Det perfekte lytterom - mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Og nederst i forundringsesken. Nå må jeg være tålmodig og vente på plinth og tonearm.
    Sukk.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Gammalt ræl, ja..... du har vel ikke nok å henge fingrene i :rolleyes: Helt ny?

V

vredensgnag

Gjest
    Er nok født noen tiår for sent - har en forkjærlighet for slikt ræl.
    Som ny, rehabilitert etter alle kunstens regler og sendt meg med livstidsgaranti. Spilleren holder nok lenger enn meg!

Skal ta bilde av den i dagslys - men den er naken uten plinth.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Vi er alle litt nakne uten plinth - og som oss så ser disse alderstegne spillerne som regel langt bedre ut med klær på!

Med tanke på lokasjonen så kan vi vel vente oss en !Beito Edition... tyrirot med malmfuruinnslag..? Eller kanskje en "Skigarrard" OK, blaut den ja..

V

vredensgnag

Gjest
    Besøkende vil bli møtt med et rungende "Velkommen til Garrards!"

Dette var da deilig - begynner med en tur i en hestevogn i vårvær, med fuglesang, på vei til konsert. Selv om hestens fotefall er repetitivt, er det øvrige så naturtro tatt opp at hunden småbjeffer til det.

Kjenning med sted og publikum under konserten - bevisst bruk av sorl, og definitivt ingen sort bakgrunn.

Vedlegg

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Siden jeg for tiden kjører tilleggsvarme i heimen med 845-rør, fikk jeg vibber på denne reportasjen fra KR Audio.

HiFiForum.nu - Bes�k hos KR Audio Prag

Har forresten utmerkede erfaringer med Valdres Energi. Jeg målte spenningen her og kom til at den lå nærmest fast på 247V. Vel generøst for mine vintage-komponenter, følte jeg, og tok kontakt. Dagen etter var det en på trappa som målte, for å være sikker på at jeg ikke rørte med ting jeg ikke skjønte meg på, og neste dag var den justert til 229-230, fast. Service!

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Såpass personlig service er nok noe som tilhører litt mer perifere strøk, dessverre.
    Hatten av for Valdres Energi!
    Og som derigjennom nok har forlenget levetiden på din anseelige samling av vintage-komponenter. Legg de til på din julekortliste!

V

vredensgnag

Gjest
    Ett steg videre med min Garrard. Begynner med denne plinthen fra Russel Collinson.

coco301002.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er et visst Apple/Assos/B&O-kjøpsopplevelsesstuk over de senere innleggene her. Farlig, meget farlig.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ååååååhh, det er vakkert, fine plintet!!!

/ Morten

V

vredensgnag

Gjest
    Det er samme Russel Collinson som skal lage "shindo-style" plint(h) til meg. Han og jeg spekulerer i å kopiere Shindos eget plinth (har vanskelig med å la være å ta med den h'en, selv om jeg kjøper at det er plint på norsk/plinthus på oldgresk). Shindo har lagt hele kirsebærplanker vertikalt og ikke horisontalt.

En annen vinkel på den jeg har kjøpt nå - det er noe over disse vakre tingene, syns jeg. Musikken og whiskyen smaker bare avsindig godt, selv når det ikke spilles. ;)

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.951
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Enig i både musikken og whiskyen, og hvorfor ikke, noe så vakkert, kan gjerne få lov å hete plinth Vreden!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

T

Tittentei

Gjest
    Vanvittig flott plass dette! Her er det nok av frisk luft! :D

V

vredensgnag

Gjest
    Fin helg, med mye lytting, slik det gjerne blir når det kommer nye komponenter i hus.

For noen år siden kunne jeg valgt å gå denne veien innen HiFi i valg av platespiller.

munchen50.jpg

Heldigvis gjorde jeg ikke det.

I stedet har jeg levd opp til mine nostalgiske og sære preferanser, og hatt det fint med å oppdage gleden i gode vintage-komponenter. Nå senest en Garrard 301 i Hammertone, med plinth fra Russel Collinson. I januar får den en tonearm fra Thomas Schick, mens den nå avspiller så det er ørensfryd her med en Fidelity Research FR64FX II (takk til Impulse som påpekte den presise betegnelsen for armen, som ble bygd helt på tampen av FRs virketid.)
    Den fikk jeg fatt i gjennom en av forumets store entusiaster og samlere, som egentlig ikke hadde tenkt å selge akkurat den armen, tror jeg.

Nå står det en Goldring 1042 på armen (jada, MM). Etter anbefaling og etter hva jeg hører var det en god anbefaling.
    Jeff Days artikkel om Garrard 301 Restoration Project var til god hjelp på veien mot investeringen. Linker til del 3, der det er linker til 1 og 2 i starten:
    6moons audio reviews: Garrard�Project 3

Først oppsett vha Shures "Obstacle Course" set-up plate og HiFi News ditto. Førstnevnte riktignok beregnet på en annen PU, men gjør nytten.

Har spilt mye forskjellig i helgen, i henhold til S.O.P. om å "finne ting i kildene jeg ikke har hørt før." Dette er en lyrisk platespiller, med autoritet. Den maler musikk godt.
    Jeg har skrudd den hardt fast i den massive plinthen, og er forbauset over hvor lite støy som finner veien til nålen. Er vinylen tyst så er det også sort bakgrunn med denne kombinasjonen. Etter innledende manøvrer med opera, symfoni, engelske kor, forskjellig jazz i mono og stereo - tok jeg sjansen på å lytte til solo piano. Alfred Brendel og sonater av Beethoven. Tonene hang foran meg med stor realisme og uten noen hastighetsvariasjoner, så jeg kunne puste lettet ut.

Orgelet i King's College, Cambridge, ramlet også inn i stuen med en autoritet jeg stusset over fra mine relativt beskjedne høyttalere; cymbalene til Christian Garros kom bedre gjennom enn jeg har hørt dem før i Loussiers Play Bach aux Champs Elysees; og Joni Mitchells Wild Things Run Fast måtte gjennomlyttes fra start til slutt.

Selv hunden kroer seg i sofaen, med labbene rett i været. Takk avsendes til Ray Clark, Russel Collinson, en meget hyggelig HFSer og gutta på Garrard som fant på å bygge en tanks for avspilling av musikk.

Garrard 301_HRb.jpg

Dagslysbilde, siden kveldsbildet gir inntrykk av at veden er kunstig rød.

Vedlegg

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    MATT Test - akustikk.

Etter at jeg flyttet til nye trakter måtte jeg lete etter beste plassering for anlegget, mens jeg planlegger videre utvikling.
    Har det nå i en "krok" av stuen, skråtak og asymmetrisk, og stor vindusflate bak høyttalerne. Men merket meg at det lød godt der.
    I kveld har jeg holdt på med Matt Testen, og den anbefales.

Lytt først til filen gjennom hodetelefoner, og deretter gjennom anlegget. Avvik skyldes rominteraksjonen. Forklares gjennom linken.

ASC M.A.T.T. Test

http://www.asc-hifi.com/matt-test2.htm

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fin helg, med mye lytting, slik det gjerne blir når det kommer nye komponenter i hus.

For noen år siden kunne jeg valgt å gå denne veien innen HiFi i valg av platespiller.

Vis vedlegget 170425

Heldigvis gjorde jeg ikke det.
    He-he, den spilleren er så sjukt stygg at om den så var verdens beste spiller, så måtte den stå i eget rom slik at en slapp unna synsinntrykk. Seende lytting her ville gjort den skjønneste musikk til et opphold i skjærsilden.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg ser for meg visse utfordringer når det gjelder støv, og fjerning av samme.
    Samtidig som jeg stusser veldig over hvorfor det ikke på noe tidspunkt gikk opp for konstruktøren at han (hun?) var i gang med noe komplett absurd?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.091
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -heter ikke den spilleren "la Luce" eller noe saant? I saa tilfelle var det en "hun". Mvh

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje Jim Henson var involvert?

Hensondoozers.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, hvordan går det med planleggingen av lytterommet?
    Har ikke fått riktig med meg hvordan størrelse du sikter på og hvorfor. Har du lyst til å dele litt hva du tenker rundt den "perfekte" størrelse? Følger du en formel?
    Send gjerne PM:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn