Det perfekte lytterom - mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.131
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Gratulerer med avgjørelsen, og kjøpet, vredensgnag!

Det der ser ut som et riktig drømmested.
    Jeg skimter en gangbro ved enden av hagen der bak, og rennende vann er en velsignelse for sjela. Aner dermed gode fiskemuligheter i området.

Med nytt påbygg på den enden blir huset/husene en sammenhengende hestesko rundt et skjermet uterom? Det er meget lurt, spesielt i slike omgivelser. Det har alltid forundret meg at en sånn form ikke er vanligere her til lands.
    Og jeg som trudde det var en trampoline!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....
    Jeg skimter en gangbro ved enden av hagen der bak, og rennende vann .........
    Heh, det trodde jeg også først, før fantasien dro avgårde. Sånne steder og sånne bilder har den effekten på meg. Det må være et godt tegn. -og så må jeg få meg større skjerm, og nye briller.
    Men best for vreden at fossen ikke ligger fullt så nær. Kunne blitt vel mye sus og dus.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.131
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    ....
    Jeg skimter en gangbro ved enden av hagen der bak, og rennende vann .........
    Heh, det trodde jeg også først, før fantasien dro avgårde. Sånne steder og sånne bilder har den effekten på meg. Det må være et godt tegn. -og så må jeg få meg større skjerm, og nye briller.
    Men best for vreden at fossen ikke ligger fullt så nær. Kunne blitt vel mye sus og dus.
    uansett vad det er, så er ett grattis til nytt sted på plass:)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med hus! Det ser ut til å være behagelig langt unna naboer og slikt - her er det bare å slå ut hifi-håret.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer! Blir spennende og se hva det blir ut av dette.
    Så deilig flott og rolig ut.

V

vredensgnag

Gjest
    Takker for hyggelige meldinger.
    Joda, her kan jeg kjøre volumvalg uten å behøve å tenke på nabovarsel. Med årene har jeg vel uansett valgt å være mer moderat på SPL. Det stemmer at det er en trampoline. Eiendommen ligger i et bratt område, der alle nærliggende stedsnavn henspiller på -bratt, -trilla, osv!
    Eiendommen nedenfor var gjenstand for et "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu" program fra NRK ... men strømforsyningen er veldimensjonert og stabil.

Det er ikke langt til daltoppen, følger man juvet som ligger lenger oppe, i forlengelse av taklinjen til uthuset, så kommer man til en skikkelig røslig foss.
    Det nye fløybygget vil ligge mellom Volvoen og huset. Taket på midtbygget skal løftes litt, men mesteparten av innsatsen skal legges i den nye fløyen, som blir arbeidssal med innlagt lyttemoment. Eiendommen er i meget god tilstand. (Det skal snekres (sang)fuglkasser i vinter - utrolig fuglesang på stedet. Men det skal ikke så mye til, når man kommer fra byen der søte katter i horder har tatt for seg av småfuglene).

Skjermbilde 2012-07-19 kl. 13.44.23.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Ikke så halvgæærnt dette - der kan du dessuten ta av med hangglideren rett ut, og lande i bygda for å gjøre dagens innkjøp, og så bestikke nærmeste bonde til å frakte deg opp på traktorhengeren igjen etterpå! IDYLL!

V

vredensgnag

Gjest
    Det tok på å vente på overtakelsen, men nå er jeg på plass. Planleggingen av tilbygget ble satt i gang i juni og lokal entreprenør er alt tilsnakket og gjort entusiastisk. Men det står ikke ferdig før til neste vår. Så i mellomtiden får jeg hygge meg med med hva jeg kan improvisere. Tape-spiller og platespiller er i Oslo, så her ble det koblet opp en MA med stream som kilde fra en AE.

Diverse utstyr skal hentes i ukene som kommer. Bl.a. en tur til Danmark, der Frede venter utålmodig på å vise meg hva han har fått til med et komplett Beosystem 1200 som er fullstendig restaurert. Og så skal jeg overlevere to Beogram 4000 til ham, for at han skal skape en ultimat Beogram 4000 fra donorspillerne.
    Beosystem 1200 skal opp på loftet, mens Beogram 4000 skal få god plass i kommende lytterom.

Ellers ganske fantastisk å lytte til musikk mens man skuer utover dalen her.

(Og slåmaskin er bestilt.)

Vedlegg

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Dette var lekkert Vreden. Det ser idyllisk ut og vil nok gi sjelefred i bøtter og spann sammenlignet med en leilighet i Oslogryten. Lykke til i det nye huset.

V

vredensgnag

Gjest
    Hyggelig. Jeg har hatt vansker med å tørke vekk fliret disse dagene etter innflytting, så det kjennes rett.

Dette passer kanskje best i design-tråden, men jeg var så heldig å finne et bord tegnet av Arne Halvorsen, og kombinerte det med noen stoler fra Børge Mogensen - begge restaurerte vintage originaler. Bildet gir et lite inntrykk av utsikten over dalen, som også blir utsikten fra tilbygget.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.986
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vanvittig flott utsikt!

Beholder du et pied-a-terre i Oslogryta, eller tar du med deg pikkpakk, jobb og evt. familie opp dit?

mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du har vel ikke en BB reol som matcher også vreden? I den rette kombinasjonen er det en liten klassiker som blir vanskligere og vanskligere å få tak i.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rett og slett: WOW og gratulerer!
    Her skal det selvfølgelig følges med fremover også :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.367
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja ja. Jeg hadde den beste utsikten. Hvilket praktsted du har funnet! Gratulerer så mye.

Den furua må da være hentet fra André Bjerkes tøysedikt om Farao på ferie?

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    En slik utsikt kan skape både sjelefred og selvinnsikt. Fantastiske omgivelser.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jøss for en super tråd!! gratulerer med ny fantastisk eiendom

V

vredensgnag

Gjest
    Ja ja. Jeg hadde den beste utsikten. Hvilket praktsted du har funnet! Gratulerer så mye.

Den furua må da være hentet fra André Bjerkes tøysedikt om Farao på ferie?
    Har ikke sett noen furie i furua ennå, men jeg har såvidt flyttet inn!

Den furua er spesiell. Den er gigantisk, og faller den over huset av en eller annen grunn får jeg håpe vi er ute på tur med hunden.
    Rett utenfor vinduet.

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ord blir overflødige. Glad på dine vegne! Spent på planene for lytterommet.:)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Utrolig flott, gratulerer så mye med både hus og tilhørende "busk"! :)
    Slike steder gir sjelefred, og en ro i kropp og sinn som er mer verdt enn all-verdens mynt!
    Tør du antyde noe om hvilken kant av landet du landet i?
    Mener du tenkte i retning Vestfold en stund, men slik natur finner man vel neppe der? Med all respekt for "vessfollinger" og hva de der ellers har å by på.

V

vredensgnag

Gjest
    @ Scrooge
    Det begynte med at jeg lette etter en fjellgård, noen år tilbake. Men plassene jeg fant lå vanskelig til i forhold til flyforbindelser, o.l.
    Vestfold er et ypperlig alternativ pga Torp, ferger, o.a., og jeg brukte lang tid på å vurdere både tomtemuligheter og hus der. Men så dukket dette stedet opp, samtidig med at jeg fant ut at Fagernes flyplass har daglige avganger til Oslo og at det muligens skal bli regulære avganger til utlandet herfra. Da sa det klikk, og dermed endte jeg opp i Valdres (Sanseriket, kaller man Valdres. Det passer godt, syns jeg.)
    Sanseriket

Nåvel - tilbake til konkrete tilbyggsplaner. Som nevnt tidlig i tråden planlegger jeg et bygg der jeg kan kombinere arbeid og nytelse.
    Kjøkkenet flyttes fra enden av nåværende bygg til midtstuen, der kjøkkenet nå ligger blir det spasergang over til tilbygget, som blir noe tilsvarende dette.

Arbeidsrommet skal bygges som i romplanen under, ny del merket i blått. I neste uke skal jeg legge ut "omkretsen" og vurdere hvor stort det bør være.
    Blir helt sikkert en del justeringer før det er ferdig!

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Utrolig mange flotte plasser der oppe.
    Min eldste søster bor i Øylo, ikke lange biten til Vangsmjøsa - fiske muligheter, tur terreng osv.
    Svoger er innfødt ;)

Skal bli moro å følge med her i tråden fremover.

Gratulerer igjen med bolig.

/jan

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    @ vredens:
    Fantastisk!
    Valdres er jo et herlig sted, selv om jeg ikke kjenner stedet så godt som jeg gjerne skulle ønske.
    Og når de nødvendige fascilitetene allerede er på plass mtp kommunikasjonsmuligheter, så vil jeg absolutt tro at du vil stortrives med valget! Veien inn til "heksegryta" vil uansett ikke være lang, om / når man behøver å ta seg i retning av litt mer urbane strøk.
    Personlig har jeg også muligheten til å stikke av fra byens kjas og mas, ved at jeg / vi har et feriested på Greenskogen i Sigdal.
    Dit reiser jeg så ofte jeg kan, for å nyte skogens ro og kose meg med alt som hører til av fugle- og dyreliv. Ubetalelig! Kanskje jeg bytter adresse etterhvert? Det kan jo godt hende.....

Ellers ser jo prosjektet og de fremtidige planene riktig så bra ut - ser frem til detaljene etterhvert som det hele skrider frem.
    Håper du holder oss oppdatert? Dette MÅ jo bli mer enn bare bra!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    -Det perfekte lytterom - mulig?
    -Ja, jeg begynner å tro det, slik som forutsetningene ser ut her.

Dette bør bli bra både for menneske og hund.
    Det er veldig kjekt å følge med på et slikt drømmeprosjekt. Vi håper å se både tegninger og bilder underveis.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Recorded at the legendary Capitol Records, the album was made with MacFarlane singing live in the same room as the orchestra, just as they did in 50's. Additionally, Frank Sinatra's original microphone "nicknamed The Frank", on loan from the Smithsonian, was used to record the album. All songs were recorded to analog tape, to match the warm sound of the historic records of that era.

51VtCJrsSEL._SL500_AA300_.jpg

Meget interessant akustisk øvelse, der man brukte stereobarndomteknikk. Ble sluppet tidligere i år, men nådde meg først nå. Usedvanlig godt innlegg i debatten omkring moderne opptaksteknikker og hva det har kostet av tapt lytteglede.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når vi først er inne på Qobuz. De kom med oppgradert desktop igår. Nå ser det ut som ting går litt kjappere.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er solgt på disse vintage-spillerne. Fant denne i Østerrike, dvs. den er på vei til meg og jeg får krysse fingrene. Garrard Hammertone 301 som er blitt fullstendig rehabilitert. Den har opprinnelig grease-bearing, men også en Loricraft-bearing som er den installerte. Får også opprinnelige matter og moderne matte, osv.

Ah, det blir herlig å sette seg godt til rette i høstmørket, med en god whisky, mens nålen finner frem til musikken her!

Skjermbilde 2012-09-26 kl. 12.00.21.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.599
    Vreden, jeg går ut fra at du kjenner til garrardmatters.com?

V

vredensgnag

Gjest
    Herlig!
    Regner med at du forlengst har tatt en titt her: Garrard 301 Hammertone Turntabe by Audio Grail - YouTube
    Joda, jeg har kikket både på Audio Grail og Classic HiFi sine tilbud. Audio Grails hammertone er ikke autentisk, uten at det bør være utslagsgivende. De lager en two-tone effekt i lakken som er sterkere enn i originalversjonene. Spilleren jeg fant i Østerrike er restaurert med tilnærmet original-lakkering - men jeg har veid en del frem og tilbake når det gjelder valg der. Mange fine ressurser på nett for Garrard-venner!
    Har også vært i kontakt med en som lager Shindo-style plinth i solid kirsebærutførelse. Blir vel umulig å få meg ut av huset når dette står klart!

V

vredensgnag

Gjest
    Gitt tidligere innlegg er det vel ingen videre spenning å hente her.

GB1.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn