Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Spennende:) Har ventet på denne, selv om AIR fungerer veldig bra og stabilt fra min MacMini over ethernet.
    Å la Roon-gutta ta over AIR protokollene er nok en stor fordel for oss som har Devaliet og Roon. Har trua på dem:)

    Men hva skal de nå syte og klage for på devalietchat?? Devaliet er et supert produkt selv om de er dårlig på kundekommunikasjon og ting tar laaang tid. "Verdens beste lyd" - hmmm... For et livstilsprodukt og alt-i en-boks-plug-and-play-produkt ja, men selvsagt finnes det bedre lyd der ute. Du må bare betale mye mer og jobbe masse med å matche produkter og kabler osv. Og da mye vanskeligere å få til i praksis for de aller fleste.

    Tror ikke jeg blir mindre fornøyd med Devaliet og Roon nå:)

     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Men hva skal de nå syte og klage for på devalietchat??
    hehe er vel noen som altid klager,dette med air har jeg aldri hatt problemer med,via Ethernet kabel så har det fungert sømmløst i alle arene siden d premeier

    Legge en tynn kabel langs listene i rommet kan da ikke være så vanskelig
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da er jeg blitt Devialet venn!

    Nå gjenstår det å opptimalisere avspilling. Jeg har skaffet meg en iPad som skal brukes som fjernkontroll fra Itunes og Spotify. Jeg har Apple TV (forrige gen) og imac hvor all musikk er lagret.

    Nå fungerer fjernkontroll på itunes, men jeg må (?) bruke hjemmedeling. Da får jeg ikke spilt av Spotify remote (eller hva er riktig app?) uten å skifte på Imac. Jeg bruker nå Airfoil til å velge høyttalere og kilde. Er det bedre å bruke Devialet AIR? Jeg regner med at jeg setter opp et eget nettverk fra GET (egen router for bedre dekning?) Nå bruker jeg bare Airport og med den får jeg ikke tilgang til Apple-id.

    Hvordan gjør jeg dette så enkelt og lettvindt som mulig? Håper noen her har vært igjennom dette før meg.
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    171
    Antall liker
    120
    Da har jeg også blitt Devialet venn, med en Devialet 200 som spiller på Epicon 6:D Byttet fra Hegel H360....
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg også blitt Devialet venn, med en Devialet 200 som spiller på Epicon 6:D Byttet fra Hegel H360....
    Hei. Gratulerer og velkommen. Hvordan opplever du den mot Hegel?
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    171
    Antall liker
    120
    Hei,

    Takk! Jeg opplever først om fremst MYE mer bass, mer detaljer i spor som jeg ikke har lagt merke til før, og et roligere lydbilde. Ikke antydning til skarphet lenger. Og det er jeg veldig glad for!
    200´n har ikke fått sine 100 timer enda, men noe jeg kanskje "savner" med Hegelen er livligheten i musikken. Men dette forutsatte at sporet var godt produsert, og var litt varm og hjemmekoselig i sounden.
    Jeg eksperimenterer fortsatt med SAM og hvilket nivå jeg skal sette den på, for ikke å få en for boomy bass.
    Har også noe stående bølger i rommet, så det at jeg kan justere en gitt Hz er jo veldig nyttig!
    Alt i alt, føler jeg det er en god oppgradering, og det lover bra, gitt at den har gått knappe 25 timer.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    Hentet meg pakke på lørdag:)
    IMG_1405.jpg
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    I første omgang erstatter den Plinius reference og Mark levinson 326s,men vurderer og selge MBL CD riggen også:)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Har du fått hørt 220 pro uten SAM? Da var det vel litt i overkant mye bass husker jeg på SAM 100%
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    IMG_1406.jpg



    Jeg har nå testet en del med og uten Sam ja.
    Etter noen dagers spilling så foretrekker jeg uten Sam i de fleste tilfeller.
    På noen innspillinger bla rock der det gjør seg med litt ekstra trøkk så har jeg kjørt Sam på 1%.
    Selv med 1% synes jeg det blir litt for mye output,Selv om bassen er definert og stram.
    Når forsterkeren har fått en del timer bak seg,vil jeg nok prøve og flytte litt på ht og se om jeg får dem til og spille optimalt med Sam.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med ny Devialet Pro, X3 😊 Hvilken utgave kjøpte du? 130 eller 220? Jeg hadde 120 før. 130 er jaggu ikke noe dårligere ;) På mine Franco Serblin Accordo er SAM bra på 50%. Tilfører litt mer tyngde i lyden. Blir spennende å se når man får oppdatert til det nye OS kortet. Eneste negative er at man sitter uten forsterker 2-3 uker.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ser ut som det er 250pro
    Kan nok stemme. Så bare bilde på tlf på jobben. Da så jeg ikke det store displayet. Så da er det ikke 130 eller 220 nei.
    Skulle være potent nok hvis det er 250 eller større.

    Fugazi. Du har gratis oppdatering til OS kort på din 220 Pro?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som det er 250pro
    Kan nok stemme. Så bare bilde på tlf på jobben. Da så jeg ikke det store displayet. Så da er det ikke 130 eller 220 nei.
    Skulle være potent nok hvis det er 250 eller større.

    Fugazi. Du har gratis oppdatering til OS kort på din 220 Pro?
    Ja det har jeg. 15 oktober er visst datoen det kommer nyheter om det nye kortet. ☺
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ser ut som det er 250pro
    Kan nok stemme. Så bare bilde på tlf på jobben. Da så jeg ikke det store displayet. Så da er det ikke 130 eller 220 nei.
    Skulle være potent nok hvis det er 250 eller større.

    Fugazi. Du har gratis oppdatering til OS kort på din 220 Pro?
    Ja det har jeg. 15 oktober er visst datoen det kommer nyheter om det nye kortet. ☺
    Akkurat. Takker for info :) Selv om det blir en stund uten forsterker så er det verdt å oppgradere. Også med
    tanke på ettermarkedsverdi.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    3.996
    Torget vurderinger
    6
    Hei Sober.
    Tilbudet er en innbytteordning som gjør det mulig og få oppgradert white og silver Phantom til Gold uten å måtte ut på bruktmarkedet.
    Leveres til forhandleren ved oppgardering.

    Prisene er:
    White til Gold. Kr 13.990.- stk.
    Silver til Gold. Kr 11.990.- stk.

    Mvh
    Morten N.A.T
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg skulle høre her hva dere synes burde være den ultimate kilden til Devialet 250/1000pro?
    Uansett format unntatt vinyl.
    Nå bruker jeg MBL Noble line transport rett i Devialet, denne kombinasjonen fungerer veldig bra,men jeg har strengt tatt ikke bruk for MBL dac'en som hører til.
    Så vurderer og selge den komplett.
    Jeg har testet flere transport/CD spillere men disse har ikke overgått MBL.

    Noen alternativer jeg vurderer:
    1.Mbl reference transport.

    2.Metronome T6 signature

    3.Streamer Aurender etc

    4.Ps audio memory Player.

    Man har også alternativer som Mark levinsons nye mediaspiller,men synes jeg får mye som jeg ikke har bruk for.
    Samt en ganske bra prislapp.
    Dcs er også ett alternativ, men muligens det blir for sterilt og kjedelig med devialet.
    Burmester sin mediaspiller eller CD transport synes jeg også blir for kostbar.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte en Logitech Transporter med tanke på å bruke den som streamer til en fremtidig Devialet. Den og min Cyrus cd transport er ca. på samme nivå hos meg på min 200, men begge er et stykke bak Air3. Har du testet MBL mot Air3 ?
    Etter at Roon fikk direkte støtte så bruker jeg stort sett Roon (har ikke teste Air3 vs direkte i Roon).
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    Litt av problemet er vell att jeg er alt annet en data kyndig:) kan man laste ned en avspiller og bruke i-PAD med air?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Enkleste er nok å teste ut Roon, jeg fikk mail om 3 måneder gratis test som Devialet eier men er usikker om tilbudet gyldig nå. Du installerer sw på en PC/Mac og styrer alt fra Ipad om du ønsker det. Etter Roon fikk direkte støtte for Devialet så starter den også opp direkte fra Roon fra standby. Litt info her: Devialet AIR, now in Roon - Roon Labs
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fikk et sett d400 i hus. Steinbra med sam på ELAC. Prosjektet ruller videre og er på kablergaleien igjen. Bruker et par strømkabler som Devialet nå leverer med alle pro versjonene. Audioquest x3. Er det noen som har formeninger om disse på Devialet?
    Håper jeg er velkommen i vennetråden. :rolleyes:
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med 400 sett. Håper du blir fornøyd :) Har en 130 Pro nå selv. Hadde 120 før. Så at strømkabelen var noe mer
    fancy enn hva som følger med originalt til 120. Men tenkte ikke. Og over det :) Så det er Audioquest X3 som følger med
    som standard kabel til alle Pro nå? Takker for info. Ikke at jeg har noe tro for at det spiller noe særlig rolle annet at den
    selvsagt ser bedre ut enn en lakrislissen som normalt har vært med før.
    Skulle anta du er like velkommen i tråden som alle andre Devialet eiere ;) Rest assure :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gratulerer! Hvordan synes du den låter?

    Jeg kjøpte en WW på tilbud, men det er bare for syns skyld da jeg ikke har noe som helst tro på hørbare forskjeller.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gratulerer! Hvordan synes du den låter?

    Jeg kjøpte en WW på tilbud, men det er bare for syns skyld da jeg ikke har noe som helst tro på hørbare forskjeller.
    Dette med kabler er scary. Jeg har det helt klart for meg at kabler er meget viktig for sluttresultatet. Erfarer til dels store forskjeller mellom dem. Strøm går rett på kvalitet i hele lydbildet. Jeg har eksperimentet med kabler i en årrekke for å finne noen nøkler som kan forklare det hele, men det er ikke lett. Tror at de 2 første meterne som strømforsyningen ser er den viktigste biten. Oyaide 004/ tunami er en av de beste jeg har hørt sammen med det siste utstyr jeg har hatt. Vet også at Lessloss også lager gode kabler. Samme gjelder vel også Transparent. Sikkert en del andre produsenter også. Problemet er at en må opp i pris for at dette skal ta litt av. Det er allikevel ikke gitt at de dyreste er de beste. Skal tese ut en del kabler fremover og skal forsøke å formidle dette.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Noen som vet hva sam egentlig gjør? Helt rått på ELAC.

    Må få formidle at devialet er kritisk på underlag. Rett på bambus fra IKEA funker. Ellers vil jeg anbefale filtknotter under bena på Dev.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Grattis med 400 sett. Håper du blir fornøyd :) Har en 130 Pro nå selv. Hadde 120 før. Så at strømkabelen var noe mer
    fancy enn hva som følger med originalt til 120. Men tenkte ikke. Og over det :) Så det er Audioquest X3 som følger med
    som standard kabel til alle Pro nå? Takker for info. Ikke at jeg har noe tro for at det spiller noe særlig rolle annet at den
    selvsagt ser bedre ut enn en lakrislissen som normalt har vært med før.
    Skulle anta du er like velkommen i tråden som alle andre Devialet eiere ;) Rest assure :)
    Hva fikk du mer ved 130 kontra 120 ?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med 400 sett. Håper du blir fornøyd :) Har en 130 Pro nå selv. Hadde 120 før. Så at strømkabelen var noe mer
    fancy enn hva som følger med originalt til 120. Men tenkte ikke. Og over det :) Så det er Audioquest X3 som følger med
    som standard kabel til alle Pro nå? Takker for info. Ikke at jeg har noe tro for at det spiller noe særlig rolle annet at den
    selvsagt ser bedre ut enn en lakrislissen som normalt har vært med før.
    Skulle anta du er like velkommen i tråden som alle andre Devialet eiere ;) Rest assure :)
    Hva fikk du mer ved 130 kontra 120 ?
    Det blir vanskelig å si i grunn. Jeg hadde ikke samme høyttalere da som nå. Men det jeg har fått fortalt av andre som har hørt/eid gamle serien vs nye Pro, er vel gjennomgående at de låter noe mer balansert og litt mer klasse A. Det er visst en ny forsterker innvendig totalt sett. Kun chassis som ser make ut. Kjølingen skal også være forbedret. Men antar det er andre her på forumet som har testet Expert og expert pro mot hverandre som kan si mer sikkert. Hvis man leser på Devialet chat på nett, så er de aller fleste fornøyd ved oppgradering av sin gamle eller ved kjøp av nye serien. Så noe har de nok gjort riktig. Her låter det hvertfall meget bra. Har du mulighet for å få lånt en Expert Pro og hørt som direkte sammenligning hjemme tror du?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Grattis med 400 sett. Håper du blir fornøyd :) Har en 130 Pro nå selv. Hadde 120 før. Så at strømkabelen var noe mer
    fancy enn hva som følger med originalt til 120. Men tenkte ikke. Og over det :) Så det er Audioquest X3 som følger med
    som standard kabel til alle Pro nå? Takker for info. Ikke at jeg har noe tro for at det spiller noe særlig rolle annet at den
    selvsagt ser bedre ut enn en lakrislissen som normalt har vært med før.
    Skulle anta du er like velkommen i tråden som alle andre Devialet eiere ;) Rest assure :)
    Hva fikk du mer ved 130 kontra 120 ?
    Det blir vanskelig å si i grunn. Jeg hadde ikke samme høyttalere da som nå. Men det jeg har fått fortalt av andre som har hørt/eid gamle serien vs nye Pro, er vel gjennomgående at de låter noe mer balansert og litt mer klasse A. Det er visst en ny forsterker innvendig totalt sett. Kun chassis som ser make ut. Kjølingen skal også være forbedret. Men antar det er andre her på forumet som har testet Expert og expert pro mot hverandre som kan si mer sikkert. Hvis man leser på Devialet chat på nett, så er de aller fleste fornøyd ved oppgradering av sin gamle eller ved kjøp av nye serien. Så noe har de nok gjort riktig. Her låter det hvertfall meget bra. Har du mulighet for å få lånt en Expert Pro og hørt som direkte sammenligning hjemme tror du?
    Hvilken enhet bør jeg da sammenligne med? Har en D400 i hus nå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Devialet minsket strømmen i klasse A og økte delen i klasse D - og fikk mer klasse A- lyd. Tipper det hadde sammenheng med varmeutvikling.

    Utover det er det nok lavere forvrengning, lavere støygulv og sterkere strømforsyning som er forskjellen rent teknisk. Om det er hørbart er en annen sak, men ny dac hjalp vel lydmessig kanskje?

    Ellers må jeg si at Devialet Phantom silver som jeg har på lån overrasker positivt hos meg. Hadde lave forventninger i forhold til Kii og ble positivt overrasket over lyden fra mellombass og opp. Veldig bra størrelse, bredde og perspektiv på disse med en oppløst og behagelig diskant.
    Helt sinnsykt mye bass, så oppleves litt boomy og lite hifi-aktig, men de er moro å høre på og ikke minst se på når de flagrer som verst!

    For mange vil jeg tro at dette er mer enn godt nok for musikklytting, enkelheten og designet ikke tatt i betraktning. Det er bonus.
    Imponerende saker dette her, selv om kef ls50w sikkert spiller mer korrekt i bassen. For hva Phantom representerer synes jeg de er helt sjef og gjør samtidig skamme på en del dølle hifi-høyttalere av vesentlig større fysisk dimensjon.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med 400 sett. Håper du blir fornøyd :) Har en 130 Pro nå selv. Hadde 120 før. Så at strømkabelen var noe mer
    fancy enn hva som følger med originalt til 120. Men tenkte ikke. Og over det :) Så det er Audioquest X3 som følger med
    som standard kabel til alle Pro nå? Takker for info. Ikke at jeg har noe tro for at det spiller noe særlig rolle annet at den
    selvsagt ser bedre ut enn en lakrislissen som normalt har vært med før.
    Skulle anta du er like velkommen i tråden som alle andre Devialet eiere ;) Rest assure :)
    Hva fikk du mer ved 130 kontra 120 ?
    Det blir vanskelig å si i grunn. Jeg hadde ikke samme høyttalere da som nå. Men det jeg har fått fortalt av andre som har hørt/eid gamle serien vs nye Pro, er vel gjennomgående at de låter noe mer balansert og litt mer klasse A. Det er visst en ny forsterker innvendig totalt sett. Kun chassis som ser make ut. Kjølingen skal også være forbedret. Men antar det er andre her på forumet som har testet Expert og expert pro mot hverandre som kan si mer sikkert. Hvis man leser på Devialet chat på nett, så er de aller fleste fornøyd ved oppgradering av sin gamle eller ved kjøp av nye serien. Så noe har de nok gjort riktig. Her låter det hvertfall meget bra. Har du mulighet for å få lånt en Expert Pro og hørt som direkte sammenligning hjemme tror du?
    Hvilken enhet bør jeg da sammenligne med? Har en D400 i hus nå.
    Hvis du ikke har sinnsykt krevende høyttalere skal det holde med en 220 Pro for å sammenligne lyden. Lydkarakter skal ikke være forskjellig på den nye serien. Så i basic så skal en 130 Pro ha samme lydsignatur som 1000 Pro. Du vil høre forskjell hvis du presser dem uansett vil jeg tro om høyttalerne krever mer effekt. Altså dynamisk overskudd. Fikk fortalt at lydsignatur er make hvertfall. Skulle sikkert ikke by på problem å spørre om hjemlån av en 220 Pro for moro skyld. Da får du det beste svaret :) Er hvertfall fornøyd med min 130 Pro.
     
    Sist redigert:

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Devialet har løftet en allerede suveren lydkvalitet i expert serien en del hakk opp med expert pro. Var fornøyd med dev200 og spesielt med ekstern streamer og cd transport via AES EBU inngang. Da jeg fikk dev220pro i vinter ble jeg nesten overrasket over lyden som nå strømmet ut av høyttalerne. Men nok engang så opplever jeg den best med ekstern kilde på AES EBU digital inngang. Alt annet i dev220 er avslått i min konfig fil. Kun sam benyttes.

    Nå spiller det fint og detaljert med god bass gjengivelse på lave volum og når volumet skrues opp er det et til et nærvær til musikken jeg ikke før har opplevd i egen stue.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn