Det ultimate lytterom!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Har så smått begynt å prosjektere det ultimate lytterom. Og jeg ønsker i så måte konkrete og begrunnede forslag på hvordan et slikt rom prinsippielt vil bli oppbygd.

    Målene for rommet er ufravikelige- og kommer til å bli omtrent som følger b: 5,50m, l: 9,50m, h: 2,40m. Anlegget skal levere flatt fra 20-20k!

    Jeg er hovedsaklig interesser i hva man skal gjøre med difraksjon/absorbsjon. Og hvilken produkter som kan være aktuellt....!

    For å sparke i gang diskusjonene, så kan jeg jo si litt hva jeg selv har tenkt:
    Høytalerne på kortvegge, med relativt god avstand til side og frontvegg.
    Absorbenter /DIY) i førstereflksjon i tak og sidevegger.
    Mest mulig diffraksjon på frontveggen.
    Bassabsorbenter/Helmholz i hjørner for å ta pukler i bassen....

    Kom med innspill!

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    Så mye penger som jeg regner med du uansett skal bruke både på hus og anlegg, ville jeg hyret inn profesjonell hjelp.

    Om du må øke huslånet med 25000 kroner for å få dette til, koster det deg en hundrings i måneden etter skatt de neste 30 årene;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Du skal ha vindusløs frontvegg? Er takhøyden endelig bestemt?

    Det synes som en god ide med diffraksjon på frontveggen. Har du vurdert muligheten for å eksperimentere med både diffraksjon og absorbsjon i førrsterefleksjonspunktene der?

    Forøvrig enig med nb i at en konsulent med peil kan være lurt å engasjere.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Først: Lucky ba..... Høres jo himmelsk ut å stå på terskelen til et slikt prosjekt og ha mulighet til å gå inn i det med nedsatt behov for å inngå kompromisser.

    Ser ut til at målene gir deg et medium godt utgangspunkt. Ser frem til at Pedal og Engholmaudio oppdager tråden. Forøvrig synd at TheStig er taus her nå, men dere har vel kontakt? Eller gir nb`s råd om eksperthjelp mening, selv om selvgjort er morro og velgjort på lang sikt.

    Hvor langt har arbeidet kommet? Tror det er lurt å la byggmester og akustikkekspert snakke sammen så tidlig som mulig. Noen tiltak kan jo med fordel integreres i konstruksjonen.

    Håper dette blir en bildetråd etter hvert. Lykke til

    Mvh
    Sniff
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takker for innspill!

    Rommet skal bli i det som i dager blindkjeller - mao rommets størrelser er gitt av husets yttervegger, og jeg ser heller ingen grunn til å gjøre takhøyden mer enn 2,4-2,5 m.


    Planer for rommet er vel omtrent som følger:
    Sommer 2008 - utsprengning av hagen utenfor

    høst/vinter2008/09 - "utsprengning av blindkjelleren" -fjerning av masse.
    Sommer/høst 09 - støping av gulv, vegger, vinduer osv.
    Vinter 2009 - Innvendige arbeider i rommet.

    Jeg kommer nok til å etterspørre profesjonell hjelp, men foreløpig er jeg interessert i å samle erfaringer. Og ikke minst hva som kjennetegner lyden med de ulike løsninger. Har selv litt kjennskap til mye bruk av absorbasjon - noe som jeg oppfatter at gir en lyd som er tørr, kontrollert og presis - men savner kanskje litt liv, klang og dybde!

    Kommer til å ha vinduer på frontvegg - må bygge rommet slik at det kan brukes til noe fornuftig også, men har ikke noen problemer med å sette akustikktiltak foran vinduet hvis det blir nødvendig!

    Setter veldig pris på innspill fra branskjeaktører her også! (gjerne også på PM!)

    Området fra 300-400Hz og opp vil bli ivaretatt avet mangerelement!

    Mvh
    OMF
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville snakket med Svanå ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Utifra topic'n, er det kun ett eksempel som jeg kan relatere det til: (jadajada... dette er sikkert 2399348234 gang det er lagt inn bilde fra dette rommet, men vi tåler det en gang til)







    http://www.positive-feedback.com/Issue16/lavigneroom.htm

    Og som det allerede nevnes her, så finnes det en del kompetanse på dette, også her på HFS (theSTIG som nevnt)

    mvh Kai
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.813
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    1
    Med så stort rom, så er du garantert å komme i mål med dette prosjektet. Ikke minst fordi du har stor frihet til å flytte litt rundt på HT og lyttepos dersom du uheldigvis havner midt i en stående bølges summeringspunkt (eller kanselleringspunkt).

    Faktisk har du neste samme dimmensjoner som meg. Min stue er ca 10x4, men med et bredt tilbygg midt på langsiden på ca 1,5x5 meter hvor HT er plassert. Altså blir den effektive lyttestørrelsen ca 10x5,5.

    Her er noen betraktninger:

    1.
    Murvegger og gulv gir veldig "stivt" rom. Normalt er jo vegger/gulv bygd av reisverk som absorberer lave frekevenser ganske effektivt. Hos deg vil de leve mye lengre i rommet. Det betyr at stående bølger (og de oppstår i ETHVERT rom uansett dimmensjoner) vil bli mer sjenerende...

    2.
    Med untak av stående bølger i bassen, så er det skyfri himmel. Takket være de store dimmensjonene så vil refleksjoner bli et lite problem, og som du kan bekjempe med enkle hjelpemidler som kan utplasseres i etterkant.

    3.
    Altså bør du få kartlagt - bokstavelig talt - de stående bølgene med en gang. Dette kan enkelt simuleres i dedikerte PC-programmer. Du tegner opp rommet, angir hvor HT og lyttepos skal være, og programmet simmulerer så frekvensgangen. Flytter du litt på pos så får du en helt ny kurve. Her kan du også finne ut (simmulere) om det kan lønne seg med +/- 10cm i bredde/lengde/høyde. (Forutsatt at du spesifiserer visse grunnparametre for de aktuelle HT). Jeg er ikke oppdatert på hvilke slike simmuleringsprogrammer som er best. Det var flere på markedet allerede i 2002 da jeg holdt på som verst i min gammle kjellerstue. I 2008 har sikkert mange flere kommet til. Noen som har tips? (Vet at Høium forhandler et bra konsept herom, forresten). Noen tusenlapper og noen uker med dette programmet på en PC er trolig den VIKTIGSTE investeringen du gjør i dette prosjektet...

    4.
    Poenget er at hvis ovennevnte simmulering avdekker noen enkeltfrekvenser som blir EKSTRA sjenerende, så har du tid til å konsultere feks Svanå og få spesifisert hvordan du kan lekte ut ene sideveggen og få plass til en Helmholz resonator, for å temme nettopp denne ene problemfrekvensen.

    5.
    Ta ekstra godt i mht. takhøyde! For det første så taper du fort mange cm når gulvet skal avrettes. Gulvbelegg og varmekabler spiser også cm. Dernest ville jeg ha satset på et senket himlingstak. Altså en gitterkonstruksjon hvor du kan legge inn ferdige plater på feks 60x120cm eller 60x60. Det finnes et uttall av forskjellige plater å velge mellom, med ymse akustiske egenskaper. Sjekk hjemmesiden til Rockwool. Da vil du også ha unik mulighet til å felle inn feks en diffusor akkurat i 1. refleksjonspunktet i taket for hver høyttaler. Da har du også enkel mulighet for å trimme etterklangen i mellomtone/diskant i ettertid, ved å gå fra mykere plater til hardere plater, eller omvendt. En annen fordel er at du sparer "femti tusen" i elektriker regning, fordi han skal kun lage et fåtall kontaktpunkter i taket, så kan du selv besørge skjøteledning-spredning til de enkelte downlights og armaturer rundt omkring. (Avpasset belysning er veldig viktig miljøfaktor i en kjellerstue, så den ikke blir for mørk. Opplysning av rommets hjørner for det til å virke større, samt at du vil sikkert ha litt spotbelysning på Hi-Fi alteret, kjenner jeg deg rett. He-he.)

    Derfor bør du MINST ha 250cm takhøyde før du begynner med himlingen. Himlingen bør være litt senket. Jo mer senket, jo bedre, da større avstand gir kvartbølgekansellerering (absorbering) over et bredere frekvensspekter.

    Et annet viktig "himlingsmoment" er at her kan elektrikeren legge hele spredenettet, inklusiv teknisk kurs til anlegget. Via taket kan du jo gå ned hvor som helst i rommet! Den tradisjonelle tenkemåten er at elektrikeren går langs gulv eller i vegger, men det er MYE DYRERE og mindre fleksibelt.

    Eneste argumentet mot himling er at det kan se litt "kontor" ut. Men jeg mener at du sparer mye penger, og vinner mye lydmessig og teknisk. Dessuten finnes det litt "fancy" profiler å velge mellom. Det ville hvertfall jeg ha gjort.

    6.
    Rent estetisk/praktisk: Legg inn maks med vindu der du kan. For det første øker du det takstmessige bruksarealet (en faktor mellom lysflate og gulvflate - husker ikke detaljene.) For det andre så er det ingenting som slår dagslys. Når du sitter der i timesvis og lytter på musikk, så kan et "bomberom" aktig miljø være ganske negativt. (Jeg snakker av erfaring). Store vindu og helst en egen kjellerdør (hvor du kan ta inn tung hi-fi! - ikke all hifi går ned en trang kjellertrapp. Jeg snakker av erfaring...) gjør også at neste eier av huset kan bruke rommet til en kjellerhybel eller annet. En rømningsvei i tilfelle brann er heller ikke å forakte. Det kan jo hende at du får overnattingsgjester i kjellerstua etc. Kanskje hele OAS kommer på tur over fjellet?! Store glassflater sikrer dessuten god absorbering i bassen. (Glasset og pakningen fjærer ved trykk).

    7.
    Se ikke bort i fra at det kan spille best i rommets bredde, ikke lengderetning. Spesielt fordi du bruker en punktkilde, som genererer masse refleksjoner i alle plan. Ingen absorbent kan simulere den magiske størrelsen i lydbildet som du får i et virkelig breeeedt rom! Husk at i stereo så er det i breddeperspektivet at "det skjer". Og 5,5meter er stor avstand nok, da du vil ha ca 4 - 4,5 meter avstand fra HT til lyttepos. Dette må uansett vurderes seriøst! (En parallell her også til Audo Physik's prinsipper om foretrukne koordinater).

    Lykke til!
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    Hei!

    Har så smått begynt å prosjektere det ultimate lytterom. Og jeg ønsker i så måte konkrete og begrunnede forslag på hvordan et slikt rom prinsippielt vil bli oppbygd.

    Målene for rommet er ufravikelige- og kommer til å bli omtrent som følger b: 5,50m, l: 9,50m, h: 2,40m. Anlegget skal levere flatt fra 20-20k!

    Jeg er hovedsaklig interesser i hva man skal gjøre med difraksjon/absorbsjon. Og hvilken produkter som kan være aktuellt....!

    For å sparke i gang diskusjonene, så kan jeg jo si litt hva jeg selv har tenkt:
    Høytalerne på kortvegge, med relativt god avstand til side og frontvegg.
    Absorbenter /DIY) i førstereflksjon i tak og sidevegger.
    Mest mulig diffraksjon på frontveggen.
    Bassabsorbenter/Helmholz i hjørner for å ta pukler i bassen....

    Kom med innspill!

    Mvh
    OMF
    Härligt med ambitionsnivåer!
    Ett tips är denna tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4941&hl=

    Foto by Timbre
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Gøy!

    Har du lyttet til musikk i virkelig tørre rom? Flatt fra 20-20k kan både være utfordrende og ikke nødvendigvis vellydende.

    Hvordan stiller du deg til elektronisk kontra fysisk korreksjon?

    Er dette et enmannsanlegg eller vil du dekke et stort område med vellyd?

    Hvilken genre og SPL-divisjon snakker vi?

    -k
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    EngelholmAudio skrev:
    OMF skrev:
    Hei!

    Har så smått begynt å prosjektere det ultimate lytterom. Og jeg ønsker i så måte konkrete og begrunnede forslag på hvordan et slikt rom prinsippielt vil bli oppbygd.

    Målene for rommet er ufravikelige- og kommer til å bli omtrent som følger b: 5,50m, l: 9,50m, h: 2,40m. Anlegget skal levere flatt fra 20-20k!

    Jeg er hovedsaklig interesser i hva man skal gjøre med difraksjon/absorbsjon. Og hvilken produkter som kan være aktuellt....!

    For å sparke i gang diskusjonene, så kan jeg jo si litt hva jeg selv har tenkt:
    Høytalerne på kortvegge, med relativt god avstand til side og frontvegg.
    Absorbenter /DIY) i førstereflksjon i tak og sidevegger.
    Mest mulig diffraksjon på frontveggen.
    Bassabsorbenter/Helmholz i hjørner for å ta pukler i bassen....

    Kom med innspill!

    Mvh
    OMF
    Härligt med ambitionsnivåer!
    Ett tips är denna tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4941&hl=

    Foto by Timbre


    De stolene der burde vel ha vært byttet ut, for lenge siden? Ellers et meget bra rom, sikle sikle.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for veldig gode innspill Petter!

    Setter pris på gode byggtekniske råd også - det er først og fremst et rom og da er det viktig at det blir godkjent som et også.

    Mvh
    OMF
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Er ikke dette en tungvint og kostbar metode for å få komponenter til å spille bra? (Det finnes andre løsninger.. 8))
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    John_Harald skrev:
    Karma skrev:
    Er ikke dette en tungvint og kostbar metode for å få komponenter til å spille bra? (Det finnes andre løsninger.. 8))
    Hva tenker du på?
    Prinsippene bak mitt eget anlegg.

    (Beklager å forurense tråden. Kunne ikke dy meg når jeg ser hvordan man velger den tyngste veien mot toppen)
    ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Karma skrev:
    John_Harald skrev:
    Karma skrev:
    Er ikke dette en tungvint og kostbar metode for å få komponenter til å spille bra? (Det finnes andre løsninger.. 8))
    Hva tenker du på?
    Prinsippene bak mitt eget anlegg.

    (Beklager å forurense tråden. Kunne ikke dy meg når jeg ser hvordan man velger den tyngste veien mot toppen)
    ;)
    Det er ikke alltid den letteste veien er å foretrekke ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    FallenA skrev:
    Karma skrev:
    John_Harald skrev:
    Karma skrev:
    Er ikke dette en tungvint og kostbar metode for å få komponenter til å spille bra? (Det finnes andre løsninger.. 8))
    Hva tenker du på?
    Prinsippene bak mitt eget anlegg.

    (Beklager å forurense tråden. Kunne ikke dy meg når jeg ser hvordan man velger den tyngste veien mot toppen)
    ;)
    Det er ikke alltid den letteste veien er å foretrekke ;)
    Nei, det kommer ann på om det er toppen som er målet, eller veien i seg selv.. ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Er ikke dette en tungvint og kostbar metode for å få komponenter til å spille bra? (Det finnes andre løsninger.. 8))
    Tja.....nå har vel mine høytalere akkurat samme romkorreksjon som dine, eller egentlig en betydelig mer påkostet versjon enn standard DEQX (Overkill Audio Conductor/End Game) så det er nok ikke det det står på.

    Men forhold som etterklangstid og frekvensresponsen til rommet får ikke romkorreksjonen gjort så mye med. Har du en veldig romforsterkning betyr det at høytaleren spiller lavt, mens rommet forsterkere mye - dette forryker balansen mellom direkte lyd og romlyd. eller hva med flutter ekko...?

    Ønsker ikke at tråden skal ende i en diskusjon om romkorreksjon kontra akustikktiltak - for meg er det ja takk begge deler. Jeg anser det som naivt å tro at alt kan fikses med romkorreksjon - derfor ønsker jeg best mulig utgangspunkt.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Nei, det kommer ann på om det er toppen som er målet, eller veien i seg selv.. ;)
    Det kommer litt an på hvor høy topp man har tenkt seg på også..... ;D

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.662
    Sted
    Østfold
    pedal skrev:
    1.
    Murvegger og gulv gir veldig "stivt" rom. Normalt er jo vegger/gulv bygd av reisverk som absorberer lave frekevenser ganske effektivt. Hos deg vil de leve mye lengre i rommet. Det betyr at stående bølger (og de oppstår i ETHVERT rom uansett dimmensjoner) vil bli mer sjenerende...

    4.
    Poenget er at hvis ovennevnte simmulering avdekker noen enkeltfrekvenser som blir EKSTRA sjenerende, så har du tid til å konsultere feks Svanå og få spesifisert hvordan du kan lekte ut ene sideveggen og få plass til en Helmholz resonator, for å temme nettopp denne ene problemfrekvensen.
    Ville nesten slå sammen disse to punktene. Med en veggkonstruksjon kan man kontrollere både Rms og Fs, noe som kan være enda mer effektivt enn en helmholzresonator siden det gir en enorm flate. Man kan også få veggen til å attakere med repeterende frekvenser (fn og f 1/n).

    pedal skrev:
    3.
    Altså bør du få kartlagt - bokstavelig talt - de stående bølgene med en gang. Dette kan enkelt simuleres i dedikerte PC-programmer. Du tegner opp rommet, angir hvor HT og lyttepos skal være, og programmet simmulerer så frekvensgangen. Flytter du litt på pos så får du en helt ny kurve. Her kan du også finne ut (simmulere) om det kan lønne seg med +/- 10cm i bredde/lengde/høyde. (Forutsatt at du spesifiserer visse grunnparametre for de aktuelle HT). Jeg er ikke oppdatert på hvilke slike simmuleringsprogrammer som er best. Det var flere på markedet allerede i 2002 da jeg holdt på som verst i min gammle kjellerstue. I 2008 har sikkert mange flere kommet til. Noen som har tips?
    LspCAD er rått på dette området. Her kan man ta med veggenes stivhet og absorbsjonsevne så vel som elementenes diameter, plassering, retning på høyttaleren og delefrekvens, samt plassering av bassport, avstemningsfrekvens osv.

    pedal skrev:
    5.
    ...Dernest ville jeg ha satset på et senket himlingstak.
    Det er ikke helt problemfritt i musikksammenheng. For det første fungerer platene som en slags membran. Man får ved visse dommensjoner en ekstremt aktiv bassresonator. Har sett dette på messer blant annet.

    Himlingen gir også en energiforsinkelse i mellomtonen. Denne har en ikke frekvensavhengig forsinkelse som i sin tur vil gi en kamfiltereffekt. Et annet problem er at himlingen (normalt) ligger plant med taket. Det gjør at kamfiltereffekten blir svært definert. Dette er også et ganske velkjent fenomen fra messer og demolokaler. Man kan avhjelpe dette med demping av luftrommet over himlingen, men det blir fort en del kilo dempemateriale. Jeg tror i såfall jeg ville vurdert soner med demping og nedsenket himling, mens jeg andre steder ville latt taket/himlingsplatene ligge helt opp mot taket. På den måten vil du få begrenset effekten av tak/gulv som ellers også er den største bidragsyteren til stående bølger.

    pedal skrev:
    6.
    Rent estetisk/praktisk: Legg inn maks med vindu der du kan. For det første øker du det takstmessige bruksarealet (en faktor mellom lysflate og gulvflate - husker ikke detaljene.) For det andre så er det ingenting som slår dagslys. Når du sitter der i timesvis og lytter på musikk, så kan et "bomberom" aktig miljø være ganske negativt. (Jeg snakker av erfaring). Store vindu og helst en egen kjellerdør (hvor du kan ta inn tung hi-fi! - ikke all hifi går ned en trang kjellertrapp. Jeg snakker av erfaring...) gjør også at neste eier av huset kan bruke rommet til en kjellerhybel eller annet. En rømningsvei i tilfelle brann er heller ikke å forakte. Det kan jo hende at du får overnattingsgjester i kjellerstua etc. Kanskje hele OAS kommer på tur over fjellet?! Store glassflater sikrer dessuten god absorbering i bassen. (Glasset og pakningen fjærer ved trykk).
    God ide. Hadde vært kult å lage en/et kombinert diffusor/vindu. Ca 20cm brede glassfelter i et estetisk systematisk, men akustisk "kaos" av vinkler. Forøvrig gir store glassflater også ganske kraftige resonanser. Det kan utnyttes som helmholzresonatorer også, men det kan bli dyrt å tweake seg frem til rett frekvens.

    pedal skrev:
    7.
    Spesielt fordi du bruker en punktkilde, som genererer masse refleksjoner i alle plan.
    De gir faktisk noe mindre refleksjonsutfordringer enn typiske 2-veis konstruksjoner. Ved ca 3kHz har mange høyttalere en 1" diskant som tar seg av 90% av oppgaven. Mangeren har her en akustisk diameter på nærmere 2 enn 1 tomme. Spredningen er såpass uniform, og såpass begrenset i det ellers så typiske problemområdet at disse høyttalerne er ganske "snille" hva refleksjoner angår (om man ikke kliner høyttalerne helt opp mot veggen).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.414
    Antall liker
    16.662
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Men forhold som etterklangstid og frekvensresponsen til rommet får ikke romkorreksjonen gjort så mye med. Har du en veldig romforsterkning betyr det at høytaleren spiller lavt, mens rommet forsterkere mye - dette forryker balansen mellom direkte lyd og romlyd. eller hva med flutter ekko...?
    Rommet har sin etterklangstid. Denne tiden er imidlertid tiden fra energien man tilførte rommet har sunket til et gitt nivå relativt til det man tilførte. Men tenk litt annerledes:

    En høyttaler stråler i 360 grader (4 pi). Dette kan for enkelhets skyld deles inn i 10 sektorer à 36 grader. De fleste høyttalere er temmelig lineare innenfor den 36-graders sektoren som peker rett frem. Dersom høyttaleren stråler bortimot like mye energi i de andre sektorene vil imidlertid direktelyden bare utgjøre omkring 10% av den totale lyden. Da er det to faktorer som kommer inn og som påvirker den opplevde romklangen:

    - Lineariteten på den lyden som sendes ut i de andre retningene vil kunne høres som mer eller mindre linear etterklang. Frekvenser som er overrepresentert bak og på siden av høyttalerne vil man få et større bidraf fra via rommet.

    - Om man måler antall dB i hver av de 10 sektorene og summerer dette kan man regne sammen disse til en totalsum. Like mye energi i alle sektorene representerer så mye som 10dB mer enn den sektoren som spiller rett frem. Det vil si at mengden lydenergi i de ulike sektorene igjen påvirker hva vi får tilbake fra rommet og hvor lang RT60 blir.

    Men ift RT60 er det en betydelig ting til som spiller inn. Et rom med en helt dempet ende (frem til der høyttalerne står) vil teoretisk tape ca 6dB av den lyden som brer seg rundt høyttalerne og går over til romakustikk. RT60 i et så dempet rom vil være veldig kort, men om man har høyttalere som kun spiller i de 5 sonene på fremsiden (helt teoretisk) vil man oppnå det samme på den tidligste delen av klangenergien i rommet, men den senere delen av klangenergien vil henge lenger enn i et dempet rom.

    Det må da nevnes at den første energien i et udempet rom er den mest problematiske. Det er denne som er viktigst å få temmet uten å drepe klangen i rommet.

    Husk også at et rom med en helt dempet ende er et skikkelig dramatisk dempet rom. Det vil oppleves som et rart sted å være der synsinntrykk ikke stemmer med det man hører.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    EngelholmAudio skrev:
    [Härligt med ambitionsnivåer!
    Ett tips är denna tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4941&hl=

    Foto by Timbre
    En fantastisk flott tråd!

    Kan du si litt om hvorfor de ulike løsningene er valgt...?
    Hvorfor bruker man goldenhorn i førsterefleksjonene på side og front, men ikke ellers...?
    Hvor mye av totalresultatet ligger i grunnkonstruksjonene (dimmensjoner/skrå vegger, valg av reisverk, osv...) i forhold til akustikktiltakene i rommet...?
    Det synes som om det er lite absorbsjon - spesiellt for høye frekvenser...hvorfor det...?

    Ser at målene på rommet stemmer ganske godt overens med mine....hvor lang leveringstid er det....? ;D ;D

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Flatt, behøver ikke å bety veldig dempet - ref Euforia tråden!
    Jeg har tro på både elektronisk og fysisk korreksjon - fysisk først -resten elektronisk!
    Enmannsanlegg - men det bør spille ålreit i i en omkrets på 1 meter da.....
    Det skal være et allround anlegg som takler alt - spiller i dag mye akustisk, jazz, blue og litt pop. Lite rock og klassisk, men har ingen planer om å bygge om rommet hvis jeg skulle begynne å høre på rock og klassisk - så rommet, så vel som høytalerne, skal være altspisende!
    SPL - tja si det - jeg spiller ikke grisehøyt, men litt må vi dra på, men i den grad rommet skal "tunes" til et gitt SPL, på nok det være 80-90dB.

    Mvh
    OMF


    knutinh skrev:
    Gøy!

    Har du lyttet til musikk i virkelig tørre rom? Flatt fra 20-20k kan både være utfordrende og ikke nødvendigvis vellydende.

    Hvordan stiller du deg til elektronisk kontra fysisk korreksjon?

    Er dette et enmannsanlegg eller vil du dekke et stort område med vellyd?

    Hvilken genre og SPL-divisjon snakker vi?

    -k
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takker for gode innspill Snickers!

    Noen generelle kommentarer - tråden utvikler seg slik jeg håper med mange som kommer på banen.

    Jeg tror ikke jeg ønsker å gå for et veldig dempet rom (Mao ikke noe særlig mer dempet enn det jeg har i dag - for de som vet omtrent hvordan det er!).

    Ser at flere har nevnt muligheten for å tilpasse reisverk/romdimmensjoner. Jeg synes dette høres litt farlig ut - siden plassering av lytteposisjon og høytalere ikke er bestem (og ikke kan bestemmes før rommet er klart til bruk) så synes jeg det virker risikabelt å gjøre store inngrep som kanskje ikke treffer, eller i verste fall gjør ting verre....! Kan man simulere dette med så stor sikkerhet at man er garantert å treffe..?

    Tar gjerne innspill på hva den enkelte mener om de mer konkrete tingene - hva slags akustikktiltak bør brukes hvor - og hvorfor....!

    Keep up the good work!

    Mvh
    OMF
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.306
    Antall liker
    2
    Hei OMF!

    Hyggelig å se at du satser friskt! :)
    Har bygd om min stue sommeren 2006 for å endre romdimensjonene, flyttet hele langveggen på huset ut 2.10m. Resultatet ble meget bra.

    Dette medførte dog MYE lesing og læring av forståelse for romakustikk på forhånd. Du kommer ikke i havn med et bra resultat før du kjører litt beregninger på forhånd. Brukte selv endel forskjellige programmer på PCen og kjørte simulasjoner.

    Det er mao. ikke bare å begynne å bygge...

    Prøv denne i første omgang som Sleiven la ut i en annen tråd. Den er gratis. Skal se om jeg ikke kan legge ut flere linker i løpet av kort tid fra "my own collection".

    http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

    Btw., anlegget VIL fungere best i en posisjon i rommet, hvorvidt det er på kortvegg eller langvegg må man kalkulere seg frem til på forhånd.

    Riktige romdimensjoner vil minke behovet for akustikktiltak KRAFTIG. Har ikke bassproblemer i det hele tatt i mitt rom og spiller ned til 14hz (målbart, -1db). Bruker romkorreksjon under 250hz for å trimme det siste men rommet gjør mest.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.306
    Antall liker
    2
    En ting til, VESENTLIG.

    Tenk SYMMETRI! Kan ikke få understreket det nok. Har begge HT samme avstander til siden og bak har de samme arbeidsbetingelser og muligheten til et bra resultat er mange ganger større IMO.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    Er ikke dette en tungvint og kostbar metode for å få komponenter til å spille bra? (Det finnes andre løsninger.. 8))
    Tja.....nå har vel mine høytalere akkurat samme romkorreksjon som dine, eller egentlig en betydelig mer påkostet versjon enn standard DEQX (Overkill Audio Conductor/End Game) så det er nok ikke det det står på.


    Mvh
    OMF
    Hadde egentlig ikke tenkt å "forurense" mer her nå. ;) Må likevel få komme med en kommentar til det du skriver. Jeg har aldri ment at romkorreksjon alene kan løse alle problem. Når jeg henviste til systemet bak mitt eget anlegg, tenkte jeg mest på den anvendte teknikk bak høyttalerdesign som tar seg av spredningskontroll. Altså at prinsipp og konstruksjon bak høyttalerne skal gjøre jobben så enkel for romkorreksjon, at akustiske tiltak i selve rommet blir mindre viktig.Romkorreksjonen hos meg er m.a.o. bare en liten brikke i et system.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    Nei, det kommer ann på om det er toppen som er målet, eller veien i seg selv.. ;)
    Det kommer litt an på hvor høy topp man har tenkt seg på også..... ;D

    Mvh
    OMF
    Er ikke så sikker på at vi sikter mot ulike høyder. Er bare opptatt av ikke å gå over bekken etter vann. ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Hadde egentlig ikke tenkt å "forurense" mer her nå. ;) Må likevel få komme med en kommentar til det du skriver. Jeg har aldri ment at romkorreksjon alene kan løse alle problem. Når jeg henviste til systemet bak mitt eget anlegg, tenkte jeg mest på den anvendte teknikk bak høyttalerdesign som tar seg av spredningskontroll. Altså at prinsipp og konstruksjon bak høyttalerne skal gjøre jobben så enkel for romkorreksjon, at akustiske tiltak i selve rommet blir mindre viktig.Romkorreksjonen hos meg er m.a.o. bare en liten brikke i et system.
    Er jo greit med litt faglig diskusjon.
    Må vel si at jeg synes dine innledende kommentarer i tråden var litt på kanten. Mitt Overkill system er vel et av de mest fornuftig konstruerte høytalere som finnes på markedet i dag, og innehar flere egenskaper som svært få andre systemer har (punktkilde over 400Hz, ingen passive delefilter, så godt som perfekt impulsrespons over 400Hz, fasekorrekte, og ikke minst en størrelse som gjør at de passer godt i en normal stue) - kommentarer som å gå over bekken etter vann synes jeg da blir tull.

    Kan jeg tolke deg dit at Gaia spiller like godt i et tilfluksrom, kornsilo eller bøttekott som den gjør i et level 3 rom fra Svanå...? Hvis ikke - så må det jo være interessant å gjøre noe med rommet også - for å tyne ut det siste av anlegget...?

    Som du sikkert også vet er det flere syn på dette med spredning/demping - Stig og en del andre praktiserer Live End/Dead End, og ustrakt bruk av demping. Dersom man har 100% demping av refleksjoner - så er jo elementenes spredning helt uten betydning. Det er for meg også helt klart at refleksjoner må komme i ufase med direktelyden og i så måte er uønsket - derfor har jeg vel mer tro på å dempe/spre refleksjoner, og i en slik konfigurasjon blir spredningen til elementene mindre viktig og da vil jeg tro at elemtets direktelyd vil bli viktigere - og da tror jeg kanskje et Mangerelement, med høytalerkorreksjon fra DEQX, aktivt delt kan trekke et lengre strå enn en passivt delt 2/3 veis konstruksjon.

    Slik jeg oppfatter det så gir et godt dempet rom veldig god presisjon, definisjon, holografi og god bassdefinisjon. Et mer levende rom vil gjerne gi mer klang og live fornemmelse, men vil kanskje gå på bekostning av de andre egenskapene. Mitt mål er å komme i mål med mine preferanser. Jeg har stor respekt for Snickers sin kompetanse - han er jo en av de som har hjulpet meg mest med å komme dit jeg er i dag - men det er ikke dermed sagt at jeg er 100% enig i alle hans synspunkter. Derfor etterlyser jeg også litt mer informasjon om hva fordeler og ulemper er med de ulike metoden - ikke minst lydmessig. Det er sjelden en løsning er overlegent alt annet- det er stort sett kompromisser...

    Pr i dag er jeg veldig godt fornøyd med den lyden jeg har hjemme, og de nye Finale vil først og fremst gi meg mye større kapasitet i bassen. Så pr nå ser jeg ingen grunn til å vurdere andre løsninger på høytalersiden. Nå skal det sies at jeg ikke har hørt alt (Deriblant Gaia), men jeg har jo hørt en del da...

    Mvh
    OMF
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    re OMF:

    "Over bekken etter vann" var kun ment som et litt humoristisk svar på en kommentar som jeg oppfattet som humoristisk fra deg. ;)
    Uansett er det ikke mening i å diskutere hvem som har den beste løsning. Jeg har jo heller ikke hørt ditt anlegg.
    Mente kun å påpeke at det kan være flere veier til Rom.
    Personlig er jeg opptatt av at veien skal være kostnadseffektiv og at anlegget skal spille så godt som mulig uten tiltak i et normalt rom. Uansett er vel ingen anlegg eller systemer best på alt? For meg har spredningskontroll gjennom prinsipper som tidligere ikke har vært kombinert, vært en stor suksess. At ikke andre metoder kan gi like godt resultat, har jeg aldri ment. Det hele dreier seg om valg av vei.
    Jeg er sikker på at du vil få et meget godt resultat i ditt kommende lytterom, og ønsker deg lykke til! ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    re OMF:

    "Over bekken etter vann" var kun ment som et litt humoristisk svar på en kommentar som jeg oppfattet som humoristisk fra deg. ;)
    Uansett er det ikke mening i å diskutere hvem som har den beste løsning. Jeg har jo heller ikke hørt ditt anlegg.
    Mente kun å påpeke at det kan være flere veier til Rom.
    Personlig er jeg opptatt av at veien skal være kostnadseffektiv og at anlegget skal spille så godt som mulig uten tiltak i et normalt rom. Uansett er vel ingen anlegg eller systemer best på alt? For meg har spredningskontroll gjennom prinsipper som tidligere ikke har vært kombinert, vært en stor suksess. At ikke andre metoder kan gi like godt resultat, har jeg aldri ment. Det hele dreier seg om valg av vei.
    Jeg er sikker på at du vil få et meget godt resultat i ditt kommende lytterom, og ønsker deg lykke til! ;)
    Hei...det er mulig jeg missforstod - i så fall beklager jeg. Men jeg oppfattet dine innledende innlegg i dene tråden til å sette spørsmål ved hvorfor man ønsker å gjøre noe med rommet - fordi det finnes andre (og bedre løsninger) - Gaia.

    Ja, det finnes flere veier til Rom - men hvis Rom er god lyd, så går alle de veiene innom gode høytalere og god romakustikk. Når det gjelder kosteffektive løsninger, så er jeg 100% sikker på at i mitt kommende lytterom og med det oppsettet jeg skal ha der, så er jeg overbevist om at en ekstra investering på 50-100k vil gi desidert best lydmessig avkastning hvis de blir investert i akustikkprodukter/lytterommet.

    Har veldig lyst til å høre Gaia. Ut i fra de lytteerfaringer jeg har plukket opp på nettet så imponerer de stort på områder som dynamikk, bassgjengivelse, størrelse på lydbildet, spilleglede, ukomprimert lyd, stor sweetspot osv. Jeg er selv veldig opptatt av holografi, presisjon, detaljer, nærhet og et tight kontrollert lydbildet - jeg har ikke fått inntrykk av at høytalerne imponerer i like stor grad på disse parametrene - men som sagt - det er foreløpig svært få som har hørt de, og jeg burde vel være mer forsiktig med å basere konklusjoner på 3. parts lyttere, men av de høytalerne jeg har hørt og de inntrykkene jeg har lest så er jeg fremdeles rimelig trygg på mitt valg av elektronikk/høytalere. Men jeg vil gjerne bli overbevist om noe annet! ;D

    Jeg avrunder litt jovialt med å si at - ja, det er flere veier til rom, og smaken er som baken. Derfor bør alle (også du) komme seg ut å lytte til flere anlegg - for å finne ut hva som finnes på markedet! Og man bør før store investeringer gjøres sondere terregnet godt - det er derfor jeg er tidlig ute med å få erfaringer og råd om hvordan jeg skal bygge opp lytterommet! Slik at jeg er sikker på at løsningen jeg har valgt er et bevisst valg av det som passer meg best - og ikke bestemt av leverandør eller andre omstendigheter.

    Mvh
    OMF
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Finnes mange nyttige verktøy på denne siden, dersom du vil finne ut av frekvenser, og ideelle romstørrelser/proposjoner.

    Jeg skal selv til med et rom, om enn noe mindre enn ditt ;)

    http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Og sammenligne Gaia men Finale eller Encore blir jo rimelig feil. Gaia, masse elementer og deling inkl passiv. Overkill minst mulig deling, samt fullakivt.

    At begge deler kan være gode veier til Rom er jeg ikke i tvil om. Rommet er i de fleste tilfeller en del av systemet.

    Pk
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    Ja, det finnes flere veier til Rom - men hvis Rom er god lyd, så går alle de veiene innom gode høytalere og god romakustikk. Når det gjelder kosteffektive løsninger, så er jeg 100% sikker på at i mitt kommende lytterom og med det oppsettet jeg skal ha der, så er jeg overbevist om at en ekstra investering på 50-100k vil gi desidert best lydmessig avkastning hvis de blir investert i akustikkprodukter/lytterommet.



    Mvh
    OMF
    Ikke vanskelig å være enig med deg i dette!
    Egentlig dreier alt seg om spredningskontroll. Enten via kontroll av rom eller selve høyttalerne eller begge deler. Mitt valg var basert på at anlegget skulle stå i et rom som det ikke var aktuelt å behandle. Da var det totalt uaktuelt å bare pøse på med dyre komponenter, som jeg sannsynligvis aldri ville klare å få det beste ut av. Jeg var derfor henvist til å satse på å være med å utvikle nye ideer. Det har jeg som kjent ikke angret på. ;)
    Du velger en annen vei, og har all mulighet for å lykkes. Med et slikt rom, blir det jo mye lettere for dine komponenter å yte sitt beste.

    Ser at mine første innlegg kunne tolkes som en form for selvgodhet. De var imidlertid ment som litt godmodig erting. ;)
     
    O

    omholt

    Gjest
    Vanskelig dette med difraksjon vs. absorbasjon. Foretrekker å absorbere førsterefleksjonene utifra det lille jeg har testet, men har ikke hatt mulighet til å teste skikkelige seriøse (som er målt) diffusorer enda. Ser at Engelholm ofte anbefaler diffusjon, men mange andre som har god peiling på akustikk ser ut til ha en annen oppfatning. F.eks Ethan Winer.

    Det handler nok en del om egenskapene til høyttalerne, rommet og personlige preferanser. Har lagt merke til at ASC selger produkter som både absorberer og diffuserer. De er også pene.
    http://www.acousticsciences.com/
    Har ikke noen erfaring med produktene til ASC. Har selv kjøpt litt fra GIK Acoustics, men de ikke spesielt visuelle. I tillegg til Svanå og Akustikmilø, regner jeg med du også kjenner til realtraps (Ethan Winer).

    Det er et selskap i Bergen som utfører målinger.
    http://www.bav.no/
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    OMF skrev:
    Ja, det finnes flere veier til Rom - men hvis Rom er god lyd, så går alle de veiene innom gode høytalere og god romakustikk. Når det gjelder kosteffektive løsninger, så er jeg 100% sikker på at i mitt kommende lytterom og med det oppsettet jeg skal ha der, så er jeg overbevist om at en ekstra investering på 50-100k vil gi desidert best lydmessig avkastning hvis de blir investert i akustikkprodukter/lytterommet.



    Mvh
    OMF
    Ikke vanskelig å være enig med deg i dette!
    Egentlig dreier alt seg om spredningskontroll. Enten via kontroll av rom eller selve høyttalerne eller begge deler. Mitt valg var basert på at anlegget skulle stå i et rom som det ikke var aktuelt å behandle. Da var det totalt uaktuelt å bare pøse på med dyre komponenter, som jeg sannsynligvis aldri ville klare å få det beste ut av. Jeg var derfor henvist til å satse på å være med å utvikle nye ideer. Det har jeg som kjent ikke angret på. ;)
    Du velger en annen vei, og har all mulighet for å lykkes. Med et slikt rom, blir det jo mye lettere for dine komponenter å yte sitt beste.

    Ser at mine første innlegg kunne tolkes som en form for selvgodhet. De var imidlertid ment som litt godmodig erting. ;)
    Tja....jeg må vel erte litt tilbake da....Du inngikk kompromisser på rommet - jeg går kompromissløst til verks....eller ihvertfall til jeg får prisoverslagene da... ;D ;D

    Tror vi legger denne ballen her død nå...

    Mvh
    OMF
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    OMF skrev:
    Mitt Overkill system er vel et av de mest fornuftig konstruerte høytalere...
    ;D ;D ;D Moro å se ordene Overkill og fornuftig i samme setning! 8)

    Lykke til med prosjektet, selv om jeg tror du søker hjelp på feil sted.
    Gå til de som jobber med dette, sannsynligvis vil du der få bedre hjelp.

    Skal du bruke 50-100k på rommet, så bruk et par av de k-ene for å besøke mulige leverandører og se/høre løsninger. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn