Det finnes mange grunner til hvorfor enkeltmennesker er overvektig...

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Tor Nado skrev:
Kutta ut brød,poteter,ris,pasta og sukker i Juni, raste ned 20Kg på null komma niks.
Fikk stabilt blodsukker og bedre allmenhelse, men idioten made4u tror vel neppe på dette.
Ingen trening, mye alkohol.

110->90
Jeg synes det er komplisert å finne forklaringsmodeller på en del spørsmål i kostholdssammenheng. Fikk du stabilt blodsukker fordi du raste ned 20 kg i vekt? Fikk du stabilt blodsukker fordi du kuttet ut mye karbohydrater? Eller en kombinasjon? Raste du ned 20 kg i vekt ved å kutte karbohydrater fordi dette samtidig reduserte kaloriintaket ditt? Er det lettest å kutte kalorier ved å kutte karbohydrater framfor andre næringsstoffer? Min lille hjerne plages :)

Mvh Frode

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
nescafe skrev:
Tor Nado skrev:
Kutta ut brød,poteter,ris,pasta og sukker i Juni, raste ned 20Kg på null komma niks.
Fikk stabilt blodsukker og bedre allmenhelse, men idioten made4u tror vel neppe på dette.

110->90
Jeg synes det er komplisert å finne forklaringsmodeller på en del spørsmål i kostholdssammenheng. Fikk du stabilt blodsukker fordi du raste ned 20 kg i vekt? Fikk du stabilt blodsukker fordi du kuttet ut mye karbohydrater? Eller en kombinasjon? Raste du ned 20 kg i vekt ved å kutte karbohydrater fordi dette samtidig reduserte kaloriintaket ditt? Er det lettest å kutte kalorier ved å kutte karbohydrater framfor andre næringsstoffer? Min lille hjerne plages :)

Mvh Frode
Kaloriintaket ble ikke kuttet, frotsa i 'koldtbordmat' minus korbo og var i ketose et par måneder.
Helt greit egentlig og ganske digg når man merker at ting funker.

U

utgatt60135

Gjest
nescafe skrev:
Tor Nado skrev:

110->90

Mvh Frode
Hvis man kommer inn i ketoseproduskjon så går det fort...

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Tor Nado skrev:
nescafe skrev:
Tor Nado skrev:

110->90

Mvh Frode
Kaloriintaket ble ikke kuttet, frotsa i 'koldtbordmat' minus korbo og var i ketose et par måneder.
Helt greit egentlig og ganske digg når man merker at ting funker.
Hvordan føles denne ketose-tilstanden, har du samme energinivå som vanlig?

U

utgatt60135

Gjest
Jeg svarer jeg også siden jeg har prøvd det samme. Jeg ble litt ør i hodet, nesten som noe var løst (et godt tegn på at man er der man skal være). Men var ikke noe bekymret for det. Man ligger på grensen til å gå helt tom, så det er viktig å sjekke nivået med strips. Man må ikke gå for langt, men et visst nivå er mest effektivt. Så lenge man ikke gikk for langt så var energinivået som normalt. Opplevde ingen bivirkninger av dette.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
nescafe skrev:
Hvordan føles denne ketose-tilstanden, har du samme energinivå som vanlig?
Første par dagene kan være litt kjipe, men etterhvert så blir du bare mer og mer opplagt, humørsvingingene forsvinner
og personlig så opplevde jeg at jeg kunne være mer konsentrert over lang tid uten å hige etter noen form for stimulans.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Takker for info, bare interessant å høre hvordan det oppleves! Selv er jeg veldig glad i karbohydratene mine, dvs 50-60 % av energien fra karbohydrater. Dette fungerer ypperlig for meg som driver mye kondisjonstrening (løping), og jeg regulerer energiinntaket ved å balansere inntatte kalorier mot kalorier forbrent.

Mvh Kommode

U

utgatt60135

Gjest
nescafe skrev:
Takker for info, bare interessant å høre hvordan det oppleves! Selv er jeg veldig glad i karbohydratene mine, dvs 50-60 % av energien fra karbohydrater. Dette fungerer ypperlig for meg som driver mye kondisjonstrening (løping), og jeg regulerer energiinntaket ved å balansere inntatte kalorier mot kalorier forbrent.

Mvh Kommode
Du ville blitt overrasket over hvor bra det går uten alle karbohydratene ;). Det føltes litt som å fylle på tanken på en bil, den går til det blir tomt.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
nescafe skrev:

Mvh Kommode
Du ville blitt overrasket over hvor bra det går uten alle karbohydratene ;). Det føltes litt som å fylle på tanken på en bil, den går til det blir tomt.
Godt mulig det hadde fungert utmerket uten også, det er vel blant annet en par av mannlige svenske skiskytterne på toppnivå som sverger til lavkarbo kosthold. Men jeg er så glad i pasta og ris :) Det jeg har funnet ut at ihvertfall er essensielt (ikke overraskende) er tilstrekkelig matinntak etter trening, for å tåle mer trening over tid. Sette i gang restitusjonen med en gang. Og makrellen i tomat med sin omega 3 er vidunderkur for å unngå stive og støle muskler!

Mvh Frode

U

utgatt60135

Gjest
nescafe skrev:
Lyngen skrev:
nescafe skrev:

Mvh Kommode
Godt mulig det hadde fungert utmerket uten også, det er vel blant annet en par av mannlige svenske skiskytterne på toppnivå som sverger til lavkarbo kosthold. Men jeg er så glad i pasta og ris :) Det jeg har funnet ut at ihvertfall er essensielt (ikke overraskende) er tilstrekkelig matinntak etter trening, for å tåle mer trening over tid. Sette i gang restitusjonen med en gang. Og makrellen i tomat med sin omega 3 er vidunderkur for å unngå stive og støle muskler!

Mvh Frode
Ja, skal man ikke ned i vekt er det ikke noe i veien med smakfull pasta og ris. Ja, etter trening er det essesielt å fylle opp. Jeg fant ut at jeg kunne sykle 1 - 1/2 time på nesten tom mage (tok som regel en proteinshake før turen). Da spiste en jeg baguett, så hadde jeg rikelig med energi til hjemreisen og jeg fikk super fettforbrenning første del. En gang syklet jeg 10 mil med ryes ekspressgruppe (de som pleier å vinne styrkeprøven) på tom mage. De syntes jeg var gal, men det gikk helt fint de 10 milene hjem også etter en baguett. Men du verden som alarmlyset blinket før matpausen. Smart var det nok ikke nei, men jeg skulle bare ta en kortere treningstur. Omega 3 var en selvfølge hver dag, man man skal ikke overdrive det heller.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
nescafe skrev:
Lyngen skrev:
nescafe skrev:

Mvh Kommode

Mvh Frode
Ja, skal man ikke ned i vekt er det ikke noe i veien med smakfull pasta og ris. Ja, etter trening er det essesielt å fylle opp. Jeg fant ut at jeg kunne sykle ca. 1 time eller litt mer på nesten tom mage. Da spiste en jeg baguett, så hadde jeg rikelig med energi til hjemreisen og jeg fikk super fettforbrenning første del. En gang syklet jeg 10 mil med ryes ekspressgruppe (de som pleier å vinne styrkeprøven) på tom mage. De syntes jeg var gal, men det gikk helt fint de 10 milene hjem også etter en baguett. Men du verden som alarmlyset blinket før matpausen. Smart var det nok ikke nei, men jeg skulle bare ta en kortere treningstur. Omega 3 var en selvfølge hver dag, man man skal ikke overdrive det heller.
Det er morsomt å prøve grensene sine litt ;D Den gang jeg trente mot maraton, var siste lange økt før konkurransen 2t45min løping i 22 graders varme, med solid bekledning. Dvs superundertøy oppe og nede, treningsbukse og jakke og lue, og beskjedne 0,7 liter drikke for hele turen. Jeg var noe å inni helvete tom på slutten, men visste etter den treningsturen at å gjennomføre maraton med varme på konkurransedagen ville gå greit. Også ble det selvsagt 10 grader på konkurransedagen :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Statlig anbefalning Karbo 50 % proteiner 15 % Fett 35 %

Odd Grenland 16 % 22 % 62 %

Fettprosenten ca ned 3%, tilsammen 40 kilo vektnedgang i 2008
Beste vektoppgang 5 kilo, uten å øke fettprosent
Mye mindre skader, sykdom, og kramper
Rykket opp fra 1.divisjon 2008,nr 4 i tippeligaen i 2009. Fortsatt i tippeligaen.

Strømsgodset

Fettprosent ned 3 % i snitt, vektnedgang 2 kilo i snitt
Økning av muskelmasse
En av verdens beste målinger på gj.sn VO2-Max
Stor forbedring spenst, sprint, agility
Mindre skader og sykdom
Har prestert bedre gjennom hele kampene, og ikke minst i andre omgangene
Norgesmester 2010

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Tor Nado skrev:
idioten made4
Gjennomsnittsintelligensen for dem som tar Master- og Doktor-grad ligger på ca. 125, denne "Idioten" er smarter enn det. ;D

Statistisk sett er det derfor store sjanser for at du er mindre smart enn meg, således skyter du et bomskudd om du ser meg som en idiot.

Men vær for all del uenig med det jeg skriver, det gjør meg uansett ikke til en idiot.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
nescafe skrev:
Tor Nado skrev:

110->90
Jeg synes det er komplisert å finne forklaringsmodeller på en del spørsmål i kostholdssammenheng. Fikk du stabilt blodsukker fordi du raste ned 20 kg i vekt? Fikk du stabilt blodsukker fordi du kuttet ut mye karbohydrater?
Det er først og fremst karbohydrater som påvirker blodsukkeret mest. Vekt har ikke noe å si i den sammenhengen, om du veier 80 kg eller 120 kan blodsukkeret svinge akkurat like mye. Akkurat den delen er ganske ukomplisert.. ;)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
topline skrev:
nescafe skrev:
Tor Nado skrev:

110->90
Jeg synes det er komplisert å finne forklaringsmodeller på en del spørsmål i kostholdssammenheng. Fikk du stabilt blodsukker fordi du raste ned 20 kg i vekt? Fikk du stabilt blodsukker fordi du kuttet ut mye karbohydrater?
Det er først og fremst karbohydrater som påvirker blodsukkeret mest. Vekt har ikke noe å si i den sammenhengen, om du veier 80 kg eller 120 kan blodsukkeret svinge akkurat like mye. Akkurat den delen er ganske ukomplisert.. ;)
Virker som du har grei støtte fra fagboka mi på det området ihvertfall Topline, boka er riktignok fra 2001 men menneskekroppen er vel noenlunde lik ennå. Fra boka "Exercise Physiology - energy, nutrition, and human performance", forfattere William McArdle, Frank Katch og Victor Katch;

"Frequent and excessive intake of some forms of carbohydrate may also increase diabetes risk. The dietary patterns of 65 173 women studied over 6 years showed that women who ate a low-fiber, starchy diet (potatoes and high-glycemic, processed white rice, pasta and white bread, along with nondiet soft drinks) had 2,5 times the rate of diabetes than women who ate less of those foods and more fiber-containing, whole-grain cereals, fruits and vegetables. Participants who became diabetic developed type 2 diabetes, the most common form of the disease that afflicts 14 million individuals in the United States. High blood glucose levels in type 2 diabetes can result from (1) inadequate insulin produced by the pancreas to control blood sugar (relative insulin deficiency), (2) decreased insulin effects on peripheral tissue (insulin resistance), or (3) combined effect of both. Diet-induced insulin resistance/hyperinsulinemia often occurs before manifestations of the metabolic syndrome of obesity, insulin resistance, glucose intolerance, dyslipidemia, and hypertension.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Lyngen skrev:
nescafe skrev:
Dette til opplysning, og et lite forsøk på å innprente hvor viktig bidraget av trening er i en vektreduksjonsprosess.
Og som jeg var inne på tidligere så er psykiske årsaker undervurdert for den som virkelig har et problem.
Denne er interessant!

http://robbinsmadanescoachtraining.com/?p=148

One Hour of Coaching = She Lost 236 Lbs!

It turns out that the timid, fearful, self-sabotaging Beverley had an alter-ego who was courageous, sassy, and hilarious. And guess what? That’s the case with EVERYBODY. Everyone has parts of themselves that don’t get to see the light.“Finding the Spark” is one of the most powerful strategies you can ever use with people. It can turn the coward into the hero, the bully into a softie, the shy person into the comedian, and it empowers people to use their true native strengths to conquer their challenges and break through.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Videre fra samme bok;

"These insulin-resistant individuals may be at greater risk for obesity if they consistently eat carbohydrates with a rapid absorption rate. This occurs because excessive insulin facilitates glucose oxidation at the expense of fatty acid oxidation; it also stimulates synthesis of very-low-density lipoprotein cholesterol in the liver and fat storage in adipose tissue.........For physically active people, however, regular exercise exerts a potent influence to control body weight and improves sensivity to insulin, thereby reducing the insulin requirement for a given glucose uptake."

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Her er noen grafer som viser hvordan maten vi spiser påvirker blodsukker og insulin nivå. Vil det være forskjell på hvordan hormonbalansen i kroppen endrer seg om vi spiser høykarbo vs kylling (som i dette eksemplet) ? Eller er sammensetningen av makronæringsstoffene uinteressant da en kalori er en kalori uansett?

Vi ser f.eks at det tar 1,5-2 timer å få ned insulinnivået igjen etter et høykarbo måltid, om du etter 2 timer spiser karbs på nytt så er det på en igjen med ny økning av blodsukker og insulin.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Tor Nado skrev:
Statlig anbefalning Karbo 50 % proteiner 15 % Fett 35 %

Odd Grenland 16 % 22 % 62 %

Fettprosenten ca ned 3%, tilsammen 40 kilo vektnedgang i 2008
Beste vektoppgang 5 kilo, uten å øke fettprosent
Mye mindre skader, sykdom, og kramper
Rykket opp fra 1.divisjon 2008,nr 4 i tippeligaen i 2009. Fortsatt i tippeligaen.

Strømsgodset

Fettprosent ned 3 % i snitt, vektnedgang 2 kilo i snitt
Økning av muskelmasse
En av verdens beste målinger på gj.sn VO2-Max
Stor forbedring spenst, sprint, agility
Mindre skader og sykdom
Har prestert bedre gjennom hele kampene, og ikke minst i andre omgangene
Norgesmester 2010
Det er greit å ha i bakhodet at idrettsutøvere på høyt nivå har et helt annet kaloribehov enn mannen i gata.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Debatten går videre for fullt i Sverige:
http://www.unt.se/debatt/dags-att-skarskada-kostraden-1201874.aspx

Efter 40 år med fettsnåla kostråd är det hög tid att en från Livsmedelsverket och livsmedelsindustrin oberoende sanningskommission utvärderar koståden. Flera frågeställningar behöver belysas.

Var det rimligt att rekommendera en alltmer stillasittande befolkning att öka intaget av raffinerade kolhydrater som vitt bröd, vitt ris och pasta? Fanns det belägg för att låta raffinerat socker stå för uppemot tio procent av energiintaget? Var det säkert att byta ut naturligt mättat fett som vi ätit i årmiljoner mot varmpressade vegetabiliska oljor och margariner?

Hur kunde vi hamna i kostrekommendationer som så radikalt skiljer sig från det människosläktet ätit under evolutionen?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Topline sa:
Det er først og fremst karbohydrater som påvirker blodsukkeret mest. Vekt har ikke noe å si i den sammenhengen, om du veier 80 kg eller 120 kan blodsukkeret svinge akkurat like mye. Akkurat den delen er ganske ukomplisert..
Riktig det, at blodsukkeret svinger hos både normalvektige og overvektige - i utgangspunktet svinger det like mye. Men det med at det svinger like mye er en sannhet med modifikasjoner. Spiser personene tilnærmet likt, så svinger også blodsukkeret tilnærmet likt. Men nå er det en gang slik at overvektige gjerne overspiser i større grad, og spiser mer generelt. Nå er det en gang slik at den samme matvaren ikke gir det samme utslaget, hvor mye blodsukkeret svinger avhenger av hvor mye av en matvare personen spiser.

Diabetes er i stor grad et overvektsrelatert problem, og dess større overvekt jo større er sjansene for å utvikle diabetes.

----

Så til dine spørsmål:
Vil det være forskjell på hvordan hormonbalansen i kroppen endrer seg om vi spiser høykarbo vs kylling (som i dette eksemplet) ? Eller er sammensetningen av makronæringsstoffene uinteressant da en kalori er en kalori uansett?
Det vil være forskjell ut fra hva vi spiser ja, en kalori er ikke en kalori. La meg si det slik...

Nå bruker jeg ikke uttrykket høykarbo, hva er nå det? Et uvanlig uttryk, men ok, jeg forstår deg dithenn at dette er snakk om et måltid med mye karbohydrater... Tar jeg riktig i forhold til hva du mener der der?

Jeg tolker deg deretter og svarer som følgende, og dette er faglig riktig svar...

Here we go:

Tar utgangspunkt i to karbohydratrike måltider nå, havregryn og sukker. Med utgangspunkt i at man skal spise slik at man får 100 gram karbohydrater i seg fra begge matvarene (dette hadde også gjeldt selv om det var et lavere eller høyere tall). Begge deler gir da blodsukkerstigning, da begge deler jo som sagt gir personen 100 gram karbohydrater... Man må ca spise noe mer havregryn enn hva man må spise av sukker for å få i seg lik mengde karbohydrat.

Da havregryn inneholder mer komplekse karbohydrater enn sukker, så vil man etter å ha spist havregrynene oppleve en blodsukkerstigning som både stiger og senkes raskere enn hva tilfellet er for sukker, dette gir en mer jevn blodsukkerstigning som varer over en lenger tid og vil ikke "toppes" like mye som om man spiser sukker. Spiser man derimot sukkeret så stiger blodsukkeret raskt og blir høyere en liten periode enn hva tilfellet er med havregryn, men blodsukkeret faller raskere igjen dersom man spiser sukker.

Det er en fordel med mer stabilt blodsukker, uten de store toppene der blodsukkeret kjører jojo i verdi - altså at man spiser søtt med desto blodsukkerstigning med påfølgende fall, før det samme gjentas... Er anbefalt at man spiser de komplekse karbohydratene, altså at man spiser grovt fremfor lyst, da dette gir et jevnere blodsukker. Man er dessuten mer disponibel for diabetes om man spiser feil.

Dog er det mer komplekst enn som så, som sagt sa jeg at mengde spiller inn. Således kan man få høyere blodsukker med havregryn enn med rent sukker, dersom man rett og slett spiser mye mer av dette. Så det er mange faktorer som ikke gjør at alt er en regel.

På den andre siden så kan man oppleve noenlunde stabilt blodsukker sågar på rent sukker, rett og slett fordi det er slik at dersom man spiser 100 gram sukker på fem minutter så går dette rett i været, for så å synke. Om man derimot spiser det samme sukkeret, men fordeler dette jevnt over tid, ja da opplever man ikke samme blodsukkerstigning men det holder seg jevnt. Som f.eks. om man får næringen intravenøst.

Ideelt sett skulle man hatt næringen intravenøst og etter behov, da kunne man holdt blodsukkeret helt flatt - men da det ikke er praktisk mulig så er rådet man får å spise mange og små måltider, heller enn få og store måltider. Her ser man ofte at overvektige slurver, overvektige er i flertall hva gjelder å spise få men store måltider (flere direkte fete, fedme type 2 og 3 som er noen av de aller største, spiser veldig ofte bare et eller to måltider om dagen og gjør det helt feil). Fordelen med små og hyppige måltider er mer stabilt blodsukker gjennom hele dagen.

Det er selve svingningene som er det farlige sett fra et helsemessig ståsted, i særdeleshet de store toppene der blodsukkeret er farlig høyt.

Hva gjelder fett og proteiner, som er våre andre to energigivende næringstoffer, så øker ikke dem blodsukkerstigningen. Det er det karbohydratene som gjør... Snarere er det slik at begge deler er med og senker blodsukkerstigningen. Inntar man derfor den samme mengde karbohydrater med andre matvaner, så stiger altså ikke blodsukkeret like kraftig som om man inntar matvaren som påvirker blodsukkeret alene.

Hva gjelder karbohydrater så er vår største kilde til dette kornvarer, mange regner da også med ris, og som kornvarer kan man forøvrig se pastaretter også da vi der snakker om mel... Av all energi vi spiser, så er det her vi henter desidert mest energi. Ergo er brød, pasta og havregryn kaloribomber det som snop er det - en overvektig kan slettes ikke spise ubegrenset av dette.

For noen år siden spiste en stor kamerat av meg, han er ganske overvektig i klassen fedme kategori 2, var i kategori 3 den gangen... I alle fall, han var på slanker'n og spiste derfor havregryn som han trodde skulle være sunt og slankende for han... Vell, jeg sa til han at dersom han spiste den mengden havregryn som han pleier, så kunne jeg spise fem Snickers-is på rappen og han var den som hadde spist mest fetende av oss.

Sier det, fordi du spurte om en kalori er en kalori - det er ikke nødvendigvis slik at det man hører er sunt nødvendigvis er slankende. Mange spiser rett og slett feil, og ser man det fra et vektrelatert ståsted så er det like ille om man spiser seg fet på sunn mat som usunn mat. Han trengte definitivt veiledning om hvordan å spise riktigere, også noen av spagetti-middagsmåltidene hans lignet ikke noe sett fra et slankeperspektiv, så ikke rart han var veldig stor. Men han har slanket seg over 40 kilo nå ved å justere sitt kosthold.

Mange overspiser av brød, pasta og ris... I den grad at det gir for mye energi om man ser det i lys av alle andre vanene dem har også... Dem som er overvektig er anbefalt å spise mer kalorifattig mat, som egg, kjøtt, frukt og grønsaker etc., på bekostning av kaloririke matvaner som havregryn, brød, pasta, ris etc. Poteter er der ingen kaloribombe, så å bytte ut risen eller pastaen med nettopp poteter er å anbefalle. Men i alle tilfeller, det er en avgjørende kalorireduksjon for noen, å spise mer egg, kjøtt og fisk samt frukt og grønt - på bekostning av andre mye mer kaloririke matvaner. Slik senkes det totale energi-inntaket med det resultat at dem slanker seg - og det sier sågar de statslige anbefalingene. At man skal måtte ta det så langt som dere lavkarbohydrattilhengere gjør, er ikke det helsemessig mest korrekte kostholdet.

Dog er en ekstrem lavkarbohydrat svært effektivt om man slanker seg, rett og slett fordi dette utgjør en enorm kalorireduksjon - man har jo luket bort alle de mest energirike matvanene og erstattet disse med mat som har lite energi - som kjøtt og egg etc. At man bruker fett går da helt greit, da dette på ingen måte veier opp den enorme kalorireduksjonen et slikt kosthold utgjør - det er et enkelt regnestykke og grunnleggende ernæringslære.

Dessuten vil et slikt kosthold, lavkarbohydratkosthold, inneholde en større mengde proteiner. Spiser man derfor like mange kalorier på lavkarbohydratkosthold som på et kosthold med karbohydrater inkludert, så vil man ha en liten større effekt på vektnedgangen ved lavkarbohydratkosthold. Men denne forskjellen er ubetydelig...

Intet mystisk med den forskjellen, den skyldes hovedsaklig at kroppen bruker mer energi på å nyttegjøre seg energien av proteiner i forhold til tilfellet for fett og karbohydrater. Spiser man fett og karbohydrater så kan kroppen effektivt nyttegjøre seg av energien i disse - man må spise 105 kalorier fra fett/karbohydrater for at kroppen skal kunne nyttegjøre seg 100 av disse. Mens man må spise i underkant av 130 kalorier av protein for at kroppen skal kunne bruke 100 av disse, ergo går energi til spille (se det som en "bonus") når man spiser proteiner. Men da proteiner likevell ikke er så stor del av kalori-inntaket vårt, så er det ikke noen forskjell verdt å snakke om her.

De mekanismer lavkarbohydratfolket snakker om, dem stemmer dog ikke - rett og slett da det ikke er noen forskjell fra eller til å snakke om basert på alle de forklaringsmodulene som legges frem. At kroppen blokkerer fettforbrenningen om man spiser karbohydrater m.m., de ser jo helt bort fra de termodynamiske lovene og nevner sjelden at det er kalorireduksjonen som er avgjørende m.m. Dog med en grunn, nemlig den at mennesker har vanskelig for å lykkes med de mindre ekstreme variantene, mentalt lykkes vi best med det ekstreme. Ergo, folk har mer suksess med totalkutt fremfor å kunne spise det ene og andre av og til (begrense seg), de er derfor tjent med at folk ikke spiser sjokolade en gang i blandt, men at dem heller slutter helt.

Ta alkoholikeren som et eksempel. Han/henne kan ikke ta en slurk en sjelden gang, men må slutte helt og totalt... samme med dem som stumper røyken, det er større suksess med dette om man slutter totalt enn om man skal få ta seg en festrøyk en sjelden gang.... Således er det med snop også, det er enklere å slutte helt enn å redusere inntaket av sjokolade, brus eller kake fra tre til bare en gang i uken - man blir ellers litt slurvete og som sagt er det mentalt en større utfordring å redusere enn det er å kutte det helt ut. Derfor er også rådene fra flere kanter mer ekstreme enn de trenger være, selv om slanking er målet er det ingen hensikt å styre unna poteten. Ikke i sin ferske sort i alle fall, bare i form av poteter, chips og andre bearbeidede former. Dessverre får vi mer energi i oss fra poteter i dag enn hva vi fikk den gangen vi spiste dobbelt så mye poteter som nå, ene og alene fordi nå er halve potetforbruket vårt i form av bearbeidede poteter, som chips, pommes frit, fløtegratinerte poteter m.m. - før var denne andelen bare 10% av totalinntaket og 90% av inntaket var potet i sin ferske form (kokt). Således er poteten blitt et problem, rett og slett at vi bruker den feil i for stor grad.

Håper dette gav noen svar...?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Topline

Hvordan mennesker lever og at dem blir fete, kan du ikke skylde på kostholdsrådene. Ser du liker å fremstille det som at det er slik at fordi myndighetene i diverse land gir de rådene som dem gir, ja derfor er mennesker fete...

Det er totalt ansvarsfraskrivelse, hvem har plantet inn i ditt hode at slik er det? Uansett hvem så er det feil...

Dessuten er det nå en gang slik, at dersom mennesker hadde levd etter de råd dem mottar og som deles, da hadde vi ikke hatt dagens overvektsproblem. Problemet er heller at det gjør dem dog ikke, og det er stor forskjell på hva rådene sier og hvordan folk reelt lever. Da blir det også feil å skylde overvekten på kostholdsrådgivningen, for den er rett den.

Fagmiljøet kjenner også årsakene til hvorfor folk er overvektig, det er ikke en gjeng idioter som utarbeider rådene heller, dem baserer seg på den beste forskning på fagfeltet som er å oppdrive. Dog er det ikke så lett å endre folks vaner og livsstil...

Hadde det nå vært slik at de fete levde etter rådene, og man ikke kunne direkte påpekt til dels store avvik fra disse, da kunne du kommet med noe - når det ikke er slik blottlegger du bare din kunnskapsløse svadda. Du er en stor vits i hele kostholdsdebatten, helt på jorde for å si det rett ut (feil jorde også).

Men det er da fint å skylde overvekten på noen...

Hvor mye har du slanket deg på lavkarbohydrat-diett (Les; lavkaloridietten, da det er en kamuflert lavkaloridiett en lavkarbohydratdiet - ikke mer mystisk enn at den benytter de termodynamiske love den som alle andre krurer. Argumentene dine er bare svadda og du er en stor vits i fagkretser med så mye kunnskapsløse og feilaktige påstander og et syn på det hele som ikke ligner grisen.)

Regner med du har slanket deg en god del på lavkalorikuren siden du er så aktiv med å spre Donald Duck-"kunnskap" (merk kunnskap i gåseøyne) og ser religion i å spre villedende kommersielle livsstilsråd, er det Atkins eller Lindberg som er din store Gud?

At du har lykkes å redusere vekten er IKKE fordi karbohydrater er så ille, du har som sagt bare luket bort alle de mest kaloririke matvanene som havregryn, sukkervaner, pasta etc. og erstattet dem med kjøtt og egg m.m. (matvaner med lavt energiinnhold)... Du forklarer kalorireduksjon og årsak til vektreduksjonen din med en hel masse svadda...

Lykke til for deg som skal leve på begrenset og i lengden kjedelig kosthold resten av livet, de fleste klarer ikke det og da er det opp igjen i vekt med dem. Ikke fordi karbohydratene er så ille, men fordi kostholdet i seg selv er for ille i utgangspunktet hos dem som til slutt misslykkes med å styre unna mat folk normalt spiser og som også burde og skulle vært en del av ditt liv...

Hvorfor heller ikke ta grep innenfor rammene av et normalt kosthold og ikke det ekstremkostholdet dere fører, er fult mulig det også, men du kan ikke falle tilbake på det dårlige kostholdet du åpenlyst har hatt tidligere for da blir du feit igjen (sant det kan du for alt jeg vet også være enda?).

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
Hvis det er slik at kostholdsrådene er gitt utfra en forutsetning at en så viktig, historisk sett, energikilde som mettet fett er farlig, så kan jo det vise seg at rådene er laget på feil grunnlag. Etter at æraene til Ancel Keys forhåpentligvis er over, er mitt tips at man fremover vill fokusere mye mer på effekten raffinert sukker og mel har på helsa vår. Det gjelder både overvekt, metabolsk syndrom,diabetes, hjertesykdom og endel kreftformer. Det vil si de typiske sykdommene som er forbundet med "vestlig" livstil, og som nesten ikke finnes i befolkninger før de er "vestifisert". Hva er det med vestlige kostholdet som er feil i forhold til disse sykdommene?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Rådene er gitt ut fra den beste forskning som er å oppdrive. Dessuten er man ikke så sikker på at menneskene i fortiden spiste så mye fett som man først har antatt, nyere forskning sier at det kan ha vært feil (er debatt om dette pågående for øyeblikket)...

I alle fall er karbohydrater den energikilden kroppen har lettest for å omsette til energi og det vi yter best på, hadde ikke vært slik dersom vi ikke var skapt for dem...

Se heller manglende fysisk aktivitet som et problem, ikke la dere blinde av svært omstridte "fagpersoner" som blir ledd av i fagkretser men som er flink og bruke media.... Dem tar alt ut av sin sammenheng og beveger seg bort fra det faglig forsvarlige - er bare en masse svadda uten verdi dem kommer med...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
made4u skrev:
Tor Nado skrev:
idioten made4
Gjennomsnittsintelligensen for dem som tar Master- og Doktor-grad ligger på ca. 125, denne "Idioten" er smarter enn det. ;D

Statistisk sett er det derfor store sjanser for at du er mindre smart enn meg, således skyter du et bomskudd om du ser meg som en idiot.
Det ene utelukker ikke det andre.

Du virker uansett rimelig forstyrret.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Tor Nado skrev:
made4u skrev:
Tor Nado skrev:
idioten made4

Du kan jo lese deg litt om intelligens, kapitlet med selvinnsikt er etter min mening aktuelt for deg:
http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser#Selvinnsikt_-_intuitiv_intelligens

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Antall liker
0
made4u skrev:
Rådene er gitt ut fra den beste forskning som er å oppdrive. Dessuten er man ikke så sikker på at menneskene i fortiden spiste så mye fett som man først har antatt, nyere forskning sier at det kan ha vært feil (er debatt om dette pågående for øyeblikket)...

I alle fall er karbohydrater den energikilden kroppen har lettest for å omsette til energi og det vi yter best på, hadde ikke vært slik dersom vi ikke var skapt for dem...

Se heller manglende fysisk aktivitet som et problem, ikke la dere blinde av svært omstridte "fagpersoner" som blir ledd av i fagkretser men som er flink og bruke media.... Dem tar alt ut av sin sammenheng og beveger seg bort fra det faglig forsvarlige - er bare en masse svadda uten verdi dem kommer med...
Greitt nok at vi skal ha litt karbohydrater i kosten, men at det skal utgjøre hele 60% av energinntaket der 10% kan være sukker, stiller jeg meg skeptisk til. Det er endel forskere som hevder at mye karbohydrater i maten er relatert til for eksempel hjertesykdom.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Anonym skrev:
Tor Nado skrev:
made4u skrev:
Tor Nado skrev:
idioten made4

Du kan jo lese deg litt om intelligens, kapitlet med selvinnsikt er etter min mening aktuelt for deg:
http://no.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser#Selvinnsikt_-_intuitiv_intelligens
Jeg kan mer om intelligens enn hva som står der, dessuten har jeg god selvinnsikt (og det er ikke mine ord men noe jeg ofte har hørt om meg selv).

Om du mener jeg mangler selvinnsikt fordi jeg nevnte at gjennomsnittsintelligensen for dem som tar Master- og Doktor-grad ligger på ca 125 (noe som stemmer) og fordi jeg nevnte at jeg har en del høyere intelligens enn det snittet der, så handler dog det ikke om manglende selvinnsikt men heller om at jeg har målt min intelligens. Både hos psykolog (WAIS-testen) og man må regne med at Mensa også er en grei pekepinn. Ellers har jeg tatt flere tester også...

Dessuten er det slik at det ikke er vanlig å score mer enn hva man er god for i IQ-tester, en dårlig dag kan dog alle ha f.eks. om man er tøtt/uopplagt. Således er det sjanse for at tester kan vise mindre enn man har, dog sjelden mer (dog ikke mye mer enn man kan anta at man har og ikke over flere tester). Jeg har tatt flere tester som scorer i tilnærmet samme område. Dessuten har jeg alltid gjort det bra i diverse fag i skolesammenheng og har alltid tatt noen av de fagene mange ser som tunge enkelt, f.eks. matte. Eneste engelsk jeg ikke gjorde så bra, dog ikke fordi jeg ikke kunne men mer fordi det var et fag som ikke lå for meg, har dessuten aldri likt å pugge da i alle andre fag kom lærdommen automatisk til meg, slik var det ikke i engelsk der man f.eks. måtte pugge gloser etc.

Jeg svarte bare på innlegget der det ble stilt spørsmålstegn med hvor smart jeg var eller i det tilfellet ikke var.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
571
Greitt nok at vi skal ha litt karbohydrater i kosten, men at det skal utgjøre hele 60% av energinntaket der 10% kan være sukker, stiller jeg meg skeptisk til. Det er endel forskere som hevder at mye karbohydrater i maten er relatert til for eksempel hjertesykdom.
Det heter seg at maksimalt 10% av inntaket kan komme fra sukker. Ikke dermed sagt at så mye trenger å komme derfra. Ideelt sett skulle inntaket fra sukker ligget godt lavere enn det, og det finnes ingen ernæringsfaglige grunner til at vi skal spise sukker i det hele tatt. Snarere tvert imot finnes det sett fra et ernæringsfaglig ståsted mange grunner for at vi ikke burde spise sukker i det hele tatt.

Dog er et kosthold uten sukker utenkelig, derfor må man ha en målsetning, en oppnåelig målsetning hva gjelder anbefalingen av nettopp sukker. Slik det er i dag spiser de fleste mer sukker enn som så, og verstingene som er målgruppen langt over dette igjen. Om 10% av inntaket hadde vært sukker for deres del, ja da ville dette utgjort en betydelig og gledelig reduksjon.

Samme hva gjelder frukt og grønt, det gis råd om 5 om dagen for dette, ideelt sett skulle dette rådet ligget høyere enn som så (syv enheter om dagen for damer, ni enheter om dagen for menn). Dog ville det vært helt uoppnåelig her i norge, det til tross for at i flere andre land spiser de frukt og grønt i den størrelsesorden, spesielt ser man dette i mange land i Asia. Kan dem spise sågar mer frukt og grønt enn det, så kan vi nordmenn det også...

Men vi spiser ikke en gang etter fem om dagen, selv det er et godt mål å nå for oss nordmenn. Og derfor er det rådet gitt, rett og slett i mening om å øke inntaket av frukt og grønt, så kan det helles gis nye råd og nye utfordringer dersom vi oppnår målsetningen om fem om dagen (noe vi som sagt er langt unna).

Man kan ikke sette helt uoppnåelige råd heller, ville tatt pusten fra nordmenn det, og det hadde hatt ingen hensikt med tanke på hvordan vi reelt lever. Således er ikke rådene som gis helt optimale sett fra et ernæringsfaglig optimalt ståsted.

Derimot ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved 10% målet likevell, for det ville utgjort en betydelig reduksjon i sukkerinntaket som ville hatt en svært positiv effekt på allmennhelsen her til lands.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
made4u skrev:
Anonym skrev:
Tor Nado skrev:
made4u skrev:
Tor Nado skrev:
idioten made4

Jeg kan mer om intelligens enn hva som står der, dessuten har jeg god selvinnsikt (og det er ikke mine ord men noe jeg ofte har hørt om meg selv).

Om du mener jeg mangler selvinnsikt fordi jeg nevnte at gjennomsnittsintelligensen for dem som tar Master- og Doktor-grad ligger på ca 125 (noe som stemmer) og fordi jeg nevnte at jeg har en del høyere intelligens enn det snittet der, så handler dog det ikke om manglende selvinnsikt men heller om at jeg har målt min intelligens. Både hos psykolog (WAIS-testen) og man må regne med at Mensa også er en grei pekepinn. Ellers har jeg tatt flere tester også...

Dessuten er det slik at det ikke er vanlig å score mer enn hva man er god for i IQ-tester, en dårlig dag kan dog alle ha f.eks. om man er tøtt/uopplagt. Således er det sjanse for at tester kan vise mindre enn man har, dog sjelden mer (dog ikke mye mer enn man kan anta at man har og ikke over flere tester). Jeg har tatt flere tester som scorer i tilnærmet samme område. Dessuten har jeg alltid gjort det bra i diverse fag i skolesammenheng og har alltid tatt noen av de fagene mange ser som tunge enkelt, f.eks. matte. Eneste engelsk jeg ikke gjorde så bra, dog ikke fordi jeg ikke kunne men mer fordi det var et fag som ikke lå for meg, har dessuten aldri likt å pugge da i alle andre fag kom lærdommen automatisk til meg, slik var det ikke i engelsk der man f.eks. måtte pugge gloser etc.

Jeg svarte bare på innlegget der det ble stilt spørsmålstegn med hvor smart jeg var eller i det tilfellet ikke var.
Dette innlegget var forholdsvis informativt. ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
made4u skrev:
Anonym skrev:
Tor Nado skrev:
made4u skrev:
Tor Nado skrev:
idioten made4

Nå var det ikke deg jeg quotet...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det skjønte´n sikkert med den inteligensen :-X
Mvh.KW.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Det er jo dessverre ofte slik at hvis IQ'en er uforholdsmessig høy, er den sosiale intelligensen tilsvarende lav. Det er ganske mange Mensa-medlemmer som er uføretrygdede (hadde selv en onkel) eller har en jobb som ikke innebærer så altfor mye kontakt med mennesker.

EQ er minst like viktig som IQ hvis man skal forhåpninger om å selge et budskap til andre mennesker, ellers virker ordflommen mot sin hensikt (hva nå den er).

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.683
Sted
Holmestrand
Jeg er den stolte innehaver av en forholdsvis standsmessig BMI.
Skulle gjerne funnet ut at det var brødet eller sausen eller poteten eller en annen syndebukk som kan ta hele skylde for min butte fasong. Etter min erfraring og oppfatning skyldes det hele ene og alene følgende forhold. Antall kalorier har på i en periode oversteget forbrenningen. Etter å ha etablert en ny "trivselsvekt" så ligger den dønn stabilt der. Jeg legger ikke på meg i jula, jeg blir ikke tynnere etter ei uke med for eksempel mye skigåing. Jeg kan ta sats spise mindre og trene mer. Da går jeg ned - saaaaaakteeeee.
Men skal denne nye vekta vedvare, så må jeg spise mindre.
Trist, men slik er det - for meg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:
Jeg er den stolte innehaver av en forholdsvis standsmessig BMI.
Skulle gjerne funnet ut at det var brødet eller sausen eller poteten eller en annen syndebukk som kan ta hele skylde for min butte fasong. Etter min erfraring og oppfatning skyldes det hele ene og alene følgende forhold. Antall kalorier har på i en periode oversteget forbrenningen. Etter å ha etablert en ny "trivselsvekt" så ligger den dønn stabilt der. Jeg legger ikke på meg i jula, jeg blir ikke tynnere etter ei uke med for eksempel mye skigåing. Jeg kan ta sats spise mindre og trene mer. Da går jeg ned - saaaaaakteeeee.
Men skal denne nye vekta vedvare, så må jeg spise mindre.
Trist, men slik er det - for meg.
Eller trene hardere, jeg gikk ned 3 kilo før jul etter å ha fulgt RYP grunnprogrammet i 6 uker uten å endre på kostholdet. Gikk lei så jeg kom aldri lengre enn halvveis i programmet men vekta er fortsatt stabilt lavere.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har vært superflink i tre uker nå. Spiser bare sunt og trenger 6 dager i uka. 1 1/2 time hard spinningtime i dag. Vekta? Nothing ....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Trening er overvurdert ....

edit:

Trening seks dager i uka er alt for mye.
Kroppen klarer ikke å ta seg inn.
2 til 3 ganger er mer enn nok.

Topp Bunn