Det finnes mange grunner til hvorfor enkeltmennesker er overvektig...

U

utgatt60135

Gjest
slowmotion skrev:
Trening seks dager i uka er alt for mye.
Kroppen klarer ikke å ta seg inn.
2 til 3 ganger er mer enn nok.
For de som har grunnlaget fra ungdomsåra så går det brillefint. Det er nesten umulig å bli overtrent i begynnelsen. Med det er lett når man har kommet i form og kjører på enda mer. Der har jeg bommet flere ganger og komme seg fra overtrening er en langvarig prosess.

2 - 3 ganger i uka er nok, men har man lyst har man lov ;). Jeg er sykemeldt på 5. uke så har mye tid. Og mye tid til hvile immellom. Bare en skulderskade som hindrer jobb, ikke trening som er endel av behandlinge.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Dersom du spiste 300 gram sjokolade i natt, da spiste du bare i natt mer sjokolade enn den gjennomsnittslige Nordmann spiser i løpet av en måned. Akkurat det, nordmenns sjokoladeinntak, ble en kamerat veldig overasket over. Grunnen til det var fordi han ikke trodde han spiste så mye sjokolade, noe som av han var sterkt missoppfattet og heller enn å være basert på fakta var mer en følelse han hadde... Ergo var ikke det sjokolade-inntaket han trodde og følte var et normalt inntak noe normalt, da det viste seg at han spiste flere ganger mer sjokolade enn gjennomsnittsnordmannen.

Visste dere forresten at gjennomsnittsnordmannen spiser mindre enn 200 gram sjokolade i pr. mnd.? Det er reelle tall, hvorav noen trekker opp dette tallet veldig. Altså spiser den vanlige nordmann mye mer sjokolade enn hva mange tror.

Spesielt de med et usunt forhold til mat og spising, som gjerne har utviklet overvekt også, tror i lys av sine egne matvaner ar andre spiser mye mer sjokolade enn hva dem faktisk gjør. Akkurat det er et stort problem for dem, da dem danner seg bilde ut fra eget hode og ikke de reelle forholdene og slik fakta faktisk er.

Ikke bare hva gjelder sjokoladekunsum dem har et skjevt bilde på kostholdet, men andre matvaner også...

Når dem så foretar en livsstilsendring (f.eks. finner ut at dem skal slanke seg), så endrer dem vaner og dermed tror dem at dem ender opp med et normalt eller lite forbruk av diverse usunne matvaner - men veldig ofte viser det seg at det dem tror er normalt forbruk og at dem nå spiser mindre av den usunne maten enn folk flest - så viser det seg alt for ofte at dem fortsatt ligger langt over snittet i inntak av de usunne matvanene (gjerne to og tre ganger mer enn det som er snittet også). ergo spiser de masse drittmat når de går rundt og tror dem spiser lite av det - i alle fall sett i lys av et normalinntak.

Derfor skal man aldri sammenligne opp mot en følelse man har, reele fakta er den eneste kunnskap man kan bruke i denne sammenheng om man ikke skal ende opp med et helt skjevt bilde.

Litt trist at det er slik, og det er definitivt med på å lure ganske så mange. Man hører jo så ofte slankere berette om hvor flink dem har vært med å redusere sjokoladeforbruket sitt (og akkurat det er bra) - men det som ikke er bra er at dem føler og tror dem spiser lite sjokolade sammenlignet med andre og så kan det vise seg at dem spiser flere ganger så mye sjokolade som snittet. Om dem så har samme missoppfattede forestilling om flere andre usunne matvaner også så er det trist at dem går rundt og lar følelsene og troen definere hvordan alt er, heller enn å bruke faktakunnskap.

En annen skjevhet er også at dem med usunt forhold til matvarer ofte tror det vanlige er lavere inntak av frukt og grønnsaker enn hva tilfellet reelt er... Jo da, vi spiser for lite frukt og grønt og har en utfordring der - således gjennomsnittspersonen. Men det er ikke poenget, poenget er at flere med usunt syn på matvaner tror at andre spiser mindre frukt og grønt enn dem gjør. ergo kan dem selv øke dette inntaket, og tro dem spiser mer frukt og grønt enn snittet - mens dem reelt spiser mindre enn gjennomsnittet og langt unna hvor mye dem burde inntatt av dette.

Konklusjon: Man kan ikke vurdere et kosthold ut fra følelser eller hva man antar at andre spiser. Dette er et større problem enn mange antar og et problem som sjelden eller aldri blir belyst/presentert.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
made4u skrev:
Dersom du spiste 300 gram sjokolade i natt, da spiste du bare i natt mer sjokolade enn den gjennomsnittslige Nordmann spiser i løpet av en måned. Akkurat det, nordmenns sjokoladeinntak, ble en kamerat veldig overasket over. Grunnen til det var fordi han ikke trodde han spiste så mye sjokolade, noe som av han var sterkt missoppfattet og heller enn å være basert på fakta var mer en følelse han hadde... Ergo var ikke det sjokolade-inntaket han trodde og følte var et normalt inntak noe normalt, da det viste seg at han spiste flere ganger mer sjokolade enn gjennomsnittsnordmannen.

Visste dere forresten at gjennomsnittsnordmannen spiser mindre enn 200 gram sjokolade i pr. mnd.? Det er reelle tall, hvorav noen trekker opp dette tallet veldig. Altså spiser den vanlige nordmann mye mer sjokolade enn hva mange tror.

Spesielt de med et usunt forhold til mat og spising, som gjerne har utviklet overvekt også, tror i lys av sine egne matvaner ar andre spiser mye mer sjokolade enn hva dem faktisk gjør. Akkurat det er et stort problem for dem, da dem danner seg bilde ut fra eget hode og ikke de reelle forholdene og slik fakta faktisk er.

Ikke bare hva gjelder sjokoladekunsum dem har et skjevt bilde på kostholdet, men andre matvaner også...

Når dem så foretar en livsstilsendring (f.eks. finner ut at dem skal slanke seg), så endrer dem vaner og dermed tror dem at dem ender opp med et normalt eller lite forbruk av diverse usunne matvaner - men veldig ofte viser det seg at det dem tror er normalt forbruk og at dem nå spiser mindre av den usunne maten enn folk flest - så viser det seg alt for ofte at dem fortsatt ligger langt over snittet i inntak av de usunne matvanene (gjerne to og tre ganger mer enn det som er snittet også). ergo spiser de masse drittmat når de går rundt og tror dem spiser lite av det - i alle fall sett i lys av et normalinntak.

Derfor skal man aldri sammenligne opp mot en følelse man har, reele fakta er den eneste kunnskap man kan bruke i denne sammenheng om man ikke skal ende opp med et helt skjevt bilde.

Litt trist at det er slik, og det er definitivt med på å lure ganske så mange. Man hører jo så ofte slankere berette om hvor flink dem har vært med å redusere sjokoladeforbruket sitt (og akkurat det er bra) - men det som ikke er bra er at dem føler og tror dem spiser lite sjokolade sammenlignet med andre og så kan det vise seg at dem spiser flere ganger så mye sjokolade som snittet. Om dem så har samme missoppfattede forestilling om flere andre usunne matvaner også så er det trist at dem går rundt og lar følelsene og troen definere hvordan alt er, heller enn å bruke faktakunnskap.

En annen skjevhet er også at dem med usunt forhold til matvarer ofte tror det vanlige er lavere inntak av frukt og grønnsaker enn hva tilfellet reelt er... Jo da, vi spiser for lite frukt og grønt og har en utfordring der - således gjennomsnittspersonen. Men det er ikke poenget, poenget er at flere med usunt syn på matvaner tror at andre spiser mindre frukt og grønt enn dem gjør. ergo kan dem selv øke dette inntaket, og tro dem spiser mer frukt og grønt enn snittet - mens dem reelt spiser mindre enn gjennomsnittet og langt unna hvor mye dem burde inntatt av dette.

Konklusjon: Man kan ikke vurdere et kosthold ut fra følelser eller hva man antar at andre spiser. Dette er et større problem enn mange antar og et problem som sjelden eller aldri blir belyst/presentert.
Noget selvmotsigende den uthevede settningen eller?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
slowmotion skrev:
For de som har grunnlaget fra ungdomsåra så går det brillefint. Det er nesten umulig å bli overtrent i begynnelsen. Med det er lett når man har kommet i form og kjører på enda mer. Der har jeg bommet flere ganger og komme seg fra overtrening er en langvarig prosess.

2 - 3 ganger i uka er nok, men har man lyst har man lov ;). Jeg er sykemeldt på 5. uke så har mye tid. Og mye tid til hvile immellom. Bare en skulderskade som hindrer jobb, ikke trening som er endel av behandlinge.
Hardtrening hver dag er iallfall ikke å anbefale hvis man skal trene 5-6 dager i uka så sant en ikke har seksjonert opp treningen til ulike muskelgrupper.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.148
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
made4u skrev:
Dersom du spiste 300 gram sjokolade i natt, da spiste du bare i natt mer sjokolade enn den gjennomsnittslige Nordmann spiser i løpet av en måned.
Oi, det visste jeg ikke. Kan det stemme?

Men det må legges til at jeg var i aktivitet i 14 timer også. ;)

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Jeg mente mindre, ikke mer... Altså, at nordmenn spiser mindre sjokolade i snitt enn mange tror.

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Trening er overvurdert ....

edit:

Kommer helt an på hva slags trening man snakker om. Er det styrketrening av de samme muskelgrupper er det en sag, men snakker man om å være i god fysisk aktivitet så er det ikke noe i veien for å gjøre dette hver eneste dag, og gjerne flere timer for dagen. Overhodet ikke skadelig hvis man vet å variere treningen og har tid og lyst til dette.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
14 timer med aktivitet er langt over snittet, med et slikt aktivitetsnivå trenger ei heller intensitaten ha vært så stor, for at det likevel skal utgjøre et betydelig energiforbruk.

Jeg kjenner personlig flere som driver med idrett på høyt nivå, som rett og slett har problemer med å spise nok - og dem tyr bevisst til sjokolade for å spise noe kaloritett... Aktivitet i seg selv kan gi rom for slikt, uten at det lagres som fettvev som følge av energioverskudd av den grunn.

Dessuten kan sågar dem som sitter passiv mye ha et høyere sjokoladeforbrukk enn andre, dersom personen er flinkere på andre felt - er summen av det den totale livsstilen som viser seg med hvor mye fett som lagres eller ikke.

Men skulle du ha den berømmelige bilringen så kan det være at sjokoladeforbruket ditt er noe du kan se mot, da du som sagt bare i natt spiste en del mer sjokolade enn hva gjennomsnittsnordmannen gjør i løpet av en hel måned. Om du sågar spiser tilsvarende flere ganger i løpet av denne mnd. så har du denne måneden hatt et ganske "unormalt" sjokoladeforbruk.

Husk på at å spise 100 gram sjokolade i uken, utgjør at man bare ved det spiser mer enn det dobbelte av hva som er vanlig - mange blir sjokkert over nettopp dette da dem rett og slett tror nordmenn spiser mer sjokolade enn hva som er tilfellet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel ingen stor nyhet at man ikke bør spise store mengder sjokolade hvis man vil ned i vekt. Det gjelder jo uansett hvilket kosthold man velger. Kaloritettheten er svært stor, og det er heller intet godt valg om man er på lavkarbo. Det meste av sjokolade som selges i Norge inneholder over 50% sukker. Man kan vel velge diabetiker/hundesjokolade. Men det er jo like lite stas å tygge på som en meisebolle.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.148
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
made4u skrev:
da du som sagt bare i natt spiste en del mer sjokolade enn hva gjennomsnittsnordmannen gjør i løpet av en hel måned
Linken jeg viste over viser at forbruket er på nærmere en kilo i måneden.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
C. Alshus skrev:
made4u skrev:
da du som sagt bare i natt spiste en del mer sjokolade enn hva gjennomsnittsnordmannen gjør i løpet av en hel måned
Linken jeg viste over viser at forbruket er på nærmere en kilo i måneden.
Dette stemmer sikkert overens med Affas teorier også.

U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
slowmotion skrev:

Hardtrening hver dag er iallfall ikke å anbefale hvis man skal trene 5-6 dager i uka så sant en ikke har seksjonert opp treningen til ulike muskelgrupper.
Nei, hardtrening kan man ikke drive med 6 dager i uka. Selv ikke en Northug. En stor grunn til at mesteparten av treningen foregår i sone 2 er nettopp at ingen greier det. I tillegg til at man venner kroppen på å forbrenne fett i stedet for karbohydrater for god utholdenhet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
slowmotion skrev:

Nei, hardtrening kan man ikke drive med 6 dager i uka. Selv ikke en Northug. En stor grunn til at mesteparten av treningen foregår i sone 2 er nettopp at ingen greier det. I tillegg til at man venner kroppen på å forbrenne fett i stedet for karbohydrater for god utholdenhet.
Hva skal du gjøre i Sone 2?

Det er en sone jeg prøver så godt jeg kan å unngå.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
det er ganske stor forskjell på sjokolade, jeg holder meg til denne:

http://www.hachez.de/english/products/cocoa-assortment/88-premier-cru.html

Freia og Nidars populære kioskvarianter er vel nærmest for gift å regne.
Jeg holder meg til 70% kakao fra Freia og får vel i meg 100gram karbohydrater i uka (kanskje litt mer)
det blir 15-20 pr. dag det.
Men dette er noe jeg unner meg og liker veldig godt.
Litt i overkant av tre plater i uka 100gram pr plate, og hver plate inneholder 34 gr. Karbohydrater.

Har prøvd varianter med mer kakao og når det kommer opp i den mengden du nevner, så synes jeg ikke smaken titaler meg lengre.

Klarer liksom ikke helt å gi slipp på denne, men cola er så godt som nullet helt ut, selv også det lille glasset jeg for en tid siden inntok om kvelden ( ca.1,5 dl)

Mvh.KW

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
KW skrev:
Tor Nado skrev:
det er ganske stor forskjell på sjokolade, jeg holder meg til denne:

http://www.hachez.de/english/products/cocoa-assortment/88-premier-cru.html

Freia og Nidars populære kioskvarianter er vel nærmest for gift å regne.
Jeg holder meg til 70% kakao fra Freia og får vel i meg 100gram karbohydrater i uka (kanskje litt mer)
det blir 15-20 pr. dag det.
Men dette er noe jeg unner meg og liker veldig godt.
Litt i overkant av tre plater i uka 100gram pr plate, og hver plate inneholder 34 gr. Karbohydrater.

Har prøvd varianter med mer kakao og når det kommer opp i den mengden du nevner, så synes jeg ikke smaken titaler meg lengre.

Klarer liksom ikke helt å gi slipp på denne, men cola er så godt som nullet helt ut, selv det lille glasset jeg for en tid siden inntok om kvelden ( ca.1,5 dl)

Mvh.KW

men da må du prøve den som jeg henviser til, den smaker ikke som du tror.
de har den på meny (cc-vest), men er veldig ofte utsolgt.

"......optimally processed, are the secret of this cocoa-intense, yet pleasantly mild chocolate."

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Tallet for sjokoladeforbruk jeg gjenngav stemmer ikke... Hva som er skjedd vet jeg ikke, men kan være at jeg leste av kilotallet for matvaren over eller under sjokolade - eller at jeg brukte feil tabell (har tabell som viser utviklingen i det norske kosthold fra godt tilbake i tid)... I alle fall delte jeg tallet jeg las av på tolv for å finne gjennomsnitt pr. mnd, er nemlig oppført årsforbruk...

Beklager den feilen. Kan finne helt eksakt tall i morgen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.678
Sted
Holmestrand
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
slowmotion skrev:

Vi korpulente trenger ikke bare trening. Vi trenger også forbrenning. Der kommer lettere mosjon som f eks gå tur inn. Og slikt foregår ofte i sone 2, eller kanskje også i sone 1?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
slowmotion skrev:

Vi korpulente trenger ikke bare trening. Vi trenger også forbrenning. Der kommer lettere mosjon som f eks gå tur inn. Og slikt foregår ofte i sone 2, eller kanskje også i sone 1?
Men med tanke på resititusjonstid og treningseffekt tror jeg sone 1 er bedre. Jeg har iallfall lest det et eller annet sted og prøver så godt jeg kan å unngå sone 2 over lengre tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har slanket seg 11 kilo på kakediett

Ernæringsprofessor Mark Haub slanker seg. Dietten består av kaker og snacks og på ti uker har han gått ned over 11 kilo. – Han understreker et viktig poeng, mener norsk forsker.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/101104/har-slanket-seg-11-kilo-pa-kakediett

Ti uker inn i eksperimentet har Haub gått ned 11,33 kilo.

- Og kolesterol- og fettnivåene har forbedret seg med 20-30 prosent. Ved uke 4, i midten av september, var kroppsfettet redusert med 5,5 kilo mens den totale vektreduksjonen var 6,8 kilo på det tidspunktet, sier Haub til ABC Nyheter.

---

Begge ernæringsfysiologene (Brantsæter & Bugge ) mener Haubs eksperiment støtter oppunder nyere forskning på vektreduksjon:

- Forskningen viser at det er energiunderskudd som gir vektreduksjon ikke kostsammensetning, altså ikke type mat du spiser, sier Bugge.

- Om en matvare er sunn eller usunn beror i stor grad på hvor ofte og hvor mye man spiser, slik at vi heller burde fokusere på hva som er et helsebringende kosthold over tid.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Kaker og snæx er altså helsebringende kosthold over tid?

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Jan-Helge skrev:
Det finnes mange grunner til hvorfor enkeltmennesker er overvektig
Det er vel hovedsaklig bare én årsak til at feite folk er feite:
De inntar mer energi enn de forbruker

Eller for å si det på lekmannsspråket:
DE SITTER PÅ RÆVVA OG ETER HELE TIDA

V

vredensgnag

Gjest
Valentino var kort innom tråden, uttrykte at hemmeligheten er å ikke spise mer enn kroppen forbruker, og forlot tråden igjen.

Noe Marc Haub også understreker, der han begrenser seg til 1800kcal/dag. Og for ham er det "ett fett" hva han spiser, så lenge det er opp til, men ikke over, den grensen.

Mange som opplever dramatiske vektreduksjoner ved ulike matfilosofier kontrollerer muligens ikke for at de også spiser mye mindre når de først setter seg fore å gå ned i vekt.

Kommentartråden her er god underholdning. Folk er matvirra så det ryker etter.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10013801

C

Cyber

Gjest
Som en jeg kjenner sa: Går jeg på vekta og den viser over 85 kg slutter jeg bare å spise.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Går jeg på vekte og den viser under 85 kg må jeg trene mer styrke. ;D

S

Slubbert

Gjest
vredensgnag skrev:
Mange som opplever dramatiske vektreduksjoner ved ulike matfilosofier kontrollerer muligens ikke for at de også spiser mye mindre når de først setter seg fore å gå ned i vekt.
Og enda så åpenbart regnestykket er:

(Kalorier inn) - (kalorier forbrent) = (fettendring) * (kalorier/fettenhet)

Selvsagt går man ned i vekt fordi man reduserer totalinntaket, enten det eller øker forbrenningen, det er helt grunnleggende termodynamikk. Selv har jeg aldri tenkt kosthold i hele mitt liv, snitter på tre pubbesøk i uka (inkl. øl og peanøtter), men nåla stopper nå likefrem på 70 kilo blank.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Poenget er vel å finne et kosthold som ikke forårsaker overvekt. Å sulte seg ned i vekt kan alle gjøre, men noen varig løsning er det jo ikke som vi vet.

S

Slubbert

Gjest
^ Min erfaring er at magamålet endrer seg med inntaket. Feks. i jula blir jeg innledningsvis helt rar av mengden som spises, men etter noen dager blir det en vane å ha i seg så mye. Og når man returnerer til hverdagen er det ditto andre veien. Å redusere størrelsen på hvert måltid med feks. 20% burde ikke innebære så mye lidelse og burde fort bli en vane.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hver sin smak. Jeg har funnet at å stabilisere blodsukkeret gjennom dagen fungerer utmerket for meg. Også i tidsrommet 24 - 31. desember.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Slubbert skrev:
^ Min erfaring er at magamålet endrer seg med inntaket. Feks. i jula blir jeg innledningsvis helt rar av mengden som spises, men etter noen dager blir det en vane å ha i seg så mye. Og når man returnerer til hverdagen er det ditto andre veien. Å redusere størrelsen på hvert måltid med feks. 20% burde ikke innebære så mye lidelse og burde fort bli en vane.
Du er inne på noe der.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Poenget er vel å finne et kosthold som ikke forårsaker overvekt.
Det er hvertfall et av poengene.

Det andre poenget er å finne et kosthold om gir optimal god helse...uavhengig av vekt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
En grunn til at enkeltmennesker er overvektige er jo at de ikke har vært hos kirurgen i det siste.

Topp Bunn