Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    RoKo skrev:
    Slutt å dekke deg bak skrotet ditt!

    Høres det bra ut med de kablene du har, kan det jo bare bli bedre med annet... :D
    For mig at høre er du helt våd bag ørerne. Du tror en masse uvedkommende fnidder er detaljer.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    RoKo skrev:
    Slutt å dekke deg bak skrotet ditt!

    Høres det bra ut med de kablene du har, kan det jo bare bli bedre med annet... :D
    For mig at høre er du helt våd bag ørerne. Du tror en masse uvedkommende fnidder er detaljer.
    oh! er det flere i denne tråden med svart belte i hersketeknikk. Uffda!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    On Topic igjen:) Ble veldig interessert i å prøve solid core! Er det noen her som har prøvd Audio Magic kabler? Hva slags terminering på signalkablene anbefales og hvordan utføres dette best?

    Mvh Tom
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.154
    Antall liker
    3.962
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    En tråd med smell i!

    Jeg tror jeg må be Høvdningen om to nye smileys: Popcorn og Øl.

    8)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    lark skrev:
    Dersom flerlederkabel pr. def. er bedre enn solidcore, så er det vel bedre jo flere tråder lederen har.
    Da må dette være den ultimate kabel for solidcore motstanderene. Koster bare kr. 15. pr meter hos Ljudia ;D
    Det er den ULL-timate kablen. 4kv sånn, så spiller det "ingen" rolle hva du ellers har av komponenter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    lark skrev:
    TJ skrev:
    Den store Solid Core Tråden har blitt til Den Latterlige Solid Core Tråden. :(
    Enig! Får prøve å pense tråden inn på ett litt mer seriøst spor igjen. Er det noen som har kunnskap om hvordan elektrisk strøm oppfører seg i en flertådet leder kontra en massiv? Går det f.eks. nøyaktig like mye strøm i hver enkelt tråd? I hele kabellengden? Eller kan strømmen også gå mellom de enkelte trådene?
    Hvis man "sammenlikner" en f.eks. 4kv multitråd kabel med en 4kv. soldicore - dvs samme tversnitt - så kan man sette seg ned å regne ut forskjellen i den totale omkrets for det samlede antall ledere.
    Det er her "hovedforskjellen" ligger. Jo høyere frekvens, desto lenger ut mot ytterkant av lederen går signalet.
     
    L

    lark

    Gjest
    ptb skrev:
    Hvis man "sammenlikner" en f.eks. 4kv multitråd kabel med en 4kv. soldicore - dvs samme tversnitt - så kan man sette seg ned å regne ut forskjellen i den totale omkrets for det samlede antall ledere.
    Det er her "hovedforskjellen" ligger. Jo høyere frekvens, desto lenger ut mot ytterkant av lederen går signalet.
    Tviler på at den såkalte "skineffekten" har betydning i audiofrekvensområdet. Uisolerte kobbertråder som er tvinnet stramt sammen leder jo også "sidelengs" mellom hverandre. Denne "på tvers" lederetningen må etter det jeg forstår også være avhengig av graden av oksydering, hvor stram tvinningen er osv. M.a.o. litt tilfeldig.

    Bra fart i tråden nå, forresten ;D Kjør på folkens!!
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    ptb skrev:
    lark skrev:
    TJ skrev:
    Den store Solid Core Tråden har blitt til Den Latterlige Solid Core Tråden. :(
    Enig! Får prøve å pense tråden inn på ett litt mer seriøst spor igjen. Er det noen som har kunnskap om hvordan elektrisk strøm oppfører seg i en flertådet leder kontra en massiv? Går det f.eks. nøyaktig like mye strøm i hver enkelt tråd? I hele kabellengden? Eller kan strømmen også gå mellom de enkelte trådene?
    Hvis man "sammenlikner" en f.eks. 4kv multitråd kabel med en 4kv. soldicore - dvs samme tversnitt - så kan man sette seg ned å regne ut forskjellen i den totale omkrets for det samlede antall ledere.
    Det er her "hovedforskjellen" ligger. Jo høyere frekvens, desto lenger ut mot ytterkant av lederen går signalet.
    Ja om det var så enkelt. Du kan like godt si desto mer overgangsforvregning får du. Uansett; the proof is in the lytting ;)


    Mvh. RS
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.627
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    lark skrev:
    ptb skrev:
    Hvis man "sammenlikner" en f.eks. 4kv multitråd kabel med en 4kv. soldicore - dvs samme tversnitt - så kan man sette seg ned å regne ut forskjellen i den totale omkrets for det samlede antall ledere.
    Det er her "hovedforskjellen" ligger. Jo høyere frekvens, desto lenger ut mot ytterkant av lederen går signalet.
    Tviler på at den såkalte "skineffekten" har betydning i audiofrekvensområdet. Uisolerte kobbertråder som er tvinnet stramt sammen leder jo også "sidelengs" mellom hverandre. Denne "på tvers" lederetningen må etter det jeg forstår også være avhengig av graden av oksydering, hvor stram tvinningen er osv. M.a.o. litt tilfeldig.

    Bra fart i tråden nå, forresten ;D Kjør på folkens!!
    Legg merke til at jeg nevner "hovedforskjellen". Alle de øvrige elementer du nevner mht tvinning, hvor stramt osv., samt en hel del andre parametre innvirker - og nettop derfor det er nyanser av forskjell mellom ulike kabler fremstilt på ulik måte. Når det gjelder høyttalerkabel er det egentlig lite (ingen :)) hokuspokus - kun fysikk - og fysiske lover som spiller inn.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.534
    Antall liker
    23.240
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ---

    Det finnes anlegg som ikke er til å redde selv med solidcore høyttalerkabler. Nei, det har intet med matching å gjøre. 8)

    ---
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.433
    Antall liker
    2.861
    Torget vurderinger
    3
    Dette tror jeg har med gjennomføring å gjøre.
    Herr solhaug har vel etter det jeg har lest på sentralen, gjennomført solid core
    i hele lytte kjeden. Med fantastiske resultater etter hva jeg kan lese. :)
    Men for resten av oss ,så har vi en annen type kabel i høytalere i forsterkere osv
    da er det jo ikke sikkert det matcher like godt med solid core.
    Bare en liten teori fra min side. :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.534
    Antall liker
    23.240
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sitter solidcore i mine høyttalere, Ø2mm lakkert til bassene og noe litt tynnere til diskanten om jeg ikke husker rappgale.
    Ultrakort sc fra effektforsterker til terminaler også.
    Det funker, men jeg har selvfølgelig ikke prøvd noe annet. Og jeg kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg er KabelferdigTM.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Nikko03 skrev:
    Dette tror jeg har med gjennomføring å gjøre.
    Herr solhaug har vel etter det jeg har lest på sentralen, gjennomført solid core
    i hele lytte kjeden. Med fantastiske resultater etter hva jeg kan lese. :)
    Men for resten av oss ,så har vi en annen type kabel i høytalere i forsterkere osv
    da er det jo ikke sikkert det matcher like godt med solid core.
    Bare en liten teori fra min side. :)

    Herr Solhaug har etterhvert lært seg å innse at det rett og slett er uønsket og unødvendig tap i alt av flertrådede ledninger, dog ikke like ille i alle. Og alt av solide ledere er absolutt ikke like bra, derfor blir det lett forvirring.
    I hele strømkjeden fra sikringsboks til høyttalerterminaler vil utskifting av flertrådet til godt dimensjonert massiv tråd gi økt dynamikk og redusert forvregning. De som vil beholde litt forvregning kan oppnå det ved å tvinne lederne. Det gir mer "detaljer" ;D

    Til sammenligning hersker det stor enighet når det er snakk om å legge strømkurs til utstyret; det må være tykt og massivt. Vi snakker her 230V primærstrøm. Skulle da kravene til ledeevne være mindre ved vesentlig lavere spenning på sekundærsiden?


    Mvh. Herr Solhaug
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    Jepp! Drar like godt igang en tråd der man kan skrive om sine erfaringer med grov solidcore kabel brukt som ht-kabel og/eller strømkabel. Det kan også være en skikkelig utfordring å få terminert slik kabel på en skikkelig måte. Sjøl skrur jeg kablene rett i terminalene både på forsterker og høyttaler, men jeg synes jeg har problemer med å få skrudd hardt nok til med terminalene på Hegel H200'en. Får ikke nok grep med fingrene på skruene. Verktøy er utelukket da sruene har plashette. Den lydmessige gevinsten med solidcore er etter min erfaring framfor alt kontroll og homogenitet. Basstrommer sitter som et spark i mellomgulvet, og det er helt tydelig at forsterkeren har et jerngrep om elementene. Ingen frekvensområder merker seg ut og man slutter på en måte å tenke på lydbildet som oppdelt i bass, mellomtone og diskant. Alt flyter uanstrengt med all den oppløsning og detaljering man måtte ønske. Strømkabel med massive ledere har jeg ikke prøvd foreløpig. Det ser ut som om det er et økende antall entusiaster som oppdager fortreffeligheten med slike kabler, så kom igjen folkens ;D Del erfaringene i denne tråden!! Og kom gjerne med tips både til kabeltyper og terminering.
    Tykkelse på lederne er en vesentlig faktor og ikke at det i seg selv er solidcore.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    For mange år siden hadde ingeniør Öhman en ganske nykter gjennomgang av
    kabler i "Musik & Ljudteknik".

    Der stod det å lese ( hvis jeg husker riktig ) :

    Strømmen går alltid den letteste veien.
    I en flerleder hvor alle trådene er uisolert vil strømmen hoppe fra leder til leder,
    og man får overgangsforvrengning hver gang det skjer. Dvs hele tiden.

    Skinneffekt vil følge utsiden av lederen, uansett hvor mange tråder lederen består av, så lenge trådene ikke er isolerte fra hverandre.

    Skinneffekt betyr ingenting i audioområdet.

    Teoretisk sett er derfor en tykk enleder ( solid core ) bedre enn en tilsvarende
    leder bygget opp av mange tråder.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    3.214
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som mitt lille spørsmål ble slettet(moderert) ???

    Prøver igjen....

    Er dette nok til å lage et komplett sett?

    Eller trenger jeg flere ledere?
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    ptb skrev:
    ...
    Hvis man "sammenlikner" en f.eks. 4kv multitråd kabel med en 4kv. soldicore - dvs samme tversnitt - så kan man sette seg ned å regne ut forskjellen i den totale omkrets for det samlede antall ledere.
    Det er her "hovedforskjellen" ligger. Jo høyere frekvens, desto lenger ut mot ytterkant av lederen går signalet.
    Det er også en marginal forskjell i resistans pr lengdeenhet til fordel for solid core.

    mvh
    KJ
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    Teoretisk sett har skin-effekten noe å si i audio-området. Mener å huske at jeg regnet dette ut i en annen tråd en gang og kom til at strømmen trenger ca 0.7 mm inn i kabelen ved 20kHz. Altså har man skin effekt i det en kabel blir større enn 1.5 mm i diamert => ca 1.5 kvadrat.
    Det jeg ikke veit noe om er om "elektrontettheten" i bevegelse varierer i dette sjiktet! Noen som vet noe om akkurat dette?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    TJ skrev:
    Teoretisk sett har skin-effekten noe å si i audio-området. Mener å huske at jeg regnet dette ut i en annen tråd en gang og kom til at strømmen trenger ca 0.7 mm inn i kabelen ved 20kHz. Altså har man skin effekt i det en kabel blir større enn 1.5 mm i diamert => ca 1.5 kvadrat.
    Det jeg ikke veit noe om er om "elektrontettheten" i bevegelse varierer i dette sjiktet! Noen som vet noe om akkurat dette?
    Vi kan ta en håndsopprekking - hvor mange av oss hører nivåforskjeller på 0,1 dB ved 20K Hz?

    mvh
    KJ
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    KJ skrev:
    Vi kan ta en håndsopprekking - hvor mange av oss hører nivåforskjeller på 0,1 dB ved 20K Hz?

    mvh
    KJ
    ( hopper ivrig opp og ned og rekker opp hånden ) Ja! Jeg kan!



    hehe, kødda ... ;D ;D ;D
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    TJ skrev:
    Teoretisk sett har skin-effekten noe å si i audio-området. Mener å huske at jeg regnet dette ut i en annen tråd en gang og kom til at strømmen trenger ca 0.7 mm inn i kabelen ved 20kHz. Altså har man skin effekt i det en kabel blir større enn 1.5 mm i diamert => ca 1.5 kvadrat.
    Det jeg ikke veit noe om er om "elektrontettheten" i bevegelse varierer i dette sjiktet! Noen som vet noe om akkurat dette?
    Det er jo kjekt å vite.
    Hvor store var følgene av dette sammenliknet med si 1000Hz? I deciBel?

    ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Flageborg skrev:
    Ser ut som mitt lille spørsmål ble slettet(moderert) ???

    Prøver igjen....

    Er dette nok til å lage et komplett sett?

    Eller trenger jeg flere ledere?
    Hva tenkte du å snekre? Komplett sett med hva?

    mvh
    KJ
     
    L

    lark

    Gjest
    Stakk innom mitt lokale installasjonsfirma Elektroservice idag og fikk tak i 4x6 kvadrat solidcore DRAKA installasjonskabel. Betalte 350 kroner for 2 x 2,5 meter :) :) Har brukt slik 2x6 kv. kabel bare i bass/mellomtone til nå. I diskanten har jeg brukt Straight Wire OctaveII. Nå har jeg lagt opp biwiring med 6 kvadrat pr. pol. Etter en hyggestund med avisolering og bending av kabel for å få rette fasongen på den (den former seg ikke etter omgivelsene frivillig ;D) ser det nå slik ut. På sikt kommer det nok en fjong strømpe på kabelen også ;) Lyden? Vel, jeg kan si det slik: Heretter ofrer jeg ikke ht-kabler en tanke mer :) :) :) :)

    Edit: Dette låter så inni helsike bra med kabel rett fra trommelen. Kan foreløpig bare fantasere om hvor mye bedre det blir NÅR KABLENE ER INNSPILT ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Flageborg skrev:
    ...
    Ett sett med høyttalerkabel....... ?

    For bruk i stereo.
    8 ledere => 2X4 pr kabelstrekk eller 2 kabelstrekk av 2X2? Er de buntet i en kabel eller er det løse ledere?

    mvh
    KJ
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    3.214
    Torget vurderinger
    0
    Alle lederne er separate - 2,5 mm²

    (Teipet kablene sammen for å få tatt bilde)

    Trenger vel 4 lengder til hver høyttaler.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Flageborg skrev:
    Alle lederne er separate - 2,5 mm²

    (Teipet kablene sammen for å få tatt bilde)

    Trenger vel 4 lengder til hver høyttaler.
    Hvilke muligheter du har avhenger selvfølgelig av hvor lange lederne er ift. hvorlange HT-kabler du trenger.

    mvh
    KJ
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Er det noen som vet om det lages ringkjerne transformatorer med solidcore?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    35
    frans skrev:
    Er det noen som vet om det lages ringkjerne transformatorer med solidcore?
    De lages alltid med "solid core", men termineringen kan variere.

    mvh
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    3.214
    Torget vurderinger
    0
    KJ skrev:
    Hvilke muligheter du har avhenger selvfølgelig av hvor lange lederne er ift. hvorlange HT-kabler du trenger.
    Lederne på bildet er ferdig kappet 2,5 meter lengde - alle sammen

    HVIS det er behov for flere ledere - må det kappes i tillegg.

    Så - hvor mange ledere trenger jeg pr. høyttaler?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Flageborg skrev:
    ...
    Lederne på bildet er ferdig kappet 2,5 meter lengde - alle sammen

    HVIS det er behov for flere ledere - må det kappes i tillegg.

    Så - hvor mange ledere trenger jeg pr. høyttaler?
    Bruk 2X2 pr HT - pass på at du ikke kortslutter/krysskobler - det gir 5mm2 som bør være helt fint til Doxa HT, du kan evt spiltte i HT-enden og eksperimentere med bi-wiring, alternativt avisolere ca 10 cm i HT enden og trekke kabelen helt igjennom begge HT terminalene dersom du har HT terminaler til bi-wiring.

    mvh
    KJ
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    3.214
    Torget vurderinger
    0
    KJ skrev:
    Bruk 2X2 pr HT - pass på at du ikke kortslutter/krysskobler - det gir 5mm2 som bør være helt fint til Doxa HT, du kan evt spiltte i HT-enden og eksperimentere med bi-wiring, alternativt avisolere ca 10 cm i HT enden og trekke kabelen helt igjennom begge HT terminalene dersom du har HT terminaler til bi-wiring.
    Takk for tips - kablene skal brukes på B&W 802D i morgen - så det blir spennende :)
     
    B

    bts

    Gjest
    lark skrev:
    Edit: Dette låter så inni helsike bra med kabel rett fra trommelen. Kan foreløpig bare fantasere om hvor mye bedre det blir NÅR KABLENE ER INNSPILT ;D ;D ;D
    Tænk dig då 10kvmm..... ;D 8)
     
    L

    lyden

    Gjest
    er det og slik at solid core kan brukest som en ok signalkabel også . Tenkte å lage meg en "billig" signalkabel ifra preout til styring av aktiv sub ?

    mvh
    l
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    slowmotion skrev:
    TJ skrev:
    Teoretisk sett har skin-effekten noe å si i audio-området. Mener å huske at jeg regnet dette ut i en annen tråd en gang og kom til at strømmen trenger ca 0.7 mm inn i kabelen ved 20kHz. Altså har man skin effekt i det en kabel blir større enn 1.5 mm i diamert => ca 1.5 kvadrat.
    Det jeg ikke veit noe om er om "elektrontettheten" i bevegelse varierer i dette sjiktet! Noen som vet noe om akkurat dette?
    Det er jo kjekt å vite.
    Hvor store var følgene av dette sammenliknet med si 1000Hz? I deciBel?

    ;)

    En eventuell/teoretisk nivåsenkning på ca.0.12db v.20khz er i praksis totalt uinterresant. Det som derimot betyr noe er signalets renhet.


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Flageborg skrev:
    KJ skrev:
    Bruk 2X2 pr HT - pass på at du ikke kortslutter/krysskobler - det gir 5mm2 som bør være helt fint til Doxa HT, du kan evt spiltte i HT-enden og eksperimentere med bi-wiring, alternativt avisolere ca 10 cm i HT enden og trekke kabelen helt igjennom begge HT terminalene dersom du har HT terminaler til bi-wiring.
    Takk for tips - kablene skal brukes på B&W 802D i morgen - så det blir spennende :)

    Bi-wiring med 2,5kv vil fungere greit, men øker du til 6kv til bassene vil høyttalerne vokse. Hadde du i tillegg fulgt mitt råd ang. forsterkermodifisering ville det begynt å bli morro :-*

    - ellers, siden du er ute etter å slakte Solide Kåre, ikke la de spille mer enn ca. en halvtime. Fra da av vil de begynne å åpne opp og utklassede andre kablene ???


    Mvh. RS
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    KJ skrev:
    Flageborg skrev:
    ...
    Lederne på bildet er ferdig kappet 2,5 meter lengde - alle sammen

    HVIS det er behov for flere ledere - må det kappes i tillegg.

    Så - hvor mange ledere trenger jeg pr. høyttaler?
    Bruk 2X2 pr HT - pass på at du ikke kortslutter/krysskobler - det gir 5mm2 som bør være helt fint til Doxa HT, du kan evt spiltte i HT-enden og eksperimentere med bi-wiring, alternativt avisolere ca 10 cm i HT enden og trekke kabelen helt igjennom begge HT terminalene dersom du har HT terminaler til bi-wiring.

    mvh
    KJ
    Etter min mening bør du bruke 2x4 pr. HT som gir 10mm2 pr.fase, og helst skulle du benyttet solidcore med 6mm2 pr leder eller mer.

    Lykke til ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    Valentino skrev:
    Multicore forvrenger?
    Vel det er unektelig en drøy påstand, men ting kan tyde på at multicore gjør det ja :) Etter den seneste oppgraderingen til 6 kv. solidcore også i diskanten på mine B&W703 har iallefall diskantgjengivelsen foandret seg til det bedre. Det er nesten som om ordet "diskant" har fått en ny betydning. Instrumenter med mye høyfrekvens låter nå mye naturligere enn før.
    Lydbildet fremstår nå som veldig detaljert, homogent, klart og gjennomsiktig uten betoninger i hele frekvensområdet.
    Bassen er kontant og rein med virkelig god modulasjon av tonene. Kontrabass og basstromme føles virkelig fysisk uten at bassen dominerer lydbildet. Mellomtonen er stor, klar og nærværende med et vell av detaljer og med skikkelig dynamikk, som gjør at jeg føler at jeg kan rekke ut hånden og ta på Patricia Barber som spiller akkurat nå. Diskaten er REIN, REIN og atter REIN med svært god detaljering og utklinging, og totalt uten øretrettende tendenser.
    Holografien er god, men kunne vært en smule bedre. Rommet har sine helt klare begrensninger her. Jeg kunne lagt ut i det vide og det brede, men dette får holde. De som vil og bor innen rimelig avstand er velkommen til en flott lytteopplevelse når som helst.
    Slik lyd hadde jeg definitivt ikke med min tidligere kabel,Straightwire OctaveII. Alt i alt en forbedring som jeg nesten vil kalle oppsiktsvekkende. Det kostet meg 350 kroner og en times arbeid :) :) :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Her er Kåre i jobb.

    6kv og 2,5kv.





    Det støvet som er der er en del av akkustikktiltakene i rommet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn