Den STORE Kabeltesten - søndag 23.august 2009

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.704
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
0
Lyngen skrev:
Å spille 2-3 minutters låt på ukjent utstyr ikke-blindt sammen med 10 andre i en kinosal tar jeg ikke seriøst.
Du er selvsagt velkommen til å delta på søndag ;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
sn skrev:
Low-Q skrev:
hagr skrev:
Jeg forstod ærlig talt ikke hva du mente?!? Kan du ta det litt enklere? :p
Slik skal jeg teste det.
Rød er høyttalerkabel som er koblet opp på vanlig måte.
Den blå er min kabel som er lagt inntil den røde, men den blå er kortsluttet i hver ende så det blir en loop. Den blå, siden den er korsluttet, vil forhindre at den røde (som det går vekselstrøm i form av musikk gjenom) induserer et magnetfelt rundt seg. Motstrømmen i den blå genererer nemlig et motsatt magnetfeltet, og får induksjonen i den røde til å kollapse og slipper derfor høyfrekvent signal uforhindret gjennom. Dette gjør altså at induktansen i den røde reduseres.

Litt ukonsentrert i går kveld gitt, så det ble en redigering av teksten.

Ekkj kabler er vel godt egnet til dette. Bruke skjermen og koble de sammen med hverandre i hver ende så har man en egen kortslutningssløyfe. Det er vel verdt å forsøke...
Bra forslag! Og så enkelt og greit! Kanskje coaxial antennekabel gjør samme jobb?

Vidar
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Like enkelt som det er genialt! :D

Det har virkelig aldri vært i mine tanker før
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
sn skrev:
Low-Q skrev:
hagr skrev:
Jeg forstod ærlig talt ikke hva du mente?!? Kan du ta det litt enklere? :p
Slik skal jeg teste det.
Rød er høyttalerkabel som er koblet opp på vanlig måte.
Den blå er min kabel som er lagt inntil den røde, men den blå er kortsluttet i hver ende så det blir en loop. Den blå, siden den er korsluttet, vil forhindre at den røde (som det går vekselstrøm i form av musikk gjenom) induserer et magnetfelt rundt seg. Motstrømmen i den blå genererer nemlig et motsatt magnetfeltet, og får induksjonen i den røde til å kollapse og slipper derfor høyfrekvent signal uforhindret gjennom. Dette gjør altså at induktansen i den røde reduseres.

Litt ukonsentrert i går kveld gitt, så det ble en redigering av teksten.

Ekkj kabler er vel godt egnet til dette. Bruke skjermen og koble de sammen med hverandre i hver ende så har man en egen kortslutningssløyfe. Det er vel verdt å forsøke...
Bra forslag! Og så enkelt og greit! Kanskje coaxial antennekabel gjør samme jobb?

Vidar
Er det ikke akkurat dette som er poenget med Supra Sword da? (Blant annet)
Eller har jeg misforstått noe her, ikke umulig det ;D

Sword Loudspeaker Cable
SUPRA’s flagship. Sword is a patented cable. The secret is the bifilar wound litz conductors, each comprising 24 individually insulated wires.
The bifilar winding is built with 12 of these wires helically wound in one direction and 12 in the opposite direction. This divides the magnetic field into opposing directions resulting in self-cancellation. Because Sword’s conductors comprise a number of insulated wires, dynamic skin effect is cancelled. Therefore Sword behaves as a non-inductive and phase stable cable. The difference in phase shift from 500Hz to 100kHz is only 0.002 deg. This allows for perfect timing. Patent holder: Johnny Svärd.

Mvh.KW
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hei Flageborg! Stilte et par spørsmål til deg, men det ser ut som du har hoppet bukk, eller totalt oversett, disse enkle spørsmålene? Er litt usikker på hvorfor du velger å ignorere disse enkle spørsmålene? Hvis du ikke klarer å svare, da er alt i den skjønneste orden, men hvis du rett og rett ikke gidder, da stiller saken seg noe annerledes, og stiller da et stort spørsmålstegn med hva du egentlig driver med?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
KW skrev:
Low-Q skrev:
sn skrev:
Low-Q skrev:
hagr skrev:
Jeg forstod ærlig talt ikke hva du mente?!? Kan du ta det litt enklere? :p
Slik skal jeg teste det.
Rød er høyttalerkabel som er koblet opp på vanlig måte.
Den blå er min kabel som er lagt inntil den røde, men den blå er kortsluttet i hver ende så det blir en loop. Den blå, siden den er korsluttet, vil forhindre at den røde (som det går vekselstrøm i form av musikk gjenom) induserer et magnetfelt rundt seg. Motstrømmen i den blå genererer nemlig et motsatt magnetfeltet, og får induksjonen i den røde til å kollapse og slipper derfor høyfrekvent signal uforhindret gjennom. Dette gjør altså at induktansen i den røde reduseres.

Litt ukonsentrert i går kveld gitt, så det ble en redigering av teksten.

Ekkj kabler er vel godt egnet til dette. Bruke skjermen og koble de sammen med hverandre i hver ende så har man en egen kortslutningssløyfe. Det er vel verdt å forsøke...
Bra forslag! Og så enkelt og greit! Kanskje coaxial antennekabel gjør samme jobb?

Vidar
Er det ikke akkurat dette som er poenget med Supra Sword da? (Blant annet)
Eller har jeg misforstått noe her, ikke umulig det ;D

Sword Loudspeaker Cable
SUPRA’s flagship. Sword is a patented cable. The secret is the bifilar wound litz conductors, each comprising 24 individually insulated wires.
The bifilar winding is built with 12 of these wires helically wound in one direction and 12 in the opposite direction. This divides the magnetic field into opposing directions resulting in self-cancellation. Because Sword’s conductors comprise a number of insulated wires, dynamic skin effect is cancelled. Therefore Sword behaves as a non-inductive and phase stable cable. The difference in phase shift from 500Hz to 100kHz is only 0.002 deg. This allows for perfect timing. Patent holder: Johnny Svärd.

Mvh.KW
Den kabelen du beskriver er laget av et ytre og indre lag med lakkisolert lissetråd. Disse trådene er viklet rundt en isolert kjærne MED klokka, og en lisse er viklet innenfor derigjen MOT klokka. Den ytre og den indre lissa er deretter koblet sammen i begge ender. Det oppfinneren ikke har fått med seg, er at når du vikler på denne måten vil summen av viklingens vinkel i ytre og indre lisse resultere i den samme egenskapen som en rett leder. Altså bygger det seg opp et magnetfelt likefullt - hvis jeg forstår tegningen riktig:
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg lurer og på hvorfor det ikke er mer snakk om de spørsmålene jeg reiser.

Si meg, hører alle her på musikk der det er maks et instrument av gangen som spiller?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.704
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
0
f skrev:
Hei Flageborg! Stilte et par spørsmål til deg, men det ser ut som du har hoppet bukk, eller totalt oversett, disse enkle spørsmålene? Er litt usikker på hvorfor du velger å ignorere disse enkle spørsmålene? Hvis du ikke klarer å svare, da er alt i den skjønneste orden, men hvis du rett og rett ikke gidder, da stiller saken seg noe annerledes, og stiller da et stort spørsmålstegn med hva du egentlig driver med?
Som man roper i skogen får man svar........

På den annen side - bli heller med på en kabeltest - som antageligvis vil besvare flesteparten av dine spørsmål, enten du er kabelskeptiker eller ikke......;)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.704
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
0
Lett antrekk anbefales ifm. kabeltesten - temperaturen i demorommet kan bli noe høyere enn normalt.

Nytt utstyr er under innspilling i løpet av denne helgen.

 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Skink_123 skrev:
Jeg lurer og på hvorfor det ikke er mer snakk om de spørsmålene jeg reiser.

Si meg, hører alle her på musikk der det er maks et instrument av gangen som spiller?
Jeg hører på alt mulig, bare ikke barokk og opera. Jeg liker musikke der det skjer noe - gjerne med flere instrumenter samtidig.

Jeg tror det blir lagt til rette for hvordan vi ønsker å teste kabler, men Flageborg har sikkert en slags veiledende agenda. Jeg kan være med på å gjøre meg kjent med musikken først, men da tar jeg med musikk jeg selv har hørt mange ganger hjemme. Jeg gidder i alle fall ikke å høre på pling-plong, ping-pong stereo, bikkja til Waters (Den som står å bjeffer utenfor høyttalerne - hvor effektene er like gode på en billig klokkeradio), standardmelodien til Eric Clapton eller Mark Knopfler, Kari Bremnes, Mari Boine, Nora Jones, og Odd Børresen enda en gang til. Ellers er det meste greit ;D

Er det flere med sånne litt "hat-liste" så er det sikkert bare å si i fra, hehehe!

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Flageborg skrev:
Lett antrekk anbefales ifm. kabeltesten - temperaturen i demorommet kan bli noe høyere enn normalt.

Nytt utstyr er under innspilling i løpet av denne helgen.

Det der ser umiddelbart ut som en voksen DIY-sub!!! Hvor er høla til basserne?

Vidar
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Skal dere ha kabellyttetester med helt nytt utstyr/ht?
Det skjer vel en del i den første tiden med slikt, selv om det kan være delte meninger om hvor lenge eventuelle forandringer tar tidsmessig.
Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
f skrev:
Hei Flageborg! Stilte et par spørsmål til deg, men det ser ut som du har hoppet bukk, eller totalt oversett, disse enkle spørsmålene?
Hans varemerke det der ;).
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Som sagt tidligere, er ikke i Tigerstaden på det aktuelle tidsrommet, men har meget stor respekt (også sagt tidligere) for hva du prøver å bevise!

Har hørt på en del kabler, men uheldigvis så hører man forskjell på det meste :'(

Nordost Odin er den beste kabel serien undertegnede har hørt, men er ikke villig til å drive med organ salg av kroppslige deler, da kommer man kun til å sitte igjen med en arm, og muligens uten lever og nyrer, kanskje t. o . m. uten ett hjerte ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.704
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
0
KW skrev:
Skal dere ha kabellyttetester med helt nytt utstyr/ht?
Nei, vi skal benytte ferdig innspilt utstyr i selve testen, MEN vi har fått anledning til å teste en helt ny høyttalerkabel som har medfølgende innspillings - og demagnetiserings CD. Dette må vi prøve.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
pedal skrev:
-Får et stikk av misunnelse når jeg ser at bladet Hjemmekino får bruke auditoriet til Forlagshuset Hjemmet Mortensen som demorom...
???

Hjemmet Mortensen er da ikke involvert i bladet Hjemmekino lenger, og demorommet til Hjemmekino er vel deres eget, såvidt jeg vet.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.656
Antall liker
1.421
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg planlegger å komme innom, men kan ikke være så lenge, så ikke regn meg som en person, da jeg må stikke kl 14.00!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1
Det var nå uansett et misunnelsesverdig demorom.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.028
Antall liker
9.116
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Kunne være interessant å vite litt hvordan denne demoen skal gjøres.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle det jeg har vært med på, men jeg stilte nå opp når vi hadde en slik "kabel-demo" her i Bergen. Jeg var den eneste som kom, og hadde bare 1 time tilgjengelig. Den ble stort sett brukt til å justere inn oppsettet (Plassering av 7 trommer i soundstagen og en pil som føk gjennom rommet), før kabeltestingen begynte. Her i Bergen ble det kun skiftet kabler på den ene høytalere...?

Jeg synes vel også fremdeles at det er en uting at Flagerborg ikke kan være litt mer spesifikk på hva han skal gjøre - og om han eventuellt har noen egeninteresse i dette - utover hifi interessen!

Jeg ønsker nå uansett lytterne lykke til i morgen!

Mvh
OMF
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Skink_123 skrev:
Jeg planlegger å komme innom, men kan ikke være så lenge, så ikke regn meg som en person, da jeg må stikke kl 14.00!
Ikke person? Hva skal vi ta deg for å være da? En hund? Krokodille? ape? Hyggelig at du stikker innom uansett da. 1 time (Det åpnet kl 13 ikke sant?) er vel akkurat nok til å få ned den første kaffekoppen før vi starter..., Men velkommen er du nok - uansett hva du utgir deg for å være den ene timen ;D

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg tar med meg et par forskjellige DIY-kabler som skal testes svært vitenskapelig. :)

Den ene (til venstre i bildet under) er ganske enkelt 1 kvadrat lakkisolert solid core med kortslutnings-sløyfe. Ikke fett nok, men den er bare for eksperimentets skyld.

Den andre er laget av flatvalset kobber og isolert med vanlig pakketeip. Kabelen er imidlertid designet for å minimere refleksjoner og selvsving med "følsomme" forsterkere. Langs hele kabelens lengde endrer den karakteristiske impedansen i den. Den går dessuten fra å være kapasitiv i den ene enden til induktiv i den andre enden, da lederne begynner med å overlappe hverandre til å ligge ved siden av hverandre. Bølgemønsteret dere ser, er for å gjøre den litt mer fleksibel og samarbeidsvillig.

Vidar
 

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
R.Solhaug skrev:
Stakkars forsterkere ???




Mvh. RS
Hvorfor det? Er det for spett? Eller er det både for spett og eksperimentelt? Det er i alle fall ikke kortslutning i dem heldigvis.
Tar med egne forsterkere i tilfelle ingen vil teste mine kabler.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.704
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
0
Low-Q skrev:
Tar med egne forsterkere i tilfelle ingen vil teste mine kabler.
Klart vi kan "teste" dine kabler ;) - kanskje vi hører forskjeller......
Ta gjerne med egne forsterkere, alltid spennende med noe nytt!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Low-Q skrev:
R.Solhaug skrev:
Stakkars forsterkere ???




Mvh. RS
Hvorfor det? Er det for spett? Eller er det både for spett og eksperimentelt? Det er i alle fall ikke kortslutning i dem heldigvis.
Tar med egne forsterkere i tilfelle ingen vil teste mine kabler.


;D
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Jeg er litt usikker på hva jeg skal kalle det jeg har vært med på, men jeg stilte nå opp når vi hadde en slik "kabel-demo" her i Bergen. Jeg var den eneste som kom, og hadde bare 1 time tilgjengelig. Den ble stort sett brukt til å justere inn oppsettet (Plassering av 7 trommer i soundstagen og en pil som føk gjennom rommet), før kabeltestingen begynte. Her i Bergen ble det kun skiftet kabler på den ene høytalere...?
;D Bare tanken på denne seansen fikk meg til å le høyt.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Flageborg skrev:



Vet hva det er så.... vet hva det er så..... nænænænænænæææ ;) Og, bare for å ha sagt det, dette funket! Vet det er et par som har fått noe å tenke på oga av de 3kassene der.... ;) ;) :eek: ;)

Mer vil ikke jeg si, men det var noen formidable formidlere av godlyd! Imponert!!


-Y
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Low-Q skrev:
Jeg tar med meg et par forskjellige DIY-kabler som skal testes svært vitenskapelig. :)

Den ene (til venstre i bildet under) er ganske enkelt 1 kvadrat lakkisolert solid core med kortslutnings-sløyfe. Ikke fett nok, men den er bare for eksperimentets skyld.

Den andre er laget av flatvalset kobber og isolert med vanlig pakketeip. Kabelen er imidlertid designet for å minimere refleksjoner og selvsving med "følsomme" forsterkere. Langs hele kabelens lengde endrer den karakteristiske impedansen i den. Den går dessuten fra å være kapasitiv i den ene enden til induktiv i den andre enden, da lederne begynner med å overlappe hverandre til å ligge ved siden av hverandre. Bølgemønsteret dere ser, er for å gjøre den litt mer fleksibel og samarbeidsvillig.

Vidar



Det varikke vanskelig å konstantere forskjeller på disse heller.. Likte spesielt den ene godt..


-Y
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Var for meg en lærerik kveld. Forskjell på kabler (har ment det var forskjelll før også..) er det. Hva man liker og hva det evt koster for så være. Men at det varklare forskjeller, ikke bare i tonal balanse, men også i hvorsan man oppfatter rom og 3D, stod rimelig klart frem. Noen lengre utredning om hvilke kabler som gjorde hva best osv tror jeg ikke jeg gidder, men noen var gode, andre mindre gode. Ofte gjerne på vært sitt område.


Det var også ikke mulig for de som var til stede å vite hva slags kabel som ble benyttet, da alle var kledd i samme flotte sorte strømpe. Ei heller noen kabell merke som ble trukket frem, eller fikk foten i R,,,a/disset! Syntes hele seansen var nyttig og lærerik, ikke bare rundt kabler, men også mtp palassering av ht etc. Alt i alt en trivelig dag.


PS!

Jeg beholder de kablene jeg har.... men ser ikke bort i fra... osv ;) ;) ::)


-Y
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Ser nå at tidligere innlegg burde vært korrektur lest før "legg til knappen" ble berørt... Men jeg lar de stå til skrekk og advarsel,først og fremst for meg selv. Muligheten for at man tar seg sammen ved neste innlegg, bør da være til stede... Ha en fin dag!
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hvem sitter med oversikten da?

Om de forskjellige kablene hadde forskjellige klangsignatur, og sterke/svake sider så må vel de kun legges ut her, så skal i alle fall jeg love å ikke henge ut de som kommer med sine tanker.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
orso skrev:
Vi ser frem til null resultatet.


Se svar 69... forskjellene var der de. Men jeg vet ikke hvem kabel som var hva, da dette egentlig ikke var int.. Jeg for egen del var der for å få bekreftet at det jeg hører er i samsvar med andres oppfatning av forskjeller. Dette var bemerkelses verdig likt. Over hele linja. Hvem kabel som gjorde hva, kan sikkert andre mer teknisk lærde berette, men forskjeller var det, helt tydelige. Merke på kabel, og hvem som var best, er vel egentlig ikke det denne testen hanldler om. Heller det at de forskjellige kabler gjør forskjellige ting med signalet på vei fra amp til HT. Dette var det for min egen del ingen problem å detekte. Hva som er best/dårligst var i denne sammenheng for meg helt irrelevant. Men artig og lærerikt var det. Blir gjærne med igjen. Var også et par nye kreasjoner fra en her på forumet, som var interesante.. han får svare for de selv... ;) :eek: :eek:

Null resultatet uteble mao...

I beste mening!

-Y
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kabel schmabel..

Hvordan fungerte kabelen din, med lukket sløyfe? Jeg er litt nysgjerrig på denne!

Det så ut som sløyfen var tvunnet rundt selve lederne?
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.805
Antall liker
2.044
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
orso skrev:
Klart* du hørte forskjeller. Det er jo ikke noe nytt.
Oi så objektiv vi er i dag...brum, brum :-*
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
tore_v1 skrev:
Kabel schmabel..

Hvordan fungerte kabelen din, med lukket sløyfe? Jeg er litt nysgjerrig på denne!

Det så ut som sløyfen var tvunnet rundt selve lederne?

Vil ikke svare for Vidar, men den hadde noe for seg, denne med sløyfa...Vet at den brede ble testet mer ingående etter at jeg hadde reist, men jeg har fått tilbakemeldinger på denne... Vidar, her her du gjort noe lurt!! Andre kan få komme med komentarer her.


-Y
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Dette høres ikke bra ut, ennå en som hører forskjell på kabler?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Heisann.

Jeg var altså med på kabeltesten - veeeeeeldig skeptisk.

Kablene ble testet på Martin Logan elektrostater, med DOXA effektforsterkere. Tror det var en SONY spiller.

Det var to kabler som jeg personlig syns lå nokså langt fra hverandre lydmessig. Jeg visste at det var en 2,5 kvadrat installasjonskabel på den ene testen, men så ble det byttet til - muligens det var de "originale" som Flageborg benyttet innledningsvis (jeg kjenrer/husker ikke merke på denne) -eller var det din sølv/gull/kobber/egenflettede)modda kabel?
Uansett. Da denne ble satt inn, og musikken startet, utbrøt YEL - rett før jeg hadde tenkt å si det samme - "LYST!!". Jeg var umiddelbart enig i opplevelsen. Disse to kablene hadde det vært interessant å få lov å måle på. For her var det såpass stor forskjell - selv for meg med middels tinnitus og hørselskade på det ene øret. Enten har luringen Flageborg satt inn en spole inni strømpa som sklulte installasjonsablene (Endene var åpne, så jeg så den ene jordingsledningen - grønn og gul), eller noe annet, eller så er det noe med installasjonskabelen i seg selv som trakk fra noe. Ikke vet jeg, men det kan sikkert Flageborg si litt om.

Når det gjelder mine egne kabler, som utelukkende er bygget ut i fra en filosofi om hvordan kabler kan oppføre seg hvis man gjør det ene eller andre med dem, ville jeg teste ut teorier i praksis.

Den flatvalsa kabelen ble testet først av. Den er kreppa, som dere ser på bildet. Dette er egentlig gjort for å gjøre den litt snillere å håndtere. Kobberet er hentet fra en foliespole. Denne kabelen skal ikke ha noen karakteristisk impedans da den er mer kapasitiv i den ene enden og mer induktiv i den andre. Impedansen i kabelen er derfor høyere der den er breiest, og lavest der den er smalest. De to lederne er lagt oppå hverandre i den enden som er smalest og gradvis minsker dene kapasitive kontaktflaten mot der den er breiest.

Den tvinna kabelen er altså en enkelt leder der en kortslutningssløyfe er tvunnet inn i. Denne har til hensikt å kansellere induktans, og det kunne høres ut som dette funket. Jeg hørte ikke sånn umiddelbart forskjeller på denne og den flate, og det virket som det var usikkerhet i om denne låt annerledes enn den flate kabelen blandt de andre også. Rett meg hvis jeg tar feil.

I følge YEL, og de andre, låt den flate kabelen helt SYKT detaljert. Og for å sitere bl.a YEL: "Dette er en kabel som gir alt for mye informasjon. Så mye at jeg muligens ville klart å høre på musikk en time - maks!". Jeg må inrømme at jeg ble litt smigret over kritikken ;D. Jeg selv kunne høre at det var noe med denne som ikke de andre kablene gjorde - eller rettere sagt. Dene kabelen gjorde egentlig ingenting - alt gikk igjennom på en måte. Nå testet vi ikke å snu kabelen slik at forsterkeren fikk den mest kapasitive enden - det angrer jeg på at jeg ikke kjørte litt hardere på for å prøve, men kanskje forsterkeren likte bedre å jobbe med den snille enden, og at det derfor låt såpass detaljrikt.

Jeg skal dog ligge litt lavt i terrenget, selv om jeg ble oppfordret til å ikke gi op det prosjektet der. Men jeg fikk meg en liten tankevekker, og jeg har tydligvis ikke testet ALT her i verden.

Takk for all ros/kritikk for begge kabler. Det ble i alle fall en overraskelse for meg - positiv på alle måter :)

Utover selve kabeltestingen syns jeg Flageborg har gjort en god jobb i det å gi oss innsikt og lærdom angående lyd, hvordan det er enklest å finne sweet-spot etc. Mye fine demoer syns jeg (Som den teknokrat jeg er). All honnør til Flageborg for en suveren og lærerik kveld!!!

Edit: Jeg fikk jo som en av de aller første i Norge lov til å høre på 2 x 105kg lyd fra Swans - MED MINE KABLER!!! JIPPI!!. Disse syns jeg faktisk låt like veloppløst som eketrostatene faktisk. De virket bra detaljert med lite forvrengning, men det kan skyldes det voldsomme (korrekte) trøkke i bassen - det syns jeg er viktig for et totalinntrykk at bassen henger med nesten uansett hvordan musikk du spiller. Ellers med slurvete og underdimensjonert bass, henger heller ikke alt det andre så godt med heller - rent opplevelsesmessig - selv om sikkert slurvete bass likevel ikke gir negativt utslag i mellomtonen og diskanten på målinger. Dermed vil jeg nok tolke Swansene faktisk enda mer detaljert enn Martin Logans elektrostater. Det var i alle fall min oppfatning. Rent prismessig og størrelsesmessig passer ikke Swansene meg, men jeg kunne godt levd med dem om ikke kona og lommeboka satt seg på bakbena. Likevel ikke voldsomt kostbart i forhold til antall elementer, utseende, lyd og vekt 8)


Mvh.

Vidar
 
Topp Bunn