Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt off topic, men er det noen som vet hvor det er gode priser på gelputer som kan legges inn i sete? Tenkte jeg ikke skulle bli fult så "øm i rompa" denne sesongen:)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er mer enn tilstrekkelig med dyktige salmakere her hjemme som kan lage/modifisere MC-seter. Langt fra nødvendig å gå over Atlanteren for å hente vann:).

Men - her var vel spm om ei gel-pute/matte til å træ innunder trekket om jeg skjønte det rett.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forsto det men om man vil og har lyst så :)

Saueskinn på setet er også endel som bruker for å lette trykket i rompa :)
    PS: Endel rapporterer om forværring etter at de har kjøpt gel seter også. Er nok individuelt dette.
    Personlig føler jeg kanskje setets utforming har mer å si enn selve dempingen i det..

mvh
    Odd M

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Helt rett. Ofte vil et mykt sete gi raskere "tresmak" enn et hardere med god/riktig passform - basert på egenerfaring.
    På Street Glide´n byttet jeg ut originalsetet med et litt lavere og hardere CVO-sete, hvilket gav bedre sittestilling og "anlegg" mot rompa.

På chopperen har jeg et hjemmelaget sete, som langt fra kan kalles mykt:), men jeg sitter godt på det og det tar lang tid før man blir "sår i rompa".
    Sete.JPG

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er til en Yamaha XJ6. Det har helt klar noe med utforming å gjøre. Jeg liker helt klart bredere seter som fordeler vekten på en litt større flate feks nyere BMW touring sykler. På XJ6'n blir det veldig punktbelastning og da blir jeg fort sår. Derfor tenkte jeg å legge inn gel under trekket hvor trykket er størst.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.866
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ble også sliten mellom låra med goretex dress. Ble mye bedre med skinn faktisk. Sitter litt tettere og ikke så mye gnissing og klamhet.
    Kjører ktm og har også en sånn "sal"..

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.716
    Sted
    Sætre
    Hei. Er det noen her inne med motorsykkel ?
    Hvordan sykkel kjører dere og hvorfor ?
    Legg gjerne ut et bilde :cool:

Selv har jeg motorsykkel , men ikke lappen. Starter på Mc lappen denne måneden

_1822487313.jpg

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.716
    Sted
    Sætre
    Nice. Søkefeltet hos hifisentralen.no fungerer ikke . Det kommer ikke opp noe som helst når man søker motorsykkel .

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.716
    Sted
    Sætre
    Hei. Kjøpt meg sykkel og driver med mc lappen. Starter 18 april. Hvor lang tid er vanlig å bruke på lappen?
    har planer om øvelseskjøre litt etter ha hatt noen timer i kjøregården.

_1822487313.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange timer det blir er nok veldig avhenig av ferdighetsnivået ditt når du starter, men det er ganske mye som er obligatorisk. Jeg tok lappen for et par år siden og startet helt fra scratch. Husker ikke hvor mange timer det ble, men totalen endte på 50.000,-

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.716
    Sted
    Sætre
    Hvor mange timer det blir er nok veldig avhenig av ferdighetsnivået ditt når du starter, men det er ganske mye som er obligatorisk. Jeg tok lappen for et par år siden og startet helt fra scratch. Husker ikke hvor mange timer det ble, men totalen endte på 50.000,-
    såpass ja . hadde håpet på rundt 25 000 , men skal øvelseskjøre en del på egen hånd .

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sønnen var ut på luftetur, men jeg nøyde meg med å starte min og konas i garasjen:) Ble nok en gang overrasket over hvor mye bedre lys jeg fikk etter å ha byttet fra halogen til Xenon. Det ser ut som at konas sykkel har parklys som nærlys i forhold (samme sykler):)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    såpass ja . hadde håpet på rundt 25 000 , men skal øvelseskjøre en del på egen hånd .
    Ikke for å skremme deg, men jeg øvelseskjørte en del med venner jeg også. Uten å ha sjekket tror jeg for det obligatoriske blir mer enn 25 000. Hvis du ikke bor langt unna exporama vil jeg anbefale Flyt kjøreskole, de stiller litt i egen klasse etter min mening. Hvis du skal kjøre opp i oslo så be om å få Bjørn Sandbakken som sensor. Det er min gamle kjørelærer, makan til bra fyr skal du lete lenge etter.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.716
    Sted
    Sætre
    Ikke for å skremme deg, men jeg øvelseskjørte en del med venner jeg også. Uten å ha sjekket tror jeg for det obligatoriske blir mer enn 25 000. Hvis du ikke bor langt unna exporama vil jeg anbefale Flyt kjøreskole, de stiller litt i egen klasse etter min mening. Hvis du skal kjøre opp i oslo så be om å få Bjørn Sandbakken som sensor. Det er min gamle kjørelærer, makan til bra fyr skal du lete lenge etter.
    Kompisen min tok lappen i fjor og klarte seg med 20 000 . Har sjekket opp :)

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.716
    Sted
    Sætre
    man trenger Kl A1, A2 og A Generell MC-teori. 1200 kr

Trafikalt grunnkurs lette klasser/ Har allerede

Teoriprøve. 600 kr/ bestått

Kl A - Trinn 2.14 Veiledningstime. Kan holde med en kjøretime om kjørelærer er forøyd

Kl A2 og A - Trinn 3.8 Sikkerhetskurs på bane 4450 kr

Kl A - Trinn 3.7 Veiledningstime. Kan holde med kjøretime om kjørelærer er fornøyd

Kl A - Trinn 4 Sikkerhetskurs på vei. 4800 kr

Leie av mc . 500kr

Praktisk prøve . 1060 kr

legg til 10 kjøre timer så blir det totalt 22610 kr .

Det bør være fult mulig

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da var det nok jeg som var så grønn at jeg trengte ca 20 doble timer i tillegg:)

Det er nok en litt rimeligere kjøreskole du har, jeg kommer til ca 20000 inkl oppkjøring uten kjøretimer.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kan man ikke insistere på å kun ta det obligatoriske?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva må en igjennom når en har A1 (tok sertet i -73, så det fulgte med)?
    (Blir ikke helt klok av nettlesningen på denne.)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Totte tok MC-sertifikat i 2002. Da hadde han vært gjennom et antall kjøreskoleler og lærere i 3 fylker, 2 år og 3 oppkjøringer. Og den siste oppkjøringen ga uttrykket «stang inn» et ansikt. Totte solgte syklene etterhvert. Han har mer sans for konseptet motorsykkel enn han er egnet som roadracer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.546
    Noen som vet hvordan vi som har førerkort fra den grønne tiden, dengang lett MC fulgte med bilsertifrikat, kan få førerkort for mellomklasse? Tidligre kunne man avlegge en kjøreprøve så var saken i boks, men vet ikke om det hullet er tettet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om man har bilførerkort fra den tiden det "inkluderte" lett MC, så kan man i dag kjøre lett MC (inntil 125cc). Mellomklasse, eller tung MC krever obligatorisk opplæring.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Men det kom nye regler i fjor som gjør det mye enklere å ta mellomklasse nå, hvis du da har A1 fra før.

MEN, for å kjøre dette nye enklere opplegget må man ha en smule kjøreerfaring med lettsykkel. Det nye er teorikurs og noe kjøretrening og da mest på landevei. Man regner vel med at A1 førere stort sett har kjørt mellom hjemme og skole/kjæresten og at de har mindre erfaring på landevei. Når man så har kjørt de obligatoriske timene får man opgradering automatisk uten kjøreprøve.

Så etter 2 år med A2 kan man gjøre det samme for å få tunglappen. Tar litt mere tid, men noe enklere og billigere å gjennomføre.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dumt spørsmål fra en avdanka motorsyklist (har ikke kjørt sykkel de siste 15årene men får stadig mer lyst);

Jeg lå idag bak en R-sykkel med doble potter under salen i Ducati style, og med (V)-twin lyd, når jeg passerte den da han kjørte av veien før meg, så jeg at det var en Yamaha, spørsmålet er: hvilken modell?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ R1 hadde pottene slik på tidligere modeller ihvertfall

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom forresten på at baklyset var trekantet og minnet ikke rent lite om den morsomste delen av kvinner. :)

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    29
    Så det ble diskutert pris på lappen på fortige side.
    Jeg tok lappen for 4 år siden i Stavanger. Stavanger er nok kjent for å være en dyr plass å ta sertifikat.
    Jeg var ganske fersk. ( ingen øvekjøring, kun moped i ungdommen, og et par år i voksen alder til jobbkjøring.) kjørte på ganske intenst, og fikk alt gjort på én friperiode, 4 uker.
    I tillegg til det obligatoriske, mener jeg at jeg hadde 5 eller 6 doble kjøretimer + oppvarmingstime før oppkjøring. Totalsum, 29.500,-

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    R1_2009_oval_exhaust.jpg

Dette er Yamaha R1 2009. Fra 2009 kom de med crossplane krank som kan minne om en v-motor lydmessig.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    ^Der har du den ja, takker :)

Jeg sjekket ut lyden på youtube, og den høres veldig twin ut, kult!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn