Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er forvrenging og resonanser eller fravær av det et kvalitetstegn?

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Se på resten av måleresultatet. Økonomimodeller til < NOK 500,- måler bedre enn dette. Selv rimelige modeller fra HiFiMan er MYE bedre.
    THD på >5% i mellomtonen ved 94dB(SPL) er helt ødeleggende for lydkvalitet. Og resten av måleresultat er like rævva :)

Ser det er mye synsing her vedr. Hifiman HE-10P, for jeg antar ingen av dere har hørt disse selv? Målekurver og lignende greier har jeg personlig et rimelig avslappet forhold til da de aldri har gitt meg noe som helst nyttig informasjon vedr. å velge rett utstyr. Har drevet med rør i alle år og da blir en fort immun mot slikt... :) Spesifikasjoner derimot er et annet kapittel...

Jeg har hatt HE-10P en stund nå og i mine ører er de noen fantastiske musikk formidlere og er i klassen med Focal Utopia, og ja på noen områder bedre. Jeg skrev litt om de når jeg fikk den i tråden til Hifiman. Jeg har også HE-10D som jeg også liker, som også blir "slaktet", så kan være at jeg har en sær smak innenfor lyd?
    Og for å plassere HE-10P i Hifiman sitt nivåsystem så har jeg Ananda, HE-10D og HE-1000 å sammenligne med, og selv om de alle på mange måter gir en forskjellig lydopplevelse, er det ikke vanskelig å høre hvor i systemet de hører hjemme, bortsett fra at HE-10D og HE-10P er lukkede konstruksjoner som naturligvis har en litt annen opplevelse.

Til de prisene som Hifiman nå selger HE-10P til kan ikke forstå noe annet at de er et kupp, og det gjelder forresten HE-1000 Stealth og HE-1000SE, og m.flere...

Bare som er paradoks. Sennheiser Momentum 4 er et av de tristeste lydopplevelsene har har hatt på mange år, men leser en tester er det stort sett tommel opp.

HiFiMan HE-R10P vs HE-R10D - Planar vs Dynamic - All the differences!

HiFiMan HE-R10P Planar Magnetic Headphone Review | Moon Audio

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.149
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ser det er mye synsing her vedr. Hifiman HE-10P, for jeg antar ingen av dere har hørt disse selv? Målekurver og lignende greier har jeg personlig et rimelig avslappet forhold til da de aldri har gitt meg noe som helst nyttig informasjon vedr. å velge rett utstyr. Har drevet med rør i alle år og da blir en fort immun mot slikt... :) Spesifikasjoner derimot er et annet kapittel...

Jeg har hatt HE-10P en stund nå og i mine ører er de noen fantastiske musikk formidlere og er i klassen med Focal Utopia, og ja på noen områder bedre. Jeg skrev litt om de når jeg fikk den i tråden til Hifiman. Jeg har også HE-10D som jeg også liker, som også blir "slaktet", så kan være at jeg har en sær smak innenfor lyd?
    Og for å plassere HE-10P i Hifiman sitt nivåsystem så har jeg Ananda, HE-10D og HE-1000 å sammenligne med, og selv om de alle på mange måter gir en forskjellig lydopplevelse, er det ikke vanskelig å høre hvor i systemet de hører hjemme, bortsett fra at HE-10D og HE-10P er lukkede konstruksjoner som naturligvis har en litt annen opplevelse.

Til de prisene som Hifiman nå selger HE-10P til kan ikke forstå noe annet at de er et kupp, og det gjelder forresten HE-1000 Stealth og HE-1000SE, og m.flere...

Bare som er paradoks. Sennheiser Momentum 4 er et av de tristeste lydopplevelsene har har hatt på mange år, men leser en tester er det stort sett tommel opp.

HiFiMan HE-R10P vs HE-R10D - Planar vs Dynamic - All the differences!

HiFiMan HE-R10P Planar Magnetic Headphone Review | Moon Audio
    Takk for inntrykk, ingenting erstatter gode ører når lyd skal bedømmes 👍👍

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg, som gjerne velger bort produkter med forvrengning og resonanser (ok, jeg har platespiller så det er jo ikke helt sant), synes det er forunderlig at folk kan ha så gode ører at de ikke hører slik forvrengning og resonanser.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.149
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg, som gjerne velger bort produkter med forvrengning og resonanser (ok, jeg har platespiller så det er jo ikke helt sant), synes det er forunderlig at folk kan ha så gode ører at de ikke hører slik forvrengning og resonanser.
    Det er mange kvaliteter som ikke fanges opp av målinger. Det veier opp i mange tilfeller.

Målt forvrengning gir god grunn til skepsis, men det kan likevel komme godlyd ut av utstyret.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat disse hodetelefonene har i tillegg til høy forvrengning og pussige resonanspeaker en highendprislapp. Slike greier gidder jeg like mye som wizzer cones.

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    60
    Det er mange kvaliteter som ikke fanges opp av målinger. Det veier opp i mange tilfeller.

Målt forvrengning gir god grunn til skepsis, men det kan likevel komme godlyd ut av utstyret.
    Ja flott design med treverk, metall og lær/skinn er fint og kostbart. Men store mengder "gull på purka" greier ikke helt å maskere manglende indre kvaliteter i dette tilfellet :)
    Rimeligere HiFiMan modeller er sannsynligvis bedre kjøp, med bedre lyd for pengene (med bra/gode måleresultater på kjøpet).

Bart

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Antall liker
    60
    Ok litt OT: De aller fleste platespillere har THD under 1% i hele det hørbare frekvensområdet, dvs ikke hørbar forvrengning (av de fleste av oss).

Sist redigert:

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Ja flott design med treverk, metall og lær/skinn er fint og kostbart. Men store mengder "gull på purka" greier ikke helt å maskere manglende indre kvaliteter i dette tilfellet :)
    Rimeligere HiFiMan modeller er sannsynligvis bedre kjøp, med bedre lyd for pengene (med bra/gode måleresultater på kjøpet).
    Jeg viser vel til i mitt innlegg, som eneste som har hørt HE-10P, at de spiller svært bra, og er i de fleste aspektene f.eks. en god del bedre enn HE-1000. Bedre oppløsning, bedre bass, og like homogene, men noe mer fokusert på mellomtone og stemmer slik at en blir dratt inn i musikken uten å fokusere på ekstremiteter.
    Mistenker at HE-10P bruker mye av den samme innmaten som Susvara, men er selvfølgelig lukket, så de låter nok på en annen måte. Men hey, leser en tester rundt om så er det de som ikke er helt i skyene over de heller.....
    Heldigvis er vi alle forskjellige, og har forskjellige preferanser, og den dagen jeg går å kjøper hifi komponenter basert på testkurver har helvete fryst igjen... :)

eije

Medlem
    Ble medlem
    24.11.2005
    Antall liker
    0
    Noen som har erfaringer med JM Audio XTC2? Ikke i handel i Norge, men har noen kjøpt fra USA? De får knallgode kritikker.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.149
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Heisann, har skrevet test av FiiO FT1 PRO her:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.149
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Og mer FiiO FT1 PRO her, sammenlignet med FT1, FT5 og Hifiman Sundara

Momentum

Fersking
    Ble medlem
    13.01.2025
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Hei vyrde lydfolk! Eg har blitt vaksen med fast inntekt og kan difor ta meg råd til råflotte ting som Gilde kjøttdeig og abonnement på strømmetenester som leverer musikk i høg kvalitet. Per dags dato har eg eit par Sennheiser Momentum 2 hodetelefoner som gjer ein ok jobb men skulle gjerne ha tatt ting eit hakk opp for å rettferdiggjere eit abonnement på Qobuz/Tidal.

