Med så stort rom, så er du garantert å komme i mål med dette prosjektet. Ikke minst fordi du har stor frihet til å flytte litt rundt på HT og lyttepos dersom du uheldigvis havner midt i en stående bølges summeringspunkt (eller kanselleringspunkt).
Faktisk har du neste samme dimmensjoner som meg. Min stue er ca 10x4, men med et bredt tilbygg midt på langsiden på ca 1,5x5 meter hvor HT er plassert. Altså blir den effektive lyttestørrelsen ca 10x5,5.
Her er noen betraktninger:
1.
Murvegger og gulv gir veldig "stivt" rom. Normalt er jo vegger/gulv bygd av reisverk som absorberer lave frekevenser ganske effektivt. Hos deg vil de leve mye lengre i rommet. Det betyr at stående bølger (og de oppstår i ETHVERT rom uansett dimmensjoner) vil bli mer sjenerende...
2.
Med untak av stående bølger i bassen, så er det skyfri himmel. Takket være de store dimmensjonene så vil refleksjoner bli et lite problem, og som du kan bekjempe med enkle hjelpemidler som kan utplasseres i etterkant.
3.
Altså bør du få kartlagt - bokstavelig talt - de stående bølgene med en gang. Dette kan enkelt simuleres i dedikerte PC-programmer. Du tegner opp rommet, angir hvor HT og lyttepos skal være, og programmet simmulerer så frekvensgangen. Flytter du litt på pos så får du en helt ny kurve. Her kan du også finne ut (simmulere) om det kan lønne seg med +/- 10cm i bredde/lengde/høyde. (Forutsatt at du spesifiserer visse grunnparametre for de aktuelle HT). Jeg er ikke oppdatert på hvilke slike simmuleringsprogrammer som er best. Det var flere på markedet allerede i 2002 da jeg holdt på som verst i min gammle kjellerstue. I 2008 har sikkert mange flere kommet til. Noen som har tips? (Vet at Høium forhandler et bra konsept herom, forresten). Noen tusenlapper og noen uker med dette programmet på en PC er trolig den VIKTIGSTE investeringen du gjør i dette prosjektet...
4.
Poenget er at hvis ovennevnte simmulering avdekker noen enkeltfrekvenser som blir EKSTRA sjenerende, så har du tid til å konsultere feks Svanå og få spesifisert hvordan du kan lekte ut ene sideveggen og få plass til en Helmholz resonator, for å temme nettopp denne ene problemfrekvensen.
5.
Ta ekstra godt i mht. takhøyde! For det første så taper du fort mange cm når gulvet skal avrettes. Gulvbelegg og varmekabler spiser også cm. Dernest ville jeg ha satset på et senket himlingstak. Altså en gitterkonstruksjon hvor du kan legge inn ferdige plater på feks 60x120cm eller 60x60. Det finnes et uttall av forskjellige plater å velge mellom, med ymse akustiske egenskaper. Sjekk hjemmesiden til Rockwool. Da vil du også ha unik mulighet til å felle inn feks en diffusor akkurat i 1. refleksjonspunktet i taket for hver høyttaler. Da har du også enkel mulighet for å trimme etterklangen i mellomtone/diskant i ettertid, ved å gå fra mykere plater til hardere plater, eller omvendt. En annen fordel er at du sparer "femti tusen" i elektriker regning, fordi han skal kun lage et fåtall kontaktpunkter i taket, så kan du selv besørge skjøteledning-spredning til de enkelte downlights og armaturer rundt omkring. (Avpasset belysning er veldig viktig miljøfaktor i en kjellerstue, så den ikke blir for mørk. Opplysning av rommets hjørner for det til å virke større, samt at du vil sikkert ha litt spotbelysning på Hi-Fi alteret, kjenner jeg deg rett. He-he.)
Derfor bør du MINST ha 250cm takhøyde før du begynner med himlingen. Himlingen bør være litt senket. Jo mer senket, jo bedre, da større avstand gir kvartbølgekansellerering (absorbering) over et bredere frekvensspekter.
Et annet viktig "himlingsmoment" er at her kan elektrikeren legge hele spredenettet, inklusiv teknisk kurs til anlegget. Via taket kan du jo gå ned hvor som helst i rommet! Den tradisjonelle tenkemåten er at elektrikeren går langs gulv eller i vegger, men det er MYE DYRERE og mindre fleksibelt.
Eneste argumentet mot himling er at det kan se litt "kontor" ut. Men jeg mener at du sparer mye penger, og vinner mye lydmessig og teknisk. Dessuten finnes det litt "fancy" profiler å velge mellom. Det ville hvertfall jeg ha gjort.
6.
Rent estetisk/praktisk: Legg inn maks med vindu der du kan. For det første øker du det takstmessige bruksarealet (en faktor mellom lysflate og gulvflate - husker ikke detaljene.) For det andre så er det ingenting som slår dagslys. Når du sitter der i timesvis og lytter på musikk, så kan et "bomberom" aktig miljø være ganske negativt. (Jeg snakker av erfaring). Store vindu og helst en egen kjellerdør (hvor du kan ta inn tung hi-fi! - ikke all hifi går ned en trang kjellertrapp. Jeg snakker av erfaring...) gjør også at neste eier av huset kan bruke rommet til en kjellerhybel eller annet. En rømningsvei i tilfelle brann er heller ikke å forakte. Det kan jo hende at du får overnattingsgjester i kjellerstua etc. Kanskje hele OAS kommer på tur over fjellet?! Store glassflater sikrer dessuten god absorbering i bassen. (Glasset og pakningen fjærer ved trykk).
7.
Se ikke bort i fra at det kan spille best i rommets bredde, ikke lengderetning. Spesielt fordi du bruker en punktkilde, som genererer masse refleksjoner i alle plan. Ingen absorbent kan simulere den magiske størrelsen i lydbildet som du får i et virkelig breeeedt rom! Husk at i stereo så er det i breddeperspektivet at "det skjer". Og 5,5meter er stor avstand nok, da du vil ha ca 4 - 4,5 meter avstand fra HT til lyttepos. Dette må uansett vurderes seriøst! (En parallell her også til Audo Physik's prinsipper om foretrukne koordinater).
Lykke til!