laban skrev:Hei RS
Tusen takk for kobber pinnerhelt rått
Fikk litt blod på tann hvor finner jeg 1x10kv EKKJ
mvh
Laban
Her en plass: (bestillingsvare)
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do
Mvh. RS
laban skrev:Hei RS
mvh
Laban
I de kommunale grøftene bortover 8)laban skrev:Hei RS
mvh
Laban
JanR skrev:I de kommunale grøftene bortover 8)laban skrev:Hei RS
mvh
Laban
Elfa kanskje ?
/jan
Altså... Dimensjonen på de kablene er så grov at dersom det er solid core, så vil du ikke klare å bøye dem med hendene. Sikker på at det er solid core og ikke en grov multistrand?FallenA skrev:Kom over noe ferdigterminert solid Kåre på "trilleturen" min i dag.
Kanskje dette hadde vært noe å prøve?!
Det var forøvrig av en slik dimensjon og vekt at vi må være 2 personer med henger for å hente ;D
(foten ved siden av kabelen er beskodd med størrelse 43)
Lokalt installasjonsfirma. NB! 4x6 kvadrat. IKKE 3x6 kv. med uisolert separat jordleder. Evt. 2x6 kvadrat.Brasse skrev:Tips til kvar eg kan få kjøpt med meg Kåre til i morgon ettermiddag?
Har PFSP/EKKJ uisolert separat jordleder? Evt har den ikke jordleder i det hele tatt? Hva er best?lark skrev:Lokalt installasjonsfirma. NB! 4x6 kvadrat. IKKE 3x6 kv. med uisolert separat jordleder. Evt. 2x6 kvadrat.Brasse skrev:Tips til kvar eg kan få kjøpt med meg Kåre til i morgon ettermiddag?
De var solide Kåre ja. Lange kobberstrekk i selv denne tykkelsen går fint an å bøye, men da er kabelen fastmontert i en installasjon, eller skrustikke. Antakelig vil høyttaler velte, eller flyttes om man prøver dette tilkoblet terminalene. Som forøvrig må være av halvtoms størrelse ;D.roffe skrev:Altså... Dimensjonen på de kablene er så grov at dersom det er solid core, så vil du ikke klare å bøye dem med hendene. Sikker på at det er solid core og ikke en grov multistrand?FallenA skrev:Kom over noe ferdigterminert solid Kåre på "trilleturen" min i dag.
Det var forøvrig av en slik dimensjon og vekt at vi må være 2 personer med henger for å hente ;D
Spiser 1/2" til frokost ;DFallenA skrev:De var solide Kåre ja. Lange kobberstrekk i selv denne tykkelsen går fint an å bøye, men da er kabelen fastmontert i en installasjon, eller skrustikke. Antakelig vil høyttaler velte, eller flyttes om man prøver dette tilkoblet terminalene. Som forøvrig må være av halvtoms størrelse ;D.roffe skrev:Altså... Dimensjonen på de kablene er så grov at dersom det er solid core, så vil du ikke klare å bøye dem med hendene. Sikker på at det er solid core og ikke en grov multistrand?FallenA skrev:Kom over noe ferdigterminert solid Kåre på "trilleturen" min i dag.
PFSP/EKKJ har isolerte ledere + skjerm. Hva som er best av PFSP eller EKKJ er vel hipp som happeiv skrev:Har PFSP/EKKJ uisolert separat jordleder? Evt har den ikke jordleder i det hele tatt? Hva er best?lark skrev:Lokalt installasjonsfirma. NB! 4x6 kvadrat. IKKE 3x6 kv. med uisolert separat jordleder. Evt. 2x6 kvadrat.Brasse skrev:Tips til kvar eg kan få kjøpt med meg Kåre til i morgon ettermiddag?![]()
Interessant kabel ja.KJ skrev:På er kanskje fetteren til Sollide Kåre «bedre», dvs Slanke Kåre: f.eks Belden 3079A artno. 55-796-02 hos www.elfa.se
mvh
KJ
Denne profibus-kabelen er det jeg bruker som signalkabel i mitt anlegg.lark skrev:Interessant kabel ja.KJ skrev:På er kanskje fetteren til Sollide Kåre «bedre», dvs Slanke Kåre: f.eks Belden 3079A artno. 55-796-02 hos www.elfa.se
mvh
KJ![]()
Ser fornuftig oppbygget ut. Er lederne tvinnet i tillegg til å ha skjerming?REX skrev:Nærbilde:
[bilde i forrige post]
De er tvinnet (med ganske få tvinninger pr lengdenhet) og har dobbel skjerm (folie og flette). Et lite moment med dem er at isolasjonen (skummet PE) rundt lederne er veldig ømfintlige for varme (mht lodding).roffe skrev:...
Ser fornuftig oppbygget ut. Er lederne tvinnet i tillegg til å ha skjerming?
Den aktuelle kabeluren er en grå og kjedelig kabel, som ikke gjør mer av seg enn det den skal.R.Solhaug skrev:Belden er mye brukt men låter sådær :-\
...
Du har nok rett. Den er tvinnet noen få ganger pr lengdemeter.KJ skrev:De er tvinnet (med ganske få tvinninger pr lengdenhet) og har dobbel skjerm (folie og flette). Et lite moment med dem er at isolasjonen (skummet PE) rundt lederne er veldig ømfintlige for varme (mht lodding).roffe skrev:...
mvh
KJ
Hvor stive er de? Kunne være artig å prøve de Profibus-variantene. Har de siste årene brukt en kombinasjon av Supra MBS mikrofonkabel og rimelige Neutrik-plugger. Prøvde en gang å lage noen DIY signalkabler basert på relativt grov, tett tvinnet solid core og skjerm ("Dikemark" med skjerm), men det ble ikke så bra. Synes det ble en tydelig sløring i diskanten og dermed en klangbalanse mot det mørke. Men disse er ikke så tett tvinnet, og har en skjerm som ligger nærmere lederne. Kan hende det fungerer bedre.REX skrev:Du har nok rett. Den er tvinnet noen få ganger pr lengdemeter.KJ skrev:De er tvinnet (med ganske få tvinninger pr lengdenhet) og har dobbel skjerm (folie og flette). Et lite moment med dem er at isolasjonen (skummet PE) rundt lederne er veldig ømfintlige for varme (mht lodding).roffe skrev:...
mvh
KJ
Kan være litt kinkig å lodde ja. Isolasjonen smelter lett.
Mvh
REX
Stiv og stiv fru Blom - fleksible er de IKKE - bruk evt. noe lengre kabel enn du ville ha brukt med med fleksibel kabel, slik at du unngår kraftig bøy og evt. strekk i kabelen.roffe skrev:....
Hvor stive er de? Kunne være artig å prøve de Profibus-variantene. Har de siste årene brukt en kombinasjon av Supra MBS mikrofonkabel og rimelige Neutrik-plugger.
...
Ser de har ytterdiameter på 8mm. Hva slags plugger bruker dere på dem?
Du vart ikkje heilt nøgd ser eg JonMjmolnes skrev:Har no hatt solidcore-kablar på prøve. Nokre kompisar av meg har hatt stor suksess med slike og for å ha ei "kvalifisert" meining fann eg ut at eg måtte prøve dette heime.
Eg bestilte kablar frå Elfa (3x2,5kv til nettkablar, signalkabel laga av ein her på forumet og 4x10kv som eg brukte til ht-kablar).
Den største forskjellen var at det var mindre rom og detaljar - frå mellomtonen og oppover, og nei eg meiner ikkje mindre forvrengning!! I bassområdet har eg lite eller ingenting å utsette. Her var det artikulasjon og soliditet i likheit med mine eigne kablar.
Min konklusjon er dette:
I og med at eg oppfattar mine dyre kjøpekablar som betre så får dei att plassen i oppsettet MEN eg hadde neppe brukt like mykje pengar på kablar i dag og skulle gjerne sett at forskjellane var større enn dei faktisk er.
Hei, kan ikkje tenke meg at det kan falle nokon tungt for hjertet at solidcore er bra!56fwb skrev:Du vart ikkje heilt nøgd ser eg JonM
Det faller ikke alle like godt for hjertet kan jeg tenke...
MEN sammenligningen er jo med kabler av den (svært) dyre sorten og da...
Lydkvalitet omregnet til: lydkvalitet pr kroner for løpemeter er jo formidabel i Kåres favør... det skal sies
Ringes i kveld
mvh
Solid Kåre er bra og den står forsatt i mitt anlegg på 6 el 7 uka.Der skal Kåre få lov til stå en god stund til før jeg kobbler opp igjen min Straight Wire Crecendo.jmolnes skrev:Hei, kan ikkje tenke meg at det kan falle nokon tungt for hjertet at solidcore er bra!56fwb skrev:Du vart ikkje heilt nøgd ser eg JonM
Det faller ikke alle like godt for hjertet kan jeg tenke...
MEN sammenligningen er jo med kabler av den (svært) dyre sorten og da...
Lydkvalitet omregnet til: lydkvalitet pr kroner for løpemeter er jo formidabel i Kåres favør... det skal sies
Ringes i kveld
mvh
mvh
jmolnes
jmolnes skrev:Har no hatt solidcore-kablar på prøve. Nokre kompisar av meg har hatt stor suksess med slike og for å ha ei "kvalifisert" meining fann eg ut at eg måtte prøve dette heime.
Eg bestilte kablar frå Elfa (3x2,5kv til nettkablar, signalkabel laga av ein her på forumet og 4x10kv som eg brukte til ht-kablar).
Den største forskjellen var at det var mindre rom og detaljar - frå mellomtonen og oppover, og nei eg meiner ikkje mindre forvrengning!! I bassområdet har eg lite eller ingenting å utsette. Her var det artikulasjon og soliditet i likheit med mine eigne kablar.
Min konklusjon er dette:
I og med at eg oppfattar mine dyre kjøpekablar som betre så får dei att plassen i oppsettet MEN eg hadde neppe brukt like mykje pengar på kablar i dag og skulle gjerne sett at forskjellane var større enn dei faktisk er.
Hvorfor er det så ille at andre ikke har samme oppfattning av Kåres egenskaper som deg RS??R.Solhaug skrev:jmolnes skrev:Har no hatt solidcore-kablar på prøve. Nokre kompisar av meg har hatt stor suksess med slike og for å ha ei "kvalifisert" meining fann eg ut at eg måtte prøve dette heime.
Min konklusjon er dette:
Mindre rom og "detaljer" ja, det må være derfor folk sliter med å finne ord når de skal beskrive oppløsningen i anlegget mitt ;D
Mindre fnidder er nok mere riktig
Mvh. RS
Tvilar ikkje på at oppløysinga i ditt anlegg er framifrå og har vanskelig for å forstå at mine kommentarar kan tolkast som eit angrep på ditt anlegg eller solidcore!R.Solhaug skrev:Mindre rom og "detaljer" ja, det må være derfor folk sliter med å finne ord når de skal beskrive oppløsningen i anlegget mitt ;D
Mindre fnidder er nok mere riktig
Mvh. RS
Snakker du ut fra egne erfaringer her?Duelund_Support skrev:Påfaldende synes jeg at levende musik ikke har alle de detaljer som mange anlæg med multicorekabler er istand til at præsentere ! ;D