Difor lurer eg på kva som er fornuftig bruk av penger. Er det betre å kjøpe ein DAC til Sennheiserne eller bør eg oppgradere klokkene til nokon andre?
    Ser FiiO FTR1 får gode skussmål. Vil det være stor forskjell på FiiO og Sennheiser med DAC?
    Og kva DAC gir mest valuta for pengene? FiiO BTR13 virker som eit godt val prismessig men eg kan ingenting om det tekniske her.
    Meze Classics 99 er også på kampanje no til 2990. Vil det være eit betre valg enn FiiOene? Liker veldig godt utsjånaden på desse men lyden er til sjuande og sist det viktigaste her.
    Musikk kjem til å bli høyrd mest frå ein Lenovo Thinkpad jobb-PC og ein Xiaomi 14T Pro.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    3.258
    Sted
    Polen
    Hei vyrde lydfolk! Eg har blitt vaksen med fast inntekt og kan difor ta meg råd til råflotte ting som Gilde kjøttdeig og abonnement på strømmetenester som leverer musikk i høg kvalitet. Per dags dato har eg eit par Sennheiser Momentum 2 hodetelefoner som gjer ein ok jobb men skulle gjerne ha tatt ting eit hakk opp for å rettferdiggjere eit abonnement på Qobuz/Tidal.

Difor lurer eg på kva som er fornuftig bruk av penger. Er det betre å kjøpe ein DAC til Sennheiserne eller bør eg oppgradere klokkene til nokon andre?
    Ser FiiO FTR1 får gode skussmål. Vil det være stor forskjell på FiiO og Sennheiser med DAC?
    Og kva DAC gir mest valuta for pengene? FiiO BTR13 virker som eit godt val prismessig men eg kan ingenting om det tekniske her.
    Meze Classics 99 er også på kampanje no til 2990. Vil det være eit betre valg enn FiiOene? Liker veldig godt utsjånaden på desse men lyden er til sjuande og sist det viktigaste her.
    Musikk kjem til å bli høyrd mest frå ein Lenovo Thinkpad jobb-PC og ein Xiaomi 14T Pro.
    Hei, og velkommen til Hifisentralen!

Flott åpningsinnlegg; lo godt av Gilde kjøttdeig!

Hvis jeg forstår deg rett, spiller du nå musikk med hodetelefonene koblet rett i PC-en/mobilen? Da snakker vi perler for svin. En ekstern USB-DAC med innebygd hodetelefonforsterker vil gi langt bedre lydkvalitet og gjøre at hodetelefonene kommer til sin rett. Siden du nevnte BTR13, regner jeg med du ønsker en portabel enhet? Jeg har ikke noe konkret å foreslå, men alt vil bli bedre enn fra jack-utgangen på PC/mobil.

Momentum

Fersking
    Ble medlem
    13.01.2025
    Antall liker
    3
    Sted
    Bergen
    Hei, og velkommen til Hifisentralen!

Flott åpningsinnlegg; lo godt av Gilde kjøttdeig!

Hvis jeg forstår deg rett, spiller du nå musikk med hodetelefonene koblet rett i PC-en/mobilen? Da snakker vi perler for svin. En ekstern USB-DAC med innebygd hodetelefonforsterker vil gi langt bedre lydkvalitet og gjøre at hodetelefonene kommer til sin rett. Siden du nevnte BTR13, regner jeg med du ønsker en portabel enhet? Jeg har ikke noe konkret å foreslå, men alt vil bli bedre enn fra jack-utgangen på PC/mobil.
    Takk for det! Ja, hodetelefoner kablet i enhet er det som brukes no. Det er greit å ha muligheten til å dra rundt på ein DAC/forsterker iallfall men kan leve med at den er stasjonær også. Fekk lytta litt til Meze 99 i dag og det var natt og dag kontra det opplegget eg høyrer på til vanleg.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg endte opp med en Fiio Q15 etter å ha testet et par dongles og en Q11. Først med Q15 fikk jeg hodetelefoner til å låte akkurat like godt som i anlegget (Topping A30 Pro/Opera Cyber 20), de andre alternativene var alle i varierende grad noe anemiske. Q15 derimot har krefter og lyd som tilsvarer en god stasjonær ht-forsterker.

Når det gjelder hodetelefoner vil jeg si du ikke kan trå feil med Fiio FT1. Sjekk testen fra Headphoneer/ardilla, som trolig er den mest grundige som er skrevet.

Begge deler fås til ~halv pris ift prisen her hjemme ved å bestille fra produsentens egne sider på AliExpress. Skulle du mot formodning ende opp med å hate dem så kan de dermed høyst sannsynlig selges uten en krone i tap.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Jeg viser vel til i mitt innlegg, som eneste som har hørt HE-10P, at de spiller svært bra, og er i de fleste aspektene f.eks. en god del bedre enn HE-1000. Bedre oppløsning, bedre bass, og like homogene, men noe mer fokusert på mellomtone og stemmer slik at en blir dratt inn i musikken uten å fokusere på ekstremiteter.
    Mistenker at HE-10P bruker mye av den samme innmaten som Susvara, men er selvfølgelig lukket, så de låter nok på en annen måte. Men hey, leser en tester rundt om så er det de som ikke er helt i skyene over de heller.....
    Heldigvis er vi alle forskjellige, og har forskjellige preferanser, og den dagen jeg går å kjøper hifi komponenter basert på testkurver har helvete fryst igjen... :)
    Driver å funderer på få meg en god DAC i hodetelefon anlegget da Eversolo er grei den, men high-end er den langt fra, så da blir det mye søking rundt på nettet og da dukker det opp litt av hvert :).
    Har alltid lest mye tester av utstyr, og nå har det gått veldig mye i hodetelefoner og ditto forsterkere og i forbindelse med dette har jeg sette en merkelig trend. Da jeg drev med "standard" utstyr var det ofte en rød tråd i testene som gav en rettesnor til lydsignaturen og kvaliteten til utstyr når en hadde leste en del tester. Når det gjelder hodetelefoner er det en annen skål. Det spriker i alle retninger, og jeg blir ikke klok på noe. Det går fra ren slakt til euforia på samme produktene.

Så til saken. Det er jo noen innlegg med lite flatterende beskrivelser av Hifiman HE-R10P i denne tråden:), og som en lykkelig eier av et par HE-R10P skjønner jeg ingen ting. De har vel brukstid på 60-70 timer nå og blir bare bedre og bedre, og Hifiman antyder minst 150t før det er innspillt.
    Så i min søken etter DAC tester kom jeg over en test av Hifiman HE-R10P i Stereophile, og det var en herremann som av alle ting hadde hørt orginalen Sony MDR-R10, og her er noen sitater fra artikkelen uten at dette er en fasit, men samsvarer med mine opplevelser :

"I remember one Sunday long ago, at a VFW lodge on Long Island, when a Japanese youth let me try his Sony MDR-R10, which cost $2500 in 1989 and now sells for as much as $10,000 used. I knew in 10 seconds that this was the best headphone I'd ever experienced. Midrange tone color was perfect. The MDR-R10 made every recording I sampled sound exactly the way I thought it should sound.

That's pretty close to how I felt when I first tried HiFiMan's HE-R10P planar-magnetic headphone, which, not coincidently, looks very much like the legendary MDR-R10.

When I first tried the HE-R10P, my brain knew instantly that this headphone was excavating something more, some subtle type of extra information I usually don't experience with headphones. This extra information gave me the same feeling of harmonic completeness I noticed with the Sony MDR-R10. HiFiMan's R10P produced a crisp, Kodacolored soundscape that was uncannily similar to what I experienced with the Sony.

The HE-R10P's high-rez, full-color detail also reminded me of HiFiMan's $6k Susvara open-back planar-magnetic. But, compared to the low-sensitivity (60 ohms, 83dB/mW) Susvara, the considerably higher sensitivity R10P (30 ohms, 100dB/mW) came across as higher-intensity color-wise and possibly better organized space- and musical-structure-wise. This made for an interesting comparison, because closed-back headphones play quieter (and usually darker and clearer) than open backs, which sound more open but let hazy street noise in. To me, HiFiMan's HE-R10P sounded like I imagine a closed-back Susvara would sound: deeper, denser, quieter, and clearer than its open-back counterpart."

Gramophone Dreams #75: dCS Bartók APEX; HiFiMan Audivina, HE-R10P, HE1000 V2 headphones Page 2 | Stereophile.com

Som nevnt tidligere så kan det virke som å lese tester av hodetelefoner på nettet er like nyttig som å pisse i motvind:)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det bunner vel i at forskjellen på hva folk hører virker å være større, muligens ganske mye større, med klokker på ørene enn med høyttalere i rommet. Legg til at pris ganske åpenbart blender mange anmeldere, at noen er mer fanbois eller rett ut kjøpt og betalt, og bildet man får blir mer som et dårlig utført impresjonistisk maleri enn et fotografi av hodetelefonenes faktiske ytelse.

For egen del har jeg konkludert med at de aller fleste tester er nærmest verdiløse. Unntaket er tester der modellen som testes blir sammenlignet med flere andre modeller, hvorav man med litt flaks kanskje har hørt en eller to. Da kan man begynne å nærme seg et visst bilde av hvordan ting kanskje, muligens kan låte på egne ører. Her er "vår egen" Headphoneer/ardilla ganske så forbilledlig.

Så, helt uten å ha noen formening om hvordan HE-R10D låter så tenker jeg at det ikke er det aller minste rart at meningene spriker så vilt som de gjør. Store forskjeller i preferanser + store forskjeller i aural anatomi + store forskjeller i hørselen linearitet = kaos.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Det er tydeligvis en del forskjeller i preferanser ute å går, og det kan være at anatomi spiller en rolle, og gjør at en liker en hodetelefon eller ikke, men det er ingen problem å høre noenlunde hvor i hiarkiet en hodetelefon hører hjemme. Alle hodetelefonene jeg har oppfører seg noenlunde på nivået sitt, og ser en bort fra hva en liker eller ikke så er det ingen problem å høre at HE-R10P er på Utopia sitt nivå, selv om de er ulike. Kanskje jeg og karen i Stereophile har samme type ører :)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    men det er ingen problem å høre noenlunde hvor i hiarkiet en hodetelefon hører hjemme.

Vel, åpenbart er det veldig, veldig mange som er uenig med deg, uansett hvilken hodetelefon det måtte angå. Selv tenderer jeg nok heller til å være enige med dem.

ser en bort fra hva en liker eller ikke

Og dette tror jeg er noe kun de aller, aller færreste er i stand til å gjøre, mens mange nok innbiller seg at det er det de gjør.

I tillegg, om vurderingen skal ha noen stor verdi for andre enn en selv, så bør man vite hvordan ens egen aurale anatomi spiller inn, hvordan ens egen hørsel oppfører seg og til slutt kunne relatere dette til hva man hører. Derfor er tester hvor testobjektet sammenlignes mot (så mange som mulig) andre modeller de langt mest nyttige, siden man da med litt flaks kan gjøre seg opp et inntrykk av hvordan det vil høres ut på eget hode.

julius0377

Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Antall liker
    69
    Sted
    Østlandet
    Ny «investering» i jula - hadde LCD førsteutgaven uten fazor for maaaange år siden, og merket at Audeze måtte tilbake i huset og LCD-X ble vinneren.

Moddet med dekoni «vegan» pads (litt mindre «varme ører»), turbulent labs headband, arachne audio balansert kabel.

Spiller nydelig både med Questyle M15C dongel og Fiio KA15 (lagt inn en liten EQ i KA15 med en svak bass boost). Får ikke til Cayin RU6 like bra, men ikke dårlig den heller.

IMG_0352.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn