Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt
    Men trafikkbildet, ihvertfall på Vestlandet, tilsier mye høyere risiko på de smale veiene som jo er perfekt for MC. Folk holder på med alle andre ting en å konsentrere seg om vegen og bilkjøring.
    80, 90, og 2000 tallet var helt ok
    Men etter el-bilens inntog har det blitt en stor risiksport. Man må bruke uforholdsmessig mye tid på å tolke hvor bilen fremfor, eller møtende eller fra siden egentlig skal . Og da er jeg ikke innenfor det som kan tolkes som noe aktiv eller pågående kjøring. Rett og slett vanlig defensiv mc kjøring.
    Så nå står det dessverre bare en lett scooter igjen for jobb pendling.

    Dagens morro utøves heller på en elsykkel off trakk der forhåpentligvis, og ihvertfall ikke enda, elbil kjørerne ikke er
    Du har helt rett ,, det er litt risiko sport ikke bare for oss men også som gående i mørket

    Jeg passer på at jeg er observert til en hvertid
    Jeg har i tilleg montert day lights " som er umulig å ikke se "
    Men minde bilkjøreren er begravet i sjermen sin

    : (
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.096
    Antall liker
    19.075
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Aha,
    Det er alltid en usikkerhet mht når forskriftskrav er gjeldende fra. Her er det en referanse til Direktiv /97.. som vel tyder på at dette gjaldt fra 1997.
    Så kanskje ble mitt lucky card ift staten brukt opp på en bruktimportert MC i mars 2000.
    Litt flaks kan man ha
    Ja, om det står 103db i vognkortet så…😎.

    Ved en feiltakelse, så ble resultatet fra første støytest (102,5db) ført inn i vognkortet på min første HD. Men, jeg byttet jo ut de rakrøra med en gang til noen halvdempede. Umulig å kjøre rundt med rakrør - både for meg, og andre, selvom det tidlig på 90-tallet var en del HD’r som gikk med slike.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    2.741
    Absolutt
    Men trafikkbildet, ihvertfall på Vestlandet, tilsier mye høyere risiko på de smale veiene som jo er perfekt for MC. Folk holder på med alle andre ting en å konsentrere seg om vegen og bilkjøring.
    80, 90, og 2000 tallet var helt ok
    Men etter el-bilens inntog har det blitt en stor risiksport. Man må bruke uforholdsmessig mye tid på å tolke hvor bilen fremfor, eller møtende eller fra siden egentlig skal . Og da er jeg ikke innenfor det som kan tolkes som noe aktiv eller pågående kjøring. Rett og slett vanlig defensiv mc kjøring.
    Så nå står det dessverre bare en lett scooter igjen for jobb pendling.

    Dagens morro utøves heller på en elsykkel off trakk der forhåpentligvis, og ihvertfall ikke enda, elbil kjørerne ikke er
    En god venn av meg som har kjørt mc i mange år. Han har nettopp slutta med det , han sier hele trafikkbildet har endret seg dramatisk de siste årene. Mye værre. Han hadde tre "nær døren" hendelser på svingete vestlandsveier i mai. Nei, nå er det nok sa han.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En god venn av meg som har kjørt mc i mange år. Han har nettopp slutta med det , han sier hele trafikkbildet har endret seg dramatisk de siste årene. Mye værre. Han hadde tre "nær døren" hendelser på svingete vestlandsveier i mai. Nei, nå er det nok sa han.
    Man kan gå og skli på ett bananskall og ,
    En amerika kjendis gikk nettopp av med døden ved å skli ut av dusjen
    og knuste skallen i betong gulvet( som bad ofte er )

    Ps det er farlig å bare stå opp : )
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    960
    Antall liker
    493
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Det er ikke bare ulykker; helt generelt må vi bare konstatere at livet er en dødelig sykdom! Jeg kjenner ingen som har overlevd, så her er det bare å gjøre det best mulige ut av det! 🥳
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    2.522
    Sted
    Bergen
    Så sant så sant, uhell, med store og dødelige konsekvenser, skjer til stadighet.

    For egen del er det stor forskjell på farer og risikovurderinger som jeg selv kan kontrollere. Drar jeg på med full steam wire på 2 hjul skjer det under veldig kontrollerbare forhold.
    At det står en, altfor ofte, (el) bil parkert midt i veien bak en sving på en 80 km vei fordi sjåføren fant ut han skulle bare ta en selfie er langt utenfor min kontroll, og kan ha potensielt dødelig utgang for meg. Altså for stor risiko ift nytelsen av en MC tur… dessverre

    Kan ha noe med alder å gjøre; når tida man statistikk har igjen på jorda er kortere en tida man har levd ser det ut til at risiko viljen reduseres, tildels drastisk
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.096
    Antall liker
    19.075
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En god venn av meg som har kjørt mc i mange år. Han har nettopp slutta med det , han sier hele trafikkbildet har endret seg dramatisk de siste årene.
    Jeg kan være enig i at trafikkbildet har endret seg mye. I hovedsak opplever jeg at det skyldes 3 ting:
    a) Tettere trafikk - flere på veien
    b) Uoppmerksomhet ved at flere biler nå har store "iPad's" som instrumentpanel, og det både stjeler oppmerksomhet og er mer "klønete" å bruke for mange, fremfor konvensjonelle hendler, brytere og vir-knotter.
    c) Uoppmerksomhet ved bruk av mobil under kjøring.

    Men - det er ikke bare på MC jeg opplever det og jeg kommer på ingen måte til å slutte å kjøre MC av den grunn.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.931
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kan være enig i at trafikkbildet har endret seg mye. I hovedsak opplever jeg at det skyldes 3 ting:
    a) Tettere trafikk - flere på veien
    b) Uoppmerksomhet ved at flere biler nå har store "iPad's" som instrumentpanel, og det både stjeler oppmerksomhet og er mer "klønete" å bruke for mange, fremfor konvensjonelle hendler, brytere og vir-knotter.
    c) Uoppmerksomhet ved bruk av mobil under kjøring.

    Men - det er ikke bare på MC jeg opplever det og jeg kommer på ingen måte til å slutte å kjøre MC av den grunn.
    Poengene du nevner er helt klart riktige, men det er en ting jeg tror er viktigere enn det meste annet:
    Det er holdningen til dagens trafikanter, det være seg i bil, på sykkel med og uten motor eller pedaler, og til fots.
    De fleste har en relativt aggressiv inngang i alle situasjoner, hvor det ofte handler om selv å komme "først", selv om det som regel ikke spiller noen rolle.
    Ser det typisk i rundkjøringer hvor de som skal 270 grader rundt pakker rundkjøringen slik at de som skal rett fram ikke kommer gjennom.
    De som er i rundkjøringen slipper NØDIG noen andre inn, slik at veien med vikeplikt blir mer eller mindre blokkert.

    Lave skuldre gjør trafikken både sikrere, hyggeligere OG mere effektiv.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    2.522
    Sted
    Bergen
    Jeg kan være enig i at trafikkbildet har endret seg mye. I hovedsak opplever jeg at det skyldes 3 ting:
    a) Tettere trafikk - flere på veien
    b) Uoppmerksomhet ved at flere biler nå har store "iPad's" som instrumentpanel, og det både stjeler oppmerksomhet og er mer "klønete" å bruke for mange, fremfor konvensjonelle hendler, brytere og vir-knotter.
    c) Uoppmerksomhet ved bruk av mobil under kjøring.

    Men - det er ikke bare på MC jeg opplever det og jeg kommer på ingen måte til å slutte å kjøre MC av den grunn.
    Absolutt enig, og vil legge til at det er en god del sjåfører som gjør helt absurde ting når de kjører bil som utgjør en stor fare for andre.
    Det merkes spesielt godt på svingede og smale vestlandsveier der man har meget lite sikkerhetsrom.
    Ikke noe stort problem på 4-felts motorvei. I BeRRRRgen har vi vel tilsammen ca 40 km. Litt kjedelig for MC kan man si; fort utlært i 60/70 km på 4felt…
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.931
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Holmestrand
    PS! Ref mitt innlegg over:
    Hvis noen utmerker seg positivt i dagens trafikkbilde så er det ofte på de på tung sykkel. 🤗
     

    vim

    Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    10.651
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kan være enig i at trafikkbildet har endret seg mye. I hovedsak opplever jeg at det skyldes 3 ting:
    a) Tettere trafikk - flere på veien
    b) Uoppmerksomhet ved at flere biler nå har store "iPad's" som instrumentpanel, og det både stjeler oppmerksomhet og er mer "klønete" å bruke for mange, fremfor konvensjonelle hendler, brytere og vir-knotter.
    c) Uoppmerksomhet ved bruk av mobil under kjøring.

    Men - det er ikke bare på MC jeg opplever det og jeg kommer på ingen måte til å slutte å kjøre MC av den grunn.
    Du har absolutt rett, og dette opplever jeg daglig på mellom 7 og 10 mil pendling. Men for å være litt kritisk på oss MC føreres vegne også:
    1) Det er langt flere unge og udødelige MC førere som kjører svin. Slalom og styggfort mellom køene. Veldig "meg selv først" - som samfunnet ellers og null fokus på å kikke litt i speilene på bilen og spå litt i kortene om hva bilfører kan komme til å foreta seg. Jeg kjører definitivt mellom køene selv, men blir stadig passert i høy fart av virile testosteronbomber med 9 liv.
    2) Det er, pga. trafikktetthet, langt flere som kjører MC og blant dem mange godt voksne som er litt rustne etter flere års fravær på MC. Mye utilsiktet uvøren kjøring av stive skrotter på agile sykler, som ikke nødvendigvis kjører fort men uforutsigbart. Er vel denne gruppen som kniver om å toppe singelulykkestatistikken også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.111
    Har kjørt sykkel daglig siste 8år. Sett mye rart, men jeg er enig at trafikkbildet har endret seg. Etter covid har trafikken blitt sirup. Folk henger ikke med, og de få som gjør det oser frustrasjon og aggresjon i trafikken. Det er svært få som klarer å holde fartsgrensen(det går under) og holde venstre felt fri for forbikjøring.

    Det er flere år siden sist jeg opplevde noe stygt under lanesplitting til eller fra jobb. På mandag holdt det imidlertid på å smelle to ganger på samme tur. Felles for disse førerne var at de hadde dårlig tid til jobb og skiftet fil til tross for at køen var stillestående i begge felt. Det var nødbrems første gang, andre gang var jeg mer forberedt og skjerpet.
    Jeg kan nesten ikke «klikke» på bilfører, det er jeg som må ta skylden.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    1.242
    Torget vurderinger
    10
    Håper det er greit å komme inn på moped også her. Har nemlig landet på at mitt behov tilsier moped. Noen som har kjennskap til merket Zundapp? Er vel ikke like utbredt som Tempo og dermed kanskje vanskeligere å skaffe deler til? Og hva med motor, clutch og girkasse, holder de samme kvalitet som Tempo/Sachs?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    7.744
    Antall liker
    21.960
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Zundapp var gode greier for 50 år sidan. Like gode, om ikkje betre enn Tempo. Nokså kurant å få deler frå Tyskland.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.015
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    En advarsel til de på 2 hjul som skulle finne på å kjøre fra Ski mot Ytre Enebakk (og veien mot Lillestrøm, vet noen av dere kjører her)
    Kjørte der ved tilfelle i går, -fin omvei mot Oslo, med nytt sort asfalt dekke. Herlig!
    Det som IkKE var herlig, noe jeg oppdaget i første sving, var at den kantgrusen som jeg regner med er lagt som underlag er/blir dratt utover veien. Livsfarlig! Dette er vel noe man egentlig bør si ifra til Vegvesenet om? Usikker på om det skyldes regn, eller biler som er litt langt ut på kantene.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ring veitrafikksentralen på nr 175.
    Så får de sendt ut entreprenør for å rydde.
    Eventuelt blir det satt opp ett skilt med grus fra kant.

    Nyasfaltert vei er skummelt på sykkel. Løsmasser som dras inn i veibanen er en ting, olja som har kommet til toppen i sola blir til blankis under det første regnskyllet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.015
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ring veitrafikksentralen på nr 175.
    Så får de sendt ut entreprenør for å rydde.
    Eventuelt blir det satt opp ett skilt med grus fra kant.

    Nyasfaltert vei er skummelt på sykkel. Løsmasser som dras inn i veibanen er en ting, olja som har kommet til toppen i sola blir til blankis under det første regnskyllet.
    Takk! Jeg ringte 175 nå, og hun som svarte lovte å ta det med entreprenør umiddelbart. Kan jo være det har blitt feid nå, men det har vært nok av MC ulykker på veiene mot fylkesgrensa. Er veier som blir benyttet mye til rekreasjonskjøring dette.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    1.242
    Torget vurderinger
    10
    Hva mener dere MC-entusiaster om den stadig økende bruken av plast på moderne sykler? Kan dette virkelig være holdbart på litt lengre sikt, la oss si 20-30 år? Jeg visste ikke om dette, men var nylig i kontakt med en sykkeleier som kunne fortelle at nå er det snart bare ramma som er i metall. Både tank, skjermer, lykt og diverse deksler her og der er i plast. Jeg har aldri tenkt på dette. Trodde det meste man så på en sykkel var i metall. Selvfølgelig har plast flere fordeler også, blant annet at det ikke ruster, men for meg gir plast en litt billig følelse.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.851
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    0
    1. Hva mener dere MC-entusiaster om den stadig økende bruken av plast på moderne sykler?
    2......for meg gir plast en litt billig følelse.
    1. Helt topp (y)
    2......mener du litt som følelsen man får med å spille musikk på ICE-forsterker ? :unsure:

    Hilsen en som trives godt med plast på både kroppen og sykkelen

    IMG_3858_1024.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    1.242
    Torget vurderinger
    10
    Ingenting å bekymre seg for med andre ord, mener du. Lurer likevel litt på hvordan tilstanden hadde vært på min 1957 Tempo Swing som jeg solgte i fjor om den hovedsaklig bestod av plast. Har ikke helt troa.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    960
    Antall liker
    493
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Plast i 1957 var nok litt annerledes enn plast 2020+ :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    1.242
    Torget vurderinger
    10
    Plasten var vel kanskje ikke oppfunnet enda da, nei, men nå tenkte jeg plasten av i dag 66 år gammel.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    960
    Antall liker
    493
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Det siste vet vi selvfølgelig lite om.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vel, det kan få litt spesielle utslag.
    Mine Ducati 1098'er har plastikk tanker. De funker helt greit, bortsett fra 1 ting.
    Da Ducati designet de tilbake i 2007 ish, så var bensin med 10% etanol noe de ikke tenkte på.
    Det har vist seg at denne plasttypen over tid reagerer med etanolen, og gjør at tanken kan bli lett deformert, eller få noen ca kronestykk store hevelser. Det største problemet for noen har vært at de 2 innstøpte tankfestene foran på tanken blir så deformert at en ikke klarer å skyve tanken på plass når en først har klart å få den løs fra sykkelen. Det er jo litt uheldig. Løsningen har vært å ikke kjøre den på annet en maks 5% etanol eller den 98 oktanen som leverandørene garanterer er uten etanol. I Tønsberg tror jeg er kun Esso som har det.
    Og huske på å kjøre igjennom et par tanker med etanolfri bensin før en setter den til vinterlagring.
    På senere modeller forstår jeg dette er ordnet opp i, enten med en annen plasttypen, eller metall tanker.
    Ellers kan jeg ikke si at jeg merker noe spesielle problemer med plastikkåper, selv på 916 fra 94 er plasten helt ok.
    YMMV osv
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal det sies at jeg ikke har sykler med forkrommet plast osv, så det kan jo være at det ikke er så lekkert...
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    7.744
    Antall liker
    21.960
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Vel, det kan få litt spesielle utslag.
    Mine Ducati 1098'er har plastikk tanker. De funker helt greit, bortsett fra 1 ting.
    Da Ducati designet de tilbake i 2007 ish, så var bensin med 10% etanol noe de ikke tenkte på.
    Det har vist seg at denne plasttypen over tid reagerer med etanolen, og gjør at tanken kan bli lett deformert, eller få noen ca kronestykk store hevelser. Det største problemet for noen har vært at de 2 innstøpte tankfestene foran på tanken blir så deformert at en ikke klarer å skyve tanken på plass når en først har klart å få den løs fra sykkelen. Det er jo litt uheldig. Løsningen har vært å ikke kjøre den på annet en maks 5% etanol eller den 98 oktanen som leverandørene garanterer er uten etanol. I Tønsberg tror jeg er kun Esso som har det.
    Og huske på å kjøre igjennom et par tanker med etanolfri bensin før en setter den til vinterlagring.
    På senere modeller forstår jeg dette er ordnet opp i, enten med en annen plasttypen, eller metall tanker.
    Ellers kan jeg ikke si at jeg merker noe spesielle problemer med plastikkåper, selv på 916 fra 94 er plasten helt ok.
    YMMV osv
    Plasttanken på min Triumph Daytona T595/955 har same problemet. Coating innvendig med epoxy er løysinga.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.011
    Antall liker
    10.537
    Hva mener dere MC-entusiaster om den stadig økende bruken av plast på moderne sykler? Kan dette virkelig være holdbart på litt lengre sikt, la oss si 20-30 år? Jeg visste ikke om dette, men var nylig i kontakt med en sykkeleier som kunne fortelle at nå er det snart bare ramma som er i metall. Både tank, skjermer, lykt og diverse deksler her og der er i plast. Jeg har aldri tenkt på dette. Trodde det meste man så på en sykkel var i metall. Selvfølgelig har plast flere fordeler også, blant annet at det ikke ruster, men for meg gir plast en litt billig følelse.
    Er vel egentlig ikke noe nytt. En bedrift i nabolaget støpte deksel til Tempo Panter på midten av 60-tallet. Deksler, skjermer og så videre har vært i plast de siste 40 årene.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    960
    Antall liker
    493
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Alternativ til øreplugger?

    Jeg har brukt MotoSafe øreplugger en del år og er i og for seg fornøyd med dem. Problemet er at man dytter ørevoksen lenger og lenger inn i øret til det blir tett. Har akkurat vært hos legen og fått fjernet "proppen". 🥴

    Mange av oss har hodetelefoner/høyttalere innfelt i hjelmen og da lurer jeg på om det finnes muligheter til å få støykansellerende lyd som erstatning for plugger. Noen som vet eller har kommentar?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    2.741

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.520
    Antall liker
    110.554
    Torget vurderinger
    23
    24 timers Endurance nå, Paul Ricard banen i Frankrike.
    300 knuter på langsiden, i 15 sek.

    20240914_230407.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.015
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker de klassiske Triumph-syklene.

    Triumph feirer 50 år med Evel Knievels “Rocket Jump” med spesialdesignede motorsykler
    Knievels “Rocket Jump”, utført i 1974 med et hopp på 400 meter over Snake River Canyon, er fortsatt en av de dristigste prestasjonene i historien.


    Triumph feirer 50 år med Evel Knievels “Rocket Jump” med spesialdesignede motorsykler (msn.com)
    Men er det kult at Triumph prøver å melke alt som melkes kan, -i dette tilfellet ikke MC relatert en gang? De bør vel i det minste linke det opp til et hopp som faktisk ble utført på en MC (helst Triumph) og ikke et feilet forsøk på en miljøvennlig rakett (kind of)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn