Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

larsmartin

Gjest
    Jeg kan lage en boks.
    Den vil da ha tre tilkoblinger. En som går til skilletrafoen, og to som går til hver sin jordkabel merket 1 og 2.
    Med en fjernkontroll velger du mellom tre valg som kommer opp på en liten skjerm.
    * Ingen jord (knapp A)
    * Sølv (knapp B)
    * Kobber (knapp C)

Så lytter du en stund og finner ut hvordan de forskjellige låter. En vil være "sjelløs", en vil være OK, og en vil være himmel.
    SÅ trykker du på knapp X. Det som skjer da er at systemet velger en vilkårlig av de tre alternativene, og du får dermed fire valg.
    * Ingen jord (knapp A)
    * Sølv (knapp B)
    * Kobber (knapp C)
    * Ukjent (knapp X)

Du kan nå bytte mellom de fire valgene så mange ganger du vil i dagesvis om du må. Ingen ting endrer seg og X vil alltid være lik enten A, B eller C
    Din jobb blir nå å finne ut om X er A, B eller C. Føler du deg sikker på at musikken er "sjelløs" når du ikke har jord (knapp A) og du merker det samme når du hører på "Ukjent" (knapp X) så vet du at X=A. Dette kan du registrere i loggen ved å holde inne A knappen i fem sekunder. Dette blir da registrert og loggført på et minnekort og en test er ferdig.

Repeterer du dette 30 ganger har vi mer enn god nok statistikk til å med sikkerhet si om du er i stand til å høre forskjellene.
    Vi kan se hvor flink du er til å høre forskjell på jord/ikke jord, og om du er i stand til å skille sølv og kobber.
    Ikke være redd for å drite deg ut i starten. Det er ikke noe problem å ignorere de første resultatene og bare se på de siste 30.

Boksen blir selvfølgelig konstruert slik at det alltid vil være lyd fra releet selv om et bytte strengt tatt ikke er nødvendig når du trykker på knappene. Eneste måten å jukse på vil være hvis du utfører målinger av jordforbindelsen.
    Skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke du trenger å spise sokkene dine. Men å teste jordingskabel er veldig enkel test å utføre. Kabel på-kabel av, det kan gjøres på sekunder uten noe trenger å skrues av. Om det er en test som er hørbar i blindest er vel verre

Det som er interessant er at det sies jording kun er sikkerhetsjord. Men trengs ikke den for at fasene skal få 120-0-120? Skilletrafo klarer ikke det uten jording?
    Eller på måling klarer den forholdet til jord, men mellom fasene blir sjev. Er det ulogisk?
    (Tror jeg skriver at det ikke er en påstand, men et spørsmål, og fyller jeg på etterpå med noe som oppfattes som påstand er det ikke det)

Når et industrifilter renser strømmen, hva gjør den med støyen? Trenger den ikke sendes vekk? Utlignes den bare?

Et gigawatt filter blei det påstått var konstruert for å sende støy ut på fase(null) når den blei koblet til skilletrafo i et IT nett gikk trafoen varm og skrudde seg av etter 3 timer. Kan ikke det skje?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Holmestrand
    ….
    Det som er interessant er at det sies jording kun er sikkerhetsjord. Men trengs ikke den for at fasene skal få 120-0-120? Skilletrafo klarer ikke det uten jording?
    ….
    Jordinger ER sikkerhetsjord.
    I den sammenheng vi snakker her, så er egentlig spenning mellom jord og fase ikke av betydning.

L

larsmartin

Gjest
    Jordinger ER sikkerhetsjord.
    I den sammenheng vi snakker her, så er egentlig spenning mellom jord og fase ikke av betydning.
    Kan du beskrevet rundt det jeg spør om er det lettere å forstå. For uansett hva du sier endres spenningen fra 118,5-121v til 120-120v når jording kobles til. Vil det da si den målingen er feil?

leser litt og fant dette? Der står det til jord?

45E334B8-36C1-4DB4-8D89-CE80BF21BABD.jpeg

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.149
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    God ide, men er det virkelig verdt bryet …

Å lage boksen og kjøre testen er bryet verdt synes jeg, spesielt når folk allerede har sagt seg villig til begge deler. Det som slett ikke er verdt bryet er å forstille seg LM til syvende og sist vil involvere seg på noe som helst nivå utover fabulering og kverulering.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Holmestrand
    Kan du beskrevet rundt det jeg spør om er det lettere å forstå. For uansett hva du sier endres spenningen fra 118,5-121v til 120-120v når jording kobles til. Vil det da si den målingen er feil?

Vis vedlegget 856906
    Nei, men hvorfor måler du spenning mellom jord og fasene?
    Den spenningen brukes ikke til noe som helst.
    Forsterkeren (eller annet utstyr for den saks skyld) ser kun nettspenningen, ikke spenning mellom fase og jord.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.061
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så beskrivelsen over er rett og slett feil?
    Nei, men det flere måter å lage et potensialet som absorberer EMI, trenger ikke være jord for å være jord.

Du dette med støy er et ganske stort og komplisert felt. Har ikke sjanse til å gi deg et lynkurs på et nettsted hvor alle vil ha et ord med i laget og du ikke forstår mye av det grunnleggende. Det er så mye vissomatte og dersomatte at du vil oppleve mye av det som blir fortalt som selvmotsigelser. Er selv ganske rusten, men vet at mye av det du gjør er smør på flesk i fløtesaus.

Hvis du virkelig brenner for temaet, foreslår jeg at du setter deg på skolebenken.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.718
    Sted
    Østfold
    Det jukses litt i en del produkter med at jord blør inn i signaljord. Det hjelper ikke å rense strømmen eller å ha symmetrisk nett når man har dette problemet, for da kan to produkter med samme jordpotensiale allikevel gi jordstrømmer.

De som har fått med seg tråden om utvikling av balanserte buffertrinn husker sikkert viktigheten av høy impedans mellom signalførende ledere og jord. Man kan takle en ganske harry løsning på avsendersiden dersom mottakeren har tilstrekkelig høy impedanse til jord. Men velger man to ulike produkter der det syndes på ulike måter kan det gå grundig til H.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke du trenger å spise sokkene dine. Men å teste jordingskabel er veldig enkel test å utføre. Kabel på-kabel av, det kan gjøres på sekunder uten noe trenger å skrues av. Om det er en test som er hørbar i blindest er vel verre
    Er blindtesten avlyst mao?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    For meg er det Clotz standard-xlr fra Elements Apogee 46 lydkort fram til Genelec aktive ht. Standard firewire fra Imac til lydkort. Par strømkabler.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Kongsberg

Vis vedlegget 856906
    Jeg tror du måler på feil måte eller tolker målingen på feil måte.

Igjen:
    Skal tallene dine si oss noe må du fortelle nøyaktig hvor du måler og med hvilket instrument. Det holder ikke å si "jord", fordi vi vet ikke hvilken "jord" du snakker om. Er det nullpunktet på sekundærsiden av skilletrafoen? Er det jord på strømnettet i huset ditt? Er det jord fra jordspydet i hagen din? Eller er det i en blomsterpotte?
    En skisse sier mye mer enn tusen ord.

Noen nettfilter tar med jord i filtreringen med en kondensator mellom faselederne og jord, noen gjør det ikke. Det er forskjellige regler for hva som er tillatt hvor.

Jeg pleier å utstyre apparatene jeg bygger med dette filteret:
    1665438909078.png

1665438882014.png

B-typen er til medisinsk bruk og der er det ikke tillatt å koble kondensator til jord (Cy). Men som Tosken var inne på så er det ikke det som er det viktigste med et filter. Som du ser så skjer mesteparten av filtreringen mellom faselederne og gjennom faselederne. Det kalles også C-L-C-L filter eller PI filter. Filtreringen skjer altså ved at støy "spises opp" av tregheten i spolene og kapasitansen i kondensatorene.

Men man kan oppnå enda litt bedre ytelse ved å inkludere jord. Men det forutsetter at jord har lav impedanse mot faselederne skal det ha noen effekt. Hvis ikke svinger den bare med.

Det er skrevet tykke bøker om dette tema, og jeg tror ikke det er mange som kan dette til fingerspissene selv om de kaller seg elektrikere og ingeniører. Jeg kan ikke mer selv enn at jeg innrømmer at jeg befinner meg et sted der det "starting to make sense".
    1665439680994.png

At apparater for støyhåndtering selges i Hi-Fi sjapper burde strengt tatt vært forbudt. Hvor er de på kurven over mon tro?

Vedlegg

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Å lage boksen og kjøre testen er bryet verdt synes jeg, spesielt når folk allerede har sagt seg villig til begge deler. Det som slett ikke er verdt bryet er å forstille seg LM til syvende og sist vil involvere seg på noe som helst nivå utover fabulering og kverulering.
    Jeg tror blindtest er et helvete å bestå. Når proffe folk ikke skiller cola/solo eller rødvin/hvitvin så er terskelen høy for endringer ikke kan høres.
    Jeg tror det like gjerne gjelder høyttalere som kabler.
    Hadde vi satt opp 2 sett høyttalere med
    Nei, men hvorfor måler du spenning mellom jord og fasene?
    Den spenningen brukes ikke til noe som helst.
    Forsterkeren (eller annet utstyr for den saks skyld) ser kun nettspenningen, ikke spenning mellom fase og jord.
    Om det trengs balansert strøm eller ren strøm er egentlig ikke spørsmålet. spørsmålet er om trengs jord for å få balansen?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Proffe folk skiller lett mellom rødvin og hvitvin, og mellom cola og rødvin. Så enkelt er det. Jeg tar lett mer enn 10 druetyper blindt, og har kompiser som tar over 100 druer, område og ofte årgang. Til og med produsent. Evner. Trening.

L

larsmartin

Gjest
    Det jukses litt i en del produkter med at jord blør inn i signaljord. Det hjelper ikke å rense strømmen eller å ha symmetrisk nett når man har dette problemet, for da kan to produkter med samme jordpotensiale allikevel gi jordstrømmer.

De som har fått med seg tråden om utvikling av balanserte buffertrinn husker sikkert viktigheten av høy impedans mellom signalførende ledere og jord. Man kan takle en ganske harry løsning på avsendersiden dersom mottakeren har tilstrekkelig høy impedanse til jord. Men velger man to ulike produkter der det syndes på ulike måter kan det gå grundig til H.
    Når jeg hadde rca kabler mellom komponentene, tok jeg Leif Erntsen prosedyra. Koblet strøm kun på effekt og ingenting tilkoblet, satte strøm på pre og målte spenningen mellom chassiet til chassiet, snudde støpselet på pre og spenningen endret seg. Lavest spenningen var rett vei, sånn fortsetter enn på alle komponenter.
    Er ikke det lurt? Krypstrøm er ikke bra?

Sist redigert av en moderator:
    L

larsmartin

Gjest
    Proffe folk skiller lett mellom rødvin og hvitvin, og mellom cola og rødvin. Så enkelt er det. Jeg tar lett mer enn 10 druetyper blindt, og har kompiser som tar over 100 druer, område og ofte årgang. Til og med produsent. Evner. Trening.
    Er vel forskjell på folk der og, men mange sliter.

Her prøver Hellstrøm seg:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jada, og alle kan ta feil, noen ganger, og på en snurr, men proffe folk skiller. Make no mistake. Du siterer en urban myth. Musikk kan være litt annerledes, tror jeg.

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Her litt om balanced power og om Plitron nbt. Plitron er forøvrig kjøpt opp av Noratel for en stund siden.

such as in audio systems, a common noise reduction system on the market is balanced power. Balanced power uses no external components to achieve filtering, and makes clever use of offsetting characteristics of a precision designed and wound power transformer. Effective noise cancellation is achieved through phase cancellation of precisely offsetting wave shapes, realized by balancing secondary halves on a power transformer resistively, capacitively and inductively so that they cross cancel. The center tap is tied to the system ground, which is used for the discharge path.

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Jeg tror du måler på feil måte eller tolker målingen på feil måte.

Igjen:
    Skal tallene dine si oss noe må du fortelle nøyaktig hvor du måler og med hvilket instrument. Det holder ikke å si "jord", fordi vi vet ikke hvilken "jord" du snakker om. Er det nullpunktet på sekundærsiden av skilletrafoen? Er det jord på strømnettet i huset ditt? Er det jord fra jordspydet i hagen din? Eller er det i en blomsterpotte?
    En skisse sier mye mer enn tusen ord.

Noen nettfilter tar med jord i filtreringen med en kondensator mellom faselederne og jord, noen gjør det ikke. Det er forskjellige regler for hva som er tillatt hvor.
    Jeg prøver meg med hva jeg har målt.
    Det måles uansett ca 120volt mellom fase/jord på sekundærsiden av skilletrafo( det er kanskje pga det ikke er 3 fase lenger?)

Vet ikke hvordan det settes inn i trekanten om nabolaget har brukt veldig strøm på 1 fase og den har falt med 10volt ( er det riktig å skrive 110volt i et hjørnet og 120volt i det andre helt uavhengig av jord?)

Her er målinger på sekundærsiden helt uten jording tilkoblet (om det finnes en trekant her med 2 fase vet du nok best)
    1187BBDF-7A21-4181-AEEF-DD2DC7737D61.jpeg

Her er målinger på sekundærsiden med jording tilkoblet sekundærsiden(men instrumenter er fortsatt ikke koblet til jord)
    515CC915-FF8F-42DA-9BDA-3A43445EE3DD.jpeg

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Kongsberg
    Når jeg hadde rca kabler mellom komponentene, tok jeg Leif Erntsen prosedyra. Koblet strøm kun på effekt og ingenting tilkoblet, satte strøm på pre og målte spenningen mellom chassiet til chassiet, snudde støpselet på pre og spenningen endret seg. Lavest spenningen var rett vei, sånn fortsetter enn på alle komponenter.
    Er ikke det lurt? Krypstrøm er ikke bra?
    Har gjort det samme selv. I ubalanserte systemer (RCA) så kan jordstrømmer føre til støy. Induseringen av spenningen i kabinettene endres avhengig av retning på støpselet. Spesielt hvis det er store trafoer

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Kongsberg
    Jeg prøver meg med hva jeg har målt.
    Det måles uansett ca 120volt mellom fase/jord på sekundærsiden av skilletrafo( det er kanskje pga det ikke er 3 fase lenger?)

Her er målinger på sekundærsiden helt uten jording tilkoblet (om det finnes en trekant her med 2 fase vet du nok best)
    Vis vedlegget 856930

Her er målinger på sekundærsiden med jording tilkoblet
    Vis vedlegget 856931

Hvilket instrument bruker du?
    Og hvordan er det koblet?

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Denne tråden bør skifte navn til Den store jordingstråden.

L

larsmartin

Gjest
    Litt stressa og trøtt så mangler ett tall på ene bilde, men antar du klarer å tyde spenningen likevel.

Det er de 2 siste bildene som er interessant om målingene er rett. Der rettes fasene ved å koble til jording på sekundær.

Mener siste målingen justeres etter hva som kommer inn på primær

L1 er stort siffer, L2 er lite siffer nederst til venstre

Sekundærsiden uten jording, instrument jordet
    110452C2-CC19-47FB-B170-BD7EE21E3EB5.jpeg

Sekundærsiden og instrument jordet
    D6E7821E-F723-46CA-AECF-A3CCFE812425.jpeg

Sekundærsiden jordet, instrument uten jording
    1288C8A7-5F46-4182-A58E-D839CEBA6C88.jpeg

Sekundærsiden og instrument uten jord
    C2219A92-E7C1-43B8-8B1C-9A8B4588F1D0.jpeg

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Kongsberg
    OK.
    Du bruker instrumentet feil.
    Som jeg skrev tidligere i post 461 så må COM være tilkoblet for at instrumentet skal gi korrekte verdier.
    Du ser også at instrumentet viser samme spenning på L1 og L2 de to gangene COM på instrumentet er tilkoblet.

L

larsmartin

Gjest
    OK.
    Du bruker instrumentet feil.
    Som jeg skrev tidligere i post 461 så må COM være tilkoblet for at instrumentet skal gi korrekte verdier.
    Du ser også at instrumentet viser samme spenning på L1 og L2 de to gangene COM på instrumentet er tilkoblet.
    Takk! Ikke mange som har klart å svare på det, har lurt på det.

Eneste som er rart er at spenningen på fasene ved den feile måling justerer seg med 1-6 volt (mellom 116-121volt) ofte etter forbruket på nettet. Uansett feil måling må den variasjon være noe?

Om naboen som jeg beskrev får spenning på 2 faser til å synke til: L1=110volt, L2=110volt L3=120volt.
    Bruker L1 og L3 er det kun i forhold til fase/jord og ikke fase/fase.

Om jording kun er sikkerhet, (la oss si den er fjernet) hvordan måles skjevheten som oppstår i fasene over?

Ønsker jeg mest mulig balansert strøm inn i skilletrafo er det samme hvilke av disse 3 fasene jeg bruker?

Mange spørsmål. De er ikke for å terge, kun nysgjerrig.

TM7

Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Har man i dette forsøket tatt hensyn til om kraften kommer fra havvind, landvind, vannkraft eller skitten kull-strøm fra Tyskland? Etter det jeg har fått med meg er det store forskjeller på frekvens, effekt, fase etc ... skal ikke store avviket fra 50Hz før strømmen er "suboptimal" ...

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Kongsberg

Eneste som er rart er at spenningen på fasene ved den feile måling justerer seg med 1-6 volt (mellom 116-121volt) ofte etter forbruket på nettet. Uansett feil måling må den variasjon være noe?

Om naboen som jeg beskrev får spenning på 2 faser til å synke til: L1=110volt, L2=110volt L3=120volt.

Om jording kun er sikkerhet, (la oss si den er fjernet) hvordan måles skjevheten som oppstår i fasene over?

Ønsker jeg mest mulig balansert strøm inn i skilletrafo er det samme hvilke av disse 3 fasene jeg bruker?

Jeg kan tenke meg at instrumentet gjør et forsøk på å balansere et midtpunkt basert på bølgeformen på sinusen på L1 og L2. Avhengig av hvordan nettet belastes vil bølgeformen på de ulike faselederne endre seg på forskjellig måte og dette vil da gi utslag på hvordan instrumentet tolker hva som er midtpunktet.
    Tror jeg.
    Uansett er det nok ikke laget for å utføre målinger uten COM tilkoblet.

Som flere også har nevnt tidligere så spiller det ingen rolle hvilke faser du bruker. Det er kun spenningen mellom faselederne som betyr noe. Hvilken spenning det er mellom en faseleder og jord har ingen betydning.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1

Det er slik vi har prøvd å forklare deg, det er kun fasene, der sinus er innblandet og differansen imellom disse som gir strøm. Når den ene fasen er +120V, så er den andre -120V og dette blir tilsammen 240V pga. Differansen, enkel matte. Har du brukt et scope så har du sett hvordan dette fungerer samt hvor ren sinusen er. Et slikt instrument du bruker måler bare snitt av "toppene". Om man blander jord inn her så blir ikke differansen 240V lengre, og jord har heller ingenting med sinus å gjøre. AC varierer fra -120V til +120V med en frekvens på 50Hz på hver enkelt fase, så differansen varierer fra 0V til 240V, fortsatt på 50Hz.
    3-fas er noe annet igjen, og skal man bruke vanlig konsumer utstyr på den så må det en strømtavle til for å fordele strømmen så man får 240V, men da forseler man slik at man får 3 stk. "2-faser": L1+L2, L2+L3 og L1+L3 for mest mulig jevn last på 3-fasen.
    Har man "skeiv" fase, så den ene er 130V og den andre 110V så er ikke nullpunktet 0V da det ender opp til å være 10V, dette kan være +10V eller -10V og er egentlig uvesentlig da differansen fortsatt er 240V. Skjevheter på faser er helt normalt da dette kommer an på last for hver enkelt fase. Jord kan være mange Volt fra nullpunktet, men med balansert spenning fra nytt jordpunkt på sekundær siden så blir det sikkert nærmere 0V til den jorden. Men har man den jorden og en annen jord i samme rom, så kan differansen være såpass stor at den faktisk er helsefarlig om man tar på to metall chassier koblet på hver sin jord.

På TN nett, så har man N og en fase f.eks. L1 som gir 240V og der er nullpunktet alltid 0V pga. N tilsvarer jord. L1 varierer imellom -240V til +240V og differansen 240V da N er 0V.

Så jord er ikke jord, og jord er heller ikke nødvendigvis 0V avhengig hva man måler fra og til. Forskjellig jordinger kan gi forskjellige potensialer imot hverandre.
    Alt i samme rom bør være på samme jord, da har man samme potensialet på spenningen i jord og unngår å få seg en kavring om man er uheldig og tar på to forskjellige chassier.

Etter likeretting så kommer begge fasene på +V, før den så er den ene fasen - og den andre +. Det er derfor man kan glatte ut spenningen med en kondensator på sekundær siden, etter likeretter. La oss si det er 15V, dette er en sinus fra 0V til +15V etter likeretter på 50Hz. Etter glattekondensator (la oss si dette er en oversized en) så vil spenningen ligge fast på 15V+ og er da blitt DC istedet for AC.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.061
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kan være verdt å legge til at etter likeretteren er grunnfrekvensen 100Hz med et spekter av støy.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Det kan være verdt å legge til at etter likeretteren er grunnfrekvensen 100Hz med et spekter av støy.
    Ja, det er den, og støyspekteret gjør at den er særdeles fjernt fra en sinus. Men likerettet trefase har en magisk egenskap med å bli svært, svært glatt!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Holmestrand
    Nettspenningen eller tilkoblet apparat trenger IKKE jord til "balanse" eller noe annet funksjonelt.
    DU trenger jord som sikkerhet.
    Nettspenningen er IKKE summen av spenning mellom L1 til jord og L2 til jord.
    Hvis alt er som det skal, så er nettspenningen lik √3x(L1 til jord)=√3x(L2 til jord)=√3x(L3 til jord).

Hvorfor du får de forskjellene du opplever vil jeg ikke spekulere på.
    Elektrisitet og målinger er noen ganger minst like komplisert som det er er for meg å bruke en tommestokk ....
    (Jeg har en viss tendens til å måle feil)

Litt info for de som interessert...
    :)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.267
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg tror blindtest er et helvete å bestå. Når proffe folk ikke skiller cola/solo eller rødvin/hvitvin så er terskelen høy for endringer ikke kan høres.
    Jeg tror det like gjerne gjelder høyttalere som kabler.
    Hadde vi satt opp 2 sett høyttalere med

Om det trengs balansert strøm eller ren strøm er egentlig ikke spørsmålet. spørsmålet er om trengs jord for å få balansen?
    For en som klarer å høre om døra til sikringsskapet er åpen eller stengt burde vel denne testen være ren plankekjøring.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.718
    Sted
    Østfold
    Men likerettet trefase har en magisk egenskap med å bli svært, svært glatt!
    Ja, dette er interessant, men dessverre i liten grad tilgjengelig i folks hjem. Men uansett litt interessant å dykke ned i IMO. Her er en typisk 3-faset likeretter:
    1665470630025.png

Den har denne spenningen ut, uglattet når alle fasene er like og fasekorrekte:
    1665470673175.png

Men om vi summerer spenningen fra fasene ville det vært enda mer ideelt om vi kunne koblet dem i serie, for eksempel alle på positiv side i serie, og alle på negativ side i serie. Dette er vanskelig å få til med likerettere, men enkelt med FET-er.

Og da er vi inne på noe annet interessant, nemlig FET-likerettere. Det finnes nå driverkretser som er beregnet til å drive FET-er som erstatter likeretterdiodene. Disse har lavere tap og dermed også lavere spenningsdrop. Man skulle til og med kunne gjøre dette med GAN, selv om det ved disse frekvensene ikke nødvendigvis skulle ha så mye for seg.

Men det var en tanke som slo meg i forlengelsen av dette, da med enfasede systemer. La oss si man har en sekundærspenning på 100VRMS, noe som skulle bety 141V peak. En vanlig likeretter vil lage 141V av dette, men gjennomsnittlig utgangsimpedans blir ikke spesielt lav siden tiden den er på peak spenning er så kort. Med en styrt FET-likeretter burde man for eksempel kunne kutte strømmen ved eksempelvis 120V, også dumpe resten i en sekundær kondensator. Straks spenningen faller ned til 120V på trafoen kan man koble den sekundære banken fra likeretteren og droppe deler av denne spenningen inn på primærbanken. På den måten rekonstruerer man en langt mindre tidssensitiv DC med regulert spenning. Med en god PWM-styring kan dette gjøres ultrapresist. Løsningen burde også være meget godt egnet til SMPS, og trolig gi den råeste PFC-en man kan tenke seg i kombinasjon med kanskje 1MHz regulert utspenning. Da er det bare å holde utgangsimpedansen fra sekundærbanken lav ved de frekvensene så er det nærmest ingen grenser for hvor stabilt og støysvakt man kan få dette.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.718
    Sted
    Østfold
    Sånn ser forresten en enfaset FET-bridge ut:
    1665471279641.png

Ganske enkel krets når man har en ferdig chip. Det lave droppet i FET-ene gjør at den allerede støyer mindre enn andre dioder.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Holmestrand
    Det er slik vi har prøvd å forklare deg, det er kun fasene, der sinus er innblandet og differansen imellom disse som gir strøm. Når den ene fasen er +120V, så er den andre -120V og dette blir tilsammen 240V pga. Differansen, enkel matte. Har du brukt et scope så har du sett hvordan dette fungerer samt hvor ren sinusen er. Et slikt instrument du bruker måler bare snitt av "toppene". Om man blander jord inn her så blir ikke differansen 240V lengre, og jord har heller ingenting med sinus å gjøre. AC varierer fra -120V til +120V med en frekvens på 50Hz på hver enkelt fase, så differansen varierer fra 0V til 240V, fortsatt på 50Hz.
    3-fas er noe annet igjen, og skal man bruke vanlig konsumer utstyr på den så må det en strømtavle til for å fordele strømmen så man får 240V, men da forseler man slik at man får 3 stk. "2-faser": L1+L2, L2+L3 og L1+L3 for mest mulig jevn last på 3-fasen.
    Har man "skeiv" fase, så den ene er 130V og den andre 110V så er ikke nullpunktet 0V da det ender opp til å være 10V, dette kan være +10V eller -10V og er egentlig uvesentlig da differansen fortsatt er 240V. Skjevheter på faser er helt normalt da dette kommer an på last for hver enkelt fase. Jord kan være mange Volt fra nullpunktet, men med balansert spenning fra nytt jordpunkt på sekundær siden så blir det sikkert nærmere 0V til den jorden. Men har man den jorden og en annen jord i samme rom, så kan differansen være såpass stor at den faktisk er helsefarlig om man tar på to metall chassier koblet på hver sin jord.

På TN nett, så har man N og en fase f.eks. L1 som gir 240V og der er nullpunktet alltid 0V pga. N tilsvarer jord. L1 varierer imellom -240V til +240V og differansen 240V da N er 0V.

Så jord er ikke jord, og jord er heller ikke nødvendigvis 0V avhengig hva man måler fra og til. Forskjellig jordinger kan gi forskjellige potensialer imot hverandre.
    Alt i samme rom bør være på samme jord, da har man samme potensialet på spenningen i jord og unngår å få seg en kavring om man er uheldig og tar på to forskjellige chassier.

Etter likeretting så kommer begge fasene på +V, før den så er den ene fasen - og den andre +. Det er derfor man kan glatte ut spenningen med en kondensator på sekundær siden, etter likeretter. La oss si det er 15V, dette er en sinus fra 0V til +15V etter likeretter på 50Hz. Etter glattekondensator (la oss si dette er en oversized en) så vil spenningen ligge fast på 15V+ og er da blitt DC istedet for AC.
    I 3-fasesystemer så vil aldri en fase være på peak-pluss samtidig som en annen er peak-minus.
    Fase 2 ligger 120˚ etter fase 1, og fase 3 ligger 240˚ etter fase1.
    (Illustrasjonen er laget ut i fra 60Hz)
     2022-10-11 at 09.09.03.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn