Uff, nå skinner sola og jeg har en god del timer foran meg før sykkelen er på veien. Nå må det prioriteres her. Litt bakgrunn om sykkelen: I 1996 kjøpte jeg en ny zx-6 og min kamerat en ny zx-7. Jeg var svært glad i den lette og kvikke sekseren min, men etter å ha prøvd sjueren ble det aldri helt det samme igjen. Den gikk som på skinner gjennom alt, for en stabilitet! Riktignok litt treg å styre i forhold til min sekser, men ingenting kunne få den ut av kontroll. De gikk akkurat like fort, men sjueren har et fantastisk mellomregister til å være en 750 firer.
Et år etterpå kjørte min kamerat i ræva på en bil. Bilen bråbremset for ett eller annet, sol i ryggen, så ikke bremselysene skikkelig, fløy over i venstre felt. Der var det tilfeldigvis et lite opphold i biler i mot, flaks! En liten reminder på å holde avstand til ustabile bilister. Sykkelen fikk ny ramme, ble bygget opp igjen (grensetilfelle mot kondemnering) og solgt. Siden har jeg sett den dukke opp på finn.no på forskjellige steder i landet, kanskje 3-4 ganger. Så så jeg den igjen på sørlandet, denne gangen til en latterlig lav pris. Hoppet i bilen og hentet den. Ringen er sluttet. Dessverre var det en grunn til prisen. Gått ca 50 000. Motoren er en stayer, men dårlig vedlikeholdt chassis, mishandlet gaffel nesten uten bevegelse osv. Sprekker og skraper i kåpen.
Nå nærmer det seg sykkel igjen. Må bare bytte clutchen, få på ny olje/filter og skru sammen herligheten. Motoren er urørt bortsett fra litt pustehjelp med Yoshi titan og modding av luftfilter(boks). Kanskje litt jetting må til. Den er rask nok, det er chassiset som må få litt kjærlighet. Ellers har den fått ny lakk i original rødfarge, uten den fæle lillaen, snart stickers og pulverlakkerte svarte felger. Ny (brukt) gaffel med helt ny innmat og Esp-1tech tuning, Penske bak. 520 drivverk, med lavere giring og aludrev. Nye skiver, klosser, stålslanger, litt karbon, modernisering av smådetaljer osv. Michelin dual compound dekk, ned fra 190 til 180 bak. Til slutt ca 20 mm heving bak og 3mm senking foran, så blir den perfekt. Mye kvikkere, men omtrent like stabil. Gleder meg til å prøve resultatet. Den kommer til å bli fin. Designet er tidløst og ser like bra ut i dag som i 96. Kanskje det fineste Kawadesignet av R-modellene? Jeg synes det selsagt. Litt bilder av en foreløpig stakkarslig zx-7: