Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også hatt litt problemer med dropouts i det siste, men tror det er Tidal som er synderen da jeg har hatt samme problem på min Apple TV. (Du bruker fortsatt Air selv om du kjører gjennom Roon.)

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    263
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hatt litt problemer med dropouts i det siste, men tror det er Tidal som er synderen da jeg har hatt samme problem på min Apple TV. (Du bruker fortsatt Air selv om du kjører gjennom Roon.)

Devialet AIR
    Roon now includes built-in support for the Devialet AIR protocol, used by Devialet's Expert and Expert Pro devices. This is a new implementation of AIR, undertaken at Roon Labs. It does not require Devialet's AIR driver, and works with Roon Cores running on any platform.

Kanskje det var devialet's air driver som skapte problemer hos meg.
    Virker ialefall som alt er dønn stabilt gjennom Roon:)

Noen som foresten veit noe om tone kontroll settings i configurator?
    Viser ikke att den er i bruk når man sjekker på forsterkeren,men i konfigurator ser det jo ut som den er på,uten og kunne slå den av???

IMG_1450.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Kanskje fjernkontrollen er satt slik at hvis du holder midtre knapp litt inne, så kan du rotere til bass og diskant. Se også oppsettet til fjernkontrollen i configuratoren. Mulig jeg misforstår her nå.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har testet en del med «Devialet AIR». Når trafikken kjøres frem og tilbake over wifi-nettet, kan dropp oppstå. Eks. Fra PC (WiFi) frem og tilbake ifm NAS og WiFi til Devialet. Hvis du bruker Roon med «AIR» driver, vil du ikke få så mye frem og tilbake trafikk. Faktisk bare fra Roon server til Devialet. Spesielt gjelder dette hvis disken sitter i Roon serveren. Da fjernstyrer du Roon-server med PC eller et annet Device.

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    263
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje fjernkontrollen er satt slik at hvis du holder midtre knapp litt inne, så kan du rotere til bass og diskant. Se også oppsettet til fjernkontrollen i configuratoren. Mulig jeg misforstår her nå.

Det jeg hovedsakelig spekulerte litt på var att det er juster på 100 og 2000hz på bildet over i konfigurator.
    Men ingen indikasjon på att tonekontrollen er i bruk på ampen min.
    Ville bare forsikre meg att det ikke er tilkoblet noe tonekontroll:)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17

Devialet AIR
    Roon now includes built-in support for the Devialet AIR protocol, used by Devialet's Expert and Expert Pro devices. This is a new implementation of AIR, undertaken at Roon Labs. It does not require Devialet's AIR driver, and works with Roon Cores running on any platform.

Kanskje det var devialet's air driver som skapte problemer hos meg.
    Virker ialefall som alt er dønn stabilt gjennom Roon:)

Noen som foresten veit noe om tone kontroll settings i configurator?
    Viser ikke att den er i bruk når man sjekker på forsterkeren,men i konfigurator ser det jo ut som den er på,uten og kunne slå den av???

Vis vedlegget 462283

Tonekontroll er ikke aktiv før du begynner å justere bass/diskant. Det som er angitt på bildet er hvilken frekvens den justerer bass og diskant. Dette kan endres til eksempelvis til en viss Hz som du har en peak på i rommet. Eller hvis høyttalerne har en dipp på en viss frekvens i toppen. Så med andre ord, står bass og diskant kontroll på 0 er de heller ikke aktive.

Jeg har begynt å sette opp Devialeten min på wifi. Det er gjort. Men ser ikke ut som Air driver kan installeres på f.eks min iPad. Men kan jeg forstå det slik at hvis jeg har Roon på ipad så kan jeg spille direkte fra Tidal til min Devialet fra iPaden? Har fjernkontrollen aktiv på iPad (Devialet Remote)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    4
    Roon på Ipad fungerer som en fjernkontrol for Roon server (core), dvs du spiller ikke noe (ingen lyd) på Ipaden.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72

Det jeg hovedsakelig spekulerte litt på var att det er juster på 100 og 2000hz på bildet over i konfigurator.
    Men ingen indikasjon på att tonekontrollen er i bruk på ampen min.
    Ville bare forsikre meg att det ikke er tilkoblet noe tonekontroll:)
    En kan begynne å lure hvis en hører på tidal! :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg kan bekrefte at en god nettverk-switch og gode kabler gjør susen. DETTE ER SERIØST. Jeg har spilt i timesvis med en HP procurve switch og audiophile kabler sammen med Synology NAS (100mb) Jensen Wi-Fi router (100mb) og har ikke antydning til drop eller støy. Bruker da Jriver på standard Lenovo Notebook med Wi-Fi. Kjører til og med stabilt mot Tidal med en 2/2mb SHDSL Linje. :) ...men linjen takler ikke Masters. Får buffring. Skulle bare mangle..

Alt står på bakrommet og jeg sitter med en støyfri PC i fanget.

Switcher som er inkludert i Router-bokser er bare søpla. IKKE BRUK DISSE.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.795
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audiofile nettverkskabler gjør ingenting som vanlige standard rimelige nettverkskabler gjør like godt.
    Switch funksjonaliteten i standard router bokser bør være tilstrekkelig i massevis. Wifi delen derimot er som regel veldig dårlig. Da er det bedre med et dedikert trådløst aksesspunkt.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Audiofile nettverkskabler gjør ingenting som vanlige standard rimelige nettverkskabler gjør like godt.
    Switch funksjonaliteten i standard router bokser bør være tilstrekkelig i massevis. Wifi delen derimot er som regel veldig dårlig. Da er det bedre med et dedikert trådløst aksesspunkt.
    Dette er jeg totalt uenig i. Jeg har brukt masse tid på nettopp dette.

Switcher av god kvalitet betyr mye for pakketransporten i nettverket. Kablene spiller også en stor rolle for transporten. Spesielt gjelder dette for UDP protokollen. Jeg har brukt WireShark og Microsoft Network Monitor pluss en del annet utstyr for å analysere pakker/tap i ende til ende på forskjellig utstyr.

Denne oppgraderingen behøver ikke koste all verden heller. Tro meg, det er store forskjeller.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har lyst til å komme med noen refleksjoner rundt «Devialet AIR» og Wi-Fi nettverk.

De fleste bare «kliner» opp Devialet i eksiterende Wi-Fi nett og forventer at dette skal fungere knirkefritt. Slik er det ikke.
    Først vil jeg nevne at «Devialet AIR» er en utmerket «audio streaming» løsning. Spesielt da sett i forhold til lydkvalitet. AIR har en del utfordringer i forbindelse bruken av UDP protokollen. UDP er en litt «kilen» overføringsprotokoll, men den er langt kjappere enn for eksempel alternativet TCP. TCP er derimot mer stabil, fordi dette er en ende til ende protokoll. UPD-pakker blir stort sett «kastet» ut i nettet og styres av softwaren (AIR). Audio streaming er kritisk i forhold til dropp av pakker. Dette er sterkt hørbart som støy og «dropp».

En typisk løsning i forbindelse med Devialet Expert, er å koble denne til Wi-Fi ruteren og «streame» fra en NAS via en Notebok PC som da også er koblet til samme Wi-Fi nettet. Dette er ikke en optimal løsning og introduserer en mengde utfordringer. For det første vil en Wi-Fi forbindelse ikke støtte høyere overføringshastigheter en 10Mb/s. Dette blir for lavt spesielt for høyere en «44.1/16» avspillinger. Her er det snakk om samtidig inn/ut trafikk fra PC’en. PC’en vil i tillegg garantert forsøke å utfordre trafikken med å sende og motta data samtidig og i tillegg få prioritet.
    Ut av dette forstår en lett at noe må gjøres for å få et problemfritt nettverk eller da overforingsmiljø mot Devialet.

Sjekk ut dette.
    1. Sjekk ut at alle porter i nettverks-switchen er 1Gb/s. Bruk en egen kvalitets-switch og ikke den som er innebygget i internett-routern. Bytt kabling til Cat/6. Hvis switchen har mulighet for QOS, sett audio til prioritet.

2. Kable med Cat6 kabel til PC og Eks NAS til switchen.

3. Koble «Devialet AIR» til Wi-Fi routeren med N protokoll. Bruk både 20/40Mhz. Sjekk ut at du for noe rundt -50db i Devialet. Dette kan også leses av i «Devialet AIR» driveren på PC’en.

Ideen her er først og fremst å forhindre at trafikken går frem og tilbake 3 ganger i Wi-Fi nettet før den når Devialet.

Når du har gjort dette vil jeg tippe at du får en ny opplevelse av AIR!

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    4
    Om du har muligheten, bruk kablet nettverk.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Om du har muligheten, bruk kablet nettverk.
    Ingen dårlig ide, men ikke alle har mulighet med kabelstyret mot Devialet. Jeg har kjørt 192/24 mot "Devialet AIR" Wi-Fi uten problemer.

Mange kritisert AIR og jeg ville belyse noe som vil kunne fungere. Problemet er veldig ofte på PCsiden av "Devialet Air" driveren. Ikke "Devialet AIR" i seg selv.

Mange venter på det nye streaming-kortet. Tipper at dette ikke får noen lydmessige fordeler fremfor det eksisterende "AIR". "AIR" er allerede "Bit Perfect" på Wi-Fi og Ethernet.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.308
    Torget vurderinger
    4
    Du skrev nettopp en lang post om WIFI og oppsett, mye enkle å bruke kabel om du har mulighet. Jeg har også streamet 192/24 uten problemer over WIFI men stor sett så er det WIFI som går igjen når folk har problemer med avspilling (jeg har også 2 sifferet antall WIFI nett it nærheten). Funger WIFI problemfritt så er det jo bare å bruke det, har noen problemer så anbefaler jeg kablet nett.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Du skrev nettopp en lang post om WIFI og oppsett, mye enkle å bruke kabel om du har mulighet. Jeg har også streamet 192/24 uten problemer over WIFI men stor sett så er det WIFI som går igjen når folk har problemer med avspilling (jeg har også 2 sifferet antall WIFI nett it nærheten). Funger WIFI problemfritt så er det jo bare å bruke det, har noen problemer så anbefaler jeg kablet nett.
    Jeg skrev også at Gigabit-switch og Cat6 kabling er å foretrekke. En være klar over at 100Mb/s switch ikke støtter mer en ca 10MB/s overføring.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.402
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ryktene går på Devialetchat om en softwareoppgradering som skal gi White Phantom 450 ekstra watt, selvfølgelig peak. Nå 1200w. Lurer på om det er det dagens firmwareoppgradering tilfører. Tilsynelatende ingen nytt, ingen endringslogg for øyeblikket.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Koster det virkelig noe rundt 50.000,- å oppgradere 400 EXPERT til 440 EXPERT PRO? Der det virkelig verdt dette?

Sist redigert:

John BM

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Antall liker
    34
    Det er snakk om en ny forsterker da all innmat byttes ut. Jeg oppgraderte min D200 til D220 pro og har ikke angret da jeg har fått en bedre og enda mer komplett forsterker mhp fremtidige oppgraderinger. Jeg vil også få det nye streamer kortet gratis nå i løpet av sen høsten.
    Det er ekstrem bra lyd i denne når alt stemmer! Kjempe test i siste hifi world (oktober).

jbm

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har aldri hatt en bedre forsterkerpakke med Devialet 400 EXPERT. Totalt åpent og kraftfullt. Alt integrerer som det skal. Mellomtonen og toppen er langt over hva jeg tidligere har hørt. Bruker SAM mot ELAC høyttalere. Makan til kontrollert bass skal du lete lenger etter, selv med subber. Devialet sender ikke bare svingelyder til basene, den stopper lyden også på en måte. Jerngrep! Scary!

Det nye streamerkortet, som snart kommer har vel støtte for mye mer. Tipper lyden ikke kan bli noe særlig bedre. Bruker nå "DEVIALET AIR" fra PC. Dette er en bit Perfect løsning. Spiller dønn stabilt med 192/24 filer og er helt opp til hva jeg tidligere har hørt av digitallyd. Har hatt Benchmark DAC3. Dem som har problemer med "Devialet AIR" har ikke satt opp løsningen skikkelig eller riktig i nettet.

D200 kontra D400 er det stor forskjell mellom. D400 har større Bredde, Dybde og Romfølelse. Ikke minst Tilstedeværelse. Kontrollen i bassen er etter min mening 10 ganger bedre. Hele lydbildet er blåst opp!

For bare å kommentere Phonodelen til slutt. Det er akkurat slik lyd jeg har søkt etter fra platespilleren. Supertransparent og Organisk.

Dette er så bra at jeg venter til 460 EXPERT kommer med å oppgradere. Hvis jeg i det heletatt gidder. Dette er langt over hva jeg tidligere har hatt uansett.

...og vakre er dem..
    devialet-400-slide.jpg

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Leser mye fuzz angående kommunikasjonskabelen mellom master og kompanjongen på D400. Det fulgte med en Crystal Cable RCA. Jeg byttet denne ut til fordel for en Audioquest Carbon og syns den låter mer åpent etc...

Er det noen som har konkrete erfaringer om kabelrulling ifm D400?

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    261
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da er oppgraderingsprogrammet startet og min Expert Pro er straks på vei til Paris for installasjon av nytt streamer board. Fikk mail tidligere idag og bestilling via min konto på devialet.com gikk smertefritt og meget rask respons. Forventet levering er 13 desember. Venter på Ups en av de nærmeste dagene. Det gledes ☺

kinver

Medlem
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    5
    Har registrert min også. Fikk rask tilbakemelding fra Devialet, venter nå på mail med transportpapirer. Fikk for øvrig beskjed om å vente på telefon fra DHL? Forrige gang kontaktet jeg selv UPS for å avtale sendingstidspunkt.

Jeg var meget fornøyd med oppgraderingen fra Devialet 200 til 220 Pro, Bruker i dag Air WI-FI, kjempefornøyd. Om lydkvalitet blir bedre med nytt Streamer Board (Core infinity) er kanskje ikke sikkert, og det ryktes om fortsatt Software-problemer, men oppgraderingen er gratis for de som allerede har oppgradert til Pro, og mulighetene blir flere.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Devialet Air WI-FI kjører en meget enkel UDP protokolløsning. Den er "bit perfect" og superrask. Så lage nettverket er gjort riktig i bakkant, tipper jeg at det er andre flaskehalser som betyr vesentlig mer. De fleste utfordringene ifm AIR er relatert til trafikken til/fra PC og access-punktet. Dvs da ikke mellom aksesspunktet og Devialet boksen.

Alt blir riktig med en kablet Roon-løsning. Eller da eks en kablet Jriver server og fjernstyring av denne.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har testet ut Synergistic Research Atmosphere med Davaliet spec. på Devialet?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Om 10min ramler disse strømkablene inn døra. Så da kan jeg i løpet av et par dager formidle resultatet.

Sist redigert:

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    128
    Spennede! Er i samme situasjon, med prøving. Hvilke høyttalere har du til din 400?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Spennede! Er i samme situasjon, med prøving. Hvilke høyttalere har du til din 400?
    Koblet opp allikevel. Første inntrykk, en varm klangballanse. Ikke uventet ifm gullkontakter. Vet ikke om dette passer hos meg.

Veksler mellom:
    Supra SPC med Beryllium kontakter
    Oyaide GPX-Re
    Synergistic Research Atmosphere
    Audioquest NRG X3

ELAC 267 SAM

Sist redigert:

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    128
    NRG 3, er ikke den litt døll?
    Jeg kunne trengt litt varme - har enda ikke SAM til mine Persona. Missforstå meg rett, det er nydelig. Dog ikke samme ‘varme’ som med Epicon med SAM aktivert.
    Går utifra at Devialet får besøkt en filial med Persona i nærmeste fremtid.
    Hvor holder du til, Zerostat?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Jeg kunne trengt litt varme - har enda ikke SAM til mine Persona. Missforstå meg rett, det er nydelig. Dog ikke samme ‘varme’ som med Epicon med SAM aktivert.
    Nei, AQ NRG X3 er ikke døll!

Dette vil ta litt tid.

Sånn umiddelbart:
    Supra SPC er mest ulik de andre. Skyver bra nedover og er har mer "hugg" i toppen. Skal sette på andre kontakter bare jeg får dem.
    Oyaide er mest nøytral. Fast lydbilde. Bra dybde og stort rom. Kvalitet mener jeg! Stiv kabel. De beste kontaktene.
    Synergistic Atmosphere burde hatt bedre kontakter. Syns å kjenne igjen mellomklasse gull plugger. Allikevel flott åpenhet, mellomtone og ballanse. Mye "bling" på kabelen. Ser tøff ut
    AQ NRG X3 er noe mer i retting av å ikke imponere, mer bass og gjør alt banske bra!
    Oyaide og Synergistic ligner ganske mye på hverandre.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    AQ NRG3 kabler har jeg testet før og lagt på is.

Oyaide har kvaliteter som er direkte vanedannende. Trøkk og foottapping. Samtidig å presentere strenger med tyngde uten å miste ustrakthet. Gitarer får større kasse på en måte. Rødere tone uten å miste edgeing.

Sist redigert:

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    261
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg leser disse siste innlegg begynner jeg å lure på om et er noe feil med meg og min hørsel. Jeg har teste flere strømkabler og isotek strømfiltre flere ganger uten å være i nærheten av å høre noe forskjell. Men fint for dere da det sikkert er spennede å teste ut nye tweaks. ☺

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Når jeg leser disse siste innlegg begynner jeg å lure på om et er noe feil med meg og min hørsel. Jeg har teste flere strømkabler og isotek strømfiltre flere ganger uten å være i nærheten av å høre noe forskjell. Men fint for dere da det sikkert er spennede å teste ut nye tweaks. ☺
    Kanskje det har noe med utgangpunktet ifm strømmen gjøre.

X3

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Antall liker
    263
    Torget vurderinger
    2
    Da er oppgraderingsprogrammet startet og min Expert Pro er straks på vei til Paris for installasjon av nytt streamer board. Fikk mail tidligere idag og bestilling via min konto på devialet.com gikk smertefritt og meget rask respons. Forventet levering er 13 desember. Venter på Ups en av de nærmeste dagene. Det gledes ☺

Snedig jeg har ikke mottat mail fra Devialet enda... Håper ikke jeg blir uten forsterker i julen:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn