dere om disse? :)

    Edit: har for øvrig et par Denon ah-mm400 som jeg bruker med en Denon da10 på kontoret per i dag.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Litt luftige, altså fysisk sett pga veluren?

    Noen som har hørt begge? Jeg regner jo med 990 har større lydbilde siden de er åpne. Men jeg har ikke noen erfaring med det, derfor jeg spør. Jeg trodde de var ganske like, men at 990 har noen fordeler pga åpent design, noe ikke alle kan benytte seg av.

    Stemmer det så klinker jeg til med 990, men hvis 770 rett og slett er bedre hodetelefoner tar jeg jo heller de :).

    Håper noen kan hjelpe.
     
    S

    svk

    Gjest
    Litt luftige, altså fysisk sett pga veluren?

    Noen som har hørt begge? Jeg regner jo med 990 har større lydbilde siden de er åpne. Men jeg har ikke noen erfaring med det, derfor jeg spør. Jeg trodde de var ganske like, men at 990 har noen fordeler pga åpent design, noe ikke alle kan benytte seg av.

    Stemmer det så klinker jeg til med 990, men hvis 770 rett og slett er bedre hodetelefoner tar jeg jo heller de :).

    Håper noen kan hjelpe.
    Jepp. En blir ikke så svett. Da ørene har bedre plass og mer luft.
    Kan anbefale 770. De lekker også lyd
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Syns du det? DT 770 syns jeg isolerer godt og lekker lite lyd ut.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar, den som søker finner jeg ser jeg :)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg lest gjennom fra head-fi og litt forskjellig steder og tar en liten sidevei. Synes dt880 600 ohm virker veldig interessant.

    Noen som har hørt den?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn