Da er det vel på tide å melde meg inn her, for meg også. 8)
Har i løpet av det siste året oppgradert del for del i anlegget. Mine tidligere høyttalerkabler
var av et heller ukjent merke som fulgte med når jeg kjøpte et par Dali 850 av en sersjant
i Bergen. Var nok typisk HiFi-klubben, med mange kobbertråder. Har aldri hatt den store troen på
at kabler er det avgjørende i et anlegg, og er fremdeles full av "beundring" over vanlige lønnsmottakere
som kjøper kabler for 5 sifrede beløp! (får jo ofte med flott eske og bomull og da, men men..)
Uansett tenkte jeg det kunne vert artig å prøve å bytte ut mine SERDELES godt innspilte kabler, litt av nyskjerrighet og litt for jeg følte det nok var det svakeste ledd.
Hvis jeg skulle kjøpe hadde det stått mellom Mapleshade`s Golden Helix
http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/doublehelixspeakercable.php
eller Abrahamsen`s FLS høyttalerkabel.
http://www.abrahamsenaudio.com/
Grunnen var at disse foretakene har bevist for meg at de kan faget. Abrahamsen for de produkter jeg
selv har eid, og Mapleshade for den imponerende lydkvaliteten på platene jeg har kjøpt derfra. (Og så bruker de
jo Gallo ref 3 høyttalere;-)).
Man kan jo selfølgelig lese seg opp på fancy tester og flotte annonser, og kjøpe noen dritdyre kabler, men tror
nok disse gjør jobben for meg.
Var også nyskjerrig på Solid Kåre, og oppdaget at det er jo noen likheter med "mine alternativer". Det er kobber og
stiv leder. Gikk da for "Grøftekabel" 4X 10mm2. Det var et stykke arbeid fra å hente den på posten til den var ferdig koblet. Dette er ikke for husmødre.
Skal ikke legge ut i det vide og brede om alt det fantastiske i denne kabelen. Har jo registrert at folk tar helt av, for så å komme veldig ned på jorden senere. Men syns det var merkbar forandring i lyden. Virker som høyttalerene
jobber lettere. Mer dynamikk kanskje. Skulle gjerne koblet litt fram og tilbake med mine gamle kabler og finlyttet
etter forandringer, men det er ingen spøk å jobbe med denne stive kabelen, så det er uaktuellt!
Min konklusjon er at Solid kåre er en god HT kabel. Mulig det er ørlitegrann å hente på å kjøpe dyre kabler, men til mitt bruk (er blandt de som ligger på sofaen og nyter musikk), så ville jeg heller brukt de pengene jeg sparer på forsterkeri. Tror pengene "viser" mer igjen der.