Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.766
    Antall liker
    11.404
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grunnet ommøblering på jobb, må jeg over på hodetelefon i stedet for Klipsch PC-høyttalere... :(
    Jeg behøver en USB-DAC / lydkort med hodetelefonforsterker for LAVIMPEDANT last, fortrinnsvis så lav som mulig, da Marshall Major har en temmelig kjip oppførsel mot hodetelefonforsterkeren. Dette til tross for at den er veldig lett å drive rent volummessig. Nettsiden sier 32 Ohm, mens testene jeg har gjort viser at det er den mest lavimpedante jeg har i min besittelse, i hvert fall.
    Så forsøker jeg å få tak i en boks til under 1500,- som ikke låter veldig slankt, snarere med ørlite ekstra nedover, hvis mulig, dog uten å overdrive. Jeg kjøper den gjerne brukt, men forslag om nye i prisleiet er like interessant, for så vidt. Ta gjerne med lyttererfaring på anbefalt produkt om du har noe sånt. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    oisteinth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Mac --> RME Babyface --> Beyerdynamic 770PRO

    Låter sinnsykt bra!
     
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    2
    Sted
    Siggerud
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lurer på om noen har erfaring med både Beyerdynamic T1, Sennheiser HD800 og Stax SR 407 (SRS 4170) - og kan komme med pro et contra i den sammenhengen.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Morpheus skrev:
    Finnes det noen gode løsninger på å kjøre hodetelefoner ut fra høyttalerutgangene på en forsterker? Har en god forsterker stående som ikke er i bruk, så hadde vært artig å prøvd med den om det lar seg gjøre.

    Jeg er ingen ekspert og har IKKE prøvd det selv. Men det er et par ting man skal være oppmerksom på...

    En hodetelefonkabel har jo bare tre ledere normalt i kontakten sin (minus/jord og minus/jord) og da er det greit å vite hva + og minus på forsterkeren. Enten er svart er jord eller så er det minus på forsterkeren. Bruker man spesialkabel der det går to leder fra hver side (høyttaler) er dette ikke noe problem.

    Det finnes dingser man kan koble på til - tror de har noen resistorer og greier - her er noen produkter
    http://www.divertech.com/asluhcsignature.html
    http://aloaudio.com/miniwatt-headphone-adapter.html
    http://aloaudio.com/miniwatt-1-4-to-speaker-adapter.html
    http://head-direct.com/Products/?act=detail&id=104 (krever 4 pin adapter og kabel)

    Les mer her
    http://www.head-fi.org/t/242560/quick-question-using-headphone-on-speaker-amp

    Jeg gjentar at dette kan jeg EGENTLIG INGENTING OM. Bare så det er sagt. Men kanskje jeg har kunnet hjepe deg litt på vei :) Jeg har litt lyst til å prøve dete selv nemlig, så du må gjerne rapportere.



    Legger med en tegning av baksiden av min Creek forsterker, der svart er merket med jord - jeg tror det vil være trygt å koble en hodetelefon med jord til denne.. Har jeg rett??

    Utmerket info og linker. En del av dingsene ville jeg kanskje ikke brukt selv, enten pga prisen, eller som i opplegget til Rod Elliott, pga altfor store motstander i serie med klokkene. Store motstander i serie er det samme som tilsvarende økning i utgangsimpedansen, som man jo i utgangspunktet bør hode nede. Grunnen til at jeg tar frem dette nå er at jeg prøvde flg kobling i går, med et helt upåklagelig resultat. (bildet). Støy på utgangen og offset-spenning blir redusert med 50 ganger med disse verdiene. Utgangsimpedansen blir lav, og ikke minst får forsterkeren en jevn og god belastning å jobbe i.

    Ideelt bruker man induksjonsfrie effektmotstander, men paralellkobling av vanlige trådviklede er en annen måte å holde induktansen nede på. (de fleste forsterkere har zobel i utgangen som kompenserer for stigende impedans så akkurat dette er ikke særlig viktig, antar jeg).

    Man justerer eventuelt verdiene på motstandene til potmeteret/volumkontrollen får et behagelig område å virke i. (jeg brukte i prøveoppsettingen min gamle EC 25-watter og K701 med strålende resultat.

    Jeg finner ingen motforestillinger mot opplegget, annet enn størrelsen. (men når man ser på størrelsen til enkelte TOTL hodetelefonforsterkere….).
    '
    Som ardilla nevner er det en betingelse at forsterkerkanalene har felles jord. (Ved tvil åpner man forsterkeren og ser etter, det pleier å fremgå nokså tydelig av opplegget inni der). No
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grievous Angel skrev:
    Lurer på om noen har erfaring med både Beyerdynamic T1, Sennheiser HD800 og Stax SR 407 (SRS 4170) - og kan komme med pro et contra i den sammenhengen.
    Neiii...egentlig ikke! Jeg har T1 og er svært godt fornøyd med de. Hvilken head-fi forsterker tenker du å benytte? Både T1 og HD800 er jo temmelig kravstore i så måte, kanskje mest T1...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Grievous Angel skrev:
    Lurer på om noen har erfaring med både Beyerdynamic T1, Sennheiser HD800 og Stax SR 407 (SRS 4170) - og kan komme med pro et contra i den sammenhengen.
    Jeg har hatt T1 og HD800. T1 er klar favoritt. HD800 er for detaljnerdene. Med T1 får du like mye detaljer men litt kjøtt på beinet også. Jeg opplede lydbildet som mer 3D (dypt) med T1, mens HD800 har jo mest luft. Litt for mye - de føles litt som å være på utendørskonsert og stå langt unna scenen...

    T1 er spesielt utmerket med en OTL røramp som Woo WA2, men jeg stortrivdes også med T1 ut fra Naim Headline.

    HD800 er faktisk lyttverdig drevet av en iPod - men der suger T1. De har 300 ohm mer og det merkes der. Men følsomheten er ganske lik tror jeg.

    Jeg fant til slutt begge hodetelefonene for lyse i diskanten. HD800 klart mest uutholdelig (men man er jo svært forskjellige der).

    Komfortmessig foretrakk jeg T1. De er mer også MYE mer robuste - metall vs. plast... Tanken på å slippe HD800 i gulvet var avskrekkende. T1 kan du slenge rundt uten å bekymre deg i det hele tatt.

    PS: Har du noen forsterker, ellers trenger du det også?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Svært interessant!

    Men for oss som forholder oss mest til utsiden av boksene ble dette litt for komplisert til at vi uten videre kan gjøre det samm selv. Mer detaljer? Et bilde? Hva slags deler brukte du osv?? Hvilken av dingsene jeg linket til virket best? Hvem er Rod Elliot? Er det noe mer jeg lurer på?

    Dr.No skrev:
    Utmerket info og linker. En del av dingsene ville jeg kanskje ikke brukt selv, enten pga prisen, eller som i opplegget til Rod Elliott, pga altfor store motstander i serie med klokkene. Store motstander i serie er det samme som tilsvarende økning i utgangsimpedansen, som man jo i utgangspunktet bør hode nede. Grunnen til at jeg tar frem dette nå er at jeg prøvde flg kobling i går, med et helt upåklagelig resultat. (bildet). Støy på utgangen og offset-spenning blir redusert med 50 ganger med disse verdiene. Utgangsimpedansen blir lav, og ikke minst får forsterkeren en jevn og god belastning å jobbe i.

    Ideelt bruker man induksjonsfrie effektmotstander, men paralellkobling av vanlige trådviklede er en annen måte å holde induktansen nede på. (de fleste forsterkere har zobel i utgangen som kompenserer for stigende impedans så akkurat dette er ikke særlig viktig, antar jeg).

    Man justerer eventuelt verdiene på motstandene til potmeteret/volumkontrollen får et behagelig område å virke i. (jeg brukte i prøveoppsettingen min gamle EC 25-watter og K701 med strålende resultat.

    Jeg finner ingen motforestillinger mot opplegget, annet enn størrelsen. (men når man ser på størrelsen til enkelte TOTL hodetelefonforsterkere….).
    '
    Som ardilla nevner er det en betingelse at forsterkerkanalene har felles jord. (Ved tvil åpner man forsterkeren og ser etter, det pleier å fremgå nokså tydelig av opplegget inni der). No
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Svært interessant!

    Men for oss som forholder oss mest til utsiden av boksene ble dette litt for komplisert til at vi uten videre kan gjøre det samm selv. Mer detaljer? Et bilde? Hva slags deler brukte du osv?? Hvilken av dingsene jeg linket til virket best? Hvem er Rod Elliot? Er det noe mer jeg lurer på?

    Dr.No skrev:
    Utmerket info og linker. En del av dingsene ville jeg kanskje ikke brukt selv, enten pga prisen, eller som i opplegget til Rod Elliott, pga altfor store motstander i serie med klokkene. Store motstander i serie er det samme som tilsvarende økning i utgangsimpedansen, som man jo i utgangspunktet bør hode nede. Grunnen til at jeg tar frem dette nå er at jeg prøvde flg kobling i går, med et helt upåklagelig resultat. (bildet). Støy på utgangen og offset-spenning blir redusert med 50 ganger med disse verdiene. Utgangsimpedansen blir lav, og ikke minst får forsterkeren en jevn og god belastning å jobbe i.

    Ideelt bruker man induksjonsfrie effektmotstander, men paralellkobling av vanlige trådviklede er en annen måte å holde induktansen nede på. (de fleste forsterkere har zobel i utgangen som kompenserer for stigende impedans så akkurat dette er ikke særlig viktig, antar jeg).

    Man justerer eventuelt verdiene på motstandene til potmeteret/volumkontrollen får et behagelig område å virke i. (jeg brukte i prøveoppsettingen min gamle EC 25-watter og K701 med strålende resultat.

    Jeg finner ingen motforestillinger mot opplegget, annet enn størrelsen. (men når man ser på størrelsen til enkelte TOTL hodetelefonforsterkere….).
    '
    Som ardilla nevner er det en betingelse at forsterkerkanalene har felles jord. (Ved tvil åpner man forsterkeren og ser etter, det pleier å fremgå nokså tydelig av opplegget inni der). No
    Vel, her er et bilde av prøve-oppstillingen.

    (Selv ved enkle eksperimenter er jeg mot at komponentene skal henge og dingle bak på forsterkeren: Før eller senere skjer ulykken. Da heller ofre noen minutter på et mer stabilt opplegg. Her har jeg ofret en bokperm som det er enkelt å stikke hull i med en syl for å få strekkavlastning for ledningene osv).

    Delene er noen brukte delefilter-motstander. (de har vært brukt til mye rart opp gjennom årene, og jeg bøyer minst mulig på jernbena ved eksperimentering for å unngå at de knekker, derfor ser det litt rotetete ut omkring loddingene). Den lille motstanden hadde ikke behøvd å være så fysisk stor, da det jo ikke avsettes mye effekt over 0,1 Ohm. (de store blir forsåvidt også bare lunkne).

    Det er den lille motstanden som enklest varieres etter hvor sensitive klokkene er, men først velges noen verdier for de store som man tror forsterkeren vil trives med (og som holder impedansen ned). Her her valgte jeg 5 Ohm, dvs to 10 Ohms koblet i parallell. No


    P.S.
    Rod Elliott dukket opp i en link i en av linkene dine, ardilla.
    http://sound.westhost.com/project100.htm
     

    Vedlegg

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Akkurat samme kretsløp som finnes i 9 av 10 integrerte forsterkere med hodetelefon-uttak. Regnes ikke som spesielt vel-lydende, mer som en nødløsning. Uansett fint med litt DIY i denne tråden.


    Prøv selv på med slike lave motstandsverdier på en GOD forsterker, Bart. Den enkle kretsen er en spenningsdeler og kan ikke ha noen egenlyd (ingen forvregning osv) så den er vil være like god som forsterkeren i utgangspunktet + reduksjonen i sus og støy. Kanskje man kan si forsterkeren på sitt beste, siden den får jobbe i en så enkel belastning.
    “Det regnes ikke som..” skal man ikke alltid regne som god fisk. (Det vet du jo like godt som meg.. ).
    No.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Prøv selv på med slike lave motstandsverdier på en GOD forsterker, Bart. Den enkle kretsen er en spenningsdeler og kan ikke ha noen egenlyd (ingen forvregning osv) så den er vil være like god som forsterkeren i utgangspunktet + reduksjonen i sus og støy. Kanskje man kan si forsterkeren på sitt beste, siden den får jobbe i en så enkel belastning.
    “Det regnes ikke som..” skal man ikke alltid regne som god fisk. (Det vet du jo like godt som meg.. ).
    No.
    Driver med litt DIY og har selvfølgelig prøvd dette.
    Faktum er at det er denne type kretser som benyttes i hodetelefonutgangen til veldig mange integrerte forsterkere, med heller middelmådig lyd som resultat.
    Generelt er det ikke optimalt (lydmessig) å dempe signal etter effektforsterkning.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tja, utgangsimpedansen er i viste tilfelle ca 5 Ohm. Det er slett ikke værst. (adskillig mindre enn mange dyre, dedikerte hodetelfoenforsterkere, særlig de med rør) Og du kan godt bruke en 3 Ohms motstand isf 5, f.eks. Vis meg skjema til de integrerte du snakker om så skal vi se på hva slags verdier de anvender.
    Det primære var for meg dog det fremragende lydmessige resultatet. Kraft og skjønnhet i perfekt forening, så og s!.
    Siden det i denne siden av saken blir påstand mot påstand, er det naturlig å anbefale eventueltinteresserte/nysgjerrige å prøve selv. No
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Du kan jo prøve å poste på et forum der du sannsynligvis vil få fler kommentarer på "din krets":
    http://www.diyaudio.com/index.php
    Her er det mange som har kunnskap om audio-design og har dette som profesjon og/eller hobby.

    Du skriver bla. at støy blir lavere med "din krets".
    Stemmer overhodet ikke. Når man demper er både S/N og THD% uendret (du demper både støy og signal). Om noe så vil faktisk et slikt prototypebord kunne introdusere mer støy. Spesielt signalbane og jordplan er viktig for god lyd og for å ikke gjøre vondt verre.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart, jeg snakker om støy (sus og brum) i utgangstrinnet. Den fordeler seg over de 5,1 Ohm. Det gjør signalet også, men nettopp derfor må vi skru opp volumet for å få nok nivå over den lille motstanden der klokkene er koblet til, og S/N reduseres. Det er en av grunnene til at det funker så bra. Prøv å tenk deg hodetelefonene tilsluttet et vanlig utgangstrinn uten denne spenningsdeleren, til sammenligning: All støyen rett inn på øret!
    Men du har sef rett mht støy i forutgående trinn, den vil følge med som nissen på lasset. No
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Tja, utgangsimpedansen er i viste tilfelle ca 5 Ohm. Det er slett ikke værst. (adskillig mindre enn mange dyre, dedikerte hodetelfoenforsterkere, særlig de med rør) Og du kan godt bruke en 3 Ohms motstand isf 5, f.eks. Vis meg skjema til de integrerte du snakker om så skal vi se på hva slags verdier de anvender.
    ...
    t.o. Utgangsimpedansen av en spenningsdeler er parallellsummen av seriemotstanden og motstanden til jord, i ditt tilfelle 5 ohm i parallell med 0,1 ohm = 0,098 ohm. Til et vanlig effekttrinn tror jeg jeg ville ha siktet på en belastning av utgangen godt over 20 ohm, bl.a. for å unngå kraftig høy effektavsetting i motstandene.

    mvh
    KJ
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KJ skrev:
    Dr.No skrev:
    Tja, utgangsimpedansen er i viste tilfelle ca 5 Ohm. Det er slett ikke værst. (adskillig mindre enn mange dyre, dedikerte hodetelfoenforsterkere, særlig de med rør) Og du kan godt bruke en 3 Ohms motstand isf 5, f.eks. Vis meg skjema til de integrerte du snakker om så skal vi se på hva slags verdier de anvender.
    ...
    t.o. Utgangsimpedansen av en spenningsdeler er parallellsummen av seriemotstanden og motstanden til jord, i ditt tilfelle 5 ohm i parallell med 0,1 ohm = 0,098 ohm. Til et vanlig effekttrinn tror jeg jeg ville ha siktet på en belastning av utgangen godt over 20 ohm, bl.a. for å unngå kraftig høy effektavsetting i motstandene.

    mvh
    KJ

    Takk for korreksjonen! Jeg tenkte meg at den store motstanden på en måte sto i serie, for eksempel for en returstrøm på vei inn i forsterkeren, men - som i dette tilfellet - er jo 0,1 Ohm nesten en kortslutning!

    Uansett så gjør det ikke løsningen mindre attraktiv for en som altså har en ekstra forsterker stående som han vil prøve å bruke som hodetelefonforsterker (hvis den altså oppfyller betingelsene mht felles jord). Mht større motstander så ser jeg ikke noen særlig fordel i en slik DIY sammenheng (motstanden i mitt tilfelle ble så vidt lunken), men ingen ingeniør ville selvfølgelig sløst med effekt til ingen nytte. Kanskje noen forsterkere ville oppført seg bedre med å levere mindre strøm i en slik større motstand, kanskje ikke. No
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    KJ skrev:
    t.o. Utgangsimpedansen av en spenningsdeler er parallellsummen av seriemotstanden og motstanden til jord, i ditt tilfelle 5 ohm i parallell med 0,1 ohm = 0,098 ohm. Til et vanlig effekttrinn tror jeg jeg ville ha siktet på en belastning av utgangen godt over 20 ohm, bl.a. for å unngå kraftig høy effektavsetting i motstandene.

    mvh
    KJ

    Takk for korreksjonen! Jeg tenkte meg at den store motstanden på en måte sto i serie, for eksempel for en returstrøm på vei inn i forsterkeren, men - som i dette tilfellet - er jo 0,1 Ohm nesten en kortslutning!

    Uansett så gjør det ikke løsningen mindre attraktiv for en som altså har en ekstra forsterker stående som han vil prøve å bruke som hodetelefonforsterker (hvis den altså oppfyller betingelsene mht felles jord). Mht større motstander så ser jeg ikke noen særlig fordel i en slik DIY sammenheng (motstanden i mitt tilfelle ble så vidt lunken), men ingen ingeniør ville selvfølgelig sløst med effekt til ingen nytte. Kanskje noen forsterkere ville oppført seg bedre med å levere mindre strøm i en slik større motstand, kanskje ikke. No
    Utgangsimpedansen til kretsen er helt riktig ganske lav, men forsterkeren ser inngangsimpedansen til kretsen og den er ca 5 ohm (R1 + R2||Rlast). Ikke noe problem for forsterkeren altså.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er sånne dingser brannfarlige?? N-godkjente??.... ;D Det brenner visstnok mye i disse førjulstider. Har jeg hørt.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Er sånne dingser brannfarlige?? N-godkjente??.... ;D Det brenner visstnok mye i disse førjulstider. Har jeg hørt.

    Wilhelm W, dette er på linje med hjemmelagede delefiltre og denslags. Ingen ting må godkjennes.

    Men i en permanent konstruksjon fester man jo ikke effektmotstander på papir, unødvendig å si. Hvis du har tungdrevne klokker og spiller ekstremt høyt, kan det muligens være en fordel å bruke høyere motstandsverdier`(dobling eller tredobling osv).

    Det viktigste er å sørge for at alt sitter fast og at det ikke skje tilfeldige kortslutninger som potensielt kan skade forsterker-utgangen. Altså lager du en eske til oppsettet, gjerne med noen luftehull, og som det er enkelt å plassere osv. No.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    wizard skrev:
    En ny hodetelefon forsterker produsent fra England.

    Epiphany Acoustics EHP-1 kommer etterhvert, de har lansert EHP-02 batteri forsterker til kun £100
    EHP-02 er DIY ampen 02 til NwAvGuy.
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-headphone-amp.html
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-design-process.html
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/o2-summary.html

    NwAvGuy har også en DIY desktop amp og dac på gang:
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/11/objective-desktop-amp-oda-dac.html
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.628
    Antall liker
    2.818
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen der ute med erfaring med noen av Sennheiser sine lukkede komaklokker...?
    Ser blant annet at de har en modell som heter HD448....men det finnes kanskje andre (og bedre) varianter....

    mvh
    Proffen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Proffen skrev:
    Noen der ute med erfaring med noen av Sennheiser sine lukkede komaklokker...?
    Ser blant annet at de har en modell som heter HD448....men det finnes kanskje andre (og bedre) varianter....

    mvh
    Proffen
    Sennheiser HD25 skal være en god lukket hodetelefon, selv har jeg ikke kjennskap til den.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Grievous Angel skrev:
    Lurer på om noen har erfaring med både Beyerdynamic T1, Sennheiser HD800 og Stax SR 407 (SRS 4170) - og kan komme med pro et contra i den sammenhengen.
    Jeg har hatt T1 og HD800. T1 er klar favoritt. HD800 er for detaljnerdene. Med T1 får du like mye detaljer men litt kjøtt på beinet også. Jeg opplede lydbildet som mer 3D (dypt) med T1, mens HD800 har jo mest luft. Litt for mye - de føles litt som å være på utendørskonsert og stå langt unna scenen...

    T1 er spesielt utmerket med en OTL røramp som Woo WA2, men jeg stortrivdes også med T1 ut fra Naim Headline.

    HD800 er faktisk lyttverdig drevet av en iPod - men der suger T1. De har 300 ohm mer og det merkes der. Men følsomheten er ganske lik tror jeg.

    Jeg fant til slutt begge hodetelefonene for lyse i diskanten. HD800 klart mest uutholdelig (men man er jo svært forskjellige der).

    Komfortmessig foretrakk jeg T1. De er mer også MYE mer robuste - metall vs. plast... Tanken på å slippe HD800 i gulvet var avskrekkende. T1 kan du slenge rundt uten å bekymre deg i det hele tatt.

    PS: Har du noen forsterker, ellers trenger du det også?
    Mulig vi har like lydpreferanser? Ønsker å replikere lyden fra hovedanlegget (Sonus Faber), med mellomtonefokus, nøytralitet og akkurat passe med informasjon på frekvensfløyene. Spiller klassisk, metall, rock, trio/kvartettjazz, syngedamejazz, akustisk blues mm.. Spiller kun gode innspillinger, så feil fra anlegget tolereres ikke.

    Har nettopp solgt Grado 325i, da den ble for frempå etter min smak, og kommer til å kjøpe nye klokker ila vinteren. Har lest litt om Hifiman HE500, HD650/800 og AKG k701. Har dog ikke fått lyttet til noen disse kandidatene.

    Har du sammenlignet T1 og Sennheiserene med 325, eller andre modeller fra Grado? I såfall hadde dine inntrykk vært interessante. Kan jeg tolke deg dit at du foretrekker 650 foran 800 på grunn av pågående diskant?

    Har noen andre synspunkter, er det bare å kime inn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    janerlen skrev:
    Har nettopp solgt Grado 325i, da den ble for frempå etter min smak, og kommer til å kjøpe nye klokker ila vinteren. Har lest litt om Hifiman HE500, HD650/800 og AKG k701. Har dog ikke fått lyttet til noen disse kandidatene.

    Har du sammenlignet T1 og Sennheiserene med 325, eller andre modeller fra Grado? I såfall hadde dine inntrykk vært interessante. Kan jeg tolke deg dit at du foretrekker 650 foran 800 på grunn av pågående diskant?
    Angående kandidatene så bør du vurdere DT880 og/eller T1 også.

    Hvis du ikke ser på pris så er HD800 og K701 ganske like, største forskjellen er at HD800 er bedre på alt.

    Navnebroren min (Vidar) har eid Grado 325 og har nå HD800 så det er sikkert ikke dumt å spørre han også om en sammenligning.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har sammenlignet grado 325 med k701 og HD650, og HD800 med GS1000 og HD650. Grado er for frampå i diskanten for meg generelt.

    Kjekt å vite hva slags forsterkeri du ev. ser for deg før jeg kommer med råd?

    janerlen skrev:
    Mulig vi har like lydpreferanser? Ønsker å replikere lyden fra hovedanlegget (Sonus Faber), med mellomtonefokus, nøytralitet og akkurat passe med informasjon på frekvensfløyene. Spiller klassisk, metall, rock, trio/kvartettjazz, syngedamejazz, akustisk blues mm.. Spiller kun gode innspillinger, så feil fra anlegget tolereres ikke.

    Har nettopp solgt Grado 325i, da den ble for frempå etter min smak, og kommer til å kjøpe nye klokker ila vinteren. Har lest litt om Hifiman HE500, HD650/800 og AKG k701. Har dog ikke fått lyttet til noen disse kandidatene.

    Har du sammenlignet T1 og Sennheiserene med 325, eller andre modeller fra Grado? I såfall hadde dine inntrykk vært interessante. Kan jeg tolke deg dit at du foretrekker 650 foran 800 på grunn av pågående diskant?

    Har noen andre synspunkter, er det bare å kime inn.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har ikke noe annet enn en portabel headamp Pico nå.

    Blir det et "dyr" som krever mer, eller ikke matcher med denne ampen, kommer jeg til å gå for noe kurant og utprøvd på brukten (bruktpris inntil 4k, evt 6k med integrert DAC)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.277
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    janerlen skrev:
    Har ikke noe annet enn en portabel headamp Pico nå.

    Blir det et "dyr" som krever mer, eller ikke matcher med denne ampen, kommer jeg til å gå for noe kurant og utprøvd på brukten (bruktpris inntil 4k, evt 6k med integrert DAC)
    Dersom du kan strekke budsjettet til ca kr 6 375 + porto så er denne innen rekkevidde: http://www.headphone.com/headphone-amps/headroom-desktop-amp.php

    EDIT: alternativt denne for en slant mindre (ca kr 4 125 med DAC + porto) : http://www.headphone.com/headphone-amps/headroom-portable-micro-amp.php

    mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    janerlen skrev:
    Ønsker å replikere lyden fra hovedanlegget (Sonus Faber), med mellomtonefokus, nøytralitet og akkurat passe med informasjon på frekvensfløyene.
    Jeg vil vel kanskje hevde at dette ekskluderer HD650 :)

    Hva med Stax?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skal du være portabel?

    janerlen skrev:
    Har ikke noe annet enn en portabel headamp Pico nå.

    Blir det et "dyr" som krever mer, eller ikke matcher med denne ampen, kommer jeg til å gå for noe kurant og utprøvd på brukten (bruktpris inntil 4k, evt 6k med integrert DAC)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Ok? Om jeg skulle beskrive mine HD650, så er vel ikke mellomtonefokus og nøytralitet det jeg direkte ville fremheve :)
    Men - det er nå mitt synspunkt.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvordan vil du beskrive dem da? Og hva slags forsterkere har du og hva sammenligner du med?

    ptb skrev:
    Ok? Om jeg skulle beskrive mine HD650, så er vel ikke mellomtonefokus og nøytralitet det jeg direkte ville fremheve :)
    Men - det er nå mitt synspunkt.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Skal du være portabel?

    janerlen skrev:
    Har ikke noe annet enn en portabel headamp Pico nå.

    Blir det et "dyr" som krever mer, eller ikke matcher med denne ampen, kommer jeg til å gå for noe kurant og utprøvd på brukten (bruktpris inntil 4k, evt 6k med integrert DAC)
    Nei. Bruker Shure 530 on the run.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Hvordan vil du beskrive dem da? Og hva slags forsterkere har du og hva sammenligner du med?
    Jeg vil vel trekke frem generelt mørk, varm (og med det "farget") karakteristikk. Noe laid-back med en litt dempet mellomtone og lett avrundet diskant.
    Men - missforstå meg rett, jeg synes det er en vel-lydende og god hodetelefon. :)

    Grunnkarakteristikken og lyd-signaturen synes jeg er der uavhengig av hva slags amp. de kobles mot.
    Den beste matchen får jeg når de kobles mot min Leben CS600, og jeg er nok ikke alene om å hevde at det er en brukbar match. Det er mange som mener HD650 yter opp mot sitt beste, koblet mot røramp´s.
    Men - igjen - min subjektive mening.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.022
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ ptb-virker ikke som vi er veldig uenige. Jeg vil definere HD650 som mellomtonefokusert, varm men detaljert, behagelig diskant, intimt men likevel luftig lydbilde.

    @ janerlen

    Hvis du vurderer HD800/T1 og forsterker snakker vi jo om over 10K nypris

    Hverken HD800 eller T1 har varm klang. T1 er varmere enn 800. Begge er diskantorientere, HD800 mer enn T1. Bassen er dyp med lite fyldig. De er laget for å gi detaljrikdom, presise lydbilder og minimalt med forvregning. Det er de gode på.

    HD650 har en klangkarakter jeg alltid føler meg hjemme i. Andre hodetelefoner kan være mer detaljert ha et dypere lydbilde, svartere bakgrunn osv, men jeg opplever alltid HD650 som mer ekte, mer live - som man hører musikken på konsert, liksom. Det jeg savner på HD650 etter å ha hørt på f.eks T1 eller Stax O2 (35K veil. med driver) er den aller dypeste bassen, litt dypere lydbilde, litt svartere bakgrunn og det siste av mikrodetaljer.

    Men selv sammenlignet med råskinnet Stax O2, foretrekker jeg HD650 i det lange løp (!). Så lenge detaljer osv er bra nok, er det lydsignaturen som teller. Dessuten er HD650 behagelige, lette (PS: Er de for stramme rundt hodet er det bare å trekke ut metallbåndene og bøye dem ørlite utpver). Dog - for virkelig å skinne trenger de en god forsterker - men de trenger ikke et kraftverk...

    Jeg har desverre ikke hørt hverken HE500 eller LCD-2, men har lest mer om dem enn jeg burde. Det virker på meg som om det er dem som er veien du burde gå hvis du vil steget opp fra HD650.

    En prisvennlig outsider er Fostex T50RP (som jeg selv har). For 75 dollar er de hinsides mye for pengene, og hvis du liker varm subtil lyd fremfor "in your face" detaljer, er de et funn. Og de kan lett modifiseres med akstisk demping til å passe din smak. Men de bør ha en skikkelig forsterker, det er ikke vanskelig å rettferdiggjøre å bruke 10-20 ganger mer enn hodetelefonene på forsterker......

    For å oppsummere - Det er ikke uten grunn at jeg i dag sitter igjen med HD650 og Fostex T50RP etter å ha solgt T1 og HD800, og nettopp har latt være å kjøpe Stax o2, men lurer på om jeg skal ta meg bryet å prøve HE500 eller LCD-2 men synes de virker store og tunge og gjerne skulle hørt dem før jeg bestilte :)) - Nå skal det legges til at hvis det ikke var for at T1 faktisk gjorde meg i overkant sliten i mine sensible ører hadde jeg beholdt dem og kost meg med detaljrikdommen rett som det er. Som et supplement til HD650 altså. (Skal man bedrive seriøs hodetelefoni må man jo ha flere sett...)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.628
    Antall liker
    2.818
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Proffen skrev:
    Noen der ute med erfaring med noen av Sennheiser sine lukkede komaklokker...?
    Ser blant annet at de har en modell som heter HD448....men det finnes kanskje andre (og bedre) varianter....

    mvh
    Proffen
    Sennheiser HD25 skal være en god lukket hodetelefon, selv har jeg ikke kjennskap til den.
    Mulig jeg heller i retning av å prøve et par HD 380, og med tid og stunder blir det nok et par HD 595 eller 600 også...
    Senneheiser er i alle fall mer min tekopp enn f eks Beyerdynamics DT770...

    Og prisene på HD 380 er meget gunstige her til lands...! (bare så det er sagt, lissom... ;D )

    mvh
    PRoffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn