Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par høyttalerkabler selv...

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
HCS skrev:
Litt ot... Synes det er intr det en bransjeaktør skriver ifht sin skepsis til dyre kabler. All den tid at noen av de største marginene en har i bransjen ligger på nettopp kabler og andre såkallt "finuerlige" dippedutter 8)
Jeg er merket som bransjeaktør fordi jeg finner det etisk riktig - jeg ytrer selvfølgelig kun min egen mening her på Sentralen ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
.Marcus skrev:
Og på dette grunnlag proklamerer du at du er totalt uanfektet av all utenforstående påvirkning av noe slag?

Du må nesten være den eneste på kloden som kun, ene og alene, eksklusivt baserer deg på dine egne erfaringer - og samtidig ikke lar deg påvirke det grann av utforming, farge, innpakning, omdømme, merkevare eller prissetting. :)

Edge CD-spilleren er sikkert veldig bra, merkelig hvordan andrehåndsprisen stupte i bakken med en gang folk visste hva som faktisk var oppi. Flott av Anonym at han bringer opp det, for det er et av de beste eksemplene på akkurat dette her i HiFi-samfunnet.

Red.: Jeg kan vel kanskje tilføye med en gang at jeg er helt åpen for at det kan skje store lydmessige forandringer ved f.eks. kabelbytter - men er også av den oppfatning at det meste sitter i hodet på en. Men når det er sagt, kan ingen nekte for at det er verdt prisen man betaler, selv om man kjøper seg sinnsro i den forstand at kjøperen selv blir fornøyd og ikke nødvendigvis bedre lydkvalitet.
Nei, jeg påstår ikke at jeg er upåvirket av andre, men når det gjelder kabler jeg skal betale med mine egne penger er avgjørelsen min og ingen annens, - altså avgjørelsen er eksklusivt baseret på mine egne erfaringer.

Edge-spilleren kjenner jeg ikke til. Det finnes jo en tre fire gamle ærverdige high-end produsenter fremdeles, så hvorfor ikke holde seg til dem så slipper man slike begredligheter. Eller enda bedre, kjøp 10 - 15 år gamle produkter produsert av disse så er du på trygg grunn.

Jeg er enig i at det meste sitter i hodet. Det er tross alt det som er i mellom ørene som skal tolke det ørene hører. Hvis du må kjøpe deg sinnsro har hobbyen gått over styr. Ta kontakt med psykolog!

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
nb skrev:
Å innbille seg selv at man kjøper noe ene og alene basert på produktets ytelse synest jeg er temmelig naivt.
Å køpe en kabel basert på omtale og farge er i hvertfall naivt!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
nb skrev:
Å innbille seg selv at man kjøper noe ene og alene basert på produktets ytelse synest jeg er temmelig naivt.
Å tro at en ikke blir påvirket av markedsføring er mer naivt.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
nb skrev:
Å krangle om kablers bidrag basert på synsing, tro og veltalenhet iblandet litt teori er .......

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.713
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
nb skrev:
Å krangle om kablers bidrag basert på synsing, tro og veltalenhet iblandet litt teori er .......
God underholdning til tider ....

Re godlyd, resursene kunne vel med fordel legges andre steder .... IMHO

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Jada, kabler er neppe value for money, men jeg er likevel overrasket over hva som kan høres av forskjell i et virkelig godt anlegg, uansett årsaken til at man hører det. Det jeg savner mest i debatten er aksept for andres ståsted uten å idiotforklare de som velger/lar være å kjøpe kostbare kabler. Man kan mene hva man vil om forskjellige produkter, men hva jeg velger å legge pengene mine i er til syvende og sist min egen sak. De dyreste kablene jeg har er forresten noen grå unnselige hyssinger så blingmotivet fungerer dårlig her i huset. Jeg hæler ikke prangende farger og mønstre og synes kabler helst bør være usynlige. Men pokker heller, folk kjøper da hvite biler også . . . .

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
ayaboh skrev:
nb skrev:
Bortimot alle valg en tar når en handler i dagligvarebutikken er påvirket av markedsføring.

Hva folk bruker penger på bryr jeg meg mindre om, selv har jeg signalkabler som er en god del dyrere enn entry level kabler (Kimber Hero) men det går litt på magefølelse og nattesøvn for min del kombinert med det at jeg mener å høre en forskjell.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
ayaboh skrev:
nb skrev:

Kanskje farge, men ikke omtale!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Jada, kabler er neppe value for money, men jeg er likevel overrasket over hva som kan høres av forskjell i et virkelig godt anlegg, uansett årsaken til at man hører det. Det jeg savner mest i debatten er aksept for andres ståsted uten å idiotforklare de som velger/lar være å kjøpe kostbare kabler.

Ingen betviler at det hørers forskjeller. Det som er spørsmålet er årsakene. Årsaken har ingenting ting med idiotforklaring å gjøre, dersom man ikke selv mener å inneha en annen type persepsjon enn resten av menneskeheten.
Folk har hørt forskjell på absolutt hva som helst; det er ikke ett eneste tweak lansert for å forbedre lyden som ikke en eller annen har hørt har hatt betydelig effekt.

L

larkus

Gjest
Det er som regel induktans og kapasitans som trekkes frem når det skal forklares lydmessige forskjeller på kabler. Disse egenskapene påvirker etter det jeg har fått med meg bare det øvre frekvensområdet (også kalt "diskant" ;D).
Men hvilke elektriske egenskaper er det som gjør at vi kan høre forskjeller på kabler i de nederste frekvensene (også kalt "bass" ;D )?

mvh
larkus

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Voff skrev:
Trondmeg skrev:
Jada, kabler er neppe value for money, men jeg er likevel overrasket over hva som kan høres av forskjell i et virkelig godt anlegg, uansett årsaken til at man hører det. Det jeg savner mest i debatten er aksept for andres ståsted uten å idiotforklare de som velger/lar være å kjøpe kostbare kabler.

Ingen betviler at det hørers forskjeller. Det som er spørsmålet er årsakene. Årsaken har ingenting ting med idiotforklaring å gjøre, dersom man ikke selv mener å inneha en annen type persepsjon enn resten av menneskeheten.
Folk har hørt forskjell på absolutt hva som helst; det er ikke ett eneste tweak lansert for å forbedre lyden som ikke en eller annen har hørt har hatt betydelig effekt.
Det har blitt betvilt at det er hørbare forskjeller mellom kabler, ikke om noen har påstått hørt forskjell. Andres oppfatning enn egen har det gjentatte ganger blitt harselert med her på sentralen. Jeg savner respekt for andres holdning og mening uten at denne skal idiotforklares.

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Antall liker
0
larkus skrev:
Det er som regel induktans og kapasitans som trekkes frem når det skal forklares lydmessige forskjeller på kabler. Disse egenskapene påvirker etter det jeg har fått med meg bare det øvre frekvensområdet (også kalt "diskant" ;D).
Men hvilke elektriske egenskaper er det som gjør at vi kan høre forskjeller på kabler i de nederste frekvensene (også kalt "bass" ;D )?

mvh
larkus
Resistans vil kunne påvirke hele frekvensområdet, også bassen, men litt ekstra i diskanten kan i visse tilfeller subjektivt oppfattes som en oppstramming av bassen.

L

larkus

Gjest
Det som gir bassgjengivelsen karakter er fordelingen av overtoner helt opp i mellomtoneområdet. Det er dette som gjør at vi kan skille f.eks. en kontrabass fra en el-bass. En kabels egenskaper i mellomtoneområdet er dermed med på å bestemme hvordan vi oppfatter bassgjengivelsen fra samme kabel.

Når det gjelder overskriften i denne tråden svarer jeg følgende:

Nei, jeg synes slett ikke det er vanskelig å lage en høyttalerkabel selv hvis man starter med ledning/kabel levert på rull. Den største utfordringen er å få en finish på linje med dyr butikk-kabel.

mvh
larkus

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
Det som gir bassgjengivelsen karakter er fordelingen av overtoner helt opp i mellomtoneområdet. Det er dette som gjør at vi kan skille f.eks. en kontrabass fra en el-bass. En kabels egenskaper i mellomtoneområdet er dermed med på å bestemme hvordan vi oppfatter bassgjengivelsen fra samme kabel.

Når det gjelder overskriften i denne tråden svarer jeg følgende:

Nei, jeg synes slett ikke det er vanskelig å lage en høyttalerkabel selv hvis man starter med ledning/kabel levert på rull. Den største utfordringen er å få en finish på linje med dyr butikk-kabel.

mvh
larkus
Sååå; det er forskjell på kabler - og kablers egenskaper....... ;) :eek:

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
http://www.eetimes.com/design/audio...kers-Effects-of-amplifiers-and-cables--Part-5

"The distortion patterns were noticeably different, not only between the cables, but also between the input and output ends of each cable. The implication here is that the cables change the way that the complex load is seen by the amplifier. Voishvillo reported that upon seeing this, Czerwinski exclaimed "But they're only short cables!""

"Given the obvious interdependence of all the parts of the circuit, the findings help to explain why such a lack of consistency exists between reports of the beneficial effects of using certain loudspeaker cables. It would appear to be the case that certain cable benefits can only be claimed for certain amplifier/loudspeaker combinations, and that any perceived audible improvement heard on any one combination may not necessarily be able to be expected when the cable is used on any other combination"

/Suomela

L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
Du må konsentrere deg om å følge med i timen, fredd :) Jeg har aldri hevdet at det ikke er forskjell på kabler. Og det burde du vite fanden så godt :mad: Det jeg hevder er at det finnes alternativer som låter så inni helvete godt uten at det behøver å koste noe særlig.

mvh
larkus

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
Du må konsentrere deg om å følge med i timen, fredd :) Jeg har aldri hevdet at det ikke er forskjell på kabler. Og det burde du vite fanden så godt :mad: Det jeg hevder er at det finnes alternativer som låter så inni helvete godt uten at det behøver å koste noe særlig.

mvh
larkus
Jeg tror jeg følger svært (fanden så) godt med i timen Karl....
Alternativet du snakker om ble forbikjørt, overkjørt og omtrent "knust" for en tid tilbake....
Nok om det Dette blir jeg og du ALDRIG enige om Karl og det veit me begg to - fanden så godt... ;D - uansett hvor inn i helvetes godt du syns de lyder.. for godt lyder de, men jeg har hørt hva du kan-/ går glipp av.... ;) :)

L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
larkus skrev:
56fwb skrev:

mvh
larkus
Alternativet du snakker om ble forbikjørt, overkjørt og omtrent "knust" for en tid tilbake....
Nok om det Dette blir jeg og du ALDRIG eninge om og det veit me begg to - fanden så godt... ;D - uansett hvor inn i helvetes godt du syns de lyder.. for godt lyder de, men jeg har hørt hva du kan-/ går glipp av.... ;) :)
Case closed ;D

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
56fwb skrev:
larkus skrev:
56fwb skrev:

mvh
larkus
Nok om det Dette blir jeg og du ALDRIG eninge om og det veit me begg to - fanden så godt... ;D - uansett hvor inn i helvetes godt du syns de lyder.. for godt lyder de, men jeg har hørt hva du kan-/ går glipp av.... ;) :)
Case closed ;D
JEPP!!!!!! (men jeg kan komme på besøk med noen meter med svart - og litt grå - kabel .....også ikledd edelt trevirke....) ;D ;D ;D ;D 8)

L

larkus

Gjest
Ok,fredd! Du virker selvsikker! Jeg tar utfordringen. Jeg skal være den første til å innrømme det dersom det viser seg å være forbedring av vesentlig betydning.
Det spørs hvem som har mest å forsvare ;D ;D ;D ;D osv.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
larkus skrev:
Ok,fredd! Du virker selvsikker! Jeg tar utfordringen. Jeg skal være den første til å innrømme det dersom det viser seg å være forbedring av vesentlig betydning.
det er du larkus 8)veldig ivrig på å fortelle omverden hvor smart valg du har gjort kan det virke som

L

larkus

Gjest
65finger skrev:
larkus skrev:
det er du larkus 8)veldig ivrig på å fortelle omverden hvor smart valg du har gjort kan det virke som
Vel, nå er det vel noen personer som har promotert kablene med treverk nokså uhemmet her på HFS også, uten at det har blitt reagert noe særlig på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
Vel, nå er det vel noen personer som har promotert kablene med treverk nokså uhemmet her på HFS også.
du har et poeng! de er nok også noen klasser over sc er jeg redd. Har begge ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
Vel, nå er det vel noen personer som har promotert kablene med treverk nokså uhemmet her på HFS også.
Godt du er fornøyd med kablene du har. Det er nok de som har gått andre veien også...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
Godt du er fornøyd med kablene du har. Det er nok de som har gått andre veien også...
jepp! folk får gjøre det de mener er best

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
Hvis kablene låter "klasser over solidcore" må de m.a.o spille betydelig annerledes enn sc. Tykk massiv enleder gir ingen hørbar lydpåvirkning.

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
R.S. skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
Hvis kablene låter "klasser over solidcore" må de m.a.o spille betydelig annerledes enn sc. Tykk massiv enleder gir ingen hørbar lydpåvirkning.

Mvh. RS
Tykke massive enledere degraderer lyden i mitt system

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
65finger skrev:
R.S. skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:

Mvh. RS
Tykke massive enledere degraderer lyden i mitt system

Det er en avgjørende evaluering du må gjøre selv og stå for. Avgjørende fordi alle senere vurderinger vil være basert på denne.

Mitt system degraderes definitivt ikke av massiv kobber, tvert imot :-*

Mvh. RS

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Antall liker
0
R.S. skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:

Mvh. RS
Jeg kan ikke forestille mig noget der giver et større fodaftryk/lydpåvirkning end meget tykke massive kobberleder.
Men indrømmet, lyd-fodaftrykket kan passer fint til elektronik i mellem-klassen såkaldt midi-hifi.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
thor72 skrev:
R.S. skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:

Mvh. RS
Jeg kan ikke forestille mig noget der giver et større fodaftryk/lydpåvirkning end meget tykke massive kobberleder.
Men indrømmet, lyd-fodaftrykket kan passer fint til elektronik i mellem klassen såkaldt midi-hifi.

"..ikke forestille meg noget der giver større fodavtryk.." Jo takk, der fikk vi plassert deg både hva lyttekompetanse og seriøsitet angår.

Mvh.RS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.S. skrev:
thor72 skrev:
R.S. skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:

Mvh. RS
Men indrømmet, lyd-fodaftrykket kan passer fint til elektronik i mellem klassen såkaldt midi-hifi.

"..ikke forestille meg noget der giver større fodavtryk.." Jo takk, der fikk vi plassert deg både hva lyttekompetanse og seriøsitet angår.

Mvh.RS
Og du vet ALT R.S ? Du som ikke engang tørr sende disse "fantastiske" kablene til test? En konkret utfordring som du velger å neglisjere.. Enten så vet du at de ikke er så gode som du sier , eller så er DIN seriøsitet meget lav... ;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
R.S. skrev:
thor72 skrev:
R.S. skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:
65finger skrev:
larkus skrev:

Mvh. RS

Mvh.RS
Og du vet ALT R.S ? Du som ikke engang tørr sende disse "fantastiske" kablene til test? En konkret utfordring som du velger å neglisjere.. Enten så vet du at de ikke er så gode som du sier , eller så er DIN seriøsitet meget lav... ;)
Solidcore kabel kan kjøpes på Biltema for noen få hundrelapper så det å kjøpe seg et sett solidcore koster ikke noe mer enn det vil koste for porto.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trodde denne vivanco kablen var noe helt spesiellt jeg ? :-[

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
HCS skrev:
Trodde denne vivanco kablen var noe helt spesiellt jeg ? :-[
Vivanco - coax = signalkabel.

Som ano sier, SC "ht" kabler få's kjøpt hos nærmeste biltema/clas o/trikker vil jeg tro.
Mine ekkj (4x6kv sc) fikk jeg fra elfa. Tror ikke de selger den typen lengre.

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Denne hobbyen handler i utgangspunktet om å finne glede i å lytte til musikk og dele erfaringer med ulikt utstyr og tilbehør. I all gemyttlighet skulle man tro. Desverre sporer enkelte av i en personfokusert "min er større enn din"-debatt der temperaturen fort går over kokepunktet. Det kan nok være en ide å forsøke å beholde et perpektiv på hva saken egentlig dreier seg om.

Mvh. RS

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.S. skrev:
Denne hobbyen handler i utgangspunktet om å finne glede i å lytte til musikk og dele erfaringer med ulikt utstyr og tilbehør. I all gemyttlighet skulle man tro. Desverre sporer enkelte av i en personfokusert "min er større enn din"-debatt der temperaturen fort går over kokepunktet. Det kan nok være en ide å forsøke å beholde et perpektiv på hva saken egentlig dreier seg om.

Mvh. RS
"Jo takk, der fikk vi plassert deg både hva lyttekompetanse og seriøsitet angår. " - dette finner en sikkert mye glede i... ::)

Topp Bunn