L
larsmartin
Gjest
Skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke du trenger å spise sokkene dine. Men å teste jordingskabel er veldig enkel test å utføre. Kabel på-kabel av, det kan gjøres på sekunder uten noe trenger å skrues av. Om det er en test som er hørbar i blindest er vel verreJeg kan lage en boks.
Den vil da ha tre tilkoblinger. En som går til skilletrafoen, og to som går til hver sin jordkabel merket 1 og 2.
Med en fjernkontroll velger du mellom tre valg som kommer opp på en liten skjerm.
* Ingen jord (knapp A)
* Sølv (knapp B)
* Kobber (knapp C)
Så lytter du en stund og finner ut hvordan de forskjellige låter. En vil være "sjelløs", en vil være OK, og en vil være himmel.
SÅ trykker du på knapp X. Det som skjer da er at systemet velger en vilkårlig av de tre alternativene, og du får dermed fire valg.
* Ingen jord (knapp A)
* Sølv (knapp B)
* Kobber (knapp C)
* Ukjent (knapp X)
Du kan nå bytte mellom de fire valgene så mange ganger du vil i dagesvis om du må. Ingen ting endrer seg og X vil alltid være lik enten A, B eller C
Din jobb blir nå å finne ut om X er A, B eller C. Føler du deg sikker på at musikken er "sjelløs" når du ikke har jord (knapp A) og du merker det samme når du hører på "Ukjent" (knapp X) så vet du at X=A. Dette kan du registrere i loggen ved å holde inne A knappen i fem sekunder. Dette blir da registrert og loggført på et minnekort og en test er ferdig.
Repeterer du dette 30 ganger har vi mer enn god nok statistikk til å med sikkerhet si om du er i stand til å høre forskjellene.
Vi kan se hvor flink du er til å høre forskjell på jord/ikke jord, og om du er i stand til å skille sølv og kobber.
Ikke være redd for å drite deg ut i starten. Det er ikke noe problem å ignorere de første resultatene og bare se på de siste 30.
Boksen blir selvfølgelig konstruert slik at det alltid vil være lyd fra releet selv om et bytte strengt tatt ikke er nødvendig når du trykker på knappene. Eneste måten å jukse på vil være hvis du utfører målinger av jordforbindelsen.
Det som er interessant er at det sies jording kun er sikkerhetsjord. Men trengs ikke den for at fasene skal få 120-0-120? Skilletrafo klarer ikke det uten jording?
Eller på måling klarer den forholdet til jord, men mellom fasene blir sjev. Er det ulogisk?
(Tror jeg skriver at det ikke er en påstand, men et spørsmål, og fyller jeg på etterpå med noe som oppfattes som påstand er det ikke det)
Når et industrifilter renser strømmen, hva gjør den med støyen? Trenger den ikke sendes vekk? Utlignes den bare?
Et gigawatt filter blei det påstått var konstruert for å sende støy ut på fase(null) når den blei koblet til skilletrafo i et IT nett gikk trafoen varm og skrudde seg av etter 3 timer. Kan ikke det skje?