Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Min første Honda CB 750, en K2, var en grønn ( forøvrig veldig pen og spesiell grønnfarge! ) av samme type. Synes fremdeles at de er noe av det peneste i mc-retning som er laga. Jeg må til stadighet sloss mot trangen til å kjøpe en - sjøl om jeg veit at det mest handler om nostalgi. Jeg har jo fått nok av nakensykler, og jeg klarer meg heilt greit med K100Rs'en.. ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde jo egentlig planer om å gi meg med MC i fjor, men det ble foreløbig ikke noe av 8)

    Om jeg derimot skulle ha meg ny sykkel så synes jeg denne ser rålekker ut.
    Derimot tviler jeg på om den vil være god å kjøre manøvrere for meg som hverken er langbeint eller langarmet.
    Greit nok med lav setehøyde, men fothvilere langt frem og forholdsvis langt frem til styret når en tar krappe svinger (i lav hastighet).
    Men lekker synes jeg den er.



    KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En godt gjennomført styling MC knipset av meg under Bluesfestivalen Notodden 2010.



    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Min første motorsykkel var Suzuki GP100, og det ble med det. Tenkte at "neste år tar jeg lappen på tung sykkel". Det har jeg tenkt hver vår de siste 25 årene. Ble det noe av? Nei. ???

    Så, hva er alternativet da? Jeg tenkte å kjøpe meg en 125 for å teste om jeg liker å kjøre to-hjuling etter så mange år på fire hjul. Dette for å teste litt, fremfor å ta lappen og kjøpe en tung sykkel uten å være helt sikker på at det er noe for meg.

    Er det noen som har erfaring med Honda Varadero 125? Den er vel sirup, men virker såpass stor at det kanskje er det nærmeste man kommer "tung sykkel" frem og tilbake til jobben og noen korte kveldsturer.

    Edit: Måtte dobbelsjekke bildet ... ja visst; det er 125-utgaven. ::)
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.485
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    En godt gjennomført styling MC knipset av meg under Bluesfestivalen Notodden 2010.



    Mvh.KW
    Litt sånn ZZ topp stil om du ser på rattet ;D
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Så, hva er alternativet da? Jeg tenkte å kjøpe meg en 125 for å teste om jeg liker å kjøre to-hjuling etter så mange år på fire hjul. Dette for å teste litt, fremfor å ta lappen og kjøpe en tung sykkel uten å være helt sikker på at det er noe for meg.

    Er det noen som har erfaring med Honda Varadero 125? Den er vel sirup, men virker såpass stor at det kanskje er det nærmeste man kommer "tung sykkel" frem og tilbake til jobben og noen korte kveldsturer.
    Problemet med å skaffe seg en sånn sykkel, er vel at den "dreper" lysta til å kjøre motorsykkel, mer enn den får deg til å få lyst til å ta lappen.
    Den er som du sier, "sirup" og alle vil forbi deg i trafikken. Tror nok ikke du får mer lyst til å ta lappen etter å ha kjørt rundt med en sånn en stund.
    Ikke meningen å være negativ, men jeg ville heller satset på å ta lappen (hvis du føler du har råd) og kjøpt en mellomklasse sykkel. Da får du i hvert fall litt følelse for hvordan det er å kjøre mc. Og føler du at det er noe for deg, tar du steget opp i stor sykkel.

    mvh
    Lars (med 3 motorsykler i garasjen og 35 års mc erfaring)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:
    En godt gjennomført styling MC knipset av meg under Bluesfestivalen Notodden 2010.



    Mvh.KW
    Litt sånn ZZ topp stil om du ser på rattet ;D
    Jeg tenkte sånn "litt nazi" jeg ;)
    Mvh.KW
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    sclalars skrev:
    Ikke meningen å være negativ, men jeg ville heller satset på å ta lappen (hvis du føler du har råd) og kjøpt en mellomklasse sykkel. Da får du i hvert fall litt følelse for hvordan det er å kjøre mc. Og føler du at det er noe for deg, tar du steget opp i stor sykkel.

    mvh
    Lars (med 3 motorsykler i garasjen og 35 års mc erfaring)
    Oppfatter det ikke negativt. Tvert i mot (aka ærlighet). :)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Loevhagen skrev:
    Så, hva er alternativet da? Jeg tenkte å kjøpe meg en 125 for å teste om jeg liker å kjøre to-hjuling etter så mange år på fire hjul. Dette for å teste litt, fremfor å ta lappen og kjøpe en tung sykkel uten å være helt sikker på at det er noe for meg.
    Hva med å invitere deg ut på tur med noen som har tung mc?
    Få litt følelsen med naturen rundt deg og sykkelen under deg? Hvis det er kos så er det vel bare til å hive seg ut i det. ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Loevhagen skrev:
    Min første motorsykkel var Suzuki GP100, og det ble med det. Tenkte at "neste år tar jeg lappen på tung sykkel". Det har jeg tenkt hver vår de siste 25 årene. Ble det noe av? Nei. ???

    Så, hva er alternativet da? Jeg tenkte å kjøpe meg en 125 for å teste om jeg liker å kjøre to-hjuling etter så mange år på fire hjul. Dette for å teste litt, fremfor å ta lappen og kjøpe en tung sykkel uten å være helt sikker på at det er noe for meg.

    Er det noen som har erfaring med Honda Varadero 125? Den er vel sirup, men virker såpass stor at det kanskje er det nærmeste man kommer "tung sykkel" frem og tilbake til jobben og noen korte kveldsturer.

    Edit: Måtte dobbelsjekke bildet ... ja visst; det er 125-utgaven. ::)
    Den Hondaen er vel sammen med Honda sin Shadow 125 det feteste du kan kjøpe av sorten. Hodamotoren er den sterkeste av dem, nærmest til 15 Hk grensen av alle lettvekterne. Det jeg har lest og sett om Varaderoen er at den er en drøm å kjøre, morsom i svinger og slikt. Flatt ut på motorvei og i lange motbakker er 125ccm lite å hoppe i taket over, men på en svingete vei kan det faktisk være gøy.

    En slik sykkel er nok ganske så lettsolgt hvis du ikke gidder mer. Dessuten kan du altså kjøre den uten å ta klasse A, ( hvis du har gammelt nok bilsertefikat ) hvilket både tar tid og koster penger. De fleste plasser i landet er det gjerne 1-2 års ventetid på å få begynne på MC kurs.

    Jeg kjøpte en Suzuki Intruder 125ccm for noen år siden i den tro at guttungen skulle gidde å ta MC lappen som 16 åring. Der tok jeg ganske så feil, etter teorikurset mistet han interessen. Så sykkelen har nå stått i garasjen og jeg kjører vel en 4-5 ganger i året på den for morro. Suzuki sin intruder er også en STOR 125ccm, de aller fleste som ikke er MC eksperter tror det er en 500 eller 750. Slik sett er det ikke noe problem å putre rundt på den, men bruksverdi?? Vet da pokker? Kjører av og til på jobb med den og ser jo at lange motbakker krever aktiv bruk av gir og at man samler maksimalt med hastighet før bakken begynner. Den mangler noe moment for å si det slik. Og her kommer da spørsmålet om trimming inn. Det er forbudt å gjøre noe med motoren og 4 taktere er ikke på noen måte like lette å trimme som 2 taktere. Da er den mest effektve og lovlige måten å få futt ut av en liten sykkel å minske vekten av det som transporteres ! Slankekur hvis du er overvektig ! Er det et aktuellt tema for deg er det uansett sikkert gunstig å kaste seg uti det, jo før jo heller! ;)

    Men som sagt med lite HK og moment betyr alle desimaler mye, og min som ligger på ca 13-13,5 HK blir merkbart svakere enn en Hoda med 14,5-15 HK. Momentet på disse motorene kjenner jeg ikke, men antar at Hondamotoren har mer moment enn min. For øvrig kan tillegges at jeg kjøpte min som lettbrukt i en sesong da første eier, en mann på 78 år, syntes dette var så artig at han kljøpte en 800 kubikker. Han kjøpte lettvekteren for som deg å prøve ut dette med MC, - etter at datter og svigersønn hadde kjøpt hver sin tunge MC. Tøffing som kjøper stor sykkel når han snart er 80 ! :D

    Edit:Typo
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er langt på vei enig med siste skribent her! Jeg har kjørt Varadero 125 ccm, og det er en velvoksen lettsykkel, slik jeg ser det. Den er heilt grei å kjøre, og har ( nesten ) fremtoning som en tung mc. Den har sjølsagt ikke hverken dreiemomentet eller akselerasjonsegenskapene til en tung mc, men til dagligdags mc-hygge og -transport, holder den i massevis. Den takler bykjøring heilt utmerket, og er også godt egna til lengere turer. Med full oppakning og passasjer, kan det nok bli litt snaut med krefter - det er tross alt en lettsykkel vi snakker om!

    Som nybegynner-mc må den være tilnærma perfekt. Lettkjørt, fin balanse, krefter nok til å følge trafikken - en flott innstegs-mc, spør dere meg.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Glemte å nevne at K 100 Rs'en ble plukka fram fra vinterdvalen i dag... ;D Men fortsatt er utetemperaturen noe lav, og veiene fortsatt fulle av livsfarlig grus og sand etter vinterens massive strøing. Kjør vakkert, folkens!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ser med store øyne på de flotte bildene Lakki Luke har lagt ut fra "Vårsleppet".
    Masse vakre sykler her, men det som slår meg er snittalderen på de typene vi ser bilder av ! :eek:
    De fleste ser jo ut til å være på min alder!! Ja ikke for det, jeg er jo fortsatt en ung viril mann, tror jeg!?
    Selv om kona kanskje ville gitt en annen beskrivelse! ;D

    Men seriøst, er vi en utdøende rase vi som synes MC er toppen av lykke ?? Hvor er ungdommen ?
    Ja jeg ser stadig flere mørke BMW 3 serier i trafikken, men søren heller alle ungdommene kan vel ikke være små Vidar P kloner heller ?? ( No offence Vidar ! )

    Er det det at dagens unge har så mye penger at de går glipp av to-hjulinges fortreffelighet ved at de heller går for bilens komfort ? I så fall en trist utvikling ! :'(
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Starta opp mølla her for noen uker sia.....fyra på første tråkk, som vanlig. ;D
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.762
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Planer om att begynne kjøre igen, isf tenkte jeg kjøpe en i Swe og ha på hytta, en custom mod att glida rundt med er planen
    Nån som har kjennskap til Kawasaki VN 900? tar en tur og ser på en idag.
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.762
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Såg på en hoj idag, grymt lekker den der Kawan, og betydligt fetare enn det jeg trodde, håller med 900cc iværtfall ::)
    pris 135k, kjøper før 75k i Sverige :D

    Custom SE mod
     

    Vedlegg

    Karla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    5
    Ja, vi har ju snakkat över telefon Cash 63. Så du vet vad jag tycker om Kawwan.
    Skulle gärna haft en sån själv. Men jag börjar min mckarriär med en mindre/billigare custom.
    Den ska tydligen vara lättkörd. Nåt som är bra för ett blåbär i Stockholms trafiken.
    Växer jag ur den så är det bara att byta (och där ligger VN900 bra till!!!!!!! :) )

    2007áns Honda Shadow 750 Spirit:
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.762
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Karla skrev:
    Ja, vi har ju snakkat över telefon Cash 63. Så du vet vad jag tycker om Kawwan.
    Skulle gärna haft en sån själv. Men jag börjar min mckarriär med en mindre/billigare custom.
    Den ska tydligen vara lättkörd. Nåt som är bra för ett blåbär i Stockholms trafiken.
    Växer jag ur den så är det bara att byta (och där ligger VN900 bra till!!!!!!! :) )

    2007áns Honda Shadow 750 Spirit:
    Grattis som sagt ;D løjligt låga priser i Sverige sammenlignet her, og i forhåll til hifi komponenter så får man en hoj
    til prisen av en dyr kabel ex....
    Ska til Gøteborg fredag og se på en VN900 :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Scalars er det din det var bilde av i MC avisa ??
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Såg på en hoj idag, grymt lekker den der Kawan, og betydligt fetare enn det jeg trodde, håller med 900cc iværtfall ::)
    pris 135k, kjøper før 75k i Sverige :D

    Custom SE mod
    Den var fin cash!
    Er den slik som på dette bildet?
    Den du kanskje kjøper?

    Mvh.KW
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.762
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    KW skrev:
    cash 63 skrev:
    Såg på en hoj idag, grymt lekker den der Kawan, og betydligt fetare enn det jeg trodde, håller med 900cc iværtfall ::)
    pris 135k, kjøper før 75k i Sverige :D

    Custom SE mod
    Den var fin cash!
    Er den slik som på dette bildet?
    Den du kanskje kjøper?

    Mvh.KW
    Takk for det KW. Ska se på en beg -09 500 mil av den sorte (første bildet) ellers er alt den sort/rød SE mod, men da er det kun nye. Nå er det 18 år siden jeg solgte min førre sykkel (Suzuki 750 GSX-EF), en custom mod er nog det som passer best før mitt bruk nå. Kjøre rundt på västkusten i Sverige, syns den 900 passet meg bra mtp att jeg er høy, satt bra.
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    Da ble det sykkel igjen gitt... 2009 Fat Bob med fullt Stage 1 Kit.



    ;D ;D ;D ;D ;D
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Legger inn et bilde av en Ducati (125kubikk?) som er nær identisk med en bestekameraten min hadde i midten av 60 åra.



    Først hadde han en slik, men den hadde Tempo125 motor, så fikk han tak i en original som den på bildet.
    Etter dette så ble det Triumph 650 og så direkte innsprøyting på den, og så gikk det galt, veldig galt :'( for han, og dermed ble det en 10-12 års periode uten sykkel på meg.

    Mvh.KW
    Har skjedd litt med Ducati siden den gang...
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.269
    Antall liker
    28.762
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Så blev det kjøp av Mc på mej igår hos Johan's mc Gøteborg, en Kawasaki VN900 -09 500mil. Sykkeln er moddad av forrige eier
    bla er den senkt en mindre smidigare bak skjerm, mini blinkers, custom styre og Vance&Hines pipor ;D og helt strøken ellers
    blev en prov tur, litt nervøs føre, ett tag siden det blev kjørt 15år ::) men gikk veldigt bra, litt bremse trening må gjøres, kjøre fort kan ju alle gjøre, dette blir en glidar hoj på slingriga västkust veier :) og prisen 65k sek :D
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Grattis med flotte mc'er, både du Odder og du Cash! Jeg har brukt litt tid i dag på bytte batteri på K100Rs'en. Det er gnaske enkelt når man først har lært det.... ;D

    Nå starter'n i alle fall, og forhåpentligvis når jeg vil - og snurrer og brummer som en Rs skal gjøre!! Kjør vakkert, alle sammen!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spiralis skrev:
    Scalars er det din det var bilde av i MC avisa ??
    Han vant en kåring på MC24.no for et par år siden. ;)
    Sjukt lekker sykkel!

    Mvh
    Rolf
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.497
    Antall liker
    11.453
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skiftet både fordekk og bakdekk igår. Michelin road pilot3.. Får se hvordan det virker. Har tidligere kjørt på noe metzeler greier.
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    baluba skrev:
    J.Rasmussen skrev:
    Handlet denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=28305540 :D Ville ha noe billig som førstesykkel ;D
    Sidene er nede for oppdatering til i morgen. Kan du fortelle litt med egne ord?

    Gratulerer! :)
    Takk for gratulasjonene.
    Sykkelen det er snakk om er en 1995 mod GSX600F.
    Hadde en liten prøvetur igår og den virker rimelig velholdt til og være 16år og ha trillet 71000km
    Skal legge ut litt bilder senere idag. 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    J.Rasmussen skrev:
    baluba skrev:
    J.Rasmussen skrev:
    Handlet denne idag http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=28305540 :D Ville ha noe billig som førstesykkel ;D
    Sidene er nede for oppdatering til i morgen. Kan du fortelle litt med egne ord?

    Gratulerer! :)
    Takk for gratulasjonene.
    Sykkelen det er snakk om er en 1995 mod GSX600F.
    Hadde en liten prøvetur igår og den virker rimelig velholdt til og være 16år og ha trillet 71000km
    Skal legge ut litt bilder senere idag. 8)
    Er den skikkelig velholdt så er ikke det noen alder eller kjørelengde å prate om. Sykkel er heldigvis ikke det samme som bil med rustfeller som plutselig eksploderer, men motoren kan gjerne ha en tendens til å være hardere kjørt inn. Men jeg synes vel ikke 71000 er så fryktelig langt for noen motor. De fleste land i verden har ikke mc-sesong. Nok ukvalifisert babbel nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn