Dersom hifiSentralen hadde vært dansk eller svensk...!

K

Kleine Freiheit

Gjest
@Cobra: DL-103. Kanskje ingen Porsche, mer en Golf? Jeg synes at Golf er en god bil :) , og det mener pinadø mange andre også.

R

Roysen

Gjest
- Hva gjør man når man våkner på natta og ikke får sove igjen?

Vel, i dette tilfelle tenkte jeg at dersom dette nettsted hadde befinnet seg i Danmark eller Sverige - hovedsakelig med brukere fra sine land - hadde innholdet vært ganske så annerledes.

Tidligere, her på "sentralen," og da for flere år siden, var det så utrolig lærerikt å lese spaltene her. Mens det i dag ofte er en kjerne hardbarkede eiere av sitt utstyr som i alt for stor grad skal forsvare "bilen sin" (typisk norsk!). Fremfor å agere som våre litt mer prisbevisste nabor i syd øg øst, som er veldiig mye mer opptatt av å tipse hverandre om hi-fi som gir mer for pengene.

En svenske eller danske ville entusiastisk delt sine erfaringer med likesinnede, dersom han/hun kom over noe som gav mye for både ørene og lommeboka. Mens vi i dette landet her ofte blånekter for at utiviklingen innenfor hi-fi har gått litt videre. For det HAR den, på en del områder. Samtidig som prisene ofte daler i takt med samfunnets naturlige mekanisme; mer for pengene!

Kjære med-brukere av dette nettsted, kan vi ikke bli litt flinkere i fremtiden med å tipse fremfor å mene så mye om apparaturer som (faktisk kun) skal forsterke opp et signal og gjengi det som musikk?!

Eksempel 1:
Hører man forskjell på en kabel, ja så la oss dele det med hverandre fremfor at tråden sovner inn fordi den ødelegges av de som ikke hører det, med respekt til begge "grupperinger!"

Eksempel 2:
Kommer man over en forsterker som låter råbra enda den var uforskammet billig, ja så la iveren til finneren av den ende opp som et velment tips her, uten at eiere av for dyrt utstyr skal drepe forslaget i form av et forsvar til banklånet man fortsatt betaler på.

Eksempel 3:
Tipses man om butikker som leverer utstyr man selv ikke kan ta bussen til for å sjekke ut, så ikke idioterklær det fordi kjedeforhandleren man bruker å handle hos ikke har dette merket i sine hyller.

La oss dele "godbiter" med hverdandre i større grad - slik sentralen fungerte for noen år siden - er min oppfordring :D

Tro ikke undertegnede er en fyr som IKKE forstår dere eiere av dyrt utstyr (dere som har og nyter det), hadde blitt komplett Gryphon her til syvsifret tall på kvitteringen dersom økonomien hadde tillatt det.
Hvorfor blande inn pris? Alle godbiter er vel velkomne som rapporteringsobjekter her? Eller mener du at det finnes en maxprisgrense for hva man kan anbefale? Hvem skal i så fall bestemme den grensen for at den skal kunne være riktig for alle medlemmene?

Mvh
Roysen

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hvorfor blande inn pris?

Mvh
Roysen
Det er vel litt av poenget til trådstarter? Enkelte medlemmer mener at produkter over en viss pris er å regne som sløsing med penger, og andre medlemmer igjen mener at produkter under en viss pris umulig kan være gode nok. Dette slår helt uten tvil begge veier.

Spør du meg er begge meninger like feil, og det mener vel også trådstarter, i hvert fall er det slik jeg tolker ham.

Og god jul Roysen, stå på! :)

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.421
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Now we talking - nå snakker vi - Final :)

Hvor tung er en hest? Eller hvor stor er en ferrit, slik du bruker?
Pssst; post et bilde da vel.

Så slenger jeg selv til et tips, om at bytter man til tykkere ledning helt fra sikringsskapet og frem til kontakten nærmest anlegget.
...Så tar det UNDER fire sekunder - subjektivt eller objektivt hørt - å SELV høre hvor mye mer man får ut av bassområdet. Samt noen andre ting som fort kan bli subjektivt, derfor lar jeg her være å nevne hva ut over hva som skjer i bassområdet, for nå er det visst julaften her.
Skal poste et bilde av ferriten i tråden når jeg får gravd frem kamera. Litt juleforpliktelser her så jeg får nok ikke gjort det før 2 dag jul :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.748
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
HFS ´s mest meningsløse tråd, EVER

mvh
Leif

• Liker
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
[h=2]Dersom hifiSentralen hadde vært dansk eller svensk...Ja, da hadde vi enten vært i union med Danmark eller Sverige[/h]Jeg er veldig glad for at vi ikke er det og kan være nordmenn på godt og vondt. Vi skal være stolte av å være anderledes, sære og ikke minst selvgode, det er jo oss nordmenn i et nøtteskall.For egen del har jeg fått utrolig mye hjelp her inne og har kunnet hjelpe en sjelden gang. Hadde dette vært på dansk eller svensk, hadde jeg ikke skjønt en SKID/SKIT! ;)

M

MusicBear

Gjest
Roysen; du så sikkert jeg avsluttet mitt innlegg med hva jeg drømmer om av musikkanlegg, i tilfelle du har oppfattet det som at jeg har uttrykt meg med ønsker om "makspriser" eller hva du mener...? Tror kanskje du (kun) skumleste innlegget mitt, kan være jeg ramlet bort i et ømt punkt hos deg jeg selv ikke hadde i mine tankebaner, jeg aner faktisk ikke.

LMC; du har sikkert flere hår på brystet enn hva jeg kan telle:)
Men kommentaren din avspeiler enten deg selv i ditt frivillige valgte svar i denne tråd - eller meg selv. Dersom du mener det er det siste, ja så føler jeg nesten et behov for å regne etter om mitt sko nummer er større enn min egen IQ, med eneste "forsvar" fra og av meg selv om at jeg har store føtter - rett under strl. 50 faktisk. Og som du ser avslutter jeg ikke denne setning med smiletegn, men uten at jeg er sur.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er dregen mot å lika dei som ikkje nyttar tilbøyeleg når dei skriv nynorsk.

;D

Dinna tråden veit ei'kje ka ei ska meine om. Dersom danskane som he vore på vitjing i forumet e' representative, trur'eikje me ska krysse Skagerak etter instruksjon i betre vilje. Kor som e', finn ein det meste ein vil ha svar på om ein tek eit søk i forumet - det e' vel grense for kor ofte ein gidd skrive svar opp att, eller?
Hyggjeleg å sjå at du verkeleg prøvar, Vrede. Eg har sjølvsagt stor tiltru til deg.
Eg legg merke til at du brukar dialektord og klammeformer, noko som eg tykkjer eg hyggjeleg. Sjølv er eg tilbøyeleg til å bruke dialektord (når det ikkje utartar, naturlegvis). Såleis skil eg mellom det å vere "tilbøyeleg" versus det å ha dragning til. Eg har dragning til mange ting eg ikkje er tilbøyeleg til å drive med (noko særleg, iallfall)
God jul vidare.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
303
Sted
Trondheim
Jeg har også et lite hjertesukk. Jeg legger noen ganger merke til at nye medlemmer her på sentralen ikke får svar på sine spørsmål, selv om de er enkle å svare på. Dette kommer i de fleste tilfellene av at svaret finnes i ett titalls tråder allerede. Uansett, nye medlemmer må ønskes velkommen på en fin måte. Jeg har sett tråder startet av nybegynnere forsvinne ut av syne uten at noen har svart. Når en stakkar som ikke kan svaret prøver å hjelpe ved å stille et idiotisk spørsmål for å heve tråden, da "vågner de døde" :) Vel, hensikten er oppnådd, men prisen kan noen ganger være høy.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg har også et lite hjertesukk. Jeg legger noen ganger merke til at nye medlemmer her på sentralen ikke får svar på sine spørsmål, selv om de er enkle å svare på. Dette kommer i de fleste tilfellene av at svaret finnes i ett titalls tråder allerede. Uansett, nye medlemmer må ønskes velkommen på en fin måte. Jeg har sett tråder startet av nybegynnere forsvinne ut av syne uten at noen har svart. Når en stakkar som ikke kan svaret prøver å hjelpe ved å stille et idiotisk spørsmål for å heve tråden, da "vågner de døde" :) Vel, hensikten er oppnådd, men prisen kan noen ganger være høy.
Dersom man er så hårsår, tror jeg det kan være lurt å holde seg unna HFS. Terapi-utgiftene i ettertid kan bli drøye.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
303
Sted
Trondheim
Dersom man er så hårsår, tror jeg det kan være lurt å holde seg unna HFS. Terapi-utgiftene i ettertid kan bli drøye.
Hehe. Ja, det er nå helt sikkert. Uansett er budskapet mitt at ingen spørsmål er for dumme til at de ikke kan besvares.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
På den annen side kan man lett få pepper om man høflig påpeker at svar på det vedkommende spør etter kan finnes ved et enkelt søk.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Dette gjelder også noen ganger 'klikker' som diskuterer seg imellom og da ignoreres innspill fra de som ikke er innvidd.
Alternativet til ignorering er totalslakt ;)
(Gjelder ikke bare teknikktråden).

Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
For ordens skyld, legger til litt i mitt tidligere tilsvar, se i rødt.

Roysen
; du så sikkert jeg avsluttet mitt innlegg med hva jeg drømmer om av musikkanlegg, i tilfelle du har oppfattet det som at jeg har uttrykt meg med ønsker om "makspriser" eller hva du mener...? Tror kanskje du (kun) skumleste innlegget mitt, kan være jeg ramlet bort i et ømt punkt hos deg jeg selv ikke hadde i mine tankebaner, jeg aner faktisk ikke. Det du spør meg om tilbake; jeg kan også si det slik at jeg tror 98 % av de som er innom her vil bli mer happy over tips til en råbra DA-convertere til kr 14.990,- enn en til kr 179.990,- som nødvendigvis må låte godt og kun kan erverves for 2 % av oss. Som et eksempel & symbpolikk fra meg.

LMC; du har sikkert flere hår på brystet enn hva jeg kan telle:)
Men kommentaren din avspeiler enten deg selv i ditt frivillige valgte svar i denne tråd - eller meg selv. Dersom du mener det er det siste, ja så føler jeg nesten et behov for å regne etter om mitt sko nummer er større enn min egen IQ, med eneste "forsvar" fra og av meg selv om at jeg har store føtter - rett under strl. 50 faktisk. Og som du ser avslutter jeg ikke denne setning med smiletegn, men uten at jeg er sur. Tittet oppi skoene mine nå, det står, str. 48, men klarer ikke å måle min egen IQ da jeg kun har tommestokk og febermåler her = ditt resonnement må være riktig. Vel, livet går videre innenfor interessen hi-fi, for min del først og fremst ved å styre unna komprimert musikk og hornhøyttalere.

Sist redigert av en moderator:

Smurfs

Medlem
Ble medlem
15.12.2013
Antall liker
2
Mange nordmænd er dybt kedelige selvhøjtidelige typer blottet for selvironi - heldigvis for arvemassen findes der også en del med modsat fortegn.
Tag det fra en dansker som har jobbet mange år i Norge.
Hvem er det du sammenligner med ?
Folk fra Uruguay :rolleyes:
Ønsker ikke at krangle og tillod mig blot at skrive min mening
Den kan man så vælge at tage fortrydeligt eller overse efter temperament.
Mulig du har bodd der og men det er vel lite like sannsynlig som at du har erfaring nok til at du kjenner mesteparten av norges befolkning til å gjøre en slik utalelse du først plumper ut med. Om krangling er vel utspillet ditt jevnt over ett startgrunnlag for nettopp dette så det gjelder å se litt lengre enn nesen rekker selv for en danske i ett norsk hi-fi forum.

V

vredensgnag

Gjest
Andstæðingur skautum er viktig.

God Jul, Arve og andre. (Måtte smake på opprinnelig dialekt, Arve. Den reiste jeg fra da jeg var 12. Holdt minneord for min far i hans begravelse på dialekt, etter beste evne. Ble for dumt å stå og snakke riksmål der. Nynorsk er forøvrig aldri grautmål - det er et utrolig vakkert språk, med en lyrikk og en styrke som savnes i både bokmål og riksmål).

Jeg syns at veldig mange nybegynnere får veldig fine svar på sine spørsmål, i mange tråder. Men har også erfart at forumets aktiviteter etterhvert har forsvunnet inn i ulike anleggstråder der det foregår hyppige diskusjoner blant likesinnede merkevenner - og det gjør det kanskje litt vanskeligere for vinyljomfruer å finne frem her.

Det ordner seg nok. For den som har ståpåvilje og innsatslyst.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.748
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det røde tillegget ditt, forbedrer ikke oddsene for å si det mildt
hvorfor prøve å være behjelpelig i et "lost case" :cool:
fortsatt god jul (uten horn)
mvh
Leif

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.421
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Bilder av ferrit følger. Kan kjøpes på nettet. Hos meg gjør det stor forskjell. OBS skal ikke benyttes på HT kabler, kun på signalkabler:

ferrit.jpg

Mvh Final

Hvor tung er en hest? Eller hvor stor er en ferrit, slik du bruker?
Pssst; post et bilde da vel.

Så slenger jeg selv til et tips, om at bytter man til tykkere ledning helt fra sikringsskapet og frem til kontakten nærmest anlegget.
...Så tar det UNDER fire sekunder - subjektivt eller objektivt hørt - å SELV høre hvor mye mer man får ut av bassområdet. Samt noen andre ting som fort kan bli subjektivt, derfor lar jeg her være å nevne hva ut over hva som skjer i bassområdet, for nå er det visst julaften her.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.885
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg syntes hifisentralen er en god hjemmeside, hvor mange kan deltage. Vi er en mindre gruppe danskere der deltagere også. Det meste norsk er til at forstå; når bare det ikke er nynorsk. Så fatter man ikke en meter...

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Kjære med-brukere av dette nettsted, kan vi ikke bli litt flinkere i fremtiden med å tipse fremfor å mene så mye om apparaturer som (faktisk kun) skal forsterke opp et signal og gjengi det som musikk?!
Jeg bor i en by hvor det ikke er eneste hifibutikk og er aldri ute og reiser hvor jeg får muligheten til å stikke innom en hifisjappe og høre. Jeg synes det er meget kjekt å lese hva andre brukere synes om hvordan utstyr låter, så jeg får en pekepinne på hva jeg skal forvente om jeg velger å gamble på det aktuelle utstyret. Å bare slenge ut i lufta navnet på en forsterker for eksempel hjelper meg lite.

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Dersom hifisentralen hadde vært dansk eller svensk hadde vi ikke vært der.... enkelt og greit og ferdig pratet, de har nemlig sine forumer og vel... det er ikke hifisentralen.... utover det så tror jeg ikke, basert på det jeg har lest i svenske forum, at det hadde vært så annerledes. Litt mer påståelige og stae her i norge enn i de svenske forumene jeg har vært innom (ikke sett noen danske), men ellers ikke så veldig stor forskjell... jo en ting til, vi som svenskene har en viss forkjærlighet for nationale hifi-produsenter. som i at mens enkelte her i norge tror at DP eller EC er veien til frelse (skal ikke engang nevne Hegel... i'll take a mid priced NAD any day....) så har svenskene er viss forkjærlighet for Primare :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Meningen med HFS... på hvilket språk?

Hvis man har en bokhylle-høyttaler og digger japanske Kodo trommer, ikke har man subwoofer men det driter man i, man digger lyden alikevel.
Så kommer noen og sier, du går jo glipp av hele meningen med Kodo trommer, om du bare hadde hørt dem på slike høyttalre i et slik her rom, så hadde lyset gått opp for deg...

Jeg synes det er det samme hvilket språk man sier ting på. Alle lytter med ører uanset, de skjønner det alikevel.
Men så er det noen som skal ta gleden fra andre uten god grunn. Det er noe jeg missliker!!!

ER enig med trådstarter i en ting, å dele gode øyeblikk bør også inbefatte å ikke se ned ELLER opp på andres opplevleser.

Trådstarter burde kanskje lære og se opp lit og... :rolleyes:

I's all good! Even the arguments!

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Bilder av ferrit følger. Kan kjøpes på nettet. Hos meg gjør det stor forskjell. OBS skal ikke benyttes på HT kabler, kun på signalkabler:

Vis vedlegget 234640

Mvh Final

Eg har prøvd ein del kablar med slike ferritdingsar fastmontert, men visste ikkje at dei kunne fjernast, eller at det kunne fåast som ekstrautstyr. Det må vere interessant å prøve akkurat denne eine faktoren utan å måtte skifte også resten av kabelen med pluggar, isolasjon og anna.
Er det nokon som har gjort seg erfaringar med kva lydlege faktorar som er knytta til ferrit åleine? Bør ein t.d. bruke dette på kabel frå pickup til riaa?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg syntes hifisentralen er en god hjemmeside, hvor mange kan deltage. Vi er en mindre gruppe danskere der deltagere også. Det meste norsk er til at forstå; når bare det ikke er nynorsk. Så fatter man ikke en meter...
Du får øve deg litt, Sven. Dess meir nynorsk du vert eksponert for, dess meir skjønar du....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg bor i en by hvor det ikke er eneste hifibutikk og er aldri ute og reiser hvor jeg får muligheten til å stikke innom en hifisjappe og høre. Jeg synes det er meget kjekt å lese hva andre brukere synes om hvordan utstyr låter, så jeg får en pekepinne på hva jeg skal forvente om jeg velger å gamble på det aktuelle utstyret. Å bare slenge ut i lufta navnet på en forsterker for eksempel hjelper meg lite.
Det verkar som du har litt av ei utfordring. Sjølv er eg i ein liknande situasjon, men eg gjer meg nokre turar utanbygds innimellom, og føler meg rimeleg oppdatert. Men dersom du bur i by, er det kanskje eit miljø eller einskilde entusiastar du kunne invitere deg sjølv heim til? Det er viktig med erfaringar, og sjølv om ein kan plukke opp mangt på nettet, er det få ting som kan måle seg med genuin lytteerfaring.

M

musicus

Gjest
Slettet for kun noen dager siden min profil på ett Svenskt forum som va sterkt high end inrettet, etter nesten 10 år som aktiv medlem, det ble för mycket "ankdammen der inbördes beundran gjorde det ointeressant mer" dessverre.
Man kan si mye om Nordmenn vs Svensker/Dansker, men tror vel vi skal väre fornöyde som det er, etter 10 år som fastboende i Göteborg, stort sett.

mvh

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.592
Forstår ikke det positive ved ferrit kerner. Hos mig gjorde det lyden hård og pågående.

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Forstår ikke det positive ved ferrit kerner. Hos mig gjorde det lyden hård og pågående.
Og da var vi igang igjen. @Drossel. Nå har du nettopp lest at en person har positive erfaringer med bruk av ferittkjerner. All den tid ferittkjerner filtrerer spikre og høyfrekvent støy er det utvilsomt at dette kan ha positiv effekt for enkelte. Når du stiller spørsmålstegn ved dette, og samtidig hevder at feritter fører til hard og pågående lyd hos deg, ligger bevisbyrden på deg. Har du noen teori om hvorfor det lyder slik i ditt anlegg?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Interessant Drossel! Eg tykkjer uviklårleg at det er merkeleg at ferrit skulle prege lyden mot det harde og pågåande, men når du har registrert dette, er det ein viktig observasjon. Sjølv ville eg tru at filtereffektar neppe vil ha slike resultat, så då må ferritkjernene ha ein annan effekt enn det filtrerande. Har du brukt same kabel, med og utan ferrit?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.885
Sted
Sjælland. Danmark.
Slettet for kun noen dager siden min profil på ett Svenskt forum som va sterkt high end inrettet, etter nesten 10 år som aktiv medlem, det ble för mycket "ankdammen der inbördes beundran gjorde det ointeressant mer" dessverre.
Man kan si mye om Nordmenn vs Svensker/Dansker, men tror vel vi skal väre fornöyde som det er, etter 10 år som fastboende i Göteborg, stort sett.

mvh
Jeg læser også et svensk forum og det er fordi, de er længere fremme med akustiske tiltag end andre. Meget længere fremme.
Men man skal selvfølgelig kunne sige sin mening, selvom det kan være noget negativt man fremfører med. Hvis man bare roser hinanden når man ikke langt med lyden. Det skal jo ikke være sådan! Jeg syntes du har en pæn skjorte. Hvad syntes du om min?

Topp Bunn