I utgangspunktet er det et enkelt regnestykke (som andre har påpekt i tråden);
Kalorier inn minus kalorier ut.
Fullt så enkelt blir det nok til syvende og sist ikke, i og med de kaloriene som taes inn kan legge grunnlaget for videre kaloriinntak. Også er det den genetiske biten på kalorier ut.
Jeg er idrettsfysiolog (dog ikke ernæringsfysiolog), og har brukbar peiling på dette, men ser at en del i denne tråden besitter mer detaljkunnskaper om visse emner enn meg. Jeg avstår fra å diskutere heftig innen emner der jeg ikke har faglig trygghet, og framlegger ikke ting som om det er fasiten såfremt det ikke er solid bevisgrunnlag som heller kraftig i en retning.
Så til det som det synes å være greit å framlegge;
- styrketrening med fokus på å øke muskelmassen vil legge grunnlaget for en høyere "grunnforbrenning", det krever høyere forbrenning fra kroppen å vedlikeholde en større muskulatur.
- kondisjonstrening vil svi av kalorier underveis i treningsøkta
- jo høyere intensitet du jobber på kondisjonsmessig (såfremt store sentrale muskelgrupper er i bruk) dess høyere forbrenning pr tidsenhet
- jo bedre trent du er kondisjonmessig (i form av høyere oksygenopptak) dess mer kan du forbrenne pr tidsenhet uansett intensitetsnivå, du evner altså å gjøre et større arbeid på samme hjertefrekvens i forhold til før
- bedre styrke og kondisjon gir grunnlag for et høyere aktivitetsnivå under ikke-treningsrelaterte aktiviterer
Viktige punkt under kondisjonstrening; som det vel er påpekt tidligere i tråden så er den relative andelen fettforbrenning størst ved lav intensitet, og ligger du og trener på pratefart så er du på ren fettforbrenning. Dette vil ved måling av oksygenopptak vises på respiratorisk kvotient (CO2 ut/O2inn). Jo nærmere maksimalt arbeid du ligger dess større andel karbohydratforbrenning, og ved en intensitet på rundt 90% av makspuls og oppover ligger man på ren karbohydratforbrenning. Er dette et argument for å kun trene rolig for å forbrenne fett?
Etter mitt syn nei; det er antallet kalorier forbrent som skal erstattes, om disse kaloriene er forbrent som fett eller karbohydrater er ikke viktig. Og uansett; selv om andelen RELATIV fettforbrenning er lav på høy intensitet, kan den ABSOLUTTE omsatte fettmengden bli bra pga. en totalt høy energiomsetning.
Videre er den høyintensive treningen mest effektiv for å øke oksygenopptaket, og som nevnt vil et høyere oksygenopptak gi ringvirkninger i form av evnen til å gjøre et større enn arbeid før på alle intensitetsnivåer.
La oss si at du pr. dags dato løper en rolig langtur på 10 km/t, og du løper en time med 120 i puls. Du veier 80 kg. Med hastighet på 10 km/t rekker du overraskende nok å løpe 10 km den timen du holder på. Da har du forbrent ca 800 kalorier. Men så skjer det at du blir bedre trent, og løper rolig langtur med hastighet på 12 km/t og løper en time (fortsatt 120 i puls). Da har du svidd av 960 kalorier med samme anstrengelse.
Forøvrig regner man ca 5 kcal forbrent pr. liter oksygen tatt opp i organismen og brukt i forbrenningen (noe lavere enn 5 kcal ved ren fettforbrenning og noe høyere enn 5 kcal ved ren karbohydratforbrenning).
La oss da si at du er 80 kg, får målt et relativt maksimalt oksygenopptak på 45 ml/kg/min. Enkel omregning gir deg et absolutt maksimalt oksygenopptak på 3600 ml, eller om du vil 3,6 liter. Dette gir grunnlag for å forbrenne 18 kcal pr. minutt ved omtrent maksimal anstrengelse. La oss si at du gjennomfører denne realistiske hardøkten; du løper 30 min sammenhengende rundt melkesyreterskelen og klarer da å utnytte ca 80 % av det maskimale oksygenopptaket. 3,6x5x30x0,8= ca 430 kcal forbrent.
Men du, som den viljesterke personen du er, trener veldig godt 3-4 mnd og øker oksygenopptaket ditt til 55 ml/kg/min. Du gjør det enkelt og veier ennå 80 kg. Du tar da opp 4,4 liter oksygen pr minutt ved maksimalt arbeid, og kan da svi av 22 kcal pr minutt. Du gjennomfører samme økt på 30 min. 4,4x5x30x0,83= ca 545 kcal. Merk at prosenten av oksygenopptaket du klarer å utnytte over tid er økt til 83 %, denne effekten inntrer gjerne når man blir bedre trent (jeg valgte ut et sannsynlig tall tilfeldig).
Dette til opplysning, og et lite forsøk på å innprente hvor viktig bidraget av trening er i en vektreduksjonsprosess.
Mvh Frode Grønning