Den ultimate stilkhøyttaler 2024 eller 2025 eller….

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    324
    Antall liker
    301
    Funderer litt på om de kanskje istedet kan brukes i en supertynn søyle med en shading nedover, baffelstep på baffelstep på baffelstep. For små rom?
    Jeg er har tenkt på en litt dyp søyle med rom for en sidemontert bass eller lignende, alternativt flere i høyden av mindre dimensjon.
    Vet jo at @Snickers-is har erfart med godt hell FU10 oppover i frekvens også, så sikkert ikke store greiene som skulle til for å få det enda luftigere i toppen, og i tilfellet supplere med en ekstra diskant på samme dimensjon for utseende
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er har tenkt på en litt dyp søyle med rom for en sidemontert bass eller lignende, alternativt flere i høyden av mindre dimensjon.
    Vet jo at @Snickers-is har erfart med godt hell FU10 oppover i frekvens også, så sikkert ikke store greiene som skulle til for å få det enda luftigere i toppen, og i tilfellet supplere med en ekstra diskant på samme dimensjon for utseende
    Tok en vareopptelling har 4 stk 8 Ohm og 16 stk 4 Ohm.
    Også har jeg en ubrukte Bliesma T25A med pitteliten faceplate.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Hvis vi utvider stilk begrepet til Lifestyle så har jeg en annen idee.

    MTM isobarik på trebeint stativ.

    Får mer bass med isobaric. Halverer VAS så jeg klarer meg med 10 liter totalt. Da blir det en “diskret” stativhøyttaler. Mister 3 dB følsomhet men kjører jo aktivt. Blir færre kanaler og enklere dsp ratting også.


    IMG_7078.jpeg
    IMG_7080.jpeg
    IMG_7082.jpeg
    IMG_7081.jpeg
    IMG_7079.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Fruen stemte de «breibeinte» beina ned.

    Hun sier at de små hvite hun hadde egentlig var de eneste høyttalerne hun visste om som var pene. Og at «høyttalere ER stygge».

    F830B4D6-12E8-429C-810A-FD32C03AD667.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Hun spurte om jeg kunne lage høyttalere som ser ut som en skulptur?
    Hva med disse? Inne på noe sa hun. Men B&W Nautlius var ikke pen i følge henne.

    83EC99EC-E0A0-4198-95B6-3AAD6C61B676.jpeg
    4D5FE286-D77B-49FF-990D-2ECF1506A404.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Vi diskuterer videre og hun sier at det blir stilig å kombinere et ekslusivt men robust og trendy stoff med en kul finer, f eks den salmiakk-røyka finishen til juniors høyttalere, eller noe skandinavisk. Da er det faktisk mulig å lage en tradisjonell boks. Jeg foreslår avrundede hjørner med rett front og rygg ala Braun. God idee sier hun.

    1F0937F8-87A2-455C-9857-FC01D62A6CDF.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Men vi kommer vel tilbake til at B&O har gjort best designjobb i klassen. De er superslanke og kombinerer stoff, tre og metall.

    58E0C4DC-F669-40CD-B5C7-A086E89A830F.jpeg
    B35D1E1B-081A-42DA-A9DE-C26978759E81.jpeg





    Men man betaler MYE for design. En silkedome og to firetommere. Dog aktivt drevet. Blir ikke mye trøkk og dynamikk av det.

    IMG_7085.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg drodler litt tilbake til kardioide mellomtoner.

    Bredden på baffelen til en dipol samsvarer vel med bredden frem til åpningene i en kardioide?

    Linkwitz bruker Seas FU10 fra 1000-7000 Hz her (og dipolsubbene er delt ved 120):


    IMG_7084.jpeg



    1000 Hz er rett over baffelstep fallet til FU10 men 120 Hz er laaangt under for 8 tommern han bruker. Så er jo spørsmålet hvor dipolpeaken slår inn. Slik jeg ser det så er det ingen logikk i baffelen til Linkwitz mht jevn fordeling av dipolpeaker og baffelstep ift valgte delefrekvenser?? Ellers så er vel egentlig poenget med denne baffelen at det ikke er en baffel. Tangen & Valentino style.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Vel, tilbake til start. I det store og hele Snickers sine innspill når jeg utfordret ham med en stilk:

    4 basser totalt. Motstående på hver side.

    Jeg ser at det blir ca 20 liter til rådighet i bass seksjonen. Det er litt snaut for refleks og passer bedre til lukket. Vet ikke om det blir nok headroom da til EQ og litt trøkk?

    16x26x135

    Setter av 1 liter pr fulltone i kardioide. Er det litt snaut?

    De fire øverste MMTMM havner i området 300-3000 Hz med tilpassede kardioide åpninger.

    De fire nederste MMMM fyller inn fra 700-1000 og ned til 300 Hz sånn at de ikke skaper lobe problemer.

    Er dette realiserbart passivt delt? Jeg ser at hele mellomtone arrangementet havner på 8 Ohm og bassene likeså.

    1.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Intesjonen med tråde var å lage en stilk. Ting tar alltid av :)



    13,5x25x115

    MTM med 8 ohms drivere gir 4 Ohm

    Kardioide i mellomtonen

    4 basser plassert motstående, her samlet som en punktkilde som teoretisk gir mer presis lyd, særlig hvis jeg skal dele f eks opp mot 400 hz?

    Ca 20 liter netto lukket




    Her blir det trangt så prototypen må bokstavelig talt bygges mens elementene holdes ved siden av hverandre.


    Men det var jo egentlig hit jeg ville :) Tror dette er veien å gå.

    Eneste lille greia å sjekke ut er om det finnes passive radiatorer som kan plasseres bak??



    1.jpg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    698
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    5
    Du bør ha dobbelt areal på passiv radiator vs aktive enheter. Tviler du får plass bak med den baffelbredden.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Må være lukket mtp det lille volumet.

    Uansett så er arealet på de fire kraftige 16 cm driverne som en 11 tommer.

    W.Sand, du kjenner drivern, hva tenker du? Er jo en stilk til "moderat bruk" i små rom / små leiligheter?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Siste runde:

    14,5x27x102

    Fått plass til Hypex Fusion 253 som gir 200+200+100 watt


    1.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Og stilk nr 2 for pittesmå rom:


    Bliesma T25A superoppløst diskant.

    8 stk FU10 4 ohms drivere. De to øverste i MTM. De resterende 6 fades ut nedover for økt bass.

    Ca 2 liter pr driver = 103 Hz ish f3

    12x27x90

    Kan kjøre Hypex Fusion 122 på ryggen her: 2x75 w 8 Ohm / 2x125 4 Ohm. Må øke bredden pittelitt på kabinettet da plata er 120 bred.

    1.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Med mindre ekspertisen dømmer disse to nord og ned er jeg for mitt vedkommende i mål :) ............. ehh på papiret
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    På prototypen blir det avtagbare sideplater som skrus inn i rampa ved kardioiden sånn at jeg enkelt kan forske på forskjellige ventilplasseringer og dempemateriale.

    Firetommerne har jeg både i 4 og 8 Ohm så her kan jeg også variere hhv serie eller paralellkobling.

    Bakplaten til Hypex blir «kopiert» slik at jeg har til passiv løsning som kan oppgraderes til Hypex. Den passive bakplaten får vanlige kvalitetsterminaler pluss en Speakon 8 pol for annen type aktiv deling. Hvis mulig også en alternativ terminal eller lignende hvor delefilteret er tilpasset subwoofer bruk hvor bassene er høypasset/avlastet?



    Har ikke tenkt på noen løsning mht stofftrekk eller gitter foran driverne bortsett fra at DXT har gitter. Innspill?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Legger inn en kryss post her fra Moelva hvor Snickers har noen gode råd som skal tas til følge:

    Bare for å klargjøre hva jeg mente @W.Sand og @inselwind :

    Dere skal selvsagt ikke endre noe som er basert på allerede innkjøpte dingser, og jeg har skikkelig trua på det dere gjør her. Så mange mellomtoner gir rom for svært lav deling med god kardioideeffekt.

    Det jeg kommenterte:
    Når jeg kikket på tegningen så slo det meg at ca halvparten av volumet var til mellomtoner. Da tenkte jeg at det kanskje ville gitt en vel så interessant konstruksjon totalt sett om man hadde flyttet denne volumfordelingen i favør bassene. Hvis jeg husker rett har bassene omtrent 130kvcm og 8mm x-max. Det betyr at de tilsvarer marginalt mindre enn en 15" med samme slaglengde.

    Når det gjelder kardioideeffekten har jeg erfart at om denne skal være effektiv opp til der en 15cm driver har sin egen beaming er man i området 2cm, altså tykkelsen på en vanlig baffel, før man begynner å få et område der man ikke har kardioideeffekt, og heller ikke har naturlig spredningsbegrensning i driveren.

    Forøvrig:
    Linjeeffekt er interessant, og litt utfordrende. Behovet for linjeeffekt er forankret i begrenset vertikal spredning. Med kardioide vil man få en naturlig spredningsbegrensning både horisontalt og vertikalt, selv om ventilene sitter på siden. Da er behovet for linjeeffekt redusert.

    MEN:
    Jeg har skrevet mye om mellomtoner, og også lansert mitt "true midrange driver"-konsept. Jeg mener dette har mye for seg. Det man oppnår er at mellomtonen er svært linjær, og samtidig tåler mye effekt slik at man kan få mye kapasitet/lydtrykk fra mellomtonen med svært lav forvrengning. Jeg mener dette er selve fundamentet i en god høyttaler. Med så mange mellomtoner har dere vilt mye kapasitet i mellomtonen. Det tåler mye effekt, og den totale virkningsgraden blir latterlig høy. Driverne vil flytte seg lite og de vil derfor også ha ekstremt lav bevegelsesindusert forvrengning. For en vanlig kammermontert mellomtone spiller man typ 120dB når dette beveger seg rundt 1mm med deling på 250Hz. Deres løsning er dipol og vil ha noe mer slaglengde, for samme SPL, men med så mange drivere er dere i denne størrelsesorden med vesentlig lavere deling. Det betyr at dere kan dele inn bassene langt under Schrøder, og i tillegg kan dere la mellomtonene servere råskapen fra kapasitet og spredningskontroll langt ned i frekvens.

    Det jeg ville gjort:
    ...om jeg var dere. Var å se på muligheten for å redusere størrelsen på kammeret til hver mellomtone. Jeg ville sett på plasseringen av portene til mellomtonene. Jeg ville sett på shading av arrayet med spoler (for at de høyere frekvensene skal få en kortere linje), og jeg ville sett på muligheten for å få inn porter eller slaver til bassene for å få litt mer kapasitet helt i bunnen. Jeg tror dere får volum nok til det om dere kan flytte veggen til mellomtonene litt.

    Heier på dere:
    Virkelig, dette er et kult prosjekt som jeg håper jeg får mulighet til å høre! Skal en tur til @inselwind for å finjustere banane litt, og kjenner jeg dere rett tar det ca like lang tid å kjøre herfra til Toten som det tar dere å få lyd i dette :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Hypex FA253, 3 veis aktiv deling

    Shading med spoler på de små 10 cm fulltonene. Areal som en 10 tommer

    Basselementer 4 stk pr høyttaler (plassert mot hverandre for redusert vibrasjon) fordelt i to lukkede kammer. Areal som en 11 tommer.

    Ca 1,2 m høy og 14,5 cm bred.

    Option med matchende bass søyle med 4 stk LROY 10 tommer plassert annenhver gang oppover. Altså to på hver side pr kabinett. Hypex FA501.

    Funderer seriøst på om jeg skal selge horn-riggen for få plass til dette mens jeg utvikler det i tiden (årene) fremover 🤔



    IMG_7215.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg har tenkt å bygge et enkelt mockup kabinett hvor det kun er diskant og mellomtoner (fulltoner) i for rett og slett trinn for trinn forske iterativt på ventilplassering og dempemateriale.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Sigfried Linkwitz bruker Seas FU10 i LXmini uten diskant.

    Min erfaring er at gode 3 og 4 tommere kan gi meget god lyd uten diskant.

    Et alternativ hadde vært å kun bruke FU10 sammen med bassene. Da blir filteret enklere og sammenhengen trolig bedre.

    Men jeg bør vel ha en eller annen form for shading. Og det bør være passivt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Kan jeg kjøre shading (med spoler 6 dB) ovenfra og ned som følger:

    De to øverste høypass 200
    De to under båndpass 200 til f eks 1200
    De fire nederste båndpass 200 til f eks 700

    Baffelen blir 12-14 cm bred.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hypex FA253, 3 veis aktiv deling

    Shading med spoler på de små 10 cm fulltonene. Areal som en 10 tommer

    Basselementer 4 stk pr høyttaler (plassert mot hverandre for redusert vibrasjon) fordelt i to lukkede kammer. Areal som en 11 tommer.

    Ca 1,2 m høy og 14,5 cm bred.

    Option med matchende bass søyle med 4 stk LROY 10 tommer plassert annenhver gang oppover. Altså to på hver side pr kabinett. Hypex FA501.

    Funderer seriøst på om jeg skal selge horn-riggen for få plass til dette mens jeg utvikler det i tiden (årene) fremover 🤔



    Vis vedlegget 953110
    Med den korte høyden du har på linjekilden og siden du bruker egen diskant tror jeg ikke egentlig at du trenger komplisert shading for å unngå utfasing i diskanten. Mulig et bafflestep filter (evt bare på de nederste elementene) er nok til å få naturlig jevn respons.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.347
    Torget vurderinger
    75
    Hvis jeg drodler litt tilbake til kardioide mellomtoner.

    Bredden på baffelen til en dipol samsvarer vel med bredden frem til åpningene i en kardioide?

    Linkwitz bruker Seas FU10 fra 1000-7000 Hz her (og dipolsubbene er delt ved 120):


    Vis vedlegget 947922


    1000 Hz er rett over baffelstep fallet til FU10 men 120 Hz er laaangt under for 8 tommern han bruker. Så er jo spørsmålet hvor dipolpeaken slår inn. Slik jeg ser det så er det ingen logikk i baffelen til Linkwitz mht jevn fordeling av dipolpeaker og baffelstep ift valgte delefrekvenser?? Ellers så er vel egentlig poenget med denne baffelen at det ikke er en baffel. Tangen & Valentino style.
    baffel logikken er kun til montasje av til 8 tommeren , kunne like gjerne brukt en ´nakent´ element´
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Med den korte høyden du har på linjekilden og siden du bruker egen diskant tror jeg ikke egentlig at du trenger komplisert shading for å unngå utfasing i diskanten. Mulig et bafflestep filter (evt bare på de nederste elementene) er nok til å få naturlig jevn respons.
    Jeg tenkte alternativt uten diskant.
    For å få uavbrutt gjengivelse hele veien opp.

    Eller hva med kun to drivere i front hvor den nedre avskjæres ved baffelstep som er på 700 Ish? (Begge høypasses ved Schrøder mot de sidemontere bassene)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Her begynner det å ligne på en stilk :)

    4,2 liter lukket pr bass gir f3 på 77 Hz og f6 på 56 Hz
    Følsomheten er 84 dB. 4 stk i serie-parallellkobling gir 90 dB

    8 Ohms variantene av fulltonene er på 82 dB. Koblet paralellt blir de på 88 dB men når den nederste lavpasses ved baffelstep ift baffelbredde (900 Hz) så vil følsomheten allikevel havne på 82 dB.

    Spørsmålet da er hvor mye følsomhet jeg taper med cardioide, kan uansett justere med tettere demping på sidene? Eller bør de være lukket istedet? Bassene i lukket kammer trenger et baffelstep filter for å hente ut dypere bass enn 77 Hz. Bør fulltonen høypasses 6dB for å avlaste membranutslag?

    Altså: vil jeg lykkes med et passivt filter her? Kan se sånn ut på papiret. 90 dB på bassene minus lavpass/baffelstep helt nede gir 84 dB. Bør være litt spillerom da? Jeg får også filtergain effekten nede.

    Det fine er at hvis jeg lykkes så får jeg en clean punktkilde fra 300 Hz og hele veien opp uten noen som helst struping med filter.

    Jeg kan også faktisk kjøre aktivt kun på bassene og lage en purist semiaktiv høyttaler hvor en loppewatt forsterker kan drive fulltonene.

    Hypex FusionAmp FA251 with on-board SMPS and DSP


    1.jpg


    2.jpeg





    Ser her at FU10RB8 kan voices med toe-in:

    1.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.106
    Antall liker
    4.586
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    It's a long way to Tipperary.... Hva med diskant og mtm?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Råtassen fra Rakkestad foreslo å la FU10 spille opp til 10K. Jeg er enig. Elsker homogeniteten fra punktkilde OG ikke minst nedre diskant i en 3 eller 4 tommer. Kropp!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Hørte disse i Torggata i 1985 som 16 åring.
    Your latest trick låt aldri så bra hjemme etter det:

    IMG_7617.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hørte disse i Torggata i 1985 som 16 åring.
    Your latest trick låt aldri så bra hjemme etter det:

    Vis vedlegget 961657
    Fattigmannsversjonen som jeg endte opp med for mine 4 bakhøyttalere. 9*3,5 tommere i linjekilde og diskant på toppen delt med en enkelt kondensator. Diskanten ruller da av fra ca 8.7kHz, som samstemmer godt med hvor fulltonene begynner å slite, spesielt off axis.
    IMG_0161.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på om jeg nærmer meg nå. En vakker dag ila slutten av året så går det mockups i CNC fresen og da er alt snikksnakket over.


    Altså en litt tykkere stilk på 98 cm på sokkelesten.

    image001.jpeg



    TPCD driverne fra Seas i MTM passivt delt 3 orden dAppolito i cardioide.

    Fire bakmontert L16RNX3 (membranareal som en 11 tommer) i lukket kasse drevet av Hypex 501. Den får signaler med jumperkabler fra høyttalerterminalen inn som høynivå.

    Jeg kommer også til å legge til et par vippebrytere på terminalplata bak til passive justeringer av frekvensrespons (slår av og på motstander i delefilteret, evt også impedansekorreksjon i bassmellomtonene i MTM i front, kan være en fordel mtp membranutslag).
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.968
    Antall liker
    10.868
    Torget vurderinger
    10
    Cluet her er at MTM «frontrekka» skal kunne drives av en grei rørforsterker eller lignende for å opprettholde kosefølelsen av å ha HiFi og kunne tune litt selv. Også ha alle fordelene med at det spiller bra i rommet (MTM & Cardioide) og at den dypeste bassen skal kunne romkorrigeres.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Eller litt tilbake til start. Gå opp til 16 cm bredde og plassere bassene foran.

    Så plasserer jeg alle driverne slik at de er fysisk i fase. Ved å jobbe dedikert med delefilteret med mål om å gjøre hver driver så linjær som mulig passivt (med impedansekorreksjon og sugefilter) før deling samtidig som at driverne er i fase så kan det gi meget godt resultat. Lynn Olsson og han dansken har skrevet om det. Litt dårlig forklart av meg.

    Vis vedlegget 944995
    De kan du kalle pyton Jesper🥳🥳
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn