Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Jepp - det kommer stadige nyheter! Jeg har akkurat fullført en omtale av Mytek Brooklyn - og oppdaget mens jeg satt og skreiv at Mytek jommen meg lanserer en ny versjon! Men nå har jeg jo skrevet det, og den originale Brooklyn DAC kommer til å være til salgs en god stund, til lavere pris enn den nye - så heelt bortkasta er det jo ikke.

    Her er uansett min test av Mytek Brooklyn - og et lite bilde for å sprite opp tråden. Er veldig stolt over speileffekten, altså :)

    Mytek Brooklyn DAC | The Headphoneer

    Vis vedlegget 463440
    Det der er så sinnsykt grundig! Du skriver jo en halv bok på hver test.
    Nuvel, ingen målinger da.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ører er flotte instrumenter. Om man stoler på den som lytter gjør målinger null og niks. Steve Gutenberg måler ingenting og jeg stoler mer på han en noen andre. Det er heller ikke noen automatikk i at hodetelefoner som måler veldig bra høres like bra ut. Det er også dyrt for en nerd å skaffe utstyr for å måle amper/dacer og hodetelefoner. Spesielt sistnevnte er ganske utfordrende å måle og det ser man jo når tyll og jude ofte får forskjellige resultater. Har målingene noen verdi for meg da? Brooklyn måler svært godt
    https://www.stereophile.com/content/mytek-hifi-brooklyndaprocessor%C2%96headphone-amplifier-measurements
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Hjernen er ikke et flott instrument for å si det slik, placebo- og nocebo-effekt og biaser.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Hvis jeg personlig virkelig liker lyden i en gitt hodetelefon så bryr jeg meg ikke så mye om den eventuelt skulle måle bra eller dårlig, samme med hodetelefonforsterkere men det er meg da, hvordan andre føler må de finne ut av selv, og skulle jeg bli lurt av mine egne preferanser så får det gå, så lenge jeg selv har kjøpt utstyret og ikke minst liker lyden det måtte gjengi..! :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hjernen er ikke et flott instrument for å si det slik, placebo- og nocebo-effekt og biaser.
    Nei, men det er hjernen min som til syvende og sist betyr noe for meg. Etter å ha fulgt en skribent i noen år så vet jeg hvordan han tenker, hva han liker og ikke liker. At sony sitt flaggskip måler bedre et sted en det andre. Ikke minst at den ene liker hodetelefonen mens den andre synes den er verdiløs gjør kaoset komplett. Målinger er selvfølgelig viktige men man skal grave seg litt ned i målinger for å for eks finne ut hvorfor HD800 låter som den gjør. Hvorfor liker folk Beyerdynamic T1 mens målingene på noen punkter er så elendige. Audeze LCD3 hadde også ganske svake målinger (støy) i begynnelsen men besatte kvaliteter som gjorde den fantastisk. Jeg tror også at hjernen til en trent lytter hører forskjell på skit og kanel ganske kjapt. Hvis ikke kan vi vel bare gi oss hen og plukke frem de hvite budsa som følger med iphone. De måler tross alt veldig bra til å være earbud.
    Må legge tid at det er påfallende enighet om produkter som gjør det bra i tester. Det er mange gode produkter et samlet pressekorps er enige om låter fantastisk. De fleste har ikke gjort noen målinger. De liker det de hører og skriver om det.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.134
    Antall liker
    8.144
    Torget vurderinger
    12
    Ulineære ører som på sitt ypperste kanskje kan høre 20-20000Hz, men gjerne ikke bedre enn 20-13000Hz, og en hjerne som kødder til målingen på grunn av input fra f.eks. syn samt forutinntatthet og påvirkning av andre kan neppe kalles et fantastisk instrument. Ørene og hjernen er derimot gode til å gi hver enkelt av oss de flotte opplevelsene. Problemet blir at når man benytter et ukalibrert organisk måleinstrument så blir alle målingene meningsløse som dokumentasjon. Det er liksom hensikten med å benytte elektroniske instrumenter. De er sjelden grinete, slitne, oppstemte eller påvirket av andres meninger, bare nøkterne steinansikter og de måler likt hele tiden.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ulineære ører som på sitt ypperste kanskje kan høre 20-20000Hz, men gjerne ikke bedre enn 20-13000Hz, og en hjerne som kødder til målingen på grunn av input fra f.eks. syn samt forutinntatthet og påvirkning av andre kan neppe kalles et fantastisk instrument. Ørene og hjernen er derimot gode til å gi hver enkelt av oss de flotte opplevelsene. Problemet blir at når man benytter et ukalibrert organisk måleinstrument så blir alle målingene meningsløse som dokumentasjon. Det er liksom hensikten med å benytte elektroniske instrumenter. De er sjelden grinete, slitne, oppstemte eller påvirket av andres meninger, bare nøkterne steinansikter og de måler likt hele tiden.
    Det er det vel ingen tvil om. Men kan du lese av en måling at du kommer til å like lyden? Det gjør hvertfall ikke jeg. Jeg har prøvd å forstå og tolke målinger så godt som jeg kan en god stund. Men det er ikke så lett.
    https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/133
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.134
    Antall liker
    8.144
    Torget vurderinger
    12
    Ulineære ører som på sitt ypperste kanskje kan høre 20-20000Hz, men gjerne ikke bedre enn 20-13000Hz, og en hjerne som kødder til målingen på grunn av input fra f.eks. syn samt forutinntatthet og påvirkning av andre kan neppe kalles et fantastisk instrument. Ørene og hjernen er derimot gode til å gi hver enkelt av oss de flotte opplevelsene. Problemet blir at når man benytter et ukalibrert organisk måleinstrument så blir alle målingene meningsløse som dokumentasjon. Det er liksom hensikten med å benytte elektroniske instrumenter. De er sjelden grinete, slitne, oppstemte eller påvirket av andres meninger, bare nøkterne steinansikter og de måler likt hele tiden.
    Det er det vel ingen tvil om. Men kan du lese av en måling at du kommer til å like lyden? Det gjør hvertfall ikke jeg. Jeg har prøvd å forstå og tolke målinger så godt som jeg kan en god stund. Men det er ikke så lett.
    https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/133
    Absolutely correct my friend. Det er vanskelig å tolke måledata og derfor lytter vi. Det er også vanskelig å tolke lyttedata og derfor måler vi. Det viktigste er å være klar over forskjellene og styrker/svakheter. Selv måler jeg minimalt fordi alle resultater kun er til eget bruk.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ulineære ører som på sitt ypperste kanskje kan høre 20-20000Hz, men gjerne ikke bedre enn 20-13000Hz, og en hjerne som kødder til målingen på grunn av input fra f.eks. syn samt forutinntatthet og påvirkning av andre kan neppe kalles et fantastisk instrument. Ørene og hjernen er derimot gode til å gi hver enkelt av oss de flotte opplevelsene. Problemet blir at når man benytter et ukalibrert organisk måleinstrument så blir alle målingene meningsløse som dokumentasjon. Det er liksom hensikten med å benytte elektroniske instrumenter. De er sjelden grinete, slitne, oppstemte eller påvirket av andres meninger, bare nøkterne steinansikter og de måler likt hele tiden.
    Det er det vel ingen tvil om. Men kan du lese av en måling at du kommer til å like lyden? Det gjør hvertfall ikke jeg. Jeg har prøvd å forstå og tolke målinger så godt som jeg kan en god stund. Men det er ikke så lett.
    https://twit.tv/shows/home-theater-geeks/episodes/133
    Absolutely correct my friend. Det er vanskelig å tolke måledata og derfor lytter vi. Det er også vanskelig å tolke lyttedata og derfor måler vi. Det viktigste er å være klar over forskjellene og styrker/svakheter. Selv måler jeg minimalt fordi alle resultater kun er til eget bruk.
    Vi måler ikke. Tyll, stereophile og nå headfi måler. Og jeg sammen med mange andre blir bare mer forvirret. For gode måledata betyr ikke at du kommer til å like lyden. Blir ikke det minst like verdiløst som lytting? Om man bruker målingene for å backe opp det man skriver så har vi samsvar. Men det skjer nesten aldri med hodetelefoner. Hvertfall gjorde det ikke det. God diskusjon.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Herlig å se litt frisk action her i tråden!

    Det der er så sinnsykt grundig! Du skriver jo en halv bok på hver test.
    Haha - håper jeg kan ta det som et kompliment, erlendb.. Korrekturlesningen er et lite helvete, ja .)

    Nuvel, ingen målinger da.
    Helt korrekt! Her er grunnene til at jeg ikke måler:
    - Jeg kan ikke nok om det
    - Har ikke utstyret
    - Andre måler bedre enn meg
    - Hvis jeg gjør målinger som ikke er av tipp topp kvalitet vil de være mer villedende enn opplysende

    Jeg prøver å være god på andre ting - som å skrive grundig, systematisk og utfyllende om lytteinntrykk. Jeg sammenligner direkte (a/b) med mest mulig relevant utstyr. Altså ikke etter hukommelsen (som jeg stoler lite på ), men der og da. Jeg prøver å beskrive det jeg hører på en slik måte at også folk med andre preferanser enn meg kan få noe ut av det. For eksempel hvis jeg liker "varm og intim" lyd kan folk som foretrekker "analytisk og kald" lyd, lese seg frem til at noe jeg ikke liker så godt likevel kan være midt i blinken for akkurat dem. Jeg prøver å være subjektiv på en "objektiv" og transparent måte. For meg er det ikke så viktig å kåre vinnere, men å beskrive forskjeller der de finnes. Jeg er også opptatt av å finne likheter - ofte blåses forskjellene ut av proporsjoner.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.238
    Antall liker
    820
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    124
    Helt korrekt! Her er grunnene til at jeg ikke måler:
    - Jeg kan ikke nok om det
    - Har ikke utstyret /QUOTE]

    Det er mange på web der ute som trur de kan måle, men når man konfronterer dem med følgende
    " vet du forskjellen mellom kvantitativ og kvalitativ måling"

    så blir det tyst

    Spørsmålet over er nødvendig for å forstå konseptet om "standard"

    ..igjen tyst..


    konseptet over er nødvendig for å forstå "kalibrering"

    igjen tyst..

    Det finnes folk som trur at "ved å jobbe 10 år for microsoft" så er man automatisk kvalifisert til å drive måleteknikk ( men vedkommende har null peil på konseptene nevnt ovenfor"





















    til info; jeg ble akkreditert innen "måleteknikk" og "kvalitetssikring" i 2008. Er du i tvil ring Professor Leif Halbo.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Helt korrekt! Her er grunnene til at jeg ikke måler:
    - Jeg kan ikke nok om det
    - Har ikke utstyret
    Det er mange på web der ute som trur de kan måle, men når man konfronterer dem med følgende
    " vet du forskjellen mellom kvantitativ og kvalitativ måling"

    så blir det tyst

    Spørsmålet over er nødvendig for å forstå konseptet om "standard"

    ..igjen tyst..

    konseptet over er nødvendig for å forstå "kalibrering"

    igjen tyst..

    Det finnes folk som trur at "ved å jobbe 10 år for microsoft" så er man automatisk kvalifisert til å drive måleteknikk ( men vedkommende har null peil på konseptene nevnt ovenfor"

    til info; jeg ble akkreditert innen "måleteknikk" og "kvalitetssikring" i 2008. Er du i tvil ring Professor Leif Halbo.
    Ja - det er bedre med ingen måling enn feilmåling! Bedre å si at noe "ser ut til å være ca. en meter", enn komme med en "nøyaktig" måling som er feil.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    og noe annet som også er litt rart er at t.o.m de som driver å måler klarer å måle så forskjellig på den samme varen, vel innen hodetelefoner så finnes vel ingen bransjestandard for måling, men er veldig enig i at det er bedre å la det være enn som du skriver ardilla, å drive villedning, og noe annet som også er sant er vel at de fleste av oss her inne er vel private forbrukere av hodetelefoner og skriver utifra våre egne erfaringer med våre egne eide hodetelefoner, forsterkere og annet headfi utstyr, synes det er bra at feks ardilla tar seg tid og skriver div tester, finner dette som meget interessant lesning..! ;)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    og noe annet som også er litt rart er at t.o.m de som driver å måler klarer å måle så forskjellig på den samme varen, vel innen hodetelefoner så finnes vel ingen bransjestandard for måling, men er veldig enig i at det er bedre å la det være enn som du skriver ardilla, å drive villedning, og noe annet som også er sant er vel at de fleste av oss her inne er vel private forbrukere av hodetelefoner og skriver utifra våre egne erfaringer med våre egne eide hodetelefoner, forsterkere og annet headfi utstyr, synes det er bra at feks ardilla tar seg tid og skriver div tester, finner dette som meget interessant lesning..! ;)
    Helt enig! Nei det å måle hodetelefoner er utrolig vanskelig. Man ser jo hva som skjer når flere sitter med forskjellig resultat. Målingene blir i beste fall veiledende og i ytterste konsekvens verdiløse. Om noen hadde gitt meg penger til å bygge et skikkelig system for å måle hodetelefoner så hadde jeg prøvd meg. Men når jeg ser hvordan ¨proffene¨ sliter og krangler om måling av hodetelefon så tror jeg at det er best å la være. Vi er alle entusiaster som kanskje har brukt uker og år med mange hodetelefoner. Av og til lyder anlegget dritt, hodetelefonene rævva og alt er bare tull. De fleste burde kjenne seg selv nok til å ikke skrive om utstyret der og da. Det samme med blendere av whisky, vinprodusenter osv.
    Selvfølgelig er det et komplement ardilla! Synes det er flotte tester som vi har glede av. Jeg hørte brooklyn med HE-500 og kan ikke si at jeg ble mindblown kjempeimponert..Men det var nok ikke dac/ampen sin feil. HE-500 er gode de men de kunne brukt noen litt fetere klokker med det utstyret. Når det i tillegg var klassisk som ikke he-500 takler sånn helt så ble det bare trist..Mye bråk var det også.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    og noe annet som også er litt rart er at t.o.m de som driver å måler klarer å måle så forskjellig på den samme varen, vel innen hodetelefoner så finnes vel ingen bransjestandard for måling, men er veldig enig i at det er bedre å la det være enn som du skriver ardilla, å drive villedning, og noe annet som også er sant er vel at de fleste av oss her inne er vel private forbrukere av hodetelefoner og skriver utifra våre egne erfaringer med våre egne eide hodetelefoner, forsterkere og annet headfi utstyr, synes det er bra at feks ardilla tar seg tid og skriver div tester, finner dette som meget interessant lesning..! ;)
    Helt enig! Nei det å måle hodetelefoner er utrolig vanskelig. Man ser jo hva som skjer når flere sitter med forskjellig resultat. Målingene blir i beste fall veiledende og i ytterste konsekvens verdiløse. Om noen hadde gitt meg penger til å bygge et skikkelig system for å måle hodetelefoner så hadde jeg prøvd meg. Men når jeg ser hvordan ¨proffene¨ sliter og krangler om måling av hodetelefon så tror jeg at det er best å la være. Vi er alle entusiaster som kanskje har brukt uker og år med mange hodetelefoner. Av og til lyder anlegget dritt, hodetelefonene rævva og alt er bare tull. De fleste burde kjenne seg selv nok til å ikke skrive om utstyret der og da. Det samme med blendere av whisky, vinprodusenter osv.
    Selvfølgelig er det et komplement ardilla! Synes det er flotte tester som vi har glede av. Jeg hørte brooklyn med HE-500 og kan ikke si at jeg ble mindblown kjempeimponert..Men det var nok ikke dac/ampen sin feil. HE-500 er gode de men de kunne brukt noen litt fetere klokker med det utstyret. Når det i tillegg var klassisk som ikke he-500 takler sånn helt så ble det bare trist..Mye bråk var det også.
    Takk ,) Testa aldri HE-500 med Brooklyn, så det veit jeg ikke hvordan låter. Ville egentlig gjetta på at det låt bra - men gjetting er gjerne ikke mye verdt. Kan teste den på ManhattanII som står her nå - gir kanskje en pekepinn.. Men jeg veit at jeg sjelden står inne for mine egne vurderinger i ugunstige omgivelser.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Litt stille fra meg i det siste, har jo vært sommer, og vært mye mye ute og i fjellet.. men høsten er kommet på, så det blir mer og mer hjemme siden det regner sånn her i Bergen.

    Men vi hadde Sennheiser på besøk hos Duet Audio i dag, og fikk høre HE-1 med Auralic (siste versjon) dac/streamer. Og jeg må si både imponert samtidig veldig fornøyd med oppsettet jeg faktisk har fått til her hjemme selv..

    Generelt spiller systemet mitt med LCD4 veldig bra og musikalsk. Jeg hører på systemet hver dag.. og koser meg med det.. men umiddelbart med HE-1 hørte jeg att det oppsettet i butikken var raskere både mellom instrumentene, mer luft og på instrumentene, rett og slett mer detaljer.

    Så kom jeg hjem og ble nesten litt depp fordi jeg ikke har de detaljene som jeg hørte i butikken.. Men, samtidig glad, for oppsettet i butikken manglet både punch og transparent lydbilde og 3d effekten i rom som jeg har fått til med mitt oppsett.

    Så nå starter jakten på hakket bedre med eller uten LCD4, men kommer til å starte med DACen.. rett og slett se om det er DACen som må oppgraderes.

    hrmpf..

    men glad jeg har hatt halvannet år med dette oppsettet mitt nå.. fått mye ut av det..
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Hei, det hadde vært artig om noen fikk testet Ifi Audio Pro Ican og Pro Iesl, denne kombinasjonen dekker både elektrostater og dynamiske hodetelefoner.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hei, det hadde vært artig om noen fikk testet Ifi Audio Pro Ican og Pro Iesl, denne kombinasjonen dekker både elektrostater og dynamiske hodetelefoner.
    Ja, enig. Det står på test-ønskelisten for min del, hvertfall :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Litt stille fra meg i det siste, har jo vært sommer, og vært mye mye ute og i fjellet.. men høsten er kommet på, så det blir mer og mer hjemme siden det regner sånn her i Bergen.

    Men vi hadde Sennheiser på besøk hos Duet Audio i dag, og fikk høre HE-1 med Auralic (siste versjon) dac/streamer. Og jeg må si både imponert samtidig veldig fornøyd med oppsettet jeg faktisk har fått til her hjemme selv..

    Generelt spiller systemet mitt med LCD4 veldig bra og musikalsk. Jeg hører på systemet hver dag.. og koser meg med det.. men umiddelbart med HE-1 hørte jeg att det oppsettet i butikken var raskere både mellom instrumentene, mer luft og på instrumentene, rett og slett mer detaljer.

    Så kom jeg hjem og ble nesten litt depp fordi jeg ikke har de detaljene som jeg hørte i butikken.. Men, samtidig glad, for oppsettet i butikken manglet både punch og transparent lydbilde og 3d effekten i rom som jeg har fått til med mitt oppsett.

    Så nå starter jakten på hakket bedre med eller uten LCD4, men kommer til å starte med DACen.. rett og slett se om det er DACen som må oppgraderes.

    hrmpf..

    men glad jeg har hatt halvannet år med dette oppsettet mitt nå.. fått mye ut av det..
    Var det G2 streameren? Høres fornuftig ut å begynne med kilden, ja. Ellers må jeg si at jeg opplever Susvara hakket mer oppløst enn LCD-4 i de korte møtene jeg har hatt med dem side om side..Men jeg står som nevnt ikke helt inne for mine egne kjappe lytteinntrykk... ??????
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Jeg fikk komme tilbake til butikken i dag, tok med meg mine lcd4, og fikk lyttet grundig til Auralic Vega G2 og streameren. Streameren spilte siden den foret både en HDV820 og Vega G2. Jeg er imponert over Vega G2. Jeg kjente igjen den utrolige oppløsningen og detaljrikdommen med mine egne LCD4. Synd jeg ikke fikk kjørt den med min V281 amp som driver LCD4 veldig bra. Jeg synest HDV820 kom litt til kort som amp, men godt nok til at lytteintrykket ble veldig positivt for Vega G2.

    For å sanitetssjekke mine egne ører plugget jeg liksågodt inn Utopia og Clear i butikken, og Utopia kommer desverre til kort - igjen, i hvertfall i mine ører. Det er litt ubalansert i bunnen og nedre mellomtone og med Vega G2 ble det litt skarpt med Utopia.

    Komboen HDV820 og Focal Clear (oppgraderingen til Elear) !!! Det er en utrolig bra combo.. Hadde jeg ikke hatt LCD4, så er det denne komboen jeg hadde gått for def.. HDV820 låter vannvittig bra som dac/amp med en litt lettere høretelefon!

    Det begynner å skje ting igjen i high end sjiktet med utstyr folk kan ha råd til.. Så nå trenger jeg bare å spare 30k nok for å få råd til denne Vega G2 og selge Yggdrasil (snufs).
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    For å sanitetssjekke mine egne ører plugget jeg liksågodt inn Utopia og Clear i butikken, og Utopia kommer desverre til kort - igjen, i hvertfall i mine ører. Det er litt ubalansert i bunnen og nedre mellomtone og med Vega G2 ble det litt skarpt med Utopia.
    Veldig synd Duet i Bergen ikke får vist Utopia frem slik de skal spille. Match med riktig amp/ kilde er helt avgjørende på en så avslørende hodetelefon.
    Utopia på Questyle sin CMA800R er pr i dag noe av det beste headfi lyden jeg har hørt uansett pris.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Det var mitt eget valg å ta ut Utopia og høre på den ikke butikkens. Det var bare for å se om det var noe i veien med mine LCD4 og se om jeg fikk samme erfaring jeg fikk i fjor. Tror ikke de har CMA800R inne, så det kan bli litt vanskelig. Jeg er enig i at hodetelefoner skal matches med utstyret, på samme måte som jeg foretrekker en skikkelig amp til mine LCD4 for å drive de skikkelig.
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var mitt eget valg å ta ut Utopia og høre på den ikke butikkens. Det var bare for å se om det var noe i veien med mine LCD4 og se om jeg fikk samme erfaring jeg fikk i fjor. Tror ikke de har CMA800R inne, så det kan bli litt vanskelig. Jeg er enig i at hodetelefoner skal matches med utstyret, på samme måte som jeg foretrekker en skikkelig amp til mine LCD4 for å drive de skikkelig.
    Ok! Da henger jeg med. Liker forresten veldig Duet i Bergen. Flott utvalg av headfi og annet snacks. Hyggelige karer som jobber der også :)
    Husker ikke modell, men synes Utopia fungerte svært fint på en av Violetric ampene hos Duet. Men synes en Planar vs Dynamisk vil uansett være to forskjellige verdener og avhengig av personlig preferanser. Går forresten Elear ut allerede? Stor prishopp til Clear...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det var mitt eget valg å ta ut Utopia og høre på den ikke butikkens. Det var bare for å se om det var noe i veien med mine LCD4 og se om jeg fikk samme erfaring jeg fikk i fjor. Tror ikke de har CMA800R inne, så det kan bli litt vanskelig. Jeg er enig i at hodetelefoner skal matches med utstyret, på samme måte som jeg foretrekker en skikkelig amp til mine LCD4 for å drive de skikkelig.
    Har hørt Trilogy 933 med Focal Utopia et par ganger hos Duet. Det er også en magisk kombinasjon!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.134
    Antall liker
    8.144
    Torget vurderinger
    12
    Beklager sutringen en tid tilbake når hodefon-diskusjonen gikk. Jeg hadde sannsynligvis mensen.

    Uansett, har ikke tid og lyst til å lete og spør derfor de vise herrer og damer på HFS. Jeg vurderer en hodetelefon med mikrofon til å bruke på jobb da arbedsgiver delsponser slike. Bruksområdene er hovedsaklig skype/telefon og kanskje litt musikk. Går ikke av veien for å handle langt over behov.
    Krav: Mikrofon, 3,5mm 4p jack, pent design (subjektivt) som passer ører som er litt større enn snittet, god lyd. Foretrekker her så lukket som mulig. Opp til 5-6 tusen?
    Ikke krav: Støydemping, trådløs, men ingen av disse skal være et hinder.

    Bose er "beste hodetelefonen ever" blant mine yngre kollegaer. Dem om det, men det er derfor ingen vits å nevne Bose da jeg vet om de og vet at de er ganske komfortable å ha på seg.

    Edit: Kom plutselig på at kanskje Shure har ledning med mic til SE846, sjekket dette, og det stemte. Det blir bestilt en slik. Jeg lar innlegget stå pga beklagelsen, men glem resten av innholdet ;). Og god helg til alle flotte bidragsytere i denne tråden!
     
    Sist redigert:

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Hva med de nye sony sine som konkurrerer i samme prissjikte som bose og sennheiser ? Har ikke hørt de, men verdt å gå og høre.
     

    jimband

    Medlem
    Ble medlem
    01.09.2015
    Innlegg
    40
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Beklager sutringen en tid tilbake når hodefon-diskusjonen gikk. Jeg hadde sannsynligvis mensen.

    Uansett, har ikke tid og lyst til å lete og spør derfor de vise herrer og damer på HFS. Jeg vurderer en hodetelefon med mikrofon til å bruke på jobb da arbedsgiver delsponser slike. Bruksområdene er hovedsaklig skype/telefon og kanskje litt musikk. Går ikke av veien for å handle langt over behov.
    Krav: Mikrofon, 3,5mm 4p jack, pent design (subjektivt) som passer ører som er litt større enn snittet, god lyd. Foretrekker her så lukket som mulig. Opp til 5-6 tusen?
    Ikke krav: Støydemping, trådløs, men ingen av disse skal være et hinder.

    Bose er "beste hodetelefonen ever" blant mine yngre kollegaer. Dem om det, men det er derfor ingen vits å nevne Bose da jeg vet om de og vet at de er ganske komfortable å ha på seg.

    Edit: Kom plutselig på at kanskje Shure har ledning med mic til SE846, sjekket dette, og det stemte. Det blir bestilt en slik. Jeg lar innlegget stå pga beklagelsen, men glem resten av innholdet ;). Og god helg til alle flotte bidragsytere i denne tråden!

    V-Moda BoomPro Mikrofon. Så kan du velge hodetelefoner selv
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    De så ikke ut som om noe jeg ville hatt på hodet mitt, det må jeg si. Men tanken er jo interessant. Det har ikke plaget meg i grunn at det ikke er det samme som å høre på høyttalere.
     

    Duet Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2016
    Innlegg
    137
    Antall liker
    25
    Sted
    Oslo/Bergen
    Torget vurderinger
    2

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    De så ikke ut som om noe jeg ville hatt på hodet mitt, det må jeg si. Men tanken er jo interessant. Det har ikke plaget meg i grunn at det ikke er det samme som å høre på høyttalere.
    Trur at de fleste som er litt mer enn middels interessert i headfi ikke nevneverdig er plaget med det, akkurat som det du nevner med at hodetelefoner ikke er det samme som å høre på høyttalere, flere produsenter prøver forskjellige løsninger på å få lyden "utav hodet" på lytteren med mer eller mindre suksess, både høyttalere og hodetelefoner har sine fordeler og ulemper..! :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Heisann, noen som har hørt om disse hodetelefonene ifra Crosszone CZ-1, de skal visstnok ha en løsning på å få lyden "ut av hodet" og mer "foran" lytteren..! :confused:

    Crosszone CZ-1 Natural Spacial Sound Stereo Headphones - PlayStereo
    Vi, dvs. Duet Audio i Oslo, kan tilby demo av disse hodetelefonene. De er absolutt verdt en lytt!

    Mvh
    Sture
    Takker for info, var ikke klar over at Dere hadde disse :) fungerer de etter hensikten vil Dere si..?
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Jeg kunne nok fint ha hatt dem, man ser dem ikke uansett når de sitter på kålen. Er lyden bra og komforten god, er utseendet på hodetelefoner lite viktig.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    og noe annet som også er litt rart er at t.o.m de som driver å måler klarer å måle så forskjellig på den samme varen, vel innen hodetelefoner så finnes vel ingen bransjestandard for måling, men er veldig enig i at det er bedre å la det være enn som du skriver ardilla, å drive villedning, og noe annet som også er sant er vel at de fleste av oss her inne er vel private forbrukere av hodetelefoner og skriver utifra våre egne erfaringer med våre egne eide hodetelefoner, forsterkere og annet headfi utstyr, synes det er bra at feks ardilla tar seg tid og skriver div tester, finner dette som meget interessant lesning..! ;)
    Helt enig! Nei det å måle hodetelefoner er utrolig vanskelig. Man ser jo hva som skjer når flere sitter med forskjellig resultat. Målingene blir i beste fall veiledende og i ytterste konsekvens verdiløse. Om noen hadde gitt meg penger til å bygge et skikkelig system for å måle hodetelefoner så hadde jeg prøvd meg. Men når jeg ser hvordan ¨proffene¨ sliter og krangler om måling av hodetelefon så tror jeg at det er best å la være. Vi er alle entusiaster som kanskje har brukt uker og år med mange hodetelefoner. Av og til lyder anlegget dritt, hodetelefonene rævva og alt er bare tull. De fleste burde kjenne seg selv nok til å ikke skrive om utstyret der og da. Det samme med blendere av whisky, vinprodusenter osv.
    Selvfølgelig er det et komplement ardilla! Synes det er flotte tester som vi har glede av. Jeg hørte brooklyn med HE-500 og kan ikke si at jeg ble mindblown kjempeimponert..Men det var nok ikke dac/ampen sin feil. HE-500 er gode de men de kunne brukt noen litt fetere klokker med det utstyret. Når det i tillegg var klassisk som ikke he-500 takler sånn helt så ble det bare trist..Mye bråk var det også.
    Pussig, prøvde nå med HE-500 på Mytek Manhattan II og på Moon 230HAD, begge med Manhattan som kilde (den er jo totalt overlegen som DAC) Viser seg at HE-500 låter mye bedre på Moon. Overrasket, for hittil har jeg følt at Manhattan driver alt like bra og er en skikkelig all in one boks for hodetelefonentusiaster. Det er den jo fremdeles, men ikke med HE-500. Testet samtidig med LCD-2 rev1, da foretrekker jeg Manhattan ampen fremfor Moon.

    Så det er vel greit å konkludere at Mytek valgte en dårlig match til demoen sin der ja.... :rolleyes:
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    og noe annet som også er litt rart er at t.o.m de som driver å måler klarer å måle så forskjellig på den samme varen, vel innen hodetelefoner så finnes vel ingen bransjestandard for måling, men er veldig enig i at det er bedre å la det være enn som du skriver ardilla, å drive villedning, og noe annet som også er sant er vel at de fleste av oss her inne er vel private forbrukere av hodetelefoner og skriver utifra våre egne erfaringer med våre egne eide hodetelefoner, forsterkere og annet headfi utstyr, synes det er bra at feks ardilla tar seg tid og skriver div tester, finner dette som meget interessant lesning..! ;)
    Helt enig! Nei det å måle hodetelefoner er utrolig vanskelig. Man ser jo hva som skjer når flere sitter med forskjellig resultat. Målingene blir i beste fall veiledende og i ytterste konsekvens verdiløse. Om noen hadde gitt meg penger til å bygge et skikkelig system for å måle hodetelefoner så hadde jeg prøvd meg. Men når jeg ser hvordan ¨proffene¨ sliter og krangler om måling av hodetelefon så tror jeg at det er best å la være. Vi er alle entusiaster som kanskje har brukt uker og år med mange hodetelefoner. Av og til lyder anlegget dritt, hodetelefonene rævva og alt er bare tull. De fleste burde kjenne seg selv nok til å ikke skrive om utstyret der og da. Det samme med blendere av whisky, vinprodusenter osv.
    Selvfølgelig er det et komplement ardilla! Synes det er flotte tester som vi har glede av. Jeg hørte brooklyn med HE-500 og kan ikke si at jeg ble mindblown kjempeimponert..Men det var nok ikke dac/ampen sin feil. HE-500 er gode de men de kunne brukt noen litt fetere klokker med det utstyret. Når det i tillegg var klassisk som ikke he-500 takler sånn helt så ble det bare trist..Mye bråk var det også.
    Pussig, prøvde nå med HE-500 på Mytek Manhattan II og på Moon 230HAD, begge med Manhattan som kilde (den er jo totalt overlegen som DAC) Viser seg at HE-500 låter mye bedre på Moon. Overrasket, for hittil har jeg følt at Manhattan driver alt like bra og er en skikkelig all in one boks for hodetelefonentusiaster. Det er den jo fremdeles, men ikke med HE-500. Testet samtidig med LCD-2 rev1, da foretrekker jeg Manhattan ampen fremfor Moon.

    Så det er vel greit å konkludere at Mytek valgte en dårlig match til demoen sin der ja.... :rolleyes:
    Hahaha du måtte sjekke det! Litt ocd ? Ja, det funker ikke i mine ører. Det var greit men det manglet en del sprut, punch og føltes lukket og mer tilbakelent.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.508
    Antall liker
    1.024
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Erlendb;2610171 Så det er vel greit å konkludere at Mytek valgte en dårlig match til demoen sin der ja.... :rolleyes:[/QUOTE skrev:
    Hahaha du måtte sjekke det! Litt ocd ? Ja, det funker ikke i mine ører. Det var greit men det manglet en del sprut, punch og føltes lukket og mer tilbakelent.
    En passe dose ocd skal man ha, ellers blir alt bare vas ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn