I lys av dette framstår det som grovt uaktsomt å bruke Posten til annet enn brev. Foreslår å skrive en avtale med seg selv som regulerer det, og erstatte pakken selv dersom man skulle være uaktsom og miste den gjennom Posten.
Enig i at den er drøy. Det er imidlertid viktig å huske på at dette utsagnet kommer fra posten selv. Det er deres definisjon av uaktsomhet. Ikke sikkert at denne definisjonen holder vann juridisk sett.Jeg reagerte mest på følgende utsagn: At en pakke blir borte er ikke å anse som grov uaktsomhet.
1406?Posten er i ferd med å bli løyerlig.... Her hvor jeg bor er det ei gate som heter Myrveien - forkortes Myrvn. Ei mils vei unna er det et mindre tettsted med Myrveien. Posten til en kar som bor i Myrveien her blir stadig levert på det andre stedet, fordi Posten hevder at han ikke bor i Myrveien, men i Myrvn........
Jaja - sånn går nå dagan......
"Grov uaktsomhet" i denne sammenehegen er et ganske strengt juridisk begrep, som inngår i den internasjonale transportkonvensjonen som gjelder her. Uaktsomhet i juridisk forstand er ikke nok til å utløse erstatningsplikt - det må være snakk om grov uaktsomhet. På grensen til at det er gjort med vilje. Advokatmat, dette. Jeg har vært borti et par saker i jobbsammenheng hvor det har vært spørsmål om fine grenseoppganger med henblikk på om man har krav på erstatning eller ikke - og da er det avgjørende at det som har skjedd, kan karakteriseres - rent juridisk - som grovt uaktsomt.Jeg reagerte mest på følgende utsagn: At en pakke blir borte er ikke å anse som grov uaktsomhet.
84801406?
Mvh
jorwed i Myrveien
Butikkene har en avtale med Posten, og opptrer på vegne av Posten i f.m. postforsendelser. Det er imidlertid Posten som står ansvarlig overfor oss brukere av Posten, slik at alle klager må rettes til Posten (Postens Kundeservice) - altså ikke til den enkelte butikk. Eventuelle erstatninger betales av Posten - ikke den enkelte butikk. Mer info om hvoran man skal klage finner man på Postens hjemmesider.Hva med "Post i butikk" ? De som driver med postbehandling er vel ikke ansatt i Posten? Har butikkene dekning gjennom forsikringer, eller har de en avtale med Posten?
For å gjøre oppdraget mer lukrativt slenger jeg meg på med en forsterker og en platespiller samme vei.Om noen skal fra Trondheim til Oslo-området/østlandet i overskuelig framtid trenger jeg hjelp til å frakte 4 monoblokker.
Kompensasjon for oppdraget vil selvsagt bli gitt.
[h=1][FONT=roboto, arial]http://www.toll.no/no/netthandel/retur-reparasjon/
[/h][h=1]Retur for reparasjon[/h][/FONT]
Hvis du skal sende en vare du har kjøpt på internett tilbake til selger for reparasjon, må du registrere varen som midlertidig utført før den blir sendt ut av landet. Hvis ikke risikerer du å betale avgifter to ganger.
Du kan enten registrere (deklarere) utførselen selv hos Tolletaten eller du kan be transportøren, i de fleste tilfeller Posten, gjøre det for deg. Velger du å la transportøren gjøre det for deg, må du si fra om at varen skal bli registrert som midlertidig utførsel for reparasjon. Vil du registrere utførselen selv, må du oppsøke ditt nærmeste tollkontor.
Har du deklarert varen som midlertidig utførsel, slipper du å betale avgifter på selve varen når den kommer tilbake. Vi anbefaler at du ber den som sender varen tilbake til Norge etter reparasjonen om å legge ved en kopi av utførselsdeklarasjonen på sendingen. Da kan transporøren som mottar sendingen tollbehandle sendingen som en retur etter reparasjon, og ikke som en vanlig import.
Det betyr at du
Det er noen krav for å slippe å betale toll for hele varens verdi når varen gjeninnføres
- slipper å betale avgifter når varen kommer tilbake hvis reparasjonen er en garantisak som du ikke skal betale for
- bare må betale merverdiavgift og eventuelt toll av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen.
- varen må gjeninnføres innen ett år etter utførselen
- gjeninnførselen foretas av den samme som utførte varen
- at det verken er eller vil bli søkt om refusjon av toll ved utførselen.
LøstTrenger hjelp til transport av en forsterker fra Ski/Oslo til Etnedal.
Oppdraget ligger også på Nimber. 500,-