Du må fortelle masse. Skikkelig hifilyrikk, om jeg må be!
Jepp, jeg vil gjerne ha lytteinntrykk jeg også!
Altså, her er Olav2s nåværende oppskrift for optimal flerbruks-hifi:
I stua vil man gjerne ha noe som fyller hele rommet, med stor sweetspot, som alle kan høre på osv, og som ikke tar alt for mye plass. Men da får man gjerne ikke et veldig presist stereobilde, med mindre man går for virkelig dyre rundstrålende og har et egnet rom. Disse små boksene som Otare har skaffet seg, hvis de funker, virker jo egentlig optimale for den type bruk! Lyden kan antakelig ikke sammenliknes med ting til mange ganger prisen, men er sikkert helt fint.
Men hvis man skulle ønske å sitte og gnukke og gnore i sweetspoten uten å røre seg, og virkelig synke inn i musikken? (og hvis noen lurer: Uttrykket "gnukke og gnore" har antakelig aldri vært brukt før, men er fra og med nå en selvsagt del av det norske sprog). For å få et virkelig optimalt stereobilde, med maksimal pinpointing? Ja, da trenger man jo maksimalt med direktelyd, helst lite refleksjoner, med mer. Da kan man komplettere disse små carlson-boksene med noe slikt: En dedikert én-persons-høyttaler!
Kom over dem i går. "ESL Home" fra den tyske produsenten Sombietzki.
SOMBETZKI ESL HOME - Sombetzki
Det er elektrostatiske høyttalere som er konstruert med tanke på ekstremt liten spredning - de kan brukes av en og kun en person, og skal ikke lage så alt for høy lyd for folk som ikke sitter i lyttestolen. Det blir litt som hodetelefoner, bare at man i tillegg får et tredimensjonalt fantombilde. Skal gå ned til 37 hz. 7500 euro i Tyskland. Slike ego-høyttalere, sammen med rimelige rundstrålere eller kvasi-rundstrålere i stua... da har man yin og yang. Til sammen går det kanskje opp i en høyere harmonisk enhet. Kan hifi-folk egentlig be om mer?
EDIT: Var visst informasjon om dem på engelsk også, selv om den engelske informasjonen ikke går like mye i detalj som det som står på tysk:
Sombetzki-Elektrostaten - SOMBETZKI ESL HOME