Kan man ikke lage en svært nøyaktig variant med å lage en Wheatstone målebro? Om jeg ikke bommer totalt, kan denne lages svært nøyaktig motstandsmessig men man behøver ikke veldig komplisert multimeter da man måler kun spenningen. Hmm, eller jo, det er jo en viss toleranse i spenningsmålingen også.Et alternativ er å kjøpe en neve med 0,1% metallfilmmotstander og matche selv hvis man har tilgang til et multimeter som kan måle med 0,00x% nøyaktighet. F.eks vil 50 slike koste 200 kroner og man finner garantert par der som er innenfor 0,001%. Disse har temperaturkoeffisient på 50PPM/C så matcingen bør ideelt gjøres ved den temperaturen de vil ha når bufferet er i drift hvis man er Snickers-nasi.
https://no.mouser.com/ProductDetail...=sGAEpiMZZMsPqMdJzcrNwmQXnwy7dZzmwkxBqYZDjvw=
For å fortsette på CM-feed forward + servo så tenkte jeg vel mer noe ala denne :Fattigmanns presisjonsmotstandalternativ til de som vil bygge KJ's kort uten å svi av så mye penger på 0,01% motstander
Man kjøper en neve 0,1% motstander og finner et par der man klarer å måle at den ene er lavere enn den andre.
Man lodder på et 100k pot over den med høyest verdi, justerer til minimum CMRR og limer fast potmeteret.
Med maks uflaks får man to med 0,1% i hver retning (R1 og R2) men det henter man inn med et pot (RV1) på 91k i parallell.
...
Jeg har bestilt mange kort fra JLC. Både to og fire lags og jeg har ingenting å si på kvaliteten. På ene kortet har jeg loddet av og på ledninger flere ganger uten problemer. Bytt leverandør. Jeg betalte også tidligere blodpris til en norsk forhandler.For å røyke ut feil FØR man bestiller kort bruker jeg å skrive ut printutlegget jeg har laget på et A4 ark.
Lime det på ei krysfinerplate. Borre opp alle padder, lodde wire og komponenter på. Og faktisk koble spenning på Mye jobb, men slik får jeg testet hele greian og kanskje oppdager feil FØR jeg bestiller kort. Har oppdaget mange tabber på dette viset og får rettet opp. Veldig greit når kortene koster 7-8000 kroner.
Dette på vanlige hullmonterte komponenter.
På SMD blir jo denne måten et mareritt, nesten umulig.
Disse kortene til KJ var ufattelig rimelig og så jo bra ut. Nesten så jeg vurderer å skifte printkort leverandør.
KiCad er kanskje eit av dei meir interessante gratisprograma. Det er open kjeldekode, og fungerer for fleire operativsystem.Proteus, enda et simmulering og PCB program. He, he, finnes det mange?
Opp igjenom årene har jeg vært innom Protel, Designspark, OurPCB, CAD-INT og et jeg ikke husker navnet på.
En epoke med de alle, og lisenser og cracka versjoner i øst og vest.
Disse program er smalt og sært, men det virker som det finnes en hel haug.
Designspark, RS sitt gratis program er vel det jeg kan aller best.
Er faktisk litt arbeid bare å lære seg et slikt program 100%, men det vet dere nok