Det ultimate lytterom!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Det er en fornuftig konstruksjon med en "ufornuftig" finish. Det er vel helst finishen som er "Overkill". Gjør ingenting at det ser ut som en million, synes jeg. Iallefall ikke til den prisen...

    Jeg synes det er hyggelig at OMF lar oss få lov å mene litt, og dessuten kan det jo være at han har fått et par nye idéer her.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.458
    Antall liker
    26.510
    Torget vurderinger
    24
    Har selv benyttet Multiconsult og Brekke & Strand som rådgivere i akustikkspørsmål, jobbsammenheng riktignok, hvor spørsmålet aldri har vært hifi. Likevel, kanskje ikke så dumt?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Ser flere anbefaler profeksjonell hjelp - det vurderer jeg selvsagt, men tror nok at den samlede kompetansen her på sentralen langt overgår det et enkelt firma kan bidre med. For meg er det også viktig å finne prinsipp - litt sånn fritt fortalt forfekter theStig omtrent totalt demping, Engelholm massiv diffusering og Karma tilpasning av høytalerspredning. Mao - jeg kan spørre profesjonelle og få veldig forskjellige løsninger...så det jeg er litt på jakt etter - er hva oppnå jeg med diffusorer som jeg ikke får med absorbenter....? Og hva er et fornuftig totalkonsept. Absorbenter er jo i prinsippet så godt som gratis å lage selv, men diffuseror er noe mer komplisert!

    Og ikke minst - prøve å få lyttet til noen oppsett hvor man virkelig har gjort noe med akustikken - og de er det ikke så mange av!

    Mvh
    OMF
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det blir meget spennende å følge denne tråden, og jeg prosjekerer også et rom i fra bunnen. Tenker da også å få gjort noen akustiske tiltak for å få best mulige akustiske arbeidsvilkår for anlegget. Jeg tenker mye DIY, og kopier av løsninger gjort f.eks hos Marten. Jeg tror at en blanding av diffusering, og demping må kunne gi et godt resultat.
    Tror også det er viktig å få gjort noe i taket (uten at det stjeler for mye av høyden).

    Rommet jeg skal til med er 3,50 x 7,0, og 2,40 høyt. I rommet fra før er det laget en isolert bod på 1,5 x 1,5 plassert i det bakerste hjørnet. Jeg vurderte en stund å rive deler av den for å få størst mulig rom, men jeg driver litt tankespinn på det om dagen. Kunne jo vært greit å lage et musikk arkiv der, samt evt plassering av vinylrigg for å eliminere all akustisk feedback. Men som sagt, jeg er i tenke boksen.

    Det finnes ihvertfall noen fine maler for diffusorer, som jeg tenkte å lage noen av. Det ser ikke så veldig komplisert ut, om man bare tar tiden til hjelp ;)

    http://www.mhsoft.nl/diffusor.asp#calcul

    http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    OMF skrev:
    - litt sånn fritt fortalt forfekter theStig omtrent totalt demping, Engelholm massiv diffusering.........- jeg kan spørre profesjonelle og få veldig forskjellige løsninger...så det jeg er litt på jakt etter - er hva oppnå jeg med diffusorer som jeg ikke får med absorbenter....? Og hva er et fornuftig totalkonsept. Absorbenter er jo i prinsippet så godt som gratis å lage selv, men diffuseror er noe mer komplisert!

    Og ikke minst - prøve å få lyttet til noen oppsett hvor man virkelig har gjort noe med akustikken - og de er det ikke så mange av!
    Just presis, og mye likt mine tanker.

    Jeg klarer ikke å se hvordan en diffusjonsløsning kan bli annet enn additiv?
    Poenget til diffusererne er jo at du beholder energien og derved den totale lyden fra konstruksjonen. Men det igjen avhenger jo av at du vet hvordan høuttaleren er konstruert.

    Her i heimen synes jeg det fungerer godt med absorbsjon, noe som jeg liker å se på som fjerning av rommets bidrag og derved åpenbaring av hva høyttalerne egentlig pumper ut. :)
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    JauDå skrev:
    OMF skrev:
    - litt sånn fritt fortalt forfekter theStig omtrent totalt demping, Engelholm massiv diffusering.........- jeg kan spørre profesjonelle og få veldig forskjellige løsninger...så det jeg er litt på jakt etter - er hva oppnå jeg med diffusorer som jeg ikke får med absorbenter....? Og hva er et fornuftig totalkonsept. Absorbenter er jo i prinsippet så godt som gratis å lage selv, men diffuseror er noe mer komplisert!

    Og ikke minst - prøve å få lyttet til noen oppsett hvor man virkelig har gjort noe med akustikken - og de er det ikke så mange av!
    Just presis, og mye likt mine tanker.

    Jeg klarer ikke å se hvordan en diffusjonsløsning kan bli annet enn additiv?
    Poenget til diffusererne er jo at du beholder energien og derved den totale lyden fra konstruksjonen. Men det igjen avhenger jo av at du vet hvordan høuttaleren er konstruert.

    Her i heimen synes jeg det fungerer godt med absorbsjon, noe som jeg liker å se på som fjerning av rommets bidrag og derved åpenbaring av hva høyttalerne egentlig pumper ut. :)
    Goda tankar.

    Jag ser absorptionen som ett lite konstigt vapen. Det skapar ett "svart hål" för ljduet där du har placerat absorbenten, men resten av rummet reflekterar hej vilt. Det svarta hålet är heller inte svart för hela frekvensregsitret... :-\

    My 2 cents...
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    [Härligt med ambitionsnivåer!
    Ett tips är denna tråd: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4941&hl=

    Foto by Timbre
    En fantastisk flott tråd!

    Kan du si litt om hvorfor de ulike løsningene er valgt...?
    Hvorfor bruker man goldenhorn i førsterefleksjonene på side og front, men ikke ellers...?
    Hvor mye av totalresultatet ligger i grunnkonstruksjonene (dimmensjoner/skrå vegger, valg av reisverk, osv...) i forhold til akustikktiltakene i rommet...?
    Det synes som om det er lite absorbsjon - spesiellt for høye frekvenser...hvorfor det...?

    Ser at målene på rommet stemmer ganske godt overens med mine....hvor lang leveringstid er det....? ;D ;D

    Mvh
    OMF
    Hejsan,

    Rummet är ett så kallat Level 3-rum! :p Rummet designas från grunden, rumsdimensioner väljs utifrån ett väldigt eget och sinnerikt sätt. Samma sak gäller taket och väggarna samt också väggmaterialen. Faktum är att rummets dimensioner och väggmaterial ger riktigt dåligt resultat om rummet i övrigt skulle lämnas obehandlat... :eek: 8)

    Dom egenskaper som rummet får är +-3 dB även i basområdet och dessutom i stora delar av rummet. Dessutom innebär Level 3 rum att rummets väggar bidrar med ett positivt stöd till musiken, men ser också till att timbre och reflexioner når örat så pass sent efter direkt ljudet att hjärnan lätt kan tolka informationen.

    Det ljudmässiga och upplevelsemässiga låter jag nog andra få stå för.

    Mängden absorption är rätt hög fast det synns inte så mkt. Bland annat är taket med sin så kallade hålpanel verkligt effektiv aborbent i det svåra området nedre mellanregister/övre bas. Dessutom bildar facken till diffusorerna massor med HH avstämda till massa olika frekvenser med låga Q värden.

    Att Golden Horn används sparsamt beror troligen på dels priset men också en estetikaspekt.

    Leveranstider, priser, etc kan man få om man kontaktar mig per mail. Det är många i kö och för inte länge sedan vaknade USA upp ur sin "absorptions-epok"... ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    Hei!
    Ser flere anbefaler profeksjonell hjelp - det vurderer jeg selvsagt, men tror nok at den samlede kompetansen her på sentralen langt overgår det et enkelt firma kan bidre med. For meg er det også viktig å finne prinsipp - litt sånn fritt fortalt forfekter theStig omtrent totalt demping, Engelholm massiv diffusering og Karma tilpasning av høytalerspredning. Mao - jeg kan spørre profesjonelle og få veldig forskjellige løsninger...

    Mvh
    OMF
    Det er riktig at du kan få mange gode råd og tips på dette forum. Det vesentlige er dog å sortere og sile informasjonen. De råd den enkelte gir deg, er som regel basert på hans egne erfaringer med eget utstyr. De forskjellige høyttalertyper krever ulike tiltak i et bestemt rom for å yte best. Du må selv avgjøre om rommet skal tilpasses ditt utstyr eller om ditt utstyr skal tilpasses rommet. Eller kanskje i en viss grad begge deler? Slik jeg har oppfattet deg, har du foretatt et endelig valg av høyttalere. Da bør akustiske tiltak i ditt rom spesifikt tilpasses den valgte høyttalertypen. Dermed er det ikke sikkert at råd fra andre personer, som selv har en høyttalertype med et annet spredningsmønster osv., blir relevant for deg.
    Alt dette må deretter sees sammen med ditt overordnede valg for hvor stor grad av demping eller rombidrag du selv normalt setter pris på. Her er vel ingen fasit, men i stor grad smak og behag?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    Dersom du sammenlikner Gaia med Overkill så er du faktisk ikke så fullstendig på jordet. Den største forskjellen kommer gradvis nedover i frekvens ved at overkill blir mer og mer rundstrålende.

    I rommet ditt vil du, dersom du demper de lavere frekvensene i området rundt/bak høyttalerne, oppnå en karakteristikk som likner. Det er også der jeg oppfattet de største utfordringene i oppsettet du har nå i det rommet du har nå.

    Om du absorberer alle tidlige refleksjoner vil du også til en stor del oppnå en dempet tidlig akustikk, noe som også matematisk blir mye av det samme som karrakteristikken til Gaia i det rommet de står.

    Når det gjelder Karma så opplever jeg hans personlighet aldri som selvgod, hoverende eller med forsøk på å trenge egne erfaringer på andre etter å ha blitt kjent med ham utenfor forumet. Det er selvsagt lett å tolke nær sagt et hvilket som helst innlegg dit hen nesten uansett hvem som skriver men hans mening med det han skriver tror jeg du oppfatter best ved å sette på filtrene "uskyldig spøk", "dette er min ydmyke velmente oppfatning" og "dette er ikke et ledende spørsmål men noe jeg virkelig lurer på".

    Gaia ville ikke spille bedre i en kornsilo enn et band ville. Når det gjelder presisjon så tror jeg du også skal ta med i beregningen at 3 av de 5 som til nå har lyttet av "eksterne" er nærfeltslyttere på hjemmebane. Gaia er ikke satt opp til nærfeltslytting og vil derfor ikke låte på akkurat den måten heller. Akkurat på samme måte vil det bli med dine Overkill også, de låter ulikt i nærfelt og i normal oppstilling.

    Forøvrig tror jeg ikke vår oppfatning av god lyd spriker så veldig, men vi har kanskje fortsatt noe ulik oppfatning av hvor veien bør gå selv om jeg også føler at vi har nærmet oss hverandre en del.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Dette blir litt synsing og åpne tanker fra min side.
    Jeg er ikke så sikker på om Helmholtzer er så viktige. De demper i et veldig smalt område og du må bruke mange hvis du skal ta store deler av bassområde. Dessuten har du EQ (DEQX) som du kan bruke på dypbassen. Mer tradisjonelle bassfeller demper i et bredt område som gjør at man klarer seg med færre, og de tar det som er det viktigste området til musikk (70-80Hz) Noen bassfeller er effektive til 80Hz og noen ned til 50Hz. Det er vel ikke så veldig mye musikk som operer under dette frekvensområdet og da holder det kanskje med DEQX alene.

    Forstår ikke helt hva Engelholm mener med at det blir et svart hull der man demper og ellers reflekterer det helt vilt. Resultatet er ikke negativt og det er førsterefleksjonen som er viktigst. Man kan jo også fint dempe noe mer enn bare 1refleksjonen. Min opplevelse er at man kommer mye nærmere musikken og musikerne med absorbasjon. Med diffusorerer så får man mer live følelse, men det blir mer som å høre musikken litt langt bak i en konsert hall. Vil påpeke at jeg ikke vet hvor gode mine diffusorer egentlig er. Har litt mer tro på å diffusere vegg bak sweetspot når det er litt avstand til den.
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    Jeg har hørt MBL spille i Hi-end-rommet til AudioConcept, et rom relativt likt Marten's:
    Her er målingene på rommet:
    http://www.diffusor.com/bildersvana/bilder.html


    Det er ihvertfall det råeste jeg har hørt i mitt liv og jeg følte på ingen måte at anlegget sto langt bak i rommet i en konserthall. Jeg hadde faktisk problemer med å fatte at det virkelig var høyttalere som sto foran meg og ikke et ekte band. Når man kommer inn i et rom som er kraftig dempet kan det oppfattes som ubehagelig stille og trykkende.
    I AudioConcept-rommet var det meget behagelig å være og lyden var superdetaljert. Jeg kunne f.eks lett høre at det var en rørmikrofon Jacintha brukte på låten de spilte. Legg merke til de faktisk bruker steinheller på gulvet.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Er det ikke brukt aborbasjon på frontveggen bak diffusorene? Mener jeg leste det et sted eller kanskje det var et annet rom. Legger merke til at det god avstand til frontveggen her.
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    omholt skrev:
    Er det ikke brukt aborbasjon på frontveggen bak diffusorene? Mener jeg leste det et sted eller kanskje det var et annet rom. Legger merke til at det god avstand til frontveggen her.
    Min norska-kunskap räcker inte till...Kan du formulera om dig så kan jag nog svara! :)

    Sorry... :-\
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    AndreWerdenskrieg skrev:
    Jeg har hørt MBL spille i Hi-end-rommet til AudioConcept, et rom relativt likt Marten's:
    Her er målingene på rommet:
    http://www.diffusor.com/bildersvana/bilder.html


    Det er ihvertfall det råeste jeg har hørt i mitt liv og jeg følte på ingen måte at anlegget sto langt bak i rommet i en konserthall. Jeg hadde faktisk problemer med å fatte at det virkelig var høyttalere som sto foran meg og ikke et ekte band. Når man kommer inn i et rom som er kraftig dempet kan det oppfattes som ubehagelig stille og trykkende.
    I AudioConcept-rommet var det meget behagelig å være og lyden var superdetaljert. Jeg kunne f.eks lett høre at det var en rørmikrofon Jacintha brukte på låten de spilte. Legg merke til de faktisk bruker steinheller på gulvet.
    Kul att läsa dina intryck!

    Denna typ av system (elektronik, högtalare, kablar och rum) ger helt otroliga lyssnings-vinster i längden! :D

    Denna typ av rum fungerar absorlut bäst med högtalare som har stor och jämn spridning. Här sitter ju MBL som handen i handsken, men med det inte sagt att bara rundstrålande högtalare funkar - även vanliga dynamiska högtalare fungerar bra så länge som spridningen är god. Exempelvis Marten's rum med deras Bird.

    :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snickers-is skrev:
    Dersom du sammenlikner Gaia med Overkill så er du faktisk ikke så fullstendig på jordet. Den største forskjellen kommer gradvis nedover i frekvens ved at overkill blir mer og mer rundstrålende.
    Dette stemmer nok spredningsmessig. Men jeg ville vel tro at det er en betydelig forskjell på hvordan ett enkelt Manger element, frekvenskorrigert og aktivt delt spiller – i forhold til en passivt delt 3-4 veis konstruksjon. Jeg har jo ikke hørt Gaia – men hvis ikke disse spiller forskjellig fra 300Hz og oppover må jeg jo si at jeg er litt overrasket – man får jo knapt mer forskjellige transdusere….

    Snickers-is skrev:
    I rommet ditt vil du, dersom du demper de lavere frekvensene i området rundt/bak høyttalerne, oppnå en karakteristikk som likner. Det er også der jeg oppfattet de største utfordringene i oppsettet du har nå i det rommet du har nå.
    Slik oppsettet står i dag er det helt klart bassen som er mest problematisk. Dette skyldes dels et vanskelig rom, som målingene viser, og at det overhodet ikke er gjort noe akustisk med rommet i det området. Dette er noe jeg har lyst til å jobbe med i mitt nye lytterom.

    Snickers-is skrev:
    Når det gjelder Karma så opplever jeg hans personlighet aldri som selvgod, hoverende eller med forsøk på å trenge egne erfaringer på andre etter å ha blitt kjent med ham utenfor forumet. Det er selvsagt lett å tolke nær sagt et hvilket som helst innlegg dit hen nesten uansett hvem som skriver men hans mening med det han skriver tror jeg du oppfatter best ved å sette på filtrene "uskyldig spøk", "dette er min ydmyke velmente oppfatning" og "dette er ikke et ledende spørsmål men noe jeg virkelig lurer på".
    Nå har ikke jeg hatt gleden å bli kjent med Karma utenfor for forumet. Men jeg synes vel ikke at det er rart at jeg reagerer med litt irritasjon når jeg i en tråd som heter ”Det ultimate lytterom” får morsomme/nedlatende kommentarer om at jeg går over bekken etter vann. Jeg er nok litt ekstra sensitiv når kritikken går på mine kjæreste eiendeler også. I tillegg synes jeg vel at Karma kanskje skal gå litt stillere i dørene – han har selv sagt at han har veldig liten erfaring med high end audio – så synes jeg det er relevant å spørre hvor mange velbalanserte oppsett i prisklassen 500k-1000k har Karma hørt i hjemlige omgivelser – messelyd er aldri bra! For hvis Karma skal fortelle meg at jeg sløser penger og driver med idioti (litt satt på spissen) så bør han jo også ha bredt erfaringsgrunnlag for hva han uttaler seg om!

    Et annet poeng er hva slags lyd og hvilke kompromisser man er villig til å inngå. Jeg skrev innledningsvis at for meg er sweetspot lyden viktig – om det spiller bra i resten av rommet er for meg nesten 100% dundrende likegyldig. Jeg er også villig til å gjøre noe med akustikken, da dette rommet ikke blir hovedstuen – så jeg synes vel heller ikke Karma har vært spesielt lydhør ovenfor mine preferanser.

    Nå ser jeg at dette ble litt mye Karma kritikk, det er egentlig ikke meningen.
    Snickers-is skrev:
    Gaia ville ikke spille bedre i en kornsilo enn et band ville.
    Og det ville trolig låte veldig dårlig, noe som understreker mitt poeng at samspillet høyttaler/lytterom er det viktigste forholdet i oppsettet, selv med en høytaler som er designet for å være lettere til å implementere!

    Snickers-is skrev:
    Når det gjelder presisjon så tror jeg du også skal ta med i beregningen at 3 av de 5 som til nå har lyttet av "eksterne" er nærfeltslyttere på hjemmebane. Gaia er ikke satt opp til nærfeltslytting og vil derfor ikke låte på akkurat den måten heller. Akkurat på samme måte vil det bli med dine Overkill også, de låter ulikt i nærfelt og i normal oppstilling.
    Da er vi igjen over på preferanser – og personlig heller jeg nok til de som liker et godt dempet rom med presisjon, holografi, nærhet – fremfor det mer ”live” aktige.

    Snickers-is skrev:
    Forøvrig tror jeg ikke vår oppfatning av god lyd spriker så veldig, men vi har kanskje fortsatt noe ulik oppfatning av hvor veien bør gå selv om jeg også føler at vi har nærmet oss hverandre en del.
    Benytter igjen anledning til å takke for dine innspill – setter stor pris på de, selv om vi nok ikke er enig i alt! ;D ;D

    Mvh
    OMF
     
    O

    omholt

    Gjest
    EngelholmAudio skrev:
    omholt skrev:
    Er det ikke brukt aborbasjon på frontveggen bak diffusorene? Mener jeg leste det et sted eller kanskje det var et annet rom. Legger merke til at det god avstand til frontveggen her.
    Min norska-kunskap räcker inte till...Kan du formulera om dig så kan jag nog svara! :)

    Sorry... :-\
    I'll write it in english. Concerning the picture of the Audioconcept room; Is't there used absorbing material behind the diffusorers on the front wall (wall behind speakers)? I thought I've read that somewhere, but it might have been a different room.
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    omholt skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    omholt skrev:
    Er det ikke brukt aborbasjon på frontveggen bak diffusorene? Mener jeg leste det et sted eller kanskje det var et annet rom. Legger merke til at det god avstand til frontveggen her.
    Min norska-kunskap räcker inte till...Kan du formulera om dig så kan jag nog svara! :)

    Sorry... :-\
    I'll write it in english. Concerning the picture of the Audioconcept room; Is't there used absorbing material behind the diffusorers on the front wall (wall behind speakers)? I thought I've read that somewhere, but it might have been a different room.
    Jag svarar på svenska och är det otydligt skriver jag om till engelska! :)

    Varje diffusionsmodul är dessutom en Helmholtz med en luftspalt, luftvolym och lite mjukt "fluff". Detta ger väldigt bra absorption mellan 60 och 300 Hz. Se mer här: länk

    Dom gråa tyggrejerna bakom högtalarna skall jag kolla upp med Mats på SMT. Jag har mina aningar, men istället för att gissa så ber jag få återkomma med exakt info! :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.826
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Det [himlinger] er ikke helt problemfritt i musikksammenheng. For det første fungerer platene som en slags membran. Man får ved visse dimensjoner en ekstremt aktiv bassresonator. Har sett dette på messer blant annet.

    Himlingen gir også en energiforsinkelse i mellomtonen. Denne har en ikke frekvensavhengig forsinkelse som i sin tur vil gi en kamfiltereffekt. Et annet problem er at himlingen (normalt) ligger plant med taket. Det gjør at kamfiltereffekten blir svært definert. Dette er også et ganske velkjent fenomen fra messer og demolokaler. Man kan avhjelpe dette med demping av luftrommet over himlingen, men det blir fort en del kilo dempemateriale. Jeg tror i såfall jeg ville vurdert soner med demping og nedsenket himling, mens jeg andre steder ville latt taket/himlingsplatene ligge helt opp mot taket. På den måten vil du få begrenset effekten av tak/gulv som ellers også er den største bidragsyteren til stående bølger.
    Skjønner godt at du har blandede følelser for himlingstak på ymse hoteller og næringsbygg. Jeg har vært med på en del eiendomsprosjekter, både nybygg og renovering av forretningslokaler og hoteller, og har ved selvsyn sett hvor lemfeldig akustikken håndteres. Generelt kan man si at byggherre/entreprenør velger himling for å spare tid og penger, da de på en enkel måte skjuler ventilasjon, overrislingsanlegg, strømnett, etc. Det tekniske anlegget blir dessuten lett tilgjengelig for etterfølgende vedlikehold og reparasjon. God akustikk m.h.t. avspilling av musikk på 90-100dB er ingen prioritet. Som oftest er det de billigste platene som blir valgt. Altså tynne plater med et hardt belegg (enkle å rengjøre/motstandsdyktige mot slagmerker). Og selvfølgelig alle plater av samme slag, ingen soneinndeling.

    Og hvis de har umaket seg til å matche for eksempel myke teppegulv med harde reflektive plater, så fungerer det bare frem til hotellrommene skal renoveres. Da har parkett blitt den nye interiørmoten, og man ender opp med harde gulv og harde akustikkplater. Stort verre kan det ikke bli. Å demonstrere Hi-Fi under slike forhold er trolig en håpløs oppgave…

    Men vi skal ikke la norske hoteller ødelegge for det som i utgangspunktet er et smart prinsipp, og som utgjør et seriøst alternativ for trådstarter. Glem forestillingen om at et himlingstak er et tett, hardt og reflekterende tak under rommets egentlige tak. Se i stedet for dere en gitterstruktur med 60x120cm åpninger. Selve ”gitteret” henger ned i noen tråder fra taket og består altså av selvbærende T-profiler i aluminium (mange finisher å velge mellom). Profilen er kun ca 15mm bred og utgjør i seg selv ingen faktor akustikkmessig. Det er hva man velger å legge oppi profilen som er avgjørende. En åpen himling er altså akustisk transparent. Så kan man begynne forsiktig med å legge ned i for eksempel noen stavdifusorer mellom HT og lyttepos, der hvor 1. refleksjonen treffer. Så kan man fortsette med noen MYKE plater (ikke de harde hotellromplatene!) for å dempe etterklangen i rommet. Jeg formoder at OMF og fruen akter å følge den gjeldende interiørmoten med parkettgulv. Altså vil han ha behov for å dempe etterklangstiden, med mindre han har sansen for tunge plysjmøbler og dobbelforede velurgardiner. Bergensrederne har gjennom tidene seilt hjem mye erkebritisk interiør og annen kontinental pomp og prakt, men så vidt jeg har forstått ut i fra interiørbildene i nåværende stue, så har OMF brutt med de hanseatiske tradisjoner og satset mer minimalistisk imellom de syv fjell. (Jeg beklager digresjonene og at jeg ikke tar meg tid til å fatte meg i korthet).

    Sagt på en annen måte: Himlingen er bare en fiks måte å montere hva OMF måtte ha behov for i taket. Og med suveren fleksibilitet. Jeg tror nå han ender opp med å bli sittende å lytte på tvers av rommet, men skulle han på et senere tidspunkt ønske å endre på det, så er det bare frem med gardintrappa og flytte rundt på sakene, tilpasset de nye koordinatene. RPG Skyline 2D diffusor i isopor måler akkurat 60x60 og passer smock inn i standard 60x120 himlinger. Tilsvarende modeller fra Svanå er 55x55, men kan trolig forsynes med en krage/brakett for enkel tilpasning i himlingen.

    At han i himlingen kan felle inn/skjule projektor og lerret til hjemmekinoen er en bonus. Lerret dras ned mellom høyttalerne når man skal se film, og rulles opp i himlingen når det skal lyttes seriøst.

    Når det gjelder den såkalte kamfiltereffekten så oppstår den ved alle tilstøtende reflekterende flater mellom høyttaleren og lyttepos. Så den vil OMF uansett ha i utgangspunktet, både fra sidevegger, tak og gulv. Generelt når det gjelder 1. punktsrefleksjoner og kamfiltereffekten, så kan disse marginaliseres gjennom å øke avstanden (nivået faller med avstanden som kjent, samt at øret lettere sorterer ut refleksjoner som ankommer en viss tid etter direktelyden). Eller at man demper signalet, i form av (i dette tilfelle) myke absorberende himlingsplater. Den foreslåtte himlingsløsningen vil i dette tilfelle altså redusere kamfiltereffekten, ikke øke den slik som du har erfart med harde/tette hotellhimlingsplater.

    Oppsummering: Ved å spille på tvers av rommet så vil den store avstandene til sidevegger langt på vei eliminere problemene med sideveggrefleksjoner. Eventuelt supplert med alminnelig møblering, bokhyller, etc på rommets kortsider. Med myke (absorberende!) himlingsplater mellom HT og lyttepos, så vil dette også hjelpe betydelig herom, noe andre entusiaster sjeldent får gjort noe med. Da vil han kun stå igjen med 1. refleksjoner av betydning fra gulvet. En skjebne han deler med praktisk talt alle Hi-Fi entusiaster, inklusive de med level 3 rom fra Svanå.


    Snickers-is skrev:
    …Forøvrig gir store glassflater også ganske kraftige resonanser…
    Generelt resonerer alle flater og gjenstander i et rom. Alle materialer har som kjent en øvre og nedre resonansfrekvens. Men det er uhyre sjelden at dette kommer opp i lydnivåer som er hørbare eller sjenerende. Når det gjelder store vindusflater så er gevinsten gjennom bassabsorbering betydelig større enn hva som eventuelt skapes av resonanser. Vi snakker også her om nye moderne vinduer med dempende gummioppheng. Eventuelt kan man ha en gardin som trekkes for ved behov.

    Ta for eksempel Oslo Hi-Fi Center, hvor alle demo rommene har store vindusflater (med gardiner foran). Her kan man oppleve en i særklasse tørr og imponerende dypbass. Hvis det da ikke skyldes himlingstaket i alle rom. He-he.

    Dave Wilson uttalte en gang i et intervju at han ikke kunne forstå hvorfor han solgte så mange av sine toppsystemer til folk som bodde i relativt små betongleiligheter i asiatiske storbyer. Forklaringen viste seg nettopp å være at disse leilighetene hadde store panoramavinduer som absorberte stående bølger og gav en bassgjengivelse som bestred rommets beskjedne størrelse.

    Snickers-is skrev:
    De gir faktisk noe mindre refleksjonsutfordringer enn typiske 2-veis konstruksjoner. Ved ca 3kHz har mange høyttalere en 1" diskant som tar seg av 90% av oppgaven. Mangeren har her en akustisk diameter på nærmere 2 enn 1 tomme. Spredningen er såpass uniform, og såpass begrenset i det ellers så typiske problemområdet at disse høyttalerne er ganske "snille" hva refleksjoner angår (om man ikke kliner høyttalerne helt opp mot veggen).
    Etter over 10 år med linjekilder så har jeg lagt meg til den uvane å betrakte alle ”kassehøyttalere” som tradisjonelle punktkilder. Mine dypeste beklagelser til OMF for denne diskriminerende holdningen. Snickers-is har selvsagt et godt poeng her. Takket være Manger elementets begrensede spredning oppover i frekvens, så vil de kreve færre tiltak mht. refleksjoner. Så godt mulig du slipper unna å stå i kø hos Svanå for level 3 rombehandling (den er dog sikkert verdt pengene. Matts Odermalm & Co er jo superproffe på dette området. Jeg har selv hatt gleden av hans besøk, kompetanse og om lag 500kg med utstyr i mitt forrige lytterom).

    AVSLUTTNINGSVIS: Det du IKKE slipper unna er kartleggingen av rommets stående bølger i bassen. Det er her slaget vil stå. Men nå er det nok bidrag fra oss. Nå er det på tide at du legger deg i selene. I morgen er det morsdag, så da kan en tulipanbukett til madammen være strategisk viktig mht aksept for ”stygg” kontorhimling og andre guttepåfunn. Deretter får du bestille deg The Master Handbook of Acoustics og lese alle kapitlene om romakustikk. Uten denne grunnleggende fagforståelsen kommer du ikke i mål. Tilslutt så kjøper du deg et av disse PC-programmene og begynner å simulere. Når du har postet noen potensielle grafer så kan vi ta opp tråden igjen.

    Tvi tvi!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takk for at du tar deg tiden Petter - setter veldig pris på dine innspill!

    Du har nok også helt rett i at det blir parkett og lite velur og plysj også! ;D ;D ;D

    Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med å spille på langveggen, med det har jo åpenbart en del fordeler, ikke minst siden jeg kun vil få viduer på kortveggen og da kan jeg behandle hele frontveggen akustisk uten å hindre utsynet fra vinduene!


    Mvh
    OMF
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Hvis det da ikke hadde vært kurant å få litt utsikt mellom HT ved å plassere dem på kortveggen ved vinduene...

    Skal ikke være enkelt vettu! ;D
     
    O

    omholt

    Gjest
    Synes det fungerer veldig bra med å dempe gulvet med puter/puffer i skumgummi. Langt bedre løsnig enn teppe som bare gir ulinær demping (tar bare øverste frekvensområde). Man kan også ta de frem etter behov.
    Er det noen som vet om polyeter som ofte brukes nå istedet for skumgummi, har de samme dempe egenskapene?
     

    Vedlegg

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    omholt skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    omholt skrev:
    Er det ikke brukt aborbasjon på frontveggen bak diffusorene? Mener jeg leste det et sted eller kanskje det var et annet rom. Legger merke til at det god avstand til frontveggen her.
    Min norska-kunskap räcker inte till...Kan du formulera om dig så kan jag nog svara! :)

    Sorry... :-\
    I'll write it in english. Concerning the picture of the Audioconcept room; Is't there used absorbing material behind the diffusorers on the front wall (wall behind speakers)? I thought I've read that somewhere, but it might have been a different room.
    Äntligen svar! :)

    Det är rent estetiskt och bara "ett tyg". Akustiskt hade det varit ännu bättre med diffusion även här. Alla som lyssnar är i och för sig ändå helt begistrade över ljudet i detta rum...

    Tekniskt handlar det om att ta hand om rumsresonanserna med helmholtz och resterande ljud skall diffuseras - något som ställer otroligt höga krav på bandbredden på diffusorerna men också att diffuorerna har låg och jämn absoprtionskoefficient. SMT's produkter är unika i dessa avseenden.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    I tillegg synes jeg vel at Karma kanskje skal gå litt stillere i dørene – han har selv sagt at han har veldig liten erfaring med high end audio – så synes jeg det er relevant å spørre hvor mange velbalanserte oppsett i prisklassen 500k-1000k har Karma hørt i hjemlige omgivelser – messelyd er aldri bra! For hvis Karma skal fortelle meg at jeg sløser penger og driver med idioti (litt satt på spissen) så bør han jo også ha bredt erfaringsgrunnlag for hva han uttaler seg om!



    Mvh
    OMF
    At du ikke har sans for min ironi og humor, tar jeg til etterretning. Ser i ettertid at mine første kommentarer ble noe malplassert, men var heller ikke klar over hvor høyttidelig du tydeligvis tar deg selv. Beklager uansett at jeg ikke kjente min plass. Heretter skal du slippe flere amatørmessige kommentarer fra meg. ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    At du ikke har sans for min ironi og humor, tar jeg til etterretning. Ser i ettertid at mine første kommentarer ble noe malplassert, men var heller ikke klar over hvor høyttidelig du tydeligvis tar deg selv. Beklager uansett at jeg ikke kjente min plass. Heretter skal du slippe flere amatørmessige kommentarer fra meg. ;)
    Ironien og humoren i dine tre første innlegg er jo ikke akkurat påfallende, spesiellt ikke sett i sammenheng med dine andre innlegg her på sentralen. Å kalle meg selvhøytydelig synes jeg vel også er unødvendig. Du må gjerne være furten fordi jeg har stilt noen kritiske spørsmål - med i en tråd som omhandler "Det ultimate lytterom" har ingen av av dine nær 10 innegg omhandlet lytterommet - de har i all hovedsak inneholdt skjulte og direkte antydninger om at jeg har valgt feil fremgangsmåte, feil prinsipper og at det finnes en bedre, billigere og smartere veier til enestående god lyd. Vel...jeg er ikke enig med deg.....

    At du også velger å fleipe bort at jeg stiller spørsmål om hvor mange gode oppsett du har hørt synes jeg er trist. Det er nettopp de som har mye erfaring som virkelig kan bidra positivt i debattene her på sentralen. Og jeg mener å ha lest at du selv har skrevet at du har veldig tynn erfaring med High End.

    Mvh
    OMF
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    At du ikke har sans for min ironi og humor, tar jeg til etterretning. Ser i ettertid at mine første kommentarer ble noe malplassert, men var heller ikke klar over hvor høyttidelig du tydeligvis tar deg selv. Beklager uansett at jeg ikke kjente min plass. Heretter skal du slippe flere amatørmessige kommentarer fra meg. ;)
    Ironien og humoren i dine tre første innlegg er jo ikke akkurat påfallende, spesiellt ikke sett i sammenheng med dine andre innlegg her på sentralen. Å kalle meg selvhøytydelig synes jeg vel også er unødvendig. Du må gjerne være furten fordi jeg har stilt noen kritiske spørsmål - med i en tråd som omhandler "Det ultimate lytterom" har ingen av av dine nær 10 innegg omhandlet lytterommet - de har i all hovedsak inneholdt skjulte og direkte antydninger om at jeg har valgt feil fremgangsmåte, feil prinsipper og at det finnes en bedre, billigere og smartere veier til enestående god lyd. Vel...jeg er ikke enig med deg.....

    At du også velger å fleipe bort at jeg stiller spørsmål om hvor mange gode oppsett du har hørt synes jeg er trist. Det er nettopp de som har mye erfaring som virkelig kan bidra positivt i debattene her på sentralen. Og jeg mener å ha lest at du selv har skrevet at du har veldig tynn erfaring med High End.

    Mvh
    OMF
    Jeg legger meg langflat! ;)
    Som tidligere innrømmet var mine første kommentarer malplasserte. Dette fordi, som du nå helt riktig påpeker, disse kommentarer ikke omhandlet det som tråden handler om. Jeg har en personlig fascinasjon for spredningskontroll. Det var den fascinasjonen som var grunnlaget for min egen satsing på det ukjente. Du har samtidig helt rett når det gjelder min egen begrensede erfaring med high end anlegg.
    Når jeg ser bilder av rom som ligner på en form for lydbunkers, undres jeg over at ikke flere høyttalerprodusenter har mer fokus på kontroll av spredning. Dette burde jeg uansett heller tatt opp i en egen tråd, istedet for å forurense din. Beklager atter en gang. ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    No hard feelings! Spredningskontroll er jo selvsagt også viktig!

    For meg er det viktig at lytterommet blir pent - det er ikke bare jeg som skal bruke det. Det skal være en kombinert stue nr 2, lytterom, lekerom og gjesterom. Og jeg deler helt klart dine tanker om at mange lytterom ser så jævlig ut at man kun kan lytte med øynene igjen for å nyte musikken.

    Men slik behøver det jo ikke å være...pynter tråden med noen bilder lånt fra "vakre lytterom!". Alle rom vår akustikkprodukter glir inn i rommet, uten å gjøre for mye ut av seg....det er også målet med mitt rom!








    Mvh
    OMF
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    Hei!
    No hard feelings! Spredningskontroll er jo selvsagt også viktig!

    For meg er det viktig at lytterommet blir pent - det er ikke bare jeg som skal bruke det. Det skal være en kombinert stue nr 2, lytterom, lekerom og gjesterom. Og jeg deler helt klart dine tanker om at mange lytterom ser så jævlig ut at man kun kan lytte med øynene igjen for å nyte musikken.

    Men slik behøver det jo ikke å være...pynter tråden med noen bilder lånt fra "vakre lytterom!". Alle rom vår akustikkprodukter glir inn i rommet, uten å gjøre for mye ut av seg....det er også målet med mitt rom!



    Mvh
    OMF
    Dessa två bilder är från mina två boenden och nu väntar ett ansiktslyft av det nedre rummet med än bättre akustik! :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Flotte rom Engelholm!

    Ser du bruker en litt annen form for diffusor borte ved lampen på det øverste bildet....hvor mye av de akustiske egenskapene mister man ved å velge en slik estetisk mye bedre løsning...?

    (Sender en forespørsel til deg når jeg har flyttet inn - altså om et par måneder. Ønsker vel i utgangspunktet en kosteffektiv løsning hvor jeg kan supplere med de akustikktiltakene jeg allerede har, samt noe DIY (Absorbenter) og selvsagt en del nye produkter til å finpusse. Muligheten for senere oppgraderinger må ogsåvære til stedet!)

    Jobber du bare med ferdig rom - eller kan du gi råd i form av materialvalg, konstruksjonsmetoder og slike løsnigner som Petter Dale foreslår med løs himling...?

    Hvor er nærmeste demorom du kan anbefale meg å ta en lytt hos...?

    Mvh
    OMF
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    OMF skrev:
    Hei!
    Flotte rom Engelholm!
    Oh tack så mycket! :)

    OMF skrev:
    Ser du bruker en litt annen form for diffusor borte ved lampen på det øverste bildet....hvor mye av de akustiske egenskapene mister man ved å velge en slik estetisk mye bedre løsning...?
    Enligt mina öron förlorar man rätt mycket.

    Först och främst skall man ju hantera dom mest kritiska punkterna, förstareflexerna. Detta anser jag att man gör med riktigt seriösa, bredbandiga och dokumenterat bra produkter. Vill man hålla i plånboken kan man sen fylla ut resterande ytor med vanlig inredning.

    Enligt mig är tyvärr nätet nerlusat med lyckosökare som gör diffusorer i frigolit och/eller är dom på tok för smalbandiga (varför bara diffusera high hat'n?). Det finns mycket galet där ute, och alla ger en säkert en hörbar skillnad. Jag vänder mig dock emot dessa prova-lyssna-tyck-grejerna. Jag vill gärna stå för saklighet och det ställer rätt stora krav på akustikprodukternas beteende.

    OMF skrev:
    (Sender en forespørsel til deg når jeg har flyttet inn - altså om et par måneder. Ønsker vel i utgangspunktet en kosteffektiv løsning hvor jeg kan supplere med de akustikktiltakene jeg allerede har, samt noe DIY (Absorbenter) og selvsagt en del nye produkter til å finpusse. Muligheten for senere oppgraderinger må ogsåvære til stedet!)
    Kostnadseffektivitet är alltid intressant och en duktig akustiker vet hur man håller priset nere och utnyttjar övriga inredningen till det bästa.

    OMF skrev:
    Jobber du bare med ferdig rom - eller kan du gi råd i form av materialvalg, konstruksjonsmetoder og slike løsnigner som Petter Dale foreslår med løs himling...?
    Ja jag jobbar med hela kjedjan, från rumsmått och materialval till installation och inställning av basmumsarna. Läste igenom Petter Dale's inlägg men min norska tillät mig inte förstå riktigt allt. Såg att Svanå's prylar nämdes och bland annat måtten som inte var 600 mm's-mått. Det finns en väldigt bra teknisk förklaring till varför det är så men det tar vi en annan gång där det passar bättre (eller efterfrågas). Dessutom talades (nog?) om plåtprofiler som är nedpendlade från taket - detta är ingen lösning i SMT's rum pga skrammel (övertoner, mm). Dessutom behövs basabsorption under 80 Hz, vilket är svårt (för att inte säga omöjligt) att lösa utan HH.

    OMF skrev:
    Hvor er nærmeste demorom du kan anbefale meg å ta en lytt hos...?
    Hemma hos mig naturligtvis! :) Alltid roligast och bäst och visa det 100%-igt egna. Annars är det följande som gäller:
    Audio Concept (Stockholm)
    Elite Audio (Växjö)
    Björn på Audio Nord (Göteborg)
    Marten (Göteborg)
    ...sen finns även Ultimate AudioVideo i USA! ;D

    Oj - det blev mycket skrivet...hoppas jag inte tråkar ut min samtid! :-[
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Absolutt ingen fare. Hva du skriver finner jeg alltid interressant og lærerikt.

    Og...
    varför bara diffusera high hat'n?
    ...fikk fram gliset her.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takket for svar Engelhom!
    Må vel se om jeg får lurt meg en tur til Gøteborg i sommer da....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Da har jeg lekt meg litt med tegneprogrammet til Ikea...(Noen som vet om noen bedre programmer til dette...som er enkle å bruke og gratis...?)

    Har frem til nå hele tiden tenkt å spille i lengderetningen...., men etter at Petter tipset om å spille på tvers, har jeg mer og mer glidd over i den retningen. En ting er jo at rommet blir mye mindre påvirket av akustikketiltak. Det har seg nemlig slik at på grunn av bakkenivåer og resten av kjelleren er det kun på kortveggen jeg kan ha vinduer.
    Ved å spille på tvers - kan jeg utfolde meg fritt på front og bakvegg når det gjelder aksutikktiltak, uten at dette går utover vinduene. Jeg vil også oppnå svært god avstand til sidevegg - samtidit som rombredden på 550cm skulle gi tilstrekkelig avstand til høytalere og bakvegg.

    Legger ved en skisse.....
    Det er trekanten med en stol og nattbord som skal illustrere stereoanlegget. Resten er bare for å få inntrykk av størrelser - håper å få plass til et lite kontorhjørne og en sittegruppe!



    Mvh
    OMF
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Google SketchUp er et veldig bra 3D-tegneprogram, det er også lett å lære.
    Her er et par resultater jeg gjorde etter hukommelse og på 30 min. Det finns utrolig mange muligheter som er greie å lære seg.

    http://sketchup.google.com/download.html









    Dette var før jeg visste hvordan ting så ut etc.
    Vet du itilegg lengder å størrelser kan det bli pinlig nøyaktig med farger å greier.

    Mvh

    PK
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

    Da har jeg lekt meg litt med tegneprogrammet til Ikea...(Noen som vet om noen bedre programmer til dette...som er enkle å bruke og gratis...?)

    Har frem til nå hele tiden tenkt å spille i lengderetningen...., men etter at Petter tipset om å spille på tvers, har jeg mer og mer glidd over i den retningen. En ting er jo at rommet blir mye mindre påvirket av akustikketiltak. Det har seg nemlig slik at på grunn av bakkenivåer og resten av kjelleren er det kun på kortveggen jeg kan ha vinduer.
    Ved å spille på tvers - kan jeg utfolde meg fritt på front og bakvegg når det gjelder aksutikktiltak, uten at dette går utover vinduene. Jeg vil også oppnå svært god avstand til sidevegg - samtidit som rombredden på 550cm skulle gi tilstrekkelig avstand til høytalere og bakvegg.

    Legger ved en skisse.....
    Det er trekanten med en stol og nattbord som skal illustrere stereoanlegget. Resten er bare for å få inntrykk av størrelser - håper å få plass til et lite kontorhjørne og en sittegruppe!



    Mvh
    OMF
    Hei, OMF.

    Jeg er jo en ihuga Audio Physic fan og de har noen relativt spesifikke anbefalinger når det gjelder posisjonering av høytalere og lytteposisjon i rommet. De anbefaler absolutt å sette opp langs langveggen. Dersom man videre skal følge deres anbefalinger ville det vært naturlig og plassere lytteposisjonen langs veggen hvor du har satt høytalerne mens høytalerne da burde vært plassert noe bredere enn du har gjort men mer midt ute i rommet der du har lytteposisjonen. Dette gir lang nok avstandstandsforskjell mellom høytaler->lytteposisjon sammenlignet med høytaler->reflekterende flater til at disse ignoreres av hjernen. Samtidig vil hjernen ikke være i stand til å oppfattet den nivåhevningen i bassen du oppnår ved å sitte helt inntil bakveggen da avstanden til bakveggen er for liten til at hjernen klarer å oppfatte tidsdifferansen mellom høyre og venstre øre.

    AP har dessuten en svært hendig room - mapping teknikk som det sverges til av mange:
    http://stereophile.com/finetunes/179/

    Jeg har tro på slike teknikker for å unngå å dempe rommet i hjel. Det kan nemlig også drepe dynamikken.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Roysen, jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at et hardt dempet rom kan drepe dynamikken. Etterklangstiden går ned, og da går bakgrunnsstøynivået ned, og da blir det muligheter for mer dynamikk slik jeg ser det.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Valentino skrev:
    Roysen, jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at et hardt dempet rom kan drepe dynamikken. Etterklangstiden går ned, og da går bakgrunnsstøynivået ned, og da blir det muligheter for mer dynamikk slik jeg ser det.
    Et overdempet rom er ikke bedre enn et som er for lite dempet. Det gjelder å finne balansen og dersom man kan benytte teknikker rundt plassering av lytteposisjon og høytalere som gir samme resultat som demping vet jeg hva jeg ville valgt.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ja, personlige preferanser spiller også inn her. Det viktige er å bruke tid på å finne ut hva man foretrekker, ikke sant? Jeg hører til førsterefleksjonsdrapskolen, selv om jeg lurer på om god frontveggdiffusjon hadde vært like kjekt som drap. Alle bevis er ikke lagt fram, og Juryen har på ingen måte trukket seg tilbake.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takker for tips Roysen.
    Liker å ha høytalerne bredt, men liker ikke å sitte inntil bakvegg.

    Er også enig i deg med overdreven demping og dynamikk. Det er riktig som Valentino skriver at god demping gir bedre S/N og bedre dynamikk. Derimot er nok det som ofte skjer i praksis at man demper ulineært, noe som gir en fallende frekvensrespons oppover - noe som høres litt sirumpa og tregt ut. (Det var faktisk dette Snickers rettet opp hos meg of som gjorde at Live følelsen og dynamikk ble fremhevet)

    Har også tro på at diffusjon av frontvegg kan gi mer luft....og det er jo bra!

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn