Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    laban skrev:
    Hei RS

Tusen takk for kobber pinner :) helt rått :D

Fikk litt blod på tann hvor finner jeg 1x10kv EKKJ

mvh

Laban
    I de kommunale grøftene bortover 8)

Elfa kanskje ? :)

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    JanR skrev:
    laban skrev:
    Hei RS

Tusen takk for kobber pinner :) helt rått :D

Fikk litt blod på tann hvor finner jeg 1x10kv EKKJ

mvh

Laban
    I de kommunale grøftene bortover 8)

Elfa kanskje ? :)

/jan

FallenA hadde visst snubla over noe, ferdig terminert til og med ;)

Mvh. RS

L

Lars.N

Gjest
    Takker for link R.S

Hmm er jo noen åpene grøfter her i byen trur jeg må ut å snoke litt.

Slapp av blir det mørkt er det bare laban som har klippt en bit ;D

Laban

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    FallenA skrev:
    Kom over noe ferdigterminert solid Kåre på "trilleturen" min i dag.
    Kanskje dette hadde vært noe å prøve?!
    Det var forøvrig av en slik dimensjon og vekt at vi må være 2 personer med henger for å hente ;D

(foten ved siden av kabelen er beskodd med størrelse 43 ;))
    Altså... Dimensjonen på de kablene er så grov at dersom det er solid core, så vil du ikke klare å bøye dem med hendene. Sikker på at det er solid core og ikke en grov multistrand?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tips til kvar eg kan få kjøpt med meg Kåre til i morgon ettermiddag?

L

lark

Gjest
    Brasse skrev:
    Lokalt installasjonsfirma. NB! 4x6 kvadrat. IKKE 3x6 kv. med uisolert separat jordleder. Evt. 2x6 kvadrat.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Yes, takk for betegnelsen. Tenkte å dra med meg nokre lengder, sidan eg (forhåpentligvis bank-i-bordet) får Heresy i morgon. Er diverse håndverkersjapper nedanfor kontoret. Ordner seg nok.

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Brasse skrev:
    Lokalt installasjonsfirma. NB! 4x6 kvadrat. IKKE 3x6 kv. med uisolert separat jordleder. Evt. 2x6 kvadrat.
    Har PFSP/EKKJ uisolert separat jordleder? Evt har den ikke jordleder i det hele tatt? Hva er best? :)

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Har bestillt meg 4x6m2 solidcore jeg også nå. Hva slags bananer kan jeg bruke til disse uten å måtte lodde? Helst norsk forhandler (men ikke must).

Må være av dugelig kvalitet.. R.S noen inspill?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    roffe skrev:
    FallenA skrev:
    Det var forøvrig av en slik dimensjon og vekt at vi må være 2 personer med henger for å hente ;D

Altså... Dimensjonen på de kablene er så grov at dersom det er solid core, så vil du ikke klare å bøye dem med hendene. Sikker på at det er solid core og ikke en grov multistrand?
    De var solide Kåre ja. Lange kobberstrekk i selv denne tykkelsen går fint an å bøye, men da er kabelen fastmontert i en installasjon, eller skrustikke. Antakelig vil høyttaler velte, eller flyttes om man prøver dette tilkoblet terminalene. Som forøvrig må være av halvtoms størrelse ;D.

L

Lars.N

Gjest
    FallenA skrev:
    roffe skrev:
    FallenA skrev:

De var solide Kåre ja. Lange kobberstrekk i selv denne tykkelsen går fint an å bøye, men da er kabelen fastmontert i en installasjon, eller skrustikke. Antakelig vil høyttaler velte, eller flyttes om man prøver dette tilkoblet terminalene. Som forøvrig må være av halvtoms størrelse ;D.
    Spiser 1/2" til frokost ;D

L

lark

Gjest
    eiv skrev:
    lark skrev:
    Brasse skrev:
    Har PFSP/EKKJ uisolert separat jordleder? Evt har den ikke jordleder i det hele tatt? Hva er best? :)
    PFSP/EKKJ har isolerte ledere + skjerm. Hva som er best av PFSP eller EKKJ er vel hipp som happ :)

L

Lars.N

Gjest
    Lyst å teste ut solid core i signalveien også holder det da med 1.8mm eller 2.8mm ? noe erfaringer her ?

Mvh

laban

Vedlegg

L

lark

Gjest
    Tviler på om Kåre er egnet som signalkabel p.g.a. dårlig skjerming sammenlignet med dedikerte signalkabler.
    Solidcore signalkabel i metervare finner du her http://www.hoium.no/audiomagic/kabler.shtml
    Det er selvfølgelig en helt annen pris. Men denne kabelen har tilsynelatende "det som skal til" for et velykket resultat :)

Hvis man absolutt vil prøve PFSP som signalkabel er nok Kåre i toleder + skjerm versjon fra www.draka.no i tabellen under lettere å hanskes med. Denne kabelen bør være tilgjengelig hos de fleste installasjonsfirma. 1.5 mm2 er rikelig til signalkabel.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    På signalnivå er kanskje fetteren til Sollide Kåre «bedre», dvs Slanke Kåre: f.eks Belden 3079A artno. 55-796-02 hos www.elfa.se

mvh
    KJ

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    REX skrev:
    Nærbilde:
    [bilde i forrige post]
    Ser fornuftig oppbygget ut. Er lederne tvinnet i tillegg til å ha skjerming?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    ...
    De er tvinnet (med ganske få tvinninger pr lengdenhet) og har dobbel skjerm (folie og flette). Et lite moment med dem er at isolasjonen (skummet PE) rundt lederne er veldig ømfintlige for varme (mht lodding).

mvh
    KJ

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Belden er mye brukt men låter sådær :-\

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    Belden er mye brukt men låter sådær :-\
    ...
    Den aktuelle kabeluren er en grå og kjedelig kabel, som ikke gjør mer av seg enn det den skal.

mvh
    KJ

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    KJ skrev:
    roffe skrev:
    ...
    De er tvinnet (med ganske få tvinninger pr lengdenhet) og har dobbel skjerm (folie og flette). Et lite moment med dem er at isolasjonen (skummet PE) rundt lederne er veldig ømfintlige for varme (mht lodding).

mvh
    KJ
    Du har nok rett. Den er tvinnet noen få ganger pr lengdemeter.
    Kan være litt kinkig å lodde ja. Isolasjonen smelter lett.

Mvh
    REX

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    REX skrev:
    KJ skrev:
    roffe skrev:
    ...

mvh
    KJ
    Du har nok rett. Den er tvinnet noen få ganger pr lengdemeter.
    Kan være litt kinkig å lodde ja. Isolasjonen smelter lett.

Mvh
    REX
    Hvor stive er de? Kunne være artig å prøve de Profibus-variantene. Har de siste årene brukt en kombinasjon av Supra MBS mikrofonkabel og rimelige Neutrik-plugger. Prøvde en gang å lage noen DIY signalkabler basert på relativt grov, tett tvinnet solid core og skjerm ("Dikemark" med skjerm), men det ble ikke så bra. Synes det ble en tydelig sløring i diskanten og dermed en klangbalanse mot det mørke. Men disse er ikke så tett tvinnet, og har en skjerm som ligger nærmere lederne. Kan hende det fungerer bedre.

Ser de har ytterdiameter på 8mm. Hva slags plugger bruker dere på dem?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    ....
    Hvor stive er de? Kunne være artig å prøve de Profibus-variantene. Har de siste årene brukt en kombinasjon av Supra MBS mikrofonkabel og rimelige Neutrik-plugger.
    ...
    Ser de har ytterdiameter på 8mm. Hva slags plugger bruker dere på dem?
    Stiv og stiv fru Blom - fleksible er de IKKE - bruk evt. noe lengre kabel enn du ville ha brukt med med fleksibel kabel, slik at du unngår kraftig bøy og evt. strekk i kabelen.

Jeg bruker Neutrik XLR og et assortert utvalg av RCA-plugger, bl.a. «stamme» pluggen fra Supra.

mvh
    KJ

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.190
    Har no hatt solidcore-kablar på prøve. Nokre kompisar av meg har hatt stor suksess med slike og for å ha ei "kvalifisert" meining fann eg ut at eg måtte prøve dette heime.

Eg bestilte kablar frå Elfa (3x2,5kv til nettkablar, signalkabel laga av ein her på forumet og 4x10kv som eg brukte til ht-kablar).

Den største forskjellen var at det var mindre rom og detaljar - frå mellomtonen og oppover, og nei eg meiner ikkje mindre forvrengning!! I bassområdet har eg lite eller ingenting å utsette. Her var det artikulasjon og soliditet i likheit med mine eigne kablar.

Min konklusjon er dette:

I og med at eg oppfattar mine dyre kjøpekablar som betre så får dei att plassen i oppsettet MEN eg hadde neppe brukt like mykje pengar på kablar i dag og skulle gjerne sett at forskjellane var større enn dei faktisk er.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    jmolnes skrev:
    Har no hatt solidcore-kablar på prøve. Nokre kompisar av meg har hatt stor suksess med slike og for å ha ei "kvalifisert" meining fann eg ut at eg måtte prøve dette heime.

Eg bestilte kablar frå Elfa (3x2,5kv til nettkablar, signalkabel laga av ein her på forumet og 4x10kv som eg brukte til ht-kablar).

Den største forskjellen var at det var mindre rom og detaljar - frå mellomtonen og oppover, og nei eg meiner ikkje mindre forvrengning!! I bassområdet har eg lite eller ingenting å utsette. Her var det artikulasjon og soliditet i likheit med mine eigne kablar.

Min konklusjon er dette:

I og med at eg oppfattar mine dyre kjøpekablar som betre så får dei att plassen i oppsettet MEN eg hadde neppe brukt like mykje pengar på kablar i dag og skulle gjerne sett at forskjellane var større enn dei faktisk er.
    Du vart ikkje heilt nøgd ser eg JonM
    Det faller ikke alle like godt for hjertet kan jeg tenke...
    MEN sammenligningen er jo med kabler av den (svært) dyre sorten og da...
    Lydkvalitet omregnet til: lydkvalitet pr kroner for løpemeter er jo formidabel i Kåres favør... det skal sies :)

Ringes i kveld
    mvh

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.190
    56fwb skrev:
    Lydkvalitet omregnet til: lydkvalitet pr kroner for løpemeter er jo formidabel i Kåres favør... det skal sies :)

Ringes i kveld
    mvh
    Hei, kan ikkje tenke meg at det kan falle nokon tungt for hjertet at solidcore er bra!

mvh
    jmolnes

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg herved inn i solidcore klubben!!

Etter uker med spilling på disse kablene (4 kv.)har det begynt å skje store ting.
    Lyden har gått fra å være distansert og uryddig til stram, kontant og vektløs. God tålmodighet lønner seg. Bare for moro skyld koblet jeg et ubrukt sett inn for test. Mest for å finne ut om det var hodet som spillte meg et puss. Lyden ble igjen døll og distansert. Meget likt slikt kritikerne beskriver denne kabelen. Jeg har god kjennskap til dyre kabler. Har solgt, eid og testet noen av verdens mest rennomerte kablaturer.

Fortsatt usikker på om jeg hørte rett koblet jeg inn den ene høyttaleren med brukt kabel. En merkelig lytteopplevelse......

Jeg har brukt Nordost sine NZGB plugger.

Kåre blir :D

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    jmolnes skrev:
    56fwb skrev:

Ringes i kveld
    mvh
    Hei, kan ikkje tenke meg at det kan falle nokon tungt for hjertet at solidcore er bra!

mvh
    jmolnes
    Solid Kåre er bra og den står forsatt i mitt anlegg på 6 el 7 uka.Der skal Kåre få lov til stå en god stund til før jeg kobbler opp igjen min Straight Wire Crecendo. :) :D ;)
    Det skal kun vere kåre-referanse i mitt hode når det skjer... :) :D ;D ;)

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    jmolnes skrev:

Min konklusjon er dette:

Mindre rom og "detaljer" ja, det må være derfor folk sliter med å finne ord når de skal beskrive oppløsningen i anlegget mitt ;D

Mindre fnidder er nok mere riktig ;)

Mvh. RS

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    R.Solhaug skrev:
    jmolnes skrev:

Min konklusjon er dette:

Mindre rom og "detaljer" ja, det må være derfor folk sliter med å finne ord når de skal beskrive oppløsningen i anlegget mitt ;D

Mvh. RS
    Hvorfor er det så ille at andre ikke har samme oppfattning av Kåres egenskaper som deg RS??

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.190
    R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
    Tvilar ikkje på at oppløysinga i ditt anlegg er framifrå og har vanskelig for å forstå at mine kommentarar kan tolkast som eit angrep på ditt anlegg eller solidcore!

Hjå meg vart det betre oppløysing med andre kablar enn solidcore og at det ikkje dreier seg om støy eller "fnidder" er eg sikker på.

Mvh
    jmolnes

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å lese kommentarene fra jmolnes og mutz i sammenheng. Oppsummert: Litt distansert, "døll" og lite oppløst, men blir bedre etterhvert til "stram, kontant og vektløs". Jeg leser dette som at det skjer noe med diskantgjengivelsen over tid. Omtrent den eneste måten det kan skje på er at de dielektriske egenskapene til isolasjonen endrer seg ved at myknere damper bort eller noe slikt. Ut fra "konvensjonell hifi-visdom" er vel ikke PVC-isolasjon den aller beste. Så det vi trenger er Teflon-Kåre eller PE-Kåre. Da skulle vel alle bli fornøyd. :)

Denne er 2x6mm2 og i det minste delvis teflon-isolert. Noen bedre?
    http://www.hoium.no/audiomagic/kabler.shtml

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Påfaldende synes jeg at levende musik ikke har alle de detaljer som mange anlæg med multicorekabler er istand til at præsentere ! ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Duelund_Support skrev:
    Påfaldende synes jeg at levende musik ikke har alle de detaljer som mange anlæg med multicorekabler er istand til at præsentere ! ;D
    Snakker du ut fra egne erfaringer her?

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med grov enleder uisolert?

Jeg ser det upraktiske, men hvis jeg får meg til det, skal jeg avkle noen lengder 6kv og prøve.

Kan jo montere langs veggen, med isolator på gamlemåten, med luftstrekk siste biten ut til tannoya.

Men litt mye prosjekt, lyder jo meget godt med plasten på.

`kveld
    j

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn