Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.507
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg fått en gelpute som jeg skal montere som vist på bildet. Jeg trenger derfor å løsne trekket en del, men vet ikke helt hvordan jeg skal på stiftet det fast igjen. Er det noen i Lørenskog området som har en kraftig stifte maskin å låne bort som kan egne seg til formålet?

    gelkissen-19_9.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Uten at jeg helt vet hvordan det ser ut, så kan du trolig bruke kontaktlim for å feste det igjen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.112
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Et lite OBS! til dere som er ute på veien allerede. Det er stor risiko for biler med grus/strøstein i dekkene nå som løsner og kommer som prosjektiler. Fikk en midt i hjelmen på vei til jobb i dag. Så hold litt avstand spes på veier der det er litt hastighet.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Ligger også generelt mye grus igjen i veien mange steder her i Telemark (kjørte blant annet Valebøveien nord for Skien i dag).
    Absolutt en fordel å ta det litt piano en periode fremover om man ikke vet hva som ligger i neste sving.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva er den greieste/fineste 125 cc en kan anskaffe seg for å opparbeide praksis for større sykler for oss med (tidligere) grønt sertifikat?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Jeg har ikke kjørt 125 selv, så har ingen personlig erfaring.

    Det er jo litt avhengig av hvilken type sykkel du har sansen for da... Naken, full kåpe, crosser etc.
    Vet mange liker KTM Duke for eksempel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.022
    Antall liker
    10.546
    Hva er den greieste/fineste 125 cc en kan anskaffe seg for å opparbeide praksis for større sykler for oss med (tidligere) grønt sertifikat?
    Jeg hadde planer om å "overta" min sønns liggesykkel etter at han var ferdig med den perioden. Det passet ikke en middelaldrende skrott. Jeg måtte folde meg sammen nesten som et Gerber multiverktøy for å kunne kjøre svineriet og det var jeg ikke helt komfortabel med. Jeg har inntrykk av at de fleste moderne. 125 er 7/8 størrelse av en "ordentlig" sykkel
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Her oppe i Finnmark er det stort sett "Off Road" som er hot blant de unge. Den slags sykler som reindrifta benytter, men som vanlig dødelige knapt har mulighet til lovlig å bruke utnefor veien. En og annen "plastrakett" ( Honda ) i 125 er det også. Men noe som ser ut som "motorsykkel" er det langt mellom! Yamaha Virago 125 var populært for noen år siden, og den ser da ut som en ordentlig motorsykkel ( V twin ) men hvor man får tak i noe slikt vet jeg knapt. For en voksen på jakt etter en "oppfriskings sykkel" vil jeg nok anbefale en Honda Shadow. Den har de maksimalt lovlige 15Hk, den er stor og er vel noe av det nærmeste man komer en mellomtung sykkel uten å være det. Selv har jeg en Suzuki Intruder 125 som har litt mindre Hk enn Honda, men den ser ut som en større sykkel og har grei motorlyd. Høres ikke ut som symaskin eller moped. Ble mobbet for at jeg kjørte "moped" dvs 750 og ikke 12-1400 ccm.;) Folk nektet å tro at den kun var 125ccm. Lett og grei å kjøre men man merker når man kommer på en større sykkel at det er flere kilo og at man ikke slipper like lett unna med dårlig kjøreteknikk som med den lille på 125ccm. Den største forskjellen er dog for en voksen i opoverbakker der større moment i en større sykkel gjør at man klarer å holde fartsgrensene.


    Edit: Det finnes noen Sør Koreanske sykkler som ser greie ut, Daelim eller noe slik mener jeg de heter. Koster ikke all verden heller.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    Totte tok MC-sertifikat i 2002. Da hadde han vært gjennom et antall kjøreskoleler og lærere i 3 fylker, 2 år og 3 oppkjøringer. Og den siste oppkjøringen ga uttrykket «stang inn» et ansikt. Totte solgte syklene etterhvert. Han har mer sans for konseptet motorsykkel enn han er egnet som roadracer.
    Best å se bort fra personlige tips fra personer som skriver om seg selv i tredje person.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    HJELP..................................!


    Prinsessa skal kjøre sykkel igjen og vær og føre tillater det faktisk nå.

    Har byttet olje og oljefilter, men da jeg skulle prøvekjøre doningen fikk jeg problemer. Holder clutchen helt inn men likevel så stopper sykkelen med en gang jeg legger inn 1 gir. Har fulgt clutch kabelen helt fram til armen den er festet i og det ser ikke ut som om denne armen kan beveges mere enn det som wiren gjør. Tror derfor det er den elektriske stoppefunksjonen som skal kvele motoren om man forsøker å legge inn gir med motor i gang og støtta ute som har feilen. Noen med erfaring i hvordan man bør angripe dette?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.958
    Antall liker
    7.678
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har ikke kjørt 125 selv, så har ingen personlig erfaring.

    Det er jo litt avhengig av hvilken type sykkel du har sansen for da... Naken, full kåpe, crosser etc.
    Vet mange liker KTM Duke for eksempel.
    Jeg var ute i samme ærend for et par år siden. Valget falt på KTM Duke, og der står saken.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvilken sykkel? Analysen din høres forøvrig logisk ut.
    Mulig sidestøtte sensoren som ikke er helt god..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken sykkel? Analysen din høres forøvrig logisk ut.
    Mulig sidestøtte sensoren som ikke er helt god..
    Du hadde helt rett. Den "knasten" på sidestøtten som skal koble ut denne kontakten når ikke helt fram. Det tyder på at "noe" har skjedd med kontakten. problemet ble løst med å sette inn en skrue som utvider denne knasten, så går det an å sette sykkelen i gir!:)


    Men en "ulykke" kommer skjelden alene.
    Har så langt byttet olje og filter, sjekket pluggene som faktisk så OK ut og vasket luftfilter. So far so good!

    Men skulle prøvekjøre sykkelen og da ble det problemer.

    Den har alltid vært litt kilen på choken, vil ha litt for å starte men trives ikke om man ikke slår av choken når 2. gir, senest 3. gir nås. Vil med andre ord ikke gå med fet blanding. Nå er den vrang å få til å starte, må jokke choken fram og tilbake, men når den starter så går den rimelig greit når den står i fri. Kobler inn 1 gir og drar avgårde og det funker sånn tålelig, gassresonsen er der men går tom for turtall greit fort i første gir, hvilket er normalt. Men når man legger inn 2. gir så orker den ingenting. Får ikke turtall og minimalt med trekkraft.

    Noen som har ideer om hvor man begynner feilsøking? Det er år og dag siden jeg skrudde på små motorer, og da var det to-taktere, så jeg er noe på "dypt vann" her. Den får bensin, den har kompresjon og den må da også få gnist i og med at den sviver og går i frigir. Men når den får belastning vil den ikke. Har ikke byttet plugger men som sagt så ser de greie ut. Gnistgapet er korrekt, det har jeg sjekket.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vasket luftfilter? Bruker du skumfilter.
    Er det satt inn med filterolje i etterkant? Om du "metter" det med filterolje så yter det dårlig. Bare et tynt lag med filterolje på utsiden er nødvendig.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.099
    Antall liker
    3.191
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvilken sykkel du har og hvor gammel den er, men hvis den får bensin og har gnist (den skal helst være blå og kraftig, ikke gul og svak) så kan det være noe med fortenninga som ikke er i orden. På nye motorer styres dette elektronisk, på gamle er det vel mekanisk.

    Forgasseren (hvis den har det) kan også bli vrang hvis den har stått lenge med gammel bensin på. Dysene kan gå tett og dette kan gi dårlig kraft da den ikke klarer å få nok igjennom. Rens og se om det hjelper.

    Må innrømme at kompetansen lå mer på gammel totakter i sin tid også her...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.022
    Antall liker
    10.546
    En god dæsj med dyserens i bensintanken er et sted å begynne. Og som Odd sier, ny bensin.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Luftfilteret har bare litt olje helt overfladisk, så det skal være OK.....?

    Dyserens høres ut som en god ide.

    Sykkelen er en Suzuki Intruder VL125. fra 2001.

    Må sjekke det med fortenningen. Har ikke sett noen fordeler, men det betyr ikke noe egentlig. Det kan jo være noe som kan justeres der??
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Mopedtur.:cool:
    En 66 mod.orginal og en 81 mod."militær",dog er begge trimmet.
    Vi har begge tunge sykler men å kjøre disse mopedene på er på mange måter vel så gøy.
    Vekker mye opmerksomhet og det er jo artig.

    20180626_221802.jpg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.022
    Antall liker
    10.546
    Luftfilteret har bare litt olje helt overfladisk, så det skal være OK.....?

    Dyserens høres ut som en god ide.

    Sykkelen er en Suzuki Intruder VL125. fra 2001.

    Må sjekke det med fortenningen. Har ikke sett noen fordeler, men det betyr ikke noe egentlig. Det kan jo være noe som kan justeres der??
    Tenning og forgasser er ikke noe som stiller seg selv i løpet av vinteren.

    (Sier han som til stadighet klår på 2xSU og en Lucasklump)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Luftfilteret har bare litt olje helt overfladisk, så det skal være OK.....?

    Dyserens høres ut som en god ide.

    Sykkelen er en Suzuki Intruder VL125. fra 2001.

    Må sjekke det med fortenningen. Har ikke sett noen fordeler, men det betyr ikke noe egentlig. Det kan jo være noe som kan justeres der??
    Tenning og forgasser er ikke noe som stiller seg selv i løpet av vinteren.

    (Sier han som til stadighet klår på 2xSU og en Lucasklump)
    Høres logisk ut, men......?

    Uansett så begynner jeg med rens av forgasser/dyser. Ser at Würth har noe lurium til slikt formål.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    29
    Merker at den vokksende MC-interessen går litt utover Hifi-interessen for tiden.
    Mer penger på sykler, og mindre på hifi. IMG_3902.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.022
    Antall liker
    10.546
    Luftfilteret har bare litt olje helt overfladisk, så det skal være OK.....?

    Dyserens høres ut som en god ide.

    Sykkelen er en Suzuki Intruder VL125. fra 2001.

    Må sjekke det med fortenningen. Har ikke sett noen fordeler, men det betyr ikke noe egentlig. Det kan jo være noe som kan justeres der??
    Tenning og forgasser er ikke noe som stiller seg selv i løpet av vinteren.

    (Sier han som til stadighet klår på 2xSU og en Lucasklump)
    Høres logisk ut, men......?

    Uansett så begynner jeg med rens av forgasser/dyser. Ser at Würth har noe lurium til slikt formål.
    Har glemt denne. Status?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    29
    Ovekjoring med guttungen har startet.
    En av faa fordeler med Stavangeromraadet....de som onsker kan faktisk kjore sykkel nesten hele aaret.
    Jeg er ikke blandt de, men det er klart at naar en blir 15 aar i november saa har en jo lyst til aa begynne aa kjore.
    Da er det greit aa ha en gammel sykkel ogsaa, som en ikke er redd for.

    Capture 2.jpg
    Men for guttungens sikkerhet kjopte jeg en MT125 med ABS-bremser.
    Utrolig bra lettsykkel vil jeg si.
    Han har osaa en Cafe Racer, men den maa spares til saltet paa veiene er vasket bort.
    Capture 1.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.507
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her i Lørenskog må jeg nøye meg med å kikke inn i grasjen av og til for å se at vedlikeholdsladningen er i orden:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sykkelen til Vidar P ligger på Finn dersom noen vil ha en velholdt BMW R1100R.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    Har ambisjoner om å kjøre litt på veien i år. Tok derfor ut supermonoen av dvalen. Børsta vekk sporene etter Morten Skogmus (han hadde gnagd litt på noe skumgummi), bytta olje og bremsevæske foran. Tok av Scitsu turtelleren, den skal få nytt batteri. Rotaxmotoren starta ganske lett, selv etter noen års stillstand. Har kun kjørt 1km så langt, men får teste noen mil i morgen. Det virka litt uvant, en slik sykkel er ganske annerledes enn endurosykkelen jeg kjører mest med nå. Annerledes enn det meste annet også, forsåvidt.

    DSC_1646.jpg
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    Kjørte noen (ca 20 mil) med Supermono på tirsdag. Var en tur hos Hantek for å tå støpt øreplugger. Dette er faktisk ganske så moro! Selv om sykkelen er litt vel i retning av "racer med skilt" i den formen den framstår nå. Det viste seg litt ugunstig å kjøre uten vifte i Oslos rushtrafikk.


    20190424120134-150497ad-me.jpg
    120 grader på kjølevannet er neppe bra i lengden

    Fikk dog en kommentar fra en yngre motorsyklist: "Moro å se at selv så gamle folk som deg kan kjøre motorsykkel. Du har sikkert hatt lappen dobbelt så lenge som jeg har levd" eller noe i den duren. Jaja. Det var vel ikke helt riktig, men jeg har jo hatt MC-lappen i 42 år. Litt usikker på om det er noe å skryte av.

    20190426150607-1896172f-me.jpg
    Utenfor Bunnpris lambertseter (Hantek)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er fantastisk at du lufter den fremfor å ha den til utstilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn