Jeg vil også anbefale Sketchup. Veldig lav terskel for å komme i gang.
Siden du skal ha høyttalere med dipol mellomtone er det noe du bør tenke over. Høyttalerne kommer til å jobbe som dipoler omtrent fra 100-500Hz. (Jeg tror jeg som utgangspunkt ville delt den slakt rundt 80-150Hz, men ikke bestemt meg for delefrekvens før jeg hadde målt høyttalerelementene individuelt i det faktiske rommet). 500Hz ville jeg brukt som minimum, kanskje høyere, både for å unngå at 8-tommerne (Mangerene) rekker å få veldig bred spredning før 10-tommeren tar over, og fordi 10-tommerne har en del mindre forvrengning enn Mangerene i området rundt 500Hz og nedover.
For dem som ikke har så god kjennskap til dipoler er det kanskje av allmenn interesse at jeg tar en kort beskrivelse av en dipols virkemåte:
Ofte fremheves mangelen på kasselyd fra dipol kontra kabinetter. Dette er en synsebasert konklusjon da de fleste gode kassehøyttalere er rimelig fri for kasselyd. Imidlertid finnes det en ganske naturlig forklaring på denne beskrivelsen. Om man ser en dipol ovenfra, så kan man sette opp 4 sektorer, foran, bak, høyre og venstre. Elementet jobber mellom foran og bak, og den lyden som kommer ut foran har motsatt fortegn av den som kommer ut bak. Foran og bak kan man sette opp hhv "lyd med positivt fortegn" og "lyd med negativt fortegn". Elementets spredning vil her være avgjørende, men normalt så skal selve lydgiveren i en dipol være mer eller mindre rundstrålende. Dette gjør at lyd fra baksiden vil "blø" rundt høyttaleren, og det samme vil skje for lyd fra framsiden. Når disse to motsatte fortegnene møter hverandre på sidene vil de kanselleres ut til null lyd. Denne overgangen skjer gradvis fra sektorene foran og bak. De to sektorene blir i prinsippet like, så polart spredningsdiagram (nivåkurve i et sirkulært diagram der høyttaleren er senter i sirkelen, og dB oppgis i avstand fra senter) vil være symetrisk om baffelen, altså delelinja mellom fremre og bakre del av polardiagrammet.
Dette resulterer i at høyttaleren vil få mest nivå rett frem og rett bakover. Ut til sidene vil den praktisk talt ikke gi noen lyd over hodet. Dette er med andre ord en form for spredningskontroll, og det er her kilden til snakk om kasselyd/ikke kasselyd normalt ligger, nemlig om man har mer eller mindre innvirkning fra rommet.
Tilbake til akustikken:
Bak disse høyttalerne vil lydtrykket i mellomtonen være svært mye høyere enn foran. Man kan gjerne kalle bakoverlyden for overskuddsvare. Du trenger den for å få kontroll på spredningsbegrensningen ut til sidene, men den resterende bakoverlyden er kun problematisk. Når denne treffer bakvegg og reflekteres vil den returnere med en tidsforsinkelse som gjør at når den kommer tilbake og blander seg med direktelyden som høyttalerne sender fremmover vil den ved noen frekvenser forsterke den, ved andre vil den slukke den ut, det man kaller en kamfiltereffekt (en frekvenskurve som har regelmessige "tenner").
Jo mer man demper bakoverlyden jo mindre blir denne retureffekten. Dette vil ikke påvirke direktelydens spredningsmønster såfremt man ikke plasserer det absorberende materialet veldig nær elementet. Hva som er nært vil her avhenge av baffelstørrelsen. Om baffelen er 1 meter bred vil for eksempel en avstand på 30cm til dempematerialet medføre at man dreier spredningsmønsteret fordi totalenergien fra elementet reduseres merkbart helt inne ved baffelen. Dette er også noe frekvensavhengig. I ditt tilfelle vil jeg mene at 1-1,5 meter avstand er rikelig. Det vil også gjøre at energien som kommer i retur blir såpass tidsforsinket at man i mindre grad oppfatter den som en del av direktelyden.
Du nevnte forøvrig å plassere diffusjon og helmholzresonator foran mellom høyttalerne. Med dipol mellomtone og relativt høy delefrekvens mot Mangeren vil du få veldig lite lydenergi i dette området utenom bassen. Det betyr at dette mest sannsynlig er en investering som plassert et annet sted i rommet vil gi deg mer igjen i form av ren lydkvalitet.
Helmholzresonatoren vet jeg ikke om du vil trenge i den plasseringen. Det kan være den gjør seg godt der, og det kan være den ikke burde være der over hodet. Jeg tør nesten ikke tro eller hevde noe om dette før man har gjennomført praktiske tester. Imidlertid skjer det som regel ikke så veldig mye galt i bassen før den har vært turen om bakveggen, så dette er nok et mer avgjort sikkert sted å plassere en slik, men igjen, dette bør prøves i praksis.
Hadde dette vært mitt rom så ville den foretrukne plasseringen for meg, som jeg hadde først forsøkt å få til god lyd i, vært:
Høyttalerne plassert foran vinduene. Dersom du ikke lar vinduene gå helt ut til hjørnene kan du få gode 3,5-4 meter med vinduer. En avstand fra høyttalerne til vinduene på 1,5 meter ville gjort refleksjoner til ganske ubetydelige. Du kan da dempe langs sideveggene bak høyttalerne og mot vindusveggen, samt på veggene fra hjørnet og ut til vinduene. Dette kan også dekkes med gardiner uten at det virker påfallende. Her bør du ha 20cm dempemateriale for å ta bakoverlyden fra Volt-ene. Dette kan også være en gunstig plassering for eventuelle helmholzresonatorer dersom dette skulle vise seg nødvendig i denne enden av rommet.
På sideveggene foran høyttalerne ville jeg brukt vertikale diffusorer fra gulv til tak. Med høyttalerne vinklet en del, og med litt avstand til sideveggene ville energien mot disse bli ganske redusert, det vil hovedsaklig være Mangerene som er representert ved disse refleksjonspunktene så du trenger ikke diffusjon i nedre mellomtone her. Noe absorbsjon for høyere frekvenser, gjerne dekke til med gardiner, på sideveggene bakover mot lytteposisjon vil gjøre rommet vakkert, og det vil øke bredden i lydbildet. Det vil også være et tilsvarende behov for diffusjon og eventuell dempning av taket i området over lytteposisjon. Diffusjonen må selvsagt plasseres på refleksjonspunktene. Absorbsjonen brukes for å redusere følelsen av at det er reflekterende flater i nærheten.
Jeg mener en slik løsning vil gi deg en fin potensiell opplevelse ift å kunne nyte utsikten mens du lytter til anlegget. Dette vil også gi deg relativt god lyd og mye plass bak lytteposisjon. Dette gir muligheter for å kunne plassere arbeidsplass og stuekrok bak lytteposisjon og dermed få ganske god lyd bak der også. Det er jo ikke å forakte å kunne løfte blikket og se ut når man sitter ved skrivebordet, heller ikke å kunne høre en musikkfil man har på PC-en eller musikk generelt over god-anlegget når man jobber uten at man sitter helt feil plassert ift høyttalerne.